Author Topic: Re: WELKOM NIEUWE LEDEN  (Read 270250 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

groot

• Guest
Re: WELKOM NIEUWE LEDEN
« on: Sun/ 9/Sep/2007 : 12 : 02 »
Ik kijk al enige jaren op deze site omdat ik van 1960 tot 1970 als WTK bij de KNSM heb gevaren. De minder prettige zaken "verjaren" ook hierbij en de prettige belevenissen blijven hangen. Na de KNSM heb ik 10 jaar bij de A.D.M. op de werven Westhaven en Noord gewerkt waarna ik de resterende 18 jaar  van mijn arbeidszame leven als HTD in de gezondheidszorg heb volgemaakt. Nu geniet ik van mijn pensioen.

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Zeelieden voelen zich overal thuis zeker bij ons
« Reply #1 on: Mon/10/Sep/2007 : 10 : 27 »
Forumnisten,

Het verhaal is reeds bekend maar toch maar even plaatsen.

Hartelijk dank voor de reactie.

Ik ben via Google bij de Kroonvaarderssite gekomen, omdat ik foto’s zocht van de Pallas of de Libertas.

Mijn vrouw is een schilderij aan het maken van een van de twee en zocht naar de kleurstelling.

Ik ben een beetje opgegroeid met de KNSM, omdat mijn vader een groot deel van zijn loopbaan erbij gevaren heeft. Hij heeft er de rangen doorlopen en het langst als eerste stuurman op een van de ES schepen gevaren.

Ik kan me nog goed herinneren dat we bij het hek stonden en moesten wachten tot mijn vader naar buiten kwam. Hij was zes maanden weg geweest, een of twee dagen thuis en weer zes maanden weg. Althans in mijn herinnering. Zo ging dat vroeger blijkbaar.

Later is hij bij Heerema, Oldendorf en Sanko gekomen, Tussendoor nog een walbaan op het scheepvaarthuis en de AKZO. Maar ja het bloed kruipt enz, dus toch weer naar zee.

Toen ik op de HBS zat, heeft mijn vader geregeld dat ik twee keer een reis mocht meemaken in de schoolvakantie als lichtmatroos. Helemaal officieel met monsterboekje, prikken en keuringen.

Dat zal in 1968 en 1969 geweest zijn. Met de Libertas en de Pallas.

Leuker vakantiebaantje kun je je niet voorstellen.

Verder had ik nog een oudoom die zijn hele leven bij de KNSM gevaren heeft. Dat was kapitein Kila. Zijn laatste schip was de Neptunus bij mijn weten. Die heeft hij nieuw uit het dok gehaald.

Van hem heb ik nog wat hardware geerfd, zoals een kop en schotel, roomstel, herinneringsborden van het honderjarig bestaan, foto,s en een paar boeken.

Al struinend in het forum kwamen er toch weer veel herinneringen boven van vroeger.

Vriendelijke groeten,

Ruud G. Smit

Oudste zoon van R.G. Smit (de kale)

Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

george

• Guest
« Reply #2 on: Mon/10/Sep/2007 : 16 : 22 »
Goedendag.
Bij deze stel ik mij even voor als forumlid. Mijn naam is George van der Sluis uit Amsterdam Noord. In 1967 bij de KNSM gekomen als expeditiearbeider,daarna Container terminal amsterdam en daarna Ceres Paragon de nieuwe terminal van Amsterdam. Van expeditiearbeider naar controleur en bij Cta. yardoperator en bij Ceres medewerker gatehouse. Afgelopen vrijdag na 40 jaar ga ik mijn verlof op maken en per 01-02-2008 ga ik met de vut Dit forum had ik al wel van gehoord maar bij deze heb ik mij nu geregistreerd,want het KNSM gevoel blijf ik altijd houden.
Groeten George.

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #3 on: Tue/11/Sep/2007 : 19 : 52 »
Hallo Forumnisten,

Jaap heeft mijn mailbox gevonden maar nog niet de toegang tot weklom nieuwe leden vandaar mij even gemaild.

Wim,

Binnenkomen bij "Welkom Nieuwe Leden", lukt mij niet.

Kost mij even te veel tijd.

Ik wilde wel aan jouw verzoek voldoen om mij voor te stellen.

Jaap Boersema (63) woonachtig aan de Koninginnensluis in Vreeswijk.

Floor Spronk wees mij op jullie website toen ik wat vragen had over de MASTWIJK. De MASTWIJK, stond op de omslag van ons blad BINNENVAART, waar ik vaste medewerker van ben.

Jan Mastwijk, Tweede Kamerlid voor het CDA wilde meer informatie over dit schip. Hij heeft het, als het goed is,    al op zijn website:  www.janmastwijk.nl   gezet.

Floor was schipper op de MOSWIJK, toen ik hem 30 jaar geleden ontmoette. Twee van zijn drie 3 zonen zaten toen op het Prins Hendrik Internaat voor schipperskinderen, waar ik op dat moment adjunct-directeur was.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan..... mijn grootvader was kapitein/eigenaar op de Groninger kustvaart én eigenlijk had ik dat ook wel willen gaan doen.

