Auteur Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (gelezen 193179 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5022
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1040 Gepost op: vr/21/apr/2017 : 16 : 57 »
Zeelieden sneller naar huis bij calamiteit

Reders worden vanaf volgend jaar verplicht een verzekering af te sluiten zodat hun zeelieden bij calamiteiten
sneller naar huis kunnen, bijvoorbeeld bij een scheepsramp of een faillissement van de reder.
Nu duurt het in dat soort gevallen soms maanden voordat ze naar huis kunnen.



De ministerraad heeft hier vrijdag mee ingestemd.
Door de nieuwe regeling wordt onder meer vervoer naar de thuishaven geregeld.
Verder wordt bepaald dat zeevarenden nog vier maanden loon krijgen doorbetaald.
Er varen ruim duizend schepen onder Nederlandse vlag met zo'n 30.000 zeelieden onder wie 7500 Nederlanders.

"Het is belangrijk dat zeevarenden in de handelsvaart onder goede omstandigheden hun werk kunnen doen
en ook meteen goede hulp krijgen als ze die nodig hebben",
aldus demissionair minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken die de wet heeft ingediend.


NB:Wederom een goede reden voor rederijen om onder een andere/goedkope vlag te gaan varen m.i.
Natuurlijk hartstikke goed bedoeld van regeltjesland Nederland,
maar volgens mij zou dat een wereldwijde verplichting moeten worden
eer dat het braafste jongetje van de klas (NL) weer eens een voorbeeld wil geven......
  :headbang:

Ron.
« Laatst bewerkt op: vr/21/apr/2017 : 16 : 58 door Ron »
"The woods are lovely, dark and deep,
         but I have promises to keep,
         and miles to go before I sleep,
         and miles to go before I sleep..."



Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5022
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1041 Gepost op: vr/21/apr/2017 : 17 : 33 »
Ferry zinkt door hevige windstoten in de haven.

21 April 2017

Een aan de kade afgemeerde veerboot in de haven van Algeciras heeft
gisteravond tijdens hevige windstoten zoveel water aan boord gekregen dat het zonk.
Niemand raakte gewond.



Hulpdiensten van de Spaanse stad omringden het schip met drijfkussens om eventuele verontreiniging tegen te gaan.
Het schip de "Panagia Parou"lag al enige jaren in de kleine haven afgemeerd.




« Laatst bewerkt op: vr/21/apr/2017 : 17 : 36 door Ron »
"The woods are lovely, dark and deep,
         but I have promises to keep,
         and miles to go before I sleep,
         and miles to go before I sleep..."



Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5022
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1042 Gepost op: vr/21/apr/2017 : 21 : 37 »
Nog even een mooi stukje voor onze gasten uit het topic "Verhaaltjes,wist U dat"........
hoe zat het ook al weer met die bijna WW3?!


Bay of Pigs.........

Varkensbaai-incident (1961)



Nadat Fidel Castro en zijn revolutionaire beweging in 1959 de macht op Cuba overneemt van de gevluchte president Batista,
weten zij de Verenigde Staten al snel tegen zich in het harnas te jagen door Amerikaanse bedrijven op het eiland te
nationaliseren en boeren grote stukken genationaliseerde grond toe te wijzen.

De verhouding tussen het nieuwe Cubaanse regime en de Sovjet-Unie is veel beter.
Sovjet-leider Nikita Chroesjtsjov verwelkomt de nieuwe communistische machtsbasis
in Latijns-Amerika en ondersteunt het Castro-regime financieel en militair.
Duizenden liberale Cubanen ontvluchten het land naar de Verenigde Staten.







De Amerikaanse president John F. Kennedy ziet het allemaal met lede ogen aan.
In januari 1961 waarschuwt hij het Amerikaanse Congres dat de crisissfeer waarin
de Koude Oorlog zich bevindt in ernst toeneemt en pleit ervoor dat vanuit Amerikaanse
kant actie wordt ondernomen. In het geheim is de Amerikaanse geheime dienst CIA
ondertussen al maanden bezig een nog door president Dwight Eisenhouwer goedgekeurd
plan om een groep gevluchte Cubanen te ondersteunen tijdens een inval in Cuba.
Het plan is om een militaire landing te maken in de Cubaanse Varkensbaai en vanuit
daar een volksopstand tegen het regime van Castro op te zetten.




