Author Topic: DE LAATSTE HOTLO  (Read 135471 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jacques

• Guest
Re: DE LAATSTE HOTLO
« Reply #90 on: Fri/21/Sep/2012 : 10 : 04 »
Toen ik voor het eerst HOTLO las op dit forum dacht ik dat het 'n bar betrof waar Hot Marijke resideerde. Ik ben het dan toch maar gaan googlen en heb alweer iets bijgeleerd. Klopt dus dat je daar nooit te oud voor bent.

:wtf:

Offline S.Krol †

• Jr. Member
« Reply #91 on: Sat/22/Sep/2012 : 10 : 44 »
Wat ook meegaat naar Nederland is dit prachtige pompje.
Ze staat geboekt als "Lube duplex pump" ( ?? ).
Mij doet het pompje herinneren aan de stoom voedingpompjes van de ES-boten.

« Last Edit: Sun/ 2/Jul/2017 : 19 : 04 by Gerrit Hofmeijer »

D.Pronk

• Guest
« Reply #92 on: Wed/26/Sep/2012 : 21 : 47 »
Ja, Stoffer,  Ik heb begrepen dat de vinding van de ontwerpers van de SW motor niet het gedachte succes heeft gebracht. De motoren van de ON en Es boten zou ik kunnen dromen, maar nooit geweten dat de US boten dit systeem hadden. Ik herinner me nog de documentatie die werd versprijd over de gedeelde voeringen. Maar de uitleg van onze collega Oosterbaan zegt genoeg. Spoelluchtruimte was immers altijd een slecht werk met het schoonmaken.
Mooi werk om die motor hier naar toe te halen. Veel succes.
Groet Dirk Pronk.

kruiskop

• Guest
« Reply #93 on: Thu/27/Sep/2012 : 10 : 04 »
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7KSXXYML-D.jpg

Hallo Hotlovers,

Hierbij een schetsje van een deel van de omkeerbeweging van ons aller HOTLo. De loop van de ketting, het tandheugel naar de tussenas en de lucht- en oliecylinders. Ik denk dat dit hele circus uit de moter in Braziel verwijderd is. Als je met een verstelbare schroef maar één kant op draaid heb je dat ook niet nodig. En des te minder bewegende delen in het carter, des te minder onderhoud. Maar belangrijker nog, minder kans op warmlopers etc.
Groet, Bob de Groot.

« Last Edit: Thu/27/Sep/2012 : 16 : 40 by Ton Kompier »

Offline Gerrit Hofmeijer

• Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
« Reply #94 on: Mon/ 1/Oct/2012 : 14 : 39 »
Geachte heer Hofmeijer,

Leuke discussies die Stoffer aanzwengelt. Ik heb ook al de nodige mails gehad. Ik volg dit ook met interesse, omdat op deze wijze details naar voren komen.
De insteek van SOS-Hotlo is geweest: In 1954 begint een periode met een fundamentele wijziging van de Stork dieselmotor.

Géén dubbelwerkende motor meer.
    De invoering van Langsspoeling, met het 4-kleppensysteem
    En iets later het toepassen van oplading. Een twaalftal schepen droeg de motor de naam HOTL.
Deze schepen had nog een zelfstandig spoelsysteem.
De O van oplading werd ook klein geschreven (H.O.T.L.o.) Zie overzicht Hotlo-schepen.

De motor heet dan ook HOTLO, waarbij Hesselman, Omkeerbaar en Tweetakt uit het verleden bewaard bleven.
Verder is er natuurlijk steeds aan de motor verbeterd, vooral ook vanuit de beproevingen en ervaringen op de schepen.
Vanaf 1958 begin de fusie met werkspoor effectiever te worden (de fusie tot verenigde machine fabrieken-VMF was in 1954) Met de nieuwe proefmotor (1960) worden de positieve punten van Werkspoormotoren ook in de HOTLO uitgeprobeerd. Belangrijkste gegeven voor de proefmotoren was de vraag naar grotere,zuiniger en minder onderhoud vragende motoren voor steeds groter wordende schepen. Dat leverde een flink aantal aanpassingen op. De eerste produktiemotor van het type SW 85/180 is bestemd voor het ms. Neder Rijn ( december 1962)van de Stoomvaart Maatschappij Nederland (met zijn 8 cilinders wel even twee keer zoveel vermogen). Maar in de kern bleven de motoren de kenmerken van de Hotlo houden. Dat geldt ook in grote lijnen voor de uiterlijke vorm.
Vandaar dat we, om het niet nodeloos ingewikkeld te maken, gekozen hebben voor een verzamelnaam voor zowel de Hotlo als de SW; de Hotlo.

