Author Topic: DE LAATSTE HOTLO  (Read 135460 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2223
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #20 on: Thu/30/Aug/2012 : 17 : 03 »
De volgende drie foto's van Skrol uit Brazilie

Gerrit,
Nog wat fotos. We zijn spareparts aan het verzamelen en wegtakelen/hijsen en bij de containers aan het neerleggen.
De liefhebber ziet er nog wel wat nostalgisch materiaal tussen staan.
Er staat ondertussen véél meer bij de containers.
Gisteren hoogte van de motor gemeten (10980 mm = 10,98 mrt) en dekzeil over de koppen versierd.
Gisteren ook mensen gekregen om de schroefbladen er af te halen en het roer te verwijderen.
Ook nog een klus.
We hebben geen tekeningen van de roer constructie en ophanging.
Roer gaat los mee naar Nederland, schroefas + schroef hub zonder bladen (samen 24 ton) blijven zitten en gaan als geheel met stuk huid mee.
Een optimistisch iemand schatte die klus op 2 dagen (schroef + roer), ik zou blij zijn als het binnen een week geklaard is.
Daarna gaat dat achterstuk eraan, doorsnijden op verschillende plaatsen, hak+schroefaskoker en deel waar de stuurmachine opstond wil men ook in Nederland.







« Last Edit: Sun/ 4/Feb/2018 : 12 : 28 by Gerrit Hofmeijer »
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline jan venema

  • Sr. Member
  • Posts: 262
  • Gender: Male
  • pluk de dag
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #21 on: Fri/31/Aug/2012 : 18 : 52 »
geweldig om dit zo op de voet te
volgen
mvg jan venema

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2223
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #22 on: Sun/ 2/Sep/2012 : 15 : 36 »
Hallo,
We kunnen ons zelf wel contant ophemelen, maar niet van dit alles zou voor elkaar gekomen zijn zonder de hulp vanvele mensen hier. Niet alleen “de hoge druk” van Noble en Keppel-BrasFels, maar vooral van de mensen op de werkvloer. Het zijn er velen. Ik ontmoette bekenden onder het personnel hier ophet Noble kantoor, mensen waar ik mee gewerkt en gevaren heb, bekenden van het Bedrijf MPS die het roer en de schroef bezig zijn te verwijderen,, bij Floatec enz.  Dat zijn dingen die zaken erg vergemakkelijken. Ik weet hoe zij zijn en werken en omgekeerd. Ook mensen van Keppel  en bedrijven die eigenlijks niets met het Hotlo project te maken hebben heb ik leren kennen en waarderen. Toen ze uitgelegd kregen wat het Hotlo project eiegnlijk in hield, liepen velen warm. Ook zij die er niets mee te maken hadden.


 Noble heeft veel geld en tijd aan dit Hotlo project besteed. Dit hoeft verder geen uitleg, het is zowel hier als op de site van SOS-Hotlo wel duidelijk. Ook de Noble mensen hier op project kantoor en de bemanning van de Roger Eason.


Voor Keppel-Brasfels geldt het zelfde als voor Noble. Geweldige hulp en steun. Ze steken er veel geld in. Ook hun mensen, die soms meer doen dan er verwacht wordt, zoals technisch voorman “Cascão” en VELE anderen.

MPS  heeft de mensen geleverd die exclusief voor de Hotlo werken. Door noble betaald. Monteurs, lasers, branders etc. En nu een extra bekwame ploeg voor de schroef en roer demontage.

GS heeft het achterschip met alles, schroot + equipment, opgekocht. Ook voor hen was het vaak niet duidelijk wat eigenlijk nog bij de Hotlo hoorde. Hoeveel te meer wij meenemen zoveel te meer zij er geld bij in schieten. Vooral aan hun voorman Mauricio Campos hebben we veel gehad. Hij is erg geinteresseerd geraakt voorhet Hotlo project. Nooit discussies met hem gehad. Integendeel, hij vroeg zelfs vaak of dit- of dat niets voor ons was, wetend dat ze er weer geld bij zouden inschieten. Het koper van een ouwe electro-motor is geld waard. Zijn aanzetluchtvat zag er een stuk beter uit dan de onze, gewoon omgeruild.

Maar er zijn er vele geweest die deze houding kregen.

Wat alles, het gezoek naar reservedelen bijv.,  ook enorm verbeterde was de “the Hotlo – A Picture Paints a Thousand Words – campaign”. Bij het zoeken en veiligstellen van delen werd het altijd verbaal uitgelegd en de dingen wat aanwijzen. Men snapte er vaak niets van, en dit werkte natuurlijk voor geen meter, vooral snachts niet.
Ik heb enkele keren dus die “The Hotlo a Picture Paints a Thousand Words” actie gevoerd.
Een velletje met wat deze Hotlo actie en SOS nu eigenlijk inhoudt, en wat vellen met foto’s van wat we wilden hebben en niet naar het schroot moest.   In het Portugees natuurlijk
Dit vele malen uitprinten en uitdelen aan de Noble bemanning, GS en Keppel-Fels personeel.
De volgende morgen bleken vaak de resultaten al, alles waar wij achteraan zaten was al gescheiden, ze zochten ons op om met vragen of iets te laten zien enz.
Ik zal de 2e “campaign” aan Gerrit opsturen – WORD-, misschien wel leuk om te plaatsen.

Jammer dat ik weg ga, er is nog veel te doen (schroefbladen + roer demontage, achtersectie snijden en stuwen van containers (5x 40 voets), papierwerk voor de douana (uitvoer Hotlo en delen) maar het begint toch gesmeerd te lopen.

« Last Edit: Tue/ 6/Feb/2018 : 19 : 20 by Gerrit Hofmeijer »
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2223
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #23 on: Sun/ 2/Sep/2012 : 15 : 53 »
Partes do Motor – HOTLO –

O velho motor Hotlo da Noble Roger Eason esta cansada depois de 50 anos de serviço.
Ele vai se aposentar e voltar para casa na Holanda para ficar num museu.
Juntos com o motor vão varias partes separadas.
Estamos com medo que algumas partes,  no entusiasmo da demolição do casco,  vão se transformar em sucata definitiva e seguir para o alto forno.
Os partes e peças mostradas a seguir,  devem ser transportadas da área de sucata até os contêineres da Hotlo.
Ajuda a preservar parte da história técnica da Holanda.

Obrigado.

The HOTLO “ A Picture Paints a Thousand Words” campaign

De ouwe motor Hotlo van de NOBLE ROGER EASON is moe na 50 jaar in dienst te zijn geweest.
Gezamenlijk met andere stoommotor delen die gesepareerd zijn.
Wij zijn bang dat er verschillende mensen niet erg enthousiast zijn met de afbraak van het casco dat zich gaat transformeren
in een definitief gedeelte voor de smeltkroes.
De kleine delen die te zien zijn, moeten getransporteerd worden naar de area van de containers van Hotlo.
Help om de historie van Nederland te bewaren.
Dank U.


« Last Edit: Sun/ 4/Feb/2018 : 12 : 35 by Gerrit Hofmeijer »
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Jan de Jong

  • Hero Member
  • Posts: 1775
  • Gender: Male
  • Een ,,uitgekookte'' Kok
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #24 on: Sun/ 2/Sep/2012 : 21 : 13 »
Als ik die foto`s zo met mijn koksboerenverstand bekijk wordt het voor de jongens uit de ,,vetloods'' weer een hoop poets en polijstwerk.
Jan de Jong

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Posts: 98
  • Gender: Male
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #25 on: Sun/ 2/Sep/2012 : 21 : 23 »
Als ik die foto`s zo met mijn koksboerenverstand bekijk wordt het voor de jongens uit de ,,vetloods'' weer een hoop poets en polijstwerk.

Jan, pas maar op. Als die vetput jongens straks gaan polijsten in Hengelo, dan krijgen ze honger. Dan mag (moet) jij je als culinaire vrijwilliger aanmelden.
 :drinking01:

PS voor mij zit het erop. Ga dus NU uitgebreid aan het bier in het hotel hier in Angra dos Reis. Het loopt hier nu tegen 5-een. Morgen naar huis.
Er moet brood op de plank komen.

Offline Coaster W.

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 1812
  • Gender: Male
  • Zeelieden voelen zich overal thuis zeker bij ons
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #26 on: Sun/ 2/Sep/2012 : 22 : 12 »
Stoffer,

Reageer niet altijd maar heb wel zitten genieten van zo'n prachige machine. Hoop dat die kar straks in Hengelo weer kan draaien en dan ga ik zeker kijken.
Wel thuis en tot horens/schrijfs

Vrg :smilie_animal_dog:
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Offline Ton Kompier †

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 12156
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #27 on: Sun/ 2/Sep/2012 : 23 : 07 »
In bericht nummer 33 heeft Peter vd Grind uit Spanje even de vertaling  gemaakt.

Stoffer, bedankt voor je inzet bij de HOTLO
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Posts: 98
  • Gender: Male
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #28 on: Mon/ 3/Sep/2012 : 10 : 33 »
Bedankt voor de vertaling Peter. Je was me voor, ik had dit voorbereid.

Onderdelen van de Hotlo Motor

De oude Hotlo motor is moe na 50 jaar trouwe dienst.
Ze gaat op pensioen en naar huis in Nederland om in een museum te staan.
Tesamen met de motor gaan ook verschillende losse onderdelen.
Wij zijn bang dat verschillende onderdelen, in het enthousiasme van de sloop, zich definitief in schroot transformeren en naar de hoogovens gaan.

De onderdelen die hier getoond worden moeten van de schroot area naar de Horlo containers gebracht worden.

Help mee om de technische historie van Nederland te behouden.

Dank U

The HOTLO “ A Picture Paints a Thousand Words” campaign

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2223
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #29 on: Mon/ 3/Sep/2012 : 16 : 06 »
Gerrit,

Zijn nu,vrijdag,  o.a. bezig de schroefbladen em roer te demonteren.

Het roer zit in de hak vast met een grote moer die er onder uit moet. Helaas zagen we vorige week al dat de werf deze sectie gewoon op het beton had gezet. Dus geen ruimte om de moer eruit te krijgen. Om nu weer te zeuren dat de werf die hele sectie oplicht en op blokken zet, toch maar niet. Ze hebben al genoeg grátis gedaan. Er is echter een gelast inspectie dekseltje, dus die eruit gebrand om te zien of er eventueel een andere oplossing mogelijk was. Nee…………….

Dus branden we de hele hak er maar af als de tijd rijp is. We hebben al even “proef gebrand” om te zien of wij het zelf kunnen ivm dikte staal, of dat de werf erbij gehaald moet worden. Zal ons zelf wel lukken. We hebben hier geen tijdsverlies door gehad, is zelfs misschien wel sneller. In Nederland lassen ze de zaak maar weer samen.

Boven zit het roer vast (roerkoning)met bouten en moeren die in een dike lag beton gestort zijn. (vreemd patent in deze dagen lijkt me). Dus donderdag al en nu, vrijdag,  ook weer een hele dag bikken om dat te verwijderen.

Ook kon de schroefas nog niet gedraaid worden (bladen worden in vertikale stand verwijderd), omdat de zware bus van de SKF koppeling nog los op de as hing. Die hebben onze werf-vrienden vandaag verwijderd. Was wat moeilijk, omdat onze schroot sectie vlak tegen een nieuwe sponsoon sectie van de Roger Eason aanstaat. Ze konden er toch nog net met de haak van de grote kraan tussen door. Alle lof voor het Keppel-Brasfels personeel. Kan het goed met ze vinden en heb ze goed kunnen motiveren de laatste tijd.

Ondanks dat hebben de jongens van MPS (Marine & Propulsion Services uit Niteroi) voor de schroef/- roerklus toch alvast alle bouten van de schroefbladen losgemaakt. Dop 95 met hydraulische aandrijving. Ze kwamen allemaal los tussen de 550 en 600 bar. Ik had eerste wat wantrouwen wat deze ploeg betreft, maar toen ze kwamen ontdekte ik er bekenden tussen, met wie ik  4 jaar geleden  enkele maanden gewerkt heb, ze zaten toen bij  Napro/Lips-Wartsilla .

Ook in ons hotel zitten 2 ervaren Lips jongens, ook bekenden van vroegere dagen, die nog steeds bij NaproService werken. Die zitten hier voor een andere klus,maar wel fijn om wat extra know-how achter de hand te hebben.

 Morgen, zaterdag,  verder.








 
« Last Edit: Sun/ 4/Feb/2018 : 12 : 58 by Gerrit Hofmeijer »
Groetjes Gerrit Hofmeijer