Author Topic: Re: WELKOM NIEUWE LEDEN  (Read 293335 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Ton Kompier †

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
Re: WELKOM NIEUWE LEDEN
« Reply #290 on: Sun/29/Jul/2012 : 22 : 24 »

Via de topic "Welkom Nieuwe Leden" lukt het mij niet een bericht
te sturen, kunnen jullie me dat eens uitleggen?

-    Ik kende deze site uit een ver verleden, maar toen nog in een andere
    uitvoering en ik dacht onder beheer van de vereniging. Maar onlangs
    via andere sites gepubliceerd in het blad van het pensioenfons voor de
    Koopvaardij werd ik er weer op geattendeerd.
-    Geschiedenis is altijd belangrijk, dus ook de persoonlijke ervaringen en
     contacten uit het verleden. Iets anders is een reunie vereniging, daar wil
     ik niets meer mee te maken hebben, mede door de eerste bijeenkomsten
    in de oude passagiershal, waar je meer van geschiedsvervalsing kon spreken,
    omdat de meeste mensen het verleden alleen maar kunnen "verheerlijken".
    Verder kan ik via de website ideëen opdoen om in het verleden bezochte
    gebieden tijdens vakanties in te plannen. Bijvoorbeeld 2 jaar gelden naar o.a.
    Horta/Fayal geweest waar wij in 1962 hebben liggen repareren aan de turbines
    van het ss "Breda"

-    Verleden en heden:

Na zeevaartschool Den Helder (1959-1961), van 1961 Stm. leerling op het ms
    "Hersilia" tot begin 1973 als 2e. stuurman ms "Palamedes" bij KNSM.
    Daarna door nautische dienst (Hr. Lens ) gevraagd om ass. bedrijfsleider te worden
    bij Combined Terminals Amsterdam (toen dochterbedrijf KNSM), doorgegroeid via
    logistiek manager en afzwaaiend als algemeen bedrijfsleider, omdat in 1995 Nedlloyd
    zonodig de stekker eruit moest trekken.
    Van 1995 t/m 1997 directeur SHB Amsterdam (bootwerkerspool)
                                agent/supercargo voor een Deense rederij
                                leraar STC Rotterdam terminalkennis voor buitenlanders
    Van 1997t/m 2000 bedrijsleider haven van Beira, Mozambique (privatiseringsproject)
                                en consultant voor een suikerfabriek op de Zambezi rivier.
    Van 2000 t/m 2002 Consultant in binnenvaart voor vervoer van recycle producten in
                                Europa en via  Royal Haskoning een refurbishing project van
                                de haven van Turkmenbashi in Turkmenistan.
    Van 2002 t/m 2011 eerst fulltime en na mijn 65e. parttime projectmanager ven een
                                grote binenvaart en kustvaart bevrachter.
    Helaas nu enigzins uitgeschakeld vanwege medische oorzaken, waarbij ook vakanties
    en andere vrije tijdsbestedingen (tuin, natuur, fietsen, veel lezen) op 50% staan. Echter ik
    hoop via de revalidatie (2 dagen per week) in Heliomare/Wijk aan Zee er weer gauw boven
    op te komen om de vrije tijd weer beter te kunnen benutten en eventueel nog een consultancy
    opdracht te kunnen aannemen. Nu heb ik een opdracht voor het beter bevaarbaar maken
    van de Magdalenarivier in Colombia moeten laten lopen.
    Overigens ben ik geboren en getogen in Castricum, vlak aan zee, onvermijdelijk dat ik moest
    gaan varen.
Tot zover mijn relaas, zijn er nog vragen dan hoor ik dat wel.

mvg,    Pieter Wentink.   
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Zeelieden voelen zich overal thuis zeker bij ons
« Reply #291 on: Mon/ 6/Aug/2012 : 17 : 12 »
Kreeg het volgende mailtje van Leen Spaans
 5-8-2012

Hallo Wim,

Ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven op je gestelde vragen,

Ik ben gaan varen in 1959 tot 1975 voornamelijk op de visserij, in 1962 t/m 63 heb ik gevaren bij de K.N.S.M.prcies in de strenge winter heb ik een kustreis gemaakt op de Jason, waar ik normaal op voer echter zijn hebben we schroef schade opgelopen van wege de ijsgang en hebben toch nog een een reis naar de west gemaakt met een beschadigde schroef.

Daarna - omdat de Jason in het dok moest - ben ik op de Prins der Nederlanden terrecht gekomen. Maar ik ben begonnen bij de K.N.S.M - dus mijn eerste reis - op de Socrates.

Omdat ik toen nog pas 18 jaar was en ik een beetje verkering kreeg ben ik weer gaan varen op de visserij en op de kustvaart tot en met 1975.

In 1966 t/m 1968 heb ik op de stuurmans school gezeten en als zodanig mijn stuurmans papieren gehaald.

Vanwege de vangst beperkingen in de visserij en het uit saneren van visserij schepen e.d. heb ik gesolliciteerd bij Verkeer & Waterstaat en daar ben ik toen aangenomen bij de zeemeetdienst vervolgens ben ik terecht gekomen bij de zeebetonning en daar gevaren als stuurman resp. gezagvoerder op betonningsvaartuigen tot aan 2005, vandaar met FLO tot mijn 65e en nu uiteraard met A.O.W.

Ik eb op de site gekomen via Arendnet.com en zat regelmatig te surfen op de site van de K.N.S.M. en las daar de ingezonden stukjes, dat heeft er toe geleid dat ik mezelf heb aangemeld.

Momenteel doe ik vrijwillegers werk aan het Schevenings museum en rondvaarten in de grachten van Den Haag op de Schie & Vliet vanaf Den Haag naar Delft en naar Leiden enz, enz.

Ik zoek niet iets specifieks maar ik vind het gewoon leuk om de dingen van toen nog eens te lezen of de foto's eens te bekijken die er nog in de omloop zijn, gewoon een stukje memorie wat eens was en voorbij gaat.

En overigens doe ik de gewone dagelijkse dingen een specifieke hobby heb ik niet, maar met het vrijwillegers werk is het - zeker in de zomer en vakantie maanden - kan het behoorlijk druk zijn.

Bij deze doe ik de vriendelijk groeten,

Leen Spaans.

Leen,

Welkome aan boord. Hoop dat je veel leesplezier heb op ons Forum.
Mocht er nog ergens een oude schoenendoos met foto.s uit je vaartijd staan Kijk hem na en laat ons mee genieten.

Vrg Coaster
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #292 on: Thu/30/Aug/2012 : 12 : 47 »
Heden morgen gemaild na genoeg per omgaande antwoord van
 jacques weterings

Ik ben nog volop aan het experimenteren en pc-technisch gezien ben ik 'n oen.

De KNSM heeft mij altijd geboeid, simpel en alléén omdat ik daar de mooiste
 tijd van m'n leven heb meegemaakt. Met te Googlen op KNSM ben ik op de
 Kroonvaarders site beland. Ik zoek contact met mensen waarmee ik heb
 gevaren !

Ik ben nu 70 jaar en werk nog als free-lance scheepsbevrachter.

Hopelijk heb ik hiermee Uw vragen beantwoord ?

Mvrgr
 jacques weterings

Welkom aan boord hoor dat je nu even de tijd neemt om rustig alles door te lezen. Laat even weten op welke schepen je heb gevaren dan kunnen we met z'n alle uitzoeken of we samen aan boord gezeten hebben.

Vrg Coaster

Jacques

• Guest
« Reply #293 on: Sun/ 2/Sep/2012 : 15 : 34 »
Hallo Allemaal,

Ik heb bij de KNSM gevaren van 1963 tot 1969 als ladingklerk en supercargo. Erg leuke tijd gehad. M'n eerste schip was de "Sarpedon" met o.a. kapt. Abel Sand ? Eerste Stuurman Jan van Kampen, 2de Stm Ernst Frech, oiler Winston Hackett en timmerman Williams. Daarna "Nestor" met ook mooie slingerreis. Toen kwamen de charters aan de beurt waaronder Rio Umia, Helga Witt en de Boehmer bootjes ( Daje, Wiebold en Frans). Namen van kapiteins die ik mij herinner bij Boehmer o.a. Weteling, Jan Bal en Baan. Reisjes allemaal in de Midd. Zee van Gibraltar tot Ashdod.
mvrgr
Jacques Weterings

:smilie_happy_clapping:

Loek Looman

• Guest
« Reply #294 on: Sun/16/Sep/2012 : 10 : 53 »
goedendag mijn naam is loek looman en heb van 1970 tot 1973 gevaren bij de knsm en mijn eerste schip was de ganymedes waar ik op tweede kerstdag 1970 mee weg ging richting de west.
ik ben op deze site tercht gekomen door google en zag dat willem visser een oud klasgenoot is van de pollux.
na mijn tijd bij het korps mariniers ben ik weer gaan varen bij de lloyd en daarna smith.

in 1986 ben ik naar de politie gegaan en heb tot 1996 dienst gedaan in utrecht tot er een reoganisatie kwam en ik met nog meer collega's werd  verzocht om de dienst te verlaten.
ik ben toen international gaan rijden en op het ogenblik ben ik werkzaam als aviation security agent op schiphol en dat bevalt eigenlijk best goed zeker de ueren geen 15 maar gewoon 8of 9 urr per dag en maar 36 uur per week.

nou dit was het wel zo'n beetje groetjes en misschien kom ik nog wel meer mensen tegen die mij kennen.

HarnD

• Guest
Re: Re: WELKOM NIEUWE LEDEN
« Reply #295 on: Sun/23/Sep/2012 : 21 : 39 »
Goedendag allemaal,
Mijn naam is Harm Rodenboog, ik ben op deze site beland toen ik mijn dochtertje een foto wilde laten zien van de Aristoteles, één van de schepen van de KNSM waar haar (inmiddels overleden) grootvader (mijn vader) gezagvoerder op is geweest. Toen ik de site zag ben ik gelijk gaan rondsnuffelen, mede omdat ik aan een aantal schepen zelf herinneringen heb. Af en toe mochten we een reisje meemaken, hetgeen voor een mannetje van een jaar of 7 helemaal te gek was! Misschien ook omdat mijn vader gezagvoerder was, werden mijn zus en ik aan boord enorm in de watten gelegd! Ik vond de schepen altijd prachtig en genoot vooral van een goeie storm op zee! Wat ging dat dan te keer! De zee heb ik altijd prachtig gevonden, dus toen ik de leeftijd had ben ik naar de Zeevaartschool in Rotterdam gegaan. Maar toen ik mijn eerste grote liefde ontmoet had, en kort daarna een reisje moest maken op het opleidingsschip van deze school bleek dat  het gemis van deze dame groter was dan mijn wens on zeeman te worden. Ik ben toen van de zeevaartschool school af gegaan, iets waar ik tot op heden nog spijt van heb!
Daarna ben ik, na het vervullen van mijn dienstplicht in de zorg terecht gekomen, en dat doe ik nog steeds.
Mijn vader heeft veel dia's gemaakt tijdens zijn reizen (vooral na 1960). Ik ben die aan het digitaliseren, en alhoewel de kwaliteteit niet overhoud zal ik, wanneer ik iets relevants op een dia tegenkom deze uploaden naar deze site. Rond 1975 is mijn vader aan wal gekomen, en heeft tot zijn 70e gewerkt als gecommiteerde voor de examencommissie van stuurlieden.

Ik woon in Moerkapelle, heb twee volwassen kinderen (32 (dochter) en 30 (zoon)) en één dochterje van acht jaar.
Tot zover mijn  introductie.
Een vriendelijke groet aan alle leden,

Harm Rodenboog

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #296 on: Wed/28/Nov/2012 : 22 : 08 »
Onderstaande mail ontving ik van Bauke2

Hallo Wim,

In de loop der jaren best wel veel KNSM info verzameld, zoals boeken  prentbriefkaarten  stickers  kroonvlaggetje voor op tafel en vooral de herinneringen aan mijn vaartijd.

