Recent Posts

Pages: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10
41
DE KROONVLAG / Re: DE KROONVLAG
« Last post by Willem Visser on Wed/16/May/2018 : 21 : 43  »
DE KROONVLAG JANUARI 1962




































































42
MARITIEME VAARDAGEN/STORTEMELK / Re: MARITIEME VAARDAGEN/STORTEMELK
« Last post by Gerrit Hofmeijer on Wed/16/May/2018 : 20 : 01  »


    Stichting tot Behoud van het Stoomschip
                            Vijfpootveld 22     1541 PT  Koog a/d Zaan     Tel: 075-6176749
                                                              Email: f.boom@chello.nl
             KvK 41236396      Rekening   NL06 INGB 0007 622657 Website  WWW.ELFIN.NL
Culturele ANBI nr. 8050.58.771

Beste Kroonvaarders, en leden Koninklijk College Zeemanshoop. U kunt weer “Onder Stoom”
op zondagmiddag 15 juli 2018
Het stoomschip ELFIN is het grootste zeegaande stoomschip van Nederland.
 Gebouwd in:    1933 door J. Samuel White / Isle of Wight, East Cowes,     
Afmetingen:     33 x 7.80 x 2.40 meter. Voortstuwing:  2 x Compound Stoommachines 125 IPK per stuk. Schotse ketel:   2 vuren en olie gestookt,  Werkdruk van 10 atm.  Op zondag 15 juli willen wij u als Kroonvaarders en leden Koninklijk College Zeemanshoop,  weer een fantastische middag aanbieden.  Het ex. Royal Navy Stoomschip HMS ELFIN zal weer voor u (speciaal ) “Onder Stoom” worden gebracht.    Daarna varen wij  ( alléén bij voldoende belangstelling van min. 45 passagiers ) om 13.30 uur vanuit Wormerveer naar het Alkmaardermeer, en zijn we rond 17.30 uur weer terug in Wormerveer.  Voor deze bijzondere stoomvaart-dag vragen wij een bijdrage van minimaal € 30,= per persoon, dit is voor aankoop van onze brandstof.                           Uw introducé is uiteraard ook van harte welkom aan boord.
Reserveer wel snel want  “vol = vol” ( max. 45 personen)
Tijdens de vaart kunt u volop genieten van de omgeving, prachtig gerestaureerde historische bedrijfspanden, de diverse molens aan de Zaanse Schans en niet te vergeten het schitterende Alkmaardermeer. En vergeet ook niet om ook even een kijkje te nemen in de machinekamer waar de twee machtige stoommachines rustig hun omwentelingen maken, en bij de Schotse ketel waar onze Engelse stoker Graham White z’n thee drinkt.   Hij zorgt voor de juiste brandstoftoevoer naar de grote Todd branders. Die op deze trip een verbruik hebben van 170/190 liter per uur.  Kijk mee met Cor (onze schipper ) terwijl hij het schip over de Zaan stuurt. In de kombuis heeft Martin, onze kok altijd wel iets lekkers op z’n kolengestookt fornuis staan zoals soep of een broodje bal. Verder zijn koffie, thee, bier, wijn, borrel of frisdrank tegen een (zeer kleine) vergoeding ook hier aanwezig.  Voor deze bijzondere vaart, welke alléén voor u als Kroonvaarders en leden van het Koninklijk College Zeemanshoop is bedoeld, is reserveren wel noodzakelijk.  Na onze bevestiging kunt u uw bijdrage overmaken op rekeningnr.
NL06 INGB 0007 622657 tnv. Stichting tot Behoud van het Stoomschip     
Koog a/d Zaan  onder vermelding van Rondvaart KNSM / KCZ Reserveren kan alleen via de mail f.boom@chello.nl

Mocht de vaart door omstandigheden niet doorgaan (waar wij niet vanuit gaan natuurlijk) dan storten wij uiteraard uw gehele betaling direct terug. Wij hopen u te mogen begroeten op zondag 15 juli 2018
Met vriendelijke groet  Frank Boom


Retourvaart SAIL AMSTERDAM 2015


               
De stichting is eigenaresse van de stoomschepen Jacob Langeberg, Scheelenkuhlen en Elfin
Lid van de Vereniging Stoomvaart en ingeschreven in het register van de Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen,
Als officieel  Varend Monument. En in The International Register of Historic Ships door Norman J. Brouwer
De schepen varen met gediplomeerde bemanning, en staat onder keur van Lloyds Register Nederland.
43
BOEKEN TON KOMPIER / Re: nalatenschap Ton Kompier
« Last post by Gerrit Hofmeijer on Wed/16/May/2018 : 19 : 27  »
Nalatenschap  KNSM boeken/attributen van Ton Kompier

        TITEL BOEK                                           SCHRIJVER/UITGEVER

   
 Van zeil tot Atoomschip                                           J H Martin
 Tekenen op zee                                                      Remmelt Daalder
 Redders 175 jaar knrm                                           H v/d Smissen, zeeman, brinkman
 Vinke & Co 1860-1985                                            HJA Dessens  G J v Dijk
 Scheepvaart in de twintigste eeuw                            Prof PH Masson
 De eerste walvisvaart v/d Willem Barendsz                Dr A Melchior
 Tot ondergang gedoemd                                          R Sodenkamp
 Drijvende Kolossen                                                 Cor Heijkoop
 Nederlanders en de Zee   2x                                    Hans v/d Smissen
 Facetten v/d KNSM                                                 info blaadje
 Oceaanreuzen   2x                                                  Anne Doedens . Liek Mulder
 Maritieme geschiedenis der Nederlanden                  De Boer maritiem
 De wrede zee                                                         Clint Willis
 Het avontuur van de zee                                         NGS/de Haan
 Redden                                                                  uitgeverij Ploegsma
 Binnenvaart onder stoom                                        Rob martens/Lieuwe Westra
 De Hollandsche Stoomboot Maatschappij                  Klaas Kemp
 Zij vochten op de zeven zeeen                                 KWL Bezemer
 Uit het leven v/d zeeman                                        JA van der Kooij
 De Hollandsche Stoomboot Maatschappij deel 1+2    Willem H Moojen
 Atlas v scheepswrakken en schatten                        Nigel Pickford
 Sprookjes en legenden v/d zee   nog 1                     Arne Zuidhoek
 De Nederlandse koopvaardijvloot 1930                    JH v/d Elst
 ss Statendam 1929-1940                                        Ir F v Tuikwerd
 Onze mooiste koopvaardijschepen 1945-1970          Arne Zuidhoek
 Goud in de Golven  Lutine                                       SJ v/d Molen                     
 8 Bladen / tijdschriften bouw Batavia                       Robert Parthesius / Willem Vos
 Een varend leven (knsm)  2x                                   LH Mager
 Koninklijke Boot (knsm)    3x                                  HJ Korver
 Het Stoomschip                                                      Joachim Hospe
 Lijnvaart in herinnering                                           W Barten, Dick Griffioen, George Reuchlin
 De Koopvaardij    2 x                                              Amsterdam Boek
 Recht zo die gaat                                                    WH Moojen
 Strandingen en Reddingen (KNRM)                           Jan Houter
 Welkom bij de KNSM                                               welkoms boekje
 Psycho-Nautica                                                       GF Oesterreicher
 Hedendaagse Nederlandse Zeeschilders                    uitgeverij de Alk
 De mensen van de Pandora                                      HJ Korver
 Drie massagraven voor de Nederlandse kust              HHM v/d Linden
 HSM 1885 - 1974                                                    Stegro
 De knsm in de tweede wereldoorlog                          WHA Wessels

 Scheepsrevue 4 x Serie
 zeesleepboten, havensleepboten
 vrachtschepen, voormalige koopvaardijschepen         Lois Meylof
     
 Hieronder een afbeelding van de Palamedes
 Euhhh, de lucht vindt ik prachtig geschilderd!!
 Het meet 53 x 43 cm, er komt nog meer, maar dat zet Willem hier neer.
     

 Hout aan de zaan                                                   Peter Roggeveen
 Varen op de west       KNSM                                    HJ Korver
 Amsterdam beeld van een haven                             Evert Werkman/Hylke v/d Harst
 Marine voor 1940                                                   Spaarnestad
 KNSM 1856-1981                                                   p Mulder
 Over&uit                                                                Cor Dobbelaar
 Ned koopvaardijschepen lijnvaart                            Dick Gorter
 Ned Koopvaardijschepen Passagiersvaart                 Dick Gorter
 Met man en muis                                                   EA Bik
 De Nederlandse vlag op de wereldzeeën                  JC Mollema
 Koopvaardijschepen Noord-Holland                         Arne Zuidhoek
 Gekroonde koopvaart 2x   knsm                             Ger H Knap
 Sail Ahoy                                                              Hans Beukema
 Scheepshistorie                                                     Lanasta
 Schepen van toen en nu                                         Jonathan Rutland
 En de bijbel v/d KNSM                                           Aad Schol                                     
44
BOEKEN TON KOMPIER / nalatenschap Ton Kompier
« Last post by Gerrit Hofmeijer on Wed/16/May/2018 : 19 : 23  »
Hieronder staan de boeken en sommige andere spullen van wijlen Ton Kompier
Bij de boeken staat alleen de titel en de schrijver vermeld.
Als je deze twee gegevens op Google invoert zie je waar het over gaat.
Als je interesse hebt in een boek/artikel geef het door aan Willem Visser of aan Gerrit Hofmeijer.
Alles is gratis, alleen de verzendkosten (die verschillend zijn) moeten betaald worden.
De boeken en andere spullen zijn NIET bedoelt voor handel of doorverkoop, maar dat lijkt mij logisch.
De lijst wordt regelmatig aangevuld.

  Gerrit kroonvaarder@upcmail.nl      Willem w.visser00@chello.nl
45
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Ron on Wed/16/May/2018 : 18 : 00  »
Tussen hoop en vrees: zeeman Gerrit is nog niet aan vasteland

OLDENZAAL - 16 mei 2018

Er lijkt nog geen einde aan de lijdensweg van zeeman Gerrit.
Hij zat gisteravond laat nog steeds vast op sloopschip Sea Angel voor de kust van India.
Ondanks de harde belofte door de werkgever van Gerrit Oonk aan De Telegraaf dat hij gisteren van boord gehaald zou worden.
Gerrit en de rest van de bemanning zitten al maanden onder mensonterende omstandigheden vast.


De familie van Gerrit wacht intussen vol spanning af.
De betrokken bedrijven hebben al eerder van alles beloofd, maar zijn tot nu toe niets nagekomen.


Maar er gloort hoop. De Indiase autoriteiten zijn bezig met het papierwerk om Gerrit toe te kunnen laten tot het land,
zegt een woordvoerder van Gerrits werkgever Sustainable Line Trading.
Als die formaliteiten zijn afgehandeld, kan Gerrit binnen enkele uren van het schip worden gehaald.
De rest van de bemanning zal voorlopig nog achterblijven.
Zij eisen achterstallig loon van een ander betrokken bedrijf, Momentum Marine Services.

Nadat De Telegraaf berichtte over de erbarmelijke omstandigheden waaronder Gerrit vastzit op het sloopschip,
 is eindelijk ook de Nederlandse ambassade in Dubai in actie gekomen om Gerrit van boord te krijgen.
Dat bevestigt het ministerie van Buitenlandse Zaken.
De ambassade is op bezoek gegaan bij zowel Sustainable Line Trading als Momentum Marine Services.
Het is niet duidelijk wat de actie heeft opgeleverd.

Al maanden is sloopschip Sea Angel inzet van een gevecht tussen koper Sustainable Line Trading en verkoper Momentum Marine Services
en een schuldeiser die beslag heeft laten leggen op het schip.
Oldenzaler Gerrit Oonk was door Sustainable ingehuurd om de sleep van het schip van Dubai naar het Indiase Alang te begeleiden.

Hij en de rest van de bemanning zijn de dupe van het ondoorzichtige steekspel tussen de dubieuze bedrijven en de schuldeiser,
een brandstofleverancier.
Door het beslag dat de brandstofleverancier heeft laten leggen op het schip, mag het de haven van Alang niet in.
Oonk, twee Filipijnen en vijf Indirs zitten sindsdien verstoken van eten, drinken en brandstof vast.
Ondanks talloze beloftes van hun werkgevers dat ze snel gered zullen worden.
46
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Ron on Wed/16/May/2018 : 17 : 52  »
Dordt in Stoom: de Gebroeders Bever komt opgeknapt terug

16 mei 2018

Als we het hebben over Gebroeders Bever, dan bedoelen we niet Ed en Willem uit de Fabeltjeskrant.
In dit geval hebben we het over stoomsleepboot Gebroeders Bever.
Die komt namelijk opgeknapt en wel naar Dordt in Stoom.


