Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 175036 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Ton Kompier Ü

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 11988
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1920 on: Sat/13/Jan/2018 : 13 : 59 »
Artikel hier boven: in mijn oorlogsboeken lees ik een ander verhaal hoe die duikboten aan hun einde kwamen
de K-XVII meldde voor aanvang WWII wat de Japanners van plan waren.
 Maar de Amerikaanse inlichtingendienst negeerde dat bericht.
 Anders was Pearl Harbour  nooit zo slecht verdedigd als nu het geval was.
Wel goed dat deze persoon onderzoeken heeft gedaan voor de nabestaanden.

Verhaal over Jacques Brel: die familie geeft dus een zeilboot de schuld van alles?
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2299
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1921 on: Sat/13/Jan/2018 : 14 : 09 »
Jack Brell,s lief Madley wilde dus een beetje verder reizen als zijn Marijke , van Brugge naar Gent .

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2299
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1922 on: Sat/13/Jan/2018 : 14 : 28 »
Als het waar is wat Ton schrijft en dat vast het geval zijn, dan was het geen fout van de Americanen dat ze die waar-schuwingen van de K-Xll niet serieus namen maar een magistrate blunder . Ik ben zowiezo erg geinterreseerd in wat er in oorlogen ( vooral op zee) gebeurde temeer daar de Engelse opa vab mijn kids ook 6 jaar vocht in de Navy os hier in en rond Malta .Overigens een heel historisch interresante story weer. Merci Ron/ton

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1923 on: Sat/13/Jan/2018 : 15 : 49 »
Artikel hier boven: in mijn oorlogsboeken lees ik een ander verhaal hoe die duikboten aan hun einde kwamen
de K-XVII meldde voor aanvang WWII wat de Japanners van plan waren.
 Maar de Amerikaanse inlichtingendienst negeerde dat bericht.
 Anders was Pearl Harbour  nooit zo slecht verdedigd als nu het geval was.
Wel goed dat deze persoon onderzoeken heeft gedaan voor de nabestaanden.


Dat nonchalance  van bepaalde figuren zeker een rol heeft gespeeld blijkt uit onderstaande.

Wikipedia zegt hierover:

Op 6 december ontving Hirohito, de toenmalige keizer van Japan, een bericht van de Japans-Pacifische vloot.
Dit bericht werd vlug beantwoord.
Op 7 december, om 10:32 en 12 seconden 's ochtends plaatselijke tijd las Franklin D. Roosevelt dat Japan
niet de oorlog aan Amerika verklaarde, maar wel tot de conclusie was gekomen dat verder onderhandelen met Amerika geen zin meer had.

7 december

Een uur na dit bericht las de president een (onderschept) bericht waarin stond dat om 13:00
een officiŽle oorlogsverklaring aan Amerika moest worden overhandigd.
Echter, details over de plaats en tijd van een aanval door Japanse strijdkrachten werden hier niet in vermeld.
Als reactie hierop gaf Marshall opdracht aan de Pacifische vloot om extra alert te zijn.

Tegen diezelfde tijd merkte men een mysterieuze Japanse onderzeeŽr op die probeerde om Pearl Harbor binnen te komen.
Sommige mensen waren van mening dat deze onderzeeŽr was 'verdwaald',
maar een logischer verklaring lijkt dat hij op zoek was naar de zwakke plekken binnen de Amerikaanse vloot
en nog meer om uit te vinden of deze Łberhaupt wel was voorbereid op een oorlog.

Hoe het ook zij, rond 12:00 werd deze onderzeeŽr door een torpedojager beschoten en tot zinken gebracht.
De officieren op Pearl Harbor waren niet echt bevreesd voor deze vreemde duikboot.
Ze berichtten het voorval erg laat aan het hoofdkantoor.

Om 12:02 werd de eerste aanvalsgolf van Japanse vliegtuigen opgemerkt door een Amerikaans radarstation.
Dit waren de vliegtuigen die om 11:00 waren opgestegen vanaf de Japanse vliegdekschepen.
Om 12:20 merkte een andere radar opnieuw deze golf vliegtuigen op, nu dichter bij de haven.

De dienstdoende officier echter, legde dit angstwekkende beeld naast zich neer en waarschuwde niemand,
waarschijnlijk omdat er op die dag een aantal B-17's uit de VS gepland stond om te arriveren.
Pas om 12:25 werd Kimmel bericht over het eerdere voorval met de onderzeeŽr, maar nog altijd werd er geen actie ondernomen.
Alle schepen lagen in de haven voor anker en vormden zo een uitermate kwetsbaar doelwit voor de naderende vliegtuigen.

Om 12:49 ontvingen de Japanse piloten officieel toestemming voor de aanval; hierop viel de eerste Japanse aanvalsgolf
om 12:55 Pearl Harbor daadwerkelijk aan vanuit het noordwesten.
De tweede golf volgde ruim een uur later, om 14:00.
Zij vielen de haven aan vanuit het noordoosten.

Om 14:45 waren er van de 96 schepen in de haven 18 gezonken of zwaar beschadigd.
Ook 188 van de 394 vliegtuigen waren vernietigd en 159 andere beschadigd.
In totaal vonden 2402 militairen de dood als gevolg van deze aanval.
Er vielen 1178 gewonden. Het hoge aantal doden werd voornamelijk veroorzaakt door het zinken van het slagschip de USS Arizona.
Bij de ondergang van dit schip vonden namelijk 1177 mensen de dood.
« Last Edit: Sat/13/Jan/2018 : 15 : 50 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1924 on: Sat/13/Jan/2018 : 16 : 00 »
Nederlandse onderzeeŽr K-XVII ontdekte dat de Japanse vloot
onderweg was naar Pearl Harbor en werd in 1941 met toestemming van koningin Wilhelmina
opgeblazen door Britse geheime dienst?
  :smilie_confused_dontknow:

Op 28 november 1941, om vijf minuten na twaalf uur 's middags, nadert de Nederlandse onderzeeŽr K-XVII,
onder bevel van luitenant-ter-zee BesanÁon, een positie in de Stille Oceaan, op 43.30 NB en 155.20 OL,
ongeveer 280 mijl ten noordoosten van de Japanse Takan-baai.

Daar ontdekt men een vloot van Japanse oorlogschepen, die een zigzagkoers volgt.
BesanÁon constateert terecht dat deze koers in rechte lijn 88 graden bedraagt en de oorlogsvloot
zal voeren naar Hawaii en Pearl Harbor, achthonderd zeemijl verderop.



In de avond van 7 december 1941 is de K-XVII met man en muis in de Stille Oceaan
vergaan ten gevolge van sabotage door de Britse geheime dienst.
De enige zonde die de Nederlanders hadden begaan, was hun ontdekking dat de Japanse vloot onderweg was naar Pearl Harbor.

Dit nieuws moest doelbewust achtergehouden worden, om er zeker van te zijn dat de Amerikanen bij de wereldoorlog betrokken werden.
Men achtte het van essentieel belang dat de Nederlanders dit geheim meenamen in hun zeemansgraf.


KLIK OP FOTO VOOR GROTER RESUTAAT

Aldus sir Christopher Creighton, een ex-officier van de Britse geheime dienst (sectie M),
die volgens zijn eigen zeggen de K-XVII persoonlijk heeft opgeblazen op gezamenlijk bevel van Churchill en Roosevelt
en met noodzakelijke, moeizaam verkregen toestemming van koningin Wilhelmina
die een dubbele rol speelde in deze oorlog met als gevolg dat het Hitler kabinet zich geruisloos heeft voortgezet
na de oorlog vanuit Nederlands grondgebied vandaar dit verzoek aan de Belgische federale overheid gericht te beslissen
dat in overeenstemming met de Belgische Grondwet alsnog uitvoering zal moeten worden gegeven
aan het op 25 januari 1944 door koning Leopold III voltooide "politiek testament" en wel op grond van de volgende feiten:


Lees verder: https://sites.google.com/site/alarmuwordtvergiftigduf/nederlandse-onderzeeeer-k-xvii-in-1941-opgeblazen-door-britse-geheime-dienst
« Last Edit: Sat/13/Jan/2018 : 16 : 06 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ton Kompier Ü

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 11988
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1925 on: Sat/13/Jan/2018 : 17 : 11 »
Ron, klasse gedaan je speurwerk.
Dit bedoelde ik dus dat ik een ander verhaal had gelezen. Dus dit verhaal.
Politiek is een heerlijk spelletje, als je maar wint.
Jan met de pet is zoals altijd de pineut en de hoge hoeden blijven veraf van het front.
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1926 on: Sat/13/Jan/2018 : 18 : 27 »
Jack Brell,s lief Madley wilde dus een beetje verder reizen als zijn Marijke , van Brugge naar Gent .

Jazeker.....Marijke mocht de eend houden waarschijnlijk...en de kinderen...  :smiley_sailing:

« Last Edit: Sat/13/Jan/2018 : 18 : 28 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1927 on: Sat/13/Jan/2018 : 18 : 59 »
Weer een beetje afgedwaald van het scheepvaartnieuws,maar wilde toch nog even dit stukje plaatsen.
Volgende nieuws heeft weer met de scheepvaart e.d. te maken.
   :off:

Jacques Brel krijgt 40 jaar na zijn dood muzikale hommage



In 2018, veertig jaar na zijn dood, krijgt Jacques Brel een muzikaal eerbetoon.
Music Hall, gelauwerd Brel-vertolker Filip Jordens en regisseur Dirk Decloedt brengen in Vorst Nationaal met ĎJe míappelle Jacques Brelí
hulde aan de legendarische Brusselse zanger, componist en tekstschrijver.
Het muzikale spektakel wordt kracht bijgezet door authentieke foto- en videobeelden van Brel,
en met de ondersteuning van het Brussels Philharmonic Orchestra.
Hits zoals ĎNe me quitte pasí, ĎMariekeí en ĎMijn vlakke landí, zullen zeker niet ontbreken.

