Auteur Topic: DE LAATSTE HOTLO  (gelezen 111406 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ton Kompier

  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 12341
  • Geslacht: Man
  • Akimotos
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #20 Gepost op: wo/29/aug/2012 : 17 : 30 »
Al weet ik totaal niet hoe men een schip aan de vaart kreeg, maar het lukte altijd moet ik wel zeggen dat jullie daar beneden vakwerk leverden.
Aan dek dachten wij niet hoe ingewikkeld het allemaal kon zijn.
Des te mooier is het dat men hier nu deze prachtige foto's laat zien.

Ik ga niet zeggen "was ik maar olieman geworden, nee matroos was wat ik wilde zijn en werken aan dek".

Maar ik neem mijn matrozenpetje af voor wat jullie daar beneden deden, al dacht ik daar toen niet aan. :smilie_happy_thumbup:
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 2222
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #21 Gepost op: do/30/aug/2012 : 16 : 39 »
Weer zes foto's van de gigaklus in Brazilie











« Laatst bewerkt op: do/30/aug/2012 : 16 : 41 door Gerrit Hofmeijer »
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 2222
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #22 Gepost op: do/30/aug/2012 : 17 : 03 »
De volgende zes foto's van Skrol uit Brazilie

Gerrit,
Nog wat fotos. We zijn spareparts aan het verzamelen en wegtakelen/hijsen en bij de containers aan het neerleggen.
De liefhebber ziet er nog wel wat nostalgisch materiaal tussen staan.
Er staat ondertussen véél meer bij de containers.
Gisteren hoogte van de motor gemeten (10980 mm = 10,98 mrt) en dekzeil over de koppen versierd.
Gisteren ook mensen gekregen om de schroefbladen er af te halen en het roer te verwijderen.
Ook nog een klus.
We hebben geen tekeningen van de roer constructie en ophanging.
Roer gaat los mee naar Nederland, schroefas + schroef hub zonder bladen (samen 24 ton) blijven zitten en gaan als geheel met stuk huid mee.
Een optimistisch iemand schatte die klus op 2 dagen (schroef + roer), ik zou blij zijn als het binnen een week geklaard is.
Daarna gaat dat achterstuk eraan, doorsnijden op verschillende plaatsen, hak+schroefaskoker en deel waar de stuurmachine opstond wil men ook in Nederland.












« Laatst bewerkt op: do/30/aug/2012 : 17 : 04 door Gerrit Hofmeijer »
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 2222
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #23 Gepost op: vr/31/aug/2012 : 16 : 33 »
Nog zes jpg's vanuit Brazilie












Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline jan venema

  • Sr. Member
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • pluk de dag
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #24 Gepost op: vr/31/aug/2012 : 18 : 52 »
geweldig om dit zo op de voet te
volgen
mvg jan venema

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 2222
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #25 Gepost op: za/ 1/sep/2012 : 15 : 40 »
Er staan er nog een paar te wachten (foto's) dus nu maar een paar meer.




























Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 2222
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #26 Gepost op: za/ 1/sep/2012 : 20 : 17 »
Wat velen misschien niet weten is dat er al 20-30 jaar geen motor meer mag draaien zonder de zgn “Oilmist Detector”.  Om veel gedenk en geschrijf te voorkomen heb ik dit ztukje gekopieerd uit: 

http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid14525-keerkoppelingspecialist-ads-van-stigt-ook-actief-in-meet-en-regeltechniek.html?printversie=1

“Deze olienevel-detector vind je op dieselmotoren om explosies te voorkomen ten gevolge van verbranding van smeerolie in de glijlagers. Bijkomend voordeel van deze detector is dat ook vroegtijdige signalering van motorschade mogelijk is.”

Carter explosies o.a.  dus.

Omdat het de bedoeling is dat de Hotlo ook gaat draaien later in Hengelo, denk ik dat een oilmist-detector zeker verplicht zal zijn, ook aan de wal.

De eerste dag hier zag ik al sensors op elk carterdeksel + kettingkast. Bovendien van een mij bekend model – Graviner. Ik kon echter niet de control-unit vinden. Na een dike week vond ik die ook tussen het schroot. Ogenschijnlijk geheel intact. Dus de draden door geknipt en mee genomen naar kantoor van Noble. Het is het zelfde model als waar ik kort geleden nog mee gevaren heb. Ik had zelfs het PDF instructieboek van dik 100 paginas hier nog op m’n laptopje.

Dit model kan 8 veschillende motoren tegelijk in de gaten houden, dus er kunnen nog 7 Hotlo’s bij in de toekomst.

Weer flink wat geld uitgespaard.




Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 2222
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #27 Gepost op: zo/ 2/sep/2012 : 15 : 36 »
Hallo,
We kunnen ons zelf wel contant ophemelen, maar niet van dit alles zou voor elkaar gekomen zijn zonder de hulp vanvele mensen hier. Niet alleen “de hoge druk” van Noble en Keppel-BrasFels, maar vooral van de mensen op de werkvloer. Het zijn er velen. Ik ontmoette bekenden onder het personnel hier ophet Noble kantoor, mensen waar ik mee gewerkt en gevaren heb, bekenden van het Bedrijf MPS die het roer en de schroef bezig zijn te verwijderen,, bij Floatec enz.  Dat zijn dingen die zaken erg vergemakkelijken. Ik weet hoe zij zijn en werken en omgekeerd. Ook mensen van Keppel  en bedrijven die eigenlijks niets met het Hotlo project te maken hebben heb ik leren kennen en waarderen. Toen ze uitgelegd kregen wat het Hotlo project eiegnlijk in hield, liepen velen warm. Ook zij die er niets mee te maken hadden.
Misschien kan Gerrit hier wel de volgende logo’s met klikbare links plaatsen voor hen die het verdienen (bedrijven). Ik vind dat ze wel wat reclame verdienen.



 Noble heeft veel geld en tijd aan dit Hotlo project besteed. Dit hoeft verder geen uitleg, het is zowel hier als op de site van SOS-Hotlo wel duidelijk. Ook de Noble mensen hier op project kantoor en de bemanning van de Roger Eason.


Voor Keppel-Brasfels geldt het zelfde als voor Noble. Geweldige hulp en steun. Ze steken er veel geld in. Ook hun mensen, die soms meer doen dan er verwacht wordt, zoals technisch voorman “Cascão” en VELE anderen.


MPS  heeft de mensen geleverd die exclusief voor de Hotlo werken. Door noble betaald. Monteurs, lasers, branders etc. En nu een extra bekwame ploeg voor de schroef en roer demontage.


GS heeft het achterschip met alles, schroot + equipment, opgekocht. Ook voor hen was het vaak niet duidelijk wat eigenlijk nog bij de Hotlo hoorde. Hoeveel te meer wij meenemen zoveel te meer zij er geld bij in schieten. Vooral aan hun voorman Mauricio Campos hebben we veel gehad. Hij is erg geinteresseerd geraakt voorhet Hotlo project. Nooit discussies met hem gehad. Integendeel, hij vroeg zelfs vaak of dit- of dat niets voor ons was, wetend dat ze er weer geld bij zouden inschieten. Het koper van een ouwe electro-motor is geld waard. Zijn aanzetluchtvat zag er een stuk beter uit dan de onze, gewoon omgeruild.

Maar er zijn er vele geweest die deze houding kregen.

Wat alles, het gezoek naar reservedelen bijv.,  ook enorm verbeterde was de “the Hotlo – A Picture Paints a Thousand Words – campaign”. Bij het zoeken en veiligstellen van delen werd het altijd verbaal uitgelegd en de dingen wat aanwijzen. Men snapte er vaak niets van, en dit werkte natuurlijk voor geen meter, vooral snachts niet.
Ik heb enkele keren dus die “The Hotlo a Picture Paints a Thousand Words” actie gevoerd.
Een velletje met wat deze Hotlo actie en SOS nu eigenlijk inhoudt, en wat vellen met foto’s van wat we wilden hebben en niet naar het schroot moest.   In het Portugees natuurlijk
Dit vele malen uitprinten en uitdelen aan de Noble bemanning, GS en Keppel-Fels personeel.
De volgende morgen bleken vaak de resultaten al, alles waar wij achteraan zaten was al gescheiden, ze zochten ons op om met vragen of iets te laten zien enz.
Ik zal de 2e “campaign” aan Gerrit opsturen – WORD-, misschien wel leuk om te plaatsen.

Jammer dat ik weg ga, er is nog veel te doen (schroefbladen + roer demontage, achtersectie snijden en stuwen van containers (5x 40 voets), papierwerk voor de douana (uitvoer Hotlo en delen) maar het begint toch gesmeerd te lopen.

Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 2222
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #28 Gepost op: zo/ 2/sep/2012 : 15 : 53 »


Partes do Motor – HOTLO –

O velho motor Hotlo da Noble Roger Eason esta cansada depois de 50 anos de serviço.
Ele vai se aposentar e voltar para casa na Holanda para ficar num museu.
Juntos com o motor vão varias partes separadas.
Estamos com medo que algumas partes,  no entusiasmo da demolição do casco,  vão se transformar em sucata definitiva e seguir para o alto forno.
Os partes e peças mostradas a seguir,  devem ser transportadas da área de sucata até os contêineres da Hotlo.
Ajuda a preservar parte da história técnica da Holanda.

Obrigado.

The HOTLO “ A Picture Paints a Thousand Words” campaign



The HOTLO “ A Picture Paints a Thousand Words” campaign


De ouwe motor Hotlo van de NOBLE ROGER EASON is moe na 50 jaar in dienst te zijn geweest.
Gezamenlijk met andere stoommotor delen die gesepareerd zijn.
Wij zijn bang dat er verschillende mensen niet erg enthousiast zijn met de afbraak van het casco dat zich gaat transformeren
in een definitief gedeelte voor de smeltkroes.
De kleine delen die te zien zijn, moeten getransporteerd worden naar de area van de containers van Hotlo.
Help om de historie van Nederland te bewaren.
Dank U.



« Laatst bewerkt op: zo/ 2/sep/2012 : 23 : 06 door Ton Kompier »
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Jan de Jong

  • Hero Member
  • Berichten: 1797
  • Geslacht: Man
  • Een ,,uitgekookte'' Kok
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #29 Gepost op: zo/ 2/sep/2012 : 21 : 13 »
Als ik die foto`s zo met mijn koksboerenverstand bekijk wordt het voor de jongens uit de ,,vetloods'' weer een hoop poets en polijstwerk.
Jan de Jong