Maandenlang trainen de Cubaanse contrarevolutionairen in de kunst van het guerrilla-oorlogsvoering.
Gekozen is voor de afgelegen en goed te verdedigen Varkensbaai, zodat de Amerikanen ongemerkt
voor de nodige tactische en militaire steun kunnen zorgen.




Kennedy benadrukt dit belang van geheimhouding, omdat hij niet wil dat het wereldkundig zou
worden gemaakt dat de Amerikanen de militaire invasie actief steunden.
Hij vreest een verregaande verslechtering van de verhouding met de Sovjet-Unie.





Op 17 april 1961 landden 1.511 Cubaanse ballingen, vervoerd door Amerikaanse schepen
en gedekt door Amerikaanse vliegtuigen, in de Varkensbaai.
Al snel lopen ze tegen bijzonder fel verzet van de troepen van Castro aan,
die via grondig werk van de eigen geheime dienst en via waarschuwingen van de Russische KGB
op de hoogte waren van de invasieplannen van de CIA



De Houston zinkt na een luchtaanval  van Castro,s airforce.




Dit zorgt ervoor dat Kennedy bijzonder voorzichtig is in het verschaffen van grootschalige,
en dus opvallende, militaire steun aan de operatie.
Zo wijst hij kort voor de operatie een belangrijke onderdeel van het invasie-plan,
het bombarderen van verschillende Cubaanse militaire vliegvelden, van de hand.
Het verkleint de kans op een militaire overwinning, gezien het grote belang van luchtoverwicht tijdens de invasie.




Al snel lopen ze tegen bijzonder fel verzet van de troepen van Castro aan, die via grondig werk
van de eigen geheime dienst en via waarschuwingen van de Russische KGB op de hoogte waren
van de invasieplannen van de CIA.



Dit enorme tactische voordeel wordt grondig uitgespeeld en de door de Amerikanen
gesteunde invasie wordt binnen twee dagen weggevaagd.



Honderden ballingen worden door de troepen van Castro gevangen genomen en tientallen
worden geŽxecuteerd.
Ruim anderhalf jaar later kunnen de overgebleven ballingen, in ruil voor 53 miljoen
dollar aan voedsel en medicijnen, naar de Verenigde Staten terugkeren.



Kennedy en Chroesjtsjov

Het Varkensbaai-incident zou grote geopolitieke gevolgen hebben.
Het beschadigt het aanzien van de regering-Kennedy en maakt Cuba alert voor
toekomstige aanvallen vanuit de VS.



Enkele topstukken van de CIA moeten als gevolg van de mislukte aanval het veld ruimen,
en ook de president krijgt de nodige kritiek te verduren.
Hij kan zich niet verschuilen achter zijn onervarenheid, omdat de aanval met zijn
volledige goedkeuring en ook in lijn met zijn eigen ideeŽn is uitgevoerd.



De CIA heeft op haar beurt de kracht van het Castro-regime enorm onderschat,
en de bereidheid van de Cubaanse bevolking om zich bij de opstandelingen aan
te sluiten schromelijk overschat.


Het incident overtuigt Castro ervan dat de Amerikanen hem met alle mogelijke
middelen uit het zadel wilden werken.
Hij haalt zijn banden met de Sovjet-Unie op zowel economische als militair gebied verder aan.
ĎVarkensbaaií zou zo de opmaat vormen voor de Cuba-crisis, waarbij de Verenigde Staten
en de Sovjet-Unie bijna in een oorlog verzeild raken over op Cuba te plaatsen Sovjet-raketten.


VIDEO:    
"The woods are lovely, dark and deep,
         but I have promises to keep,
         and miles to go before I sleep,
         and miles to go before I sleep..."



Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5022
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1043 Gepost op: za/22/apr/2017 : 11 : 36 »
Schade stuw Grave voor RWS inmiddels 20 miljoen

Rijkswaterstaat moet de vele miljoenen kostende reparatie van stuw Grave voor eigen rekening nemen.
ĎHet zijn gewoon maatschappelijke kostení, zegt Eric Diepstraten als directeur netwerkmanagement
van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland vrijdag 21 april tijdens een bijeenkomst op het stuw- en sluizencomplex in Neder-Asselt tegen Schuttevaer.
De teller staat inmiddels op 20 miljoen euro en kan nog verder oplopen.

Op donderdagavond 29 december 2016 is bij mistig weer een binnenvaartschip, geladen met benzeen, tegen de stuw op de Maas bij Grave aangevaren. Als gevolg hiervan raakte het schip en de stuw beschadigd.



De maritieme kamer van de rechtbank in Rotterdam heeft onlangs het verzoek van de Duitse rederij GEFO om de aansprakelijkheid van het binnenvaartschip Maria Valentine, welke de schade heeft veroorzaakt, te beperken.
Hierdoor moet Rijkswaterstaat de kosten zelf betalen.
De rechtbank stelde het maximumbedrag waarvoor de eigenaar van de Maria Valentine bij
eventuele schadeclaims aansprakelijk is, op ongeveer 912.000 euro.

Het definitief herstel van stuw Grave ligt op schema. Volgens planning is de stuw eind juli 2017 volledig hersteld en weer operationeel.
Momenteel worden er inspecties en reparaties uitgevoerd aan de betonnen constructie onder water.
Hiervoor wordt een droogzetkuip gebruikt waarmee delen van de betonnen constructie tijdelijk worden drooggezet.

Deze week zijn de eerste steunberen op de bodem van de stuw geÔnspecteerd en getest.
Steunberen zijn de betonnen aanslagnokken onder water waar de jukken van de stuw op steunen.
De herstelwerkzaamheden aan de overige steunberen duren naar verwachting nog uiterlijk 4 weken.

Een droogzetkuip is kokervormig en wordt op de betonnen onderwaterconstructie van de stuw geplaatst,
waarna het water er uitgepompt wordt.
Het specifieke deel van de betonconstructie en de steunberen die geÔnspecteerd en getest moeten worden,
komen daardoor tijdelijk droog te staan.

Speciaal voor de werkzaamheden in Grave diende de droogzetkuip eerst aangepast te worden aan de onderkant.
Normaal wordt deze droogzetkuip alleen gebruikt voor onderhoud bij de stuwen Sambeek en Belfeld.
De aanpassingen aan deze droogzetkuip zijn demontabel.
Het passtuk onderaan de kuip dat specifiek gemaakt is voor Grave wordt er na de herstelwerkzaamheden weer afgehaald,
zodat de droogzetkuip weer ingezet kan worden bij de stuwen Sambeek en Belfeld.

Voor onderhoudswerkzaamheden aan stuw Grave wordt normaal een zogenoemde voorzetkuip gebruikt.
Deze kan echter alleen gebruikt worden als de jukken in de stuw nog aanwezig zijn.

Momenteel worden op de werkplaats in Rotterdam de beschadigde jukken en schuiven gerepareerd en opnieuw in elkaar gezet.
Zodra deze gereed zijn, worden ze weer aan de stuwbrug gemonteerd.

Als alle nieuwe en gerepareerde onderdelen bevestigd zijn, volgt eerst nog een testperiode om te controleren
of alles goed gemonteerd is en of de mechaniek goed functioneert.
Als dat het geval is, kan de tijdelijke breuksteendam afgebroken worden en is de stuw weer volledig operationeel.


"The woods are lovely, dark and deep,
         but I have promises to keep,
         and miles to go before I sleep,
         and miles to go before I sleep..."



Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5022
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1044 Gepost op: za/22/apr/2017 : 12 : 15 »
Teekayís olietanker AXEL SPIRIT aangevallen door piraten.

April 22, 2017

Negen piraten in een skiff hebben op 19 april de olietanker Axel spirit aangevallen waarbij geschoten werd.



Om 08.45 UTC vond de aanval plaats en werd het alarmsignaal gegeven,
de brandkranen open gedraaid door de bemanning om de piraten op afstand te houden,
en verschanste het overbodige personeel zich in de citadel.(afgesloten ruimte speciaal ingericht voor dit soort calamiteiten)
Op dat moment bevond de tanker zich op 60nm uit de kust van Brass (Nigeria)




De snelheid van het schip werd verhoogt en men maakte slingerbewegingen om de piraten af te schudden.
Terwijl de kapitein met het escortevaartuig communiceerde brak de skiff de aanval af en vaarde van het schip weg.
De tanker en bemanning gaf aan in veiligheid te zijn en vervolgde hun reis welke van Abidjan (Ivoorkust) naar Nigeria gaat.
Op 21 april was het schip op plaats van bestemming nl.de  Brass Oil Terminal. 

 

"The woods are lovely, dark and deep,
         but I have promises to keep,
         and miles to go before I sleep,
         and miles to go before I sleep..."



Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5022
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1045 Gepost op: za/22/apr/2017 : 12 : 41 »
De Rooswijk wordt geborgen, net als het Hollandia-wrak

21 april 2017

Waarom het misging met de Hollandia op 13 juli 1743, zal wel altijd onduidelijk blijven.
Het schip was nog maar een jaar oud en tien dagen eerder begonnen aan zijn eerste grote reis, naar de Oost.



Onderweg raakte de Hollandia onder bevel van kapitein Jan Kelder de twee schepen kwijt waarmee het de tocht maakte.
Mogelijk had dat te maken met slecht zicht. Bij een van de Scilly Eilanden ten zuidwesten
van Engeland liep het schip op een rots en verging het.
De 276 opvarenden kwamen om het leven.
Onder hen waren de vrouw en een broer van Gustaaf Willem van Imhoff, die kort daarvoor gouverneur-generaal
van Nederlands-IndiŽ was geworden.


8 Reales 1738 MF - Philips V - uit het VOC-Schip "Hollandia"

Interesse voor de berging was er vrijwel direct, want de Hollandia had een geldschat ter waarde van zo'n 130.000 gulden aan boord.
Maar in de achttiende eeuw en ook later waren pogingen daartoe tot mislukken gedoemd.

De Hollandia bleef onaangeroerd liggen op de zeebodem, net als de ook drie jaar eerder voor de Engelse kust vergane
De Rooswijk, die zoals deze week bekend werd, binnenkort geborgen gaat worden.


Hollandia door Willem van de Velde Nederlands Scheepvaartmuseum Amsterdam

Pas in de tweede helft van de twintigste eeuw bood het beschikbaar komen van moderne technieken
nieuwe mogelijkheden voor zoektochten naar de wrakken van de compagnie.
Sonarapparatuur hielp ze op te sporen.
Duikers beschikten inmiddels over uitrustingen om tot bepaalde dieptes af te zakken.

Wie legaal wat met een van de 246 ooit vergane VOC-schepen wil, kan niet om de Nederlandse staat heen.
Die is de rechtsopvolger van de compagnie die in 1795 bankroet ging en eigenaar van de wrakken.
Het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk toonde aanvankelijk weinig belangstelling voor duikexpedities:
er was al zoveel VOC-geschiedenis beschikbaar voor het publiek.
Maar de handelsgeest die Nederland ooit groot had gemaakt, was nog niet helemaal weg.


Schepen aan lager wal
De 'Ridderschap' en 'Hollandia' in de problemen in de Straat van Gibraltar
1-3 Maart  1694 (andere Hollandia?)
Ludolf Backhuysen, 1708.


Reden waarom de Directie der Domeinen van het ministerie van FinanciŽn wel toestemming wilde geven.
Het risico was nul, redeneerden de ambtenaren daar, elke opbrengst meegenomen.

