Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 122646 times)

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Offline Job Mattijssen

• Sr. Member
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« on: Fri/30/Dec/2011 : 02 : 26 »

Er is steeds minder echt nieuws over de "Rena".

Ik las dat de kosten van deze stranding nu tegen de 20 miljoen dollar lopen, maar het zou me niets verbazen als het uiteindelijke bedrag veel hoger komt te liggen.

De containers die achter de accomodatie waren geplaatst en die je op diverse fotos als een kromme toren half overboord kon zien hangen, zijn allemaal al van boord gehaald.

Op 21 december waren van de totale hoeveelheid van 1368 containers, 227 containers verwijderd.  En op 26 december was dat getal opgelopen naar 341 containers verwijderd.
Men verwacht nu dat begin maart alle containers van boord zullen zijn gehaald.  Er is nog geen nieuws over plannen om daarna het schip zelf van het rif te trekken.

De kapitein en de tweede stuurman zitten nog steeds in de gevangenis. Af en toe komen de autoriteiten met een nieuwe of een meer "up to date" aanklacht tegen die twee, maar verder lijkt het niemand veel uit te maken wat er met hen gebeurt.

Er werken minstens twee kraanschepen aan de berging van de containers: de "Smit Borneo" (die een grote reikwijdte heeft en daarmee als hij aan bakboordskant van de Rena is geankerd, zonder problemen de containers van de stuurboordskant van het schip kan lichten) en de "ST-60" die daarna de containers van de Smit Borneo ontvangt en naar de haven van Tauranga brengt.

Beste wensen van Job
Down Under

Offline hans robbers

• Hero Member
  • 1 ons komedie is meer waard dan een kilo verstand
Je krijgt meer voor elkaar bij mensen als je zelf niet de eer op strijkt.

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2 on: Sun/ 8/Jan/2012 : 10 : 09 »
Gestrand schip bij Nieuw-Zeeland gescheurd

Het vrachtschip dat sinds oktober vastzit voor de kust van Nieuw-Zeeland, is in twee stukken gebroken. 

Beide delen liggen ongeveer 30 meter van elkaar. Naar schatting 200 tot 300 van de ongeveer 830 containers aan boord zijn in zee gevallen. Die spoelen in de loop van zondag waarschijnlijk aan op stranden. Mogelijk is er ook meer olie vrijgekomen.

Dat hebben de autoriteiten in de regio Bay of Plenty laten weten. Zij verwachten dat het achterste deel van het schip kapseist en zinkt. Daardoor zal het aanzienlijk moeilijker worden containers uit dat deel te bergen. Schepen hebben het dringende advies gekregen uit de buurt van het vrachtschip te blijven.

Scheur
Tijdens een storm bijna een week geleden ontstond een grote scheur in de romp van het schip de Rena. De barst werd groter door aanhoudende metershoge golven. Het slechte weer kan nog dagen duren.

Het containerschip was in oktober vastgelopen op een rif bij het Noordereiland van Nieuw-Zeeland. Dat leidde tot een olielek, waardoor dieren en stranden werden besmeurd. Bergers wisten daarna de meeste olie uit het schip te pompen. De kapitein van de Rena is opgepakt. Hij heeft volgens justitie onnodige risico's genomen.

Zie ook het filmpje wat hans in het vorige bericht  heeft geplaatst.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Online Ron

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
« Reply #3 on: Mon/ 9/Jan/2012 : 20 : 51 »
Hoi Hans.

Hier ook een mooi fimpje waarbij dit schip ook diverse malen in beeld is....

http://www.youtube.com/watch?v=tTG0PDC6-4Ahttp://

Groet Ron
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline hans robbers

• Hero Member
  • 1 ons komedie is meer waard dan een kilo verstand
« Reply #4 on: Mon/ 9/Jan/2012 : 21 : 04 »
Ron, als ik het filmpje bekijk voeren wij op een dorp, zij varen nu op een stad.
Maar of het nu leuker is geworden??
Geen biertje meer mogen drinken AB, en bijna nergens meer de wal op mogen.
Geef mijn portie maar aan Fikkie, laten we blij zijn dat we de goede tijd hebben mee gemaakt, of ben ik nu een oude lul?
Je krijgt meer voor elkaar bij mensen als je zelf niet de eer op strijkt.

Offline Job Mattijssen

• Sr. Member
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #5 on: Tue/10/Jan/2012 : 01 : 06 »

Christmas Island is een eilandje dat ruwweg 200 mijl ten zuiden van Java ligt. Omdat het Australisch bezit is, kwam het tot nu toe vooral in het nieuws als daar weer een boot vol vluchtelingen aan kwam.

Maar gisteren kwam het in het nieuws doordat een kleine bulkcarrier genaamd "Tycoon" (Panamese vlag, 84 meter lang en 4129 ton draag vermogen) die daar fosfaat lag te laden, in slecht weer alle trossen brak. Daarna lag het schip een tijd lang tegen de kade aan te beuken, waarna het in tweeen brak.

De 15 bemanningsleden sprongen allemaal in het water (er stond een deining van 4 m hoog). De Australische marine gebruikte rubber bootjes om de bemanning op te pikken.  Er waren twee licht gewonde bemanningsleden die naar het ziekenuis werden gebracht.

Natuurlijk is er meteen weer olie vervuiling: het schip had als brandstof 102 ton zware stookolie; 32 ton lichte diesel-olie en 11000 liter smeerolie aan boord.
Verder had het al 260 ton fosfaat geladen, wat ook vervuiling geeft.

Een probleem is dat Christmas Island vrijwel geen echte havens heeft, dus nu dit gebroken schip de toegang tot de enige kade in Flying Fish Cove heeft versperd, gaan ze ook problemen krijgen met de aanvoer van voorraden voor de eiland bewoners (en de honderden boot vluchtelingen die daar in kampen op de uitslag van hun visum aanvraag zitten te wachten).

Meer nieuws volgt later vandaag; ik moet nu even naar het ziekenhuis voor de uitslag van de scan en eventuele verdere chemo...

Job
Down Under

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #6 on: Tue/10/Jan/2012 : 10 : 11 »
Zie ook dit filmpje over de Tycoon -------------> Tycoon
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Offline Job Mattijssen

• Sr. Member
« Reply #7 on: Tue/10/Jan/2012 : 10 : 34 »
En het gaat niet veel beter met het containerschip Rena dat al maandenlang bij de Noord-Oost kust van Nieuw Zeeland op een rif ligt.
Het achterschip is nu ter plaatste gezonken in een waterdiepte van ongeveer 60 meter.
Toen dat achterschip op punt van zinken stond heeft de sleepboot "GO Canopus" die op het achterschip van de Rena had vastgemaakt, nog geprobeerd dat in een betere richting te draaien zodat het later gemakkelijker zou zijn om de overblijvende containers van het achterschip te lichten, maar daar hadden ze geen succes mee.
Overigens waren er in het begin schattingen dat er bij het in tweeen breken van de Rena tussen de 200 en 300 containers verloren waren gegaan, maar dat is nu herzien tot een getal tussen de 100 en 150 containers.
De bergers schatten dat er nog 400 containers in het achterdeel van het schip liggen te wachten.
Dat achterschip is overigens niet helemaal gezonken: er ligt ongeveer 75 procent onderwater en de rest steekt nog boven water uit.

Job
« Last Edit: Mon/14/May/2018 : 17 : 32 by Willem Visser »
Down Under

Offline Ton Kompier

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reply #8 on: Sat/14/Jan/2012 : 15 : 28 »
Beetje vreemde foto, lijkt wel of ik een stuk rotsblok zie.

Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Job Mattijssen

• Sr. Member
« Reply #9 on: Sun/15/Jan/2012 : 05 : 17 »

Volgens het tv nieuws hier in Australie is de Costa Concordia over een lengte van 50 meter open gereten. Het schip is ongeveer 300 meter lang dus een scheur van 50 meter is gewoon te veel; ook al sluiten ze meteen alle waterdichte deuren.

Ik kan niets zeggen over de oorzaak van die stranding. Het tv nieuws zei ook dat er twee uur eerder een electrische storing was geweest aan boord, en als gevolg daarvan waren de GPS apparaten aan boord in de war geraakt.
Maar zelfs op een schip als de "Album" hadden we twee GPS apparaten, en we hielden een ruw logboek bij waarin we ieder uur de positie, koers en vaart noteerden zoals dat door ieder van die twee GPS werd aan gegeven.

Ik weet dat er nieuwere systemen zijn waarbij automatisch de meerdere GPS apparaten aan boord vergelijken wat ze als positie enz aangeven, en je krijgt meteen een alarm als er een verschil tussen die dingen komt.
Je kan dan stellen dat het eens kan gebeuren dat alle GPS apparaten aan boord precies dezelfde fout hebben. In dat geval krijg je natuurlijk geen automatisch alarm van die GPS. Maar hoe zit het dan met de ouderwetse navigatie, waarbij de stuurlieden ook via radar en zicht-peilingen de scheeps positie controleren !!!  Dat mag wel een ouderwets systeem zijn, maar je hoort het nog steeds toe te passen. En je kan zelfs een vuurtorentje zien, verdomde dicht bij de boeg van de cruise liner....

Voor wat betreft de "Rena": er is al dagenlang geen verandering in de situatie. De bergers wachten op iets beter weer zodat hun duikers kunnen gaan kijken hoe het zit met de achtersteven van de Rena. Maar dat is nu nog te gevaarlijk voor duikers.

En tenslotte de "Tycoon" die op Christmas Island aan de grond liep:
Op alle fotos die ik tot nu toe heb gezien, ligt het schip tegen een soort kade-muur aan te beuken. Het is daar erg ondiep, daarom zie je niet direkt dat het schip is gezonken. Maar ze ligt echt met haar vlak op de zeebodem.

De fosfaat mijn had in het jaar 2011 liefst 45 dagen waarin ze vanwege het slechte weer, de schepen niet konden laden. De baai stond dus bekend voor het slechte weer. Maar toen de Tycoon daar op zaterdag aan kwam, was het goed weer. En de weers verwachting die geldig was tot zondag middag 15.45 uur, was ook niet slecht.
Tijdens de zaterdag nacht werd het weer (wind en deining) regelmatig gecontroleerd. De loods die bij de fosfaat mijn in dienst is, controleerde de toestand van het schip om acht uur zaterdag avond; de havenmeester deed hetzelfde een uurtje later, en de voorman van de laadploeg deed het nog eens om middernacht.  Maar rond vier uur op zondag ochtend begon er een hogere deining te lopen.

De kapitein belde om 06.18 uur die voorman op met het bericht dat het schip "verhaald" moest worden, maar de zee was toen al te ruw om lichters te gebruiken.  De marine stuurde toen RIB opblaasbare bootjes om te proberen daarmee de trossen van de Tycoon in een andere positie te zetten, maar het was al te laat: een van de trossen was gebroken en het schip lag al tegen de kade te bonken.

Ik ben er niet helemaal zeker van maar ik geloof dat de Tycoon op boeien lag afgemeerd en via lichters werd geladen. Volgens een kranten artikel hadden ze al 260 ton fosfaat geladen; niet in bulk maar in 50 kg zakken.

De autoriteiten bespreken nu met de eigenaar van het schip (een Taiwanese rederij) en met hun verzekerings maatschappij hoe ze het wark van de Tycoon kunnen verwijderen zodat de belangrijkste ligplaats van het eiland weer in gebruik genomen kan worden.

Job
Down Under