Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 122647 times)

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Online Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6604
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1940 on: Mon/15/Jan/2018 : 12 : 35 »
Omvang milieuramp onduidelijk na zinken van Iraanse olietanker

15-01-18

De Iraanse tanker die gisteren zonk na een aanvaring in de Oost-Chinese Zee vorige week, lekt olie.
Rondom het schip, de Sanchi, is al een olievlek van tien vierkante kilometer ontstaan, zo meldt de Chinese staatstelevisie.
Het is onduidelijk hoe groot de schade voor het milieu is.



Als de hele lading weglekt, is er sprake van de grootste olieramp met een schip in zo'n vijftig jaar.
Het schip bevat 150.000 ton oliecondensaat, een extreem giftig bijproduct van aardolie.
Ter vergelijking: de Exxon Valdez, een schip dat bij Alaska verging en enorme schade veroorzaakte, bevatte 35.000 ton ruwe aardolie.



De Sanchi botste op 6 januari circa 300 kilometer ten oosten van Shanghai op een vrachtschip uit Hongkong.
Dat laatste schip liep weinig schade op, maar de tanker vloog in brand.
Van de 32 opvarenden van de Sanchi, dertig Iraniërs en twee mannen uit Bangladesh, is niemand levend teruggevonden.
Drie lijken zijn geborgen.



Het is voor hulpverleners niet gemakkelijk om lichamen te bergen of zelfs in de buurt van het gezonken schip te komen.
De stoffen die vrij zijn gekomen, zijn giftig.



Zaterdag probeerden redders om lichamen te bergen.
 


Door hoge temperaturen konden hulpverleners de bemanningsverblijven niet betreden.
Maar na een fikse explosie zonk het schip gisteren binnen enkele uren.



Het schip droeg volgens de Chinese autoriteiten een soort koolwaterstofvloeistof bekend als aardgascondensaat
en liet een gebied van 10 vierkante kilometer (3.8-vierkante mijl) verontreinigd met olie achter.
Condensaat is zeer giftig maar verdampt snel of brandt snel af.
Als het onder water gevangen wordt, kan het het mariene milieu ernstig schaden,
terwijl de brandstofbron van het schip ook een grote bedreiging vormt.



De stemgegevensschrijver van het schip, die als een 'zwarte doos' op een vliegtuig functioneert, is naar verluidt op zaterdag hersteld,
wat mogelijk helpt om inzicht te krijgen in de manier waarop de botsing en de resulterende brand plaatsvonden.

Volgens een woordvoerder van het Chinese ministerie laten nieuwe foto's en videomateriaal zien dat het vuur volledig is gedoofd
en wordt het onderzoek naar de ramp uitgevoerd volgens de 'strengste internationale normen'.


Lees/kijk ook hier; https://nos.nl/artikel/2211959-olietanker-bij-china-gezonken-hoe-groot-is-de-schade-voor-het-milieu.html
« Last Edit: Mon/15/Jan/2018 : 12 : 41 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Online Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6604
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1941 on: Mon/15/Jan/2018 : 12 : 52 »
Westerse systemen kunnen nieuwe hypersonische raket van Rusland niet stoppen

De oorlogsvloot van Rusland wordt uitgebreid met hypersonische kruisraketten
waar de westerse systemen voorlopig geen antwoord op hebben.



Het gaat om de ‘Zircon 3M22′, die wordt toegevoegd aan twee slagschepen.
Dat kost 1,4 miljard euro per schip.



Als alles goed gaat, zijn de beide schepen in 2022 weer in bedrijf.
Maar daar blijft het niet bij.
Onderzeeërs, kleinere schepen en het enige Russische vliegdekschip krijgen binnenkort ook zo’n hypersonische raket.



Wat er zo speciaal is aan de Zircon?
Hij is kleiner, lichter en sneller dan andere raketten, heeft een reikwijdte van 600 kilometer
en haalt een snelheid van 6.000 tot 7.000 kilometer per uur.


 
Juist door die gigantische snelheid is de raket de westerse luchtafweersystemen te slim af.
Dat betekent dat vliegdekschepen buiten bereik van de Russen moeten blijven.
Pas binnen twaalf tot vijftien jaar zou er een afweermethode beschikbaar zijn.


Ben gelijk maar even aan het kijken............  :woohoo:



https://www.zimmo.be/blog/2015/02/10/een-schuilkelder-de-gezellige-en-comfortabele-versie/
« Last Edit: Mon/15/Jan/2018 : 12 : 57 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Online Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6604
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1942 on: Mon/15/Jan/2018 : 13 : 05 »
Shell investeert in productie Noordzeeveld

DEN HAAG (AFN) - Shell blijft naar olie en gas boren in het Penguins-veld in het Britse deel van de Noordzee.
Daarvoor investeert het Nederlands-Britse energieconcern in een nieuw productie- en opslagschip (fpso).
Het is voor het eerst in bijna dertig jaar dat er een nieuwe,
bemande installatie van Shell bijkomt in het noordelijke deel van de Noordzee.