Rex Cowan, een Brit die zijn bestaan als jurist had verruild voor een leven als speurder naar scheepswrakken,
sloot een contract met de Nederlandse staat. Een kwart van het gevondene zou voor Den Haag zijn.

Het vergde jaren van spitten in de archieven en onderzoek ter plekke om het wrak van de Hollandia te lokaliseren.
Uiteindelijk lukte het in 1971 met behulp van een magnetometer. Van het schip was weinig meer over, van de inhoud heel wat meer.

Cowan en zijn team haalden onder meer dertigduizend zilveren munten boven water.
Ze moesten nog hun best doen om voordien vernietiging door vissers en plundering door concurrenten te voorkomen.

Nederland bleek uiteindelijk meer geÔnteresseerd in alledaagse voorwerpen dan in het gevonden geld:
alles wat nog niet bekend was dankzij voorwerpen, documenten en afbeeldingen in bestaande collecties.

Vondsten van de Hollandia vormden met materiaal uit drie andere wrakken de basis voor de in 1980 in het Rijksmuseum
gehouden tentoonstelling 'Prijs der zee'.
Het publiek kwam in groten getale af op deze poging het leven aan boord van de VOC-schepen te reconstrueren.

Mede geÔnspireerd door het succes van de expositie vertrok in het voorjaar van 1981 nog eens een
Nederlandse expeditie naar de plek waar de Hollandia op de zeebodem lag.

Pers en publiek speculeerden over nieuwe schatten, maar daar was het de onderzoekers niet om te doen.
Ze waren er ook niet meer.
Het ging de onderwaterarcheologen en andere specialisten om nog meer zicht op het dagelijks leven op een schip als de Hollandia.
Ogenschijnlijk simpele vondsten als een ton, brandhout en steenkool leverden daar een bijdrage aan.


« Laatst bewerkt op: za/22/apr/2017 : 12 : 59 door Ron »
"The woods are lovely, dark and deep,
         but I have promises to keep,
         and miles to go before I sleep,
         and miles to go before I sleep..."



Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Berichten: 2275
  • Geslacht: Man
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1046 Gepost op: za/22/apr/2017 : 15 : 24 »
Plancius, dat was de persoon naar wie de straat waar ik wat jaren woonde in Amsterdam (nabij Haarlemmerplein en houttuinen)  genoemd was.
Daar woonde ik 3 hoog maar zag en hoorde trams lijn 13- N.S treinen-draaibruggen en binnenvaarders-en hoorde schepen die voorbij het stenen hoofd en nabij de houthaven in en uit voeren. Schepen laden en lossen voor SHB in de westhavens overdag en vaak avonds uit dansen in de Mercurius op de nieuwe dijk of cafee op de korte nieuwe Dijk waar oa Wally Tax in een band speelde. Of in mijn oude KNSM kroeg de Kongo Star om eerst effe in de stemming raken met wat pilsjes. Schepen en de zeevaart lieten je niet effe los. Toen ook getrouwd he met 'n leuke meid , allebei goed verdienen dus we hadden er een geweldige tijd. Toch als ik 's nacht de hoorn van een zeeschip hoorde zei ik steeds".........................
"Jean darling there goes one out again without me" ,  waarop zij dan antwoordde: "No this one is bringing you back to me". Jean Engels dus sprak destijds nog geen Nederlandsen als ze het probeerde sprak iedereen verder met der in HAAR moedertaal. Dat is ook Amsterdam. Als ik er kom vind je mij altijd nabij het maritiem gebeuren.
                                                                           Vrg...Hub in Birzi   

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Berichten: 2275
  • Geslacht: Man
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1047 Gepost op: za/22/apr/2017 : 15 : 38 »
mooi verhaal van die Viola uit Hull . Bij de Falklands zelf ligt ook een roodkleurrig zeilschip dat er strandde en waarvan de masten nog erop staan.
Nu is het eiland waarover jij schrijft m.b.t de Viola inderdaad nog een stief kwartiertje varen vanaf de Falklands die ik goed 2 jaar geleden bezocht.
Minstens 1000 km ja dus al je het over isolement hebt. Ik vond de Falkland Port Stanly al desolaat maar het had een aparte schoonheid toch wel.
De stranden zijn zo maagdelijk met alleen kringetjes puinguins die elkaar warmwrijven haha maar je kunt ook niet op die stranden omdat er overal
waarschuwingen staan (borden en roodwit lint) om tegen landmijnen te waarschuwen. Wat ook opvalt is hoeveel en hoe groot die eilanden stiekum toch zijn . Veel bewoners ook maar dat zijn pinguins en zeevogels. Gelukkig zijn er ook twee pubs maar de barlady's waren niet zo aantrekkelijk als
destijds in de Congo star .
                                                                                                                                           Vrg...Hub

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5022
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1048 Gepost op: zo/23/apr/2017 : 09 : 19 »
Ampelmann lanceert ĎIcemaní voor koude offshore gebieden

Ampelmann onthulde op 20 april ĎIcemanní, een Walk to Work systeem speciaal
voor het gebruik in extreem koude weersomstandigheden.
Het zogenaamde N-type is ontworpen om bemanning veilig en efficiŽnt te verplaatsen in temperaturen
tot -28 graden Celsius in een volledig afgesloten en geÔsoleerd systeem wat tot een golfhoogte van 3,5 meter hoogte te gebruiken is.
Iceman kan 360 graden draaien en wordt vanaf het schip bestuurd.



Walk to work systemen worden gebruikt om bemanning over te laten stappen tussen offshore-platforms en schepen.
Deze systemen worden steeds vaker gebruikt in de offshore industrie als veilig en kostenbesparend alternatief voor de overstap met helikopters.



Ampelmann wil met Iceman de extreem koude olie- en gasgebieden bedienen in het niet-Arctische Rusland,
Noorwegen, Canada en in de regioís van de Kaspische Zee.
Ampelmann heeft in nauwe samenwerking met Sakhalin Energy The Iceman ontwikkeld en gaat The Iceman
ook zelf inzetten in Sakhalin-2-veld in Oost-Rusland (buiten de poolcirkel).



De komende 10 jaar gaat Iceman op een van ijsklassenschepen ingezet worden.



Ampelmann ontwerpt en levert wereldwijd innovatieve, veilige, betrouwbare en efficiŽnte
transferoplossingen voor de offshore-energie industrie.
Met een track record van meer dan drie miljoen veilige tranfers voor bemanning, meer dan 1,5 miljoen kg vrachtvervoer
en 200 projecten wereldwijd, werkt Ampelmann in Europa, Afrika, AziŽ, AziŽ, Amerika en het Midden-Oosten.


"The woods are lovely, dark and deep,
         but I have promises to keep,
         and miles to go before I sleep,
         and miles to go before I sleep..."



Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5022
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1049 Gepost op: zo/23/apr/2017 : 09 : 44 »
Tanker loopt op onbekend rif.

De Spaanse LNG-tanker SEVILLA KNUTSEN LNG-tanker is ten zuiden van Guam
in de Pacific op een rif gelopen welke niet op de zeekaarten staat vermeld.
Het schip was onderweg van Japan naar AustraliŽ.



Volgens AIS is het in de vroege in de ochtend van 18 april gebeurd.
De tanker heeft ernstige schade geleden opgelopen waaronder de boeg en een dubbelwandige breuk met als gevolg dat er water binnen stroomt.
De situatie werd onder controle genomen door de bemanning en wilde de koers van de tanker verleggen naar Guam,
maar  deze actie werd door Guam Navy Base geweigerd en werd koers gezet naar de Filippijnen.



In de avond van 22 april was de SEVILLA KNUTSEN  50 nm ten oosten van de Golf van Leyte Filipijnen
en voer met een snelheid van ongeveer 10-12 knopen.




"The woods are lovely, dark and deep,
         but I have promises to keep,
         and miles to go before I sleep,
         and miles to go before I sleep..."