Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 175037 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2267
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3070 on: Fri/14/Sep/2018 : 19 : 31 »


Het door Boyan Slat bedachte opruimsysteem wordt nu getest voor de kust van San Francisco.
Voor het testen van het systeem is twee weken uitgetrokken.
Als alles volgens plan gaat, zal het systeem na die twee weken naar de plasticsoep in de Stille Oceaan worden getransporteerd.

Jarenlang onderzoek

Het eerste opruimsysteem dat nu voor de kust van San Francisco dobbert, is het resultaat van jarenlang onderzoek en experimenteren,
zo is op de site van The Ocean Cleanup te lezen.
Op basis van al dat onderzoek heeft de organisatie er alle vertrouwen in dat de technologie werkt.
En dus durft de organisatie het nu wel aan om met haar eerste full-scale opruimsysteem het ruime sop te kiezen.
Dit eerste systeem – ook wel System 001 genoemd – bestaat uit een 600 meter lange U-vormige drijvende ‘barrière’ waaraan een drie meter lange ‘rok’ hangt.
Het systeem is zo ontworpen dat het door de wind en golven wordt voortbewogen.
Terwijl het systeem zo op de golven dobbert, verzamelt het plastic afval (zie ook het filmpje hieronder).
Omdat het systeem iets sneller beweegt dan plastic, doet het dienst als een gigantische Pac-Man,
zo is op de site van de The Ocean Cleanup te lezen.

   https://youtu.be/O1EAeNdTFHU

Vuurdoop

Over een paar weken zal het systeem dus naar de Stille Oceaan worden gesleept.
Daar moet het de echte vuurdoop ondergaan en afrekenen met wat ook wel de kunststofarchipel of plasticsoep wordt genoemd.
Met die termen wordt verwezen naar een gebied in de Stille Oceaan waar zich –
onder invloed van onder meer stroming – grote hoeveelheden plastic afval verzamelen.
Het gebied in kwestie is ongeveer twee keer zo groot als Texas en zou miljarden stukjes plastic herbergen.
Met behulp van System 001 hoopt The Ocean Cleanup een deel van dat plastic te vangen.
Met schepen kan het vervolgens naar het vasteland worden gebracht voor recycling.
The Ocean Cleanup verwacht dat het eerste door System 001 verzamelde plastic over een maand of zes aan land wordt gebracht.
System 001 moet gezien worden als een demonstratiemissie, bedoeld om de technologie te testen.
Als alles volgens plan gaat, hoopt The Ocean Cleanup snel op te schalen en meerdere van deze systemen in de Stille Oceaan in te zetten.
Volgens de organisatie moet het mogelijk zijn om met zestig van deze systemen in vijf jaar tijd de plasticsoep te halveren.
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2299
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3071 on: Sat/15/Sep/2018 : 11 : 26 »
Zou geen gek idee zijn dat clean up system ook een rond Malta hier te laten varen Gerrit. Met afval zoals plastic zijn ze hier ook behoor- lijk slordig op straat en in 't water terwijl ze binnenshuis spotless zijn. Zo jammer voor deze zo mooie eilandtjes Malta en Gozo . Het laatste is wel veel netter op straat en in zee .
Goed artikel van je Gerrit      vrg Hub in heet Birzi

Offline Gerrit Hofmeijer

  • Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 2267
  • Gender: Male
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3072 on: Sun/16/Sep/2018 : 09 : 35 »
Ben de laatste tijd wel erg met het milieu bezig (sta er zelf ook verbaasd van)
Hieronder een kort stukje over vervuiling van schepen, eerst een hoop beloven en bla bla, maar het stukje in het blauw
gaat over waterstof als brandstof voor schepen, en dat geeft toch weer hoop.



Het Rotterdamse havengebied zit boordevol innovatie. Om goede ideeën te delen en te versterken, organiseerden diverse Rotterdamse partijen aan de vooravond van de Wereldhavendagen de ontbijtsessie ‘Innovatie aan de Maas’.
‘Als haven staan we aan de vooravond van de transitie naar de haven van de toekomst.
De haven die we zien als we naar buiten kijken, ziet er in de toekomst heel anders uit. Hoe, weten we nog niet.
Maar wel dat die volledig digitaal en CO2-neutraal zal zijn.
Dat moeten we met elkaar waarmaken. De eindvisie weten we, maar de stappen er naartoe nog niet’, zei Marjolein Boer, manager innovatie Havenbedrijf Rotterdam, tijdens de sessie.
Tijdens de Global Climate Action Summit in San Francisco is gisteren een samenwerkingsverband aangekondigd van zeven havens uit Europa en Noord-Amerika om de opwarming van de aarde door scheepvaart tegen te gaan.
Havenbedrijf Rotterdam is een van die havens.

Het World Ports Climate Action Program is een op het klimaat gericht actieprogramma van enkele toonaangevende havenbedrijven.
In dit nieuwe internationale initiatief zijn de havenbedrijven van Hamburg, Barcelona, Antwerpen, Los Angeles, Long Beach, Vancouver en Rotterdam verenigd. De ondertekenende havenbedrijven roepen de scheepvaartsector en andere havenbedrijven op om zich ook in te zetten voor het realiseren van het Klimaatverdrag van Parijs en samen acties te ontwikkelen die tot concrete resultaten leiden.

In het document beloven ze plechtig om de uitstoot van broeikasgassen zoveel mogelijk te beperken. Ze wijzen erop dat havens zelf ook in de gevarenzone liggen, omdat ze direct geconfronteerd worden met een stijging van de zeespiegel. ‘Als belangrijke economische en sociale aanjagers van zowel mondiale als lokale ontwikkelingen, willen we een leidende rol spelen bij het aanpakken van klimaatbeleid’, heet het.

Belangrijke knooppunten
Allard Castelein, President-directeur van Havenbedrijf Rotterdam: ‘Het Klimaatverdrag van Parijs bevat een duidelijke doelstelling: we moeten de opwarming van de aarde beperken tot ruim onder de 2°C. Het is daarom essentieel dat de uitstoot van de internationale zeevaart wordt teruggedrongen. Havens zijn belangrijke knooppunten in het wereldwijde maritieme netwerk en kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren.’
Opmerkelijk aan de verklaring is dat de scheepvaart wordt aangewezen als ‘zeer significante’ veroorzaker van broeikasgassen. De sector benadrukt zelf vaak dat de uitstoot per vervoerde ton juist heel laag is. De havens zeggen in de verklaring dat de scheepvaartsector de verantwoordelijkheid heeft om te voldoen aan het Parijse akkoord. Om nog steeds onduidelijke redenen zijn de scheep- en luchtvaart op de valreep buiten ‘Parijs’ gehouden.

Emissiebeperkingen
De verklaring omvat verder een aantal concrete actiepunten. Het meest opmerkelijke punt daarin is om ‘voor grotere gebieden’ emissiebeperkingen in te voeren. Dat kan door harde limieten af te spreken en uitstoot, direct of indirect, te beprijzen. Op die manier kan voorkomen worden dat havens die niet aan het actieplan meewerken de concurrentie verstoren.

Waterstofschip
Richard Klatten van Futureproof Shipping nam de deelnemers aan het ontbijt mee in zijn missie om scheepvaart uitstootvrij te maken,
te beginnen met de binnenvaartschepen.
Het gaat daarbij niet alleen om de technische innovatie, maar juist om het bij elkaar brengen van de hele keten om de doelstelling te bereiken.
‘Door iedereen met elkaar te verbinden krijg je interessante oplossingen. We kunnen blijven praten.
Maar door het te gaan doen, ontstaat beweging. Daardoor kunnen we weer nieuwe stappen zetten.
Als je waterstoftechnologie in de scheepvaart gaat introduceren, krijg je opeens een gigantisch volume.’

Productie
Een belangrijk probleem bij de productie van waterstof is dat er geen afnemers zijn. Een binnenvaartschip verbruikt 120.000 kilo per jaar.
Een stadsbus verbruikt slechts 8.000 kilo. ‘Dus als je beweging gaat veroorzaken, wordt het ook voor andere partijen interessant.
Bovendien laat je zien dat het kan. Dan zie je opeens dat lading-eigenaren die een duurzaamheidsagenda hebben, geïnteresseerd raken.
Dan gaat er groei in de beweging komen’, vervolgt Klatten.

Hij verwacht op korte termijn een aantrekkelijke business case gemaakt te kunnen hebben van een binnenvaartschip op waterstof.
‘We zijn een samenwerking aangegaan met BCTN, met als doel een nieuwe industriestandaard te ontwikkelen.
Daarmee gaan we binnenkort het eerste schip kopen en verbouwen.
We verwachten volgend jaar het eerste Nederlandse op waterstof aangedreven binnenvaartschip te laten varen.
Daar is nog wel wat voor nodig, maar dat is onze ambitie.’
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Willem Visser

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 4409
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3073 on: Wed/19/Sep/2018 : 12 : 38 »
Loodsen staken in Antwerpen, drie kwart van de schepen ligt stil.

Alle loodsen in Antwerpen hebben sinds gisteravond hun werk neergelegd. De vakbonden ACOD en de christelijke ACV voeren actie
tegen de hervormingsplannen van de Vlaamse minister Liesbeth Homans van Binnenlands Bestuur. Op dit moment liggen er zo’n
40 schepen stil in de haven van Antwerpen. Ook de binnenvaart ondervindt hinder, er worden 17 sluizen in de Vlaamse wateren
geblokkeerd waardoor er tientallen schepen liggen te wachten, voornamelijk bij Gent en op het Albertkanaal.   

“Alle loodsen staken”, zegt Jan Van Wesemael, secretaris van de socialistische vakbond ACOD tegen het GVA. “Ook alle diensten die
daarbij horen: de mensen die de loodsen aan boord brengen, de seinhuizen, radars. Verder wordt al gestaakt aan de sluizen.
Het hele Albertkanaal is gesloten. Iedereen wil meedoen aan deze actie omdat het echt genoeg is.”

Ze staken tegen de afbouw van het ambtenarenstatuut, waarbij na 30 dagen ziekteverlof nog maar 65% van het loon wordt uitbetaald.
Daarnaast worden de ontslagmogelijkheden uitgebreid. De vakbonden willen uitgenodigd worden voor een gesprek met de minister
waarin zij hun bezwaren kenbaar kunnen maken.
« Last Edit: Yesterday at 11:19 by Willem Visser »
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Offline Willem Visser

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 4409
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3074 on: Yesterday at 11:19 »
Staking loodsen Antwerpen voorbij, vakbonden en minister sluiten compromis

Na ruim twee uur overleg is er een compromis bereikt tussen de vakbonden van de loodsen en minister Liesbeth Homans.
Alle acties zijn direct stopgezet. Er komt geen grote stakingsactie meer op 21 september, zo meldt GVA.

Minister Homans heeft toegezegd om elke week samen te komen voor een informeel overleg. Zodat de vakbonden met
tegenvoorstellen kunnen komen. De vakbonden zijn tegen de 65% salaris-regel na dertig dagen ziekte.
Iemand die een ongeval krijgt in zijn laatste jaren krijgt op deze manier minder pensioen en statutaire ambtenaren kunnen
niet terugvallen op een aanvullende ziekteverzekering, zoals in de privésector zegt Jan Van Wesemael van ACOD.
Het eerste overleg is voor aankomende maandag gepland.