Vanuit het Penguins-veld, gelegen tussen de Shetlandeilanden en de Noorse kust,
stroomt nu olie en gas via onderzeese pijpleidingen naar het boorplatform Brent Charlie.
Dat verouderde platform staakt evenwel binnenkort de productie.
Daarom zal Shell moeten investeren in nieuwe infrastructuur, als het bedrijf het olieveld verder wil ontginnen.

Het nieuwe schip zal naar verwachting maximaal het equivalent van 45.000 vaten olie per dag kunnen produceren.
Shell zegt dat het omslagpunt waarbij het aan de productie kan verdienen onder de 40 dollar per vat ligt.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2126
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1943 on: Mon/15/Jan/2018 : 15 : 35 »
Prachtig die foto van de Sorlandet op volle zee met reeds schuimkoppen op de golven .

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2126
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1944 on: Mon/15/Jan/2018 : 15 : 58 »
Dat vis gebeuren zag ik op Belgische tv gister Ron , wie heeft gelijk of krijgt het gelijk.

Online Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6604
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1945 on: Mon/15/Jan/2018 : 19 : 27 »
Eigenaar Ark van Noach geen schuld aan ravage in Urk

URK - Er zijn geen aanwijzingen gevonden dat de eigenaar van museumboot De VerhalenArk in Urk onzorgvuldig heeft gehandeld.
Dat het schip op 3 januari losschoot van de kade, op drift raakte en vervolgens tien boten beschadigde en een steiger sloopte,
is volledig te wijten aan de extreme weersomstandigheden.
Dit zegt het Openbaar Ministerie (OM), dat een onderzoek heeft uitgevoerd.




De ark raakte door de storm los en dreef naar de andere kant van de haven, waar het schip meerdere zeilboten ramde.
Door de hevige windstoten was het voor de brandweer lastig het schip onder controle te krijgen.
Tijdens het incident waren er geen gewonden gevallen.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Online Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6604
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1946 on: Mon/15/Jan/2018 : 19 : 43 »
WWF waarschuwt voor milieugevolgen gezonken Iraanse tanker


Stephan Lutter, deskundige inzake mariene bescherming,
waarschuwde voor niets minder dan een 'milieuramp'.


Volgens het WWF had het schip, dat zondag zonk voor de Chinese kust, 136.000 ton oliecondensaat
en 1.000 ton giftige zware olie als brandstof aan boord.



Dat condensaat is giftig 'voor zeezoogdieren, vissen, schildpadden en zeevogels', zei Lutter.



Vervelend is voorts dat door de complexe stromingen tussen de Gele en de Oost-Chinese Zee
niet te voorzien valt waar het olietapijt heen zal gaan.



'Het ongeluk maakt ons nogmaals zo bewust van de risico's die aan fossiele brandstoffen verbonden zijn', aldus de WWF-functionaris.





De 274 meter lange olietanker botste zaterdagavond 6 januari op ongeveer 300 kilometer ten oosten vanShanghai
met het vrachtschip CF Crystal uit Hongkong.
Alle hoop om nog levende bemanningsleden te redden, is opgegeven.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Online Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6604
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1947 on: Tue/16/Jan/2018 : 03 : 39 »
Sri Lanka showt enorme lading cocaďne voor het te vernietigen

De autoriteiten van Sri Lanka hebben vandaag in één klap meer dan 900 kilo aan cocaďne vernietigd. '
De drugs, met een straatwaarde van richting de 1 miljoen euro,
werden eerst in het openbaar uitgestald als boodschap richting smokkelaars.



,,Over ons zerotolerancebeleid zijn we zeer serieus",  zei de Sri Lankaanse minister van justitie, Sagala Ratnayaka vandaag. \
Hij was persoonlijk aanwezig bij de vernietiging van de drugs.
De enorme partij illegale goederen, die in 2016 werd gevonden in het ruim van een Colombiaans schip,
werd eerst even buiten hoofdstad Colombo in dertig zakken opgestapeld en vervolgens naar een speciale afdeling
van een cementfabriek gebracht om te worden vernietigd.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Online Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6604
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1948 on: Tue/16/Jan/2018 : 08 : 02 »
Binnenvaartvervoer in tien jaar tijd bijna 5 procent gegroeid


Binnenvaartschepen vervoerden in 2017 ruim 368 miljoen ton goederen over de Nederlandse wateren,
4,8 procent meer dan tien jaar eerder.
Drie kwart van die goederen werd vervoerd door Nederlandse schepen.



