Auteur Topic: DE LAATSTE HOTLO  (gelezen 100533 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 3573
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #40 Gepost op: ma/ 3/sep/2012 : 16 : 16 »











« Laatst bewerkt op: ma/ 3/sep/2012 : 16 : 25 door Gerrit Hofmeijer »
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline S.Krol †

  • Full Member
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #41 Gepost op: di/ 4/sep/2012 : 17 : 00 »
Ik ben weer thuis in Salvador.
Heb de zondagmiddag nog besteed om iemand uit Rio de Janeiro "te versieren" die specialist is in het stuwen van zware delen in containers. Het verdelen en  zeevasten enz.
Ik geloof dat die mensen nu bezig zijn met het beladen.
Gaf ons nogal wat kopzorgen, daar weet een wtk niets van, en om alles los in containers te doen en dan in het najaar/winter de oceaan over.......................... Stukken van 2-3-5 en zelfs 8 ton.
Hoewel thuis, zit ik wel wat in m'n maag met het verwijderen van schroefbladen en roer. Jammer dat dat niet gelijk gedaan is toen schip in dok ging, eind juni. Dan zou het "conventioneel" gedaan zijn. Nu ligt de schroefas los in het achterdeel, dus je kan de schroef niet meer met de motor tornen, zoals gebruikelijk, om de bladen één voor één in de juiste stand te brengen (vertikaal - "on-top").
En dat achterdeel staat nu op de wal geklemd tussen nieuwe secties van de Roger Eason. Moeilijk werken.
Gelukkig heeft het ploegje van MPS ervaring met verstelbare schroeven (LIPS).

Offline edwin oosterbaan

  • Newbie
  • Berichten: 46
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #42 Gepost op: di/ 4/sep/2012 : 18 : 41 »
Stoffer,
Weet niet of de schroefbladen weer gemonteerd moeten worden, maar als dat zo is dan is het heel belangrijk dat elke bout weer in het oorspronkelijke gat komt.
De Tridend Rotterdam had ook de zelfde schroef (van Lips) en daar hebben we na de stranding in Porto Cabello grote problemen mee gehad.
De beide Tridends waren (voor zover ik weet) de eerste schepen die met een hydraulisch verstelbare schroef waren uitgerust.
In die tijd een experiment van Lips.

Offline S.Krol †

  • Full Member
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #43 Gepost op: di/ 4/sep/2012 : 19 : 38 »
Hallo Edwin,
Goed dat je het zegt.
We hebben afg. donderdag alle bouten licht losgepompt (ze kwamen bij 550-600 bar) maar ze zitten er nog in (2 x 4 per blad).
Ik weet niet of LIPS de bouten+gaten merkte.
Ik zal in ieder geval doorgeven.
De schroef zal in Hengelo wel weer gemonteerd worden, maar zal slechts een statisch show opject zijn.
Even zo goed, bedankt.





Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 3573
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #44 Gepost op: di/ 4/sep/2012 : 19 : 55 »
Sluit mooi aan, nog zes aktie-foto's van  Skrol













Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline S.Krol †

  • Full Member
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #45 Gepost op: wo/ 5/sep/2012 : 20 : 30 »
Op de laatste foto's blijkt dat de schroefas los ligt. Dwz hij kan zo naar buiten schuiven.
Eerst lag de zware bus v/d SKF koppeling er nog los op, die is eind vorige week eraf gehaald en weggetakeld.
Maar zo is het stuk achterschip ook van de Roger Eason afgetakeld en zo'n 400 meter verreden.
Dat zat me toen niet lekker, heb men erop attent gemaakt, maar de zaak is toch zo gehesen en weggereden.
De as lag gewoon los in z'n schroefaskoker/lager en had bij een beetje onbalans naar achteren kunnen glijden en tegen het roer aan klappen en wat al niet meer. slechts z'n eigen gewicht en de Simplex afdichtingen hielden hem tegen.






Toen de MPS mensen probeerden de as (mbv takels aan schroefbladen) te draaien vorige week, bleek dat vrijwel onmogelijk. De as/schroef bleek toch zo'n 30 mm naar achteren geschoven te zijn. Wat moet je doen, je kan niet meer je motor tornen om de schroef in de juiste stand te plaatsen. Ik heb ze gevraagd om het deze week (ze waren druk met het roer bezig) weer te proberen met zwaardere takels. Indien problemen, ook proberen mbv takels de zaak weer wat (30 mm) naar voren zien te schuiven.
Jammer dat deze klus niet gelijk gedaan is toen het schip net in dok was, op de gewone conventionele manier, door motor te tornen enz. Ik weet niet (ben weer thuis) hoe het erbij staat met de schroef.

Wel hebben we vorige week maar (mosterd na de maaltijd) de grote klem/hijsbeugel van de schroefas aan de binnenkant aangebracht. Wegens verschillende diameters, gaat deze klem niet tot het einde, maar als alles klaar is em de beugel goed aangeklemd is, kunnen de beide delen aan BB em SB via een dikke gelaste “U” of “H” balk aan de achter gelegen spanten en/of schot verbonden worden. Dan gaat het geen kant meer op.






Ik ben benieuwd hoe het ze afgaat sinds zondag.
Volgens Wil gaat het roer er vandaag misschien af.

