Author Topic: POLLUX  (Read 34005 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Willem de Roo

• Newbie
Re: POLLUX
« Reply #170 on: Wed/12/Sep/2018 : 19 : 23 »
Ook op de internaat school schuin tegenover de Pollux aan de P.H.Kade/Oosterdok moesten de a.s. stuurlieden ook alle kneepjes van dit vak leren. Op mijn eerste reis als leerling op de Willemstad moest ik grommertjes splitsen voor een dek spel voor de passagiers. Ik herinner me dit zo goed omdat dit in het kabelgat moest worden gedaan op een zwaar stampend schip. Zeeziek dat ik werd. Maar gelukkig is dat de enige keer geweest dat ik daar last van had. Alleen na een reis van 6 weken mocht ik weer afmonsteren. Absoluut ongeschikt voor een passagiersschip. Gelukkig mocht ik daarna op de gloednieuwe Achilles mee naar Chili. Dat was pas genieten.
Groetjes Willem.
« Last Edit: Wed/12/Sep/2018 : 19 : 25 by Willem de Roo »

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #171 on: Wed/12/Sep/2018 : 20 : 02 »
Mooi verhaal Willem. Het touwsplitsen heb ik altijd wel leuk gevonden, daar in tegen vond ik staalsplitsen maar niks, het werkte niet mee en dat had je met touw wel. Maar wat ik al eerder zei, aan boord werd het niet meer gedaan, althans niet op de reizen die ik gemaakt heb. Zo nu en dan vind ik het nog wel leuk om te doen als ik een stuk touw in mijn hand heb of ik ga een beetje knopen.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #172 on: Thu/13/Sep/2018 : 08 : 56 »
1949-WANDKLIMMEN.
Over het gehele schooljaar ben ik maar 2 keer naar boven geklommen.
Ik weet niet meer of dat ook bij de les hoorde om evt. je hoogtevrees te overwinnen,
meer het was altijd wel leuk om naar de kloot te klimmen en van het uitzicht te genieten.

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #173 on: Sat/15/Sep/2018 : 11 : 03 »
Op de Pollux werd er niet geslapen in een bed, maar in een hangmat.
De hangmatten werden met een goede stevige knoop aan ijzeren stangen vast gemaakt.
Ze werden 's avonds tussen en 7 en 8 uur opgehangen en de volgende morgen bij het opstaan weer weggehaald.
Voor het slapen ging men nog even naar de wc en vonden andere leerlingen het leuk om jouw stevige knoop
te veranderen in een slipsteek.
Wanneer je dan met een zwaai je zelf de hangmat in slingerde, dan lag je in een mum van tijd weer op de grond.
Je medeleerlingen hadden dan de grootste lol en de dader was in geen velden of wegen te bekennen.

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #174 on: Sun/16/Sep/2018 : 12 : 10 »
In 1989 is de Pollux verplaatst naar IJmuiden waar het tot 1991 in gebruik was als internaatschip.
Sinds 2012 is het schip na restauratie terug in Amsterdam, het ligt in het IJ bij het vroegere NDSM terrein.
In 2013 heeft de Pollux een andere plek gekregen aan de NDSM-pier. I
in 2014 is het schip verkocht aan de eigenaar van het Amstel Botel en werd tussen 8 januari en 25 maart 2015
gerenoveerd bij Scheepswerf Brouwer in Zaandam.

« Last Edit: Sun/16/Sep/2018 : 12 : 11 by Willem Visser »

Offline KeesvH

• Jr. Member
« Reply #175 on: Sun/16/Sep/2018 : 23 : 02 »
In 1990/1991  de eerste reunie georganiseerd door Chris van Drunen op de pollux, het schip zag er toen behoorlijk gehavend uit, het dek naar de kloten, de sloepen waren gejat, heel veel plastic schroefjes gedoe in de was ruimte voorschip, nergens ook maar iets van onderhoud te bespeuren.
Heel triest toen, al was de reunie op komst heel groot en goed georganiseerd door Chris inclusief een perfecte maaltijd met elkaar.
Daarna heeft er geen reunie meer plaats gevonden tot dat Jan van Duivenbode de vrienden van de pollux op starten, en het schip in handen van Harry Smit kwam en door Harry totaal werd gerenoveerd.
Chris, Jan en Harry waren de mannen van het eerste uur en hebben wel een pluim verdient zou ik zeggen.
Later heeft Willem Kruk ook een belangrijke rol gespeeld om de organisatie op vele manieren in de vaart te houden, ook Willem verdient een lintje zou ik zeggen.
Die tijd komt nooit meer terug.
                                                        Kees :drinking24:
« Last Edit: Mon/17/Sep/2018 : 00 : 13 by Willem Visser »

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #176 on: Mon/17/Sep/2018 : 15 : 52 »
1969-POLLUX KRIJGT EEN ONDERHOUDSBEURT

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #177 on: Tue/18/Sep/2018 : 09 : 50 »
Eenmaal per week, ik dacht op de vrijdag, kregen we zwemles in het Heiligebad. Het Heiligebad lag gelegen tussen
de Kalverstraat en het Spui. Wanneer het redelijk weer was, gingen we daar roeiend naar toe via het Oosterdok,
Oude Schans, Zwanenburgwal, Amstel en dan lagen we de boot op de Singel vast. Het roeien ging op commando
van de roerganger 'Haal op, gelijk" werd er geroepen als we van de kant af waren, gevolgd door '1 - 2' om het tempo aan te geven.
Het was ongeveer een half uurtje roeien en hadden we altijd veel bekijks vanaf de kant. Als het regenachtig of winderig weer
was dan gingen we daar lopend naar toe. We liepen altijd een vaste route als we zonder begeleiding mochten gaan en liepen we via
het wallen gebied. Wij hoopten altijd dat het geen roeiweer was, zodat we konden lopen en 'raampjes' konden kijken. Buiten
de zwemlessen gingen we eens in de 2 weken roeien op het Oosterdok, dat hoorde bij de les.

« Last Edit: Tue/18/Sep/2018 : 11 : 29 by Willem Visser »

Offline Willem de Roo

• Newbie
« Reply #178 on: Tue/18/Sep/2018 : 11 : 19 »
Ik kan me herinneren dat wij altijd 3 breed in uniform marcheerden naar de Heiligeweg. De baksmeester was dan de commandant.
Als die een leuke meid zag zei hij "openen rijen" en de dame in kwestie kwam dan in het midden van de groep. Daarna was het commando "sluiten rijen" Gevolg dat ze klem tussen ons inzat. Meestal viel dat wel in goede aarde. Niet altijd natuurlijk. Er zijn wel leuke vriendschappen uit geboren. Groetjes Willem.

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Zeelieden voelen zich overal thuis zeker bij ons
« Reply #179 on: Wed/19/Sep/2018 : 12 : 57 »
Je leerde inderdaad splitsen en knopen de foto die er staat is van mijn groep en sta er zelf ook op. Ook het roeien naar de heiligerweg om te zwemmen hebben wij gedaan. Als je je best deed dan ging je samen met Schaaf naar de roeiwedstrijden op de bosbaan en dan mocht je de startersbootjes bemannen.
Was een mooie tijd heb er veel geleerd.

Vrg Coaster
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE