Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10
1
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op Vandaag om 15:16 »
Brits megavliegdekschip van 3,5 miljard euro



Klik op onderste foto om te vergroten.


2
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op Vandaag om 14:15 »
Update Scheepsramp Colombia

Tien doden na zinken bruiloftsboot in Colombia

VIDEO    
3
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op Vandaag om 13:55 »
Brits megavliegdekschip van 3,5 miljard euro vaart voor het eerst uit

26/06/17 - 13u38-The Guardian

Een belangrijke dag voor de Britse marine.
Vandaag kiest hun grootste vliegdekschip ooit voor het eerst het ruime sop.
Kostprijs van het beestje: om en bij de 3,5 miljard euro.
Dat vinden ze ook over het Kanaal veel geld en het schip is daarom al jaren erg omstreden.



Volgens The Guardian blijft de kapitein van de HMS Queen Elizabeth, Jerry Kyd, er opvallend kalm bij.
Nochtans is het geen fluitje van een cent, dat enorme gevaarte de zee inkrijgen.
Eerst moet het uit het dok van Rosyth geraken, waar het gebouwd werd.
Daarna moet het onder de drie Forth-bruggen geloodst worden. Dat is uiteraard allemaal netjes berekend, maar toch.



Veel overschot heeft Kyd daar niet.
Zoals de traditie het wil, zal de kapitein ook nog een laatste check doen met een sextant, een navigatieinstrument
dat al sinds de achttiende eeuw in gebruik is bij zeelui.



Het bouwen van de HMS Queen Elizabeth begon in 2009 en werd sindsdien geplaagd door vertragingen en alsmeer hoger oplopende kosten.
De vraag dringt zich dan ook al een hele tijd op of er wel genoeg geld over zal zijn om de volle capaciteit van 36 F-35B Lightning-vliegtuigen
en vier helikopters aan boord te kunnen benutten.

De Britse navy hoopt tegen 2023 24 F-35's te hebben en nog eens 24 meer tegen 2025.
Maar ook de Amerikaanse F-35's zullen gebruik kunnen maken van de HMS Queen Elizabeth.




Het megavliegdekschip zal zo'n zes weken lang allerlei testen uitvoeren in de Noordzee,
waarna het zou terugkeren naar Rosyth voor aanpassingen.
Daarna zou het koers zetten naar zijn thuisbasis in Portsmouth.



Het eerste vliegtuig voor het schip is voorzien voor volgend jaar.
Nog eens twee jaar later, in 2020, zou het vliegdekschip operationeel zijn.
Het zal worden ingezet in het zeegebied tussen de Perzisch Golf en de Zuid-Chinese Zee.



Voor wie, zoals heel wat Britten, denkt dat de HMS Queen Elizabeth al van grootheidswaanzin getuigt,
er staat in Rosyth nog een zusje in de steigers: de Prince of Wales.
Samen kosten de twee zo'n 7 miljard euro.
Reken daar nog het nucleaire programma Trident bij en er schiet niet veel meer over van het totale Britse defensiebudget.



De kritiek, ook in militaire kringen, is dan ook niet van de lucht.
Dit soort grootschalige projecten zou ten koste gaan van investeringen in andere oorlogsschepen, in de luchtmacht en in het personeel.
Bovendien klinkt ook de vraag of vliegdekschepen nog wel van deze tijd zijn alsmaar luider.
Ze zouden een makkelijke prooi zijn voor de huidige gesofisticeerde raketten van de vijand.



Kapitein Kyd pareert die kritiek in The Guardian door te stellen dat het Britse leger zo wereldwijd meteen paraat kan staan.
"Ik denk dat deze investering van 6 miljard pond een goede is.
Over 50 jaar zullen we hierop terugkijken en zeggen dat we waar voor ons geld kregen en ze zullen vaak ingezet worden."
4
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op Vandaag om 13:41 »
5
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op Vandaag om 12:33 »
Maersk deelt data reefers met klanten

Tholen Ė De data die Maersk Line verzameld met het Remote Container Management systeem (RCM) maakt de rederij ook inzichtelijk voor klanten. De rederij is al langere tijd bezig om het systeem op te zetten en de data te gebruiken.
"Het is een uniek project waarbij onze klanten volledige transparantie en zichtbaarheid krijgen op de locatie van de container,
maar ook de temperatuur en atmosfeer in de container," licht Anne Sophie Zerlang Karlsen, Global Head of Reefer Management, toe.



"Het is live data die onze klanten kunnen bekijken op een platform," vervolgt Anne Sophie.
De techniek op zich is niet ingewikkeld.
De volledige reefervloot, 270.000 containers, van de Deense rederij is uitgerust met het trackingsysteem.
Het apparaat registreert onder andere de temperatuur, luchtvochtigheid en zuurstofgehalte in de container.
De schepen van Maersk zijn uitgerust met een satellietverbinding, via die verbinding wordt de data elk half uur geŁpload.
Staat de container op land, dan gebruik het systeem het GSM-netwerk.



"Er is in de afgelopen jaren al best wat over geschreven, want het is natuurlijk niet iets waar we gisteren mee begonnen zijn."
Het systeem is eerst intern getest om te leren hoe de data gebruikt kon worden om ook de bedrijfsprocessen te verbeteren.
"We denken dat de datakwaliteit nu goed genoeg is om het platform open te stellen voor onze klanten."
De data is in te zien via een online platform, waar verschillende analyses uitgevoerd kunnen worden.




Voor de reefercontainers die niet op ťťn van de schepen van Maersk verscheept worden,
maar bijvoorbeeld via een ander lid van de 2M alliantie.



"Als bijvoorbeeld een container op een schip van MSC of op een feeder, dan wordt de data opgeslagen op het modem van de container.
Als het op een netwerk komt op een terminal of een Maersk schip wordt de data geŁpdatet.
De klant heeft dan dus nog steeds volledig inzicht alleen niet live."

Het leerproces om de data goed te gebruiken was misschien wel een groter project dan de investering om de reefers uit te rusten met RCM.
"Manual failure, bijvoorbeeld een fout in de temperatuurregeling, is het grootste leerproces geweest.
We zijn nu in staat om te controleren of de container juist ingesteld wordt," vertelt Anne Sophie.



Met het systeem konden dit jaar al 4.500 fouten opgemerkt worden.
"Dat lijkt veel, maar helaas gebeuren deze dingen.
Als je een half procent fouten hebt op ongeveer 1 miljoen containers die we jaarlijks verschepen, zijn dat grote aantallen.
Voor ons was het belangrijk om onze fouten op te sporen en onze klanten een beter product te leveren."




Met het openstellen van de data voor klanten hoopt de rederij dat de klanten de data zullen gebruiken om hun bedrijfsproces te verbeteren.
"We werken bijvoorbeeld met een aantal bananenbedrijven," vertelt Anne Sophie.
Een kleine exporteur in Ecuador die twee containers per week verscheept heeft er belang bij dat de bananen in de juiste condities verscheept worden.



Een multinational die 900 containers per week verscheept wil ook weten wat er mis gaat.
De containers verzamelen een schat aan informatie.
Als er een afwijking geconstateerd wordt zend RCM een alarm naar Maersk of de klant.


 
Daardoor kan er direct ingegrepen worden. "Die handelaren kunnen nu zien of er iets mis is met de reefer of de atmosfeer in de container.
De containers kunnen meteen apart gezet worden."
De importeur kan ook besluiten om meer product in te kopen.
"Dat is wat we hopen, dat onze klanten hun bedrijfsvoering kunnen optimaliseren."
6
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op Vandaag om 12:20 »
Weer 712 migranten in rubberbootjes uit zee gevist voor de kust van LibiŽ

12:01, 26 juni 2017

Een Iers marineschip heeft dit weekend 712 mensen gered voor de kust van de Libische hoofdstad Tripoli.
De migranten probeerden Europa te bereiken in rubberbootjes.




Op verschillende boten zaten veertien zwangere vrouwen en vier babyís, zegt de Ierse marine, die betrokken was bij de reddingsoperatie.
Die duurde acht uur en er waren meerdere reddingsschepen bij betrokken.
Zes opvarenden, waaronder een baby, moesten gereanimeerd worden.
Iedereen heeft het overleefd. Het Ierse schip L… Eithne zal de migranten naar een veilige haven overbrengen.

De Europese Unie kijkt machteloos naar de migratiestroom vanuit LibiŽ richting ItaliŽ.
Na afloop van de EU-top afgelopen week klaagde Europese Raad-voorzitter Donald Tusk dat de situatie onveranderd kritiek blijft,
ondanks de genomen maatregelen.
Europese landen beloofden de Libische kustwacht meer geld en materieel te geven maar wie wat precies gaat doen, werd niet duidelijk.

Er is, in overleg met de internationaal erkende regering van LibiŽ, sprake van een overeenkomst tussen de EU en LibiŽ
waarin de Libische kustwacht de taak op zich neemt om de bootjes met migranten zelf terug te halen en tegen te houden.
Daarvoor moeten Libische kustwachten getraind worden.
Maar van die trainingen is nog weinig terecht gekomen.



Migranten zijn aangehouden in Tripoli, LibiŽ, vlak voordat zij de oversteek naar ItaliŽ wilden wagen.

Onder migranten uit LibiŽ is vooral ItaliŽ een geliefde bestemming.
2017 dreigt opnieuw een recordjaar te worden; meer dan 62.000 migranten hebben ItaliŽ al bereikt.
Bijna allemaal zijn het West-Afrikanen met nul kans op asiel.
ItaliŽ houdt de lijntjes met LibiŽ dan ook kort.

Ministers maken regelmatig tripjes naar Tripoli en het land knapte marineschepen op die tijdens de opstand in 2011 beschadigd raakten.
De Italiaanse regering organiseerde in maart dit jaar een top met Europese en Noord-Afrikaanse landen om afspraken met LibiŽ te beslechten.

Dat komt ItaliŽ en de EU op kritiek te staan van hulporganisaties. Samenwerken met het chaotische LibiŽ zou onmogelijk zijn.
De kustwacht schiet soms op migranten om ze tegen te houden.
Ook vissen ze migranten uit zee of onderscheppen ze als ze onderweg zijn naar de kust.
Migranten worden ook regelmatig verkocht als slaaf, meldden verschillende Italiaanse hulpmedewerkers ter plekke.

De Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) trok daarover in april aan de bel.
De slachtoffers, veelal migranten uit sub-Sahara-Afrika aan wie beloofd is dat ze Europa zullen bereiken vanuit LibiŽ,
worden in en rond de stad Sabha verhandeld op pleinen.
De IOM hekelt dan ook de pogingen van de EU om deals te sluiten met LibiŽ om potentiŽle migranten in het Afrikaanse land te houden.


7
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op Vandaag om 11:38 »
UPDATE..........
Brandweer met helikopter naar brand op vrachtschip

update: 11:32  | Bij een brand op een vrachtschip voor de kust van Hoek van Holland hebben de twee opvarenden brandwonden opgelopen.
De gewonden zijn door een loodsschip van boord gehaald en worden zo snel mogelijk naar een ziekenhuis gebracht.




De brand brak even voor tienen uit in de machinekamer van het schip Anna.
De brandweer rukte per helikopter uit voor de brand op zee.
De Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij ging met beademingsapparatuur aan boord,
nadat de kapitein van het schip had gemeld dat de brand uit was.


Positie Anna

De twee gewonde opvarenden zijn van boord gehaald door een hulpvaartuig en onderweg naar wal voor behandeling.
De kapitein van het schip heeft verzocht om een sleepboot.

8
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op Vandaag om 11:13 »
Brandweer met helikopter naar brand op vrachtschip

26-06-17, 10:48

Bij een brand op een vrachtschip voor de kust van Hoek van Holland hebben de twee opvarenden brandwonden opgelopen.
De gewonden zijn door een loodsschip van boord gehaald en worden zo snel mogelijk naar een ziekenhuis gebracht.



De brandweer is per helikopter uitgerukt voor de brand op zee, die is uitgebroken in de machinekamer van het lege schip Anna.
Ook zijn KNRM Scheveningen en Hoek van Holland gealarmeerd.
Volgens de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij zijn er naast de twee gewonden geen mensen meer aan boord.
Het is de eerste keer dat het speciale team van de brandweer uitrukt.
Het is in 2015 opgericht om in actie te komen bij grote branden op veerboten en cruiseschepen.
Het doel is nu de brand te blussen, of te voorkomen dat het overslaat.

9
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op Vandaag om 10:56 »
Nederlandse duikers vinden "nieuwe" diersoorten in de Noordzee

ma 26/06/2017
 
Een team van de Nederlandse stichting "Duik de Noordzee schoon" heeft de afgelopen
10 dagen een expeditie naar de Doggersbank gehouden.
Daar hebben ze drie nooit eerder aangetroffen slakken gevonden en verschillende zeldzame soorten.
Maar ze hebben ook 6.000 kilo "spooknetten" uit het water gehaald, waaronder ook een waarin een rob verstrikt was geraakt.


Het spiegeleitje (Diaphodoris luteocincta), een naaktslak

De Doggersbank is een ondiepte in de Noordzee die bijna 300 kilometer lang is en behoort tot het
Britse, Deense, Duitse en Nederlandse deel van het continentaal plat.
Ze bevindt zich zo'n 350 kilometer ten noorden van het vasteland van Nederland en wordt slechts sporadisch bezocht door duikers.
Nu heeft het expeditieteam er 20 duiken gemaakt, in totaal  720 duikman-uren, op 19 verschillende locaties met 29 duikers.


De Doggersbank ligt tussen Groot-BrittanniŽ, Nederland, Duitsland en Denemarken

Opvallend voor de duikers was het voor de Noordzee uitzonderlijk heldere water met een zicht van wel 25 tot 30 meter.

Er is vooral gedoken op scheepswrakken, waarvan er veel liggen op de Doggersbank, en gezonken productieplatforms.
Die wrakken vormen een ideale thuisbasis voor talloze levensvormen,
op ťťn wrak werden niet minder dan 84 verschillende diersoorten aangetroffen.


Een dode zeehond in een van de netten die de duikers vonden aan de wrakken

Tijdens de expeditie werden er diersoorten ontdekt die nog niet eerder in Nederland aangetroffen zijn.
Het gaat om drie prachtig gekleurde naaktslakken: de groene knotsslak (Tenellia viridis),
de oranje bartel-waaierslak (Flabellina verrucosa) en het spiegeleitje (Diaphorodoris luteocincta).


De groene knotsslak, (Tenellia viridis), een soort die nog niet eerder in Nederlandse wateren was aangetroffen

Naast deze nieuwe soorten werden er ook veel zeldzame soorten aangetroffen, waaronder juweelanemonen (Corynactis viridis),
de eetbare zeeappel (Echinus esculentus), de octopus (Octopus vulgaris), de zeeduivel (Lophius piscatorius),
de zeewolf (Anarhichas lupus) en een tweetal Noordelijke dwergvinvissen (Balaenoptera acutorostrata).


Ook de oranje bartel-waaiereslak (Flabellina verrucosa)
is een naaktslak die nog nooit eerder in de Noordzee werd aangetroffen.


"We dachten alles te weten van de Noordzee en dan komen we deze dieren tegen.
En ze hebben ook nog eens allemaal een functie.
We kunnen nu gewoon met trots zeggen dat deze diersoorten voorkomen in onze Noordzee",
zei expeditieleider Ben Stiefelhagen aan de NOS


Een zeewolf, een zeldzame soort

Helaas vonden de duikers ook talloze netten die aan de wrakken vast hingen of als spooknetten door het water drijven.
Die netten scheuren los, of ze worden door de vissers los gekapt om te vermijden dat het schip kapseist
als de netten tijdens het vissen aan de wrakken vasthaken.

De netten vormen een groot gevaar voor vissen, kreeften en krabben en, zoals het team heeft geconstateerd, helaas ook voor zeehonden.
In een van de netten vond het team immers een dode zeehond die verstrikt was geraakt en gestikt is.
Ook is het bekend dat dit afval in zee afbreekt tot microplastics, die door allerlei organismen worden opgenomen
en zo in de voedselketen terecht komen.


Juweelanemonen (Corynactis viridis), een zeldzame soort in de Noordzee.

De expeditie heeft ruim 6.000 kilo aan netten uit de zee gehaald, maar volgens expeditieleider Stiefelhagen liggen
er nog altijd duizenden kilo's aan netten en zouden ze nog tien expedities kunnen organiseren.
Hij hoopt dan ook dat de vissers anders gaan vissen en niet te dicht bij de wrakken blijven vissen.
Daar hebben ze zelf ook belang bij, zo zegt hij, want als de vissen bij de wrakken ouder kunnen worden,
leggen ze meer eitjes en komt er meer vis in de zee.


Een Noordelijke dwergvinvis (Balaenoptera acutorostrata),
waarvan de duikers er twee gezien hebben tijdens de expeditie.


Ook hoopt Stiefelhagen dat zijn landgenoten zullen inzien hoe bijzondere de Noordzee wel is, en dat ze er zuiniger op zullen zijn.
"Er drijft veel plastic in de zee en dat is natuurlijk heel schadelijk.
Ik hoop dat als mensen zien wat de Noordzee te bieden heeft, ze ook hun troep op de stranden opruimen", zei Stiefelhagen nog aan de NOS.

Want dat is dan ook het belangrijkste voor hem: "We hebben de Noordzee weer schoner achtergelaten dan we haar aantroffen.
De gestikte zeehond die we aantroffen bewijst eens te meer hoe nuttig onze inspanning is", zo zegt hij op de website van de stichting.

10
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op Vandaag om 10:39 »
Toeristen schrikken wanneer 2,5 meter lange haai vlak voor Spaanse kust opduikt

Het was even schrikken op Mallorca toen toeristen er oog in oog kwamen te staan met een blauwe haai
die nauwelijks enkele meters voor de kust plots opdook.
Tot driemaal toe zelfs. Zondag werd het dier dan gevangen genomen.



De drie incidenten deden zich voor op het Spaanse vakantie-eiland Mallorca.
De eerste keer in het vakantieoord Magaluf, daarna aan het strand van Illetes en vervolgens nabij het resort Can Pastilla.
Telkens werden de betrokken stranden een tijd lang afgesloten omdat de haai richting mensen zwom.
Honderden zwemmers werden aangemaand om zo snel mogelijk uit het water te komen
terwijl de Guardia Civil ter plekke kwam met een schip.

VIDEO    

De blauwe haai met een lengte van zoín 2,5 meter snelde telkens weg maar werd zondag uiteindelijk toch gevangen genomen.
Normaal is dit soort haaien niet meteen gevaarlijk voor de mens en leven ze in de diepe zee,
maar wegens verwarring kunnen ze wel eens afdwalen.
Later bleek dat er een haak in de mond van de haai zat.
Omdat het dier ďonomkeerbare schadeĒ had opgelopen, werd de haai ingeslapen

Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10