Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 175038 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2900 on: Thu/14/Jun/2018 : 19 : 38 »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2901 on: Fri/15/Jun/2018 : 07 : 34 »
Opnieuw dobbert boot met geredde migranten rond op zee:
Amerikaans marineschip wacht al twee dagen op instructies


14 juni 2018

Het Amerikaanse marineschip dat twee dagen geleden 40 migranten redde voor de kust van Libiė
wacht nog steeds op instructies over waar het de mensen naartoe moet brengen. Dat zegt een woordvoerster.



De USNS Trenton, een schip van een Amerikaanse vloot met als basis Napels, pikte dinsdag 40 overlevenden
van een schipbreuk op en vond 12 lichamen bij een routineoperatie in de Middellandse Zee.
De lichamen zijn niet geborgen, zegt de woordvoerster.
Ze spreekt dus tegen dat de lichamen aan boord zouden zijn genomen
en later weer in de zee zouden zijn gegooid omdat er geen koelkamers waren.


Een geredde migrant wordt aan boord gehaald van de USNS Trenton.

De Amerikaanse marine vroeg aan een schip van de Duitse ngo Sea-Watch om de migranten op te pikken,
maar dat weigerde omdat het geen zekerheid kreeg dat het in Italiė kon aanmeren.
De terughoudendheid van Sea-Watch komt er na de discussie rond het ngo-schip Aquarius,
dat niet mocht aanmeren in Italiė en Malta en nu aan een lange tocht naar Spanje bezig is.

Volgens Flavio Di Giacomo, een woordvoerder van de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM),
ligt de USNS Trenton net buiten de haven van Augusta, in Siciliė.
“Ze moeten dringend de haven worden binnengelaten.
De overlevenden hebben onmiddellijke hulp nodig”, aldus Di Giacomo op Twitter.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2902 on: Fri/15/Jun/2018 : 07 : 49 »
Pont keert terug naar de Houthaven en vaart langer door

14 juni 2018

Na drie jaar dicht te zijn geweest wordt de aanmeerplek bij de Pontsteiger maandag 18 juni weer in gebruik genomen.
Deze vervangt de aanlanding Westerdoksdijk.
Meer goed nieuws: de pont tussen Centraal Station, NDSM-werf en Pontsteiger vaart vanaf maandag ’s nachts langer door.



Het Nachtelijk Westveer vaart op zaterdag al tot 3.00 uur, maar gaat nu ook van zondag tot en met vrijdag tot 2.00 uur varen.
De route blijft verder hetzelfde.

De pont terug naar de Houthaven, dat moet gevierd worden.
Op vrijdag 15 juni bent u tussen 13.30 en 16.00 uur welkom op de Pontsteiger; daar is van alles te doen.
Er is een fotodecor, ijscobus en muziek, verzorgd door een zeemanskoor en fanfare.
Museum Het Schip geeft rondleidingen door de buurt.

Zie ook: www.amsterdam.nl/houthaven
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2903 on: Fri/15/Jun/2018 : 12 : 11 »
Vrachtschip loopt vast bij Scheveningen

DEN HAAG

Een vrachtschip is donderdagavond voor de kust van Scheveningen vastgelopen.
Vanwege het lage water kwam het Nederlandse schip niet verder dan het Zuiderstrand.



Volgens nieuwssite Regio15 is het schip Sandettie op weg naar Spanje en kwam het door nog onbekende oorzaak
vlakbij het Zuidelijk Havenhoofd terecht.
Vervolgens liep het al snel vast.
Het schip moest een paar uur wachten voordat het weer hoog water werd en het vaartuig weer loskwam.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2904 on: Fri/15/Jun/2018 : 12 : 16 »
Hello Sailor!

Beatrix houdt het roer recht




Lees het artikel: https://goo.gl/TVQ812
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2905 on: Fri/15/Jun/2018 : 14 : 08 »
Kotug Smit doopt nieuwe tugs 'Rotterdam' en 'Beagle'

vrijdag 15 juni 2018

Tijdens een drukbezochte 'Maatjes party' in de haven van Rotterdam vond de doopceremonie plaats van de 'Rotterdam' en de 'Beagle',
twee nieuwe tugs die Damen heeft gebouwd voor Kotug Smit Towage.


De 'Beagle' en de 'Rotterdam' afgemeerd naast de feesttent van de Maatjes Party

In 2017 en 2018 heeft Damen in totaal vier tugs gebouwd voor de sleepdiensten die Kotug Smit verzorgt in Europese havens.
De 'Rotterdam' en de 'Beagle' zijn beide actief in de Rotterdamse haven.



De 'Rotterdam' is een sleepboot van het type ASD 2913 en heeft een trekkracht van 80 ton.
De doop van deze tug werd uitgevoerd door Janet van Bergen, echtgenote van loodsbootkapitein Tjitte de Groot,
voorzitter van de Regional Pilots’ Corporation Rotterdam-Rijnmond.



De 'Beagle' is een iets compactere sleepboot van het type ATD 2412 Twin Fin.
Renee Naaktgeboren, in 2017 gekozen als Young Port Talent of the year in Rotterdam, verrichte de doop van deze tug.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2906 on: Fri/15/Jun/2018 : 14 : 12 »
Rijkswaterstaat komt watersporters in IJsselmeer tegemoet

Rijkswaterstaat ziet af van het plan om het waterpeil in het IJsselmeer vanaf medio augustus met een decimeter te verlagen.
Voor het extra baggeren van jachthavens en vaargeulen maakt minister Van Nieuwenhuijzen (IenW) 12,1 miljoen vrij uit het Deltafonds.

Het Rijk luistert hiermee naar de kritiek van watersporters dat vooral jachthavens en de megajachtbouw
hinder zouden ondervinden van de verlaging van het waterpeil.

Met de reservering van 12,1 miljoen uit het Deltafonds moeten de problemen voor de watersport worden weggewerkt.
“Na ruim drie jaar van intensieve overleggen met Rijkswaterstaat zijn we tevreden dat tegemoet is gekomen aan de kritiek
die wordt gedeeld met de watersportgemeenten en het Watersportverbond", zegt Jan Ybema, regiomanager HISWA.

"De watersport is veruit de grootste economische factor in het IJsselmeergebied en als je de vaaromstandigheden verslechtert,
is het logisch dat je hiervoor maatregelen moet treffen.
Een autosnelweg sluit je ook niet ineens af voor grotere voertuigen.”


Cutterzuiger Edax tijdens een eerdere opdracht aan het werk op het IJsselmeer

De plezierjachten zijn volgens HISWA de afgelopen decennia significant groter geworden en steken dieper.
De effecten van een geringe waterpeilverlaging zijn meteen voelbaar.
Wanneer deze grotere plezierjachten in hun vaarbereik worden beperkt, heeft dit automatisch ook negatieve
effecten op bestedingen bij horeca en middenstand rondom het IJsselmeergebied.

Volgens HISWA is het nu zaak om eerst te gaan baggeren en vervolgens het peilbesluit in werking te laten treden.
Ook dient kritisch gekeken te worden naar de effecten van een lager waterpeil op extra aangroei van waterplanten,
dat nu al veel hinder veroorzaakt voor de watersport.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2299
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2907 on: Fri/15/Jun/2018 : 14 : 57 »
Zijn zeker alleen haven tugs he Ron? Soortgelijke ziets ik hier dan ook dagelijks aan het werk in de Freeport Marsasloxk-Birzebugia . Mooi te zien hoor zoals ze die grote blokkendoos schepen trekken, duwen en of standby houden.
Vraag mij nog steeds af hoe het met Jaap Baars van die Kaapstad tug "Enseli" gaat of gegaan is. Ik weet dat je je best deed maar toch vreemd en jammer want hij was /is volgens mij een goed forum lid.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2908 on: Fri/15/Jun/2018 : 16 : 27 »
Ik heb zijn telefoonnummer Hub,als jij zou willen bellen geef ik je het nummer.
Vrees zelf dat Jaap ............ :smilie_confused_dontknow:
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Geen actueel nieuws
« Reply #2909 on: Fri/15/Jun/2018 : 17 : 27 »
Uitgestorven beroep: Eddy (79) was walvisvaarder

Nederlandse walvisvaarders vingen tot in de jaren zestig 27.714 walvissen,
beschrijft Anne-Goaitske Breteler in haar boek Traanjagers.
Eddy van der Velpen (79) was een van hen: ,,Het waren schitterend mooie beesten."




Bijna zestig jaar geleden stond hij hier ook, aan het einde van de zomer van 1959.
Het metersgrote bord van de firma Vinke & Co, hoog boven de daken ten oosten van Amsterdam Centraal Station, was er ook al.
Alleen was het toen nog verlicht, niet vervallen. ,,En overal waar je hier keek, links en rechts, waren schepen.
Het IJ was een grote scheepswerf," zegt Eddy van der Velpen tegen Het Parool.

Nu is hij 79 jaar, toen was hij 20 en wilde hij gaan varen. Voor het avontuur en de centen.
Net zoals zijn broer, die al twee keer mee was geweest. Dus belde Van der Velpen vanaf zijn werk in een zuurstoffabriek in Noord - thuis had hij geen telefoon - naar de firma Vinke & Co. Kon hij zich inschrijven? Een paar dagen later meldde hij zich bij de reder aan De Ruyterkade in Amsterdam.

Er was een kort gesprek en een keuring, en twee maanden later monsterde Eddy van der Velpen samen met 500 anderen aan op de Willem Barendsz. Het ruim 200 meter lange fabrieksschip - twee keer de A'DAM Toren, inclusief mast -
voer in oktober 1959 weg van de NDSM-werf voor de lange reis. Op naar de Zuidpool, om zo veel mogelijk walvissen te vangen.

In haar boek De traanjagers - herinneringen van naoorlogse walvisvaarders beschrijft Anne-Goaitske Breteler (22)
de expedities tussen 1946 en 1964, waarbij Nederlandse walvisvaarders 27.714 walvissen wisten te vangen.

Met de jacht op walvissen had Nederland al ver voor de Tweede Wereldoorlog veel ervaring opgedaan.
Tussen 1612 en 1873 werden de meterslange zoogdieren gevangen rond Spitsbergen, in de Noordelijke IJszee.
In de nederzetting op het eiland Amsterdamųya stonden de traankokerijen,
waarbij het vetweefsel van de gevangen walvissen werd uitgekookt om olie te krijgen.

Daar brandden de lampen in Europa op.
De opkomst van aardolie en plantaardige olie maakte het gebruik van walvistraan in de negentiende eeuw overbodig.
En omdat er toch al bijna geen walvissen rond Spitsbergen zwommen, hield Nederland de vangst voor gezien.

Dat veranderde na de Tweede Wereldoorlog, toen in Nederland een tekort aan gezonde vetten als margarine was.
De grondstoffen waren niet voldoende in Nederland aanwezig om het zelf te kunnen produceren, importeren uit het buitenland lukte ook niet.
'Maar ze zwommen wel in de zeeėn rondom de Zuidpool,' schrijft Breteler in haar boek.
Walvistraan bleek namelijk ook een goede basis voor margarine.
In 1946 werd in Amsterdam de Nederlandsche Maatschappij voor de Walvischvaart opgericht, waar de firma Vinke & Co de directie over voerde.
Een Zweedse tanker werd snel omgebouwd tot walvisvaartschip en aan het eind van het jaar ging de eerste expeditie van start.


Eddie van der Velpen

Anne-Goaitske Breteler groeide op in Friesland en raakte al op haar zestiende gefascineerd door de naoorlogse walvisvaart,
toen ze een bijbaantje had in café De Būnte Bok in het dorpje Lioessens.
De vroegere uitbater was een walvisvaarder geweest en zijn oude collega's zaten nog steeds aan de toog.
Tijdens haar werk luisterde Breteler mee naar de verhalen van de stamgasten.

Haar generatie zag de Japanners, Noren en IJslanders die nog steeds actief waren als moordenaars van een beschermde diersoort.
Vijftig jaar geleden lag dat anders: de mannen in De Būnte Bok waren de helden van de wederopbouw.
'Daar vertrekt immers niet alleen een walvisvaarder, daar vertrekt een symbool.
Een symbool van Nederlands energie en werklust.
Van Nederlands kunnen en van Nederlands wil om zelf de kastanjes uit het vuur te halen,' zo citeert Bretelaar
in haar boek de voice-over van de Polygoonfilm Walvis in Zicht die werd gemaakt over de eerste tocht van de Willem Barendsz.

Dat was niet de Willem Barendsz waar Eddy van der Velpen aan boord ging.
Na het succes van de eerste vier expedities liet de Nederlandse Maatschappij voor de Walvisvaart
een nieuw schip bouwen: de Willem Barendsz II.

Het schip was een varende fabriek. Als er walvissen werden gespot, gingen de mannen met kleinere schepen op jacht.
De gunner moest ervoor zorgen dat de harpoen van tachtig kilo in het hart, onder de linkerborstvin, terechtkwam.
Daarna werd er lucht in de walvis gespoten, zodat hij niet zou zinken.
In zijn rug werd een vlag met seinlamp gestoken, zodat ze hem niet kwijt zouden raken.
Met stoomlieren werden de dieren van gemiddeld 20.000 kilo het moederschip opgetakeld.

Daar begon het snijwerk. Eerst ging de kop eraf en daarna in lange stroken de speklagen.
Met de lieren werden die naar de traanpotten gesleept, die als een soort kraters boven het dek uitstaken.
Daarmee kwamen de walvisdelen in de fabriek benedendeks terecht, waar Van der Velpen als assistent-traankoker lange dagen maakte
om van de stukken vet via een stelsel van leidingen en ketels zuivere traan te maken.

Maar dat is niet het eerste waar Van der Velpen aan denkt, nu bij het pand van Vinke & Co
de herinneringen achronologisch weer boven komen drijven.

Hij vertelt dat ze 's avonds een film keken op het dek, terwijl ze onderweg waren naar Trinidad om olie te bunkeren.
Over het over het dek gespannen net waar ze volleybalden.
Over zijn vierpersoonshut met patrijspoort, waar het gezelliger was dan in de tweepersoonshut die hij later kreeg.

Over de borrel een keer per week, en de vechtpartijen. Over het sterfgeval, waarbij het lijk in de koelcel werd bewaard.
Over de barbecue aan de flanken van de Tafelberg toen ze een paar dagen in Kaapstad lagen.
Over vliegende vissen die aan boord klapten als ze door tropisch water voeren, en over de ijsschots met een paar pinguļns
die voorbijkwam in de Zuidelijke IJszee.
Over hoe helder en zuiver het daar was. En hoe hij 's nachts de wacht liep op het dek .

Van der Velpen laat een stapel foto's zien, die hij aan boord heeft gemaakt.
Op een foto staan gespierde jongens in hun korte zwembroeken en ontbloot bovenlijf stoer in de camera te kijken.
Op een andere foto is datzelfde dek een bloedbad waar de karkassen rondslingeren.
,,De Japanners kochten het vlees. Dan kwamen ze langszij varen en gleden de grote brokken vlees via glijbanen aan boord.
En die geur. Soms kwamen de jagers met hun kleine schepen olie bunkeren bij het moederschip.
Dan werd er als buffer een rottende walvis tussen gehangen waar de hele tijd tegenaan werd gebotst. Dat was smerig, maar alles went."

Breteler herkent de verhalen van Van der Velpen. Van de tientallen walvisvaarders die ze de afgelopen jaren
voor haar boek heeft gesproken hoorde ze soortgelijke herinneringen.
En toch hoort ze weer nieuwe details, die een deel van de geschiedenis verder invullen.
Want dat is waarom ze zes jaar geleden begon met dit onderzoek: om de verhalen van de laatste Nederlandse walvisvaarders te bewaren,
zonder dat ze daar een oordeel over wil vellen.


https://geschiedenis-winkel.nl/de-traanjagers-anne-goaitske-breteler.html

Dat wil Van der Velpen wel, die na twee keer zeven maanden varen stopte omdat hij verliefd werd op een meisje dat bij de Hema werkte.
,,Het waren schitterend mooie beesten, als je ze voor het eerst zag. En daar schoten we er dan 2000 in een seizoen van dood.
En dat waren alleen wij, ook andere landen waren bezig. Dus ja, natuurlijk kan dat niet meer. Dat is ondenkbaar.
Maar destijds, na de oorlog, waren er zulke grote tekorten. Dat was de drijfveer."
« Last Edit: Fri/15/Jun/2018 : 17 : 28 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.