Author Topic: Re: WELKOM NIEUWE LEDEN  (Read 270526 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
Re: WELKOM NIEUWE LEDEN
« Reply #20 on: Thu/29/Nov/2007 : 15 : 27 »
Hi, ik ben j.g.fieret wonend in den-haag (scheveningen)ik heb van 56tot 65 bij de
knsm gevaren als o/g en later als matroos . Ben toen aan de wal gaan werken
als schilder. Op mijn 58st in de VUT gegaan .
ja hele dagen niets doen is ook niets dus toen ben ik een aan een volks tuin
begonnen en die heb nu ongeveer een 8 jaar  het vuld me dagen en ik benvan de straat. (later zal ik een foto proberen te plaatsen.ik sins een jaar een computer
en begrijp nog niet zo doende.)
ik hoop u hier mee dienst te zijn geweest   gr:j.g.fieret
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

joopwijngaarden

• Guest
« Reply #21 on: Fri/30/Nov/2007 : 11 : 24 »
Hallo.
Ik ben nieuw op dit forum en wil me even voorstellen.
Ik heb eind jaren vijftig begin jaren zestig gevaren bij de Hollandse Stoomboot Maatschappij en de koninklijke Hollandse Lloyd. Mijn functie's zijn geweest Bediende en Koksmaat Bakker.
Door het vrouwtje toendertijd gestopt met varen en aan de wal altijd in het wegtransport gewerkt. Na mijn diensttijd op latere leeftijd te hebben vevuld wegens het ontbreken van voldoende vaarjaren ben ik via de PTT en een bloementransporteur in het openbaarvervoer terecht gekomen. In 1998wegens overtolligheid met vervroegd pensioen gegaan. Ik heb dus geen enkele binding met de KNSM maar ben via arendnet op jullie site terecht gekomen en vind het zeer interessant om er doorheen te spitten.

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Zeelieden voelen zich overal thuis zeker bij ons
« Reply #22 on: Sun/16/Dec/2007 : 17 : 34 »
Forumnisten,

Kijk dit zijn nou de mailtjes waar we het voor doen.

Hallo meneer Kusters,

Bedankt voor uw welkoms berichtje,het doet prettig aan om op deze manier ingehaald te worden.

Hoe ben ik op de KNSM site terecht gekomen?

Door een gesprek met een ex KNSMer die bekend is met deze site.

-Wat is mijn verleden?

Ben nu bijna 67; op 15 jarige leeftijd begonnen bij Wagenborg delfzijl,toen ik 16 werd naar de KNSM gegaan (1957), ss Hermes,ms Amor en ms Solon.

Helaas was ik voortdurend zeeziek maar wilde wel varen, zo kwam ik bij de NRM.

Van scheepsjongen naar kapitein  daarna een baan aan de wal (marinebewakingskorps)
Den Helder.

Ik ben daar aan de studie gegaan en later leraar bij het KOF geworden,later de SSTO.

Nu ben ik gepensioneerd.

Uit bovenstaande blijkt wel waar de belangstelling voor de scheepvaart vandaan komt.

Wat zijn mijn bezigheden?

Het varen en onderhouden van onze motorboot en vanzelfsprekend het plannen van reizen;
bv naar de Middellandsezee, Zweden en Polen enz-.

Aktief lid van een watersport vereniging en zangkoor.

En natuurlijk hulp in de huishouding ,vooral koken vind ik leuk.

Zoek je iets specifieks van de KNSM?
Ja, in 1957 de laatste reis van de Amor meegemaakt (schipbreuk).
Natuurlijk heb ik dat als eerste op de site gezocht en gevonden.

Nu dit was het wel zo,n beetje.

Vriendelijke groeten,

Johan L Kindts.       J.L.Kindts [kindts@quicknet.nl]

Johan,

Dank voor je uitgebreide mail. Ik zou zo zeggen Welkom aan boord en ik/wij hopen dat je nog wat fotomateriaal heb van je vaartijd en dat met ons wil delen. Ook een kopie van je montsterboekje is natuurlijk harstikke welkom.

