Author Topic: pensioen informatie  (Read 49780 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ton Kompier

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
Re: pensioen informatie
« Reply #20 on: Sat/28/Jun/2014 : 16 : 39 »
Jan en wat wil je hier tegen gaan doen?

Ik heb mijn pensioen koopvaardij jaren terug afgekocht.
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Jan de Jong

• Hero Member
  • Een ,,uitgekookte'' Kok
« Reply #21 on: Sat/28/Jun/2014 : 21 : 59 »
ik krijg elke maand 100 euries. :headbang: vond het wel het mededelen waard.
« Last Edit: Sat/28/Jun/2014 : 22 : 00 by Jan de Jong »
Jan de Jong

Offline hans robbers

• Hero Member
  • 1 ons komedie is meer waard dan een kilo verstand
« Reply #22 on: Sat/28/Jun/2014 : 22 : 36 »
Ik moet nog steeds werken voor mijn muntjes, maar hou  mijn hart vast als ik met pensioen mag.
Banken beroven is ook niet lonend die zijn er ook niet meer.
Je krijgt meer voor elkaar bij mensen als je zelf niet de eer op strijkt.

Offline Gerrit Hofmeijer

• Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
« Reply #23 on: Sun/29/Jun/2014 : 07 : 46 »
Dan is dat tot nu toe van je 60 tot 65 jaar 200 euro per maand = 60 x 200 = 12000
(Vanaf 60 tot 65 jaar was het pensioen verdubbelt)
Vanaf je 65 tot nu (70?) 100 euro x maand = 60 x 100 = 6000  samen 18000.
We zijn pensioen premie gaan betalen vanaf (ongeveer) 1960) en de gemiddelde vaartijd
van onze generatie zal 10 a 12 jaar zijn.
Bekijk het eens op een andere manier, het glas is niet altijd half leeg  :smiley_inglass: het kan ook half vol zijn.

Gerrit
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline hans robbers

• Hero Member
« Reply #24 on: Sat/ 2/Aug/2014 : 18 : 03 »
Wat is wijsheid, ik kreeg een brief dat ik in 2015 pensioen kan ontvangen van 748,43 bruto per  jaar tot ik 65 ben of een levenslange ouderdoms pensioen van 91,15 bruto per jaar?
Heeft er iemand ervaring mee?

Offline Ton Kompier

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reply #25 on: Sat/ 2/Aug/2014 : 19 : 22 »
Hans ik hoop dat je nog elders meer pensioen hebt opgebouwd want dit is niet al te veel.
Dus na je 65e zou je niets meer ontvangen? Beetje raar pensioen.
En de instanties mogen een pensioen welk onder een bepaalde waarde ligt in 1 keer uitbetalen.
Ik kreeg zo eens 285 euro  in 1x en men was er vanaf.
Maar ik ontvang nu ook nog 56 euro per maand van ABP, daarvan ga ik dan Chinezen met me vrouw.
Gelukkig ontvang ik iets meer van andere instantie.

Ik weet niet hoe oud jij nu bent maar overweeg het om dat jaarlijks bedrag te innen, en wie daarna leeft die dan zorgt.
Ik denk dat je 5 tot 6 jaar nog hebt te gaan voor je 65 bent?
« Last Edit: Sat/ 2/Aug/2014 : 19 : 23 by Ton Kompier »
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Ben

• Guest
« Reply #26 on: Sat/ 2/Aug/2014 : 20 : 19 »
Beste Hans,

Vooropgesteld dat ik geen pensioenkundige ben maar nog wel een beetje kan rekenen, het volgende.

Ik neem aan dag je volgend jaar 60 jaar wordt. Je zou dus, als je de 65 haalt, in die tijd 5 maal 748= 3740 Euro gekregen hebben.

Stel, je kiest voor de levenslange uitkering. We moeten even een aanname doen en veronderstellen dat je de 80 haalt. Dat zou overigens heel goed kunnen als je bij de KNSM gevaren hebt. Ik neem aan dat deze uitkering ook op je zestigste begint. Je zou dan: 20 maal 90= 1800 Euro binnengesleept hebben. Iets minder dan helft dus. Volgens mij kun je dus beter de tijdelijke versie nemen en het op een spaarrekening zetten. Je kunt jezelf dan elk jaar ongeveer 180 Euro uitkeren tot aan je 80 tigste levensjaar.

Een andere redenering is misschien het overdenken waard. Het moet al heel slecht met je aflopen wanneer je de 60 niet haalt. Dat geld staat nu op jouw rekening en is voor jou of de jouwen. Kies je voor de levenslange versie dan is het over en uit als de Grote Stuurman je laat monsteren voor je laatste grote reis.

Volgens mij is er bij het pensioenfonds een helpdesk. Leg ze bovenstaande redenering eens voor en kijk wat ze zeggen.

Het is een langer verhaal geworden dan ik in gedachte had, maar hopelijk heb je er wat aan.

Met vriendelijke groet, Ben

Offline hans robbers

• Hero Member
« Reply #27 on: Sun/ 3/Aug/2014 : 19 : 42 »
Ik ben nu 59, ik ga maandag als ik een gaatje  hebt  even langs bij de vakbond Unie BHLP die zullen  me toch wel verder kunnen helpen?
Werk al sinds 1978 bij de zelfde baas heb ik ook wel een pensioen op gebouwd

PWG

• Guest
« Reply #28 on: Sun/17/Aug/2014 : 13 : 02 »
Wel, als ik sinds 1978 elders ook nog pensioen had opgebouwd wist ik het wel. Ik nam dan die tijdelijke uitkering, die had ik dan vast binnen en het pensioen dat je vanaf 1978 hebt  opgebouwd  ( 37 jaar ) zal dan toch ook wel meevallen na  het bereiken van je AOW leeftijd. Natuurlijk hangt het voor ieder af van zijn persoonlijke situatie. Succes!!! Groeten Piet Zeeuwe

Offline Jaap Groen

• Newbie
« Reply #29 on: Sun/21/Dec/2014 : 11 : 52 »
bij deze :ik heb gevaren tot mijn 24 ste jaar, daarna naar de hoogovens gegaan tot mij prepensionering.ik kreeg in de tussentijd ook een brief van pensioenfonds koopvaardij dat ik het openstaande pensioengeld ook uitbetaald kon worden,maar net zoals ik hier lees 52% voor den-haag, dus niet gedaan maar overlaten schrijven (26 duizend gulden) naar pensioen fonds hoogovens en net als ton kompier 100 gulden betaald,maakt nu niets meer uit want door mijn prepensioen kom ik nu toch mooi op 40 dienstjaren bij deze baas en laat ik ernu bijzeggen ik heb het niet slecht, maar goed. :sport_006: