Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 192711 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1880 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 16 : 22 »
Brandende tanker China lekte aardoliecondensaat

8 januari 2018De Iraanse olietanker die zaterdag voor de oostkust van China in botsing kwam, staat nog altijd in brand.
Aan boord van het schip bevindt zich 136.000 ton zogeheten condensaat, een lichte aardolievorm.
Volgens het Chinese ministerie van transport is een deel van de lading in zee gelekt.


De Iraanse olietanker voor de Chinese oostkust brandt nog steeds

Nu het schip al drie dagen in brand staat, groeien de zorgen over de gevolgen voor het milieu.
Het gelekte condensaat vormt een grotere ecologische bedreiging dan zware, ruwe olie.
John Driscoll van het bedrijf JTD Energy Service, gespecialiseerd in oliehandel, vertelde op de BBC dat condensaat zich beter vermengt met water.

Dit maakt het volgens Driscoll lastiger op te ruimen.
Omdat het condensaat geur- en kleurloos is, is bovendien lastig te zien hoe ver de vervuiling reikt
Op foto’s en videobeelden is te zien hoe nog altijd dikke, zwarte rookwolken boven het schip uitstijgen.
De rook maakt het lastig om dichtbij te komen, wat de reddingsactie bemoeilijkt.

De oorzaak van het ongeluk is nog onduidelijk.
De olietanker werd gebouwd in 2008 en heeft sindsdien onder vijf verschillende namen dienst gedaan.
Momenteel is het schip in bezit van de National Iranian Tanker Company, een bedrijf uit Teheran
dat zichzelf roemt als beheerder van de grootste tankervloot in het Midden-Oosten.

De tanker was van Iran naar Zuid-Korea onderweg toen hij tegen een Chinees vrachtschip botste.
Aan boord van het schip waren dertig Iraniërs en twee mannen uit Bangladesh.
Van hen is nog altijd niets vernomen.
Wel is inmiddels één lichaam geborgen en naar Shanghai gestuurd voor identificatie.
De 21 bemanningsleden van het Chinese vrachtschip wisten heelhuids het schip te verlaten.

« Last Edit: Mon/ 8/Jan/2018 : 16 : 23 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1881 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 16 : 38 »
30 jaar na de ramp met olietanker Borcea

Het is een van de grootste milieurampen in onze regio sinds de Tweede Wereldoorlog.
Op 8 januari 1988, vandaag dertig jaar geleden, spoelt een dikke laag olie aan bij de stranden
van Goeree Overflakkee, Voorne-Putten en Hoek van Holland.
De olie kwam van de Roemeense tanker Borcea.



"Het waren hele drukke tijden", blikt Koos van Donk terug. Hij is de toenmalig beheerder van Vogelklas Karel Schot.
"Het ging echt om honderden vogels." Eén op de drie vogels overleefde de olieramp niet.

De Roemeense tanker Borcea was begin januari onderweg naar Gent met een lading erts.
Voor de kust van België werd in zwaar weer een wrak geraakt.
Daardoor ontstaat een scheur van zeven bij anderhalve meter in een tank met stookolie.

Het schip ging daarom voor anker in de haven van Vlissingen.
Andere schippers waarschuwden meteen dat er olie uit de Borcea komt.
Ook als het schip een dag later de reis vervolgt richting Gent, stroomt er een grote hoeveelheid olie uit het schip.
Er grijpt niemand in.

Meerdere schippers waarschuwen de zeeverkeerspost in Vlissingen blijkt uit het proces-verbaal
van de politie dat later bij de rechtszaak wordt gebruikt.

"We varen hier langs het Pasje van Borsele en die bulkcarrier verliest nogal wat olie,
een heel spoor vanaf de boei tot in het pasje.
Ehm, zo te zien gaat nog steeds door, over."

Een paar dagen later komt de Borcea weer terug in Nederlandse wateren.
Via de Westerschelde gaat het schip richting Noordzee.
Onderweg stroomt er weer een behoorlijke lading stookolie het water in, maar nog steeds grijpt niemand in.

Op 8 januari 1988, een paar uur nadat het schip richting het noorden is vertrokken, komen de eerste berichten
binnen dat olie begint aan te spoelen op de stranden.
Eerst bij Schouwen Duiveland, daarna Goeree-Overflakkee en Voorne Putten.

Bij Ouddorp is over meer dan een kilometer lengte een strook van zes meter breed bezaaid met olie.
En er lijkt geen einde aan te komen.

Dan komen de hulpdiensten wél in actie.
Er wordt met vliegtuigen gezocht naar de vervuiler.
Ook Rijkswaterstaat zoekt naar de dader. Dat de Borcea erachter zit, is dan nog niet duidelijk.

Ondertussen wordt duidelijk dat er duizenden vogels het slachtoffer zijn geworden van de olielekkage.
Duizenden vogels, bedekt onder een dikke laag olie, zijn al omgekomen.

Drieduizend vogels die nog in leven zijn worden naar 17 verschillende opvangplaatsen gebracht.
Een van de grootste is Vogelklas Karel Schot in Rotterdam.

"Ja, het was nogal een operatie", blikt Koos van Donk terug. "Je moet selecteren welke vogels ‘te redden zijn’.
Zijn ze niet ondervoed of gewond? Je voelt aan het borstbeen. En dan ga je schoonmaken."



Samen met de vrijwilligers worden de vogels schoongeborsteld met afwasmiddel bij de opvang aan het Rotterdamse Afrikaanderplein.
Er is extra ruimte gemaakt om alle vogels te helpen. Tweederde van de opgevangen vogels kan later weer vrijgelaten worden.
De rest overleeft het niet.

Het is waarschijnlijk de grootste klus ooit voor de Vogelklas.
In januari 1988 worden 531 vogels op het Afrikaanderplein geholpen.
Bij andere olierampen in 1999 (Erika, Frankrijk) en 2003 (Tricolor, België) kwamen er tussen de 200 en 300 vogels.



Ondertussen ging de zoektocht naar de vervuiler nog steeds door.
Het was niet zo simpel als het volgen van het oliespoor.
Het verband tussen de olie in Zeeland en de vervuiling voor de kust wordt niet gelegd.

Daarom duurde het tot 15 januari voordat de overheid een seintje kreeg uit het noorden van Noorwegen.
Daar is op dat moment de Borcea gearriveerd.

De monsters die de Noorse politie heeft overgedragen aan de Nederlandse politie
bleken dezelfde te zijn als de olie op het strand van Goeree-Overflakkee.

Vervolgens ging het mis. De Noorse politie trok zijn handen van de zaak af.
De Nederlandse officier van justitie kreeg geen enkele medewerking en ook krijgt hij van de kapitein geen toegang tot het schip.

Toen na een maand de Noorse rechter toestemming gaf voor een doorzoeking van de hut van de kapitein,
bleken alle belangrijke stukken weg te zijn.
Die stukken waren meegenomen door een Roemeense diplomaat; het schip is staatseigendom.

Later blijkt dat de kapitein al op 5 januari op de hoogte was van het lek.
Van de Roemeense overheid kreeg hij de opdracht om alles te ontkennen en desnoods bewijsmateriaal aan te passen.
De Nederlandse overheid dient vervolgens een schadeclaim in voor de gemaakte opruimkosten.
Ook de Vogelbescherming begint een rechtszaak tegen de Roemeense staatsrederij.
De twee partijen eisen samen 3,7 miljoen gulden.

De kapitein van de Borcea wordt voor de rechter gedaagd.
Hij kan maximaal twee jaar gevangenisstraf en een boete van 25.000 gulden krijgen.
Uiteindelijk krijgt hij drie maanden cel, maar is er zelf bij de inhoudelijke behandeling niet bij.

De Vogelbescherming krijgt 100 duizend gulden schadevergoeding voor het schoonmaken en opvangen van 5.000 vogels.
Daarvan gaat 11.000 gulden naar de Vogelklas. De Houtsnip in Hoek van Holland krijgt 18.000 gulden.

Van Donk: "Dat bedrag was verre van genoeg om alle kosten te dekken.
Je moet de accommodatie klaarmaken, voeding, wasmiddel kopen en klaarleggen.
Veel van die spullen hebben we natuurlijk niet in voorraad."

De schadeclaim van de overheid wordt in 1995 afgewezen.
Het argument dat de kapitein de Nederlandse overheid niet op tijd had gewaarschuwd, zodat de schade beperkt kon blijven,
gaat niet op, vindt de Nederlandse rechter.

« Last Edit: Mon/ 8/Jan/2018 : 16 : 39 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1882 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 16 : 56 »
Aanrader:Nog een stukje om te lezen wat met bovenstaand artikel te maken heeft.

‘De onverschilligheid voor een lekkende Roemeense tanker’

http://www.polderpers.nl/onverschilligheid-lekkende-roemeense-tanker/
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1883 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 17 : 30 »
De acht ergste olierampen op de oceanen

De zeeën worden getroffen door honderden olielekkages.
Ondanks pogingen om zee en kusten te reinigen zijn er, vooral in koude streken, jaren na de ramp nog klompen olie te vinden.
Met de ergste rampen zijn we nu nog bezig.

1967: Supertanker Torrey Canyon lijdt schipbreuk bij Cornwall in Engeland en 171 miljoen liter olie lekt weg.
Pogingen om de olie af te breken met chemicaliën richten milieuschade aan.
Na de ramp wordt de internationale regelgeving voor olietankers ingrijpend aangepast.


Torrey Canyon

1978: Tankschip Amoco Cadiz loopt op de rotsen bij Frankrijk en 300 miljoen liter olie vervuilt de zee en stranden.
20.000 vogels sterven; schaal- en schelpdierenbestanden zijn bijna uitgeroeid.
Er lopen nog steeds onderzoeken naar de langetermijneffecten van de ramp.


Amoco Cadiz

1979: Het boorplatform Ixtoc I in de Golf van Mexico stort in.
Pas na 10 maanden – en 630 miljoen liter weggestroomde olie – wordt het lek gedicht.
Ondanks het enorme lek is de nawerking ervan nauwelijks onderzocht, maar veel olie zinkt naar de zeebodem.
Grote delen van de kust raken vervuild en 30 jaar later wordt er nog steeds olie onder het zand aangetroffen.
Bijna alle krabben in het gebied gaan dood en ook de populatie vissen en oesters wordt zwaar getroffen.


Ixtoc I

1979: De reuzenolietankers Atlantic Empress en Aegean Captain botsen op elkaar bij Trinidad en Tobago.
Na de aanvaring stroomt er zo’n 396 miljoen liter olie in zee.
De Atlantic Empress ontploft en zinkt vervolgens in diepe wateren.
De olie is nooit aan land gespoeld.


Colliion between Atlantic Empress and Aegean Captain

1989: Tankschip Exxon Valdez loopt bij Alaska aan de grond en 41 miljoen liter olie stroomt in zee.
In de zomers van 1989, 1990 en 1991 wordt er opgeruimd, maar in 2009 tonen metingen aan dat er nog 3 miljoen liter olie
onder het zand zit, die nog net zo giftig is als in 1989.


Exxon Valdez

1991: In de Golfoorlog laten Irakese troepen minstens 1,4 miljard liter olie in de Perzische Golf stromen.
De helft van de olie is al snel verdampt, maar grote gebieden zitten onder een 10 tot 15 cm dikke, kleverige laag.



In de grote kwelders zit er nog steeds enorm veel olie in de grond.
Het zal nog tientallen jaren duren voor die is afgebroken.

2002: Tankschip Prestige breekt doormidden voor de Spaanse kust.
88 miljoen liter olie lekt weg en 1000 km kustlijn raakt vervuild.
Zeker 115.000 vogels sterven en de ramp betekent een blijvende daling van de populatie zeevogels in het gebied.
Veel vissers die aan de grote schoonmaak meedoen hebben in 2009 nog last van hun luchtwegen.

2010: Een diepzeeboring in de Golf van Mexico loopt mis en rond de 780 miljoen liter olie lekt weg.
Uit onderzoek met een onderzeeër in december 2010 blijkt dat grote stukken zeebodem nog onder een dikke laag olie zitten.



De olie doodt koralen, vissen en krabben, en de schade is waarschijnlijk blijvend.
Op zee is de olie nu bijna verdwenen.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ton Kompier †

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 11987
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1884 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 17 : 50 »
die tankers waren die dubbel wandig of gewoon enkel. En oude tankers waarschijnlijk. Tegenwoordig zijn de eisen beter.
En we zien het is allemaal blik evenals die kraan bij van Damen.
Nu ik weer de namen lees van die tankers denk ik oh ja dat was ook een ramp.
Maar wij vergeten zo snel en leren kennelijk niets.
Was goed om dit weer even onder de aandacht te brengen
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1885 on: Mon/ 8/Jan/2018 : 20 : 24 »
Waterpeil blijft stijgen in Europese landen 

08 januari 2018 19:56

In diverse Europese landen is het waterpeil maandag verder gestegen.
Vanwege de hoge waterstand in de Seine hebben de autoriteiten in Parijs verschillende wegen en paden langs de oevers afgezet.
De waterstand van de rivier bereikte maandag een niveau van bijna 4 meter.
Volgens berichten in de media zou de waterstand nog verder kunnen stijgen.



Voetgangers en fietsers mogen niet langer een kilometerslang park betreden aan beide oevers van de Seine,
waar ook cafés en speeltuinen zijn, bevestigde de politie.
De hoge waterstanden blijven nog ver onder de 6,10 meter van juni 2016 en de 8,62 meter van 1910.
De autoriteiten roepen echter op tot voorzichtigheid.

De stad drong er bij de bewoners op aan waardevolle spullen niet op te slaan in kelders.
Met het stijgende grondwater kunnen deze beschadigd raken.
De prefectuur van het Hoofdstedelijk Gewest riep ook sociale diensten op
om daklozen te informeren die bivakkeren aan de oevers van de Seine.

De Rijn heeft in een aantal Duitse steden bijna het hoogste peil bereikt.
In Keulen is maandagmiddag een waterstand van 8,77 meter opgetekend.
De autoriteiten in de Domstad verwachten dat het peil nog enkele centimeters stijgt en daarna gaat zakken.

In Düsseldorf wordt het hoogste punt van 8,40 meter in de nacht van maandag op dinsdag bereikt.
Ook daar gaat het water daarna zakken. Het peil in de Moezel is al aan het zakken.
Bij Trier is het peil van de Moezel al gedaald tot onder de 7 meter.

De Duitse autoriteiten laten weten dat ook de beperkingen voor de scheepvaart snel kunnen worden opgeheven.
Op de hele Moezel is tot dinsdag geen scheepvaart toegestaan.
Op de Rijn is tot nader bericht geen scheepvaart mogelijk tussen Koblenz en Duisburg.

De Rijn bij Lobith bereikt woensdag de hoogste stand, meldt Rijkswaterstaat.
De waterstand zal dan een piek bereiken van ongeveer 14,65 meter boven NAP.
Normaal voor deze tijd van het jaar is 12 meter boven NAP.

Zondag werd nog voorspeld dat dinsdag de hoogste stand zou worden bereikt.
Het stijgt minder snel dan verwacht, omdat het water minder snel stroomt en de neerslag later komt dan voorspeld, aldus een woordvoerder.

Bij Lobith, waar de Rijn vanuit Duitsland ons land binnenkomt, was de waterstand van de Rijn
maandagochtend opgelopen tot 14,27 meter boven NAP.

Volgens Rijkswaterstaat is er geen sprake van een gevaarlijke situatie door het water.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1886 on: Tue/ 9/Jan/2018 : 00 : 19 »
64 doden bij schipbreuk voor kust van Libië

Bij een schipbreuk vorig weekend voor de kust van Libië zijn 64 migranten omgekomen.
Dat meldt de VN-migratieorganisatie IOM.
Medewerkers van IOM spraken in Italië met overlevenden van de ramp.


Vluchtelingen die gered werden door de Italiaanse kustwacht komen aan land in havenstad Catania
 
Een schip van de Italiaanse kustwacht kwam zondagavond laat aan in de Zuid-Italiaanse havenstad Catania,
met aan boord 86 overlevenden, onder wie verschillende kinderen en vrouwen, en acht lichamen.
Volgens een IOM-woordvoerder zijn er nog eens 56 migranten vermist, en zijn die waarschijnlijk omgekomen.

De schipbreuk is het eerste dodelijke incident met migranten op de Middellandse Zee van 2018.
In 2017 kwamen volgens IOM meer dan 3.000 mensen om op de route van Libië naar Italië.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1887 on: Tue/ 9/Jan/2018 : 10 : 56 »
Zeeverkeer met de ABC-eilanden stopgezet

Maatregel Venezuela: ‘de goeden moeten boeten voor de kwaden’

WILLEMSTAD –8 januari 2018

Wekelijks zijn er dertig ‘barkjes’ (bootjes) uit Venezuela die voornamelijk fruit en groente invoeren om de Curaçaose markt te bevoorraden.
Maar omdat de Venezolaanse president Nicolás Maduro voor 72 uur eenzijdig alle lucht- en zeeverkeer met de ABC-eilanden
(Aruba, Bonaire en Curaçao) heeft stopgezet, is de situatie gespannen bij de Venezolaanse fruitmarkt in Willemstad.



Volgens Maduro worden veel goederen gesmokkeld uit Venezuela door ‘maffia op de eilanden’.
Handelaar op de Venezolaans fruitmarkt, Angel Delgado,
wordt direct benadeeld door de maatregel, die nog tot dinsdagochtend duurt.
Delgado erkent dat er altijd wel smokkelwaar de Curaçaose grenzen passeert,
maar niet in de hoge mate die de Venezolaanse overheid beschrijft.
“Nu moeten de goeden boeten voor de kwaden”, vindt hij.


Venezolaanse fruitverkoper Angel Delgado.
 
De fruitverkoper vertelt dat de Venezolaanse consul vijf maanden
geleden nog alle barkjes uit Venezuela heeft geregistreerd en geaccrediteerd.
“Nu moeten handelaren een identiteitskaart hebben en bij vertrek uit Venezuela een heffing betalen.”
De schepen blijven ongeveer twee maanden in de Curaçaose haven en betalen ook gemiddeld tussen de 1800 en 2000 gulden
aan heffing per schip over de handelswaar die ze op Curaçao invoeren.



Nadat Maduro vrijdag de maatregel aankondigde op de Venezolaanse staatstelevisie, hield de Curaçaose premier Eugene Rhuggenaath
een spoedontmoeting met de Venezolaanse consul Marisol Gutiérrez de Almeida.
Volgens Rhuggenaath draagt het sluiten van de grenzen niet bij aan een oplossing om de bestaande smokkel te bestrijden;
“maar wij staan open voor overleg over het bestrijden van illegale handel.
Voor zover wij weten vindt de samenwerking tussen de Curaçaose en Venezolaanse autoriteiten plaats op correcte en constructieve wijze.”
Vanaf zaterdag zijn ook alle vluchten naar Venezuela tot nader order opgeschort.


Maatregel Venezuela: 'de goeden moeten boeten voor de kwaden'

Mary Ann Goiri-González, de vertegenwoordiger van Venex, – de belangenvereniging van Venezolanen op Curaçao –
denkt dat het embargo van president Maduro ernstige gevolgen kan hebben.
Volgens Goiri-González heeft Maduro zijn beslissing abrupt genomen, om de aandacht af te leiden van de situatie in zijn land.
“Gezien de kritieke humanitaire omstandigheden van Venezuela had de Nederlandse regering, samen met de regeringen van de eilanden,
allang maatregelen moeten nemen om de grenzen beter te controleren op de toestroom van illegalen en smokkelwaar.”


President Maduro

Toch gelooft Goiri-González dat de taak om smokkel te bestrijden vooral bij de Venezolaanse overheid ligt.
“President Maduro wil met de maatregel vooral de aandacht trekken van onze bestuurders”, denkt zij.

Tijdens de televisietoespraak heeft president Maduro onder andere gezegd dat de gouverneur van de Venezolaanse deelstaat Falcón,
dat aan de Caribische zee ligt, binnenkort de ABC-eilanden zal bezoeken om te praten over de handel en smokkel tussen de eilanden en Venezuela.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1888 on: Tue/ 9/Jan/2018 : 11 : 03 »
Olietanker staat nog steeds in brand

9 januari 2018 - 10:12

De olietanker voor de oostkust van China staat nog steeds in brand, drie dagen na de botsing met een vrachtschip.
De reddingswerkers ondervinden veel moeilijkheden om de brand te blussen door de slechte weersomstandigheden en de giftige uitstoot.
Ondanks hun inzet dreigt het vaartuig te exploderen en te zinken.

De Iraanse olietanker ‘Sanchi’ botste zaterdag met een vrachtschip op ongeveer 260 kilometer van de kust van Shanghai.
De tanker had op dat moment maar liefst 136.000 ton olie aan boord.



Door de botsing brak brand uit op het schip. De reddingswerkers proberen het vuur al drie dagen te blussen,
maar de weersomstandigheden maken het hen erg moeilijk.
Volgens het Chinese ministerie van Transport staat er een felle wind en zijn er golven tot wel vier meter hoog.
Daarnaast maakt het hevige vuur en de uitstoot van giftige gassen het werk er niet gemakkelijker op.

Intussen wordt gevreesd voor een grote milieuramp omdat er olie blijft lekken uit de tanker.
De kans bestaat ook dat hij zal exploderen en zal zinken.
Het kan mogelijk uitdraaien op een van de zwaarste milieurampen ooit, vrezen Greenpeace en Chinese experts.

In de tank zit een erg lichte vorm van olie die snel kan verdampen, en dus niet het type olie dat we kennen van olierampen in het verleden.
Bij deze olie zou wel meer explosiegevaar zijn.
Daarnaast zou de olie erg moeilijk op te sporen zijn eens ze in zee is gelopen, waardoor het ook moeilijk op te kuisen en in te dammen is.

Minstens één iemand kwam om het leven. De reddingswerkers zoeken momenteel nog naar de lichamen van 31 mensen.
In totaal waren dertig Iraniërs en twee mensen uit Bangladesh aan boord. 
Op het vrachtschip zaten 21 Chinezen, zij werden allemaal in veiligheid gebracht.

Voorlopig is de oorzaak van de botsing nog onduidelijk.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1889 on: Tue/ 9/Jan/2018 : 12 : 39 »
Mega-funderingen naar offshore windpark Kriegers Flak

Maandag om 14:00 uur is de barge met de twee impressionante funderingen
voor het Deens windpark Kriegers Flak uit de haven van Oostende vertrokken.
De funderingen zijn zo’n 10.000 ton en 8.000 ton zwaar.
Het vertrek van deze funderingen is een belangrijke mijlpaal voor het project.


De funderingen vertrekken richting het Kriegers Flak vanuit de haven van Oostende.

De barge wordt getrokken door de sleepboot Zeus of Finland en komt op 15 januari in Denemarken aan.



Afhankelijk van de weersomstandigheden, wordt de eerste fundering eind januari geplaatst en de tweede een paar weken later.
Eens geïnstalleerd worden beide funderingen verzwaard en voorzien van rotsbescherming waar
het multipurpose-schip Adhémar de Saint-Venant van Jan De Nul wordt ingezet.




Adhémar de Saint-Venant

Jan De Nul en de groep Smulders bouwen samen de twee gigantische funderingen voor de
hoogspanningsstations van het Deense offshore windpark Kriegers Flak.
Ze bestaan uit een betonnen basis (de zogenaamde Gravity Based Foundations (GBF) met daarbovenop een stalen structuur.
Jan De Nul is verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw van de betonnen GBF,
en Smulders zorgt voor het ontwerp en de fabricage van de stalen buizen en platformen die erbovenop komen.

Jan De Nul Group gaat de fundering installeren, ballasten en rondom rond voorzien van stenen ter bescherming.

Het Deense windpark Kriegers Flak, gelegen in de Baltische zee, bestaat uit twee delen.
Het westelijke Kriegers Flak A krijgt een capaciteit van 200 MW.



Het oostelijke deel, Kriegers Flak B, krijgt een capaciteit van 400 MW.
Elk deel krijgt een eigen hoogspanningsstation (substation).



Die zullen dienst voor zowel het windpark zelf en voor de interconnector tussen het Deense en Duitse elektriciteitsnet.
Tegen 2022 zal het tot op heden grootste offshore windpark van Denemarken
CO2-vrije elektriciteit genereren voor ongeveer 600.000 huishoudens.
Dit project wordt gefinancierd door het European Energy Programme for Recovery.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.