65%-regel is breekpunt
“Als er na deze weken geen akkoord is, hervatten we de staking”, aldus Van Wesemael. “Die 65%-regel is voor ons alleszins
een breekpunt. Die mag er absoluut niet komen.” Sinds maandagavond staakten de loodsen waardoor circa driekwart van het
scheepvaartverkeer in Antwerpen stil kwam te liggen. Dat veroorzaakte veel vertraging bij de bedrijven in de haven.
Ook de binnenvaart had veel hinder doordat er 17 sluizen niet werden bediend. Tientallen schepen kwamen stil te liggen.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Offline Willem Visser

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 4409
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3075 on: Yesterday at 11:55 »
TANKER OVERVALLEN DOOR VIER GEWAPENDE OVERVALLERS IN GUINEA

De olie en chemicaliëntanketanker STI Hammersmith die voor anker lag in Conakry - Guinea, is door vier gewapende rovers overvallen op 17 september 2018. Het schip is geregistreerd bij de in Monaco gevestigde maatschappij Scorpio Tankers. Het schip is gebouwd in 2015.

De kapitein sloeg alarm, sloot de accommodatie en alle bemanningsleden verzamelden zich in een afgesloten ruimte. De gewapende overvallers vuurden op de ramen van de brug en kregen toegang tot de accommodatie. Ze hebben alle hutten van de bemanning geplunderd en zijn ontsnapt met persoonlijke bezittingen van de bemanning.

Na de overval arriveerde een marineboot bij het schip om hulp te bieden. Alle bemanningsleden van de tanker zijn naar verluidt veilig.

KLIK OP DE LINK >>>>>>>>>   FILMPJE OVER DE STI HAMMERSMITH
« Last Edit: Yesterday at 12:21 by Willem Visser »
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Offline Willem Visser

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 4409
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #3076 on: Today at 12:05 »
Veerbootramp op Victoriameer, tientallen doden

DAR ES SALAAM - Ruim veertig mensen zijn om het leven gekomen nadat een veerboot is gekapseisd op het Victoriameer in het noorden
van Tanzania. Honderden mensen worden nog vermist. De Tanzaniaanse regering vreest dat er meer dan tweehonderd mensen zijn verdronken.

Het zoeken naar drenkelingen is inmiddels gestaakt en wordt vrijdag bij zonsopkomst hervat, meldt de commissaris van het district Ukerewe,
waar de ramp plaatsvond. Lokale autoriteiten melden aan de BBC dat het schip overbelast was en meer dan vierhonderd mensen aan boord had.
Ruim honderd opvarenden zouden zijn gered. Het is moeilijk om het aantal passagiers aan boord vast te stellen omdat degene die de kaartjes
verkocht ook is verdronken. De boot zonk vlak na het verlaten van het dok, meldde de exploitant van de veerdiensten.

Ongelukken met overvolle boten komen vaak voor op het Victoriameer, het grootste meer van Afrika. Het ligt tussen Tanzania, Kenia en Oeganda.
In 1996 kwamen meer dan achthonderd mensen om het leven op het meer toen de MV Bukoba kapseisde. Het was een van de grootste
scheepsrampen van de vorige eeuw.

Update: ’Al 86 doden Tanzaniaanse veerboot geborgen’

MWANZA - Na de ondergang van een Tanzaniaanse veerboot op het Victoriameer zijn al 86 lijken geborgen. Dit hebben de regionale autoriteiten
tegen de Tanzaniaanse krant The Citizen gezegd
.

De kleine veerboot onderhield de verbinding tussen twee eilanden in het zuiden van het Victoriameer, Ukerewe en Ukora. Er zijn mogelijk honderden
slachtoffers. De Tanzaniaanse politie heeft officieel 44 doden geteld. Er waren volgens berichten veel te veel mensen aan boord van het
schip de Nyerere, waarschijnlijk meer dan driehonderd. De boot kapseisde vlakbij het eiland Ukerewe. Er konden donderdag 37 opvarenden worden gered.

GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE