Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10
1
BOEKENAFDELING / Re: NIEUW BOEK
« Laatste bericht door Ton Kompier Gepost op di/17/okt/2017 : 20 : 05  »
Vanmiddag het boek 400 jaar ....... en even door gebladerd.
Het is meer een naslagwerk waar de schrijver 40 jaar onderzoek naar heeft gedaan.
Veel foto's met oorzaak van de strandingen. Een boek wat ik wel wilde hebben maar geen gemakkelijk te lezen kost.

En eerder schreef ik al dat het boek Vuurtorens vanuit de lucht heel mooie foto's toont van wat er in Nederland is te zien.
Dus weer genoeg lees- en kijk plezier voor mij.
Morgen een  dag opname in ziekenhuis hier in dorp. ik zie wel hoe het gaat lopen.
2
BOEKENAFDELING / Re: NIEUW BOEK
« Laatste bericht door Ton Kompier Gepost op zo/15/okt/2017 : 13 : 46  »
Vuurtorens in vogelvlucht staat vol met heel mooie foto's van torens langs onze kust.
en "400 jaar strandingen en reddingen" heb ik zojuist besteld.
 Ron bedankt voor de omslag foto's . scheelt mij weer extra werk. :smilie_happy_thumbup:
3
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op zo/15/okt/2017 : 13 : 10  »
NMT ziet steun maritieme sector in regeerakkoord

(Netherlands Maritime Technology=NMT)

Het regeerakkoord dat 10 oktober is gepresenteerd bevat verschillende positieve maatregelen voor onze sector, zo meldt NMT.
Klimaat, innovatie en investeringen in defensie materieel zijn belangrijke zaken die worden genoemd
in het akkoord dat de nieuwe regeringspartijen hebben bereikt. NMT is dan ook positief gestemd.

Er komt een Green Deal voor verduurzaming van de zeevaart, binnenvaart en havens.
Het akkoord onderkent dat er in de zeevaart en binnenvaart nog veel milieuwinst te behalen is.
NMT werkt graag mee aan deze green deal.



Er komt een klimaat- en energieakkoord met als doel een CO2 reductie van 49% in 2030.
Volgens NMT kan de maritieme sector voor zowel de binnenvaart als de zeevaart een belangrijke bijdrage leveren
met de verzameling duurzame maritieme oplossingen.

De SDE+ regeling (Stimulering Duurzame Energieproductie) wordt verruimd naar € 3,2 miljard.
De succesvolle Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) waarvoor NMT hard heeft gelobbyd was dit jaar ruim overtekend.
NMT bepleit het doorzetten van  de SDS in de komende regeerperiode.
De verruiming van de SDE+ is een positief signaal en biedt mogelijk kansen.

Voor innovatie en onderzoek komt er een SBIR (Small Business Innovation and Research) regeling voor het MKB,
uit te voeren door Defensie en Rijkswaterstaat. Dit is van belang voor het maritieme MKB.
Verder wordt voor het MKB de succesvolle MIT-regeling verder uitgebreid.
Ook komt er jaarlijks € 200 miljoen beschikbaar voor fundamenteel en voor toegepast onderzoek.
Maritieme onderzoeksinstituten kunnen hiermee de kennisbasis voor de sector versterken.

De investeringen in defensie lopen op naar jaarlijks € 1,5 miljard.
Dit is de basis voor het uitwerken van de vervangingsprogramma’s van de marine waar de Nederlandse
scheepsbouw en toeleveranciers vanzelfsprekend een bijdrage aan leveren.

Positief is in dit verband ook dat Nederland zich nadrukkelijk het recht voorbehoudt het art. 346
ruimhartig te interpreteren uit oogpunt van nationaal economisch en veiligheidsbelang.
De overheid geeft hiermee aan dat ze groot belang hecht aan de economische impact van de levering
van schepen en systemen door Nederlandse bedrijven.
Een sterke en innovatieve thuismarkt versterkt onze positie op de wereldmarkt van schepen voor overheidstaken.

4
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op zo/15/okt/2017 : 13 : 00  »
Duurzaamheid in de kranenwereld

Kostenefficiëntie en duurzaamheid, twee onderwerpen waar in de offshore en maritieme industrie veel over gesproken wordt.
Er zijn veel ontwikkelingen en innovaties gaande op dit gebied.
Deze twee onderwerpen komen nu ook steeds meer ter sprake bij de ontwikkeling en het onderhoud van kranen,
en de innovatie van volledig elektrische kranen weten dit zelfs naar het volgende level te tillen.



De aanschaf en het onderhoud van kranen in de industrie kunnen behoorlijk veel geld kosten.
Naast de aanschafkosten van de kraan, heb je natuurlijk ook te maken met onderhoudskosten,
net als de kosten voor het gebruik van de kranen.
De volledige elektrische kranen kunnen hierin een besparende oplossing zijn als het op kostenefficiëntie en duurzaamheid aankomt.
Door gebruik te maken van elektriciteit voor de aandrijving van de kranen wordt er niet alleen CO2 bespaard,
er wordt ook elektriciteit opgewekt bij het gebruik van de kranen.

Bij de negatieve bewegingen van de kraan wordt elektriciteit gegenereerd die meteen weer terug wordt geleverd aan het net.
Hierdoor nemen de kosten voor de bediening van de kranen af.
Doordat er zelfs al bij de ontwikkeling van deze kranen rekening wordt gehouden met de kosten op de lange termijn en de duurzaamheid,
 is het gelukt om de kranen niet alleen duurzamer te maken in het gebruik, maar ook bij de aanschaf.
De materialen die gebruikt worden voor deze kranen, worden namelijk op een duurzame manier geproduceerd,
en gaan daardoor meer dan 30 jaar mee.

Door de duurzame manier van produceren, wordt er ook flink bespaard op onderhoud.
De kraan Mteck 200 E die op een schip van Nederlands grootste baggeraar geplaatst is,
heeft bijvoorbeeld na 3000 draaiuren nog steeds amper onderhoud nodig gehad.
Dit zorgt voor een grote besparing bij de klant, aangezien zowel het onderhoud als de stilstand van een kraan geld kost.
Door de kranen nagenoeg onderhoudsvrij te ontwikkelen, is hier een flinke kostenreductie ontstaan.



Dankzij de goede ervaringen die deze baggeraar met deze eerste kraan heeft,
heeft dit bedrijf ook al een bestelling gedaan voor een tweede elektrische kraan, namelijk een Mteck 400 E.
Deze zal worden geplaatst op een door LNG aangedreven baggerschip van de onderneming.
Het grote nadeel van de inzet van een elektrische kraan op een LNG schip is dat er een vertraging ontstaat bij de directe vraag naar vermogen.

Bij het gebruik van LNG generatoren ontstaat namelijk vaak een bewegingsvertraging van 7-8 seconden,
kostbare tijd die ongewenst is voor  machinist en voor  de klant.
Bij een kraan op een schip kan de energie die kranen opwekken bij negatieve bewegingen natuurlijk niet terug worden geleverd aan het net.
In deze constructie is er dan ook gekozen voor een oplossing met batterijen, welke bij iedere negatieve hijsbeweging worden opgeladen.

Kranen bouwen op een innoverende manier gaat natuurlijk niet gepaard zonder uitdagingen.
Om de kwaliteit van de kranen te bewaken, is het noodzakelijk dat er alleen gebruik gemaakt wordt van bewezen technieken.
In een markt waarin je als bedrijf voorop wil lopen op het gebied van innovatie is dat lastig,
je wil namelijk niet wachten totdat een techniek volledig bewezen is.
Hierdoor ontstaat dan ook dat iedere bestelde kraan altijd net ietsje beter is dan de vorige afgeleverde.

Een andere uitdaging in het zo duurzaam mogelijk ontwikkelen en inzetten van materieel,
is dat standaard materieel vaak op lange termijn niet de beste oplossing is.
Mteck heeft er bij de ontwikkelingen van haar kranen dan ook voor gekozen om alles op maat voor de klant te engineeren,
waardoor de klant een kraan heeft die beter bij haar past en alleen daarom al langer mee zal gaan.
Daarnaast is er gekozen voor extra zwaar uitgevoerde draaipunten op de gehele machine,
waardoor een lagere wrijvingsweerstand en daarmee een langere levensduur ontstaat.



De grootste uitdaging zit hem echter in het onderhoud.
Bij veel kranenontwikkelaars komt een groot deel van de omzet uit het onderhoud van deze kranen.
Als er kranen ontwikkeld gaan worden die amper nog onderhoud nodig hebben en tevens een langere levensduur
dan de standaard in de industrie, zal dus een groot deel van de omzet verloren raken.
Mteck heeft echter de keuze gemaakt om hier toch voor te gaan, en is er van overtuigd dat de kranen
zoveel waarde toevoegen voor hun klanten, dat zij al snel over zullen gaan tot de aanschaf van meerdere nieuwe kranen bij het bedrijf.

Elektrische kranen zijn de toekomst van de gehele industrie.
Of het nu gaat om grote kranen op het land, of iets kleinere op schepen,
er zijn flinke besparingen te behalen op de lange termijn dankzij deze innovaties.
De verwachting is dan ook dat steeds meer ondernemingen in de bagger-, offshore en maritieme industrie
de overstap gaan maken naar duurzamere kranen.

Een volledige elektrische kraan die ook nog eens elektriciteit teruglevert aan het net is dan een logische keuze,
zeker gezien de lage onderhoudskosten en de levensduur van deze kranen.
Over de hele wereld worden er al investeringen gedaan in volledige elektrische kranen, en de verwachting is dat,
zeker gezien de huidige focus op duurzaamheid, er nog vele elektrische kranen zullen volgen

5
BOEKENAFDELING / Re: NIEUW BOEK
« Laatste bericht door Ron Gepost op zo/15/okt/2017 : 09 : 44  »
Vandaag 2 nieuwe boeken ontvangen van Flying Focus met de titels

Heavy Weather Fishing  en  Vuurtorens in vogelvlucht.

Als het me lukt zal ik de omslagen scannen en plaatsen.





Nog wat interessante boeken..........https://metadata.isbn.nl/169952/flying-focus-castricum-b-v.html
6
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op zo/15/okt/2017 : 09 : 31  »
Eerst tijdelijke brug over Hartelkanaal naar Maasvlakte

De Suurhoffbrug wordt eerst vervangen door een tijdelijke brug door Rijkswaterstaat, zo meldt Nieuwsbladtransport.
Omdat de nieuwe permanente Suurhoffbrug waarschijnlijk pas in 2028 klaar is komt er eerst een tijdelijke brug,
dat heeft Minister Schulz van IenM aan de Tweede Kamer laten weten.
De brug over het Hartelkanaal mag sinds begin dit jaar niet meer open en dicht vanwege de slechte staat van de brug.

In 1972 is de Suurhoffbrug geopend en de vergunning loopt af in 2019.
De tijdelijke brug moet er komen van 2020 tot en met 2027.


Suurhoffbrug

Rijkswaterstaat wilde in eerste instantie de brug repareren maar na onderzoek bleek dat de brug geheel vervangen moet worden.
Voor de binnenvaart was het Hartelkanaal tot voor kort de belangrijkste route naar de Maasvlakte.
De Suurhoffbrug moest daarom vaak open voor het scheepvaartverkeer waardoor het wegvervoer en spoorvervoer moesten wachten.
Sinds de verbreding van het Breeddiep bij Hoek van Holland eind 2016 kunnen binnenschepen ook via de Nieuwe Waterweg
van en naar de Maasvlakte, waardoor de Suurhoffbrug over het Hartelkanaal gesloten kan blijven.

7
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op zo/15/okt/2017 : 09 : 28  »
Zoektocht naar mogelijk man over boord

Op woensdag 11 oktober aan het einde van de middag werd er gebeld naar de hulpdiensten.
Er zou een matroos (een 39 jarige man uit Slowakije) van een binnenvaartschip zijn gevallen in het Twentekanaal, zo meldt de Politie.
Dit zou mogelijk tussen de sluizen bij Eefde en Lochem zijn gebeurd.



Rond de klok van 17.15 uur werd de meldkamer gebeld.
De schipper meldde de hulpdiensten dat hij een matroos aan boord miste. Het schip voer richting Delden.
De matroos zou vermoedelijk tussen de sluizen bij Eefde en Goor vermist zijn geraakt.
Diverse diensten waaronder Rijkswaterstaat, eenheden van de brandweer en politie zochten op en langs het water
het traject af tot dat het donker werd. De man werd niet gevonden.

Vanaf de sluizen in Eefde varen sonarboten over een traject van ongeveer 14 kilometer tot aan Lochem.

8
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op zo/15/okt/2017 : 09 : 22  »
Sluis Amerongen van 6 tot 13 november gestremd

Rijkswaterstaat renoveert de stuwen en sluizen van Driel, Amerongen en Hagestein.
Een onderdeel van de renovatie betreft het vernieuwen van de oude sluisdeuren bij sluis Amerongen.
Door een ongeval bij stuw Driel werden onder andere de werkzaamheden aan de sluisdeuren Amerongen uitgesteld.
Rijkswaterstaat hervat op 6 november deze werkzaamheden. Om de werkzaamheden uit te kunnen voeren
is een vaarwegstremming nodig van zeven dagen.


