Author Topic: Re: WELKOM NIEUWE LEDEN  (Read 289020 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Zeelieden voelen zich overal thuis zeker bij ons
Re: WELKOM NIEUWE LEDEN
« Reply #10 on: Sat/ 6/Oct/2007 : 19 : 26 »
Forumnisten,

Uit Canada kreeg ik de volgende mail

Hallo Wim,
Hier het een en ander over mij persoon na een jaar op de pollux in 1954 ben ik gaan varen voor de KNSM als licht matroos op de Haarlem een reis, mijn volgende reis was op de Bennekom waar ik noch hele leuke herinneringen aan heb de volgen de personen liggen noch in mijn geheugen bootsman Arie Scheffer Piet van Duin uit Katwijk matroos Sietsma uit Sassenheim de koksmaat enz. plaatsen als Calao Valparaiso vergeet ik nooit meer wat een lol.
Mijn volgende boot was de Bonaire heb daar een tijdje op gevaren daar na een coaster de Walcheren in 1959 ben ik gestopt met varen militaire dienst ben in 1960 naar canada geŽmigreerd en woon daar noch steeds ik heb jaren op een golfbaan ge werkt als een supervicer ben in 2005 met pensioen gegaan en woon al enige jaren in wasagabeach de web side heb ik ontdekt via kroonvaarders ik zocht naar een foto van de Bennekom ik kon geen geschikte foto vinden dus heb ik contact op gezocht met Gerrit Hofmeijer met het resultaat een mooie foto van de Bennekom .
Ik hoop dat u tevreden bent met het geen ik u email hebt u noch vragen u kunt mij altijd emailen ik zou het leuk vinden als ik contact kan krijgen met oude varens gezellen.

Met vriendelijke groet Eric Dutch name Arie Verboon

Eric/Arie welke is het nou Welkom aan boord. Wij hopen dat jij ook nog wat gegevens voor ons heb zoals foto's afbeelding van je monsterboekje etc.

VRG Coaster
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #11 on: Sat/27/Oct/2007 : 12 : 31 »

Hallo forumleden en lezers,

Ik wil mij even voorstellen.
Ik ben getrouwd en wij hebben twee zoons en ondertussen twee schatten van kleinkinderen.
Zowel mijn vrouw als ik zijn aan boord van een binnenvaartschip geboren en opgegroeid.
Ik kwam in augustus 1969 in dienst van de NRM als stuurman op de Stroomwijk bij kapitein Jan Nijenhuizen.
Dit vond niet iedereen leuk, want ik kwam als vreemde van buiten de maatschappij en werd direct als stuurman geplaatst op een van de nieuwe schepen.
Ik heb op de Stroomwijk mijn rijnpatent gehaald op aandringen van Nijenhuizen.
Daarna ben ik op de Dalwijk geweest bij Zwarte Kees ( Kees Mollers ).
Dat was een leuke tijd, want wij voeren niet anders dan rollen ijzer van IJmuiden naar Reisholtz en als we leeg waren voeren wij naar Nigtevecht en bleven daar liggen tot wij aan de beurt waren om te laden bij Hoogovens in IJmuiden.
In september 1970 heb ik Bertus opgevold op de Oldewijk als kapitein.
En wij hadden het geluk dat de woning na de brand nieuw was betimmerd dus dat was voor ons een meevaller.
Sorry Bertus.
Het was wel wennen op dit schip aangezien er maar  een 150 pk Bolnes instond er zat geen gang in als je diep geladen was, maar er was altijd wel een grote boot die je mee moest nemen en anders kon je aan het eind van de dag zien waar je in de ochtend was begonnen met varen.
Alhoewel ik er ook twee keer mee naar Basel ben geweest.
Daarna ben ik op de Baardwijk gekomen als kapitein tot november 1974 en dat was een hele vooruitgang want het waren voor die tijd moderne schepen met douche en centraleverwarming in de kapiteinswoning.
Ik heb nog een foto van de Baardwijk ter hoogte van hoogfeld, die is gemaakt door Bertus die toen al helemaal gek van van fotograferen.
Omdat ondertussen de kinderen op het internaat in de van Hallstraat in Amsterdam waren gaf dit problemen want zowel moeders als de kinderen hadden heimwee en was men bij de maatschappij bezig om diverse schepen in de verkoop te doen.
Wij hebben zelf 6 jaar op een internaat gezeten dus wij wisten wat het was.
Aangezien het een onzekere periode was en niemand er een antwoord op kon of wilde geven hebben wij besloten om met varen te stoppen en een baan aan de wal te zoeken, wat ons lukte en zijn wij aan de wal gegaan en ben ik bij Hoogovens in IJmuiden gaan werken als kraandrijver in een staalfabriek en zijn de kinderen thuis komen wonen.
Als wij geen kinderen hadden gehad dan zouden wij zeker niet zijn gestopt met varen.
De Baardwijk is later verkocht en verlengd met ongeveer 6 meter en er is een verhoogde den opgezet en een kopschroef plus een nieuwe hoofdmotor van 480 pk kreeg de naam Henja en vaart nu als Nescio.
Na een aantal jaren bij Hoofovens gewerkt te hebben ben ik via Bertus in contact gekomen met de Sluis-Brug en Havengelddienst in Amsterdam en heb er gesollisiteerd en ben in mei 1978 aangenomen als sluis en brugwachter en kwam er divers oud collega's van de NRM tegen waaronder Bertus.
Daar ben tot september 2001 in diverse functie's werkzaam geweest en toen door ziekte moeten stoppen met werken.
Bij het doorkijken van de pagina's ben ik ook het bericht van Knipperbol tegen gekomen en weet nog diverse namen van oud collega's ( en bijnamen ) ook van knipperbol.
Tussen haakjes ik werd Calimero genoemd.
Bertus ik zou het zeer op prijs stellen, als jij de Foto's wilt plaatsen van de Baardwijk ( Nescio ).
Ik weet nog niet hoe ik dat moet doen hier.
Hierbij wil ik het voorlopig laten.

Groetjes Willy

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #12 on: Sun/28/Oct/2007 : 21 : 48 »
Forumnisten,

Jaap heeft ons de volgende mail gestuurd

Hallo meneer Wim Kuster,

Mijn naam is Jaap Visser,  al enige tijd bezoek ik deze site op zoek naar dingen uit het verleden van mijn vader Cees Visser. Hij heeft gevaren bij de KNSM als wtk tussen 1950 en 1960. Ik heb mij nu aangemeld bij het forum, maar vooral als  bescheiden 'lezer-luisteraar' en 'zoeker' naar mensen waarmee mijn vader vroeger is opgetrokken, die wellicht iets over hem kunnen vertellen over schepen waarop hij heeft gevaren, de havens die ze hebben aangedaan en om een beeld te vormen van de tijd waarin zijn vaartijd zich afspeelde. Tot nog toe echter vrijwel niets gevonden. Van de enkele foto's, documenten, het monsterboekje en verhalen die hij mij ooit heeft verteld zou ik graag nog eens een soort 'foto'boekje samenstellen voor familie ter nagedachtenis aan deze, in mijn ogen bijzondere man die in 2005 is overleden. Vanaf  1960 is hij tot zijn pensioen  'aan de wal' gaan werken, een periode uiteindelijk veel langer dan zijn vaartijd, toch domineerde deze relatief korte carriere op zee zijn leven, bijna al zijn verhalen begonnen met 'Aan boord..." 

verder op uw vragen:
Door te googelen op scheepsnamen als Haarlem, Hersilia , Oranjestad en Maron kwam ik enkele jaren geleden vanzelf op uw site
Dagelijks houd ik mij (professioneel) bezig met de luchtkwaliteit in Amsterdam,  dus ja ik werk nog, en ik begrijp dat deze vraag van u op mij geen betrekking heeft.

Met vriendelijke groet.
Jaap

Jaap welkom aan boord en wij hopen dat je het monsterboekje van je vader op het forum wil plaatsen. Er zijn er meer onder ons die op deze manier oude maten en of bekenden wisten te vinden.

VRG Coaster :smilie_happy_thumbup:
« Last Edit: Sun/28/Oct/2007 : 21 : 50 by Coaster W. »

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #13 on: Tue/30/Oct/2007 : 12 : 26 »
Forumnisten,

Onderstaande mail ontving ik van mr. J.w. Slooten

Geachte heer Kuster,

Dank voor Uw bericht en belangstelling.

Eerder vanochtend schreef ik aan 'het team' als volgt.

' Geacht Team,

Ik heb me aangemeld als gelijknamige kleinzoon van een van de gezagvoerders van de K.W.I.M. die als kapitein van de Prins Willem II op weg van Amsterdam naar Paramaribo met man en muis is vergaan.

Deze maand bezocht ik in Bretagne de plaats waar -in 1910- een van dat schip afkomstig sloepen plankje is aangespoeld.

Het valt me op dat bij aanklikken van 'k.w.i.m.' op de KNSM site een lijst van scheepsnamen verschijnt waaraan die van het schip van m'n grootvader ontbreekt. Is daar een reden voor?

Met groet,

mr J.W. van Slooten

fritsvdaker

• Guest
« Reply #14 on: Sat/10/Nov/2007 : 13 : 10 »
Hallo,
Als nieuw lid bij de community wil ik mij graag even aan u voor stellen. Ik ben in 1959 begonnen bij de KNSM als koksjongen op de s.s. Breda met Ch.kok Henk van Gelder en Kapitein Tichelaar, op de Breda heb ik 5 reizen gemaakt, daarna naar de Diogenes ( 1e reis ) weer als koksjongen bij Ch.kok Noek Lenting ( 1 van de 2 broers ) op de Chili dienst, op dit schip 3 reizen gemaakt. Daarna als koksmaat naar de Hera, eerst met Ch.Kok Edelkoort en daarna met Ch.kok Thijs Luik en Kapitein Cupido, hierop 2 reizen gemaakt o.a. naar Cuba. Toern naar de Charis als koksmaat met Ch.kok Jean Mooten ( Belg?? ) hij sprak in ieder geval ook Frans, op dit schip is het onderweg wat fout gegaan want kwam veel te laat aan boord in Fort au France wat resulteerde in ontslag bij aankomst Amsterdam, maar werd mij op kantoor door de Hr.Smit gezegd: maak even ergens anders een reisje en kom dan weer eens terug, dit gedaan en een reis gemaakt op de Amstelsluis van de R/A. als koksmaat/bakker, daarna dus weer terug naar de KNSM en kon monsteren voor de Bennekom als koksmaat/bakker wederom met Ch.kok Henk van Gelder, twee reizen gemaakt en werd toen tijdens verlof gebeld door de Hr.de Jong dat ze een bakker voor de Jagersfontein nodig hadden, VNS Amsterdam werd toendertijd bemand door het KNSM kantoor,dit heb ik 7 reizen gedaan op Z.Afrika (nachtdienst, overdag was de bakkerij voor de banketbakker, daarna toch maar terug naar de vrachtschepen en wel als Ch.kok en nog wat later als hofm. ik ben toen bij de VNS blijven "hangen" en later toen de VNS opging in de Nedlloyd bij Nedlloyd en nog wat later bij P&O Nedlloyd alwaar ik 9 jaar geleden met de VUT/Pensioen ben gegaan. Tussen door nog wel een paar reisjes voor de KNSM gemaakt op de Ivoorkust die gecharterd was door de KNSM. Mijn laatste reis was op de N.Honshu waar we nog met 11 !! Nederlanders aan boord zaten. Wat leuk was is dat vlak voordat de KNSM opging in de Nedlloyd en ze op de Hollandia een hofm.nodig hadden ik een hele gezellige reis met mijn vrouw en kinderen op dit schip heb mogen maken, heb hier nog veel foto's van gemaakt aan boord die ik probeer te plaatsen op het forum. Ik ben verder druk met mijn verzameling scheepsfoto's en volkstuin.
Hoop dat ik mij zelf een beetje bekend heb gemaakt,
Groet, Frits v.d. Akerboom ( Vlissingen )

Offline marten

• Newbie
« Reply #15 on: Thu/15/Nov/2007 : 21 : 26 »
Goedeavond ton hierbij mijn emailadres al jaren het zelfde mbark@quicknet,nl ik hoop dat je er wat aan hebt,wat die foto van de aristoteles betreft die heb ik net op het rotmokforum gezet.Mijn vaartijd was ruim tien jaar bij de smn,knsm,hsm en heel lang op de kustvaart,veel hout varen,en de laatste maatschappij was wijsmuller want toen kwam moeder de vrouw in zicht,daarna ben ik nationaal en internationaal gaan rijden in het beroepsgoederenvervoer,en nu alweer twee jaar in de vut,ik ben bijna 62 dus ik kan nog wel even mee.Ik heb nu een beetje vertelt wie ik ben,en willem jou had ik al op een reunie van de pollux gezien.

groeten mart

ps.een mooie site hebben jullie.
« Last Edit: Thu/15/Nov/2007 : 22 : 13 by Ton Kompier »

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #16 on: Sat/17/Nov/2007 : 10 : 10 »
Forumnisten

Er is weer een nieuw lid die ons gemaild heeft

Hallo,

Mijn  belangstelling voor de KNSM  side komt als volgt.
Ik ben zelf ook een ex KNSM medewerker.
Vanaf aug. 1968 t/m mei 1979 heb ik als wtk gevaren.

De eerste reis was op  ms. Solon en de laatste reis was op ms. Hollandia.
Heb op diverse IS, ON, en ES boten gevaren
Heb er een pracht tijd gehad.
Ben lid van de Kroonvaarders en bezoek regelmatig de side
Thans bouw- en projectcoordinator bij een grote zorggroep in Zuidwest Friesland.

Vr. gr.

C. Stielstra [c.stielstra@planet.nl]

Welkom aan boord

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #17 on: Sun/18/Nov/2007 : 16 : 34 »
Forumnisten,

Ook Albert heeft ons kunnen vinden. De volgende mail zat vandaag in mijn mailbox

Hallo Wim ,

Hier dan het antwood op een aantal vragen.
Ik ben aan de site gekomen door een van jullie leden, waar ik overigens vroeger mee gevaren heb.
Hij vertelde dat hij min of meer regelmatig op het forum publiceert en dat is een mooie manier om weer eens een aantal herinneringen te laten terugkomen.
Ik heb in de jaren vijftig een jaar of acht,negen bij de KNSM gevaren als Werktuigkundige,en zoals je weet Oude liefde roest niet.
Nu ben ik al vele jaren met pensioen

Hartelijke Groeten Albert.    (is mijn echte naaM)
 a.de.keulenaar@hccnet.nl

Albert welkom aan boord. Inderdaad oude liefde roest niet vandaar ook onmiddelijk een paar vragen
Heb je je monsterboekje nog en wil je het dan plaatsen
Ben je nog in het bezit van foto's uit je vaartijd in het bijzonder van de vetput die is nu natuurlijk hartstikke interesant
Hopelijk heb je nog wat voor ons om op het forum te plaatsen

« Last Edit: Sun/18/Nov/2007 : 16 : 39 by Coaster W. »

Offline Wim(S)

• Full Member
« Reply #18 on: Sun/18/Nov/2007 : 17 : 43 »
Ik ken Albert goed van vroeger, onze ouders kenden elkaar goed.
Albert maakte zijn eerste reis op de Castor, en toevallig was ik
daar 3`wtk. ik ben hem daarna uit het oog verloren. Ongeveer
1,5 jaar geleden heb ik contact met hem opgenomen en is hij met
zijn vrouw in veldhoven op bezoek geweest, was heel gezellig.
Albert leuk dat je nu ook op het forum bent en ik hoop veel van je te horen.Groeten aan je vrouw. Wim(S)
P.S. Albert heeft zijn monsterboekje nog!
Wim(S)

pronkdirk

• Guest
« Reply #19 on: Sun/25/Nov/2007 : 00 : 31 »
Beste Wim,
Ik heb je mail gelezen en ik zal je vraag/vragen graag beantwoorden.
Hoe- en waarom het Forum?
Allereerst is het goed te weten dat ik al jaren lid ben van de KROONVAARDERS.
Als oud KNSMmer heb je nu eenmaal KNSM-bloed door je aderen stromen.
Vanaf 1960 t/m 1974 heb ik als wtk op bijna alle typen schepen gevaren.
Van tor, naar is, naar on en es-boten. Doordat mijn vroegere baas; 2ewtk Bod de Groot: en ik nog al eens mailen met elkaar, schreef hij mij, dar hij lid was geworden van het forum. Zodoende heb ik mij opgegeven onder: prondirk.

Ik ben dus:
Dirk Pronk wonende te Leersum
e-mail: pronkd@casema.nl

Hebben jullie nog vragen, dan hoor ik het graag.  Heb via deze site mooie foto,s kunnen downloden van de schepen waar ik op heb gevaren.

Hartelijke groet,
Dick Pronk.