VRG Coaster :smilie_happy_thumbup:

« Last Edit: Sun/16/Dec/2007 : 17 : 37 by Coaster W. »
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Jan van der Giesen

• Guest
« Reply #23 on: Tue/18/Dec/2007 : 13 : 01 »
Hallo leden van het Forum,

Allereerst bedankt voor het welkomts mailtje.
Als nieuw lid wil ik me even voorstellen zoals gevraagd in dat mailtje.

Welnu mijn naam is Jan van der Giesen, 65 jaren oud en gepensioneerd na 48 werkzame jaren.

Begonnen als jongen bij de KNSM  en gestopt als ambtenaar bij de Gemeente Amsterdam.
Daar tussen bootsman geworden en geweest.
Bij Konklijke Marine als Kwartiermeester gediend en via wat omzwervingen bij het GVB in Amsterdam terecht gekomen.
Ga nu als AOW-er door het leven.
Ik doe dus niets meer, dat houd in dat ik wat rondklungel in een zeilboot of een kayak of iets anders wat wil blijven drijven.
Kortom bootje varen is mijn grote passie.
Daarnaast help ik soms mijn vrouw met wat klusjes.
Dus  "never a dull moment".

Goeten van
Jan van der Giesen.

PS:
Prettige feestdagen en een voorspoedig 2008 toegewenst voor u allen en uw dierbaren.
J.

ruudpeter

• Guest
« Reply #24 on: Fri/21/Dec/2007 : 07 : 24 »
Ahoy,Ik zal mij ook[nog eens] voorstellen,want op 't oude forum kwam ik al met regelmaat even langs.
Heb al wel eens wat kroonvaarders meegemaakt bij de diverse Kombuispraat reunie's,maar daar gaat ie:
Naam: Ruud van der Duin
Geboren:Hilversum
Woonachtig:Helmond,na vele omzwervingen terug vanuit Normandië[Frankrijk]
Status:Gescheiden[Ongehuwd]
Levensloop:Ben begonnen als koksmaat/bediende bij de VCK[Ruiterkade] op de Svea schepen eind 50tiger jaren,en heb daar zo'n beetje alle schepen gehad,tot aan eind '60,in die jaren ook de Hotel Vakschool in Parijs afgemaakt,en toen eigen bedrijf gehad[Discotheek/Bistro],na enkele jaren werderom gaan varen,eerst bij Theodora Tankers,en vervolgens bij Gebr.Broere,alwaar de Broere Emerald & Broere Aquamarine zo'n beetje mijn vaste schepen waren,helaas door een mij noodlottig geworden ongeval in 1993,waarbij ik na 6 jaar "sleutelen",alsnog mijn rechterarm moest laten amputeren in 2000,slechte ervaring met verzekeraars,die niet wensten mee te werken,wat mij ook nog eens bijna 10 jaar procederen heeft gekost,maar uiteindelijk via het Int. Hof van Justitie[Luxemburg] toch mijn gelijk heb gekregen,dus ben ik nu "één-armig",en moet nu alles met de linkse arm doen,terwijl ik rechts was,maar zoals ze zeggen alles went.
Sinds enkele jaren verzamelaar van foto's-ansichtkaarten,en kan gelukkig bogen op een aardige verzameling,en zal dan ook proberen wat "oude" KNSM-ers,ook hier te plaatsen,plus als er vraag naar bepaalde schepen is,roept U maar.
Vanaf volgend jaar,gaat mijn pensioen in,met ruim 35 jaar verzamelen bij de Koopvaardij,want ik heb dat wel door laten lopen,dus waarschijnlijk krijgen we het dan wat beter dan de WAO[ook niet slecht]die ik nu geniet.
Mochten er nog vragen zijn, aarzel dan niet on een berichtje te sturen,o, ja ik ga ook nog met regelmaat spotten,inclusief met camera, op diverse locaties in Nederland,maar vanuit Helmond is dat altijd een behoorlijk eind weg,om naar IJmuiden,HvH, of de Westerschelde te gaan.