Via Google typte ik KNSM in, en  ......... voor mij een openbaring !

Gevaren tot eind 1964, uitsluitend KNSM,daarna gewerkt aan veel grote projecten, zoals de Stormvloedkering in de Oosterschelde,
Bij Verolme voor oliemaatschappijen, de Erasmusbrug in Rotterdam en diverse tunnels onder waterwegen door.
mijn hobby,s  zijn radioamateurisme - fotograferen - kunstschilderen (overwegend schepen en havengezichten ! )
Tot mijn ergernis kan ik niet overweg met o.a. jullie topic, vandaar ook mijn mail direct aan jou.
Om een idee te krijgen hoe o.a mijn schilderijen er uit zien zal ik een enkele naar je mailen.

M.v.g.

Bouke Dijkstra  ( 04 - 1936)

Bouke Welkom aan boord. Met 1 mailtje naar Ton Kompier en het forum wordt je geheel duidelijk. Hij kan het zo goed verwoorden dat een kind de was kan doen. Zelfs deze digibate heeft hij het geleerd en dat wil wel wat zeggen.
Hopelijk heb je nog foto's en je monsterboekje zodat je ons weer kan helpen aan herinneringen.

Vrgt Coaster :smilie_animal_dog:

Rens Oosterom

• Guest
« Reply #297 on: Fri/ 7/Dec/2012 : 22 : 03 »
Goedenavond.

Sinds twee dagen ben ik forumlid van de Kroonvaders. Ik ben geen oud-medewerker en heb ook geen familie die bi jde KNSM hebben gevaren. Het varen zit wel in mijn genen, mijn vader heeft in zijn jonge jaren bij de Rotterdamsche Lloyd gewerkt en later op de scheepswerf De Schelde in Vlissingen, daar ben ik ook geboren. In hoeverre mijn geboortestad doorwerkt in mijn passie voor de (oudere) scheepvaart  weet ik niet. Ik weet wel dat ik geinteresseerd ben in de Nederlandse scheepvaart in het niet zo verre verleden, vanaf einde 19e eeuw to ca. de jaren 1970. Ook de KNSM heeft al vanaf mijn kinderjaren mijn belangstelling en die is nog niet verminderd. Ik hoop, en verwacht het eerlijk gezegd, dat ik via het forum veel over deze mooie rederij te weten kan komen, zowel foto's als verhalen. Ik verheug mij er al op.

Rens Oosterom

Offline Jaap Groen

• Newbie
« Reply #298 on: Thu/27/Dec/2012 : 13 : 07 »
 ik ben jaap groen.
 ben in 1966 begonnen bij wijsmuller op de sleepvaart als jongen,na zo,n 8 maanden ben ik naar de knsm gegaan op de thaletas,en mynias als tremmer.
daarna naar carebeka als leerling machinist.
in 1969 naar militaire dienst in amsterdam (daar hadden wij een kortverband sergant die ook kompier heete weet niet of deze dezelfde is als op dit forum) na de dienst als 2 de machinist weer naar carebeka, in 1972 naar school en daarna als machinist teruggekeerd.
in 1974 gestopt met varen en naar de hoogovens gegaan en snds 2011 met prepensioen.
dit was het in het kort.
gotrouwd twee kinderen en twee kleinkinderen.

Offline Alex Rib

• Jr. Member
Re: Re: WELKOM NIEUWE LEDEN
« Reply #299 on: Wed/13/Feb/2013 : 23 : 33 »
mijn naam is alex rib
 heb gevaren 1962 - 63 als jongen bij de khl 
van 1963  - 71 knsm  als handlanger
mijn broer heeft een klipper argus
de voormalige prins hendrik van het
kon onderw fons uit het jaar 1882
terzijnertijd zal ik zowel  van de khl  knsm
en de argus fotos plaatsen