Author Topic: NIEUW BOEK  (Read 98750 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6660
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: NIEUW BOEK
« Reply #100 on: Thu/20/Apr/2017 : 13 : 44 »
Boek over oude scheepsmotorenfabrieken

Dertig jaar na het stopzetten van de productie van de Bolnes-dieselmotoren in Krimpen aan de Lek
en zelfs veertig na het sluiten van de Smit & Bolnes-dieselmotorenfabriek in Zierikzee,
komt er een boekje uit over de geschiedenis én de motoren van beide fabrikanten.




Onder de titel 'Stuwkracht in Staal'- Motorenfabriek Bolnes te Krimpen a/d Lek en Motorenfabriek Smit-Bolnes
wordt eind mei al weer deel 5 uit de serie ‘Nederlandse fabrikanten van land- en scheepsmotoren’ gepresenteerd.

Wel opvallend, dat er niet alleen dit jaar een nieuw boekje uitkomt,
maar dat Krimpen na dertig jaar eindelijk ook een tastbare herinnering krijgt.
Met het plaatsen in het dorp van een enorme krukas van een Bolnes dieselmotor.
Dit ‘hart’ van het motorblok zal op 10 mei in het dorpshart van Krimpen aan de Lek worden onthuld.


NB:kijk ook even hier:   http://bronsarchiefschildwolde.nl/Boek%20delen/deel%20v.html

« Last Edit: Thu/20/Apr/2017 : 13 : 53 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6660
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: NIEUW BOEK
« Reply #101 on: Mon/ 5/Jun/2017 : 12 : 24 »
Boek over gestrande en vergane schepen bij Vlieland

In zijn passie om de geschiedenis van Vlieland vast te leggen, is er een nieuw boek van Jan Houter verschenen.
In dit boek duikt hij in de geschiedenis van KNRM-station Vlieland.
Bovendien heeft hij van de afgelopen 400 jaar uitgezocht welke schepen allemaal zijn gestrand of vergaan bij het eiland.
Het boek begint met Caspar de Robles die yn 1572 aan Alva meldt dat tijdens een zware storm tien zogenaamde 'geuzenschepen'
op het strand van Vlie - zoals het eiland Vlieland toen heette - zijn gestrand.



Het verhaal van de Lutine ontbreekt uiteraard niet.
Dat schip verging in 1799 tussen Terschelling en Vlieland met een grote lading goud aan boord.
Een deel daarvan is nooit teruggevonden. 


Ook de West Aleta verdween daar in de golven. Dat was in 1920.

Het schip had een grote lading drank aan boord.
De eilanders hebben op feesten en partijen nog een poos genoten van de aangespoelde drank. 



Jan Houter verrichtte op de kop af 25 jaar onderzoek om alle feiten boven water te krijgen.
Toen hij dacht dat hij klaar was, het boek lag al bij de drukken, verging op 23 april het Poolse jacht Dunlin bij de Vlierhors,
waarbij één persoon om het leven kwam.
De pers werd onmiddellijk stilgezet, zodat ook dit verhaal een plek kon krijgen in het nieuwste boek van Jan Houter. 




https://www.knrm.nl/nieuws/knrm-reddingstation-vlieland/400-jaar-strandingen-en-reddingen-op-en-rond-vlieland

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ton Kompier †

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 12072
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: NIEUW BOEK
« Reply #102 on: Sat/14/Oct/2017 : 19 : 57 »
Ik lees nergens waar en hoe ik dit boek kan bestellen. Strandingen en reddingen.

Vandaag 2 nieuwe boeken ontvangen van Flying Focus met de titels

Heavy Weather Fishing  en  Vuurtorens in vogelvlucht.
Als het me lukt zal ik de omslagen scannen en plaatsen.
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6660
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: NIEUW BOEK
« Reply #103 on: Sat/14/Oct/2017 : 21 : 11 »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6660
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: NIEUW BOEK
« Reply #104 on: Sun/15/Oct/2017 : 09 : 44 »
Vandaag 2 nieuwe boeken ontvangen van Flying Focus met de titels

Heavy Weather Fishing  en  Vuurtorens in vogelvlucht.

Als het me lukt zal ik de omslagen scannen en plaatsen.





Nog wat interessante boeken..........https://metadata.isbn.nl/169952/flying-focus-castricum-b-v.html
« Last Edit: Sun/15/Oct/2017 : 09 : 48 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ton Kompier †

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 12072
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: NIEUW BOEK
« Reply #105 on: Sun/15/Oct/2017 : 13 : 46 »
Vuurtorens in vogelvlucht staat vol met heel mooie foto's van torens langs onze kust.
en "400 jaar strandingen en reddingen" heb ik zojuist besteld.
 Ron bedankt voor de omslag foto's . scheelt mij weer extra werk. :smilie_happy_thumbup:
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Ton Kompier †

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 12072
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: NIEUW BOEK
« Reply #106 on: Tue/17/Oct/2017 : 20 : 05 »
Vanmiddag het boek 400 jaar ....... en even door gebladerd.
Het is meer een naslagwerk waar de schrijver 40 jaar onderzoek naar heeft gedaan.
Veel foto's met oorzaak van de strandingen. Een boek wat ik wel wilde hebben maar geen gemakkelijk te lezen kost.

En eerder schreef ik al dat het boek Vuurtorens vanuit de lucht heel mooie foto's toont van wat er in Nederland is te zien.
Dus weer genoeg lees- en kijk plezier voor mij.
Morgen een  dag opname in ziekenhuis hier in dorp. ik zie wel hoe het gaat lopen.
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6660
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: NIEUW BOEK
« Reply #107 on: Thu/ 2/Nov/2017 : 15 : 34 »
Sluziger zeeman brengt vijfde boek uit over zijn wereldreizen

ZWARTSLUIS -
‘Van Kluis tot Kampagne’ heet het vijfde boek van Arend Zeebeer, ook bekend onder zijn echte naam Ermin de Winkel.
De Sluziger zeeman schreef het over zijn vier maanden durende wereldreis van Gent naar het Israëlische Haďfa,
op een 140 meter lang droge ladingschip.

Momenteel is De Winkel thuis en heeft een aantal maanden verlof, wachtend tot hij in de tweede week van december weer de zee op kan.
Als eerste stuurman staat hij direct onder de kapitein, waarmee hij verantwoordelijk is voor de stabiliteit,
het laden/lossen en het onderhoud van het schip.
Zijn vaartuig vervoert zware speciale ladingen, zoals halve fabrieken en 200 ton wegende generatoren.



Zijn nieuwe boek gaat over een reis die op 13 mei 2015 begon in Gent en hem daarna in Turkije, Spanje, Antwerpen, Venezuela,
de Verenigde Staten, Georgië en uiteindelijk Israël bracht.
Onderweg maakte De Winkel weer de nodige dingen mee. “Zo gingen we van Baltimore naar Poti in Georgië”, vertelt hij.
“Maar de organisatie in de haven aldaar was nogal slecht.
Zware stukken worden normaal overdag gelost, omdat je het dan beter kan zien.

Maar een containerschip dat voorrang had, had vertraging.
Mijn ploeg had er al een lange werkdag op zitten. Maar om 21.00 uur konden we pas beginnen met lossen.
Per zwaar stuk ben je wel 1,5 uur kwijt.
Toen we eenmaal klaar waren, midden in de nacht, werd ons verzocht om de haven weer te verlaten.
We hebben 18 tot 20 uur achter elkaar gewerkt, puur omdat het daar slecht geregeld was.”

En zo waren er meerdere voorvallen.
Sowieso ligt het gevaar tijdens een wereldreis continu op de loer, al dan niet door extreem weer, dat De Winkel omschrijft als ‘een normale situatie’.
Op de vraag of Ermin de Winkel de zee en zijn schip op dit moment mist, antwoordt hij met een lach: “Als kiespijn.”
De 58-jarige merkt dat hij ‘een dagje ouder wordt’.

“Het begint zwaar te worden. Het is erg fysiek en de dagen zijn lang.
Een bedrijfsarts van de rederij waarvoor ik werk, ging een keertje mee om te kijken hoe het is.
Hij deed vervolgens verslag in het bedrijfsblad. Hij schreef dat hij nooit had geweten dat het schip zo verticaal is.
Daarmee bedoelde hij dat het lang lijkt, maar het merendeel is laadruimte.
We leven op het achterste deel met een toren van zes verdiepingen boven en vier onder.”

Ook zal de arts nooit meer beweren dat de bemanning meer fysieke training nodig heeft.
“Want fysieke arbeid hebben we zat”, aldus De Winkel. “Zo kom ikzelf op elke plek van het schip om de lading te controleren.
Ik heb eens uitgerekend dat ik daarbij wel 30 tot 40 verdiepingen op en neer loop.”

De stuurman denkt nog wel een aantal jaren te varen, maar hoopt op z’n 62e te kunnen stoppen.
Hoewel hij nooit zal vergeten waarom hij ooit schipper wilde worden.
“Vroeger dacht ik al: ik wil de wereld zien, andere landen bekijken”, vertelt hij.
“Dat is me redelijk gelukt, ik ben op bijna alle plekken van de wereld geweest waar je met een schip kan komen.
Alleen Noord-Amerika niet zo veel.”

Het mooie aan het werk vindt De Winkel de grote onafhankelijkheid.
“Ik heb alleen een kapitein boven me aan wie ik verantwoording hoef af te leggen.
De lijntjes zijn heel kort, met in totaal rond de vijftien man aan boord.
Het is een heel close team. Dat brengt een grote vrijheid met zich mee, maar ook een grote verantwoordelijkheid.
Maar daar kan ik mee omgaan.”


Kopen? https://www.boekhandeldouwes.nl/boek/9789402155167-van-kluis-tot-kampagne

Andere boeken van zijn hand\; https://www.boekhandeldouwes.nl/zoeken/uitgebreid?keyword=Arend+Zeebeer&format=
« Last Edit: Thu/ 2/Nov/2017 : 16 : 54 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.