Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 175070 times)

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1890 on: Tue/ 9/Jan/2018 : 12 : 53 »
Voorbereidingen op hoogwaterpiek van de Rijn

Rijkswaterstaat en de waterschappen bereiden zich voor op de hoogwaterpiek van de Rijn, die woensdag 10 januari ons land bereikt.
‘Deze situatie komt eens in de 5 jaar voor’, zegt Harold van Waveren, voorzitter van de Landelijke Coördinatiecommissie
Overstromingsdreiging van Rijkswaterstaat en de waterschappen.
Hij benadrukt dat er geen reden is tot zorg: ‘Deze verwachte waterstanden kunnen we prima aan.’

Vanuit het Watermanagement Centrum in Lelystad worden de waterstanden continu in de gaten gehouden.
De waterstand van de Rijn bij Lobith is zondag opgelopen tot ongeveer 14,00 m +NAP.
Dat betekent dat per seconde ruim 6.500 duizend kubieke meter water (6,5 miljoen liter water) ons land in stroomt.
De waterstand bij Lobith zal naar verwachting oplopen tot ongeveer 14,65 m +NAP (ca. 7.500 m3/s) in de vroege ochtend van woensdag 10 januari.



Maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen in het kader van Ruimte voor de Rivier bewijzen nu in de praktijk hun nut.
De waterstanden van de Rijn en Rijntakken stijgen minder snel.
Zo wordt de nevengeul van de Waal bij Nijmegen dit hoogwaterseizoen voor het eerst gebruikt.


de Rijn bij Lobith

Van een echte test is volgens van Waveren echter nog geen sprake.
Nederland kan twee keer zoveel water aan dan nu binnenstroomt.


Genieten van het hoogwater in een kano bij Nijmegen

Om het rivierwater zo snel mogelijk af te voeren heeft Rijkswaterstaat de stuwen
in de Nederrijn-Lek bij Driel, Amerongen en Hagestein getrokken.
En bij de Haringvlietdam en Afsluitdijk wordt volop gespuid in zee.
Waterschappen voeren onder meer dijkinspecties uit, zetten extra pompen in en sluiten coupures in waterkeringen.


Rijn bij Lobith bereikt woensdag hoogste stand

Het peil van zowel het Markermeer als het IJsselmeer staat ook nog hoog.
Oorzaken zijn de hoge afvoer van de IJssel en de grote hoeveelheid neerslag die de afgelopen weken is gevallen.
Daarnaast was het door de harde wind niet altijd mogelijk om water te spuien bij de Afsluitdijk naar de Waddenzee.
Het peil van het IJsselmeer en het Markermeer daalt de komende dagen geleidelijk.

De afvoer van de Maas is de afgelopen 24 uur gedaald. Die daling zet de komende dagen door.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1891 on: Tue/ 9/Jan/2018 : 12 : 59 »
JR Shipping krijgt herfinanciering voor 11 containerschepen



Rederijgroep JR Shipping heeft de herfinanciering van 126 miljoen euro gekregen voor 11 containerschepen.
De lening is overgenomen door Credit Investment Fund in Londen van de Duitse HSH Nordbank.



Sinds 2012 was het JR Fleet Fund CV opgericht voor de 11 schepen om zo door de crises te komen.
De markt voor containerschepen is nog steeds niet volledig hersteld.



Door de herfinanciering houdt de rederij zelf controle over de 11 schepen.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1892 on: Tue/ 9/Jan/2018 : 13 : 49 »
Binnenbrug Middensluis beschadigd



Vandaag, 7:37

De binnenbrug van de Middensluis in IJmuiden is in de nacht van maandag op dinsdag beschadigd.
Een auto kwam klem te zitten toen de brug openging. Dinsdagochtend kan de brug niet worden gebruikt.



De auto was een bedrijfswagen van een beveiligingsbedrijf.
De bestuurder schatte de situatie niet goed in en werd opgesloten tussen de slagbomen.