Sinds 1996 heb ik mijn binnenvaartpapieren en ben naast mijn werk als leraar in het Voortgezet Onderwijs gaan varen bij een Amsterdamse Rondvaartrederij; toen nog CANAL BUS.
In 2000 ben ik na 30 jaar gestopt in het onderwijs en ben enigszins actief als: sluismeester, rondvaartschipper, opstapper, reisleider, touroperator, bestuurslid van de Afdeling Utrecht van de Koninklijke Schuttevaer.

Om terug te komen op Floor Spronk: We zingen samen in het zeemanskoor De Brulboei. Wil je weten hoe dat klinkt? Kijk dan op mijn ,vandaag nog vernieuwde, website: www.jaapboersema-maritiem.nl.  Kijk, luister en huiver....

Dat was het

Jaap

Jaap welkom aan boord en laten we hopen dat die floor tijdens zijn reizen wat foto's heeft kunnen maken zodat wij er ook nog wat van zien.

VRG Coaster :smilie_happy_thumbup:

Bob de Koff

• Guest
« Reply #4 on: Thu/13/Sep/2007 : 10 : 50 »
Goeie dag allemaal,
Door Coaster werd om meer informatie omtrent mijn persoon gevraagd welke hierbij volgt. Mijn naam is Bob de Koff roepnaam Bob. Mijn binding met de KNSM is gelegen in het feit dat ik als 13 jarig broekie in 1961 een opleiding deed voor Scheepskok aan de 5de LTS op de Meeuwenlaan in Amsterdam Noord. Het was de enige opleiding in Nederland voor dit beroep en werd gesponsord door de KNSM. De achterliggende gedachte was dat de KNSM dan al  koks aan boord kreeg die al wat meer konden dan het koksmaatje. Helaas heb ik nooit bij de KNSM gevaren maar ben na de opleiding afgerond te hebben als beroepsmilitair bij de Kon. Marine gaan varen.
Nu vele jaren later ben ik met de stamboom van de familie de Koff begonnen en vind hier een familie lid die in 1923 voer op de Agamemnon van de KNSM.
NAAM s/s Agamemnon ROEPNAAM NBRG,1933: PCEW IMO NR - BOUWJAAR 1914
Passagiers Vrachtschip met beperkte passagiersaccomodatie, open shelterdek type, 2 dekken. Accomodatie voor 4 passagiers en 88 dekpassagiers, 32 bemanningsleden. Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V.
Op 21 maart 1918 in gevolge de droit d'angarie door de Britse Regering in beslag genomen en onder Britse vlag gebracht. In 1919 weer aan de KNSM terugggeven. 8 november 1940 op reis van Newcastle naar Southend, op de rede van Southend nabij het lichtschip Swin, door een Duitse luchtaanval tot zinken gebracht. 3 bemanningsleden kwamen daarbij om het leven.
Deze voorvader van mij, Johannes Leonardus Phillipus de Koff is met de Agamemnon aangekomen in New York op 14 mei 1923. De gezagvoerder was Johan Adam van Berkhout. Op het scheepsmanifest staat de heer de Koff geregistreerd als eerste officier.
De heer de Koff schijnt later zelf gezagvoerder geworden te zijn maar er is niet bekend op welk schip en voor welke maatschappij. Is er een lijst van gezagvoerders die ooit voor de KNSM hebben gevaren of een andere manier om te achterhalen wat er met deze J.L.Ph. de Koff is gebeurd? Wellicht is er nog ergens een personeels kaart van hem.
Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan de Webmaster en dat is ook de reden van toetreding tot dit forum.

Bob de Koff

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #5 on: Tue/18/Sep/2007 : 19 : 18 »
Forumnisten,

Coby heeft mij het volgende gemaild

hoi,

ik ben Coby Egbert en ik ben op jullie site gekomen door het monsterboekje van mijn vader. Hij heeft vroeger gevaren bij de knsm. Ik vond zijn verhalen altijd geweldig. Zijn naam is Arie van der Vegt geb:19-06-1931 te amsterdam.
Hij is gaan varen in1948 hij is tremmer olieman en stoker geweest.hij heeft onderandere gevaren op de Doggersbank, Ariadne, Odijsseus, Atlas Hercules en nog een paar andere maar dat is haast onleesbaar.
Voor op zijn monsterboekje staat A.van der Vegt.A23417.

Nu iets over mijn zelf ik ben 46 jaar ben getrouwt heb 2kinderen een dochter van 30 jaar zij heeft 3kinderen en een zoon van 26 jaar ik heb altijd gewerkt maar omgezondsheids redene gaat dat niet meer.
Ik hoop dat ik zo de vraagjes een beetje beantwoord heb.
Het zal wel heel leuk zijn als er nog iemand is die mijn vader gekend heeft maar ik snap dat die kans maar heel klein is.

vriendelijke groet
Coby

Coby Welkom aan boord.

