Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 191300 times)

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Offline jan venema

  • Sr. Member
  • Posts: 261
  • Gender: Male
  • pluk de dag
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #10 on: Mon/16/Jan/2012 : 12 : 52 »
Reddingsoperatie cruiseschip stilgelegd

ROME (ANP) - Reddingswerkers zijn tijdelijk gestopt met hun zoekacties in het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia. Het schip is maandag iets verschoven door de golven. De duikers hebben zich teruggetrokken. Dat meldde het Italiaanse persbureau ANSA.

De Italiaanse minister van Milieu, Corrado Clini, heeft gewaarschuwd voor een milieuramp door het ongeluk met het cruiseschip. Hij zei dat ,,dringende actie'' nodig is, omdat het gekapseisde schip ,,een zeer hoog risico'' betekent voor het milieu rond het eiland Isola del Giglio.

mvg jan venema

Offline jan venema

  • Sr. Member
  • Posts: 261
  • Gender: Male
  • pluk de dag
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #11 on: Mon/16/Jan/2012 : 13 : 15 »
ROME (ANP) - De kapitein van het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia is dicht langs het Isola del Giglio gevaren om een bemanningslid, mogelijk hoofdkelner Antonello Tievoli, een plezier te doen. Het bemanningslid is van het eiland afkomstig. Toen het schip vlak bij het eiland was, zou de kapitein tegen het bemanningslid hebben gezegd: ,,Kom kijken, Antonello, kijk je eiland'', zo meldde de krant Corriere della Sera maandag op gezag van getuigen.

Tievoli zou een week eerder met verlof gaan, maar moest aan boord blijven, omdat er geen vervanger kon worden gevonden. De kapitein zou hem hebben willen 'belonen' door vlak langs 'zijn' eiland te varen.

mvg jan venema

Offline Jan Prins van Wijngaarden

  • Hero Member
  • Posts: 4355
  • Gender: Male
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #12 on: Mon/16/Jan/2012 : 18 : 08 »
'Kapitein word je niet zomaar'
RIJSWIJK -  De zeescheepvaart, waaronder ook cruiseschepen vallen, is de meest gereguleerde sector ter wereld. Kapitein word je daar niet zomaar. Dat zegt directeur Martin Dorsman van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) naar aanleiding van het ongeval met het cruiseschip in Italië.

De veiligheids- en milieueisen voor de zeescheepvaart worden vastgesteld door de VN-organisatie International Maritime Organization. Die is weer verdeeld in verschillende disciplines, met specifieke regels per type schip.
Dorsman kan niet ingaan op het ongeluk met de Costa Concordia. Wel wil hij iets zeggen over de regels en verantwoordelijkheden in de zeescheepvaart. „Een kapitein is verantwoordelijk voor alles wat er aan boord gebeurt. Of het nou een tanker, een bulkschip of een cruiseschip is. In dat laatste geval is de kapitein nog eens verantwoordelijk voor vaak duizenden passagiers, dus dat maakt dat wel extra bijzonder.”
Een kapitein op een cruiseschip heeft al met al een belangrijke taak en het is een zware post. Voordat hij de brug op mag, moet hij bijvoorbeeld - na talloze opleidingen - een flink aantal vaaruren hebben gemaakt. Dorsman: „Een kapitein is verantwoordelijk voor het schip, de lading, de bemanning en in het geval van een cruiseschip voor de passagiers. Bij een cruise gelden extra veiligheidsmaatregelen, zoals regelmatige rampenoefeningen. Hij moet dus bijvoorbeeld kennis hebben van crowdmanagement.”
„Hij heeft de algemene leiding over de veiligheid en dus ook over het eventuele ontruimen van het schip. Ook moet de kapitein EHBO-vaardigheden hebben om medische situaties in te schatten, al is er altijd een arts aan boord.” Bovendien zijn er veel verplichte bijscholingen en trainingen om de kennis en routine op peil te houden.
De kapitein van de Costa Concordia heeft naar verluidt al vrij snel het schip verlaten. Dorsman: „Ik weet niet of dat ergens in de regels staat, maar dat is dus voor een kapitein als eindverantwoordelijke niet echt passend.”
De KVNR vertegenwoordigt de belangen van de in Nederland gevestigde reders. Dat zijn eigenaren van zeeschepen.

Sorry mannen, had het eerst onder eeb verkeerd onderwerp geplaatst. ( zal het daar weg halen)
Groet,
Jan

Offline hans robbers

  • Hero Member
  • Posts: 1323
  • Gender: Male
  • 1 ons komedie is meer waard dan een kilo verstand
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #13 on: Tue/17/Jan/2012 : 17 : 55 »


Nederlandse mariniers schieten op piraten

 DEN HAAG - Nederlandse mariniers aan boord van een Nederlands steenstortschip hebben dinsdag in de Arabische Zee een aanval van piraten afgeslagen door gericht op hen te schieten.
Dat heeft Defensie gemeld.
Het ministerie sluit niet uit dat bij de actie slachtoffers onder de zeerovers zijn gevallen.
De piraten naderden de 'Flintstone’ van exploitant Tideway in de vroege ochtend met een vissersboot. Terwijl mariniers de verdachte boot in de gaten hielden, werd op de Flintstone alarm geslagen en verschanste de bemanning zich in een veilige ruimte van het schip.
De vissersboot liet ondertussen een skiff (motorboot) te water, die volgens Defensie met hoge snelheid op het Nederlandse zeetransport afkwam. De mariniers vuurden lichtkogels af om de zes piraten te waarschuwen. Maar dat had geen effect.

Granaatwerpers

In het snelle bootje lagen wapens, waaronder een granaatwerper die op het Nederlandse schip werd gericht. Om zichzelf te verdedigen, vuurden de mariniers gericht op het piratenbootje. Daarmee sloegen ze de aanval af, waarna de skiff terugkeerde naar de vissersboot.

Waarschuwing
 

Schepen in de omgeving zijn gewaarschuwd dat er piraten in de buurt zijn, aldus Defensie. De Flintstone, die wordt gebruik in de olie- en gaswinning om pijpleidingen en kabels te beschermen met brokken steen, is na de aanval verder gevaren richting het Suezkanaal.

Defensie plaatst geregeld teams van zwaarbewapende mariniers op kwetsbare Nederlandse (handels)schepen om piraten af te schrikken of te verjagen.

Somalië

Nederland is daarnaast al langer betrokken bij de bescherming van koopvaardijschepen die langs Somalië moeten varen. Marineschepen doen geregeld mee aan patrouilles in het gebied.

In april vorig jaar kwam de Hr. Ms. Tromp voor de kust van Somalië in actie om een Iraans vissersschip te bevrijden dat gekaapt was door piraten. In het vuurgevecht dat daarbij ontstond, werden twee zeerovers gedood.

Vorig jaar hebben criminelen een recordaantal schepen aangevallen. Voornamelijk het gebied voor de kust van Somalië is berucht om de Somalische piraten die met veel geweld schepen kapen, bemanningen gijzelen en miljoenen euro's aan losgeld eisen
Bron nu.nl
Je krijgt meer voor elkaar bij mensen als je zelf niet de eer op strijkt.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #14 on: Wed/18/Jan/2012 : 14 : 58 »
Toevallig vonden we beiden hetzelfde nieuws Ton.
--------------------------------------------------------------------------------

(Novum) - Bij een ongeluk met een veerpont achter het Centraal Station in Amsterdam is woensdagmiddag een aantal mensen gewond geraakt. Om hoeveel mensen het gaat is nog onduidelijk, maar volgens een woordvoerder van het Korps Landelijke Politiediensten hoeft niemand naar het ziekenhuis.

De pont botste tegen de kade bij de aanlegplaats aan het IJplein in Amsterdam-Noord. De oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend. De schipper is meegenomen naar het bureau voor verhoor.

Getuigen verklaarden tegenover AT5 dat de motor van het schip uitviel, waarna het gevaarte met een flinke snelheid tegen de kant botste. Meerdere mensen vlogen daardoor over het dek. Er zouden zes gewonden zijn.

« Last Edit: Wed/18/Jan/2012 : 14 : 59 by ron swaab »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline hans robbers

  • Hero Member
  • Posts: 1323
  • Gender: Male
  • 1 ons komedie is meer waard dan een kilo verstand
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #15 on: Wed/18/Jan/2012 : 19 : 29 »
 Ton, van mij hadden ze die klootzakken een Russiche behandeling mogen  geven, gewoon uit het water knallen, niet aan houden en overbrengen naar Nederland,  dan vragen ze politiek asiel aan omdat ze zo zielig zijn, heb je weer een zooitje van die uitvreters er bij, die nooit en te nimmer een slag werk gaan uit voeren
Je krijgt meer voor elkaar bij mensen als je zelf niet de eer op strijkt.

Offline Ton Kompier †

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 11987
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #16 on: Thu/19/Jan/2012 : 08 : 48 »
Aanvaring op rede Hoek van Holland
Gisteren avond 21.15 uur meldde de Verkeerscentrale Hoek van Holland dat twee tankers in aanvaring waren gekomen op de rede van Hoek van Holland. Het betreft de schepen ‘Sloman Themis’ en de ‘Athiri’, beiden varend onder de vlag van de Marshall Eilanden. De ‘Sloman Themis’, met 24 opvarenden, lag ten anker en heeft schade aan de boeg en tevens een gebroken ankerketting. De ‘Athiri’, met 21 bemanningsleden, meldde schade aan de opbouw te hebben. Alle schade bevindt zich boven de waterlijn. Inmiddels liggen beide schepen ten anker en hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan. Ook is er geen uitstroom van lading waar genomen. Een sleepboot is inmiddels ter plaatse. Voordat de schepen de haven van Rotterdam binnen mogen, zullen ze worden geďnspecteerd.

Bron : Kustwacht

We kunnen er op wachten, iedere dag gebeurt er weer iets met de schepen.
Lees eens waar ze vandaan komen.
Schijnt dat men geen opleiding meer nodig heeft om een schip  te varen.?
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Ton Kompier †

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 11987
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #17 on: Thu/19/Jan/2012 : 19 : 48 »
Zie bericht hierboven.

do 19 jan 2012, 17:29     
Boete voor schipper die tanker ramde
DEN HELDER -  De 40-jarige kapitein van de tanker Athiri heeft een boete van 10.000 euro gekregen voor verscheidene overtredingen.
Hij ramde woensdagavond voor de kust van Hoek van Holland de tanker Sloman Themis die daar voor anker lag.
Daarbij raakte niemand gewond.



Dat maakte de politie donderdag bekend. Het gaat om overtredingen van het zeeaanvaringsreglement.
Beide schepen, die met gevaarlijke stoffen waren geladen, raakten boven de waterlijn beschadigd en moesten naar
de haven van Rotterdam varen.

Uit onderzoek van de Zeehavenpolitie bleek dat de manoeuvres die de beboete kapitein maakte onnodig in
strijd met het goede zeemanschap waren.


Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Ton Kompier †

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 11987
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #18 on: Fri/20/Jan/2012 : 07 : 42 »
vr 20 jan 2012, 07:01     
Vrachtschip gestrand bij Wijk aan Zee
WIJK AAN ZEE -  Voor de kust van Wijk aan Zee is vrijdagmorgen een groot vrachtschip gestrand.
De kustwacht is ter plaatse.


 Het gaat om het Filipijnse schip Aztec Maiden. Het schip ligt bijna 200 meter uit de kust, aan de noordkant van Wijk aan Zee.

Het schip had geen vracht aan boord. Wel is er het risico dat er door het stranden stookolie uit het schip gaat lekken.

De kustwacht heeft aangeboden de 21 bemanningsleden van boord te halen.
Maar de kapitein van het schip heeft daar geen toestemming voor gegeven.
Er zijn geen gewonden gevallen.

Het schip zou zijn gestrand omdat het anker niet hield.
In eerste instantie gaf de kapitein aan dat de ankers binnen waren gehaald.
Maar het schip bleef richting de kust drijven.


Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #19 on: Sat/21/Jan/2012 : 13 : 20 »
Matroos overlijdt na val van boord

Een 16-jarige leerling-matroos uit Arnemuiden is vrijdagavond om half 10 bij het verlaten van een containerbinnenvaartschip in de voorhaven van Hansweert te water geraakt en overleden
De jongeman raakte bij het overstappen naar de steiger tussen de wal en het schip en kwam in het water terecht, meldt de waterpolitie van het KLPD. De schipper van het binnenvaartschip is er achteraan gesprongen en heeft het slachtoffer boven water gehaald. Het slachtoffer is aan boord gebracht van een boot van Rijkswaterstaat. Reanimatie van de matroos mocht niet baten.
De schipper raakte door zijn reddingspoging onderkoeld en is ter plaatse door ambulancepersoneel behandeld. De matroos zat op het containerschip in een werk- en leertraject via ROC Zeeland in Vlissingen. De arbeidsinspectie heeft het onderzoek van de Waterpolitie Unit Zeeuwse Stromen overgenomen. Naast ambulancemedewerkers waren ook medewerkers van de brandweer en politie Zeeland betrokken bij het incident.

De ouders van het slachtoffer hebben ter plaatse kennis genomen van het noodlottig ongeval.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.