In 1978 overleed Brel in Parijs aan longkanker. Hij was slechts 49 jaar.
In mei 2018 zullen fans naar het muzikale eerbetoon kunnen gaan kijken.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1928 on: Sat/13/Jan/2018 : 19 : 40 »
Viskotter GY-57 Eben HaŽzer naar de sloop
 
Urk 13 januari 2018

De schade aan de Urker kotter GY-57 Eben HaŽzer blijkt zo groot dat het schip total loss is verklaard en binnenkort wordt gesloopt.
Over een maand gaat de kotter naar een sloperij. "Uiteindelijk de weg van alle schepen," zegt mede-eigenaar Klaas Kramer.



De GY-57 lag afgelopen augustus in de haven van IJmuiden toen een klep van het toilet niet goed bleek te werken,
waardoor het schip water maakte en deels zonk.
Het water kon grotendeels worden weggepompt, maar al gauw werd duidelijk dat er veel stuk was gegaan.



Aanvankelijk werd de schade geschat op zo'n 800.000 euro, maar gaandeweg liep dat bedrag op tot zo'n twee miljoen.
Vooral door schade in de machinekamer. "Hoe meer we los haalden, hoe meer er stuk bleek te zijn," vertelt Kramer.
Uiteindelijk is de kotter dan ook total loss verklaard.



Klaas Kramer is samen met zijn broer eigenaar van het schip.
Ze overwogen nog om de Eben HaŽzer op te knappen, maar zagen daar toch van af.
Er waren eerst wel belangstellenden voor de kotter, maar toen eenmaal bleek wat de precieze schade was, liepen de potentiŽle kopers weg.
" Toen zijn m'n broer en ik met elkaar gaan zitten. Wat moeten we nu?
Uiteindelijk hebben we besloten om uit elkaar te gaan", legt Kramer uit.

Met dat besluit komt een einde aan een bedrijf dat al zo'n 100 jaar bestaat.
"Het is echt een familiebedrijf. Mijn broer en ik hebben het overgenomen van onze vader, en die weer van zijn vader.
Onze opa heeft nog een lening afgesloten, zodat zijn zoon het bedrijf kon voortzetten."



Het schip gaat volgende maand naar de sloperij.
Twee jaar geleden werd het schip nog helemaal verbouwd met nieuwe spullen.
De komende tijd halen de broers waardevolle onderdelen uit het schip die ze nog kunnen verkopen
en dan wordt de GY-57 Eben HaŽzer uit elkaar gehaald.

De kotter is meerdere keren in de media geweest.
Zo speelde de Eben HaŽzer een grote rol in de NPO-serie De Urker Vissers
en was het schip bij Omroep Flevoland te zien in een serie over de aanlandplicht.


   https://www.youtube.com/watch?v=2omkXGtrLqM
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1929 on: Sat/13/Jan/2018 : 23 : 15 »
"OnderzeeŽr San Juan in 0,04 seconden geÔmplodeerd"

De Argentijnse onderzeeŽr ARA San Juan zou op 15 november in amper 40 milliseconden - dat is 0,04 seconden - geÔmplodeerd zijn.
Dat staat in een rapport van het Amerikaanse Office of Naval Intelligence. De 44 bemanningsleden zijn meteen om het leven gekomen.
Het contact met de duikboot ging op 15 november verloren,
nadat de kapitein een kortsluiting en een brand in het batterijsysteem had gemeld.
Sindsdien was de duikboot spoorloos. Volgens een rapport van het Office of Naval Intelligence,
dat dateert van december en nu op Twitter circuleert, is de boot geÔmplodeerd.



Een implosie is een natuurkundig fenomeen dat ontstaat door drukverschillen.
In dit geval betekent het dat de druk buiten de boot zo veel groter moet geweest zijn dan in de boot,
dat het vaartuig die druk niet meer aankon en het materiaal naar binnen gestort is.
De oorzaak van de tragedie is nog altijd niet vastgesteld.

"De bemanningsleden hebben niet geleden", stelt het rapport, op basis van gegevens
van de Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organization.
"Ze hebben niet geweten dat dit gebeurd is, ze zijn meteen gestorven."



De energie die bij de implosie is vrijgekomen, is gelijk aan de explosie van 5,7 ton TNT, aldus het rapport.
De implosie zou hebben plaatsgevonden op een diepte van ongeveer 389 meter.
Daarna zou de onderzeeŽr verticaal gezakt zijn met een snelheid van 10 ŗ 13 knopen (18 tot 25 kilometer per uur),
zonder een hoorbaar geluid te maken toen hij op de zeebodem crashte.



De Argentijnse marine maakte op 22 november bekend dat ze op 15 november een explosie had geregistreerd.
Op 30 november werd de zoektocht naar overlevenden gestaakt.
Woordvoerder Enrique Balbi bevestigde vorige maand al het bestaan van het Amerikaanse rapport en zei er rekening mee te houden,
maar stelde dat het louter om aanwijzingen gaat. "Er is niets definitief. We sluiten niets uit", klonk het.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.