Dordt in Stoom in de jaren 80

Er dreigde sloop voor het vervallen schip toen het werd verkocht aan de Ambachtse scheepssloper Stolk.
Een publicatie in AD De Dordtenaar leverde veel reacties op van lezers die vonden dat dit varend erfgoed niet verloren mocht gaan.
Stolk gunde het schip aan de Zeeuw Rogier Hettich, die op de zeevaartschool in Vlissingen net zijn stuurmanspapieren gehaald had,
meldt AD De Dordtenaar.


Hoog water in Dordrecht in de jaren 80.
Op de foto een stuk van de stoomsleper Gebroeders Bever.


Met zijn maten Alexander Rokven en Jesse Brentjes liet Rogier Hettich het schip naar een bevriende scheepswerf in Bruinisse slepen.
Daar begon het grote herstellen. Ook de naam van toen, Dockyard III, heeft ze teruggekregen.
Het schip gaat zijn derde leven in.

De boot werd al in de Tweede Wereldoorlog gebouwd, maar toen gelijk tot zinken gebracht
om te voorkomen dat de Duitsers er mee aan de haal zouden gaan.
Na de oorlog wilden de Russische opdrachtgevers haar niet meer hebben, zodat de bouwer,
de Rotterdamse Droogdokmaatschappij (RDM) er zelf maar mee aan het werk ging in de haven van Rotterdam.

Die werf zag er in 1981 geen brood meer in en verkocht het aan scheepssloperij Stolk: dezelfde Stolk het schip afgelopen zomer weer aankocht. 
Toen verkocht ze het aan de gebroeders Beltman. Die hebben er echter al heel lang niet meer mee gevaren.
Maar daar komt verandering in want tijdens AD Dordt in Stoom op 25,26 en 27 mei gaat het schip rondritjes maken.[/b
47
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Ron on Wed/16/May/2018 : 13 : 10  »
Britse visser van boord gehaald na haaienbeet

15-05-2018 15:15

Een Britse vissers is zondag door een helikopter van de Britse kustwacht van boord gehaald nadat hij is gebeten door een haai.
De visserman van in de twintig jaar werd in het been gebeten door een haringhaai (porbeagle shark)
nadat deze op zondag 13 mei rond 8.00 uur door de nettenvisser PZ-51 'Govenek van Ladram' was gevangen.
Toen de bemanning probeerde de haai terug te zetten in zee, werd de visser gebeten.



Na het steriliseren en het verbinden van de beenwond, waarschuwde de bemanning de Britse kustwacht en vroeg om radio medisch advies.
De search and rescue helicopter van de kustwacht, gestationeerd  in Newquay, werd naar het 23-meter lange vissersschip gestuurd,
dat op 107 nautische mijl ten westen van Lands End lag.

Paramedicus winchman, Julian Williams werd neergelaten op het schip en prees de snelle acties van de bemanning.
Williams zei dat de bemanning de wond goed had verzorgd en daardoor tijd bespaart kon worden
om het slachtoffer naar het ziekenhuis van Treliske te brengen.

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=B0DI-jrVhvA

Alex Grieg, Senior Maritime Operations Officer van de Britse kustwacht zei:
'Dankzij de inspanningen van de bemanning aan boord en hun snelle acties in het behandelen van de wond en contact met ons,
konden we de evacuatie van het bemanningslid snel regelen en deze naar het ziekenhuis brengen.
 We begrijpen dat de visser nog in het ziekenhuis ligt en wensen hem een spoedig herstel.'
48
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Ron on Wed/16/May/2018 : 12 : 59  »
Pioneering Spirit terug op Maasvlakte 2

Morgenvroeg 17 mei arriveert even na middernacht de Pioneering Spirit het grootste schip ter wereld
in de Prinses Alexiahaven na een megaklus in de Zwarte Zee.
Daarmee krijgt FutureLand dit pinksterweekend er een extra attractie bij.



Het informatiecentrum over de haven van Rotterdam is dan ook het hele weekend (ook maandag) open.
De rondvaarten brengen de passagiers vlakbij de enorme reus. Er is nog plaats op de FutureLand Ferry.
Tijdens dit pinksterweekend gooit de rondvaartboot dagelijks de trossen los om 12.00, 14.00 en 15.30 uur.
De offshore gigant blijft tot 27 mei liggen.



De Pioneering Spirit kent een kunstje dat geen enkel ander vaartuig beheerst:
complete boorplatforms in n keer uit zee tillen en meenemen.
De catamaran beschikt daarvoor over 65 meter lange hefbalken die 48.000 ton kunnen liften.
Daarmee is dit hefschip de sterkste  en grootste krachtpatser ter wereld.



Daarnaast beschikt het over een lasfabriek, waar 24 meter lange pijpstukken aan elkaar gesmeed worden.
Op die manier kan het schip zes tot acht kilometer pijpleiding per dag op de zeebodem leggen, tot een diepte van wel 3500 meter.
De Pioneering Spirit is 382 meter lang en 124 meter breed. Dat is vergelijkbaar met acht voetbalvelden naast elkaar.

FutureLand is 19, 20 en 21 mei geopend van 11.00 tot 17.00 uur.


Kijkje nemen? https://www.maasvlakte2.com/nl/index/show/id/500/agenda
49
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Ron on Wed/16/May/2018 : 12 : 44  »
King Seaways urenlang vertraagd vanwege kapotte schroef



Cruiseferry King Seaways vanuit Engeland is dinsdagavond met zeer veel vertraging aangekomen in IJmuiden.
Het schip moest al om 9.30 uur aankomen, maar arriveerde pas om 18.00 uur.



De aanleiding was een schroef die niet werkt. Hoe dat kon gebeuren, is niet bekend.



Desondanks gaat het schip weer varen naar Engeland met alleen de tweede schroef.



De verwachting is dat de reis 24 uur zal gaan duren.
50
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Ron on Wed/16/May/2018 : 12 : 38  »
Cruiseorganisatie: Sla Zeeland maar over

Cruiseorganisatie Zeeland Cruise Port denkt er hard over na om zeecruiseschepen dit jaar Vlissingen over te laten slaan.
De organisatie moet te veel kosten maken om de schepen aan te laten meren en kan dat zelf niet meer opbrengen.
Ze vroegen de gemeente Vlissingen om een helpende hand, maar die wordt niet toegestoken.


Het eerste cruiseschip (de Prinsendam) zou op 31 mei de haven aandoen.
Maar de kans is groot dat dat schip gevraagd wordt een andere haven te zoeken.


Per jaar doen een handjevol zeecruises de haven van Vlissingen aan.
Maar voor Zeeland Cruise Port is het elke keer weer puzzelen waar die schepen kunnen aanmeren.
"Dit seizoen komen er drie en die kunnen we een plek aanbieden in Vlissingen-Oost, aan de kade van scheepsbouwer Damen.

Maar dat is een plek die in gebruik is door het bedrijf zelf. Die kade moet dan speciaal worden vrijgemaakt voor de cruiseschepen.
De kosten daarvoor zijn 10.000 euro en die moeten we zelf betalen.
Dat kunnen wij elke keer alleen niet opbrengen", zegt directeur Marijn van Nispen.



In het verleden heeft de gemeente Vlissingen toegezegd om een vaste plek aan de Buitenhaven (naast de Westerschelde Ferry) te creren.
De schepen zouden dan kunnen aanleggen bij het bedrijf Finsa.
Dat bedrijf zou dan een eigen weg en een poort krijgen, zodat er tijdens het aanmeren veilig doorgewerkt kan worden.
"In de raad is in 2013 al besloten dat er geld voor vrijgemaakt zou worden,
maar uiteindelijk is er nooit iets op die locatie gebeurd", zegt van Nispen.



De gemeente Vlissingen laat in een schriftelijke reactie weten niet mee te betalen aan operationele kosten van een commercieel bedrijf.
"De beloofde kade kan ook niet meer gerealiseerd worden, omdat de provincie Zeeland de subsidie ervoor heeft ingetrokken
en het bedrijf aan de kade plannen heeft om te breiden", zegt wethouder John de Jonge.

Het is echt zonde. We hebben drie jaar gelobbyd om een luxe nieuw schip naar hier te halen."
Omdat de gemeente Vlissingen geen helpende hand toesteekt, gaat Zeeland Cruise Port de rederijen vragen
dit seizoen de haven van Vlissingen over te slaan.



"Dat is echt zonde, want het pas gebouwde luxe schip de Seabourn staat op de rol.
Daar hebben we drie jaar voor gelobbyd om hem naar hier te halen."
Pages: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10