Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 226353 times)

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1870 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 09 : 34 »
Lichaam gevonden op brandende olietanker China, nog 31 vermisten

Aan boord van de olietanker die gisteren voor de Chinese kust botste met een vrachtschip, is een lichaam gevonden.
Het lichaam wordt naar Shanghai gebracht en daar geïdentificeerd, melden de Iraanse autoriteiten.

De overige 31 bemanningsleden van de olietanker, met aan boord vooral Iraniërs, worden nog vermist.
Reddingsteams van de Chinese, Zuid-Koreaanse en Amerikaanse marine zijn bezig met een zoekactie in de omgeving van het schip.



Het ongeluk gebeurde gisteren ongeveer 300 kilometer ten oosten van Shanghai.
De tanker vervoerde ruim 136.000 ton ruwe olie van Iran naar Zuid-Korea.
Aan boord waren dertig Iraniërs en twee mannen uit Bangladesh. Het schip voer onder de Panamese vlag.

De oorzaak van de aanvaring is nog onduidelijk.
De 21 opvarenden van het vrachtschip uit Hongkong, waarmee de tanker botste, bleven ongedeerd.

De olietanker Sanchi staat nog steeds in brand en er stijgen grote zwarte rookwolken boven het schip op.
De vrees bestaat dat het overhellende schip explodeert en zinkt.
Een deel van de olie in het schip zou al in het zeewater zijn terechtgekomen.

Over milieuschade door de aanvaring is nog weinig te zeggen, zegt China-correspondent Eefje Rammeloo in het NOS Radio 1 Journaal.
"Daarover is nog weinig duidelijk. De lading van deze tanker is kleur- en geurloze olie,
die volgens experts snel vervliegt en makkelijk vermengt met water."
Dat maakt het moeilijk om de gelekte olie waar te nemen en op te ruimen.

Eerdere ongelukken met olietankers leidden tot grote milieurampen.
"In 1989 liep de Exxon Valdez vast voor de kust van Alaska.
Dat schip had maar iets meer olie aan boord dan deze olietanker en dat werd een enorme milieuramp", zegt Rammeloo.


video: https://www.youtube.com/watch?v=xhXDjl4qlnU
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1871 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 09 : 40 »
N.a.v. bovenstaand artikel plaats ik hier voor onze gasten nog een stukje
uit het topic "Verhaaltjes/Wist u dat'" waar de ramp met de Exxon Valdez wordt belicht.


De ramp met de Exxon Valdez

Werf National Steel and Shipbuilding Company
San Diego
Kostprijs $125 miljoen
In de vaart genomen 11 december 1986
Uit de vaart genomen opgelegd in 2002
In dienst in 2008 verkocht aan
Hong Kong Bloom Shipping

Omgedoopt tot:
 Sea River Mediterranean
 Dong Fan Ocean
 Oriental Nicety
 
Opnieuw geclassificeerd In 2008 verbouwd tot ertscarrier
Status gesloopt in Alang in 2012



De Exxon Valdez was een olietanker, die op 24 maart 1989 een milieuramp
veroorzaakte toen zij aan de grond liep bij Bligh Reef.




Lengte 300 meter
Breedte 50 meter
Diepgang 20 meter
Deplacement 211.469 longton
 214,862 metrische ton)
Tonnenmaat 110.831 brt
Draagvermogen 209.000 dwt
Voortstuwing en vermogen 31.650 pk (23,60 MW) 8-cilinder Sulzer dieselmotor
Vaart 16,3 knopen
Bemanning 21



Op 23 maart vertrok de Exxon Valdez voor haar 29e vaart vanaf de Valdez-olieterminal in Valdez, Alaska.
De Exxon Valdez was geladen met ruwe olie.
Ze voer naar het zuiden door Prince William Sound. Kapitein Joseph Hazelwood liet de kustwacht weten
dat ze van koers gingen veranderen om kleine ijsbergen te ontwijken.
De kapitein kreeg van de kustwacht toestemming om naar de noordelijke vaarroute te gaan.



Vooraleer de kapitein zich in zijn hut terugtrok, gaf hij derde stuurman Gregory Cousins instructies om het
schip terug te sturen naar de zuidelijke vaarroute, zodra ze Busby eiland gepasseerd waren.



Niettegenstaande dat Cousins deze instructies aan de roerganger doorgaf, draaide het schip niet snel genoeg
en botste het om 00:04 uur op Bligh Reef.




Het is onbekend of Cousins de instructies te laat door gaf, de roerganger de instructies niet of onvoldoende
opvolgde of dat er iets mis was met het stuursysteem of radar van het schip.



Tussen de 41 miljoen en 132 miljoen liter (41.000 - 132.000 m³) ruwe olie kwam in de zee terecht,
waardoor 1.900 kilometer kustlijn van Alaska verontreinigd raakte,
de op één na grootste ecologische ramp uit de Amerikaanse geschiedenis.



580.000 zeevogels, 5.500 otters, talloze robben en zeeleeuwen stierven.
De visserij liep enorme schade op.


De Exxon Valdez speelde in 1995 de rol van het schip in de film Waterworld.


 
Exxon Mobil verkocht het schip in januari 2008 aan Hong Kong Bloom Shipping dat het verbouwde voor het vervoeren van erts.
Het schip kreeg de naam Dong Fang Ocean en daarna Oriental Nicety.



Op 30 juli 2012 stemde het Indiase Hooggerechtshof in met de sloop van het schip.



Alang, India 2012

VIDEO:    

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1872 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 10 : 03 »
Quote 500-lid Edward Heerema vindt CO2-verhaal onzin en bouwt anti-orkaan-machine

07 januari 2018 om 17:30

Fascinerend inkijkje in het hoofd van Edward Heerema, met zijn offshore-bedrijf Allseas gespecialiseerd in het optuigen
en ontmantelen van boorplatformen en ander zwaar materieel op zee.
Hij vindt het maar onzin dat mensen erover vielen dat hij het grootste schip ter wereld naar zijn vader noemde,
een SS-er. Klimaatverandering door CO2-uitstoot? Welnee. 'Al die wetenschappers krijgen subsidie.'



Edward Heerema zou onder druk van Joodse organisaties en Shell de naam van de Pieter Schelte,
's werelds grootste schip, hebben veranderd in Pionering Spirit.
Een compromis, de initialen verwijzen nog naar vader Schelte, die na de oorlog moest vluchten naar Zuid-Amerika,
en Heerema roemt hem als pionier. ‘Ja, mijn vader heeft die geschiedenis, maar hij is ook de man die in de jaren zestig en zeventig bijna
alle olie- en gasplatforms in de Noordzee heeft geplaatst.
Een ongekende pionier.’

Dat er druk door Shell is uitgeoefend, is trouwens niet zo, vertelt Heerma dit weekend in het FD.
Opmerkelijk, want de krant meldde eerder vrij stellig dat Shell daar wel uitdrukkelijk om heeft gevraagd.

Al zijn hele leven actief in de olie, ziet Heerema weinig problemen met de fossiele brandstof.
'We volgen geen trends. Ik geloof ook niet in het verhaal dat uitstoot van CO2 leidt tot klimaatverandering.
De wetenschappers die dat zeggen krijgen allemaal subsidie.'
Verreweg het belangrijkste broeikasgas is waterdamp, zegt hij.

'Het effect van CO2 is vergelijkenderwijs waarschijnlijk klein.' wel is hij voor hernieuwbare energie
en probeert hij voet tussen de deur te krijgen in de windmolens op zee.
'Mijn reden is anders. We springen te kwistig om met fossiele energiebronnen.'

Maar de planeet gaat het wel aan het hart. Hij werkt aan ideeën om de zogenoemde plastic soup in de oceanen op te ruimen.
Nog ambitieuzer is zijn voornemen om orkaanvorming op zee te gaan bestrijden.
Pardon? Maar hoe dan? Veel meer dan dat hij er aan werkt wil hij er niet over kwijt.
Hij zegt nog een paar jaar nodig te hebben. We wachten af.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1873 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 10 : 15 »
Rolls Royce maakt varen veiliger met nieuw intelligent systeem

8 januari 2018

Rolls Royce gaat samenwerken met een Japans transportbedrijf voor het ontwikkelen
van een intelligent bewustmakingssysteem voor schepen.
De 165 meter lange passagiersveerboot Sunflower zal als proeftuin dienen.

Rolls Royce (RR) intelligente bewustmakingssystemen zijn bedoeld om het opereren op schepen veiliger, makkelijker en meer efficiënt te maken.
Door middel van data afkomstig van verschillende sensoren wordt de omgeving van een schip in beeld gebracht
zodat de bemanning hier continu van op de hoogte is.
De data die worden verzameld zijn op basis van informatie van bestaande scheepssystemen,
zoals het Automatic Indentification System (AIS) en radars.
Ook data van andere bronnen, zoals wereldwijde databases, zullen een rol spelen.



'We zijn aan het onderzoeken en aan het testen hoe we sensortechnologieën effectief en betaalbaar kunnen combineren',
aldus Asbjørn Skaro, Director Digital & Systems – Marine van RR.
'Pilotprojecten zoals deze stellen ons in staat om te zien hoe de technologie aan boord het beste kan worden
aangepast aan de behoeftes van opvarenden en hun bemanning.
Succesvolle pilots en productontwikkelingprogramma's zijn ook een belangrijke stap naar de verdere ontwikkeling van autonome schepen.
Ons doel is om aan het einde van dit decennium een op afstand bestuurbaar schip commercieel in gebruik te hebben.'



Kenta Arai, de director van het Japanse bedrijf waar Rolls Royce mee samenwerkt, Mitsui O.S.K. Lines, zegt:
'De veerboot Sunflower opereert in de meest volle wateren in de wereld en zal ons de kans geven
om het intelligente bewustmakingssysteem van Rolls Royce uitegbreid te testen.

We verwachten dat het onze crews ook een meer geïnformeerd beeld gaat geven van de omgeving
van het schip op een toegankelijke en gebruiksvriendelijke manier.
Dit geeft onze bemanning extra ondersteuning bij beslissingen die genomen moeten worden,
wat hun veiligheid en dat van de schepen vergroot.'

Het systeem kan bouwen op veel R&D ervaring van Roll's Royce wereldwijd.
Zo werkt het bedrijf al sinds juni 2015 aan een soortgelijk project: het Advanced Autonomous Waterborne Applications Initiative (AAWA).
Voor dit project zijn al verschillende testen van de sensorarrays in een reeks bedrijfs- en klimatologische omstandigheden
gedaan op een veerboot die aan de zuidkust van Finland vaart.


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1874 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 10 : 33 »
Code geel, maar ‘alles onder controle’

Terwijl in Duitse steden de zandzakken worden opgestapeld, houden Nederlandse waterdeskundigen het hoofd koel.
,,Deze hoge waterstanden kunnen we aan”, zegt het hoofd Overstromingsdreiging van Rijkswaterstaat en de waterschappen.




Code geel is van kracht. Niet voor dreigend noodweer, maar vanwege het risico op overstromingen in Nederland.
,,Deze situatie komt eens in de vijf jaar voor”, zegt Harold van Waveren, voorzitter van de Landelijke Coördinatiecommissie
Overstromingsdreiging van Rijkswaterstaat en de waterschappen.
Vanuit Lelystad houden Van Waveren en zijn team de waterstanden continu in de gaten.


2018-01-07 14:44:56 Hoog water in de IJssel

Code geel. Moeten we ons zorgen maken?
,,Nee, we hebben het onder controle. De Rijn stijgt morgen en dinsdag nog flink.
De hoogwatergolf komt vanuit Duitsland onze kant op.
Daar is de laatste tijd veel neerslag gevallen, net als in Zwitserland.
De situatie is in met name Duitsland veel extremer dan hier.”



,,In Nederland verwachten we de piek dinsdag, tegen het begin van de avond.
Dan stroomt er 7.500 kubieke meter water per seconde ons land in, het waterpeil stijgt dan tot ongeveer 14,65 meter NAP.
Als de waterstanden boven 13 meter NAP komen, is sprake van code geel.
Dan is het nodig om maatregelen te nemen. Pas bij 15 meter NAP gaat code oranje in.”
« Last Edit: Mon/ 8/Jan/2018 : 10 : 34 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1875 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 10 : 54 »
Grote brugkraan omgewaaid bij Damen Shiprepair in Schiedam

04-01-2018


Brugkraan bij Damen Shiprepair in Schiedam in goede staat met schip in het dok.

Bij Damen Shiprepair is op woensdagochtend de grote brugkraan omgewaaid door de harde wind.


Zeker tien miljoen schade voor Damen

De kraan is op de loods terecht gekomen.
Er zijn geen gewonden gevallen maar een aantal medewerkers moesten wel een sprintje trekken om niet onder de kraan te komen.
 :woohoo:



Toen de kraan omviel lag er geen schip op die plek.


« Last Edit: Mon/ 8/Jan/2018 : 11 : 01 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1876 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 11 : 12 »
Kraanwagen zakt door brug bij Amsterdam CS



Een kraanwagen is maandagochtend aan de De Ruijterkade in Amsterdam door het wegdek van een brug gezakt.
De scheepvaart is hierdoor in beide richtingen gestremd.



De chauffeur is bij het ongeluk niet gewond geraakt.

Het verkeer wordt om het ongeluk heen geleid.
Hoe lang de stremming zal duren, is nog niet bekend.
Ook is nog niets te zeggen over de schade aan het wegdek.



Volgens de eigenaar van de kraanwagen, het bedrijf Schot Infra, was de kraanwagen waarschijnlijk niet te zwaar voor de brug.
"Deze kranen hebben allemaal een standaard gewicht en we rijden er al jaren mee door de stad",
zegt operational manger Willem Haverkort van Schot Infra.



Bij Amsterdam CS begint maandag een grote verbouwing van het stationsplein.



De komende vijf jaar zal daar gewerkt worden aan de nieuwe 'entree' van de stad.
Of dat de reden was dat de kraanwagen daar reed, is ook nog onduidelijk.


 
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2369
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1877 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 15 : 04 »
Nou zeg dat is geen kattenpis op die wijze op een vissersboot leven.
Dan die tanker ramp bij China. Het blijft fout gaan en hopelijk wordt dit geen echte 2e Valdez , waarvan overigens weer een goed relaas.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1878 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 15 : 50 »
Ik ben blij met een trouwe lezer als jou Hub.
Zo blijft het leuk om dingen op te zoeken en te plaatsen. :smilie_happy_thumbup:

Groet Ron
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1879 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 16 : 13 »
Ook kleine scheepsdrama,s worden hier vermeld....  ???

DEN HAAG - Het is een harde klap voor de bewoners van serviceflat De Thuishaven in Scheveningen.
Hun geliefde scheepsmodel, dat in november werd gestolen, is zondagavond uitgebrand teruggevonden op de Haringkade.

Het scheepsmodel 'de Scheveningen 366', een replica van een bomschuit, is een begrip in Scheveningen en hoorde bij het woonzorgcentrum.
Al jaren stond het in de gemeenschappelijke ruimte.
De replica werd gemaakt door Willem van der Harst die in 1941 overleed.



In november werd de bomschuit gestolen.
'De bewoners waren er erg aan gehecht, het was een grote schok', vertelt een communicatiemedewerker.
'Je verwacht niet dat dieven zoiets meenemen.'

Er werd aangifte van diefstal gedaan, maar de bomschuit werd niet teruggevonden.
Tot zondagavond. Het scheepsmodel werd uitgebrand teruggevonden op de Haringkade.
Er was weinig meer van over.

'Dit was echt een item van De Thuishaven, iedereen is erg geschokt.
We hopen dat de politie de dieven die deze zinloze en laffe daad hebben verricht zo snel mogelijk zal oppakken',
reageert de medewerker van het woonzorgcentrum.
De politie vraagt getuigen van de diefstal en/of de vernieling te bellen naar 0900-8844.
« Last Edit: Mon/ 8/Jan/2018 : 16 : 14 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.