Wij zouden graag dat monsterboekje van je vader op het Forum zien. Ik begrijp dat dat wel eens problemen geeft maar daar hebben wij onze admins voor die je graag willen helpen. Ton Willem of Gerrit zijn bijna altijd bereid je de helpende hand te bieden.

Vrg Coaster :smilie_happy_thumbup:

Offline Najlets

• Hero Member
« Reply #6 on: Wed/19/Sep/2007 : 20 : 15 »
Aan de heer Ruud Smit.
In 1958 heb ik als 3e stm. op de "GORDIAS een reis naar de West gemaak
met als kapitein je oudoom Kila. Een geweldige man als gezagvoerder en als mens. Heeft hij tot zijn pensioen bij de KNSM gevaren?
Vr.gr.
J.Stel   

ron49

• Guest
« Reply #7 on: Wed/19/Sep/2007 : 22 : 05 »
Ik reageer hierbij n.a.v. de post van Najlets.

Mijn eerste reis bij de KNSM -  03/04  1969 - als kapiteins-/officiersbediende - was op de Neptunus, met als kapitein Dhr. Kila.
Ook ik heb hem leren kennen als een bijzonder mens.
Meen me te herinneren dat hij later kapitein was op de Trident Amsterdam.
Ook ik zou willen weten, hoe zijn carrière verder is verlopen.

Groet.  Ron
« Last Edit: Wed/19/Sep/2007 : 22 : 46 by Willem Visser »

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #8 on: Wed/26/Sep/2007 : 13 : 54 »
Forumnisten,

Wout kon dit antwoord net uit zijn toetsenbord vringen,

Willem

Ik zal je vragen  even beantworden
door het programma van arned
Intresse in schepen
gevaren bij de VNS en KNSM daarna loods te rotterdam
ik doe van alles waaronder zeilen
Schepen hebben mijn intresse                                                         
                                                 vr.gr.Wout [woutvanhaaften@hetnet.nl]

Welkom aan boord Wout. Gevaren? mag ik vragen wanneer en op welke schepen.
Heb je toevallig ook nog een paar foto's gemaakt die je ons wil laten zien ? ?

VRG Coaster  :smilie_happy_thumbup:

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #9 on: Sun/30/Sep/2007 : 10 : 07 »
Hallo Forumnisten,

Op deze druilige zondagmorgen stond het volgende in mijn mail.

Hallo Wim,

Sorry voor de late reactie, maar ik was even op "tournee".
Gezien m'n gezondheid wordt het al moeilijker grote afstanden te overbruggen. Dit houdt direct in dat ik een of enige nachtjes wegblijf als ik een eind van huis ben.
Dit geeft je gelijk een beeld van iemand die volledig afgekeurd is...............
Dit neemt niet weg dat ik een nimmer aflatende interesse voor het maritieme gebeuren heb in de meest uitgebreide vorm !. Ik ben nu 59 en houdt me reeds 48 jaar bezig met het wel en wee van de maritieme wereld.
Dit houdt voor mij de dus ook de scheepsbouw, machinebouw en apparatenbouw in. Kortom, ik bemoei me over mee..................
Uiteraard heeft de K.N.S.M. ook een zeer belangrijke rol in het Nederlandse maritieme gebeuren gespeeld.
Mijn speciale belangstelling gaat echter naar de vaart op en naar de Great Lakes uit. In het verlengde hiervan interesseren standaard gebouwde schepen uit de W.O.II me dan ook buitengewoon !. Dit was ook een van de redenen waarom ik me enige maanden geleden Op jullie site geregistreerd had. Ik had toen enige vragen over het zware ladingschip "Delft". Helaas zijn toen niet alle vragen beantwoord. Zo blijkt maar weer dat al vrij snel een bepaalde kennis vrij snel verloren gaat. Ik beschouw het dan ook van groot belang dat er maritieme forums bestaan waar vragen gesteld worden en waar vaak juiste antwoorden op gegeven worden. Zo verkrijgt men toch een bepaalde kennis overdracht naar een wat jongere generatie.
Zelf werk ik mee aan de forums als Kombuispraat en Groninger Kustvaart. Zo probeer ik me kennis uit te breiden en tracht anderen deelgenoot van mijn ervaring te maken.
Verder werk ik mee aan enige zeer uiteenlopende maritieme projecten. Dit is echter achtergrond werk en wil ik graag zo houden !.
In het verleden heb ik op de meest uiteenlopende scheepstypen gevaren. Hiernaast ligt m'n eigenlijke beroep in de scheeps- & machinebouw. Een gevarieerde loopbaan kan me dien ten gevolge niet ontzegd worden.....................
Het zal je inmiddels wel duidelijk zijn dat ik me nergens op of aan vast pin !.
Wie weet wat voor een bijdrage ik aan het K.N.S.M. forum mag leveren !.

Zo, het is toch weer een heel epistel geworden............

Prettig weekend, m.v.g. Roy.M.Helleman, Den Helder

Roy Welkom aan boord.
Ookwij zijn inderdaad nieuwsgierig wat je eventueel kan bijdragen aan ons forum

VRG Coaster :smilie_happy_thumbup: