Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 175073 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1900 on: Thu/11/Jan/2018 : 12 : 02 »
Woonboten van bodem Maas naar grote hoogte in jaar tijd

GENNEP -

Het contrast is groot, in de Paesplas in Gennep.
Een jaar geleden lagen de woonboten daar op de bodem van de Maas, nu kunnen de bewoners over de dijk heen kijken,
vanwege de hoge waterstand van de rivier. ,,Dit keer is er geen paniek, dat was vorig jaar wel anders.’’

Waar de extreme daling eind 2016 onverwachts kwam door de aanvaring van een schip met de stuw van Grave, is er nu geen verrassing aan.
De bewoners wisten dat deze stijging er aan zat te komen, en ze maken zich dan ook geen seconde zorgen.
,,Ja, het water staat hier nu veel hoger dan normaal’’, zegt bewoner Joselien Roelofs.
,,Maar de woonarken die drijven mee naar boven. En de leidingen geven mee.’’


Een woonboot aan de Paesplas in Gennep moest gered worden vanwege de lage waterstand.
De boot kwam zo scheef komen te liggen dat die dreigde vol water te lopen


Buurman Theo Janssen vult aan: ,,De elektriciteitskabel hangt hier aan de loopbrug, net als het gas. De waterleiding komt vanuit de dijk. Die heeft 18 meter extra speling, voor dit soort situaties. Ook de andere kabels hebben een extra lus, vertelt Janssen. ,,En die speling is ook nodig voor als het laagwater is, zodat we van de kant af kunnen.’’

Het water moet nog wel echt flink hoger komen te staan, wil het voor problemen gaan zorgen, zeggen de woonbootbewoners.
,,Dan kan de loopbrug van sommige arken onder water komen te staan’’, zegt Roelofs.
,,Hoogwater is een minder groot probleem dan laagwater.
Dit maakt voor ons niet veel uit. Nu is er geen paniek, dat was vorig jaar wel anders.’’


De woonboot tijdens de lage waterstand een jaar geleden, en tijdens het hoogwater nu

Janssen sluit zich daarbij aan. ,,Alleen de extremen merken we. Pas als er nog zo'n 2 tot 2,5 meter water bij komt, dan wordt het serieus.
Maar dat komt geloof ik maar eens in de honderd jaar voor.
Begin 2000 bijvoorbeeld, toen was het zover.
Toen kon ik m'n hand bovenop de metershoge paal leggen waar de woonboot aan vastligt.’’

De hoge waterstand van nu heeft volgens Riet Janssen vooral een prettige bijkomstigheid.
,,Onze ark komt nu boven de dijk uit, dus we kunnen nu op de weg kijken. Ook weleens leuk.’’

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1901 on: Fri/12/Jan/2018 : 10 : 20 »
Enorme schade nadat schip tegen kade knalt in Taiwan



In de haven van Keelung in het noorden van Taiwan is een Duits containerschip dinsdag tegen de kade geknald.



Een zestigtal containers raakte geplet en een containerkraan, de kade en het schip liepen zware schade op.



Als bij wonder was slechts één dokwerker gewond.










Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1902 on: Fri/12/Jan/2018 : 10 : 28 »
Hovercraft met gat in boeg naar scheepswerf in Lauwersoog

Een bijzondere klus voor scheepswerf NG Shipyards in Lauwersoog.
Daar is deze week een hovercraft binnen gebracht, die een flinke hap uit de voorkant mist.
Het schip, dat personeel naar booreilanden vervoert, mist een groot stuk aan stuurboordkant.
Volgens Albert Keizer van de scheepswerf lijkt de schade erger dan die in werkelijkheid is.
Het schip is gebouwd op een manier waardoor de voorkant schade oploopt
wanneer het met een snelheid van 85 kilometer per uur tegen iets aanvaart.
De voorkant is bewust van piepschuim gemaakt.



De reparatie is echter niet zomaar geklaard.
Een nieuw gedeelte wordt in Noorwegen gemaakt en daar moet op gewacht worden. "Wij genieten van dit soort klussen",
zegt Keizer in het radioprogramma Weistra op Wei.
"Er moet in een keer even veel gebeuren.
Je wordt 's avonds rond half zes gebeld en de andere ochtend moet het spul direct eruit getakeld zijn.
En dan moet alles even in rep en roer. Voor ons is het wel bijzonder."
Het is niet voor het eerst dat het schip bij de werf komt, zegt Keizer.



