Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10
1
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door hans robbers Gepost op Vandaag om 17:51 »
Misschien denk ik wel ortodoks  maar op mijn werk zijn ze pagus voor  virussen en hebben we diverse  wifi  punten, we mogen internetten maar wel op je eigen telefoon of laptop, en niet op het netwerk van  het werk.
Dat is helemaal apart
Daar heb ik wel begrip voor
En wat betreft de jeugd, je kan best nog wel een serieus gesprek voeren als je 1 op 1 bent  met  ze.
Ze hebben andere ideen maar dat hadden wij ook met onze ouders, de tijd staat niet stil

2
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Hubertus Gepost op Gisteren om 22:52 »
Zeker waar Hans maar pff , duur blackmail tje nietwaar ? Al die zg social media heeft duidelijk zijn keerzijde . Ik had er aanvankelijk best afkeer van maar je moet gewoon mee of je wordt kluizenaar.
Wees eerlijk, je kunt tegenwoordig geen normaal gesprek meer voeren met de meeste jonge mensen en misbruik  groeit in alles op internet etc We worden oud. We zijn nog snel maar ook  eerder  moe 
3
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door hans robbers Gepost op Gisteren om 18:50 »
 Hub, als je 1x toegeeft, liggen er al gauw meerdere kapers op de loer, dus ik denk dat ze gewoon hun verlies gepakt hebben, en hun  computers nog beter beveiligd hebben.
Zoals het verboden is voor het  personeel om te surfen op het net in werktijd
4
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Hubertus Gepost op do/17/aug/2017 : 22 : 38  »
Dat ben ik zeker met je eens Hans maar het blijven moeilijke en dure keuzes. Scheepvaart en zelfs de grote als Maerks maken niet de beste tijden door. Toch is het altijd druk hier in de freeport v Malta want ik zie ze vanaf waar ik Woon.  Doorgaans tussen de 8 en 10 schepen binnen op elk moment en Valletta heeft ook een haven met oa cruise schepen.      Vrg....Hub in heet zonnig  Birzebugia
5
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door hans robbers Gepost op do/17/aug/2017 : 21 : 29  »
Misschien wel goed dat ze hun poot stijf hebben gehouden, anders ben je helemaal vatbaar voor chantage.
6
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Hubertus Gepost op do/17/aug/2017 : 10 : 43  »
Maersk betaalde vast hun afpers som niet Ron , duur grapje
7
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op do/17/aug/2017 : 06 : 51  »


De oceaanreus en de ijsventer

Decennialang brak kapiteins van oceaanreuzen het angstzweet uit bij het naderen van de Bocht van Bath.
De doorgang op de Westerschelde tussen het Nederlandse dorpje Bath en het Verdronken Land van Saeftinghe
is bijzonder smal en in de jaren tachtig liepen geregeld zeeschepen vast op zandbanken of botsten met tegenliggers.



De jongste jaren bleven ongelukken uit door technologische innovaties en de uitdieping van de Schelde,
maar maandag liep – na een technisch mankement – er toch weer een gigantisch containerschip vast.

Gevolg: de imposante 366 meter lange CSCL Jupiter lag pal naast de Scheldedijk in Bath
en blokkeerde het verkeer naar de haven van Antwerpen.
Pas ’s avonds bij hoogtij kon het schip door een tiental sleepboten losgetrokken worden.
Een zomerse dag lang trok het incident een massa (ramp)toeristen en in hun spoor ook enkele slimme ijsventers.
De Jupiter wordt nu in Antwerpen gecontroleerd alvorens hij weer naar Hamburg koers kan zetten. (mm)

8
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op do/17/aug/2017 : 06 : 41  »
Deme mag kabel naar stopcontact op zee trekken

Zwijndrecht - Gisteren om 20:09

Netbeheerder Elia gunt het contract voor de aanleg van een onderzeese kabel
naar een energieplatform op de Noordzee aan Deme Groep.
Elia Asset en Dredging International, dat deel uitmaakt van Deme Groep,
ondertekenden woensdag een contract met een waarde van 130 miljoen euro.
 
