Recent Posts

Pages: 1 ... 6 7 8 9 [10]
91
DE KROONVLAG / Re: DE KROONVLAG
« Last post by Willem Visser on Sat/ 7/Jul/2018 : 12 : 22  »
KROONVLAG MEI 1966






















































92
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Ron on Sat/ 7/Jul/2018 : 06 : 00  »
Emigratie vanuit Rotterdam naar Amerika per zeilschip

Al voordat landverhuizers met de Holland Amerika Lijn vanuit Rotterdam vertrokken,
gingen emigranten vanaf de Boompjes met zeilschepen naar Amerika.

Halverwege de 19e eeuw zijn veel Duitsers en Nederlanders naar 'het beloofde land' gegaan.
Rob Noordhoek van Museum Rotterdam: "Zo tussen 1846-1848 gaan er zo'n 7000 Nederlanders via Rotterdam naar Amerika
en ongeveer 9500 buitenlanders, vooral Duitsers maar ook wel Zwitsers.


Aankondiging vertrek schip naar Amerika

Noordhoek is zich in dit verhaal gaan verdiepen nadat er bij het museum een mail binnenkwam van een Amerikaan
die op zoek naar meer informatie over de route die zijn Duitse voorouders hebben afgelegd.

In die periode kwamen duizenden mensen naar Rotterdam voor de overtocht naar Amerika.
De hele stad lag toen nog binnen de huidige stadsdriehoek. De emigranten verbleven soms weken in Rotterdam.

De schepen waarmee ze de overtocht maakten, waren vrachtschepen.
Soms is het wachten op vracht, soms op nog meer passagiers.
En als de zeilschepen dan vanaf de Boompjes onderweg gingen, duurde het soms nog dagen voordat ze op zee waren.
"Zeker voordat het Kanaal door Voorne werd gegraven", zegt Rob Noordhoek.


Boompjes/Oude haven 1855

"De toegang tot open zee bij Hoek van Holland was verzand begin 19e eeuw, dus de grotere schepen moesten toen
helemaal om via de Dordtse Kil en het Hollands Diep. Dat duurde soms wel negen dagen."

In de jaren 20 van de 19e eeuw werd het Kanaal door Voorne gegraven en daarmee werd de reistijd van Rotterdam naar open zee korter.
Hellevoetsluis was de laatste plaats voor de schepen de zee opgingen.
Daar was het dan weer wachten op de goede wind.
Afhankelijk van de wind deed een schip er dan vaak ruim een maand over om Amerika te bereiken.

De passagiers zaten aan boord van de zeilschepen in het tussenruim.
"In die tijd was wettelijk geregeld dat elke passagier zo'n 14 vierkante voet tot z'n beschikking had.
Een voet is iets minder dan 30 centimeter."

De overtocht vanuit Rotterdam werd door een aantal bedrijven geregeld.
"De belangrijkste was Wambersie & Crooswijk", zegt Noordhoek. "Dat zijn van oorsprong Amerikanen.
Emmanuel Wambersie komt begin 19e eeuw in Rotterdam terecht.

Hij was eind 18e eeuw waarschijnlijk vanuit Belgie naar Amerika gegaan en vocht daar in de onafhankelijkheidsoorlog.
Daardoor kreeg hij het Amerikaans staatsburgerschap."
In Rotterdam werd hij consul van de Verenigde Staten. Daardoor had hij zicht op alle scheepsbewegingen.
Door zijn netwerk kon hij een cargadoorsbedrijf beginnen.
Wambersie regelde het vervoer via de schepen maar had zelf geen schepen in bezit.
Het waren vooral Amerikaanse schepen.

De zoon van Emmanuel Wambersie was ook nog in Amerika geboren en werd ook consul.
Kleinzoon August werd in Rotterdam geboren en was geen staatsburger van Amerika. Hij werd vice-consul.



De Wambersies stonden aan het begin van het Holland Amerika Lijn.
"Verschillende bedrijven die in Rotterdam bezig waren met de migratie en handel met Amerika komen samen
om de Nederlandse Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij op te richten", aldus Noordhoek.
 
De NASM werd in 1871 opgericht en ging later verder als de Holland Amerika Lijn.
"In de beginperiode van de HAL zie je dat al het geregel als aanmelden van passagiers door bedrijven als Wambersie werd gedaan.
Zij regelen dat die schepen ook vol komen."
Er is dan al veel verbeterd in vergelijking met de vroege emigratie tot halverwege de negentiende eeuw.

Na het Kanaal door Voorne werd in 1872 de Nieuwe Waterweg in gebruik genomen.
De route naar open zee vanuit Rotterdam werd daardoor nog korter.
Bovendien voer de HAL met stoomschepen waardoor de overtocht niet meer afhankelijk is van goede wind.
93
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Ron on Sat/ 7/Jul/2018 : 05 : 46  »
Vergane glorie: Prinses Margriet naar de sloop

De voormalige PSD-veerboot Prinses Margriet wordt gesloopt. Dat meldt PSDnet.nl.
Volgens de site, die het reilen en zeilen bijhoudt van de voormalige PSD-schepen, vertrekt de voormalige veerboot 15 juli naar de sloop.
De laatste jaren voer het schip onder de naam SMS Kartanegara in IndonesiŽ.


De voormalige psd-veerboot Margriet in IndonesiŽ

De Prinses Margriet is afgelopen mei afgekeurd en ligt sindsdien voor anker bij het Indonesische Merak.
Bronnen melden aan PSDnet dat de eigenaar van het schip het onderhoud niet meer kan betalen.
De machines van de veerboot die al 55 jaar in de vaart is, vragen steeds meer onderhoud.
Het schip is in 1964 gebouwd en was de laatste enkeldeksveerboot van de PSD.

Het schip voer voornamelijk tussen Vlissingen en Breskens, tot 1995.
Toen de Margriet door de Nederlandse scheepvaartinspectie werd afgekeurd.
Het bleef niet bij die ene keer, want vier jaar later, in 1999, gebeurde hetzelfde in China.
En nu dus voor de derde keer.


Prinses Margriet in betere tijden

De Margriet was samen met de Irene en Beatrix volgens PSDnet een van de meest geliefde schepen onder de gebruikers.
Iets wat de beheerders van PSDnet tot op de dag van vandaag nog merken
aan de foto's en herinneringen die over dit schip bij hun binnenkomen.


Prinses Margriet op Westerschelde

De drie schepen stonden bekend om hun zeewaardigheid en gezelligheid.
94
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Ron on Sat/ 7/Jul/2018 : 05 : 40  »
Jacht in de problemen op de Maas bij Sint Agatha

SINT. AGATHA -

Een jacht is vrijdag op de Maas bij Sint Agatha in moeilijkheden gekomen toen het tegen de bodem was gevaren.
De opvarenden zijn van het schip gehaald.



Rijkswaterstaat gaat het schip uit de problemen helpen, want op dit moment is het aan het kantelen.
Duikers uit Den Bosch zijn opgeroepen om de boot te inspecteren maar bleken uiteindelijk niet nodig.

Bij het ongeval raakte niemand gewond.
95
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Ron on Sat/ 7/Jul/2018 : 05 : 37  »
Twee tankers in botsing op de Nieuwe Merwede

Op de Nieuwe Merwede zijn vrijdagavond twee schepen met elkaar in botsing gekomen. Dat meldt de veiligheidsregio.
Een schip was geladen met gasolie, het andere met xyleen.



Hulpdiensten zijn via water en land naar het ongeval toegesneld.



De Veiligheidsregio laat weten dat er alleen materiŽle schade was, boven de waterlijn.
Er is geen lading in het water terecht gekomen.

Het ene schip heeft halverwege schade opgelopen, het andere schip op de kop.

Het ongeval wordt overgedragen aan Rijkswaterstaat en politie.
96
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Ron on Sat/ 7/Jul/2018 : 05 : 31  »
Drone filmt hoe historisch schip afbrandt in Detroit



De historische passagiersboot ss Ste. Claire is vrijdag afgebrand in Detroit.
De oorzaak van de brand op de stoomboot is niet bekend.
Er vielen geen gewonden.




VIDEO: https://goo.gl/pj5TfL
97
DE KROONVLAG / Re: DE KROONVLAG
« Last post by Ron on Fri/ 6/Jul/2018 : 19 : 12  »
Het Stenen Hoofd bestaat uit een bak zand in het IJ die gedragen wordt door maar liefst 11000 palen.



Leuk stukje om te lezen:
https://www.arcam.nl/het-stenen-hoofd/
98
DE KROONVLAG / Re: DE KROONVLAG
« Last post by Hubertus on Fri/ 6/Jul/2018 : 13 : 22  »
Ook weer iterresant zo,n artikel te lezen over bv de Tor line  (in de kroonvlag dus). Na mijn vaartijd werkte ik net als bv Ron nog eentijdeje bij de SHB . Soms in de oost havens maar meestal in west koenhaven omgeving. Daar zag ik die Torren vaak omdat hun lijndienst daar meerde.
Zelf woonde ik in de Planciusstraat dus niet ver van daar en niet ver van 't stenen hoofd dus dicht bij 't noordzeekanaal of is 't daar nog het Ij ?
Mijn bovenbuurman ging er met zijn vrouw 3 uren op schoonmaken "savonds.   Dat oude krantje houdt mij soms nog nostalgish bezig Willem.
99
DE KROONVLAG / Re: DE KROONVLAG
« Last post by Willem Visser on Fri/ 6/Jul/2018 : 10 : 50  »
KROONVLAG MAART/APRIL 1966






















































100
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Last post by Hubertus on Thu/ 5/Jul/2018 : 13 : 19  »
Tjonge Ron, Subs,kajaks, zodiacs meenemen op cruiseschepen v Seabourn (=duurdere cruisemaatschappij die Valetta ook aan doen) Dan werk Damen mee aan het nog meer omzeep brengen van lokale mensen doo dit soort dingen de touristen aanbieden.  zoals zodiac dagen om naar de koraalriffen te varen. Cruise compagnies take it all! Ze blijven doorgaans maar 1 korte dag in een plaats dus mensen eten al ontbijt en diner aan boord en nu nemen ze een groot ander deel van de lokale bevolking ook nog af . Ze concureren reeds door tours van het schip aan te bieden en bijna dubbel de pptijs van lokale aanbiedingen. Ze schermen sterk met het argument dat zij verantwoordelijk zijn als een tour van hun niet op tijd voor vertrek terug is dus de boot zo nooit kan missen want dan wachten ze wel en voo een verlaatte lokale echt niet .
Zaken doen is keihard he. Hopelijk gaat Damen ook rekening houden met uitstoot want gisteren nog wees de krant Malta times op de noodzaak de minst schadelijk brandstof te gebruiken daar er de komende maand(en) soms 7 cruisseschepen per dag in en uit varen en net als bij containerschepen (jij plaatste meen nog iets hierover op forum) is de uitstoot tengevolge foute branddstof niet bepaald zuivere koffie.

                                                                        Hier wordt het nu echt heet met 37 a 38 graden ........Vrg  Hub inn Birzi Malta

     
Pages: 1 ... 6 7 8 9 [10]