Ook andere schepen lopen vaak schade op boven de windmolenparken bij Borkum.
Wat daar de oorzaak van is, weet Keizer niet.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1903 on: Fri/12/Jan/2018 : 10 : 41 »
Brandende olietanker drijft weg van China

TOKIO -2 uur geleden

De brandende Iraanse olietanker Sanchi drijft door de harde wind weg van de Chinese kust.



Het zwaar gehavende vaartuig bevindt zich sinds woensdag in de exclusieve economische zone van Japan,
zei een woordvoerder van de kustwacht in dat land vrijdag.



De tanker botste afgelopen zaterdag op de Oost-Chinese Zee op een vrachtschip.
Daarop brak brand uit op het Iraanse vaartuig.



De Chinese zender CCTV berichtte eerder dat ongeveer veertien reddingsschepen proberen het vuur te blussen
en vermiste bemanningsleden van de tanker op te sporen.
Zo’n 30 opvarenden zouden nog spoorloos zijn.



De woordvoerder zei vrijdag dat de Japanse kustwacht de Chinezen hulp heeft aangeboden, maar dat zou van de hand zijn gewezen.



Hij stelde dat de Japanners patrouilleboten en vliegtuigen hebben ingezet om de situatie in de gaten te houden.
Het brandende schip bevond zich donderdagmiddag op enkele honderden kilometers van het eiland Amami Oshima.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1904 on: Fri/12/Jan/2018 : 10 : 52 »
Willem Vos schenkt privé-archief aan Batavialand

Lelystad - Willem Vos, de scheepsbouwmeester van de reconstructie van het VOC-schip de Batavia en oprichter van de Bataviawerf in Lelystad,
heeft woensdag 10 januari zijn bijzondere privé-archief geschonken aan Batavialand.
De Bataviawerf is sinds 1 juli 2017 opgegaan in Batavialand.


Lees het artikel,en kijk even naar de plaatsingsdatum. :shocked:

https://www.flevopost.nl/nieuws/lelystad/523409/willem-vos-schenkt-prive-archief-aan-batavialand.html
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1905 on: Fri/12/Jan/2018 : 11 : 28 »
Meer schepen in Rotterdamse haven



Het afgelopen jaar arriveerden 29.646 schepen in de Rotterdamse haven.
Dat zijn er ruim 600 meer dan in het jaar daarvoor (29.022 zeeschepen).
Het aantal ongelukken daalde van 159 naar 129. Daarbij viel één ‘ernstig ongeluk’ te betreuren.
Het ging om een incident met een binnenvaartschip dat stuurloos werd omdat het met zijn roer over een krib was gevaren.



Volgens (rijks)havenmeester René de Vries heeft de afname van het aantal kleine ongelukken te maken
met de investeringen die het Havenbedrijf de laatste jaren heeft gedaan in de infrastructuur.
“Dankzij de nieuwe boeienconfiguraties en aanlegpalen waren er aanzienlijk minder kleine paal-schip botsingen
en raakten minder duwbakken bij slecht weer op drift.”



Het afgelopen jaar zette de trend van efficiëntere inspecties onverminderd door.
De afgelopen vijf jaar daalde daardoor het aantal inspecties van 11.000 naar circa 8.500. 
Zo zijn in 2017 de Zeehavenpolitie en het Havenbedrijf voor het eerst gezamenlijk de pleziervaart gaan inspecteren.



Het aantal  kleine morsingen daalde significant. Het Havenbedrijf is nog op zoek naar de oorzaak daarvan.
De hoeveelheid gemorste liters bleef vrijwel gelijk in omvang.
Dit werd voornamelijk veroorzaakt door een lekkage in de Botlekgebied.


De robotschepen komen

Het afgelopen jaar nam het Havenbedrijf voor het eerst deel aan een proef met autonoom varen.
De havenmeester verwacht over de middellange termijn dat de haven hier nadrukkelijk mee te maken krijgt
en bereidt het verkeersbegeleidingssysteem voor door standaardisatie.
In 2018 gaat het Havenbedrijf verder deelnemen aan proeven om autonoom varen
en vliegen ook structureel in te zetten voor de eigen bedrijfsvoering.

In 2017 zijn wereldwijde afspraken vastgelegd over de internationale terminologie binnen de scheepvaart.
Dit is belangrijk voor het PRONTO-project. Dit online communicatieplatform ondersteunt scheepsagenten en andere operators.
Het doel is de realisering van meer transparante en efficiëntere planning van diensten aan schepen,
zoals beloodsing en het gebruik van terminal en bunkerdiensten.



Dit leidt tot minder oponthoud. Inmiddels is PRONTO een werkende applicatie.
In een aantal pilots (mmv Maersk, Shell, MSC, diverse terminals en service providers) wordt het in Rotterdam getest en gebruikt.
De eerste resultaten zijn veelbelovend: in de eerste pilots is een tijdwinst van 20% in de port calls gerealiseerd.
PRONTO zal in 2018 verder uitgerold worden.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1906 on: Fri/12/Jan/2018 : 11 : 38 »
Aanvaring voor de kust van Oostende

Ongeveer 11 mijl voor de kust van Oostende zijn donderdagmiddag twee schepen met elkaar in aanvaring gekomen op de Noordzee.
Het ongeluk gebeurde in potdichte mist.


Archieffoto:Loodsboot "Wandelaar" vaart de havengeul van Oostende binnen (2012.05.10)

De loodsboot "Wandelaar", eigendom van de Belgische federale overheid, kwam  in aanvaring met het vrachtschip Elke W.,
dat vaart onder vlag van Antigua, en onderweg was van Southampton naar Antwerpen, zo meld Het Laatste Nieuws hier.

“Rond 12.45 uur zijn beide met elkaar in botsing gekomen op volle zee”, zegt kapitein Réjane Gyssens van het MRCC in Oostende.
“Dat gebeurde toen De Wandelaar een manoeuvre deed om loodsen af te zetten.
Wat er precies gebeurde en of de dichte mist een rol speelde, zal het onderzoek moeten uitmaken.
Aan boord van de Elke W. waren zes opvarenden.


Archieffoto ELKE W

Zij bleven net als de bemanning van De Wandelaar ongedeerd. Beide schepen hebben schade boven de waterlijn.
Het is nog niet duidelijk hoe groot die schade bedraagt.
Er is in ieder geval geen gevaar tot zinken en er is geen gevaar voor uitstroom van olie.
Dergelijke aanvaringen op de Noordzee zijn zeldzaam.
Ze komen hooguit een of tweemaal per jaar voor.”

Na inspectie op volle zee zijn de schepen verder gevaren.
De Wandelaar voer naar Oostende voor een inspectie.
De Elke W. zette koers richting Vlissingen waar het een vaarverbod zal krijgen.
Eerst zal er een grondig onderzoek gehouden worden op het schip. 

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1907 on: Fri/12/Jan/2018 : 11 : 48 »
Boek gezonken schip Frisia definitief dicht

De rechtszaak over de gezonken schelpenzuiger Frisia is definitief afgesloten.
Niemand is in hoger beroep gegaan.   

In december veroordeelde de rechtbank in Amsterdam rederijdirecteur Matthijs van der Ploeg uit Zoutkamp voor dood door schuld,
maar legde geen straf op. Zijn bedrijfsleider werd helemaal vrijgesproken.



Het Openbaar Ministerie (OM) laat weten niet in beroep te gaan, omdat de nabestaanden graag willen dat de zaak tot een einde komt.
Daarbij is het OM tevreden met het oordeel dat de werkgever 'zich niet kan verschuilen achter eventuele fouten die zijn gemaakt
door een kapitein in het geval dat die kapitein niet bevoegd was de functie van kapitein te vervullen. Dat is een belangrijk signaal.'

Het vergaan van de schelpenzuiger kostte in 2010 het leven aan drie opvarenden uit Leens en Groningen.
Het schip verging in zwaar weer boven Terschelling.

De rechtbank oordeelde dat rederijdirecteur Matthijs van der Ploeg 'aanmerkelijk onvoorzichtig' gehandeld heeft
door schipper Jan Tuin met de Frisia de zee op te laten gaan, terwijl deze niet de juiste vaarbevoegdheid had.
Voor bedrijfsleider Klaas B. geldt dit niet, omdat hij niet degene was die de schipper aanstelde.
Het Openbaar Ministerie had een werkstraf van 180 uur geëist tegen de twee, maar legt zich dus bij het vonnis neer.
Ook Matthijs van der Ploeg gaat niet in hoger beroep.


Lees ook: http://www.kroonvaarders.com/forum/index.php/topic,866.msg143461.html#msg143461
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2299
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1908 on: Fri/12/Jan/2018 : 12 : 12 »
Mooi werk weer van de Rotterdamse haven welke meen ik nu op 1 na de grootste ter wereld is. (Dacht Changhai nu)
Die robotschepen worden steeds indrukwekkender en zeker die varende sigaar rolls roycs (uit eigen doos) is imposant.
De aanjagers van ons forum doen weer goed werk en er zijn weinig dagen dat ik niet kijk.      Merci dus weer....
                                                                                                              Vrg uit een vandaag regenachtig Birzi

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1909 on: Fri/12/Jan/2018 : 12 : 52 »
Hoi Hub.

Hieronder een stukje uit 2012.
ik kom later wel met meer recentere info.

Tot 2004 was de haven van Rotterdam niet alleen de grootste haven van Europa,
maar was het ook de grootste haven ter wereld gemeten naar het aantal ton goederenoverslag.
Tegenwoordig is de haven van Rotterdam nog wel de grootste haven van Europa
(vóór de havens van Antwerpen en Hamburg, die tweede, respectievelijk derde in de top 10 van grootste havens van Europa staan),
maar nog maar de op drie na grootste haven ter wereld in het totaal aantal ton goederenoverslag,
en zelfs de tiende grootste haven ter wereld op basis van enkel het aantal container-equivalenten (TEU) per jaar.
Welke havens zijn de haven van Rotterdam inmiddels allemaal gepasseerd?

Noot bij de genoemde getallen: het betreft hier het aantal ton goederenoverslag
zoals dat vorig jaar werd opgetekend door deze havens zelf.

10. Qinhuangdao, China – 257 miljoen ton

Van de top 10 grootste havens ter wereld liggen er maar liefst acht in China.
De haven van Qinhuangdao is daarbij de hekkensluiter. Het is één van de belangrijkste energiehavens ter wereld.



Het voornaamste gedeelte van de overslag bestaat uit olie en steenkool.
Qinhuangdao ligt aan de Bohaizee in de provincie Hebei.
Daarmee is het dé toegangshaven voor de oostelijke economische zones van Peking, Tianjin en Tangshan.

Ook is de ligging van de haven van Qinhuangdao erg gunstig: weinig golven of slecht weer, en diep water voor de grote olietankers.
Een groot gedeelte van de goederenoverslag wordt dan ook in bulk doorgevoerd.

9. Hong Kong, China – 268 miljoen ton

De haven van Hong Kong is vooral sterk in de uitvoer van consumptiegoederen.
Tussen 1999 en 2004 was het daarmee de grootste containerhaven in de wereld in termen van doorgevoerde TEU’s.



Tegenwoordig is het nog altijd de derde grootste containerhaven in de wereld,
maar omdat Hong Kong relatief weinig materialen in bulk vervoert de op acht na grootste haven ter wereld.
Ten opzichte van andere Chinese havens lijkt de groei bij de haven van Hong Kong overigens wat terug te vallen.

8. Dalian, China – 301 miljoen ton

Dalian is de meest noordelijk gelegen haven in China die ’s winters niet dichtvriest.
Daarom wordt het ook wel de “poort naar de Grote Oceaan” genoemd.
Het is daardoor ook een sterk gediversifieerde haven.



In 2010 was Dalian nog in het nieuws vanwege de ontploffing van twee oliepijpleidingen en de resulterende olieverontreiniging.
De handel ondervond daardoor schijnbaar geen problemen, want de overslag steeg met de helft verleden jaar.
Daarmee maakte de haven van Dalian een flinke sprong in de top 10 van grootste havens ter wereld.
Op dit moment staat deze haven achtste.

7. Qingdao, China – 350 miljoen ton

De haven van Qingdao ligt aan de Gele Zee.
Qingdao is vooral sterk in ruwe grondstoffen en bulkvervoer.
Het is ook één van de grootste havens ter wereld in ijzererts, zodanig dat er een heel gedeelte van de haven speciaal voor is ingericht.



Eind 2012 is een geheel nieuwe terminal voor ijzererts in gebruik genomen,
die een jaarlijkse doorvoercapaciteit heeft van 40 miljoen ton.
De haven van Qingdao zou dan speciaal moeten zijn aangepast om de reusachtige Valemaxe-schepen aan te kunnen.

Deze gigantische bulkcarriers, die tot de grootste en langste schepen ter wereld behoren,
werden in januari 2012 verbannen uit China om diverse redenen,
terwijl ze speciaal werden gemaakt om ijzererts tussen Brazilië en China te vervoeren.

Het is dan ook te verwachten dat Vale, de eigenaar van de Valemax-vloot, de nodige concessies zal doen
 om weer te mogen worden toegelaten tot de Chinese markt en vooral de Chinese havens.

6. Kanton, China – 400 miljoen ton

In een ver verleden was de haven van Kanton of Guangzhou een belangrijk onderdeel van de Zijderoute.
Nog altijd is het één van de belangrijkste en grootste havens van China, en daarmee tegenwoordig dus ook van de wereld.



De haven bedient een zeer belangrijk economisch gebied, met de enorme Parelrivier-agglomeratie rondom Kanton
en bijvoorbeeld de speciale economische zone rondom Shenzen.
De haven van Kanton maakte ook een enorme groei door dankzij de nabijheid van die groeimotor;
in 1999 brak de haven pas door de grens van 100 miljoen ton overslag heen.
Inmiddels is dat verviervoudigd en is Kanton de op vijf na grootste haven ter wereld.

