Auteur Topic: DE LAATSTE HOTLO  (gelezen 111409 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #40 Gepost op: wo/ 5/sep/2012 : 20 : 30 »
Op de laatste foto's blijkt dat de schroefas los ligt. Dwz hij kan zo naar buiten schuiven.
Eerst lag de zware bus v/d SKF koppeling er nog los op, die is eind vorige week eraf gehaald en weggetakeld.
Maar zo is het stuk achterschip ook van de Roger Eason afgetakeld en zo'n 400 meter verreden.
Dat zat me toen niet lekker, heb men erop attent gemaakt, maar de zaak is toch zo gehesen en weggereden.
De as lag gewoon los in z'n schroefaskoker/lager en had bij een beetje onbalans naar achteren kunnen glijden en tegen het roer aan klappen en wat al niet meer. slechts z'n eigen gewicht en de Simplex afdichtingen hielden hem tegen.


Toen de MPS mensen probeerden de as (mbv takels aan schroefbladen) te draaien vorige week, bleek dat vrijwel onmogelijk. De as/schroef bleek toch zo'n 30 mm naar achteren geschoven te zijn. Wat moet je doen, je kan niet meer je motor tornen om de schroef in de juiste stand te plaatsen. Ik heb ze gevraagd om het deze week (ze waren druk met het roer bezig) weer te proberen met zwaardere takels. Indien problemen, ook proberen mbv takels de zaak weer wat (30 mm) naar voren zien te schuiven.
Jammer dat deze klus niet gelijk gedaan is toen het schip net in dok was, op de gewone conventionele manier, door motor te tornen enz. Ik weet niet (ben weer thuis) hoe het erbij staat met de schroef.

Wel hebben we vorige week maar (mosterd na de maaltijd) de grote klem/hijsbeugel van de schroefas aan de binnenkant aangebracht. Wegens verschillende diameters, gaat deze klem niet tot het einde, maar als alles klaar is em de beugel goed aangeklemd is, kunnen de beide delen aan BB em SB via een dikke gelaste “U” of “H” balk aan de achter gelegen spanten en/of schot verbonden worden. Dan gaat het geen kant meer op.

Ik ben benieuwd hoe het ze afgaat sinds zondag.
Volgens Wil gaat het roer er vandaag misschien af.

Ik heb de zondagmiddag in het hotel besteed om iemand in Rio de Janeiro te "versieren", die de zaak kan zeevasten en stuwen in de containers. Dat zagen we zelf niet zitten, stukken van over de 5 ton in containers en dan najaar/winter de oceaan over.
Wonder boven wonder, op een zondag, na héél wat telefoontjes en e-mails, is het  me toch gelukt er iemand, een specialist, voor te vinden.
Ik begrijp van Wil dat die klus al bijna klaar is.
Zaten we zelf al 1.1/2 week tegenaan te hikken.

« Laatst bewerkt op: zo/ 2/jul/2017 : 18 : 38 door Gerrit Hofmeijer »

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #41 Gepost op: do/ 6/sep/2012 : 16 : 02 »
Vorige week vrijdag trouwens bezoek gehad van een Nederlander die in Angra woont. Leonardus, Leo.
Hij is er in 1960 gekomen, 51 jaar geleden. Door Verolme Nederland er naar toe gestuurd en heeft de werf vanaf het begin meegemaakt..
Leo is nu 81 jaar en natuurlijk gepensioneerd. Hij is ere-burger van Angra en zet zich via de SENAI erg in voor het technisch onderwijs in Angra.
SENAI is een Braziliaans staatsorgaan wat de opleiding van mensen voor de industrie bevorderd. Een zeer goede zaak.

Mooie verhalen, fijn met hem zitten kletsen, jammer dat hij ineens verdwenen was. Hij zou nog met z'n vrouw in het hotel langs komen (vrouw rijden, Leo een biertje), maar helaas hebben we hem niet meer gezien. Erg jammer.
Leo kreeg door dat we problemen hadden om iemand te vinden voor het beladen van de containers.
Later belde hij en gaf het telefoon nummer van "Carlinhos". Die zou misschien wel raad weten.
Ik heb toen verschillende keren met Carlinhos (Carlos) gebeld, en hij wist inderdaad wel iemand in Rio. Hij zou met dat persoon in contact treden.
Carlos is denk ik eigenaar van “SPOTMAR” in Angra.

Dat lukte allemaal niet zo, zaterdag weer verschillende keren gebeld.
Toen ik Carlos zondagmorgen vanaf de werf belde, zei hij dat hij langs het hotel was gereden en aan de balie een berichtje met telefoonnummer had achtergelaten.
Ik er na het eten heen (hotel) en inderdaad lag er een briefje met kaartje van Carlinhos en de naam en telefoon van “Gastão” in Rio.
Heb de rest van de middag besteed om alles met Gastão Barbosa af te spreken.
Zover ik weet is Gastão maandag laat in de middag naar Angra gereden (1.1/2 uu) en heeft daar de zaak bekeken, en is dinsdag begonnen met het beladen, stuwen en zeevasten.
Ik weet het niet zeker , maar denk dat die klus (containers beladen) nu wel klaar is.

Zo hebben wij (koeien) dus via Leonardus en Carlos onze haas gevangen.

