Auteur Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (gelezen 38267 keer)

Offline Ron

• Hero Member
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1920 Gepost op: vr/12/jan/2018 : 10 : 52 »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

• Hero Member
« Reactie #1921 Gepost op: vr/12/jan/2018 : 11 : 28 »
Meer schepen in Rotterdamse haven

Het aantal  kleine morsingen daalde significant. Het Havenbedrijf is nog op zoek naar de oorzaak daarvan.
De hoeveelheid gemorste liters bleef vrijwel gelijk in omvang.
Dit werd voornamelijk veroorzaakt door een lekkage in de Botlekgebied.

De robotschepen komen

Dit leidt tot minder oponthoud. Inmiddels is PRONTO een werkende applicatie.
In een aantal pilots (mmv Maersk, Shell, MSC, diverse terminals en service providers) wordt het in Rotterdam getest en gebruikt.
De eerste resultaten zijn veelbelovend: in de eerste pilots is een tijdwinst van 20% in de port calls gerealiseerd.
PRONTO zal in 2018 verder uitgerold worden.

Zij die dansen
door hen

Offline Ron

• Hero Member
« Reactie #1922 Gepost op: vr/12/jan/2018 : 11 : 38 »
Aanvaring voor de kust van Oostende

Ongeveer 11 mijl voor de kust van Oostende zijn donderdagmiddag twee schepen met elkaar in aanvaring gekomen op de Noordzee.
Het ongeluk gebeurde in potdichte mist.

Archieffoto:Loodsboot "Wandelaar" vaart de havengeul van Oostende binnen (2012.05.10)
Archieffoto ELKE W

Zij die dansen
door hen

Offline Ron

• Hero Member
« Reactie #1923 Gepost op: vr/12/jan/2018 : 11 : 48 »
Boek gezonken schip Frisia definitief dicht

De rechtszaak over de gezonken schelpenzuiger Frisia is definitief afgesloten.
Niemand is in hoger beroep gegaan.   

In december veroordeelde de rechtbank in Amsterdam rederijdirecteur Matthijs van der Ploeg uit Zoutkamp voor dood door schuld,
maar legde geen straf op. Zijn bedrijfsleider werd helemaal vrijgesproken.

Lees ook: http://www.kroonvaarders.com/forum/index.php/topic,866.msg143461.html#msg143461
Zij die dansen
door hen

Offline Hubertus

• Hero Member
« Reactie #1924 Gepost op: vr/12/jan/2018 : 12 : 12 »
Mooi werk weer van de Rotterdamse haven welke meen ik nu op 1 na de grootste ter wereld is. (Dacht Changhai nu)
Die robotschepen worden steeds indrukwekkender en zeker die varende sigaar rolls roycs (uit eigen doos) is imposant.
De aanjagers van ons forum doen weer goed werk en er zijn weinig dagen dat ik niet kijk.      Merci dus weer....
                                                                                                              Vrg uit een vandaag regenachtig Birzi

Offline Ron

• Hero Member
« Reactie #1925 Gepost op: vr/12/jan/2018 : 12 : 52 »

Tegenwoordig is het nog altijd de derde grootste containerhaven in de wereld,
maar omdat Hong Kong relatief weinig materialen in bulk vervoert de op acht na grootste haven ter wereld.
Ten opzichte van andere Chinese havens lijkt de groei bij de haven van Hong Kong overigens wat terug te vallen.

In 2010 was Dalian nog in het nieuws vanwege de ontploffing van twee oliepijpleidingen en de resulterende olieverontreiniging.
De handel ondervond daardoor schijnbaar geen problemen, want de overslag steeg met de helft verleden jaar.
Daarmee maakte de haven van Dalian een flinke sprong in de top 10 van grootste havens ter wereld.
Op dit moment staat deze haven achtste.

De haven bedient een zeer belangrijk economisch gebied, met de enorme Parelrivier-agglomeratie rondom Kanton
en bijvoorbeeld de speciale economische zone rondom Shenzen.
De haven van Kanton maakte ook een enorme groei door dankzij de nabijheid van die groeimotor;
in 1999 brak de haven pas door de grens van 100 miljoen ton overslag heen.
Inmiddels is dat verviervoudigd en is Kanton de op vijf na grootste haven ter wereld.

De belangrijkste doorvoer van de haven wordt duidelijk via de ranglijsten,
want het is qua bulkvolume de vijfde grootste haven ter wereld,
maar in termen van containerdoorvoer valt Tianjin buiten de top 10 (op de 11e plaats).
Ook is het de grootste kunstmatige haven van China.

De eerste haven in deze top 10 die niet in China ligt is de haven van Rotterdam.
Zoals eerder aangegeven was Rotterdam lange tijd (1962-2004) de grootste haven ter wereld,
maar tegen de formidabele groei van China is niet op te boksen.

(inmiddels al weer een tijdje met pensioen./Ron)
Ondanks de aannemelijkheid van een verdere daling op de top 10 van grootste havens ter wereld in de nabije toekomst
zal de haven van Rotterdam waarschijnlijk dus nog wel lange tijd de ranglijst van grootste havens van Europa aanvoeren.
En ook in 2012 werd weer een overslagrecord geboekt: 442 miljoen ton.

Na de fusie in 2010 is de gecombineerde haven van Ningbo en Zhoushan de tweede grootste haven ter wereld en van China.
Het is een strategisch gunstig gelegen haven, tussen Noord- en Zuid-China in.

Naar eigen zeggen heeft het de beste en meest moderne containerhaven ter wereld,
alhoewel het slechts de vijfde grootste containerhaven ter wereld is.
Naar verwachting gaat de winstgevendheid van de haven een grote sprong maken door de fusie.
Voorheen beconcurreerden de twee nabijgelegen havens elkaar en waren allerlei belangrijke systemen dubbel uitgevoerd,
dus de verwachte synergiewinsten zijn groot.

« Laatst bewerkt op: vr/12/jan/2018 : 13 : 00 door Ron »
Zij die dansen
door hen

Offline Hubertus

• Hero Member
« Reactie #1926 Gepost op: vr/12/jan/2018 : 14 : 09 »
Lijkt overtoom wel Ron , zo snel ben jij met aanvullende en en in dit geval corrigerende aanvullende informatie man. Dit bedoel ik nou, je kunt alls ouwe man nog veel leren , mots je ee open voor staat en ik verzeker je of jullie dat ik dat juist doe.  Zelf zie ik hier de vaarbewegingen  van de freeport Marsasloxk/Birzi dageljjks en bijna dagelijks te Grand Harbour Valetta daar Doreen er tegenover werkt.
Enne dikke merci weer     Hub

Offline Ron

• Hero Member
« Reactie #1927 Gepost op: vr/12/jan/2018 : 15 : 51 »
Wordt tijd dat dat booreiland daar ook eens oplazert Hub,ligt er al weer een jaartje.......maak er werk van. :smiley_madbear:

Zij die dansen
door hen

Offline Ron

• Hero Member
« Reactie #1928 Gepost op: vr/12/jan/2018 : 20 : 01 »
Greenpeace-icoon Sirius wordt nu toch gesloopt

Op de laatste vaartocht van de Sirius, vaart het door de sluis in Spaarndam

Het actieschip dat uit 1950 stamt en uit de vaart was genomen, was lange tijd een educatief centrum van de milieuclub.
Daarna werd het verkocht aan Eric Temeer van de Hollandse Vaartuigen Maatschappij.

Maar die kreeg zijn plannen niet rond en bood het schip in 2015 als schroot aan bij sloperij Treffers in Haarlem.
Daar stak Greenpeace toen een stokje voor.

Het schip werd teruggenomen en lag lange tijd weg te roesten bij de Oranjewerf in Amsterdam-Noord.
Greenpeace activist John Mes uit Lelystad werd de nieuwe eigenaar met grootse plannen om er
een dagbestedingsproject van te maken vol Greenpeacegeschiedenis.

Hij verkocht er zelfs zijn natuurvoedingswinkel voor.
Maar het project is van de baan en de Sirius gaat de schroothoop op. Dat zal ook Mes aan het hart gaan.
Hij haalde als jochie geld op voor Greenpeace en voerde zelf campagnes met het schip.
John Mes wil niet reageren op de perikelen rond het schip en waar het plan op is stukgelopen.

Inmiddels is de Sirius via Zaandam terechtgekomen bij de Haarlemse scheepssloper Treffers.
Er lijkt geen weg meer terug, want Greenpeace gaat dit keer de sloop niet tegenhouden.
Al eerder meldde Greenpeace-directeur Joris Thijssen dat het niet het doel is van Greenpeace om mooie oude schepen in de vaart te houden.

« Laatst bewerkt op: vr/12/jan/2018 : 20 : 06 door Ron »
Zij die dansen
door hen

Offline Ton Kompier

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reactie #1929 Gepost op: vr/12/jan/2018 : 21 : 55 »
Ik meen links aan de pier de MAHU, die wordt goed onderhouden. Rechts de Pollux, moederschip van matrozen.
De luchtfoto van de Sirius ziet er heel mooi uit, met erachter eetkantine met de naam de Kantine.
Is er altijd druk met jongelui die baantje hebben in de studio van MTF of een andere naam.

bericht 1920
grappig die datum, maar ik denk dat men dit heeft gedaan omdat die gratis  de Flevopost in de brievenbus ligt.
Is ook de enige krant die ik door lees met lokale nieuwtjes.
Ik was trouwens al in 1993 donateur van de Batavia en heb toen al gevraagd aan Willem Vos wanneer die schip stukje zou gaan varen of ik mee mocht, maar Willem werd ineens "on netjes"op een zijspoor gezet. Toen men ging veranderen waar ik het niet mee eens was, en meerderen ben ik gestopt.
Ben wel nog vaak bij Ad Otte langs geweest om foto's te nemen.
Hoe het nu gaat weet ik niet, maar wel zonder mijn bijdrage.
« Laatst bewerkt op: vr/12/jan/2018 : 22 : 01 door Ton Kompier »
Ton

De zee is groot en ik ben niets.