Sluis Amerongen

Om de oude sluisdeuren aan de benedenstroomse zijde te vervangen moet het scheepvaartverkeer zeven dagen lang worden gestremd. Scheepvaartverkeer kan omvaren via de Waal.
Bij ongunstige (weers)omstandigheden kunnen de werkzaamheden worden uitgesteld.

De stuwcomplexen Driel, Amerongen en Hagestein zorgen samen voor voldoende waterpeil op de IJssel,
Nederrijn en Lek en daarmee voor een vlotte en veilige scheepvaart.
Meer informatie over het project is te verkrijgen via het gratis informatienummer van Rijkswaterstaat 0800 – 8002
of de projectpagina www.rws.nl/stuwensemble.
De scheepvaart wordt op de hoogte gehouden via ‘Berichten aan de scheepvaart’ (BAS-berichten).
Actuele informatie over de beschikbaarheid van de vaarweg kunt u vinden op de website Vaarweginformatie.nl.

9
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op zo/15/okt/2017 : 09 : 17  »
Jan De Nul versterkt dijk op Texel en bouwt natuurgebied
 
De ruim drie kilometer lange Prins Hendrikdijk in Texel wordt aan de zeezijde versterkt met zand,
hierdoor krijgt Texel er 200 hectare bij.
Jan De Nul gaat vóór de huidige dijk vanaf 2018 een dynamisch, uniek natuurgebied bouwen met duinen, kwelder en strand.


Sleephopperzuiger Bartolomeu Dias.

Het project slaat twee vliegen in één klap: de waterkering wordt toekomstbestendig gemaakt en de natuurwaarden in de Waddenzee verbeteren.
De versterking van de Prins Hendrikzanddijk werd gegund door Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
en is een onderdeel van een grote dijkversterkingsoperatie in Nederland.
In totaal zullen tot 2028 meer dan 1.100 kilometer aan dijken en bijna 500 sluizen en gemalen worden aangepakt.

De sleephopperzuiger Bartolomeu Dias gaat in de tweede helft van 2018 het zand aanbrengen,
daarna start Jan De Nul met het landschappelijk inrichten van de omgeving.
De verwachting is dat het project halverwege 2019 klaar is.

10
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Laatste bericht door Ron Gepost op zo/15/okt/2017 : 09 : 12  »
Centraal Overleg Vaarwegen blij met impuls voor infrastructuur

Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) is tevreden met de 2 miljard
die het kabinet de komende regeerperiode investeert in infrastructuur.
Voor een inhaalslag in infrastructuur stelt het kabinet cumulatief 2 miljard euro beschikbaar in de komende drie jaar.
Daarna wordt het structurele budget met 100 miljoen euro verhoogd.
Het COV wil graag meedenken over de besteding van het deel dat naar vaarwegen gaat.

De knelpunten bij de Volkeraksluis, Kreekraksluis en Krammersluis moeten nodig aangepakt worden,
evenals de lage bruggen op de Schelde-Rijn verbinding.
De extra financiële ruimte die ontstaat zou hiervoor ingezet moeten worden.


Volkeraksluizen

Ook stelt de nieuwe regering dat binnenvaart en de spoorwegen een belangrijke bijdrage kunnen leveren
aan het beperken van toenemend goederenvervoer over de weg en het beperken van uitstoot die slecht is voor het klimaat.
Daarom worden brug- en sluisbediening voor de binnenvaart verbeterd.
Deze wens van het COV wordt daarmee ingevuld. In modern goederenvervoer is 24/7 de standaard.
Er is behoefte aan ruimere bedieningsvensters, flexibiliteit en bediening op afstand, maar wel afgestemd op de wensen van de binnenvaart.
Het COV gaat daarom graag in gesprek met het Rijk over de verdere invulling van deze ambitie.

Om met vervoer over water een bijdrage te leveren aan maatschappelijke knelpunten zijn naast betere bediening ook hogere bruggen,
overslagkades, voldoende wacht- en overnachtingsplaatsen nodig en structureel onderhoud aan vaarwegen.
De inzet van de regering op slimmer vervoer, meer over water en meer geld voor natte infrastructuur geven
ook het COV vertrouwen in de toekomst.

Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10