Author Topic: DE LAATSTE HOTLO  (Read 143879 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Coaster W.

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 1848
  • Gender: Male
  • Zeelieden voelen zich overal thuis zeker bij ons
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #40 on: Fri/ 7/Sep/2012 : 10 : 38 »
Als oud matroos zijn dit beelden die mij weer doen denken aan het zware spier werk op de Delft. Prachtige foto's

Vrg :smilie_animal_dog:
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Posts: 98
  • Gender: Male
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #41 on: Fri/ 7/Sep/2012 : 13 : 21 »
Afgelopen zondag was m'n laatste dag.
De MPS jongens begonnen de hak door te snijden ivm verwijderen van het roer.
Toen ik het geheel bekeek, het achterschip, viel me dat toch niet lekker. Hoe de zaak op blokjes stond en gestut was.
Was bang voor een groot "onbalans" en dat de hele zaak naar achteren kon vallen. Een ernstig ongeluk (ramp).
Heb de zaak stop gezet, en de verantwoordelijke van de Keppel werf erbij gehaald.
Die was er ook niet zeker van en we besloten te stoppen met het doorsnijden tot er de dag erna, maandag, een structural engineer van Keppel z'n oordeel zou geven.
Heb er toen nog een schetsje van gemaakt om m'n "angst" te verduidelijken.

« Last Edit: Sun/ 2/Jul/2017 : 18 : 43 by Gerrit Hofmeijer »

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Posts: 98
  • Gender: Male
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #42 on: Fri/ 7/Sep/2012 : 17 : 13 »
.

Ongelooflijk dat zo,n zwaar bakbeest aan die paar draadjes in de lucht blijft hangen.

Die draadjes zijn echter wel pols- armdik.
Kepple-BrasFels had 4 "spreaders" special voor de Hotlo gefabriceerd.
Die krijgen we kado.
Voor wie het over het "zware spieren werk" van de Delft en sommige ES-boten (schepen toch) heeft.
Wat foto's van het optuigen van de hijs Rubik puzzle.
Op de laatste foto uw verslaggever, die, zo lui als tie is, weer eens op de verkeerde plaats gezeten heeft in z'n gele overall.

There are Work Horses and Race Horses

« Last Edit: Sun/ 2/Jul/2017 : 18 : 44 by Gerrit Hofmeijer »

Offline Ton Kompier †

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 11987
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #43 on: Fri/ 7/Sep/2012 : 17 : 17 »
Wederom een heel mooie duidelijke fotoserie.
Als ik nog terugdenk aan vroeger  de zware spier aftuigen, dan krijg ik nog pijn in mijn armen.
Moest die dikke staal draad weer op de trommel worden opgeborgen.
Ja ook ik was de pineut om daar mee te helpen.
Tjetten aan dek vond ik leuker werk.
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Posts: 98
  • Gender: Male
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #44 on: Fri/ 7/Sep/2012 : 17 : 36 »
Voor wie het over het "zware spieren werk" van de Delft en sommige ES-boten (schepen toch) heeft.

Ton en Coaster W.
Ik heb me misschien wat verkeerd uitgedrukt.
Denk dat zware spieren werk vroeger (en nu nog) op schepen meer kopzorgen opleverde dan nu op zo'n werf.
Stabiliteit en ballasten.
Bij deze klus stond de kraan op de wal, heel wat anders dan wanneer je het me je eigen scheepskraan (kranen) doet.

kruiskop

  • Guest
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #45 on: Sat/ 8/Sep/2012 : 22 : 19 »
De hoeveel HOTLo' quiz.
 
Echte HOTLo’s stonden m.i. bij de KNSM in: 

13 On-schepen v/d Maron, Medon, Memnon klasse (8 x 54 x 115) (aantal cyl.x zuigerdiam x slaglengte) en in
13 Es-schepen van de Ares/Achilles etc. klasse (7 x 63 x 135) en nog
้้n in de Oranje Nassau (9 x 54 x 115)
Dus totaal 27 HOTLo motoren.

De Storken in de IS-schepen waren HOTL motoren. Dus geen oplading d.m.v. turboblowers maar door een aangehangen zuigerspoelpomp.
De Storken in de Mercurius en Neptunus waren SW-motoren. (Stork-Werkspoor). Met als basis de HOTLo waren deze motoren door-ontwikkeld naar de SW motor. Dit mede als gevolg van een samenwerkingsverband tussen Stork en Werkspoor.
Hij lijkt veel op de HOTLo maar heeft toch grote verschillen. B.v. de nokkenkasten en de manouvreer- en omkeerbeweging en verder een hele rits detailverschillen.

De motoren in de “Torren”; Mentor, Hathor etc. en Sarpedon en Willemstad-Oranjestad waren HOT-motoren met aangehangen Rootsblowers.

Sorry, ik kan er niet meer van maken maar ik denk dat het dit wel is. Goed?

m.v.g. de groot.

Offline Ton Kompier †

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 11987
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #46 on: Sat/ 8/Sep/2012 : 22 : 56 »
Zo dit weten we ook weer.
Voor mij is dit allemaal adacadabra maar geniet er wel van.

Nu de reis nog aanvangen naar Overijssel met de HOTLO.
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline klaas kramer

  • Sr. Member
  • Posts: 346
  • Gender: Male
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #47 on: Sun/ 9/Sep/2012 : 11 : 13 »
ik vraag mij af hoe hoog was zo,n hotlo als ik kijk naar de foto,s
die zijn prachtig lijkt het wel een flat die uit het schip gehezen wordt
groet Klaas  :smilie_happy_thumbup:
« Last Edit: Sun/ 9/Sep/2012 : 11 : 14 by klaas kramer »

kruiskop

  • Guest
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #48 on: Sun/ 9/Sep/2012 : 13 : 14 »
Afhankelijk van de uitvoering van de motoren waren ze gemiddeld zo'n 10- tot 12 m. hoog.
Het is ook maar waar vanaf je meet. Bij een flinke motor zat er b.v. al gauw 1- tot 1.5 m. onder de plaat. Ca. een halve slaglengte. Waarom? Omdat manouvreer/bedieningshoogte de plaathoogte was. (De plaat is de laagste loophoogte in de M.K. boven de tanktop).

Offline S.Krol †

  • Jr. Member
  • Posts: 98
  • Gender: Male
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #49 on: Sun/ 9/Sep/2012 : 14 : 20 »
We hebben de motor 1.1/2 week geleden gemeten.
Van hoogste punt jukken tot fundatie = 10980 mm = 10,98 mtr.
En zoals degroot zegt, zie hoogte manouvreerstand en wat er dus onder plaat zat (exl aflooptank)

« Last Edit: Sun/ 2/Jul/2017 : 18 : 45 by Gerrit Hofmeijer »