Author Topic: DE KROONVLAG  (Read 103687 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
Re: DE KROONVLAG
« Reply #140 on: Sun/22/Jul/2018 : 10 : 38 »
KROONVLAG JANUARI 1968

GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #141 on: Mon/23/Jul/2018 : 09 : 26 »
KROONVLAG FEBRUARI 1968

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #142 on: Tue/24/Jul/2018 : 11 : 29 »
Helaas ben ik door mijn Kroonvlag boekjes heen, maar heb nog wel een flink aantal Kroonvlag kranten.
Ik moet echter nog wel even bedenken hoe ik deze ga scannen, want het formaat is veel groter dan het boekje.
Maar ik neem eerst even 'pauze' en zal ik, wanneer ik er weer zin in heb, deze gaan plaatsen.

Offline Alex Rib

• Jr. Member
« Reply #143 on: Tue/24/Jul/2018 : 11 : 52 »
kijk er naar uit
doe maar rustig aan
gr alex

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Zeelieden voelen zich overal thuis zeker bij ons
« Reply #144 on: Tue/24/Jul/2018 : 13 : 36 »
We wachten rustig af Willem. Als je met pansioen of pre pensioen bent is haast een slechte vrijetijdsbesteding.

Vrg Coaster
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Offline Willem de Roo

• Newbie
« Reply #145 on: Mon/30/Jul/2018 : 21 : 49 »
Kom net terug van een week vakantie, Daarom mijn late reactie. Jammer dat je er doorheen bent, maar ik hoop dat het je lukt met de grote kranten. Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Take your time. Maar nogmaals bedankt voor wat je allemaal al gepubliceerd hebt. Grandioos ik heb ze allemaal gespeld.
Vriendelijke groet van, Willem

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #146 on: Thu/ 6/Sep/2018 : 18 : 47 »
Uit de Kroonvlag mei 1968

door Mia Robé

Zou de liefde voor de zee en schepen erfelijk kunnen zijn? Wie naar onze familie kijkt, zou zeggen van wel.
Grootvader Josef werkte in Nederland, Engeland en Frankrijk in de scheepsbouw.
Zonen Jo en Joop bevoeren in dienst van de KNSM en de SMN 's werelds zeeën en oceanen,
terwijl andere zoon Bertus zich weer op de scheepsbouw had geworpen in Schotland, Nederland en Denemarken.
Kleinzoon Joop verkoos eveneens de scheepsbouw, kleindochter Mia - ik dus - vaart, als het ook maar even mogelijk is,
op haar doelen af, terwijl achterkleinzoon Jan Aarnout zich graag per rubber kano te ver uit diverse kusten begeeft.

Het was daarom een moeilijk te verwerken teleurstelling voor mij, toen de tijd het me niet toeliet per boot naar Madeira te varen.
Naar het prachtige met bloemen overdekte eiland Madeira, waarmee ik op een van mijn reizen vluchtig had kennis gemaakt
en dat ik sindsdien beslist nader wilde leren kennen.
Die wens sluimerde vier jaren lang in een hoekje van mijn ziel en toen kwam de vervulling: enige kranten wilden wel eens iets
naders weten van dit lapje Portugal, dat als van het moederschip losgeslagen vlot voor Afrika in de Oceaan drijf.
Mijn verplichtingen thuis lieten mij met moeite twee weken los, het werd Madeira zonder bootreis.
Beladen met een uitgebreid foto equipment zwierf ik van 's morgens tot 's avonds over dit ideale, romantische eiland,
dat de koene zeevaarder Joäo Gonçalves, bijgenaamd O Zarco , de man met de blauwe ogen, in 1419 ontdekte voordat een Nederlandse zeeheld
een welgevallig oog op had kunnen laten vallen. Verdraaid jammer.

Blauwogige Joâo settelde zich op het zwaar beboste eiland en starte met zijn vrouw en kinderen en een handvol helpers aan de ontginning.
Hun nazaten slaagden er in van het woeste onbewoonde eiland een liefelijke fruit- en bloementuin te maken,
waar geen vierkante meer te ontdekken valt, die niet in cultuur is gebracht.
In gezelschap van Joâo Gonçalves Henriques, die qua karaktereigenschappen ongetwijfeld een nazaat van de onverdroten O Zarco kan zin,
bezocht ik de rietwerkers van Camacha en de vissers van het schilderachtige, maar troosteloos arme Camara de Lobos.
Hij bracht me naar de vrouwen, die in een razendsnel tempo de fraaiste kleden borduren.

Echter alleen zwierf ik echter langs de haven, waar naast bananen en vrachtschepen, cruiseschepen met hun vaak wonderlijke passagiers meren.
En zo gebeurde het, dat op een late namiddag een stem van een schip klonk: ,,Daak, oe makt u et?".
Het was tegen mij en de voortbrenger van deze niet helemaal vlekkeloze Hollandse begroeting bleek señor Virgilio Pimento te zijn,
functionaris van de scheepsagenten Joâo de Freitas Martins.
Ik had hem vier jaar eerder, bij mijn bliksembezoek aan het eiland, ontmoet.

Virgilio Pimento
Joviaal nodigde de kleine man met de grote snor mij uit aan boord te komen.
Immers het schip, de ,,Maron" en ik waren landgenoten en de kapitein zou het beslist wel leuk vinden.
Balancerend over de enorme balken die de ,,Maron'' als deklast vervoerde, zocht ik mijn weg.
Verheugd volgde ik Virgilio Pimenta: ik was op een schip. ook al voer het niet.
Als Kapitein J.W.Merkus niet erg in zijn sas was met mijn visite, dan liet hij het in elk geval niet blijken. hij bood me een drankje aan,
terwijl hij met señor Pimenta een bijzonder moeilijk gesprek voerde over de lading vaten Madeirawijn, die het schip moest innemen.

Wat later voegde een iewat zorgelijk uitziende eerste stuurman J.H. Taconis zich bij ons kleine gezelschap.
Zijn zorgen bleken de vaten Madeirawijn te gelden, die in het vrij volle, niet elastische schip gestouwd moesten worden.
Het was zijn probleem, terwijl de kapitein zich met de verzekering bezig hield.
Ik bedacht, dat het zeemansleven in de tijd van O Zarco wel romantischer zou zijn.
Deze mening werd versterkt, toen stuurman Taconis voor een dinertje aan de wal met señor Pimenta moest bedanken.

De Maron laadt vaten Madeirawijn
De volgende dagen heb ik nog vaak aan de ,,Maron", de kapitein, de stuurman en de vaten Madeira moeten denken.
De stevige bries, waarmee zij uitvoeren, wakkerde snel aan tot een flinke storm.
Zo flink zelfs dat het vliegtuig, waarmee ik naar het naburige eilandje eilandje Porto Santo zou reizen, niet kon opstijgen.
Helaas steeg het wel op , toen het mijn tijd om te vertrekken was geworden.
Anders had ik per boot moeten gaan met het geldige excuus: force majeur.

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #147 on: Mon/10/Sep/2018 : 12 : 45 »
1971-UIT HET PERSONEELSBLAD 'DE KROONVLAG'

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #148 on: Tue/11/Sep/2018 : 13 : 50 »
UIT DE KROONVLAG 1971

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #149 on: Wed/12/Sep/2018 : 11 : 23 »
UIT DE KROONVLAG JUNI 1974
Zwaar laadgerei m.s. Pericles

16 augustus 1974- Het zwaar laadgerei aan boord van het m.s ‘Pericles’ bestond tot voor kort uit een zware spier
met een laadvermogen van 150 ton. Gezien het grote aanbod van zware stukken is door vlootbeheer onderzocht
 od de capaciteit van dit laadgerei verhoogd kon worden.

Dit is inmiddels geschied en op 16 augustus j.l. werd het
laadgerei van dit schip te Rotterdam getest met een lichter met een gewicht van 220 ton. Direct daarna is het
m.s. ‘Pericles’ via Bremen naar Gothenburg vertrokken alwaar twee transformatoren van elk 176 tw werden ingeladen,
bestemd voor de Guri-dam te Ciudad de Guayana (Orinco gebied). Op 6 september werden beide colli in goede staat gelost.

« Last Edit: Wed/12/Sep/2018 : 11 : 24 by Willem Visser »