Met dank aan allen.
« Laatst bewerkt op: zo/ 2/jul/2017 : 18 : 40 door Gerrit Hofmeijer »

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 2222
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #42 Gepost op: do/ 6/sep/2012 : 16 : 33 »
Nou jij in iedergeval ook bedankt Skrol, denk dat het toch een hoop scheelt als er een mannetje ter plaatse is die van de hoed en de rand weet.

Gerrit
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #43 Gepost op: do/ 6/sep/2012 : 16 : 36 »

VEROLME


Wat frapant is om te zien wat Verolme in Angra betekend, nog steeds.
Die man heeft Angra dos Reis op de kaart gezet. Voorheen was het een onbetekenend gat.
Cornélis Verolme, met een accent op de "e".
Sinds 25-30 jaar hebben we er nu ook onze enige 2 kerncentrales, "Angra-1" en "Angra-2", de derde is in aanbouw.
Maar Cornelis Verolme is de "ontginner" van Angra geweest.

Als je bij Google de woorden "Angra dos Reis" en "Verolme" intikt, dan rollen ze eruit, de hits. dik 100.000.

  • De werf wordt in de volksmond (ondanks dat het nu Keppel-Brasfels heet) nog steeds de Verolme werf genoemd. "Estaleiro Verolme"
  • De wijk waar de werf ligt heet de Verolme wijk
  • Het busstation is de het Verolme busstation
  • Je hebt de Verolme Marina/Jachtclub (de grootste van Zuid-Amerika zeggen ze).
  • Praia Verolme
  • En zelfs de "Admiral" Verolme Avenue ("Avenida Almirante Cornélis Verolme")

En ga zo maar door.
Vele mensen zullen ook wel Cornélis heten.
Voor het hoofdkantoor van de werf is een parkje met de buste van Verolme.

« Laatst bewerkt op: zo/ 2/jul/2017 : 18 : 41 door Gerrit Hofmeijer »

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #44 Gepost op: do/ 6/sep/2012 : 16 : 54 »
Gerrit,
Dit soort werk is me niet helemaal vreemd, verder nog een zekere "liefde" voor de Hotlo, en spreek/lees/schrijf (en droom) Portugees.
Bovendien kwam ik nog her en der bekenden tegen, dat helpt altijd.

Wat ik hier niet geplaatst heb is een serie foto's van het verwijderen/liften van de motor uit het schip. Een serie.
Nog belang bij ?

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 2222
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #45 Gepost op: do/ 6/sep/2012 : 18 : 26 »
Ja natuurlijk Skrol, zo wordt er historie geschreven.
Elke foto van de laatste HOTLO is belangrijk, dus stuur maar op.

Gerrit
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 2222
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #46 Gepost op: do/ 6/sep/2012 : 20 : 50 »
Best wel imponerend als zo,n hotlo in de lucht hangt.
Ongelooflijk dat zo,n zwaar bakbeest aan die paar draadjes in de lucht blijft hangen.
Bedankt voor de foto's.

Gerrit
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Coaster W.

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Berichten: 1842
  • Geslacht: Man
  • Zeelieden voelen zich overal thuis zeker bij ons
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #47 Gepost op: vr/ 7/sep/2012 : 10 : 38 »
Als oud matroos zijn dit beelden die mij weer doen denken aan het zware spier werk op de Delft. Prachtige foto's

Vrg :smilie_animal_dog:
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #48 Gepost op: vr/ 7/sep/2012 : 13 : 21 »
Afgelopen zondag was m'n laatste dag.
De MPS jongens begonnen de hak door te snijden ivm verwijderen van het roer.
Toen ik het geheel bekeek, het achterschip, viel me dat toch niet lekker. Hoe de zaak op blokjes stond en gestut was.
Was bang voor een groot "onbalans" en dat de hele zaak naar achteren kon vallen. Een ernstig ongeluk (ramp).
Heb de zaak stop gezet, en de verantwoordelijke van de Keppel werf erbij gehaald.
Die was er ook niet zeker van en we besloten te stoppen met het doorsnijden tot er de dag erna, maandag, een structural engineer van Keppel z'n oordeel zou geven.
Heb er toen nog een schetsje van gemaakt om m'n "angst" te verduidelijken.

« Laatst bewerkt op: zo/ 2/jul/2017 : 18 : 43 door Gerrit Hofmeijer »

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #49 Gepost op: vr/ 7/sep/2012 : 17 : 13 »
.

Ongelooflijk dat zo,n zwaar bakbeest aan die paar draadjes in de lucht blijft hangen.

Die draadjes zijn echter wel pols- armdik.
Kepple-BrasFels had 4 "spreaders" special voor de Hotlo gefabriceerd.
Die krijgen we kado.
Voor wie het over het "zware spieren werk" van de Delft en sommige ES-boten (schepen toch) heeft.
Wat foto's van het optuigen van de hijs Rubik puzzle.
Op de laatste foto uw verslaggever, die, zo lui als tie is, weer eens op de verkeerde plaats gezeten heeft in z'n gele overall.

There are Work Horses and Race Horses

« Laatst bewerkt op: zo/ 2/jul/2017 : 18 : 44 door Gerrit Hofmeijer »