Author Topic: NIEUW BOEK  (Read 100833 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Gerrit Hofmeijer

• Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
NIEUW BOEK
« on: Wed/14/Oct/2009 : 11 : 19 »
Er is een nieuw boek verschenen "De Haven van Amsterdam".

Er staat natuurlijk genoeg in over de KNSM, maar het boek omvat de hele Amsterdamse haven van A tot Z
Volgens mij een zeer interessant boekwerk.
Onderstaand foto,tje gekopieerd uit het boek. Misschien voelt iemand zich geroepen om de naam te ontcijferen.

Gerrit
« Last Edit: Tue/11/Jul/2017 : 16 : 09 by Gerrit Hofmeijer »
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Ton Kompier †

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
Re: NIEUW BOEK
« Reply #1 on: Fri/16/Oct/2009 : 17 : 09 »

Speciaal aangeschaft voor het havenraden spelletje

Een pagina wil ik wel laten zien
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

rakker

• Guest
« Reply #2 on: Sat/13/Mar/2010 : 02 : 10 »
Hallo Gerrit,                        BOEK KNSM   Aad Schol

Er word gesproken in {De Messroom}over {een}of/het boek van de KNSM.
van de auteur Aad Schol.
Heb op de aangegeven link van je gekeken en zie daar vele boeken over de KNSM.
Maar het boek van de auteur Aad schol schijnt {wordt ook aangegeven}vrij zeldzaam te zijn dat is wel byzonder.
In de messroom laten sommige al weten dit boek in hun bezit te hebben.
Het blijkt dus wel dat het boek niet "zomaar"een boek is.
Maar de KNSM was ook niet "zomaar" een scheepvaart maatschappij zodoende.
Groetjes Peter.

Offline Gerrit Hofmeijer

• Administrator
  • Hero Member
    • kroonvaarders
« Reply #3 on: Sat/13/Mar/2010 : 04 : 38 »
Dag Peter
Het is inderdaad een vrij zeldzaam boek, in 1998 uitgegeven en de nieuwprijs
was toen al een kleine 100 gld.
Het wordt vaak de KNSM-Bijbel genoemd omdat het zeer uitgebreid is.
De oplage weet ik niet, maar zal niet echt veel zijn geweest.
Het boek wordt bijna nooit te koop aangeboden en is vrij zeldzaam, als er dus een kansje is
om het te bemachtigen zou ik zeggen "sla je slag"

Gr Gerrit 

rakker

• Guest
« Reply #4 on: Sun/14/Mar/2010 : 02 : 43 »
Hey Gerrit,

Nu dat er nogal behoorlijk over geschreven word {Messroom} kom je erachter dat
het boek {Kon.Nederl.Stoomb.Mij.} Aad Schol {waarschijnlijk} vrij zeldzaam zou zijn. Het boek ligt hier bij de familie in een kast op de vliering,met nog andere boeken van Arne Zuidhoek. Moet het allemaal maar nog es nakijken hoor. Jaren geleden ooit is besteld bij "De Alk". Door destijds verhuizing naar een eengezinswoning hier in Amsterdam zijn er spulletjes op de vliering terecht gekomen waaronder ook boeken en nog meer andere dingen,je weet wel hoe dat gaat . Op den duur zie je door de bomen het bos niet meer. En nu dat het allemaal zo ter sprake komt ga je zoeken en kijken.........Wist wel dat er boeken van de KNSM in huis waren maar eerder eigenlijk nooit verder bij stil gestaan zodoende........gr Peter.

Offline Paul Mattijsen

• Sr. Member
« Reply #5 on: Tue/16/Mar/2010 : 19 : 08 »
Tja.. schepen en Amsterdam. Ik heb hier een boek "De glorie van het zeilschip" van Edward P. de Groot.  Prachtige foto's. Vaak rondom het Oosterdok. De vroege KNSM zie je op de achtergrond. De foto's zijn prachtig en de verhalen, beschrijvingen e.d. ook.  Zoals gezegd: Amsterdam en dan zeilschepen met die oude achtergrond erbij. Goede reden voor mij om dat boek toen aan te schaffen. Edward tekende ervoor in maart 1989. Dus dat wordt "Boekwinkeltjes.nl" zoeken of iets dergelijks. (Uitgeverij De Alk, ook al)
Het grappige is ook dat die fotografen van vroeger scherpere foto's maakten dan nu. Sommige nog via glasplaten.  Ongelooflijk resultaat.
Paul

Offline Paul Mattijsen

• Sr. Member
« Reply #6 on: Sat/20/Mar/2010 : 11 : 44 »
Voor de hele secure types onder jullie;  KNSM-boek op blz 218.  Staat vermeld Achilles (2) 1959-1977. Er is daarnaast geen foto afgedrukt van de Achilles maar wel van een bootje Amyntas. Die is dubbel afgedrukt want op blz. 211 komt deze al voor.
 Bij de foto's van schepen waarop ik gevaren heb staan wat aantekeningen mbt vaartijd en namen van een stel bemanningsleden.  Bij de Achilles dan maar geen afbeelding. Voor de rest : prima boek.

