Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 192714 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1930 on: Sun/14/Jan/2018 : 07 : 08 »


Kom met Pasen naar Kampen en geniet van het grootste Paasevenement van Nederland: Sail Kampen 2018.
Water, wind, prachtige schepen, leuke attracties, muziek, theatrale historische parades, nautische demonstraties en nog veel meer...
Het belooft een fantastisch weekend te worden.
Een uitje voor het hele gezin, met hopelijk veel zon!




https://www.sailkampen.nl/nl/
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ton Kompier †

  • Administrator
  • Hero Member
  • Posts: 11987
  • Gender: Male
  • Akimotos
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1931 on: Sun/14/Jan/2018 : 12 : 14 »


De tanker MT Sanchi is plots gezonken met de lading.
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1932 on: Sun/14/Jan/2018 : 13 : 22 »
Brandende Iraanse tanker gezonken.



SHANGHAI - De Iraanse tanker die 6 januari in de Oost-Chinese Zee
na een aanvaring met een ander schip in brand vloog, is zondag uiteindelijk gezonken.



Het schip, de Sanchi, ging rond het middaguur vrij plotseling ten onder, meldde de Chinese staatstelevisie.



De Sanchi botste circa 300 kilometer ten oosten van Shanghai op een vrachtschip uit Hongkong.



Dat laatste schip liep weinig schade op, maar de tanker vloog in brand.



Van de 32 opvarenden van de Sanchi, dertig Iraniërs en twee mannen uit Bangladesh, is niemand levend teruggevonden.



Het schip was met een lichte vorm van aardolie op weg van Iran naar Zuid-Korea.
De lading zou voor grote milieuschade kunnen zorgen.


« Last Edit: Sun/14/Jan/2018 : 13 : 29 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2337
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1933 on: Sun/14/Jan/2018 : 14 : 00 »
Triest ja maar deze trieste dingen gebeuren en 32 zeelui en al die economic schade en ieder keer lees je dat er hopelijk van geleerd wordt .   Het gebeurd echt weer maar hopelijk niet te vaak. Wij zijn allemaal tijdens onze loopbaan wel ,s goed weg gekomen maar deze jongens helaas niet.  Bedankt voor de info Ton en ron

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1934 on: Mon/15/Jan/2018 : 09 : 47 »
Opnieuw probleem stroomkabel Duits windpark

Al maandenlang ligt een Nederlands schip voor anker in het Duitse deel van de Waddenzee
om schepen te waarschuwen voor een uit de zeebodem losgeraakt stuk stroomkabel naar een windpark op zee.



De Duitse dochter van het Nederlandse Tennet, dat verantwoordelijk is voor de aansluiting van het windpark Riffgat
op het elektriciteitsnetwerk op het vaste land, bevestigt het probleem, waarover de Duitse televisiezender NDR als eerste berichtte.
De woordvoerder van Tennet benadrukt dat er geen gevaar bestaat en dat de kabel nog steeds functioneert.


windpark Riffgat

Het Nederlandse schip Faxaborg ligt met vier bemanningsleden voor anker in de buurt van het Duitse eiland Borkum.



Daar zijn in april vorig jaar over een lengte van in totaal ongeveer 200 meter delen van de zogenoemde
exportkabel bloot komen te liggen op de zeebodem.



De kabel verbindt het windpark met het vaste land.
Om te voorkomen dat de kabel wordt beschadigd door ankers of visserijnetten, heeft Tennet besloten
om er een schip naar toe te sturen om scheepvaartverkeer te waarschuwen en op afstand te houden.

De kabel van in totaal 50 kilometer was oorspronkelijk drie meter onder de zeebodem ingegraven.
Een deel van de kabel is volgens een woordvoerder van Tennet in Duitsland door sterke stroming
en bewegingen in het sediment deels bloot komen te liggen.

Het bedrijf gaat nu de opdracht aanbesteden voor de inzet van een schip
en onderwaterrobots om de kabel weer onder het zand te begraven.
'We verwachten dat dat werk in de late lente of vroege zomer' zal plaatsvinden', aldus de woordvoerder.
'Het weer moet heel rustig zijn om dit werk goed te kunnen uitvoeren.'

Hoeveel de hersteloperatie gaat kosten, kan de woordvoerder niet zeggen, omdat het een aanbesteding betreft.

Riffgat is een windpark dat op ongeveer 15 kilometer ten noordwesten van het Duitse eiland Borkum is gelegen.
Er staan in totaal 30 windturbines opgesteld met een capaciteit van 113 megawatt.



Het is niet de eerste keer dat het windpark een probleem heeft.
Niet alleen werd het windpark maanden later dan gepland opgeleverd door de grote hoeveelheid munitie op de zeebodem,
in 2015 ontstond er kortsluiting  in de exportkabel.



Daardoor kon het park bijna een half jaar geen stroom leveren.
In totaal hebben alle problemen geleid tot naar verluidt meer dan €100 mln aan additionele kosten.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1935 on: Mon/15/Jan/2018 : 10 : 24 »
Duurzaam vissen met een stroomstootwapen?

Met angst en beven kijken Nederlandse vissers naar Straatsburg. Stemt het Europees Parlement morgen
voor of tegen het toestaan van de hightech-pulsvisserij?
En is die nieuwe vangstmethode wel beter voor de zeebodem en de dieren die daar leven?



Pulsvisserij is een methode om platvis zoals tong te vangen.
Die vis, die zich ingraaft in de zeebodem, wordt opgeschrikt met schokjes die uitgezonden worden vanaf elektrodes aan het visnet.
De vis springt verkrampt op, buigt zich in een u-vorm en kan dan gemakkelijk gevangen worden.
Ook voor garnalen wordt deze techniek gebruikt, maar economisch gezien is de platvisvisserij voor Nederland het belangrijkst.
Nederland bezit bijvoorbeeld ongeveer 80 procent van het tongquotum voor de Noordzee



Visvangst met explosieven, vergif of elektriciteit is verboden.
Maar de EU heeft sinds 2009 – dankzij een Nederlandse lobby – ontheffingen verleend voor pulsvisserij.
Door de techniek onder voorwaarden toe te staan, kan onderzocht worden wat het effect ervan is
op de gevangen vis, op andere zeedieren en op de zeebodem.
Tot 2020 hebben 84 Nederlandse, tien Belgische en 12 Britse viskotters een ontheffing.

Het installeren van het nieuwe vistuig op een schip kost enkele tonnen.
Een heel aantal Nederlandse vissers heeft die investering gedaan, ook al was duidelijk dat de techniek nog niet definitief was toegestaan.
“Ze moesten wel”, zegt Durk van Tuinen van de Nederlandse Vissersbond. “Het water stond ze aan de lippen.
De prijs van gasolie was een paar jaar geleden heel hoog.
Brandstof kostte de visser al gauw 20 duizend euro per week.
Dat is niet vol te houden. Het pulstuig is lichter.
Het kost veel minder brandstof om het voort te slepen. Dat levert een flinke besparing op.”

Al anderhalf jaar loopt in de EU de procedure die moet leiden tot het definitief toestaan danwel verbieden van pulsvisserij.
De Europese Commissie stelt voor om de pulsvisserij toe te staan onder enkele technische voorwaarden.
De Raad van Visserijministers wil de techniek beperken tot maximaal 5 procent van de vloot per lidstaat.
Nederland is daar tegen, want al bijna 20 procent van de Nederlandse kottervloot vist met puls.

Dat is een van de allerbelangrijkste vragen in de discussie. Pulsvisserij heeft een aantal evidente voordelen:
minder brandstofgebruik en dus minder CO2-uitstoot per schip.
Bovendien zweeft het pulsnet boven de zeebodem, in tegenstelling tot de boomkor die traditioneel wordt gebruikt in de platvisvisserij:
daar woelen kettingen de zeebodem om en schrapen de weggedoken vis op. Dat is schadelijk voor zeesterren, krabben en schelpdieren.

Het Nederlandse ministerie van LNV stelt: ‘In de pulsvisserij is er weinig contact met de bodem
zodat het ecosysteem slechts beperkt wordt verstoord. De techniek leidt bovendien tot minder bijvangst.’ Het ministerie is daarom ‘fervent voorstander van het toestaan van deze duurzame techniek’. Nederlandse vissers, die hebben gemerkt dat pulsvisserij goede vangsten geeft, hebben alle Europarlementariërs een informatiemap
overhandigd om ze te overtuigen van de voordelen en ze aan te sporen pulsvisserij definitief toe te staan.



Milieuorganisaties, met name het Franse Bloom, hebben de afgelopen weken intensief campagne
gevoerd om de nadelen van pulsvisserij te schetsen.
De vangstmethode zou een spoor van dood en verderf achterlaten en al het zeeleven elektrocuteren.
“Pulsvisserij moet volledig worden verboden, zonder vergunningen in de vorm van willekeurige ontheffingen”, vindt Bloom.

Europarlementariër Anja Hazekamp van de Partij voor de Dieren stelde:
“De laatste vissen uit zee halen door ze onder stroom te zetten,
is niet de manier om onze zeeën en oceanen te redden.”



Nederlandse milieuorganisaties, zoals Greenpeace en Stichting De Noordzee zijn genuanceerder.
Zij stellen in een gezamenlijke verklaring: “Het is mogelijk dat pulsvisserij een waardevolle rol zal spelen in de transitie
naar een duurzame visserij op de Noordzee.



Voor natuur- en milieuorganisaties is het echter belangrijk dat de komende jaren voor eens en altijd duidelijk wordt
wat de daadwerkelijke gevolgen van pulsvissen voor het leven in zee zijn.
Innovatieve visserijvormen zoals puls zouden alleen mogen worden toegestaan als door onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek
is vastgesteld dat ze minder ecologische impact hebben dan bestaande technieken.
Alleen onder die voorwaarde mogen de 84 Nederlandse ontheffingen omgezet worden in vergunningen.”



Maar er spelen ook economische en sociale bezwaren mee.
Door hun investeringen beschikken de Nederlanders over grote moderne schepen waarmee ze heel goede vangsten behalen.
“Bij ons is het allemaal wat mooier en wat groter”, zegt Durk van Tuinen van de Vissersbond.
“Dat steekt de Fransen, de Belgen en de Britten.”
Bovendien maakt het lichtere vistuig het mogelijk om in wateren te komen waar de Nederlanders voorheen niet visten.
Dat wekt elders woede.



Actiegroep Bloom stelt: “Pulsvissen brengt kleinschalige vissers die duurzaam vissen aan de rand van de afgrond.
Dit kan de laatste strijd zijn tussen de industriële visserij en de kleinschalige ambachtelijke visserij.
Laten we ervoor zorgen dat ze deze oorlog niet winnen!
We mogen niet toestaan dat een handvol Nederlandse industriëlen het economische evenwicht van onze gebieden
en dat van kleinschalige vissers die dagelijks werken voor een echt duurzame vorm van visserij in gevaar brengt.”

Met de Engelsen zijn nu afspraken gemaakt, zegt Durk van Tuinen, over gebieden waar de Nederlandse pulsvloot weg zal blijven.
“Maar verder hebben we in Europa een gemeenschappelijk visserijbeleid.
Wij hebben weleens Denen in ons viswater gehad.
De Noordzee moeten we nu eenmaal delen, en we blijven gewoon binnen onze vangstquota.”
De kritiek van actiegroepen is volgens de Nederlandse vissers een ‘vuile campagne met fake news om de pulsvisserij te stoppen’.



Daarover kan de wetenschap (nog) geen uitsluitsel geven.
Niet alle ecologische gevolgen van het vissen met elektriciteit zijn bekend.
Uit onderzoek dat tot nu toe is gedaan, zijn enkele conclusies te trekken:
de pulskor zorgt voor minder bodemberoering dan de boomkor, en de stroomstoot is niet dodelijk voor vissen –
minister Schouten durfde vorige maand best haar hand te steken in een bak water waar een puls doorheen ging.
Ook lijkt de puls het elektrisch zintuig dat haaien en roggen gebruiken bij het jagen niet te verstoren.



Maar: tijdens proeven bleek óók dat kabeljauwen van een bepaald formaat, die een bijvangst zijn van tongvisserij,
door de puls hun rug breken.
Actiegroepen maken van deze kabeljauwen (4 stuks op 45 onderzochte dieren) een groot nummer.


