Auteur Topic: DE LAATSTE HOTLO  (gelezen 111407 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #30 Gepost op: zo/ 2/sep/2012 : 21 : 23 »
Als ik die foto`s zo met mijn koksboerenverstand bekijk wordt het voor de jongens uit de ,,vetloods'' weer een hoop poets en polijstwerk.

Jan, pas maar op. Als die vetput jongens straks gaan polijsten in Hengelo, dan krijgen ze honger. Dan mag (moet) jij je als culinaire vrijwilliger aanmelden.
 :drinking01:

PS voor mij zit het erop. Ga dus NU uitgebreid aan het bier in het hotel hier in Angra dos Reis. Het loopt hier nu tegen 5-een. Morgen naar huis.
Er moet brood op de plank komen.

Offline Coaster W.

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Berichten: 1842
  • Geslacht: Man
  • Zeelieden voelen zich overal thuis zeker bij ons
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #31 Gepost op: zo/ 2/sep/2012 : 22 : 12 »
Stoffer,

Reageer niet altijd maar heb wel zitten genieten van zo'n prachige machine. Hoop dat die kar straks in Hengelo weer kan draaien en dan ga ik zeker kijken.
Wel thuis en tot horens/schrijfs

Vrg :smilie_animal_dog:
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Offline Ton Kompier

  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 12341
  • Geslacht: Man
  • Akimotos
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #32 Gepost op: zo/ 2/sep/2012 : 23 : 07 »
In bericht nummer 33 heeft Peter vd Grind uit Spanje even de vertaling  gemaakt.

Stoffer, bedankt voor je inzet bij de HOTLO
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #33 Gepost op: ma/ 3/sep/2012 : 10 : 33 »
Bedankt voor de vertaling Peter. Je was me voor, ik had dit voorbereid.

Onderdelen van de Hotlo Motor

De oude Hotlo motor is moe na 50 jaar trouwe dienst.
Ze gaat op pensioen en naar huis in Nederland om in een museum te staan.
Tesamen met de motor gaan ook verschillende losse onderdelen.
Wij zijn bang dat verschillende onderdelen, in het enthousiasme van de sloop, zich definitief in schroot transformeren en naar de hoogovens gaan.

De onderdelen die hier getoond worden moeten van de schroot area naar de Horlo containers gebracht worden.

Help mee om de technische historie van Nederland te behouden.

Dank U

The HOTLO “ A Picture Paints a Thousand Words” campaign

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 2222
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #34 Gepost op: ma/ 3/sep/2012 : 16 : 06 »
Gerrit,

Zijn nu,vrijdag,  o.a. bezig de schroefbladen em roer te demonteren.

Het roer zit in de hak vast met een grote moer die er onder uit moet. Helaas zagen we vorige week al dat de werf deze sectie gewoon op het beton had gezet. Dus geen ruimte om de moer eruit te krijgen. Om nu weer te zeuren dat de werf die hele sectie oplicht en op blokken zet, toch maar niet. Ze hebben al genoeg grátis gedaan. Er is echter een gelast inspectie dekseltje, dus die eruit gebrand om te zien of er eventueel een andere oplossing mogelijk was. Nee…………….

Dus branden we de hele hak er maar af als de tijd rijp is. We hebben al even “proef gebrand” om te zien of wij het zelf kunnen ivm dikte staal, of dat de werf erbij gehaald moet worden. Zal ons zelf wel lukken. We hebben hier geen tijdsverlies door gehad, is zelfs misschien wel sneller. In Nederland lassen ze de zaak maar weer samen.

Boven zit het roer vast (roerkoning)met bouten en moeren die in een dike lag beton gestort zijn. (vreemd patent in deze dagen lijkt me). Dus donderdag al en nu, vrijdag,  ook weer een hele dag bikken om dat te verwijderen.

Ook kon de schroefas nog niet gedraaid worden (bladen worden in vertikale stand verwijderd), omdat de zware bus van de SKF koppeling nog los op de as hing. Die hebben onze werf-vrienden vandaag verwijderd. Was wat moeilijk, omdat onze schroot sectie vlak tegen een nieuwe sponsoon sectie van de Roger Eason aanstaat. Ze konden er toch nog net met de haak van de grote kraan tussen door. Alle lof voor het Keppel-Brasfels personeel. Kan het goed met ze vinden en heb ze goed kunnen motiveren de laatste tijd.

Ondanks dat hebben de jongens van MPS (Marine & Propulsion Services uit Niteroi) voor de schroef/- roerklus toch alvast alle bouten van de schroefbladen losgemaakt. Dop 95 met hydraulische aandrijving. Ze kwamen allemaal los tussen de 550 en 600 bar. Ik had eerste wat wantrouwen wat deze ploeg betreft, maar toen ze kwamen ontdekte ik er bekenden tussen, met wie ik  4 jaar geleden  enkele maanden gewerkt heb, ze zaten toen bij  Napro/Lips-Wartsilla .

Ook in ons hotel zitten 2 ervaren Lips jongens, ook bekenden van vroegere dagen, die nog steeds bij NaproService werken. Die zitten hier voor een andere klus,maar wel fijn om wat extra know-how achter de hand te hebben.

 Morgen, zaterdag,  verder.












« Laatst bewerkt op: ma/ 3/sep/2012 : 16 : 12 door Gerrit Hofmeijer »
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 2222
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #35 Gepost op: ma/ 3/sep/2012 : 16 : 16 »











« Laatst bewerkt op: ma/ 3/sep/2012 : 16 : 25 door Gerrit Hofmeijer »
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #36 Gepost op: di/ 4/sep/2012 : 17 : 00 »
Ik ben weer thuis in Salvador.
Heb de zondagmiddag nog besteed om iemand uit Rio de Janeiro "te versieren" die specialist is in het stuwen van zware delen in containers. Het verdelen en  zeevasten enz.
Ik geloof dat die mensen nu bezig zijn met het beladen.
Gaf ons nogal wat kopzorgen, daar weet een wtk niets van, en om alles los in containers te doen en dan in het najaar/winter de oceaan over.......................... Stukken van 2-3-5 en zelfs 8 ton.
Hoewel thuis, zit ik wel wat in m'n maag met het verwijderen van schroefbladen en roer. Jammer dat dat niet gelijk gedaan is toen schip in dok ging, eind juni. Dan zou het "conventioneel" gedaan zijn. Nu ligt de schroefas los in het achterdeel, dus je kan de schroef niet meer met de motor tornen, zoals gebruikelijk, om de bladen één voor één in de juiste stand te brengen (vertikaal - "on-top").
En dat achterdeel staat nu op de wal geklemd tussen nieuwe secties van de Roger Eason. Moeilijk werken.
Gelukkig heeft het ploegje van MPS ervaring met verstelbare schroeven (LIPS).

Offline edwin oosterbaan

  • Newbie
  • Berichten: 37
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #37 Gepost op: di/ 4/sep/2012 : 18 : 41 »
Stoffer,
Weet niet of de schroefbladen weer gemonteerd moeten worden, maar als dat zo is dan is het heel belangrijk dat elke bout weer in het oorspronkelijke gat komt.
De Tridend Rotterdam had ook de zelfde schroef (van Lips) en daar hebben we na de stranding in Porto Cabello grote problemen mee gehad.
De beide Tridends waren (voor zover ik weet) de eerste schepen die met een hydraulisch verstelbare schroef waren uitgerust.
In die tijd een experiment van Lips.

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #38 Gepost op: di/ 4/sep/2012 : 19 : 38 »
Hallo Edwin,
Goed dat je het zegt.
We hebben afg. donderdag alle bouten licht losgepompt (ze kwamen bij 550-600 bar) maar ze zitten er nog in (2 x 4 per blad).
Ik weet niet of LIPS de bouten+gaten merkte.
Ik zal in ieder geval doorgeven.
De schroef zal in Hengelo wel weer gemonteerd worden, maar zal slechts een statisch show opject zijn.
Even zo goed, bedankt.


« Laatst bewerkt op: zo/ 2/jul/2017 : 18 : 37 door Gerrit Hofmeijer »

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 2222
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #39 Gepost op: di/ 4/sep/2012 : 19 : 55 »
Sluit mooi aan, nog zes aktie-foto's van  Skrol













Groetjes Gerrit Hofmeijer