Met vriendelijke groet

Wil Kuipers

« Last Edit: Sun/ 2/Jul/2017 : 19 : 05 by Gerrit Hofmeijer »
Groetjes Gerrit Hofmeijer

kruiskop

• Guest
« Reply #95 on: Sun/ 7/Oct/2012 : 17 : 12 »
Ik herinner me dat de ex. Chiron van "onze" KNSM lag weg te rotten in het meer van Maracaibo.
Daar zijn foto's van. Het schip lijkt finaal gekannibaliseerd maar ze zullen de HOTLo er toch niet uitgeroofd hebben? Liggen de restanten van de Chiron (indertijd een héél mooi schip) daar nog of is ze inmiddels weggeroest? Wie weet dat?
Grt. dG/
« Last Edit: Sun/ 7/Oct/2012 : 17 : 12 by degroot »

Offline Ton Kompier †

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reply #96 on: Sun/14/Oct/2012 : 13 : 00 »
Vandaag in Newsclipping een artikel over de HOTLO waar men nu druk mee bezig is.
Mogelijk dat Gerrit dat artikel kan kopieren. (zie de e-mail inbox)

Your wish is my command sir

Gerrit

« Last Edit: Sun/14/Oct/2012 : 16 : 22 by Gerrit Hofmeijer »
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Gerrit Hofmeijer

• Administrator
  • Hero Member
    • kroonvaarders
« Reply #97 on: Sun/14/Oct/2012 : 16 : 17 »
Crazy Dutchmen saving the last HOTLO diesel engine

During the 1950s and 1960s, Stork Hengelo in The Netherlands was a producer of slow running ship’s diesel propulsion engines.

A special feature of this engine design was its uniflow scavenging four valve system. Approximately 200 of these engines were fitted in ships for predominantly Dutch shipowners.

Each of these engines, except one, have been demolished over the years.

As a result of the conversion of the old merchant marine ship MS Schouwen (1963) to a drilling ship, the last remaining HOTLO has remained in service for 50 years. A record?!

This drilling ship changed ownership from Nedlloyd to Noble Drilling in 1996 under the name NOBLE ROGER EASON (NRE).

During June 2012, the NRE upgrading work began at the BrasFELS shipyard in Angra dos Reis (Brazil). A part of this upgrading process included the plan to demolish this old HOTLO engine.

A group of enthousiast living in Hengelo, the birthplace of this last old HOTLO engine, were successful in persuading the management of Noble Drilling to donate this last working HOTLO engine to the SOS-HOTLO Foundation. Thanks to the understanding and assistance of Noble Drilling, rewarding the motivation of “you crazy Dutchmen”, as well as the shipyard BrasFELS, it has been possible to remove the engine undamaged from the ship and to prepare it for shipment back to Hengelo, in The Netherlands.

This was a considerable task carried-out under the supervision of knowledgeable volunteers, working under instructions from the Foundation to ensure that the work was done in such a fashion that would ensure that the engine can run again when it finally gets home to Hengelo. Besides the engine,

the necessary auxiliary equipment, and a section of the ship’s stern with the ship’s propeller are shortly to be shipped to The Netherlands.

Considering the “exceptional nature” of this shipment involving the engine, which itself weighs 450tons, is 10.80m. high, with base dimensions of 12m. X 5m.,the transport will be organized and conducted by Xxtras Exceptional Transport Management.

Upon arrival in Rotterdam, the engine will be disassembled into upper and lower halves in order to properly enable transport through the locks and under the bridges of the Twente canal to Hengelo. 

This inland waterway transport will be completely carried out by CTT (Combi Terminal Twente).
The enthusiasm shown by all of the organizations involved in this unique project is tremendous, but in view of the complexity of the (transport) activities yet to be carried out, a budget neutral position is still quite unlikely, and sponsoring is more than ever needed.

The intention is that the engine returns to its old home on historic ground, the old Stork terrain in Hengelo, as a unique monument to industrial heritage.
HOTLO’s surroundings will so be arranged as to provide an image of the current and future development of innovative technology in the Twente region in The Netherlands,

with the HOTLO taking its place as icon of local innovation during the 50s and 60s years of last century.
Naturally, it is also intended that HOTLO will act as a catalyst in generating a strong growth of interest in the youth for technology and ít’s opportunities in the broadest sense.

For more info and if you are interested in sponsoring this unique project please visit : www.sos-hotlo.nl

« Last Edit: Sun/ 2/Jul/2017 : 19 : 07 by Gerrit Hofmeijer »

Offline Gerrit Hofmeijer

• Administrator
  • Hero Member
    • kroonvaarders
« Reply #98 on: Tue/16/Oct/2012 : 18 : 35 »
Een YOU-TUBE link, gevonden door Bob de Groot, waarvoor dank.

The Hotlo is coming Home...

http://www.youtube.com/watch?v=_Lwrgjjjvt4

Offline jan venema

• Sr. Member
  • pluk de dag
« Reply #99 on: Tue/16/Oct/2012 : 19 : 56 »
geweldige film
mvg jan venema