Auteur Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (gelezen 204096 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5161
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #720 Gepost op: ma/20/mrt/2017 : 20 : 47 »
Meer gevaarlijk transport op de Eems

Het aantal gevaarlijke transporten in het Eems-Dollardgebied neemt toe.
Dat concluderen onderzoekers in een verkeers- en risicoanalyse van de scheepvaart.

In opdracht van Rijkswaterstaat onderzocht het Maritime Research Institute Netherlands (Marin)
in Wageningen de scheepvaart in het Waddengebied en de Eems-Dollard.
De onderzoekers wilden vooral achterhalen waar de grootste nautische risico’s zijn.



Van de drie drukste vaarroutes in het noordelijke kustgebied loopt er één in het Eems-Dollardgebied.
Vooral het stuk tussen de Eemshaven-Delfzijl en het Duitse achterland bij Emden wordt druk bevaren.
In 2015 werden daar in totaal 1092 transporten met een gevaarlijke lading geregistreerd.
In de meeste gevallen, ruim 84 procent, ging het over het vervoer van brandbare stoffen zoals olie en olieproducten.

De onderzoekers noemen de toename van het aantal transporten met gevaarlijke lading in het Eems-Dollardgebied opvallend.
Ze hebben ook het aantal ongelukken en incidenten op zee onderzocht.
Daaruit blijkt dat er in de periode van 2009 tot en met 2015 in de Waddenzee en het
gebied rond de Eems-Dollard 566 ongevallen zijn gemeld. Gemiddeld waren er 81 per jaar.

Bij de meeste ongelukken (69 procent) waren recreatievaartuigen betrokken, iets minder dan een kwart betrof binnenvaartschepen.
In de meeste gevallen ging het om strandingen, ruim vierhonderd maal.
Er waren ook ernstige incidenten zoals branden aan boord en aanvaringen. In zeven gevallen zonken schepen.

Hoewel het scheepvaartverkeer in het Eems-Dollardgebied intensief is, viel het aantal incidenten daar mee.
Dat heeft vermoedelijk te maken met het feit dat vooral de zeevaart actief is in het gebied.
Dit in tegenstelling tot de Waddenzee, die vooral wordt bevaren door recreanten en binnenvaartschepen.
Daarnaast is er in de diepere Eems minder kans op het vastlopen van schepen en is er verkeersbegeleiding.

De onderzoekers constateren dat hoewel het aantal ernstige incidenten in het
Eems-Dollardgebied dus meevalt, waakzaamheid geboden blijft.
Juist omdat het vervoer van gevaarlijke stoffen in dit gebied fors is toegenomen.
,,Daarom moet deze route als risicovoller worden beschouwd, omdat op deze route de kans op milieuschade
als gevolg van een ongeval veel groter is dan op de routes met minder lading.’’



Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5161
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #721 Gepost op: ma/20/mrt/2017 : 20 : 50 »
Tanker in problemen op de Waal

EWIJK - Een tankschip, geladen met diesel, is zondagavond op de Waal in de problemen gekomen.
Het schip maakt bij Deest water in de machinekamer.




Boten van Rijkswaterstaat en de brandweer assisteren de schipper van de tanker.
De tanker wordt stroomopwaarts naar Ewijk gesleept.

Daar moeten reparatiewerkzaamheden worden uitgevoerd.
Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is het schip niet aan het zinken




Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5161
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #722 Gepost op: ma/20/mrt/2017 : 21 : 07 »
Schepen die een haven in de Krim hebben
bezocht zijn niet welkom in Turkije.


March 20, 2017 at 15:48

Fleetmon wist een kopie te bemachtigen van een brief die wordt verspreid onder scheepseigenaren, bevrachters,
managers enz.in Turkije en de Zwarte Zee regio.


"Ref. to latest regulation came in force by the middle of March/2017 , no any agency contact
(such as crew change,provision/ctm delivery etc..) will be permitted by Authority to the vessels comes
from any Crimea Port (Sevastapol, Kerch, Yalta, Theodosia, Evpatoria) , even in transit status.
Such vessels will not be allowed also to get custom clearance and/or perform discharging/loading operation in any Turkish Port."




« Laatst bewerkt op: ma/20/mrt/2017 : 21 : 09 door Ron »

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5161
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #723 Gepost op: di/21/mrt/2017 : 07 : 46 »
Aanvaring tanker met vissersschip,Barcelona.

Op 20 maart 14.20 kwam de Russische tanker MIDVOLGA-2 in botsing met het Spaanse vissersschip
EL FAIRELL op 1,5 nm ten zuidoosten van Barcelona, ​​Spanje.
De Tanker meldde de aanvaring om 1515 aan de Spaanse havenautoriteiten.



Het vissersschip is gezonken en er konden twee vissers aan boord worden genomen door de tanker.
Twee bemanningsleden worden vermist en wordt er gezocht met inzet van reddingsboten, helikopter en een ROV.



De tanker die eigenlijk Barcelona verliet en onderweg was naar Alexandrie werd bevolen om terug te keren
naar Barcelona waar het schip aanmeerde op 21 maart 01.30.
Een onderzoek is aan de gang.



Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5161
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #724 Gepost op: di/21/mrt/2017 : 08 : 09 »
Doorvaren na ongeluk....

Berichtgeving 20 maart:

Op 19 maart kwam vroeg in de ochtend een onbekend koopvaardijschip in botsing met een 4,9-ton vissersboot op ongeveer
30 nm ten zuidoosten van Yeosu, Korea in de Oost Chinese Zee.



Begrepen wordt dat er 1 visser is gered en 1 wordt vermist.
Het koopvaardijschip voer weg van het ongeluk.
Twee vrachtschepen worden als verdachten aangemerkt:de Russische reefer ANTON GURIN en een Panamees schip.


21 maart UPDATE:

De vluchtende Russische reefer Rusland ANTON GURIN Reefer is opgespoord en meegenomen naar Yeosu waar het schip wordt vastgehouden.
De tweede stuurman die wacht had op het moment van de aanvaring is gearresteerd.
Het vissersschip kapseisde maar bleef ondersteboven drijven.
Bergingsschepen zijn er in geslaagd om het schip naar een droogdok te slepen.



 



Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5161
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #725 Gepost op: di/21/mrt/2017 : 13 : 29 »
Schipper uit Maasbracht overleden na ongeval

Een 61-jarige schipper uit Maasbracht is zondagavond dood gevonden in de Maashaven in Rotterdam.
Het lichaam van de man werd gevonden na een urenlange zoektocht.
De politie begon de zoektocht nadat zondagmiddag op het schip van het
slachtoffer de telefoon van de man werd gevonden.
De 61-jarige Maasbrachtenaar zelf werd daar niet aangetroffen.
De politie spreekt van een 'noodlottig ongeval' en denkt dat de man in het water is
gevallen bij het overstappen van het ene schip naar een ander.



Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5161
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #726 Gepost op: di/21/mrt/2017 : 13 : 50 »
Amsterdamse waterpolitie komt met strengere regels voor grachten



De Amsterdamse politie vreest voor chaos en ongelukken op het water zodra het vaarseizoen weer begint.
Want niet alleen onze straten raken steeds voller, ook op de grachten krioelt het 's zomers van de bootjes.
De waterpolitie komt daarom met extra vaarregels en gaat strenger controleren.



Maandag was het nog rustig, maar de agenten maken zich op voor een druk vaarseizoen.
Ze merken dat de grachten steeds populairder worden.
"Dat betekent dat je heel veel extra boten krijgt.
Toename van overlast, toename van onrust bij elkaar, met het varen.
En dat gaat dit jaar weer gebeuren", zegt Gerard Heesbeen van de waterpolitie.

De politie had de afgelopen jaren de handen vol aan botsingen op het water en
mensen die overlast veroorzaken met hun bootjes.



 Heesbeen: "Dat resulteert dan in vechtpartijen en ruzies.
Iets wat daar dan nog bijkomt, zeker met het mooie weer: het gebruik van drank.
Mensen die niet meer goed kunnen inschatten wat hun boot wel of niet kan doen."

Om de drukte beter te reguleren worden de vaarregels in de grachten aangescherpt.
"De maximum snelheid gaat omlaag van zeven naar zes kilometer per uur,
een aantal grachten wordt eenrichtingsverkeer en ook worden de regels
voor muziek aan boord strenger", zegt Heesbeen.



"De muziek wat je hebt aan boord mag niet luider zijn dan wat je zelf kan horen aan boord van je bootje.
Natuurlijk zullen we ook soms even wat door de vingers zien,
maar er wordt wel zeker ook tegen opgetreden om de overlast voor de stad te voorkomen."

Daarnaast kom je met een tweetakt buitenboordmotor de grachtengordel niet meer in.
"Het vrije Amsterdam blijft zoveel mogelijk gehandhaafd", spreekt Heesbeen hoopgevend. 
Een aantal regels is al ingegaan.
Als de bruggen op 1 april weer gaan draaien worden alle nieuwe regels van kracht



Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5161
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #727 Gepost op: di/21/mrt/2017 : 14 : 37 »
KPN hoofdsponsor Sail Den Helder 2017

KPN maakt vandaag bekend zich als hoofdsponsor en ICT-partner te verbinden aan Sail Den Helder 2017
en voorziet het gehele Sail-terrein van zowel 4G als gratis wifi.
Daarnaast komen er onder meer Reload & Relaxplekken waar bezoekers kunnen ontspannen terwijl hun smartphone wordt opgeladen.
De vijfde editie van Sail Den Helder vindt plaats van donderdag 22 tot en met zondag 25 juni.



Het ICT-landschap is sterk veranderd ten opzichte van de laatste editie van Sail Den Helder in 2013.
Mark Versteegen, Directeur sponsoring KPN: “Bezoekers willen altijd en overal goed bereikbaar zijn,
social media gebruiken en foto’s en video’s kunnen delen en bekijken.
Tijdens Sail wordt een grote data-piek verwacht en met trots kan ik zeggen dat KPN-bezoekers
van dit prachtige nautische evenement gaat voorzien van snel en veilig internet.”


Voor de vijfde editie van Sail Den Helder verwacht de organisatie ruim 30 Tall Ships afkomstig uit 17 landen.
Hierbij is een aantal primeurs onder de bezoekende Tall Ships, waarvan sommige zelfs niet eerder in Nederland waren,
zoals de in 2014 in Vlissingen gebouwde Shabab Oman II van de Omaanse Marine.



Tijdens Sail Den Helder vinden populaire activiteiten plaats zoals de “Fleet Review”, het prachtige vuurwerk en de Crew Parade.
Naast de indrukwekkende Tall Ships en het nationaal Varend Erfgoed staan ook enkele nieuwe thema’s
op het programma waaronder de mogelijkheid tot kennismaking met de offshore-industrie.

Gelijktijdig met Sail Den Helder 2017 vinden ook de Marinedagen plaats op 23, 24 en 25 juni.
Tijdens deze dagen opent de Koninklijke Marine haar deuren voor het publiek.
Daarbij kunnen marineschepen bezocht worden, zijn er spectaculaire demonstraties en is er van alles te doen.



Een unieke kans om al het moderne materieel van dichtbij te bekijken,
want normaal is de haven gesloten voor publiek.
Het havengebied van Sail en dat van de Koninklijke Marine vormen gedurende die dagen samen één evenemententerrein.



Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5161
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #728 Gepost op: di/21/mrt/2017 : 17 : 31 »
Friesland Boating steekt twee miljoen euro in fluisterboten

Botenverhuurder Friesland Boating in Koudum investeert twee miljoen euro in elektrisch varen.
Het bedrijf zal elf oude 'narrowboats' verbouwen tot elektrische fluisterbootjes.
Alle boten krijgen de naam van een van de steden van de Elfstedentocht.
Hoe groter de stad, hoe groter de boot.

Het doel is dat mensen die de boten huren ook daadwerkelijk de Elfstedenroute varen.
De eerste boot is al klaar en directeur Gerben Zwerver hoopt dat in 2018 de andere tien klaar zijn.


Filmpje >>>    


Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5161
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #729 Gepost op: di/21/mrt/2017 : 17 : 48 »
Amsterdam wordt steeds "leuker" als ik de berichten van de laatste tijd zo eens lees......
Ook dit bericht hieronder is wederom iets om achter je oren te krabben.
De centen die er mee verdiend worden zullen uiteindelijk toch weer uit de zakken
moeten komen van de consument zoals jij en ik....
Door sneller touristen in/uit te laten stappen vraagt men trouwens om ongelukken...
Regeltjesland Nederland t,is om gek van te worden....


Rondvaartboten gaan betalen voor aanleg bij steigers

Vanaf april moeten rondvaartboten gaan betalen voor het gebruik van de steigers bij het Anne Frankhuis,
de Sint Nicolaaskerk en het Muziekgebouw aan ’t IJ.
De bedoeling van deze maatregel is toeristen meer gespreid te laten opstappen in het drukke
centrum en dat de ondernemers meer bij dragen aan het beheer van het water, de steigers en de kades.

Als de proef, die het hele vaarseizoen geldt, goed verloopt, wordt bekeken of het betaalsysteem ingevoerd
wordt voor rondvaartboten bij alle steigers in het centrum.
De proef is ontwikkeld in samenwerking met reders, bewoners, bedrijven en de gemeente.




Vooral bij het Anne Frankhuis zijn nu op zomerse dagen en feestdagen regelmatig opstoppingen door
rondvaartboten bij steigers waar veel gasten op- en afstappen.
Ook worden de plekken gebruikt om gasten ter plaatse te werven.
Door het betaalsysteem worden reders gestimuleerd het op- en afstappen sneller te laten verlopen,
zodat meer reders gebruik kunnen maken van de steigers.
De betaling gaat elektronisch, via een chip die al in rondvaartboten is ingebouwd.

Rederijen gaan als starttarief € 1 per minuut betalen als ze passagiers laten op- en afstappen.
Dat lijkt niet veel, maar het is een prijsprikkel.
Het tarief kan per locatie naar boven of beneden worden bijgesteld in de proef om te zorgen
voor een sneller verloop van opstappen of voor een betere spreiding van de groepen passagiers.

Om de drukte en overlast op het water tegen te gaan is ook per 1 januari 2017 de vaarsnelheid
in de grachten verlaagd naar 6 km per uur, en wordt er vanaf april eenrichtingsverkeer
ingevoerd op de Prinsengracht.