Author Topic: DE LAATSTE HOTLO  (Read 147633 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Jaap Baas

• Hero Member
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #100 on: Wed/17/Oct/2012 : 15 : 16 »
Prachtige film over een prachtig onderwerp!
Groet, Jaap vanuit een zonnig maar winderig Kaapstad.
                              :smilie_happy_thumbup:
« Last Edit: Wed/17/Oct/2012 : 16 : 42 by Jaap Baas »

Offline klaas kramer

• Sr. Member
« Reply #101 on: Wed/17/Oct/2012 : 20 : 14 »
prachtige film
gr .klaas

Offline Ton Kompier †

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reply #102 on: Wed/17/Oct/2012 : 22 : 10 »
Zien we Stoffer ook nog in beeld?
Ik meen na 6 minuten en bij 7.30.
Of zit ik er naast?

Wel mooi om dit hier heen te halen.
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline S.Krol †

• Jr. Member
« Reply #103 on: Sun/ 2/Dec/2012 : 17 : 00 »
Er bestaat op het internet, YouTube, een filmpje waarop een draaiende Hotlo getoond wordt.
Op de Ladon gemaakt geloof ik. Erg onduidelijk en wat slechte kwalitiet helaas.
Maar toch erg mooi.
Want wat wil je, het enige wat we hebben.
Of dachten te hebben.

Toen ik in augustus op de werf in Angra dos Reis was, kreeg ik wat (digitale) informatie van de motor. Er komen ook een stuk of 10 korte filmpjes in voor.
Van de startende en lopende SW (niet helemaal = Geen Hotlo) motor van de Roger Eason.

Het formaat van die filmpjes (kwalitiet) is erg goed.
Originele formaat is zodanig - 10-tallen Giga of Mega's.
Ik heb ze wat verkleind om het downloaden te vergemakkelijken.
Indien belangstelling, kan later alsnog de originele versie ook geplaatst worden voor download.
Of het Staats-Geheim is, die films, dat begrijp ik niet.
Alsof bedoel ik.
Ik hoop dat dit eerste filmpje opend.
Als het lukt, de komende dagen meer.

.
« Last Edit: Sun/ 2/Jul/2017 : 19 : 09 by Gerrit Hofmeijer »

Offline S.Krol †

• Jr. Member
« Reply #104 on: Mon/ 3/Dec/2012 : 12 : 25 »
Ed,
Zet je video-player op "auto repeat" en blijf dan 4 uur voor je scherm zitten.
Daarna voel je je net alsof je wacht erop zit, en dan heb je wel een (of tich) halsloos heineken export flesje(s) verdiend.

Maar ja, dat is wat ik heb, een stel korte filmpjes.
Ik zal er nog eentje bij doen, download ze later allemaal en plak ze aan elkaar.
Klik met rechter muis knop op de link en dan kun je filmpje ook ergens op je eigen PC saven (Save Destiny as...). Ben je niet internet afhankelijk voor dit kijkplezier.

Nog ééntje - CLICK HIER: Filmpje No 2

Dat kijk-luikje met scharnierend dekseltje onder de brandstofpompen om de plunjers te zien lijkt me ook niet Hotlo, wel SW misschien ? Of Noble uitgedacht ?
Ik kan me dat nl niet herinneren, maar meen er wel ergens (SW) over gelezen te hebben.
Ik geloof dat ze bij de SW bij de brandstofpompen nog een extra "tussen verdieping" gemaakt hadden om lekkage van brandstof naar smeerolie (nokkenbak) tegen te gaan.
Tussen het blok en de nokkenbak dus.
Misschien heb ik het mis.
Weet iemand dat of kan dat bevestigen ?
Het perspex deksel op de kettingbak is misschien een Noble uitvinding ?

.
« Last Edit: Mon/ 3/Dec/2012 : 12 : 46 by S.Krol »

Offline ed ott

• Full Member
« Reply #105 on: Mon/ 3/Dec/2012 : 13 : 20 »
dat luikje onder het brandstof blok zat er ook bij de knsm 'ers alleen was het toen een blikken plaatje ( 9 )wat je zo weg kon schuiven.
je kon daar de capaciteit van de pomp mee afstellen.
zat een bout met een contra moer achter.( 19 )
we regelden daar ook stiekem de uitlaatgassen temp. mee zodat ze bij alle cilinders gelijk stonden.
was makkelijk voor het journaal en dachten dat we eerder in de haven aankwamen.
en de hoofdmachinist  wist dit natuurlijk niet , die vond het altijd vreemd dat na het diagrammen nemen, dat er zoveel pk. verschil tussen de cilinders zat.
dus zo werden de oude degelijke hotlo's verkracht maarja je was jong zeggen we maar en hebben ook nooit een gebroken krukas gehad.
gr ed

terwijl ik bezig was stond de tekening er opeens op dus nu de nr.'s  erbij gezet
is leuk om de weer na 35 jaar dit weer te zien
ed
« Last Edit: Mon/ 3/Dec/2012 : 13 : 38 by ed ott »

Offline S.Krol †

• Jr. Member
« Reply #106 on: Mon/ 3/Dec/2012 : 15 : 06 »
Ja dat blikken plaatje, verwijderde je bij afstellen.
Het zgn zuigklepje van de pomp waarmee de opbrengst te regelen viel.
Je had de eigenlijke zuigklep met een klein pilot klepje erin, in het midden, die eerst open ging en grootste deel van de druk wegnam, waarna de hoofd zuigklep(je) open ging.
Ik heb daar nog wel een eigengemaakte tekening van ergens.
Voor takenboek ondertekend door Hwtk's Boekema en v/d Berg.
(Kapiteins Don Griot ... Brrr en Dopheide).
Om maar wat namen te noemen.  :smilie_character_pipe:

Maar zo'n mooi scharnierend deurtje......

Hier nog wat over brandstofpompen.

« Last Edit: Sun/ 2/Jul/2017 : 19 : 12 by Gerrit Hofmeijer »

D.Pronk

• Guest
« Reply #107 on: Mon/24/Dec/2012 : 16 : 06 »
Stoffer,
Nu pas (24 dec 2012) de film bekeken van het uittakelen van de SW/HOTLo. Na drie keer achtereen te hebben genoten maar even gestopt. Kreeg best wel een brok in m'n keel van het zien. Na 20 jaar KNSM en eigenlijk alleen maar op On, Is en Es schepen te hebben gevaren is dit waarvoor je voer!
Bedankt en verder nog heel veel succes.
 Dirk Pronk

Offline S.Krol †

• Jr. Member
« Reply #108 on: Fri/11/Jan/2013 : 19 : 02 »
Nieuws over de motor ? Heb ik ook niet.
Wel is er erg veel regen gevallen in de staat Rio de Janeiro de laatste week, met name ook in Angra dos Reis waar de werf is en de motor staat.
Honderden daklozen in Angra, landveschuivingen en alles overstroomd.
Gisteren begon de ellende daar weer. Verkeer van Angra naar Rio gestremd omdat de heuvels naar beneden komen.
Stukken van de weg door enorme modder en klei hopen versperd.

De motor staat nu al zo’n 5 maanden in weer en wind, en ik hoop dat ze niet volgelopen is zo onderhand. Via de grote turbo uitlaten naar turbos en cylinders. Ik geloof ook niet dat de motor (vooral intern) met speciale conserveringmiddel behandeld is, ik vrees dat er nergens meer een druppeltje olie te vinden is, alles droog. Het carter is open via de smeeerolie aflopen en ontluchtingen en daar heerst dus ook al maanden een (zout) vochtig en warm “klimaat”, de vochtige (vaak zilte) buitenlucht circuleert (waait) door het carter.   Intern  overal trouwens denk ik.  De interne condens vorming bij een motor in de buitenlucht (buiten de warme machinekamer) is ook  intens in de tropen weet ik uit ervaring. Vooral ‘smorgens vroeg. De vaak erg vochtige verzadigde lucht. Vooral in deze tijd van het jaar.
Conserveren van zo’n motor is wat anders dan wat zeiltjes over de koppen. Ze is al dik een half jaar niet meer getornd ook. Ik denk ook niet dat er ter plaatste iemand is die een (serieus) oog op de zaken houdt. We weten allemaal hoe snel de aftakeling en de corrosie gaat, vooral in de tropen.
Ik hoop dat ik het het mis heb. Maar ben wel behoorlijk bezorgd wat dit alles betreft.

Wat de export problemen betreft.
Dat de motor niet naar het douane gebied, de bonded area, op de werf kan begrijp ik.
Maar als Mohammed naar de berg kan, komt de berg wel naar Mohammed.
De Braziliaanse fiskale wetgeving heeft juist voor dit soort gevallen, bijzonder zwaar materiaal bijv, een goede oplossing.
Het creeren van een zgn “REDEX” (Recinto Especial para Despacho Aduaneiro de Exportação). Een tijdelijke (soms permanente) “bonded área” voor export doeleinden  binnen je eigen bedrijf of waar dan ook.
Deze oplosing wordt misschien nog gemakkelijker daar er al een belastingdienst/accijnzen kantoor op de werf is, een paar honderd meter verderop,.
Natuurlijk moet die REDEX wel aan bepaalde eisen voldoen, d.i. dus wel een (kleine) investering.
Terrein waar de motor staat afbakenen, muurtje erom heen misschien, permanent iemand aanwezig (Minimum loon hier is nu zo’n 270 Euro p/m dus zou dat moeten, dat valt wel mee), 24 uur per dag een camera verbonden met PC om de beelden van het gebiedje op te slaan enz.
Maar ook in Brazilie geldt, voor niets gaat de zon op.
Maar dan wordt de zaak tenmiste opgelost, ipv van in een kringetje rond te draaien, schuldigen zoeken en de verantwoordlijkheid af te schuiven. De motor staat nu te verpieteren en komt straks als schroot in Nederland aan (of gaat als schroot naar een Braziliaanse hoogoven).
Het lijkt me een kwestie van gewoon beschaafd met de belastingdienst overleggen en een simpele oplossing zoeken (Die best wel zal bestaan). De juiste personen met de juiste personen. Bepaald geen klus voor een Nederlandse Ambassadeur.
Een 1e klas zgn “despachante”, of beter een gepensioneerde hoge belasting ambtenaar die wel bij wil klussen en nog steeds invloed en connecties heeft.
Het wordt tijd voor de zgn “Jeitinho Brasileiro”.
.
Sommigen suggeren dat het Brazilie is, en dat dit probleem slechts met “geld schuiven” opgelost kan worden. Onzin, dat stuit me tegen de borst na 32 jaar Brazilie. Je kan toch echt niet verwachten dat een Braziliaanse ambtenaar van de accijnzen voor jou een oplossing gaat zoeken en dat hij ook denkt dat het behoud van de motor het belangrijkste ter wereld is ? Dat hij de regels en wetten aan z’n laars gaat lappen.  Maar ook die man is op de juiste manier wel enthousiast te maken. Het is maar hoe je ze behandeld.
Maar om ook nu weer de last op de schouders van Noble of Keppel te leggen, dat lijkt me niet de juiste weg. Ik denk dat beiden onderhand ook wel de haren uit hun kop trekken, waar zijn we aan begonnen, en het spuugzat beginnen te worden.

Maar nogmaals, ik weet ook niet meer dan jullie weten, dus misschien heb ik het wel helemaal mis.

« Last Edit: Fri/11/Jan/2013 : 19 : 02 by S.Krol »

Offline S.Krol †

• Jr. Member
« Reply #109 on: Mon/14/Jan/2013 : 11 : 18 »
Een varende collega  stuurde me deze PDF circulaire van MAN-B&W op, gevonden in hun scheeps (virtuele) archief, betreffende het opleggen van schepen, en hoe de motor voordien en tijdens behandeld moet worden.
Het betreft hier ook cold-stack, maar wel in een véél gunstigere situatie dan de motor in Angra.
Er wordt aangenomen dat er altijd nog genoeg energie (“stroom/prik”) voorhanden is om regelmatig een smeerolie pomp bij te zetten, te tornen enz. Met de motor in de machinekamer !.

Een behoorlijk complexe ondeneming dus om een motor in de machine kamer klaar te maken om langdurig buiten bedrijf te zijn. Laat staan een motor op de wal in weer en wind die niet voordien grondig schoongemaakt is (zwavel) en/of met “preservation oil” behandeld is..
Ik weet niet of ze op de Roger Eason bijv. biocides in hun MDO toevoegden. Normaal doen we dat wel in Brazilie. Dit wat brandstof system betreft. Ook staat de motor droog wat koelwater betreft.
Meest zorgwekkend zijn toch wel de blanke delen, voeringen, zuigers(veren), zuigerstangen. pakkingbussen, kruiskop, drijfstang, krukas, ketting en z'n lagers enz.
Dit is dan wel een MAN “Service Letter” met een iets andere motor (hydraulische kleppen bijv), maar verder maakt het weinig uit.

Gezien de situatie en omstandigheden (5-6 maanden op de wal, onbehandeld)waarin deze motor momenteel verkeerd, vrees ik dat de staat wel eens behoorlijk dramatisch zou kunnen zijn. Intern één roestbak van zuigers(veren in sponningen)/cylinders via pakkingbus tot kruishoofd en carter/krukas. Ook extern, koppen, kleppen, aanzetkleppen  turbo’s/blowers enz.
Warme, vochtige en zilte klimaat binnen en buiten de motor zal wel het zelfde zijn.

« Last Edit: Sun/ 2/Jul/2017 : 19 : 13 by Gerrit Hofmeijer »