De niet-Nederlandse binnenvaartschepen die over de Nederlandse kanalen en rivieren varen, komen hoofdzakelijk uit België en Duitsland.
Het aandeel van Duitsland is wel duidelijk afgenomen in de laatste tien jaar.

Opvallend is de toename van binnenvaartvervoer in Nederland door Luxemburgse schepen.
Die waren in 2017 goed voor 11 miljoen ton, 3 procent van het totale goederenvervoer.
Tien jaar geleden had het groothertogdom nog een aandeel van 0,5 procent.

Veruit de meeste producten worden over de Nederlandse wateren vervoerd als bulkgoederen.
Dat wil zeggen dat ze rechtstreeks in het schip geladen worden en niet eerst in containers.

Het containervervoer behelsde iets meer dan 50 miljoen ton.
De omvang van het bulktransport is ruim zeven keer zo groot.

Er wordt ook nog een onderverdeling gemaakt in droge en natte bulk.
Onder die laatste categorie vallen bijvoorbeeld olie, gas en andere vloeistoffen.

Het aandeel natte bulk in het totale goederenvervoer over het water is de afgelopen tien jaar gegroeid
van een kwart naar bijna een derde.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Online Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6604
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1949 on: Tue/16/Jan/2018 : 21 : 11 »
‘Zeker geen ‘The A-Team’ aan boord van de schepen’

Bij de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders was de stemming maandag allesbehalve down op Blue Monday.
Het bericht dat de overheid toestaat dat koopvaardijschepen voortaan gewapende huurlingen aan boord mogen hebben
om zich te verdedigen tegen aanvallen van piraten zorgde voor blije gezichten in De Willemwerf in Rotterdam.
Bij de KVNR zijn vrijwel alle Nederlandse rederijen, zo’n 350, aangesloten.



„Eindelijk”, reageert waarnemend directeur Guido Hollaar op het aangenomen wetsvoorstel van de VVD en het CDA.
„Dit is ontzettend positief. We zijn heel blij dat Han Ten Broeke van de VVD dit erdoor heeft gekregen,
want volgens ons is het essentieel om op bepaalde schepen huurlingen aan boord te hebben.”

Het afgelopen jaar zijn er bij Somalië geen kapingen door piraten meer geweest, maar aan de westkant van Afrika
neemt piraterij juist toe en ook in Zuid-oost Azië komt het nog steeds veel voor.
In 2016 waren er alleen al in Azië 129 bekende kapingen.



Beveiliging is dus nodig, maar bij de term ‘huurlingen’ krijgen mensen toch gauw het idee
van een stel losgeslagen oud-militairen ŕ la The A-Team.
„Nee, absoluut niet zeg”, lacht Hollaar. „Daarom spreek ik zelf ook eigenlijk liever niet over huurlingen.
Ik noem het liever private beveiliging. Het zijn allemaal mensen met een militaire opleiding.
Nederlandse schepen zijn meestal een stuk kleiner dan de grote containerschepen van buitenlandse reders.
Daar is ook een heel beperkte accommodatie, dus je moet denken aan een handvol beveiligers per schip.”



Volgens Hollaar wordt er alleen geweld gebruikt door de huurlingen als het echt niet anders kan.
,,Meestal worden schepen die beschermd worden door militairen, of andere bewapende beveiligers helemaal niet aangevallen.
Dan nemen de piraten het risico niet en wachten ze liever op een onbeschermd schip.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er op ieder verdacht schip geschoten gaat worden, maar dat gebeurt ook niet.
In andere landen zijn al heel lang dit soort teams actief. Het zijn mensen die aan allerlei kwaliteitscriteria moeten voldoen.
Geweld is echt de laatste optie.”



Toen de schepen nog beveiligd werden door militairen, werden er verschillende keren arrestaties verricht op zee.
Hollaar zegt dat ook private beveiligers dat recht hebben.
„Maar dan moeten piraten eerst aan boord komen en dat is nou net wat we willen voorkomen.
Ieder schip dat door gevaarlijke wateren vaart doet in eerste instantie al heel veel aan preventie.
Deuren worden dichtgelast, er wordt prikkeldraad gespannen en er staan constant mensen op de uitkijk.

Dat maakt het al een stuk lastiger voor piraten om hun slag te slaan.
Maar mocht er een piraat in slagen aan boord te komen, dan mogen de bewapende beveiligers hem arresteren.
Maar de eerste taak is om piraten zo ver mogelijk van de schepen weg te houden.”

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.