Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 191313 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2298
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3040 on: Sun/22/Jul/2018 : 22 : 54 »
DEME krijgt eigen schip niet van werf in Bilbao



De Belgische baggeraar wilde hun eigen baggerschip ‘Living Stone’ van de werf LaNaval in Bilbao wegslepen maar de politie heeft dat tegengehouden in de nacht van woensdag op donderdag. Veiligheidspersoneel van de werf had de politie ingeschakeld.
Er zijn geen mensen gearresteerd.
DEME is al enig tijd in conflict met de scheepswerf omdat het schip maanden geleden klaar had moeten zijn.
Maar de werf heeft financiële problemen waardoor de bouw vertraging heeft opgelopen.
Woordvoerster Vicky Cosemans van DEME zegt tegen de krant De Tijd: “We hebben de werf al verschillende keren in gebreke gesteld omdat de afwerking van het schip niet vlotte, maar zonder resultaat.
Intussen waren we eigenaar geworden van het schip en hebben we contractueel het recht om het schip in bezit te nemen.
Het was onze bedoeling om het schip voor verdere afwerking naar een andere locatie te slepen – waar naartoe kunnen we niet zeggen – maar dat is dus niet geluk”
Volgens de woordvoerder is het bedrijf nu in gesprek met de werf om tot een oplossing te komen.
Scheepswerf LaNaval draagt 100 miljoen euro schuld en overweegt bescherming aan te vragen tegen de schuldeisers, zo meldt de krant.
Living Stone is een van de meest geavanceerde kabelleger van dit moment.
De eerst opdracht van het schip is voor het Duitse offshore windpark Merkur in de Noordzee.
Daarna wordt het schip ingezet voor de installatie van kabels in het Hornsea Project One in het Verenigd Koninkrijk,
het grootste windturbinepark ter wereld.
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2298
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3041 on: Mon/23/Jul/2018 : 23 : 29 »
Het is niet altijd mooi weer op die (nep) passagiers-bootjes.

Storm op een passagiersboot

« Last Edit: Mon/23/Jul/2018 : 23 : 42 by Gerrit Hofmeijer »
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Alex Rib

  • Jr. Member
  • Posts: 52
Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3042 on: Mon/23/Jul/2018 : 23 : 40 »
die persoon die dit filmde
was in ieder geval niet bang
gr alex

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2298
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3043 on: Fri/27/Jul/2018 : 14 : 16 »
335 trainees zeilen mee als bemanning The Tall Ships Races



Op zaterdag 28 juli begint op Groningen Airport Eelde voor 335 jongeren een onvergetelijke reis.
Het zijn de avonturiers die als trainee deelnemen aan The Tall Ships Races Harlingen 2018.
Per vliegtuig reizen ze naar Stavanger in Noorwegen en daar verspreiden ze zich over verschillende Tall Ships,
om vervolgens de laatste etappe van The Tall Ships Races mee te zeilen als bemanningslid.
Op 29 juli vertrekken de schepen uit Stavanger richting finishplaats Harlingen.
Na ongeveer een week zeilen en hard werken is de finish tussen Terschelling en Vlieland. D
aar groeperen alle Tall Ships zich en varen ze in kolonne naar Harlingen.

De Sail In vindt op 3 augustus plaats.
De Tall Ships Races zijn sinds 1956 een jaarlijks terugkerend evenementen waaraan talrijke tallships van over de hele wereld deelnemen.
Het evenement is bedoeld om jongeren onder de 25 jaar kennis te laten maken met de zee en het zeilen op traditionele schepen.
De helft van de bemanning is daarom tussen de 15 en 25 jaar oud.
The Tall Ships Races Harlingen 2018 beloven een enorme happening te worden.
Niet alleen door de aanwezigheid van de barken, klippers en windjammers, maar ook door alle activiteiten op het water en aan de kade.
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2336
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3044 on: Fri/27/Jul/2018 : 18 : 32 »
Mooie foto van al die tall ships Gerrit en het zijn er zoveel
en dan bedoel ik niet alleen schepen . Net als mijn laatste tall ship happening in A'dam kun je daar niet omvallen met zoveel volk.  Helaas ben ik in Sept pas weer in Nederland.

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2298
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3045 on: Sun/29/Jul/2018 : 20 : 20 »
Scheepsverkeer Amsterdam deels omgeleid vanwege hitte


Vanwege de aanhoudende  hitte zijn vanaf dinsdag verschillende bruggen dicht in  Amsterdam. Hierdoor kan de grote scheepvaart geen gebruik maken van de Oostroute.
Volgens een woordvoerder van de gemeente Amsterdam is het metaal door de langdurige warmte uitgezet, waardoor de bruggen niet meer open gaan. Het koelen van de bruggen helpt niet meer.
Het gaat in totaal om twaalf bruggen: Berlagebrug, Hogeslsuis, Torontobrug, Nieuwe Amstelbrug, Magerebrug, Walter Süskindbrug, Vas Diazbrug, Hortusbrug, Scharrebiersluisbrug, Kortjeswantbrug, Langedoksbrug en de Oosterdoksbrug.
Schepen kunnen nog wel via de stad van en naar het IJ varen via de Westroute. Ook hier dreigen de bruggen in problemen te komen door de warmte. Deze route wordt morgenochtend bekeken. Pleziervaart kan nog wel onder de bruggen door.
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2298
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3046 on: Sun/29/Jul/2018 : 20 : 22 »
Het vrachtschip ‘Glory Amsterdam’
dat door de storm afgelopen zondag was vastgelopen voor het Duitse Waddeneiland Langeoog is vlotgetrokken.
Eerst is er 16.000 ton ballastwater uit de Glory Amsterdam gepompt en zijn de ankers van het schip verwijderd.
De twee sleepboten Fairmount Summit en Union Manta hebben het 225 meter lange schip in dieper water getrokken.


Drie andere sleepboten zijn met de Glory Amsterdam naar de haven in Wilhelmshaven onderweg en loopt daar naar verwachting e
inde van de dag binnen.


Het schip had geen vracht aan boord maar had wel ruim 1800 ton zware olie en 140 ton diesel aan boord,
de vrees was dat de olie in zee terecht zou komen.
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2298
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3047 on: Mon/ 6/Aug/2018 : 19 : 18 »
Brand op luxe motor Stella Maris
 
CAPELLE A/D IJSSEL [UPDATE] 1 AUGUSTUS 2018, 14:00
De luxe motor Stella Maris is dinsdagmiddag 31 juli gedeeltelijk uitgebrand bij Capelle a/d IJssel. De brand ontstond tijdens de vaart. Schipper Simon de Waard was de enige opvarende.


Man zwemt ver de Westerschelde op
 
HANSWEERT/BRESKENS 3 AUGUSTUS 2018, 13:00
De vrijwillige redders van KNRM-station Hansweert zijn donderdag 2 augustus aan het begin van de avond uitgerukt voor een mogelijk probleem met een zwemmer. Verontruste wandelaars sloegen alarm toen zij een zwemmer zagen die wel erg ver uit de kant was en zich bijna in de hoofdvaargeul van de Westerschelde bevond.


Droogte: Tiel volledig gestremd vanwege verzilting op de Lek

UTRECHT 6 AUGUSTUS 2018, 11:55
De lage waterstanden gaan vanaf vandaag voor het eerst voor ernstige overlast zorgen voor de scheepvaart. Rijkswaterstaat heeft zondagavond (5 augustus) de openstaande Prins Bernardsluizen in Tiel gestremd. Dat is gebeurd omdat er vanaf middernacht via het Amsterdam-Rijnkanaal water wordt ingelaten voor de Lek.

Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2298
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3048 on: Thu/16/Aug/2018 : 17 : 20 »


Nederlandse reders willen dat het kabinet zich inzet voor betere bescherming tegen aanvallen van piraten voor de kust van Somalië.
Vorig jaar beëindigde de NAVO de internationale missie Operation Ocean Shield, waar Nederlandse mariniers aan deelnamen.
"Zodra de bescherming afneemt, proberen de piraten het weer", aldus directeur Martin Dorsman van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) vrijdag in het VPRO-radioprogramma Bureau Buitenland.
Bij de KVNR zijn vrijwel alle Nederlandse rederijen aangesloten, zo'n 350.
Volgens Dorsman waren er de laatste weken meerdere aanvallen van piraten.
Het aantal schepen dat onder Nederlandse vlag langs de Somalische kust vaart, is volgens Dorsman flink afgenomen met een miljoenenverlies voor de Nederlandse scheepvaart als gevolg.
Hij riep de regering vrijdagavond op na te denken over beveiliging van Nederlandse schepen.
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2298
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3049 on: Thu/16/Aug/2018 : 17 : 32 »
DEVENTER [UPDATE] 15 AUGUSTUS 2018, 13:00

Pas bij 122 cm +NAP en dan ook nog met een tijdelijke stremming voor het overige scheepvaartverkeer op de IJssel, wil de gemeente Deventer een poging doen de vijf schepen uit de haven vanachter de sluis te bevrijden.
De vijf schippers moeten dus nog 30 cm wachten.



De vijf opgesloten schepen liggen werkeloos in de haven van Deventer.(Screendump uit YouTube-video Eddy Masselink / SkyStudio)
Een uitgebreid onderzoek door deskundigen, onder wie de constructeur van de sluisdeuren, stelde dinsdag 14 augustus de voorwaarden waaronder een bevrijdingsactie verantwoord is.
De resultaten van het onderzoek zijn doorgerekend door onafhankelijk adviesbureau Tauw.
De waterstand in Deventer steeg woensdag van 90 naar 99 cm met een licht stijgende tendens;
pas bij 120 cm is zo'n actie volgens deskundigen verantwoord en voor de gemeente acceptabel.

Ondergrens
De huidige ondergrens volgens de vergunning die aan de gemeente is afgegeven door het Waterschap Drents Overijsselse Delta is 147 cm + NAP. De gemeente vraagt nu het waterschap toestemming om bij de lagere waterstand van 122 cm toch eenmalig te schutten om de schepen die nu al langer dan een week vastliggen in de haven naar buiten te kunnen laten.
En dan wel onder de omstandigheid dat er geen vaarverkeer over de IJssel gaat tijdens het schutten.
Op basis van de resultaten van het onderzoek acht de gemeente het niet verantwoord om te schutten bij een lagere waterstand.
Alhoewel de kans klein lijkt, zijn de gevolgen als het onverhoopt fout gaat niet te overzien.
De schade loopt dan in de vele miljoenen. Het Overijssels kanaal en de daarop aangesloten waterwegen lopen dan leeg.
Dat risico kan de gemeente niet dragen', zegt loco-burgemeester Carlo Verhaar.
‘Ik vind het echt heel naar voor de betrokken schippers. Natuurlijk hadden zij op een ander bericht van ons gehoopt.
Zij zijn dan ook als eersten door ons geïnformeerd over het technisch onderzoek.
We blijven contact met ze onderhouden om er voor te zorgen dat ze de komende periode zo goed mogelijk door komen. O
ok met de in de haven gevestigde bedrijven onderhouden we contact.'

Evacuatie niet mogelijk
Tijdens het overleg vrijdag 11 augustus bleek het al niet mogelijk om met de geldende waterstand de vijf opgesloten schepen in de haven van Deventer te evacueren. Dat concludeerde voorzitter Erik Schultz van de BLN-ledengroep Schuttevaer na gesprekken die hij en bestuurslid Roelof Huls van de afdeling IJsseldelta-Zwartewater hadden met dijkgraaf Herman Dijk en de Deventer wethouder Thomas Walder.
Koninklijke BLN-Schuttevaer nam direct na de stremming contact op met het Waterschap Drents Overijsselse Delta en de gemeente Deventer om aan te dringen op een oplossing.
De schepen in de haven achter de Prins Bernhardsluis werden er maandag 6 augustus door overvallen en liggen sindsdien opgesloten.
Voor de schippers een zeer vervelende situatie, aangezien ze niet van te voren zijn geïnformeerd.

Echt gehoopt
In nauw contact probeerden BLN-Schuttevaer, de gemeente en het waterschap samen te zoeken naar een werkbare oplossing. ‘We hadden echt gehoopt op een snellere oplossing', zegt voorzitter Erik Schultz van ledengroep Schuttevaer in een reactie. Hij heeft inmiddels contact gehad met schipper Kleine van Ms Zuiderzee, één van de vijf binnenvaartondernemers die vastzit in de haven van Deventer en optreedt als vertegenwoordiger van de gedupeerde schippers.
BLN-Schuttevaer heeft gepleit voor goede faciliteiten voor de gedupeerde binnenvaartondernemingen en vrijstelling van havengeld. Dit is volgens Schuttevaer-voorzitter Schultz toegezegd.
Hij heeft met de dijkgraaf en de wethouder een bezoek gebracht aan de getroffen schippers om de situatie te bespreken.

Getrapt schutten
Op Schuttevaer.nl kwam lezer Henri Derksen daagse na het stremmen al met een oplossing: getrapt schutten.
Met gebruik van de bestaande tussendeuren zouden spitsen (korter dan 40 meter) alsnog geschut kunnen worden. ‘Dat kost meer tijd want gaat langzamer, maar voorkomt een algehele blokkade', schreef Derksen.
‘Vaarwegbeheerders doe hier a.u.b. uw voordeel mee, en schippers vraag om zulke oplossingen als beheerders hun nautisch gereedschap minder optimaal inzetten dan technisch wel mogelijk zou kunnen zijn.'
Klachtencoördinator Erik Sloothaak van het waterschap Drents-Overijsselse Delta reageerde rechtstreeks naar Derksen (‘bedankt voor het meedenkwerk dat u verricht heeft!') en de redactie:
‘Deze oplossing was bij ons ook in het vizier. Uit contact dat wij eerder met de gemeente Deventer hebben gehad is echter gebleken dat de tussendeuren in de Prins Bernhardsluis niet meer in gebruik zijn: het bedieningswerk van deze deuren is niet meer aanwezig.
Tevens is de staat van onderhoud van de tussendeuren niet bekend (deze zijn in 2012 niet vervangen en dus al geruime tijd niet in gebruik). Daarnaast bevinden zich ook geen schotbalksponningen in het tussenhoofd.
Getrapt keren over twee lagen voor deze sluis is daarmee niet mogelijk.'

Water laten zakken
Een andere lezer, Henk Bonsink, zag ook het getrapt schutten niet zitten, maar had wel een andere oplossing: ‘Getrapt schutten met een groot schip kan niet. Wat wel kan is het water een halve meter later zakken boven de sluis, dan is de druk hetzelfde als 5 dagen geleden. Laat de gemeente nu ook eens een keer wat laten zien tegenover het dure havengeld van de haven Deventer'. (DvdM)

https://youtu.be/sXaJ89zrrEY
Groetjes Gerrit Hofmeijer