Fransen willen af van de pulstechniek want, zo menen zij,
de pulsvissers vangen al 'hun' vis weg voor hun ogen.


Durk van Tuinen relativeert: ook bij de boomkor wordt er kabeljauw meegevangen, en overleeft die dat niet.
Maar, geeft hij toe: over effecten van pulsvisserij op lange termijn zijn nog vragen.
Daarnaar loopt op dit moment een onderzoek.
Dat wordt uitgevoerd door de universiteit Wageningen, het Vlaamse Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek
en het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee, in opdracht van het ministerie van economische zaken.
Resultaten worden volgend jaar verwacht.

Dat er wetenschappelijk (nog) geen belangrijke nadelen van de pulsvisserij zijn aangetoond,
maakt de Vlaamse milieuorganisatie Climaxi niet uit: “Wij vinden dat we de bewijsvorming moeten omkeren:
men moet ondubbelzinnig kunnen aantonen dat elektrisch vissen onschadelijk en sociaal eerlijk is
tegenover andere vissers voor men de techniek toelaat.”

Met de Franse collega’s van Bloom heeft Climaxi 50 duizend handtekeningen verzameld tegen pulsvisserij.
In reactie organiseren de Nederlandse vissers vanavond in Straatsburg een bijeenkomst met twee wetenschappers,
uit Wageningen en uit Wales.

“Ik hoop maar dat de politici naar de feiten zullen blijven kijken”, zegt Durk van Tuinen, die de afgelopen dagen druk was
met het te woord staan van allerlei Europese media, vooral Franse.
Na de plenaire stemming besluiten de Europese Commissie, de Ministerraad en het Europees Parlement in de zogeheten triloog
definitief over de toekomst van de pulsvisserij.

Mocht het besluit negatief uitvallen, dan is er nog de mogelijkheid dat de Noordzeelanden samen afspraken maken,
maar gelet op de onderlinge verhoudingen zal dat lastig worden.
Van Tuinen durft niet te voorspellen welke kant het kwartje morgen in Straatsburg op zal vallen.
“In het slechtste geval mag maar 5 procent van de vloot puls toepassen.
Dan moeten zestig Nederlandse kotters hun ontheffing inleveren. Dat wordt een drama.
Ik zou zeggen: sta pulsvisserij toe, met als voorwaarde dat we de nadelen in de gaten blijven houden.
Als het mis gaat, grijpen we in.
De zee moet gezond blijven, dat is ook in het belang van de vissers.”

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1936 on: Mon/15/Jan/2018 : 10 : 39 »
Boot in Florida verandert in vuurzee



Een schip in Florida met vijftig passagiers aan boord is zondag in brand gevlogen.



De shuttleboot was op weg naar een casinoschip voor de kust van de Amerikaanse staat ligt,
toen er brand ontstond in de machinekamer.
De kapitein keerde direct toen hij het vuur ontdekte, zo meldt Bay News 9.



De opvarenden moesten overboord springen in het koude water, maar het schip was toen al vlak bij de kust.
Een dozijn passagiers werd uit het water gered.



Andere passagiers wisten zwemmend het strand te bereiken.



Vijftien mensen moesten naar het ziekenhuis.
De oorzaak van de vuurzee voor de kust van Pasco County is nog onbekend.




Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1937 on: Mon/15/Jan/2018 : 10 : 59 »
Grieken confisceren 'bomschip'
         
De Griekse maritieme marechaussee is er in geslaagd 6 januari bij Kreta
een schip aan te houden dat groot oorlogsmaterieel vervoerde.


De Andromeda vervoerde 29 dozen vol handgranaten en explosieven.

De in Turkije vertrokken boot was onderweg naar Libië.
Alle internationale wetten die er bestaan op het vervoer van dit soort spullen zijn hierbij overtreden.


Het vuurwerkpakket dat aan boord werd aangetroffen.

Aangetroffen: 29 dozen vol slangen, kabels, handgranaten, poeder, en ander spullen die mits juist gebruikt leiden tot enorme explosies.
De Andromeda voer onder de vlag van Tanzania.
De bemanning was afkomstig van landen als Oekraïne, Albanië en India.



De aanhouding volgde op een tip.
Het personeel van de Griekse douane voor de kust van Kreta aan boord en trof in het ruim alle explosieven aan.
De oorspronkelijke bestemming zou de haven van Djibouti zijn, maar uit de aangetroffen papieren bleek
dat het schip onderweg was naar Misrata, aan de Libische kust.
Wat dus doet vermoeden dat dit partijtje aldaar gebruikt zou gaan worden door strijdende milities, á la ISIS, of regeringstroepen.


De Andromeda in de haven van Zeebrugge.

Het vrachtschip kwam eerder al in het nieuws toen het maandenlang aan de ketting lag in de haven van Zeebrugge.
De Griekse reder betaalde de lonen van de bemanningsleden niet en het schip droeg schulden met zich mee. 

« Last Edit: Mon/15/Jan/2018 : 11 : 00 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1938 on: Mon/15/Jan/2018 : 11 : 40 »
Schip uit ‘The Onedin Line’ bij Tall Ships Races

Harlingen Het Noorse schip Christian Radich keert in augustus terug naar Harlingen voor de Tall Ships Races.



Het 73 meter lange zeilschip werd in 1937 gebouwd als opleidingsschip voor de Noorse marine.



In de jaren zeventig van de twintigste eeuw werd het schip gebruikt voor de Britse televisieserie The Onedin Line.



Naast de Christian Radich hebben zich onlangs twee andere Noorse schepen aangemeld voor de A-klasse.
Het gaat om de Statsraad Lehmkuhl uit 1914 en de Sørlandet uit 1927.



De Statsraad Lehmkuhl is in Bremerhaven gebouwd en werd aanvankelijk door de Duitse marine gebruikt.



Na de Eerste Wereldoorlog kwam het schip in handen van de Engelsen die het in 1921 aan de Noor Kristofer Lehmkuhl verkochten.

De drie Noorse schepen waren ook al in Harlingen te zien tijdens de Tall Ships Races van 2014.
Volgens voorzitter Jan Reier Arends van de stichting Harlingen Sail die het evenement organiseert,
behoren ze tot de spectaculairste schepen van de A-klasse.




 
,,Daarnaast is de Tarangini uit India erg bijzonder.”





De schepen die aan de wedstrijden mee doen zijn verdeeld over vier klassementen.
Schepen uit de A-klasse zijn het grootst. Het gaat hierbij om schepen
die vierkant getuigd zijn en een lengte van minstens veertig meter hebben.
Inmiddels hebben zich twintig schepen aangemeld voor de A-klasse.
Ze komen naast Noorwegen en India uit Rusland, Engeland, Denemarken en Nederland.

,,De A-klasse zit nu bijna vol, maar we proberen nog de Amerigo Vespucci uit Italië erbij te krijgen”, aldus Arends.
,,Dat schip is vernoemd naar ontdekkingsreiziger Amerigo Vespucci uit Florence die in de vijftiende en zestiende eeuw
de kusten van Zuid-Amerika verkende in opdracht van de koning van Spanje.

Het continent werd uiteindelijk ook naar hem vernoemd.”
De Tall Ships Races worden tussen drie en zes augustus gehouden.
De meeste schepen zijn al eerder in de stad te zien.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1939 on: Mon/15/Jan/2018 : 11 : 59 »
Gewonden bij explosie op speedboot vol toeristen in Thailand

Een speedboot met Chinese toeristen is in brand gevlogen en geëxplodeerd bij het populaire Thaise eiland Koh Phi Phi.
Zestien van de 31 mensen aan boord raakten gewond.



De kapitein en twee anderen hebben ernstige brandwonden.



Bij de Viking Cave, een onder toeristen populaire kalksteengrot met oude muurtekeningen, vatte het schip vlam.



De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht, maar de politie vermoedt dat de brand die tot de explosie leidde
ontstond door een olielek dat kort daarvoor was ontdekt.


Viking Cave

De meeste opvarenden konden voor de explosie overboord springen.
Andere toeristenboten hebben hen en de gewonden uit het water gehaald.



Het eiland Koh Phi Phi ligt in de provincie Krabi, 780 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Bangkok.
Het staat bekend om zijn ongerepte stranden.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.