Elia en Deme gaan samenwerken voor de installatie en het onderhoud van een onderzeese kabel die
Zeebrugge verbindt met een energieplatform, Modulaire Offshore Grid (MOG), op de Noordzee.
Het gaat om een kabel van zo’n 85 kilometer, 40 kilometer voor de kustlijn.



Deme Groep zal één kabel van 220 kV leggen langs een traject van 4,5 kilometer tussen het offshore schakelplatform en het Rentel-platform,
het eerste windpark dat op het offshoreplatform zal worden aangesloten.
Twee andere onderzeese kabels van 220 kV, met elk een lengte van ongeveer 40 kilometer,
zullen het offshore schakelplatform verbinden met het onshore hoogspanningsstation Stevin aan de Belgische kust in Zeebrugge.



Het MOG zorgt ervoor dat de windparken die zijn aangesloten hun windproductie in het Belgische net kunnen injecteren,
zelfs als één van de offshore kabels uitvalt of defect is.
“Door het modulaire karakter kan de bouw van het MOG in fases verlopen en afgestemd worden met de uitvoeringsplanning
die voor elk offshore windpark verschillend is”, zeggen de partners.



“Het is ook kostenefficiënter en milieuvriendelijker om zo te werken.
Dankzij het MOG-concept kan de totale kabellengte met 40 kilometer worden ingekort.
Zo zal het offshore net de zeebodem én het maritieme milieu minder verstoren.”
Voor de aanleg en het onderhoud rekenen de partners op een kost van 130 miljoen euro.

9
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op do/17/aug/2017 : 06 : 35  »
Russisch cyberwapen?

Tientallen schepen misleid door vervalste gps

16 augustus 2017

Meldingen van satellietnavigatieproblemen in de Zwarte Zee suggereren
dat Rusland een nieuw systeem test om gps-signalen te vervalsen.
Dat is mogelijk een eerste teken van een nieuwe vorm van elektronische oorlogvoering die
iedereen kan toepassen – van schurkenstaat tot kruimeldief.

Op 22 juni archiveerde de US Maritime Administration een ogenschijnlijk onschuldig rapport.
De kapitein van een schip dat bij de Russische havenstad Novorossiejsk voer, had ontdekt dat zijn gps hem op de
verkeerde plek plaatste – meer dan 32 kilometer landinwaarts, bij de luchthaven Gelendzhik.
Als Rusland gps-spoofing toepast in het conflict met Oekraïne, zijn de gevolgen mogelijk niet te overzien, waarschuwen experts.

Toen hij had vastgesteld dat zijn navigatieapparatuur naar behoren werkte, nam de kapitein contact op met nabije schepen.
Hun AIS-sporen – de signalen van het automatische identificatiesysteem waarmee vaartuigen worden getraceerd –
plaatsten ze allemaal op datzelfde vliegveld.
Minstens twintig schepen hadden met dit probleem te kampen.


Als Rusland gps-spoofing toepast in het conflict met Oekraïne,
zijn de gevolgen mogelijk niet te overzien, waarschuwen experts


Het is nog niet bevestigd, maar deskundigen vermoeden dat dit het eerste gedocumenteerde voorbeeld is van gps-misleiding:
een spoofing-aanval waar al lange tijd voor werd gewaarschuwd, maar die nog nooit in het echt was waargenomen.
Tot dusver was het grootste probleem van gps dat het kan worden onderbroken door het satellietsignaal in ruis te verpakken.
Dit kan weliswaar chaos veroorzaken, maar is ook eenvoudig te detecteren.
Gps-ontvangers laten een alarm afgaan wanneer er door verstoring signaalverlies optreedt.

Spoofing is een stuk verraderlijker: een vervalst signaal afkomstig van een grondstation brengt
een satellietontvanger alleen maar in de war.
‘Verstoring maakt de ontvanger kapot, spoofing zorgt ervoor dat die gaat liegen’, zegt consultant David Last,
voormalig voorzitter van het Britse Royal Institute of Navigation.

Todd Humphreys van de University of Texas in de VS waarschuwt al jaren voor het opkomende gevaar van gps-vervalsing.
In 2013 liet hij zien hoe zelfs een superjacht met state-of-the-art-navigatie uit koers kan worden gelokt met gps-spoofing.
‘Het gedrag van de ontvanger in het Zwarte Zee-incident was sterk vergelijkbaar met wat
we zagen bij onze gecontroleerde aanvallen’, zegt hij.

Humphreys denkt dat Rusland met een nieuwe vorm van elektronische oorlogvoering experimenteert.
Het afgelopen jaar heeft gps-spoofing er in Moskou toe geleid dat ontvangers in telefoons zich verkeerd gingen gedragen.
De omvang van het probleem werd pas duidelijk toen mensen Pokémon Go probeerden te spelen.

Het nepsignaal, waarvan het centrum zich in het Kremlin lijkt te bevinden,
verplaatst iedereen in de omgeving naar de internationale luchthaven Vnoekovo, 32 kilometer verderop.
Dit dient mogelijk een defensief doel: veel door de NAVO bestuurde bommen, missiles en drones vertrouwen op gps-navigatie.
Succesvolle spoofing zou ze verhinderen hun doelen te raken.

De huidige geolocatie-verstoring wordt echter ver van het Kremlin toegepast.
Sommigen vrezen dat dit betekent dat spoofing steeds eenvoudiger wordt.
Voorheen vereiste vervalsing van gps-signalen behoorlijk wat technische expertise.
Humphreys moest zijn eerste spoofer in 2008 volledig zelf bouwen, maar zegt dat je dit nu kunt doen
met van internet gedownloade commerciële hardware en software.

Ook is er weinig vermogen voor nodig. Satellietsignalen zijn erg zwak – op 32.000 kilometer afstand zo’n 20 watt.
Een transmitter van 1 watt geplaatst op een heuveltop of in een vliegtuig of drone
is daarom voldoende om alles in de wijde omgeving te misleiden.

Als hardware en software steeds toegankelijker worden, zullen staten binnenkort niet langer als enige de technologie gebruiken.
Voor een competente hacker is dit namelijk een peulenschil.
Er zijn nog geen officiële verslagen van criminele spoofing, maar het is vermoedelijk niet moeilijk voor een misdadiger
om op deze manier een zelfrijdend voertuig of een drone te misleiden, of een autonoom schip te kapen.

Humphreys denkt echter dat spoofing uitgevoerd door een regering een ernstigere bedreiging vormt.
‘Het beïnvloedt veiligheidsactiviteiten in een groot gebied’, zegt hij.
‘In overvolle wateren waar slechte weersomstandigheden heersen – zoals Het Kanaal –
zou het waarschijnlijk leiden tot veel verwarring en vermoedelijk ook botsingen.’

Volgens Last wijst het incident in de Zwarte Zee erop dat Rusland een nieuw middel heeft dat wijdverspreide verstoring kan veroorzaken,
bijvoorbeeld als het gebruikt wordt in het langlopende conflict met Oekraïne.
‘Mijn instinct zegt me dat dit een test is van een systeem dat ooit in woede gebruikt zal worden.’

10
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op wo/16/aug/2017 : 21 : 15  »
Cyberaanval kost Maersk tot $300 mln winst

De cyberaanval die het Deense transport- en energieconcern Maersk eind juni heeft getroffen,
gaat de winst in het derde kwartaal met $200 mln tot $300 mln drukken.
Dit heeft Maersk woensdag bekendgemaakt bij de publicatie van de tweedekwartaalcijfers.



De aanval met gijzelsoftware trof toen rond de 7000 bedrijven wereldwijd.
Bij Maersk waren de dochterondernemingen Maersk Line, de grootste containerrederij van de wereld,
en APM Terminals, wereldwijd exploitant van containerterminals het slachtoffer.

Ook twee terminals in de Rotterdamse haven werden geraakt en lagen bijna twee weken stil.
Bij Maersk Line moesten alle computersystemen worden stilgelegd,
waardoor er voor een bepaalde tijd geen boekingen konden worden verwerkt.
De schade van maximaal $300 mln is een combinatie van misgelopen omzet en de extra kosten voor het herstellen van alle IT-systemen.



Volgens Maersk zijn er bij de aanval geen data van klanten naar derden gelekt.
De onderneming heeft naar eigen zeggen maatregelen genomen om zijn
computersystemen beter te beschermen tegen dit soort gijzelsoftware.

Ceo Søren Skou van Maersk zei woensdag in een toelichting 'geen indicatie' te hebben dat klanten
afscheid hebben genomen van Maersk vanwege de cyberaanval.

Lichtpunt in het tweede kwartaal waren de resultaten van Maersk Line.
De containerrederij heeft in het tweede kwartaal namelijk weer winst gedraaid.
De schepen vervoerden niet alleen méér containers, de tarieven stegen ook nog eens flink.
Vorig jaar leed Maersk Line, onderdeel van het conglomeraat Maersk Group, nog verlies.



Uit de tweedekwartaalcijfers die woensdag zijn gepubliceerd, blijkt dat de winst in het tweede kwartaal bij Maersk Line
is uitgekomen op $339 mln tegen een verlies van $151 mln in dezelfde periode een jaar eerder.
Over de eerste zes maanden is er eveneens winst gedraaid ($273 mln),
terwijl in het eerste halfjaar van 2016 een verlies van $114 mln werd geleden.


Het containerschip Adrian Maersk verlaat eind juni de haven van New York.

Na een bijna twee jaar van dalende vrachttarieven en zware verliezen in de wereldwijde containervaart, lijkt er sprake te zijn van een ommekeer.
Het gemiddelde vrachttarief waartegen een container werd vervoerd kwam in het tweede kwartaal
uit op $2086 tegen $1716 in dezelfde periode vorig jaar.



De vraag naar containervervoer steeg volgens Maersk met 4%, terwijl het aanbod met 1,4% toenam.
De aantrekkende wereldeconomie is de belangrijkste factor in de stijging van de vraag.
In de afgelopen twee jaar leed de sector nog sterk onder overcapaciteit en een tegenvallende vraag.
De zware verliezen hebben een consolidatiegolf op gang gebracht onder containerrederijen.

De omzet van Maersk Line steeg met circa 20%, van $5 mrd naar $6,1 mrd.
Tegelijk stegen ook de kosten, vooral door een hogere brandstofprijs.

In de divisie transport en logistiek boekte APM Terminals, de dochteronderneming die wereldwijd containerterminals in havens exploiteert,
een verlies van $100 mln door een afwaardering op enkele terminals.

Maersk Group als geheel leed in het tweede kwartaal echter een verlies van $264 mln, tegen een winst van $118 mln vorig jaar.
Dat komt door slechtere resultaten bij de energiedivisie van het concern.
Maersk boekte zwaar af op zijn tankervloot, waardoor de energiedivisie uitkwam op een verlies van $276 mln.



Zonder bijzondere afwaarderingen boekte Maersk Group een onderliggende winst van $389 mln ($134 mln).
Maersk Group blijft bij zijn eerder uitgesproken verwachting dat de onderliggende winst in 2017
hoger zal uitkomen dan over 2016 ($711 mln). 'Ondanks de negatieve invloed van de cyberaanval in juni', aldus het concern.
'Dat komt doordat Maersk Line beter presteert dan we hadden verwacht', aldus de cfo van Maersk.

Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10