Auteur Topic: DE LAATSTE HOTLO  (gelezen 111410 keer)

Offline Gerrit Hofmeijer

• Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
DE LAATSTE HOTLO
« Gepost op: ma/23/jul/2012 : 23 : 01 »
De HOTLO
De scheepsmotor waar de meeste KNSM,ers mee gevaren hebben.
De laatste Hotlo

De type benaming HOTLO staat voor Hesselman Omkeerbare Tweetakt Langsspoeling Oplading motor of ook wel liefdevol door de wtk's omschreven als "Het Onding Trilt en Lekt Ontzettend".

« Laatst bewerkt op: zo/ 2/jul/2017 : 18 : 28 door Gerrit Hofmeijer »
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Guldemond

• Jr. Member
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #1 Gepost op: di/24/jul/2012 : 15 : 39 »
Mijn herinneringen aan de STORK HOTLO  (7- en 8 cilinders)
Na mijn handelsschoolopleiding wilde ik scheepswerktuigkundige worden. Dat wil zeggen naar de avondschool aan de Overtoom in Amsterdam. Het eerste jaar 5 avonden in de week fietsen vanuit Noord en daarna 4 avonden in de week.
Overdag naar de bedrijfsschool voor machinebankwerker en dan, eerst als hulpbankwerker smeerolie groeven maken en de poorten uitslijpen in de cilindervoeringen van de Stork HOTLO's die bij de "Nederlandse Dok en Scheepsbouw Maatschappij" gebouwd werden. Omdat dit ongezond werk was kreeg je een liter melk per dag gratis. En dit naast je loon van ongeveer 15 gulden per week. De werkweek  was toen 48 uur, daarna resp. 44 en 40 uur. Daarna als machine bankwerker in de hoogste vakgroep aan de bouw van de HOTLO's gewerkt. Dit is volgens mij nu een oud ambacht en betstond uit het verloop-spieeën maken, pasgaten voor ruimbouten ruimen, (owee als er één vast liep), nokkenassen afstellen, lagers uitlijnen en loden, krukassen uitklokken, lagers pas maken met behulp van bananen- en nierschraapstalen, het gebruik van zware voorhamers was daarbij onontbeerlijk. Het mooiste was het maken van de brandstofpompen, dan kreeg je het hoogste tarief vast boven op je "enorme" weekloon, want kwaliteit ging hier boven kwantiteit.
De kroon op het werk was als de motor op de proefstand gestart werd en je een week lang controle- rondjes mocht lopen.
PS.
Bij mijn ontslag dat in eerste instantie geweigerd werd, omdat ik eerst moest aantonen dat ik werkelijk ging varen, werd gezegd, dat ik te allen tijden kon terugkomen.
Helaas ben ik nu te oud en bovendien kan ik op het terrein van de “NDSM”alleen nog maar terecht als kunstenaar. Want schepen worden er niet meer gebouwd.
Jan Guldemond

kruiskop

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: di/24/jul/2012 : 16 : 10 »
Gerrit, je hebt er geen gras over laten groeien. Laten we hopen dat vele "oude krijgers" hier veel plezier aan gaan beleven. Dat het niet allemaal koek en ei met de eerste hotlo's was valt te lezen in het verhaal over de carterexplosie op de m.t. Astrid Naess met een 8 x 75 x 150 motor van 7500 PK op www.sos-hotlo.nl
Ik maakte die mee in 1960. Maar met alle motoren in de KNSM schepen altijd prettig gevaren. We gaan het proces geboeid volgen. Groet, Bob.
« Laatst bewerkt op: di/24/jul/2012 : 16 : 12 door degroot »

Offline Gerrit Hofmeijer

• Administrator
  • Hero Member
    • kroonvaarders
« Reactie #3 Gepost op: di/24/jul/2012 : 16 : 36 »
Gerrit hoort bij het onderwerp Hotlo niet het geluid daarbij?

http://www.youtube.com/watch?v=XJjRhgkYs8c

Groetjes Jan de Jong

Offline Gerrit Hofmeijer

• Administrator
  • Hero Member
    • kroonvaarders
« Reactie #4 Gepost op: vr/27/jul/2012 : 13 : 59 »
    ----- Original Message -----
    From: kroonvaarder
    To: info@sos-hotlo.nl
    Sent: Friday, July 27, 2012 10:44 AM
    Subject: KNSM-HOTLO

Hallo

Even voorstellen: ik ben de webmaster/beheerder van de website http://www.kroonvaarders.nl
    ( voormalig www.kroonvaarders.com )
    De site bestaat sinds feb 2001 en is opgericht voor personeelsleden van de toenmalige KNSM
    "Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij"
    Omdat de KNSM in de laatste jaren van zijn bestaan veel met de HOTLO motoren heeft gevaren (bijna alle   ON; ES; IS schepen)
    is het voor de honderden machinekamer personeels-leden natuurlijk erg interessant om de verrichtingen in het verre Brazilie van de laatste HOTLO te volgen.
    Onze website heeft een zeer actief forum (ong 400 leden) en op dit forum is dan ook een link naar u weblog/dagboek geplaatst
    Ik hoop dat u daar geen bezwaar tegen heeft.
    Rest mij nog mijn waardering voor u inspanning voor wat betreft dit monument van industrieel erfgoed voor Nederland te behouden
    uit te spreken.

Een ding is zeker, U weblog/dagboek leest als een spannend jongensboek en u maakt er een hoop mensen blij mee.
    Heel veel succes en graag tot ziens in Henglo met de HOTLO.

Met vriendelijke groeten Gerrit Hofmeijer   Purmerend
    ex-olieman a/b van vele HOTLO's

Dag Gerrit Hofmeijer,

Met dank voor de ondersteuning en de link. Het is een immense klus. Geweldig natuurlijk een link. We zijn nog niet echt bezig met linken naar andere sites op te nemen. We doen dat nu nog op die plekken waar een directe relatie is. Ik heb jullie site opgenomen bij de "Varende Hotlo": < overige schepen> <Hotlo schepen> <Overzicht van schepen uitgerust met de "Hotlo" motor>.
Op dit moment zitten we in een top wat bezoekers betreft. Gemiddeld  250 per dag,de dagboeken spreken aan. Dat zal straks wel weer een stuk minder worden.

Een hartelijke groet

Wil Kuipers
Vice voorzitter Stichting SOS-HOTLO en beheerder/vuller van de site.
www.sos-hotlo.nl
info@sos-hotlo.nl

« Laatst bewerkt op: vr/27/jul/2012 : 14 : 01 door Gerrit Hofmeijer »

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Zeelieden voelen zich overal thuis zeker bij ons
« Reactie #5 Gepost op: di/ 7/aug/2012 : 16 : 44 »
Ab,

Beter 1 keer te veel geplaatst als helemaal niet, omdat men denkt die ander zal het wel plaatsen.

Vrg :smilie_animal_dog:
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Offline Gerrit Hofmeijer

• Administrator
  • Hero Member
    • kroonvaarders
« Reactie #6 Gepost op: za/18/aug/2012 : 18 : 46 »
Ik lees dat Stoffer Krol ook aanwezig is bij het HOTLO gebeuren, vanaf 21-08 neemt hij ook de honneurs waar van het dagboek.
Voor de niet ingewijde, Stoffer is ook een kroonvaarder, oud knsm machinist en vroeger een aktief medewerker/schrijver op het forum.  Al jaren lang woonachtig in Brazilie en spreekt denk ik beter Portugees dan Nederlands, nu gaat het helemaal goed komen met de laatste Hotlo. 

Met deel 2 gaat ook het onderdelen magazijn met inhoud mee, maar achter schotten, beschermd tegen vallen onderweg. Zo was de planning niet, dus wordt het improviseren.
Er zijn altijd oplossingen. De brandstof-opvoerpomp is helaas bedolven onder een lading schroot.
Gelukkig weet waar hij is. Maar het betekent wel opletten anders gaat er een onderdeel minder naar Hengelo.
Vanavond ontmoeten we Stoffer Krol, die mijn taak na volgende week voortzet/afmaakt.
Stoffer is een Nederlander die reeds lang in Brazilie woont, en veel kennis heeft van de off-shore wereld,
en hij kan ook goed schrijven, dus het dagboek loopt geen gevaar.

Offline Ton Kompier

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reactie #7 Gepost op: zo/19/aug/2012 : 20 : 48 »
Dan lezen we weer iets van Stoffer.
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline S.Krol †

• Jr. Member
« Reactie #8 Gepost op: zo/19/aug/2012 : 23 : 12 »
De Hotlo is eruit en staat sinds 16:00 hrs (BR-tijd geparkeerd) op de patio van de werf.
Alle eer voor de medewerkers van het SOS-Hotlo comite.
Jullie kunnen op hun site lezen en zien hoe het allemaal ging.

Offline Gerrit Hofmeijer

• Administrator
  • Hero Member
    • kroonvaarders
« Reactie #9 Gepost op: ma/20/aug/2012 : 11 : 10 »
Dag Stoffer, leuk om je weer te zien op dit forum.
De link naar het HOTLO dagboek staat op het forum en ik heb begrepen dat jij
nu verder gaat met dat dagboek.
We gaan het met interesse volgen, zeker weten !!

Gerrit