5. Tianjin, China – 408 miljoen ton

De haven van Tianjin bedient twee zeer belangrijke regio’s.
De speciale economische zone van Tianjin is de belangrijkste in heel Noord-China.
Bovendien is de haven van Tianjin de belangrijkste haven voor de regio rondom Peking,
dat ongeveer 150 kilometer verder ligt.



De belangrijkste doorvoer van de haven wordt duidelijk via de ranglijsten,
want het is qua bulkvolume de vijfde grootste haven ter wereld,
maar in termen van containerdoorvoer valt Tianjin buiten de top 10 (op de 11e plaats).
Ook is het de grootste kunstmatige haven van China.

4. De haven van Rotterdam – 442 miljoen ton

De eerste haven in deze top 10 die niet in China ligt is de haven van Rotterdam.
Zoals eerder aangegeven was Rotterdam lange tijd (1962-2004) de grootste haven ter wereld,
maar tegen de formidabele groei van China is niet op te boksen.



Rotterdam is namelijk in die periode ook fors gegroeid, maar simpelweg onvoldoende.
Het is overigens nog wel met een ruime marge de grootste haven van Europa – 2,4 keer zo groot als nummer twee, Antwerpen.
Gezien de vele zware industrie in het gebied rondom Rotterdam zal het niet verbazen dat de meerderheid
van de doorvoer uit bulkgoederen bestaat; de haven van Rotterdam is de op negen na grootste containerhaven ter wereld.

Zeer uitzonderlijk is ook de extreme diepgang van 24 meter.
Dat maakt Rotterdam, samen met een Braziliaanse haven, de enige ter wereld die de ’s werelds op één na grootste bulkcarrier,
Berge Stahl, kan binnenlaten.(inmiddels al weer een tijdje met pensioen./Ron)
Ondanks de aannemelijkheid van een verdere daling op de top 10 van grootste havens ter wereld in de nabije toekomst
zal de haven van Rotterdam waarschijnlijk dus nog wel lange tijd de ranglijst van grootste havens van Europa aanvoeren.
En ook in 2012 werd weer een overslagrecord geboekt: 442 miljoen ton.

3. Singapore – 463 miljoen ton

Ten opzichte van alle andere havens in deze top 10 is de haven van Singapore tamelijk uniek.
Singapore is met zo’n 5 miljoen inwoners immers minuscuul ten opzichte van alle andere achterlanden
die door deze tien grootste havens bediend worden.



Maar Singapore is wel een economisch zeer sterk.
Bovendien is de stadsstaat zeer arm qua natuurlijke hulpbronnen.
Het is daarvoor dus bijna geheel afhankelijk van de haven.
De haven van Singapore was in 2004 de grootste haven ter wereld qua overslag, tot 2010 de grootste containerhaven ter wereld.

Daarnaast is momenteel nog de grootste haven ter wereld in termen van “transshipment”,
het overladen van goederen op andere schepen, door de handige geografische ligging.

2. Ningbo-Zhoushan, China – 627 miljoen ton

Na de fusie in 2010 is de gecombineerde haven van Ningbo en Zhoushan de tweede grootste haven ter wereld en van China.
Het is een strategisch gunstig gelegen haven, tussen Noord- en Zuid-China in.



Naar eigen zeggen heeft het de beste en meest moderne containerhaven ter wereld,
alhoewel het slechts de vijfde grootste containerhaven ter wereld is.
Naar verwachting gaat de winstgevendheid van de haven een grote sprong maken door de fusie.
Voorheen beconcurreerden de twee nabijgelegen havens elkaar en waren allerlei belangrijke systemen dubbel uitgevoerd,
dus de verwachte synergiewinsten zijn groot.

1. Shanghai, China – 650 miljoen ton

Sinds 2005 is de haven van Shanghai de grootste haven ter wereld in termen van overslag.
Nadat in 2010 het wereldrecord van 30 miljoen container-equivalenten (TEU’s) was verbroken is het nu ook de grootste containerhaven ter wereld.



De ligging van de haven verklaart eigenlijk alles. Niet alleen ligt het naast de miljoenenstad Shanghai,
maar ook is het een belangrijk onderdeel van de Noord-Zuidas.
Bovendien ligt de haven aan de monding van de Jangtsekiang of Blauwe Rivier,
de langste rivier van Azië en een vervoersslagader van China.

« Last Edit: Fri/12/Jan/2018 : 13 : 00 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.