ruudpeter

• Guest
« Reply #25 on: Fri/21/Dec/2007 : 11 : 49 »
Ahoy,
Foto's ben ik aan 't nakijken,wat ik al zo heb,en helaas ligt mijn monsterboekje[groene nog]in Normandië,waar ik sinds 1994 niet meer geweest ben,dus dat zal moeilijker worden,maar ik weet ongeveer op welke schepen ik gezeten heb en bij welke rederijen,ook de data hiervan heb ik nog ergens in 't koppie hangen.
@Willem,ja Scheveningen staat mij nog bij,ook die in Katwijk.daar was jij toch ook?Altijd wel gezellig,helaas moest ik verleden jaar verstek laten gaan,door onvoorziene omstandigheden, maar hoop er in de toekomst weer deel van uit te maken,ondanks dat ik dat forum wat minder bezoek,want ben/was veelal zéér actief op het Engelse ShipsNostalgia,ondermeer als super moderator,maar dat werd me iets te druk,want had het gevoel dat alles op mij alleen afkwam.

Barteld

• Guest
« Reply #26 on: Sat/29/Dec/2007 : 17 : 44 »
Hallo leden van het Forum,

Dank voor het toesturen van het mailtje als welkom. Als gevraagd zal ik hierbij wat extra informatie over mezelf geven.

Ik ben Bart van der Weerd en samen met Eric van Rijn de nieuwe eigenaar van de KNSM/NRM sleepboot de Krachtwijk. Wij zijn de boot helemaal aan het opknappen en in de originele KNSM/NRM staat aan het brengen.

Wij zijn begin veertigers, watersport- en boot gek, en Hollands vaarhistorie in het bijzonder, vandaar de aanschaf van deze sleepboot en de plannen en activiteiten die weer in oude KNSM staat terug te brengen. We proberen ook de boot vast in de collectie van de Museumhaven te krijgen, waar de boot nu in ieder geval al tijdelijk ligt.
We zijn dan ook op zoek naar mensen of verhalen die ons wat meer over de geschiedenis van deze boot duidelijk kunnen maken. Kennen jullie die? Hoe en waarvoor is de Krachtwijk door de KNSM allemaal gebruikt? Of kennen jullie personen die dat zouden weten?

Alvast heel erg bedankt en fijne feestdagen!

Groeten,

Bart van der Weerd

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #27 on: Tue/ 8/Jan/2008 : 19 : 38 »
Forumnisten,

Van middag een welkomstmail gestuurd van avond antwoord dat noem ik nog eens klasse. Maarja deze heer heeft ook zijn opleiding op de Pollux gehad.

Beste Wim,

Het is mij niet duidelijk geworden hoe je via de website een berichtje kunt sturen op jouw welkom, maar allereerst hartelijk dank voor het vriendelijke welkom en de spelregels. Ik denk, als ik kijk naar je foto en je naam, dat er bij mij de volgende reactie boven komt, dit is Wim Kuster van de Pollux met stamboeknummer 4765 en als het helemaal goed gaat heb ik ergens een foto van je, kan hem helaas niet vinden. Vandaag een gekke dag, zojuist gehoord via de Pollux site dat Rob Engelbrecht, ook een klasgenoot van ons en de enige die ik had teruggevonden, dit weekend is overleden. Ik had al twee jaar contact met hem via e-mail en we spraken elkaar in december om een afspraak te maken. Inmiddels gaat dat dus niet meer.

Mijn vaar ervaring gaat terug naar 1962-65 toen ik bij de KNSM als “dekjongen” (tenminste dat staat in mijn monsterboekje) en later als o/g heb gevaren (o.a. Ulysses, Osiris, Marathon, Palamedes) Omdat ik niet uit een zeevarend gezin kwam en de toekomst als matroos cq stuurman mij toch niet zo trok ben ik al weer snel aan de wal gekomen. Na mijn diensttijd (sergeant bij de geneeskundige dienst, verkoper en later bedrijfsleider bij Caravan Import bedrijf en directeur van een internationale inkoop organisatie op mijn 52e na een fusie in de GUT (gedwongen uittredingJ) en ben sindsdien actief met mijn vrouw in ons bedrijf (internationaal vastgoed advies voor investeerders en ontwikkelaars) We zitten voor dit werk veel in Duitsland en Kroatië en reizen regelmatig op en neer. Naast ons werk hebben wij, na de Tsunami, met vrienden en relaties een goede doelen stichting opgezet (www.childcare.nu) en een kinderopvanghuis in Thailand aangekocht, waarvoor wij de funding en organisatie doen en daarmee ook wel druk zijn. Nu bij vlagen iets meer tijd, maar vooral wat meer behoefte aan terugblikken en historie ophalen uit je jeugd, dat krijg je als je ouder wordt.

Dus daarom heb ik interesse voor de Kroonvaarders. Je zult me zeker niet regelmatig op het forum zien, daarvoor zijn we nog te druk en ben ik blij als ik mijn eigen e-mail kan bijhouden en 5 kleinkinderen + zaak,  maar wie weet. Ik heb zojuist besloten om eens gebruik te maken van de uitnodiging van Jan van Duivenboode voor een Pollux Pikheet as. Zaterdag 12/1 om eens te kijken hoe dat gaat.

Ik heb werkelijk 40 jaar geleden de KNSM en het varen vaarwel gezegd, maar nu borrelt er wel eens wat, vooral nadat ik tijdens een zakelijk bezoek aan de IJ-Kantine opeens de Pollux zag liggen en er weer van alles boven kwam.

Zo dat was het voor even,hartelijke groet en wellicht zien of spreken we elkaar een keer.

Paul Voogd

Paul Welkom aan boord en ik hoop dat je nog wat foto's kan vinden zodat ze samen met je monsterboekje op het forum geplaatst kunnen worden.

VRG Coaster

PS. Gerrit Die Rob Engelbrecht waar Paul over schrijf die hebben wij ontmoet in Maassluis a.b, van die loodsboot. Zo zie je geniet van iedere dag die ons is gegeven.

Aad

• Guest
« Reply #28 on: Tue/15/Jan/2008 : 16 : 35 »
Hallo,

Eindelijk eens iets over de KNSM gevonden.

Ik ben Aad Roeleven en u kunt mij zien als bediende (passagiers)
op
http://www.kroonvaarders.com/wiegevaren/mercurius%20juni%2076.htm
De meeste van deze mensen kan ik mij voor geest halen maar de datum klopt niet omdat ik
toen op de Trident Amsterdam zat als passagiersbediende. Deze reis op de Mercurius moet ergens van 1975 zijn en ik vermoed van juli of november 1975.
Na twee reizen op dit schip werd ik hofmeester op de Palamedes. Enfin, afgevloeid in 1978
dus maar drie jaar KNSM kunnen doen, jammer. Later nog 16 jaar in de offshore terecht
gekomen en nu woonachtig in Belgie.

Ik zou nog graag enige oud KNSM'rs spreken. Zonder afvloeing en de malaise in de Nederlandse
scheepvaart had ik er waarschijnlijk nog gezeten.

Vriendelijke groeten,
Aad Roeleven

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #29 on: Thu/17/Jan/2008 : 13 : 16 »
Hallo Forumnisten,

Dze mail ontving ik n.a.v. onze welkomstmail. Daar het meer vraagtekens zijn dan voorstelling heb ik hem  ook in GEZOCHT geplaatst.

Hallo Wim,

Ik ben Nel Pannekoek en heb onlangs bezoek gehad van een nicht uit Australie.
Haar vader, Piet Pannekoek, is in 1936 vertrokken met Sibajak naar Batavia en in 1946 vanuit Brisbane (met Australische vrouw) teruggekeerd voor de geboorte in Nederland van haar.

Hij is afgestudeerd op de zeevaartschool in Vlissingen in 1936 als machinist. Zijn naam is Piet Pannekoek.

Ik ben aan het proberen via maatschappijen en bemanningslijsten het gat voor haar op te vullen: hoe en wat hij gedaan heeft die tijd en op welke schepen hij gevaren heeft.

Haar vader was de oudste broer van mijn moeder en ik heb hem bij zijn bezoeken aan Nederland regelmatig ontmoet en rondgereden. Ik ben nu met de VUT en heb tijd om voor haar te snuffelen.

Aanknopingspunten voor bemanningslijsten of monsterrollen heb ik nog niet goed kunnen vinden. Wij weten natuurlijk geen namen van schepen of maatschappijen. Vandaar deze actie.

Een hint zou welkom zijn.

Nel pannekoek [wezepan@zeelandnet.nl]

Nel Welkom aan boord en hoop dat je wat meer gegevens los kan krijgen.

VRG Coaster