Offline Ton Kompier †

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reply #7 on: Sat/20/Mar/2010 : 18 : 44 »
Paul, was me nooit opgevallen.

Ik zal er zelf wel een plaatje van de Achilles overheen plakken.
Bedankt, mister Speurder :smilie_happy_thumbup:
Ton

Offline Gerrit Hofmeijer

• Administrator
  • Hero Member
    • kroonvaarders
« Reply #8 on: Fri/26/Mar/2010 : 11 : 02 »
ZOJUIST VERSCHENEN:

NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD delen 9 en 10

In de serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij verschenen tot dusverre acht delen en wel over Wilde vaart,
Lijnvaart (2), Passagiersvaart, Tankvaart, Koelvaart en Kleine Handelsvaart (2).
Zojuist zijn de delen 9 en 10 uitgebracht en zullen binnenkort in de winkel liggen.

Deel 9 Lijnvaart (3)
In dit deel worden schepen uit de Korte Lijnvaart in beeld gebracht.
Vanuit diverse Nederlandse havens hebben in de loop der jaren vele grote en kleine rederijen diensten onderhouden op havens in Groot-Brittannië en Ierland,
Noord-Europa, IJsland, de westkust van Frankrijk, het Iberische schiereiland, Marokko en het Middellandse Zee gebied.
De grootste spelers in deze zogenaamde ‘korte lijnvaart’ waren na de oorlog de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij,
Van Nievelt, Goudriaan & Co., Hollandsche Stoomboot Maatschappij en Wm.H. Müller & Co., rederijen die ook belangen hadden in de intercontinentale lijnvaart.
Geleidelijk werden de korte lijnen naar Groot-Brittannië en Noord-Europa nagenoeg geheel overgenomen door ferrydiensten,
die inmiddels eigendom zijn van grote buitenlandse concerns. In dit eerste deel gewijd aan de Korte Lijnvaart komen
zes van de in de negentiende eeuw gestarte rederijen aan bod die ook na de Tweede Wereldoorlog in de conventionele korte lijnvaart actief waren, P.A. van Es & Co., KNSM, Hudig & Veder, Havreboot,
Stoomvaart Maatschappij Zeeland en Wm. H. Müller & Co.
Aangezien Müller (Batavier) in 1970 werd overgenomen door de KNSM en werd voortgezet als Scheepvaartbedrijf Kroonburgh (naderhand KNSM-Kroonburgh), zijn ook de na die overname nog aangeschafte schepen opgenomen.

Deel 10 Wilde vaart (2)
In het eerste deel van Wilde vaart (NKB deel 1) zijn de schepen van de voor de Tweede Wereldoorlog opgerichte trampvaartrederijen opgenomen.
Buiten enkele kleine rederijen, onder meer behorend tot handelmaatschappijen in de energie-branche, die één of enkele schepen aanschaften,
waren het vooral de grote lijnvaartreders die vanuit belangenspreiding na de oorlog een wilde vaartdochter opzetten.
Zowel SMN, KRL als KPM hebben in de wilde vaart geparticipeerd en hun belangen werden in 1970 samengevoegd in Holland Bulk Transport.
Een grote speler werd de Breskense reder Vroon, die op basis van het succes in de kustvaart en vervoer van levend vee, een grote,
internationaal opererende rederij wist te ontwikkelen met belangen in onder meer tank-, koel/vries- en containervaart.
In dit deel van ‘Nederlandse koopvaardijschepen in beeld’ zijn de trampschepen opgenomen van de na de
Tweede Wereldoorlog in de algemene vrachtvaart gestarte Nederlandse rederijen die één of enkele schepen groter dan 500 brt in hun vloot hebben gehad,
zoals - naast bovengenoemde - Montaan, Anker Kolen, RKC, Voigt, Joon, Reederij ‘Amsterdam’, Triton, William Pont,
Buisman, Holscher, Kahn, Invotra, Lijnzaad, James Smith e.v.a.
« Last Edit: Tue/11/Jul/2017 : 16 : 11 by Gerrit Hofmeijer »

Offline Ton Kompier †

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reply #9 on: Thu/ 1/Apr/2010 : 22 : 16 »
Ik werd vandaag eigenaar van een mooi naslagwerk met de titel
The Port of Rotterdam, ik zal eens kijken of ik wat foto's kan scannen.
Helaas geen knsm schepen, maar wel aantal mooie foto's
Boek is uit 1984 en 265 pagina's dik, en in 4 talen geschreven.
Mogelijk een relatie geschenk?
« Last Edit: Thu/ 1/Apr/2010 : 22 : 52 by Ton Kompier »
Ton