Auteur Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (gelezen 38274 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Job Mattijssen

  • Sr. Member
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #10 Gepost op: di/10/jan/2012 : 01 : 06 »

Christmas Island is een eilandje dat ruwweg 200 mijl ten zuiden van Java ligt. Omdat het Australisch bezit is, kwam het tot nu toe vooral in het nieuws als daar weer een boot vol vluchtelingen aan kwam.

Maar gisteren kwam het in het nieuws doordat een kleine bulkcarrier genaamd "Tycoon" (Panamese vlag, 84 meter lang en 4129 ton draag vermogen) die daar fosfaat lag te laden, in slecht weer alle trossen brak. Daarna lag het schip een tijd lang tegen de kade aan te beuken, waarna het in tweeen brak.

De 15 bemanningsleden sprongen allemaal in het water (er stond een deining van 4 m hoog). De Australische marine gebruikte rubber bootjes om de bemanning op te pikken.  Er waren twee licht gewonde bemanningsleden die naar het ziekenuis werden gebracht.

Natuurlijk is er meteen weer olie vervuiling: het schip had als brandstof 102 ton zware stookolie; 32 ton lichte diesel-olie en 11000 liter smeerolie aan boord.
Verder had het al 260 ton fosfaat geladen, wat ook vervuiling geeft.

Een probleem is dat Christmas Island vrijwel geen echte havens heeft, dus nu dit gebroken schip de toegang tot de enige kade in Flying Fish Cove heeft versperd, gaan ze ook problemen krijgen met de aanvoer van voorraden voor de eiland bewoners (en de honderden boot vluchtelingen die daar in kampen op de uitslag van hun visum aanvraag zitten te wachten).

Meer nieuws volgt later vandaag; ik moet nu even naar het ziekenhuis voor de uitslag van de scan en eventuele verdere chemo...

Job
Down Under

Offline Job Mattijssen

  • Sr. Member
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #11 Gepost op: di/10/jan/2012 : 09 : 59 »

De "Tycoon" lag al drie dagen fosfaat te laden aan de steiger van Flying Fish Cove op Christmas Island, toen rond zes uur Zondag ochtend de meer trossen het begaven.  Daarna lag het schip tegen de kade te beuken; het brak in twee en het zonk tenslotte.

Ik heb intussen de volgende fotos van de Tycoon kunnen vinden, hoewel ze niet op een bepaalde tijdslijn staan :

De 15 man bemanning springt in zee en wordt door de navy opgepikt:

   

   

En hier een paar onduidelijke fotos van het schip zelf :

   

   

Op deze laatste foto hierboven zie je dat het schip is gebroken, en de zwarte wolk van de olie vervuiling begint zich rond het schip te vormen.

Job
   
Down Under

Offline Willem Visser

  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 4121
  • Geslacht: Man
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #12 Gepost op: di/10/jan/2012 : 10 : 11 »
Zie ook dit filmpje over de Tycoon -------------> Tycoon
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Offline Job Mattijssen

  • Sr. Member
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #13 Gepost op: di/10/jan/2012 : 10 : 34 »

En het gaat niet veel beter met het containerschip Rena dat al maandenlang bij de Noord-Oost kust van Nieuw Zeeland op een rif ligt.

Het achterschip is nu ter plaatste gezonken in een waterdiepte van ongeveer 60 meter.
Toen dat achterschip op punt van zinken stond heeft de sleepboot "GO Canopus" die op het achterschip van de Rena had vastgemaakt, nog geprobeerd dat in een betere richting te draaien zodat het later gemakkelijker zou zijn om de overblijvende containers van het achterschip te lichten, maar daar hadden ze geen succes mee.

Hier zijn twee fotos van de Rena die het deels gezonken achterschip laten zien.
Ik vond ook nog een derde foto waarop vrijwel zelfs de hele bakboords brugvleugel al onder water was verdwenen, maar die foto was te klein en te slecht om hem hier af te drukken.

   

   

Overigens waren er in het begin schattingen dat er bij het in tweeen breken van de Rena tussen de 200 en 300 containers verloren waren gegaan, maar dat is nu herzien tot een getal tussen de 100 en 150 containers.

De bergers schatten dat er nog 400 containers in het achterdeel van het schip liggen te wachten.
Dat achterschip is overigens niet helemaal gezonken: er ligt ongeveer 75 procent onderwater en de rest steekt nog boven water uit.

Job
Down Under

Offline Ton Kompier

  • Administrator
  • Hero Member
  • Berichten: 12582
  • Geslacht: Man
  • Akimotos
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #14 Gepost op: za/14/jan/2012 : 15 : 28 »
Beetje vreemde foto, lijkt wel of ik een stuk rotsblok zie.

Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Online Hubertus

  • Hero Member
  • Berichten: 1812
  • Geslacht: Man
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #15 Gepost op: za/14/jan/2012 : 18 : 25 »
Bedankt voor het plaatsen van de Rena-ruiming Willem.........Hub

Offline Job Mattijssen

  • Sr. Member
  • Berichten: 302
  • Geslacht: Man
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #16 Gepost op: zo/15/jan/2012 : 05 : 17 »

Volgens het tv nieuws hier in Australie is de Costa Concordia over een lengte van 50 meter open gereten. Het schip is ongeveer 300 meter lang dus een scheur van 50 meter is gewoon te veel; ook al sluiten ze meteen alle waterdichte deuren.

Ik kan niets zeggen over de oorzaak van die stranding. Het tv nieuws zei ook dat er twee uur eerder een electrische storing was geweest aan boord, en als gevolg daarvan waren de GPS apparaten aan boord in de war geraakt.
Maar zelfs op een schip als de "Album" hadden we twee GPS apparaten, en we hielden een ruw logboek bij waarin we ieder uur de positie, koers en vaart noteerden zoals dat door ieder van die twee GPS werd aan gegeven.

Ik weet dat er nieuwere systemen zijn waarbij automatisch de meerdere GPS apparaten aan boord vergelijken wat ze als positie enz aangeven, en je krijgt meteen een alarm als er een verschil tussen die dingen komt.
Je kan dan stellen dat het eens kan gebeuren dat alle GPS apparaten aan boord precies dezelfde fout hebben. In dat geval krijg je natuurlijk geen automatisch alarm van die GPS. Maar hoe zit het dan met de ouderwetse navigatie, waarbij de stuurlieden ook via radar en zicht-peilingen de scheeps positie controleren !!!  Dat mag wel een ouderwets systeem zijn, maar je hoort het nog steeds toe te passen. En je kan zelfs een vuurtorentje zien, verdomde dicht bij de boeg van de cruise liner....

Voor wat betreft de "Rena": er is al dagenlang geen verandering in de situatie. De bergers wachten op iets beter weer zodat hun duikers kunnen gaan kijken hoe het zit met de achtersteven van de Rena. Maar dat is nu nog te gevaarlijk voor duikers.

En tenslotte de "Tycoon" die op Christmas Island aan de grond liep:
Op alle fotos die ik tot nu toe heb gezien, ligt het schip tegen een soort kade-muur aan te beuken. Het is daar erg ondiep, daarom zie je niet direkt dat het schip is gezonken. Maar ze ligt echt met haar vlak op de zeebodem.

De fosfaat mijn had in het jaar 2011 liefst 45 dagen waarin ze vanwege het slechte weer, de schepen niet konden laden. De baai stond dus bekend voor het slechte weer. Maar toen de Tycoon daar op zaterdag aan kwam, was het goed weer. En de weers verwachting die geldig was tot zondag middag 15.45 uur, was ook niet slecht.
Tijdens de zaterdag nacht werd het weer (wind en deining) regelmatig gecontroleerd. De loods die bij de fosfaat mijn in dienst is, controleerde de toestand van het schip om acht uur zaterdag avond; de havenmeester deed hetzelfde een uurtje later, en de voorman van de laadploeg deed het nog eens om middernacht.  Maar rond vier uur op zondag ochtend begon er een hogere deining te lopen.

De kapitein belde om 06.18 uur die voorman op met het bericht dat het schip "verhaald" moest worden, maar de zee was toen al te ruw om lichters te gebruiken.  De marine stuurde toen RIB opblaasbare bootjes om te proberen daarmee de trossen van de Tycoon in een andere positie te zetten, maar het was al te laat: een van de trossen was gebroken en het schip lag al tegen de kade te bonken.

Ik ben er niet helemaal zeker van maar ik geloof dat de Tycoon op boeien lag afgemeerd en via lichters werd geladen. Volgens een kranten artikel hadden ze al 260 ton fosfaat geladen; niet in bulk maar in 50 kg zakken.

De autoriteiten bespreken nu met de eigenaar van het schip (een Taiwanese rederij) en met hun verzekerings maatschappij hoe ze het wark van de Tycoon kunnen verwijderen zodat de belangrijkste ligplaats van het eiland weer in gebruik genomen kan worden.

Job
Down Under

Offline jan venema

  • Sr. Member
  • Berichten: 264
  • Geslacht: Man
  • pluk de dag
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #17 Gepost op: ma/16/jan/2012 : 12 : 52 »
Reddingsoperatie cruiseschip stilgelegd

ROME (ANP) - Reddingswerkers zijn tijdelijk gestopt met hun zoekacties in het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia. Het schip is maandag iets verschoven door de golven. De duikers hebben zich teruggetrokken. Dat meldde het Italiaanse persbureau ANSA.

De Italiaanse minister van Milieu, Corrado Clini, heeft gewaarschuwd voor een milieuramp door het ongeluk met het cruiseschip. Hij zei dat ,,dringende actie'' nodig is, omdat het gekapseisde schip ,,een zeer hoog risico'' betekent voor het milieu rond het eiland Isola del Giglio.

mvg jan venema

Offline jan venema

  • Sr. Member
  • Berichten: 264
  • Geslacht: Man
  • pluk de dag
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #18 Gepost op: ma/16/jan/2012 : 13 : 15 »
ROME (ANP) - De kapitein van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia is dicht langs het Isola del Giglio gevaren om een bemanningslid, mogelijk hoofdkelner Antonello Tievoli, een plezier te doen. Het bemanningslid is van het eiland afkomstig. Toen het schip vlak bij het eiland was, zou de kapitein tegen het bemanningslid hebben gezegd: ,,Kom kijken, Antonello, kijk je eiland'', zo meldde de krant Corriere della Sera maandag op gezag van getuigen.

Tievoli zou een week eerder met verlof gaan, maar moest aan boord blijven, omdat er geen vervanger kon worden gevonden. De kapitein zou hem hebben willen 'belonen' door vlak langs 'zijn' eiland te varen.

mvg jan venema

Offline Jan Prins van Wijngaarden

  • Hero Member
  • Berichten: 2606
  • Geslacht: Man
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #19 Gepost op: ma/16/jan/2012 : 18 : 08 »