Recent Posts

Pages: [1] 2 3 4 5 ... 10
1
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Gerrit Hofmeijer on Yesterday at 20:58 »


SkyShark – The Ultimate Thrill Experience
 
Ben jij klaar om de ultieme rit van je leven te beleven? In de buik van een haai?
Tijdens de Wereldhavendagen is het mogelijk om een 15-minuten rit van je leven te maken in de SkyShark!
Skyshark is een compleet nieuwe sensatie in Nederland, waarbij je wordt afgeschoten als een kanonskogel.
 
Binnen 4 seconden zit je boven de 100 kilometer per uur.
Je duikt onder de waterspiegel en ploegt als een torpedo je weg naar je target.
Met een immense sprong van wel 6 meter hoog spring je boven het water uit en je voelt je even zo
vrij als een vogel totdat de zwaartekracht je weer terug naar beneden trekt.
 
De G-krachten drukken je in je stoel en je schreeuwt om meer en er is meer, veel meer!
Nog amper bekomen van de sensationele sprong, spinnen de motoren van dit beest weer op volle toeren
en wordt er een waterballet opgevoerd waar jij onderdeel van uitmaakt.
Tollend en draaiend over het water, onderwater en in de lucht worden de meest bizarre capriolen uitgevoerd.
WOW, wat een ervaring!

De experience is +/- 20 minuten.
Minimaal 6 jaar.
Goed ter been / flexibel.
Niet geschikt voor zwangere vrouwen.
Droge kleding is niet nodig. SkyShark is een afgesloten belevenis waarbij je rondom d.m.v. ramen de rit kan beleven.
Met het instappen kan het voorkomen dat je natte voeten krijgt, dus het is wel aan te raden om droge sokken mee te nemen.

Volgende maand in Rotterdam te bezoeken, kost alleen wel 90 euro's  poe poe!
2
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Gerrit Hofmeijer on Thu/16/Aug/2018 : 17 : 32  »
DEVENTER [UPDATE] 15 AUGUSTUS 2018, 13:00

Pas bij 122 cm +NAP en dan ook nog met een tijdelijke stremming voor het overige scheepvaartverkeer op de IJssel, wil de gemeente Deventer een poging doen de vijf schepen uit de haven vanachter de sluis te bevrijden.
De vijf schippers moeten dus nog 30 cm wachten.



De vijf opgesloten schepen liggen werkeloos in de haven van Deventer.(Screendump uit YouTube-video Eddy Masselink / SkyStudio)
Een uitgebreid onderzoek door deskundigen, onder wie de constructeur van de sluisdeuren, stelde dinsdag 14 augustus de voorwaarden waaronder een bevrijdingsactie verantwoord is.
De resultaten van het onderzoek zijn doorgerekend door onafhankelijk adviesbureau Tauw.
De waterstand in Deventer steeg woensdag van 90 naar 99 cm met een licht stijgende tendens;
pas bij 120 cm is zo'n actie volgens deskundigen verantwoord en voor de gemeente acceptabel.

Ondergrens
De huidige ondergrens volgens de vergunning die aan de gemeente is afgegeven door het Waterschap Drents Overijsselse Delta is 147 cm + NAP. De gemeente vraagt nu het waterschap toestemming om bij de lagere waterstand van 122 cm toch eenmalig te schutten om de schepen die nu al langer dan een week vastliggen in de haven naar buiten te kunnen laten.
En dan wel onder de omstandigheid dat er geen vaarverkeer over de IJssel gaat tijdens het schutten.
Op basis van de resultaten van het onderzoek acht de gemeente het niet verantwoord om te schutten bij een lagere waterstand.
Alhoewel de kans klein lijkt, zijn de gevolgen als het onverhoopt fout gaat niet te overzien.
De schade loopt dan in de vele miljoenen. Het Overijssels kanaal en de daarop aangesloten waterwegen lopen dan leeg.
Dat risico kan de gemeente niet dragen', zegt loco-burgemeester Carlo Verhaar.
‘Ik vind het echt heel naar voor de betrokken schippers. Natuurlijk hadden zij op een ander bericht van ons gehoopt.
Zij zijn dan ook als eersten door ons geïnformeerd over het technisch onderzoek.
We blijven contact met ze onderhouden om er voor te zorgen dat ze de komende periode zo goed mogelijk door komen. O
ok met de in de haven gevestigde bedrijven onderhouden we contact.'

Evacuatie niet mogelijk
Tijdens het overleg vrijdag 11 augustus bleek het al niet mogelijk om met de geldende waterstand de vijf opgesloten schepen in de haven van Deventer te evacueren. Dat concludeerde voorzitter Erik Schultz van de BLN-ledengroep Schuttevaer na gesprekken die hij en bestuurslid Roelof Huls van de afdeling IJsseldelta-Zwartewater hadden met dijkgraaf Herman Dijk en de Deventer wethouder Thomas Walder.
Koninklijke BLN-Schuttevaer nam direct na de stremming contact op met het Waterschap Drents Overijsselse Delta en de gemeente Deventer om aan te dringen op een oplossing.
De schepen in de haven achter de Prins Bernhardsluis werden er maandag 6 augustus door overvallen en liggen sindsdien opgesloten.
Voor de schippers een zeer vervelende situatie, aangezien ze niet van te voren zijn geïnformeerd.

Echt gehoopt
In nauw contact probeerden BLN-Schuttevaer, de gemeente en het waterschap samen te zoeken naar een werkbare oplossing. ‘We hadden echt gehoopt op een snellere oplossing', zegt voorzitter Erik Schultz van ledengroep Schuttevaer in een reactie. Hij heeft inmiddels contact gehad met schipper Kleine van Ms Zuiderzee, één van de vijf binnenvaartondernemers die vastzit in de haven van Deventer en optreedt als vertegenwoordiger van de gedupeerde schippers.
BLN-Schuttevaer heeft gepleit voor goede faciliteiten voor de gedupeerde binnenvaartondernemingen en vrijstelling van havengeld. Dit is volgens Schuttevaer-voorzitter Schultz toegezegd.
Hij heeft met de dijkgraaf en de wethouder een bezoek gebracht aan de getroffen schippers om de situatie te bespreken.

Getrapt schutten
Op Schuttevaer.nl kwam lezer Henri Derksen daagse na het stremmen al met een oplossing: getrapt schutten.
Met gebruik van de bestaande tussendeuren zouden spitsen (korter dan 40 meter) alsnog geschut kunnen worden. ‘Dat kost meer tijd want gaat langzamer, maar voorkomt een algehele blokkade', schreef Derksen.
‘Vaarwegbeheerders doe hier a.u.b. uw voordeel mee, en schippers vraag om zulke oplossingen als beheerders hun nautisch gereedschap minder optimaal inzetten dan technisch wel mogelijk zou kunnen zijn.'
Klachtencoördinator Erik Sloothaak van het waterschap Drents-Overijsselse Delta reageerde rechtstreeks naar Derksen (‘bedankt voor het meedenkwerk dat u verricht heeft!') en de redactie:
‘Deze oplossing was bij ons ook in het vizier. Uit contact dat wij eerder met de gemeente Deventer hebben gehad is echter gebleken dat de tussendeuren in de Prins Bernhardsluis niet meer in gebruik zijn: het bedieningswerk van deze deuren is niet meer aanwezig.
Tevens is de staat van onderhoud van de tussendeuren niet bekend (deze zijn in 2012 niet vervangen en dus al geruime tijd niet in gebruik). Daarnaast bevinden zich ook geen schotbalksponningen in het tussenhoofd.
Getrapt keren over twee lagen voor deze sluis is daarmee niet mogelijk.'

Water laten zakken
Een andere lezer, Henk Bonsink, zag ook het getrapt schutten niet zitten, maar had wel een andere oplossing: ‘Getrapt schutten met een groot schip kan niet. Wat wel kan is het water een halve meter later zakken boven de sluis, dan is de druk hetzelfde als 5 dagen geleden. Laat de gemeente nu ook eens een keer wat laten zien tegenover het dure havengeld van de haven Deventer'. (DvdM)

https://youtu.be/sXaJ89zrrEY
3
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Gerrit Hofmeijer on Thu/16/Aug/2018 : 17 : 20  »


Nederlandse reders willen dat het kabinet zich inzet voor betere bescherming tegen aanvallen van piraten voor de kust van Somalië.
Vorig jaar beëindigde de NAVO de internationale missie Operation Ocean Shield, waar Nederlandse mariniers aan deelnamen.
"Zodra de bescherming afneemt, proberen de piraten het weer", aldus directeur Martin Dorsman van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) vrijdag in het VPRO-radioprogramma Bureau Buitenland.
Bij de KVNR zijn vrijwel alle Nederlandse rederijen aangesloten, zo'n 350.
Volgens Dorsman waren er de laatste weken meerdere aanvallen van piraten.
Het aantal schepen dat onder Nederlandse vlag langs de Somalische kust vaart, is volgens Dorsman flink afgenomen met een miljoenenverlies voor de Nederlandse scheepvaart als gevolg.
Hij riep de regering vrijdagavond op na te denken over beveiliging van Nederlandse schepen.
4
POLLUX / Re: POLLUX
« Last post by Hubertus on Fri/10/Aug/2018 : 16 : 35  »
Ja mr Piet Roozing , breek me de bek niet open over de snel -heid van de jaren maar we mogen gelukkig zijn dat we zoveel zagen en deden. Juist omdat we zoveel zagen hor en we te weten dat we to zover bij de lucky few horen. Die matitieme  evenementen zijn mooi en soms kriebelen mijn tegen maar je kan niet overal te gelijk zijn. Ons gezamelijk pilsje op de Pollux vergeet ik ook niet. Leuke dag toen. Vrg uit werm Birzi
5
POLLUX / Re: POLLUX
« Last post by pdroozing on Fri/10/Aug/2018 : 14 : 23  »
Ja Hub zo lees je dat Kruk en Kuster in 1961/62 aan boord van de Pollux zaten en wij Kees /Piet een jaar eerder go waar is die tijd gebleven.
Ik heb ook goed contact met Willem hij komt binnen kort naar Nederland ,ik hoop hem te ontmoeten bij mij aan boord Ls Texel.

Hub we liggen momenteel in de haven van Medemblik vanwege de Westfriese vaardagen een groot evenement,komen een paar duizend mensen bij ons aan boord mooi hoor.

Verder hier alles oke vanuit een  zwaar bewolkt Den Helder een Mariteime grt Piet
6
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Gerrit Hofmeijer on Mon/ 6/Aug/2018 : 19 : 18  »
Brand op luxe motor Stella Maris
 
CAPELLE A/D IJSSEL [UPDATE] 1 AUGUSTUS 2018, 14:00
De luxe motor Stella Maris is dinsdagmiddag 31 juli gedeeltelijk uitgebrand bij Capelle a/d IJssel. De brand ontstond tijdens de vaart. Schipper Simon de Waard was de enige opvarende.


Man zwemt ver de Westerschelde op
 
HANSWEERT/BRESKENS 3 AUGUSTUS 2018, 13:00
De vrijwillige redders van KNRM-station Hansweert zijn donderdag 2 augustus aan het begin van de avond uitgerukt voor een mogelijk probleem met een zwemmer. Verontruste wandelaars sloegen alarm toen zij een zwemmer zagen die wel erg ver uit de kant was en zich bijna in de hoofdvaargeul van de Westerschelde bevond.


Droogte: Tiel volledig gestremd vanwege verzilting op de Lek

UTRECHT 6 AUGUSTUS 2018, 11:55
De lage waterstanden gaan vanaf vandaag voor het eerst voor ernstige overlast zorgen voor de scheepvaart. Rijkswaterstaat heeft zondagavond (5 augustus) de openstaande Prins Bernardsluizen in Tiel gestremd. Dat is gebeurd omdat er vanaf middernacht via het Amsterdam-Rijnkanaal water wordt ingelaten voor de Lek.

7
DE KROONVLAG / Re: DE KROONVLAG
« Last post by Willem de Roo on Mon/30/Jul/2018 : 21 : 49  »
Kom net terug van een week vakantie, Daarom mijn late reactie. Jammer dat je er doorheen bent, maar ik hoop dat het je lukt met de grote kranten. Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Take your time. Maar nogmaals bedankt voor wat je allemaal al gepubliceerd hebt. Grandioos ik heb ze allemaal gespeld.
Vriendelijke groet van, Willem
8
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Gerrit Hofmeijer on Sun/29/Jul/2018 : 20 : 22  »
Het vrachtschip ‘Glory Amsterdam’
dat door de storm afgelopen zondag was vastgelopen voor het Duitse Waddeneiland Langeoog is vlotgetrokken.
Eerst is er 16.000 ton ballastwater uit de Glory Amsterdam gepompt en zijn de ankers van het schip verwijderd.
De twee sleepboten Fairmount Summit en Union Manta hebben het 225 meter lange schip in dieper water getrokken.


Drie andere sleepboten zijn met de Glory Amsterdam naar de haven in Wilhelmshaven onderweg en loopt daar naar verwachting e
inde van de dag binnen.


Het schip had geen vracht aan boord maar had wel ruim 1800 ton zware olie en 140 ton diesel aan boord,
de vrees was dat de olie in zee terecht zou komen.
9
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Gerrit Hofmeijer on Sun/29/Jul/2018 : 20 : 20  »
Scheepsverkeer Amsterdam deels omgeleid vanwege hitte


Vanwege de aanhoudende  hitte zijn vanaf dinsdag verschillende bruggen dicht in  Amsterdam. Hierdoor kan de grote scheepvaart geen gebruik maken van de Oostroute.
Volgens een woordvoerder van de gemeente Amsterdam is het metaal door de langdurige warmte uitgezet, waardoor de bruggen niet meer open gaan. Het koelen van de bruggen helpt niet meer.
Het gaat in totaal om twaalf bruggen: Berlagebrug, Hogeslsuis, Torontobrug, Nieuwe Amstelbrug, Magerebrug, Walter Süskindbrug, Vas Diazbrug, Hortusbrug, Scharrebiersluisbrug, Kortjeswantbrug, Langedoksbrug en de Oosterdoksbrug.
Schepen kunnen nog wel via de stad van en naar het IJ varen via de Westroute. Ook hier dreigen de bruggen in problemen te komen door de warmte. Deze route wordt morgenochtend bekeken. Pleziervaart kan nog wel onder de bruggen door.
10
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Hubertus on Fri/27/Jul/2018 : 18 : 32  »
Mooie foto van al die tall ships Gerrit en het zijn er zoveel
en dan bedoel ik niet alleen schepen . Net als mijn laatste tall ship happening in A'dam kun je daar niet omvallen met zoveel volk.  Helaas ben ik in Sept pas weer in Nederland.
Pages: [1] 2 3 4 5 ... 10