Omdat de sluismeester niets in de gaten had, draaide hij de brug open.
De auto kwam klem te zitten tussen de stoep en balustrade van de brug.



De bestuurder raakte niet gewond.
Zijn auto moest blijven staan tot Havenbedrijf Amsterdam, onderhoudsbedrijf Spie,
Rijkswaterstaat en een bergingswagen er waren.



Het lukte het draaimechanisme van de rem te krijgen waarna de bergingswagen de brug een stukje heeft dicht getrokken.
Hierna kon de auto worden weggehaald.



De brug is open gezet in afwachting van inspectie bij daglicht. Scheepvaartverkeer kan zo de sluis gebruiken.
Autoverkeer moet de buitenbrug gebruiken, maar heeft wel een vertraging van ruim een half uur bij het schutten.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ton Kompier †

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 11988
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1893 on: Tue/ 9/Jan/2018 : 17 : 16 »
bericht 1904 = staat dat iets tussen de 1800 en 200 gulden kost, ik denk dat het euro's moeten zijn?

bericht 1906= wat een mooie landschapsfoto is die grote afbeelding

bericht 1908 = Ik denk dat de beveiliger zat te appen terwijl de sluis dicht ging.
Branden er dan geen waarschuwingslampen op de sluis, ik meen van wel.

Weer bedankt voor de toelichting. ikzelf heb het geduld nu even niet om alles uitgebreid te zoeken en noteren
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1894 on: Tue/ 9/Jan/2018 : 17 : 24 »
bericht 1904 = staat dat iets tussen de 1800 en 200 gulden kost, ik denk dat het euro's moeten zijn?

Hoi Ton.

De munteenheid op Curaçao is de Antilliaanse Gulden (afgekort als Nafl, Naf of Ang).
Na de staatkundige vernieuwingen in oktober 2010 kan alleen op Sint Maarten en Curaçao nog worden betaald met de Antilliaanse gulden,
op Bonaire, Sint Eustatius en Saba is sinds 1 januari 2011 de Amerikaanse dollar het officiële betaalmiddel.



De koers van de Antilliaanse gulden is gekoppeld aan de Amerikaanse dollar en heeft dezelfde waarde
als de Arubaanse florin: 1 gulden/florin = 1.79 dollar.
Bij vrijwel elke geldautomaat op Curaçao kan je kiezen tussen guldens of dollars pinnen.
Vervolgens kan je overal op Curaçao met guldens en dollars betalen.

Groet Ron.
« Last Edit: Tue/ 9/Jan/2018 : 17 : 27 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ton Kompier †

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 11988
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1895 on: Tue/ 9/Jan/2018 : 17 : 28 »
Bedankt voor de heldere toelichting.
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1896 on: Tue/ 9/Jan/2018 : 17 : 35 »
Graag gedaan Ton.

De laatste tijd is de euro steeds minder waard geworden ten opzichte van de Antilliaanse gulden.
Kortgeleden was een euro nog ongeveer NAF 2,30 waard, nu schommelt de wisselkoers rond de NAF 2,-.
Met andere woorden: het leven op Curaçao is voor ons een stuk duurder geworden! :smiley_madbear:

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1897 on: Tue/ 9/Jan/2018 : 17 : 59 »










Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1898 on: Wed/10/Jan/2018 : 12 : 23 »
Dankzij Van Oord heeft Kazachstan toegang tot Kaspische Zee

Afgelopen maand heeft Van Oord de lokale baggerwerkzaamheden afgerond voor een 72 kilometer lang kanaal in de Kaspische Zee.
In vier jaar bouwde Van Oord het nieuwe kanaal om transport mogelijk te maken van grote modules naar het Tengiz-veld,
een van de grootste olievelden in Kazachstan.


Vier cutterzuigers, waaronder de Ural River en Mangystau, werkten om de klus te klaren

Kazachstan staat in de top-15 van landen met grote oliereserves en meer dan 150 olievelden.
Het land heeft heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke verbinding tussen Rusland, China en Europa
en het versterkt deze positie door de olie- en gasindustrie uit te bouwen.
Het nieuwe kanaal is een belangrijk onderdeel van de nieuwe infrastructuur die wordt aangelegd om deze groei te bewerkstelligen.

Doordat de locatie zo afgelegen was, waren er vindingrijke maatregelen nodig voor de uitvoering van het project.
Vanwege de strenge winters was baggeren alleen mogelijk tussen april en oktober.
Daarnaast zorgde het gebrek aan infrastructuur en voorzieningen voor buitengewoon complexe logistieke uitdagingen.



Vier cutterzuigers waaronder de Ural River en Mangystau werkten in formatie om de klus te klaren,
daarbij geassisteerd door meer dan dertig support-schepen.
Om reparaties en onderhoud ter plekke te kunnen uitvoeren, ontwierp en bouwde Van Oord een drijvend dok,
compleet uitgerust met scheepslift, hydraulische kraan en werkplaats.



In het gebied waar gebaggerd werd komen bedreigde diersoorten voor zoals bijzondere vogels en zeehonden.
Van Oord werkte nauw samen met onafhankelijke waarnemers om de lokale flora en fauna te beschermen.
Zo werden er 32 zandophopingen gecreëerd aan weerszijden van het kanaal,  16 daarvan vormen eilanden
waar deze bijzondere diersoorten al hun weg naar toe hebben gevonden.



Van Oord is er trots op dat het bedrijf een belangrijke rol speelt bij het vergroten van de economische groeikansen van Kazachstan.
"Met name de afgelegen locatie bracht uitdagingen met zich mee, en ik ben trots op onze mensen
die met hun doorzettingsvermogen en vakmanschap dit project tot een succes maken",
zegt Govert van Oord, area director Europa van de maritieme dienstverlener.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1899 on: Thu/11/Jan/2018 : 07 : 19 »
Loopbruggen in Rijn bij Lobith blijken bij hoogwater te kort

Vijf nieuwe loopbruggen voor de scheepvaart in de vluchthaven bij Tolkamer - in de buurt van Lobith - blijken te kort.
Door de hoge waterstand in de Rijn verdwijnt een deel van de loopbruggen onder water.
Daardoor kunnen mensen te voet niet aan en van boord.



De vluchthaven met de nieuwe steigers is onlangs opgeknapt voor ongeveer 18 miljoen euro.
De autoafzetsteiger die in december werd geplaatst is wel lang genoeg.

Een schippersechtpaar uit Tolkamer zag al bij de oplevering dat hoogwater problemen zou geven.
"Dat het meteen in het eerste jaar na de opknapbeurt al misgaat, is wel sneu", zeggen ze tegen Omroep Gelderland.

Hun schip Lidwina ligt in de vluchthaven en is nu alleen met een bootje bereikbaar.
Rijkswaterstaat spreekt tegen dat er een rekenfout is gemaakt.
"Bij de berekeningen hielden we er rekening mee dat de loopbruggen zes dagen per jaar
door de hoge waterstand niet lang genoeg zijn," zegt woordvoerder Thijs Scheres.

"We hadden de steigers langer kunnen maken, maar dan hadden ze door de hellinggraad ook hoger moeten worden.
Dat zou betekenen dat er minder aanlegruimte voor de schepen was."

Om aan de vaar- en rusttijden te voldoen, moeten schippers om de 30 kilometer in een overnachtingshaven terecht kunnen.
De vluchthaven biedt plaats aan 18 schepen tot een maximale lengte van 110 meter.

Het waterpeil bij Lobith zakt sinds het middaguur.
De Rijn staat nu op 14,61 meter boven NAP. Het hoogste peil werd vanmorgen bereikt om 3.40 uur: 14,64 meter.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.