Author Topic: NIEUW BOEK  (Read 97560 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ton Kompier †

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
Re: NIEUW BOEK
« Reply #30 on: Sun/30/Oct/2011 : 09 : 21 »
Ik kon dit boekje kopen bij kringloopwinkel

Is de eerste druk uit 1945, ik zal later wel de inhoud plaatsen

Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Jaap Baas

• Hero Member
« Reply #31 on: Sun/30/Oct/2011 : 13 : 19 »
Ton, dat zal wel weer een interessant boek zijn zoals je andere geplaatste boeken.
Groet, Jaap vanuit een regenachtig Kaapstad.
                             :smilie_happy_thumbup:

Offline Ton Kompier †

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reply #32 on: Sun/30/Oct/2011 : 15 : 04 »
Jaap het is maar 42 pagina's dun, maar ik zie wel een foto van een oude knsmer erin staan,
welke niemand van ons heeft volgens mij.
Het is een boekje van de "Netherland Publishing Co. Ltd"  in overleg met de "Regerings Voorlichtingsdienst".

Maar het is gewoon een weetje wel boekje.
Ton

Offline Bertus †

• Full Member
« Reply #33 on: Sat/ 5/Nov/2011 : 22 : 05 »
Ik was vorige week zaterdag in het Visserijmuseum in IJmuiden want daar had Flying Focus een  expositie van vele van deze foto's.  Zag dat 2e boek, dus gekocht en ben gisteren naar Bussem gereden, waar ze zitten, en heb het eerste boek gekocht. € 29,95 per stuk, maar dan heb je ook wat. Je moet rekenen met NW storm is het boven de Waddeneilanden lagerwal, het is de route naar Bremen, Hamburg  en er staan ook div. foto's in dat de vissermannen vanaf Harlingen  tussen Terschelling en Vlieland door moet via het Stortemelk waar geweldige grondzeeλn lopen en een heel slecht stukje is.
Op deze kaften liggen de schepen dwarszee's maar in het boek is veel meer geweld en zie je vaak haast geen schip meer.
Ben er zelf nooit geweest kan het me levendig voorstellen, maar als je die foto's ziet, wat een watergeweld.
Kijk maar eens op de site www. FLYING FOCUS.nl
Staan ook prachtige foto's en kalenders.
Nee, ik heb geen aandelen.

Gr Bertus.
« Last Edit: Sat/ 5/Nov/2011 : 22 : 09 by Bertus »

Offline Ton Kompier †

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reply #34 on: Fri/18/Nov/2011 : 11 : 22 »
Net aangeschaft:

De wrede zee  met aangrijpende verhalen. formaat 23x15cm
« Last Edit: Thu/14/Mar/2013 : 17 : 24 by Ton Kompier »
Ton

Offline Hubertus

• Hero Member
« Reply #35 on: Fri/18/Nov/2011 : 17 : 29 »
De wrede zee, daar is toch ook 'n oorlogsfilm van gemaakt waar corvetten de bijna onmogelijke taak hadden convooien over de
oceaan naar oa Moermansk te bewaken? De Opa van mijn kinderen voer 'n paar van die convooitrips mee op het Engelse pocket-battleschip de Arethusa tussen 40 en 45 en viel in de noordelijke waters eens everboord en....overleefde het omdat (ik dacht een
volgend schip) hem snel zag en bij de eerste poging raakviste en aan boord hengelde. In die kou maak je het niet lang en hij rilde
nog zichtbaar na toen hij erover vertelde hetgeen hij niet zo vaak deed want hij vocht ruim 5 jaar als hoofd-gunner op Arethusa en maakte veel mee. Een goeie tot navy-rum was HET medicijn bij zoiets. Kregen/krijgen de Engelse soldaten vaak ook voor een gevecht en word soms als dutch courage betiteld.
Hoe dan ook, als  ik het over het juiste verhaal heb en het nieuwe boek zo goed is als de film dan lees je het ineens uit hoor.

Offline Ton Kompier †

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reply #36 on: Fri/18/Nov/2011 : 21 : 47 »
Hub in dit boek worden een aantal reddingen verteld. (18 stuks)
Ik heb er 5 gelezen en een deed mij een paar natte ogen krijgen.
Want ik kon me er helemaal plaatsen.
En voordat ik de laatste pagina's van dat verhaal had gelezen had ik zelf al mijn manier van redden bedacht.
Mogelijk dat ik dat verhaal hier eens zal plaatsen.

Ton

Offline Jaap Baas

• Hero Member
« Reply #37 on: Sat/19/Nov/2011 : 12 : 55 »
Hub, wat jij bedoeld is het boek van Nicholas Monsarrat, genaamd "The Cruel Sea". Daar is ook een film van gemaakt wat de zelfde naam kreeg. De Nederlandse uitgave kwam uit onder de naam "De wrede zee" waarvan ik nog altijd een copy bezit en dat is het verhaal van een Britse Royal Navy crew die op een corvette voer en later op een frigatte, ter bescherming van de Moermansk convooien.
Groet, Jaap.

Offline Ton Kompier †

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reply #38 on: Sat/19/Nov/2011 : 21 : 27 »
Vandaag even naar een loods gereden in Hierden waar heel veel boeken staan, helaas bijna niets over zeevaart.
Maar de verkoper vond deze twee. Hij zal in zijn ander3e loods in Nijkerk eens kijken wat daar nog staat.
Ik denk dat Bertus het eerste boek vorige week nieuw kocht.
Wel ik betaalde voor dit boek 3 euro, vol schitterende foto's.

Varend vermogen van Flying focus

Dit hieronder afgebeelde boek had ik thuis gekomen al in de boekenkast staan, betaalde er 5 euro voor, jammer kan voorkomen.
Ik had deze namelijk niet eerder gescand.
Oceaanreuzen 29x21cm.

Ik had bij elkaar 11 boeken, alle anderen gaan over de wereldoorlog II en Ned Indie en moest voor de hele hap 38 euro neerleggen.
Dat is voor niets.

Nu eerst maar eens gaan lezen en eens bekijken waar ik deze boeken nu weer kwijt moet in huis.

« Last Edit: Thu/14/Mar/2013 : 17 : 25 by Ton Kompier »
Ton

Offline Hubertus

• Hero Member
« Reply #39 on: Sun/20/Nov/2011 : 01 : 35 »
Tja nu ben je onder noodomstandigheden natuurlijk afhankelijk van oa toevallige omstandigheden die goed of slecht voor je kunnen uitpakken Ton, maar ik ben best benieuwd naar jouw gedachte m.b.t die manier van jezelf in veiligheid brengen dus
hoop inderdaad dat je dit vehaal 's plaatst. Zelf was ik ook 'n paar keer in noodsit. maar toeval wil dat ik het meest ongerust was op 'n Towsend Thorendsen ferry naar Engeland. Mijn kinderen (wij gingen vaak over) noemden 't destijds oranjeboot. (Nu P&O)
Het was tussen twee zware ongelukken in met deze dienst en onderweg naar Felixtowe. Kort ervoor lag er een op de zandbank net voor Felixtowe maar met weinig ruchtbaarheid omdat er maar een vrachtwagenchauffeur omkwam en kort erna was het de Herald of free Enterprise. Een zeer onverwachtte storm juig de stuipen op men lijf omdat ik wist dat auto's bussen en trucks niet of nauwelijk vastgeshort waren. Toen stond ik (alleen reizend) op wat ik de veiligste plaats vond echt met de soort gedachte van
wat als dit misgaat.