Ik heb de zondagmiddag in het hotel besteed om iemand in Rio de Janeiro te "versieren", die de zaak kan zeevasten en stuwen in de containers. Dat zagen we zelf niet zitten, stukken van over de 5 ton in containers en dan najaar/winter de oceaan over.
Wonder boven wonder, op een zondag, na héél wat telefoontjes en e-mails, is het  me toch gelukt er iemand, een specialist, voor te vinden.
Ik begrijp van Wil dat die klus al bijna klaar is.
Zaten we zelf al 1.1/2 week tegenaan te hikken.


Offline S.Krol †

  • Full Member
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #46 Gepost op: do/ 6/sep/2012 : 16 : 02 »
Vorige week vrijdag trouwens bezoek gehad van een Nederlander die in Angra woont. Leonardus, Leo.
Hij is er in 1960 gekomen, 51 jaar geleden. Door Verolme Nederland er naar toe gestuurd en heeft de werf vanaf het begin meegemaakt..
Leo is nu 81 jaar en natuurlijk gepensioneerd. Hij is ere-burger van Angra en zet zich via de SENAI erg in voor het technisch onderwijs in Angra.
SENAI is een Braziliaans staatsorgaan wat de opleiding van mensen voor de industrie bevorderd. Een zeer goede zaak.

 
Mooie verhalen, fijn met hem zitten kletsen, jammer dat hij ineens verdwenen was. Hij zou nog met z'n vrouw in het hotel langs komen (vrouw rijden, Leo een biertje), maar helaas hebben we hem niet meer gezien. Erg jammer.
Leo kreeg door dat we problemen hadden om iemand te vinden voor het beladen van de containers.
Later belde hij en gaf het telefoon nummer van "Carlinhos". Die zou misschien wel raad weten.
Ik heb toen verschillende keren met Carlinhos (Carlos) gebeld, en hij wist inderdaad wel iemand in Rio. Hij zou met dat persoon in contact treden.
Carlos is denk ik eigenaar van “SPOTMAR” in Angra.


Dat lukte allemaal niet zo, zaterdag weer verschillende keren gebeld.
Toen ik Carlos zondagmorgen vanaf de werf belde, zei hij dat hij langs het hotel was gereden en aan de balie een berichtje met telefoonnummer had achtergelaten.
Ik er na het eten heen (hotel) en inderdaad lag er een briefje met kaartje van Carlinhos en de naam en telefoon van “Gastão” in Rio.
Heb de rest van de middag besteed om alles met Gastão Barbosa af te spreken.
Zover ik weet is Gastão maandag laat in de middag naar Angra gereden (1.1/2 uu) en heeft daar de zaak bekeken, en is dinsdag begonnen met het beladen, stuwen en zeevasten.
Ik weet het niet zeker , maar denk dat die klus (containers beladen) nu wel klaar is.

Zo hebben wij (koeien) dus via Leonardus en Carlos onze haas gevangen.

Met dank aan allen.

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 3573
  • Geslacht: Man
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #47 Gepost op: do/ 6/sep/2012 : 16 : 33 »
Nou jij in iedergeval ook bedankt Skrol, denk dat het toch een hoop scheelt als er een mannetje ter plaatse is die van de hoed en de rand weet.

Gerrit
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline S.Krol †

  • Full Member
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #48 Gepost op: do/ 6/sep/2012 : 16 : 36 »

VEROLME


Wat frapant is om te zien wat Verolme in Angra betekend, nog steeds.
Die man heeft Angra dos Reis op de kaart gezet. Voorheen was het een onbetekenend gat.
Cornélis Verolme, met een accent op de "e".
Sinds 25-30 jaar hebben we er nu ook onze enige 2 kerncentrales, "Angra-1" en "Angra-2", de derde is in aanbouw.
Maar Cornelis Verolme is de "ontginner" van Angra geweest.

Als je bij Google de woorden "Angra dos Reis" en "Verolme" intikt, dan rollen ze eruit, de hits. dik 100.000.

  • De werf wordt in de volksmond (ondanks dat het nu Keppel-Brasfels heet) nog steeds de Verolme werf genoemd. "Estaleiro Verolme"
  • De wijk waar de werf ligt heet de Verolme wijk
  • Het busstation is de het Verolme busstation
  • Je hebt de Verolme Marina/Jachtclub (de grootste van Zuid-Amerika zeggen ze).
  • Praia Verolme
  • En zelfs de "Admiral" Verolme Avenue ("Avenida Almirante Cornélis Verolme")

En ga zo maar door.
Vele mensen zullen ook wel Cornélis heten.
Voor het hoofdkantoor van de werf is een parkje met de buste van Verolme.








.

Offline S.Krol †

  • Full Member
  • Berichten: 125
  • Geslacht: Man
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reactie #49 Gepost op: do/ 6/sep/2012 : 16 : 54 »
Gerrit,
Dit soort werk is me niet helemaal vreemd, verder nog een zekere "liefde" voor de Hotlo, en spreek/lees/schrijf (en droom) Portugees.
Bovendien kwam ik nog her en der bekenden tegen, dat helpt altijd.

Wat ik hier niet geplaatst heb is een serie foto's van het verwijderen/liften van de motor uit het schip. Een serie.
Nog belang bij ?