Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 191304 times)

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #30 on: Tue/28/Feb/2017 : 07 : 48 »
Kijktip: Docu ‘Slag in de Javazee’

Bekijk de documentaire waarin Theo Doorman, zoon van Karel Doorman met een duikteam
op expeditie gaat naar de plek waar zijn vader om het leven kwam.



Daar wilde het duikteam gedenkplaten bevestigen aan de oorlogswrakken maar kwamen
tot de verschrikkelijke ontdekking dat de oorlogsgraven in de Javazee waren verdwenen.
Het gaat om de marineschepen Hr. Ms. De Ruyter, Hr. Ms. Java en Hr. Mr. De Kortenaer.
De schepen zijn hoogstwaarschijnlijk geborgen en verkocht als oud ijzer, meer daarover in de documentaire.


VIDEO:    

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #31 on: Tue/28/Feb/2017 : 07 : 58 »
Eerste elektrische werkschip voor vissteelt in de vaart

In Noorwegen is het eerste elektrisch aangedreven werkschip ‘Elfrida’ in bedrijf genomen.
Dit is het eerste elektrisch aangedreven schip in de visteelt ter wereld en wordt ingezet voor de kust van Midden-Noorwegen.
Siemens heeft in opdracht van scheepswerf Ørnli Slipp in Noorwegen het complete
elektrische voortstuwings- en besturingssysteem ontwikkeld en geleverd.
Het schip kan 8 uur per dag volledig draaien op de batterijen.
Het is een dubbelwandig schip van 14 meter lang en 8 meter breed en vaart dagelijks 12 kilometer naar het visteeltstation.




De ‘Elfrida’ heeft als thuishaven het Noorse eiland Frøya en vaart sinds februari uit naar zee.
De werkboot wordt gebruikt om voer en uitrusting te transporteren, viskooien te repareren of te verleggen,
verankeringen te controleren en inspecties uit te voeren.
Het schip is uitgerust met het elektrische voortstuwingssysteem BlueDrive PlusC van Siemens,
bestaande uit een energiemanagementsysteem, thruster- en propellerbesturingen,
alsmede het remote monitoringsysteem EcoMain.
De Siemens-technologie is ontwikkeld in het Noorse Trondheim en is gebaseerd op oplossingen, ontworpen voor offshore-schepen.
Hetgeen betekent dat de technologie onder de zwaarste omstandigheden is getest en jarenlang verder is ontwikkeld.

Het elektrische voortstuwingssysteem bespaart niet alleen brandstof, maar reduceert ook de bedrijfskosten,
want een elektromotor vergt aanzienlijk minder onderhoud dan een dieselmotor.
Bovendien is het werk op de “Elfrida” milieuvriendelijker, omdat de elektromotor, anders dan de dieselmotor,
geen uitlaatgassen, trillingen en lawaai veroorzaakt.



Siemens leverde al eerder groene oplossingen voor de scheepsbouw.
Na de ‘Ampere’, ‘s werelds eerste elektrische veerboot in Noorwegen, en een order van de Finse rederij FinFerries,
volgde in 2016 een derde order van Fjord1, een Noorse veerdienstmaatschappij.
In november 2016 kreeg Siemens de opdracht voor de levering van twee nieuwe elektrische veerboten.

De veerboten worden geëxploiteerd door FosenNamsos Sjø AS en gaan tussen Flakk en Rorvik varen langs de westkust van Noorwegen.
De schepen kunnen elk 130 auto’s en 390 passagiers vervoeren en zullen in 2019 in bedrijf worden genomen.
Met andere woorden, de eerste volledig elektrisch aangedreven veerboten ter wereld zijn uitgerust met technologie
die door Siemens is ontwikkeld en gefabriceerd.


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #32 on: Tue/28/Feb/2017 : 10 : 22 »
Transportband vat vlam in Texas.



De transportband die houtpellets aan het laden was in de bulkcarrier JOBST OLDENDORFF vatte gisteren 27 februari vlam.
Brandende pellets vielen daardoor ook in het ruim van het schip en brak er ook brand uit in het ruim.




Dit gebeurde gisteren in Port Arthur-Texas rond 15.00.



De havenautoriteiten berichtten dat de brand omstreeks 17.00 onder controle was.



Schade aan ligplaats en schip moet nog nader bepaald worden.


« Last Edit: Tue/28/Feb/2017 : 10 : 25 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #33 on: Tue/28/Feb/2017 : 11 : 08 »
Containerschip even vast in Nauw van Bath

BATH -27-02-2017

Op de Westerschelde heeft het 200 meter lange containerschip MSC Iris korte tijd
vastgezeten in het Nauw van Bath.
Omdat het net naast de vaargeul was, werd groot alarm geslagen.




De Iris liep door een nog onbekende oorzaak rond 3.15 uur vast.
Na goed een kwartier kon het worden losgetrokken met sleepboten.
Op eigen kracht is het verder gevaren naar Antwerpen.



De Veiligheidsregio Zeeland had er rekening mee gehouden dat het veel moeizamer zou gaan,
zegt woordvoerder Remco Duerink


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #34 on: Tue/28/Feb/2017 : 21 : 24 »
Aanvaring in haven van Porto Nogaro-Italië.

Het Turkse vrachtschip ERDOGAN SENKAYA heeft gistermorgen het afgemeerde Italiaanse
vrachtschip LUCA.S aangevaren in de haven van Porto Nogaro-Italië.



De schade aan het vooronder aan stuurboordzijde van de LUCA.S is serieus te noemen en komt er water binnen.
Het schip is geladen met siliconen en was ten tijde van de aanvaring bezig om de lading te lossen.



De bemanning is meteen bezig gegaan om het binnendringende water weg te pompen en met de ballasttanks
werd voorkomen dat het schip te veel zou gaan overhangen.



De ERDOGAN Senkaya heeft schade geleden aan de bulb.
Beidde schepen lagen vanmiddag nog op hun ligplaats in Porto Nogaro.


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #35 on: Wed/ 1/Mar/2017 : 07 : 43 »
Duitse zeiler onthoofd door moslimradicalen van Abu Sayyaf

27 februari 2017

Zondag was een ultimatum verlopen dat ze hadden gesteld voor de betaling van losgeld.
De jihadisten eisten 30 miljoen Filippijnse pesos, omgerekend ruim een half miljoen euro.
“We hebben er tot op het laatste moment alles aan gedaan om hem te bevrijden,
maar zonder succes”, verklaarde een Filippijnse regeringsfunctionaris.



Duitser Jürgen Kantner werd begin november ontvoerd ten zuidwesten van de Filippijnen,
waar hij voer met zijn zeiljacht Rockall.
Zijn partner Sabine Merz werd doodgeschoten, mogelijk omdat ze zich verzette.
“Nu gaat hij me doden”, zegt Kantner op een webvideo van terreurgroep Abu Sayyaf,
vlak voordat een gemaskerde strijder met een groot krom mes zijn keel doorsnijdt.

Het was voor Kantner en Merz de tweede keer dat ze werden ontvoerd.
In 2008 werd het stel al eens 52 dagen gegijzeld door Somalische piraten, die hen vrijlieten nadat losgeld was betaald.
Na zijn vrijlating reisde Kantner naar de onofficiële republiek Somaliland, om zijn zeiljacht op te halen.
“Mijn boot is mijn leven en ik wil haar niet verliezen”, zei hij toen. “Ik geef niet om piraten en regeringen.”

De groep Abu Sayyaf, die Kantner nu heeft onthoofd, sloot zich enkele jaren terug aan bij Islamitische Staat.
De groep houdt nog ruim twintig gijzelaars vast, onder wie zowel Filippino’s als buitenlanders.
Onder de gevangenen is ook de Nederlander Ewold Horn.
Hij was begin 2012 samen met een Zwitser naar vogels aan het kijken, toen ze werden ontvoerd.
Zijn Zwitserse medegijzelaar ontsnapte eind 2014.



Op 1 februari was het precies vijf jaar geleden dat Horn werd ontvoerd.
Zijn dochter Zippora sprak die dag voor het eerst publiekelijk over de zaak.
"Het is voor ons duidelijk dat hij nog leeft", vertelde ze toen. "
In december hebben we bericht gekregen dat hij gezien was in de jungle.
Maar ik betwijfel of hij in goede gezondheid is."


Lees ook:    


« Last Edit: Wed/ 1/Mar/2017 : 07 : 52 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #36 on: Wed/ 1/Mar/2017 : 10 : 15 »
Na een grondige restauratie van drie jaar is de Kapitein Anna, voorheen bekend onder de naam Kapitein Kok,
terug in de vaart en terug in haar oude thuishaven Amsterdam.
De stichting Federatie varend Erfgoed Nederland heeft op 5 december 2016 de raderboot
Kapitein Anna in haar register ingeschreven als Varend Monument.
De Kapitein Anna  is nu beschikbaar  voor één- of meerdaagse tochten.
Daarnaast doet het schip dienst als restaurant- en hotelschip en is het te huur als locatie voor evenementen, feesten en presentaties.


De Kapitein Anna is in 1911 gebouwd als stoomraderboot voor de Stoomboot Reederij op de Lek als radarboot No.6.
Tot 1948 verzorgde het schip een lijndienst tussen Culemborg, Schoonhoven en Rotterdam. 
In 1950 werd de raderboot verkocht aan de Duitse ondernemer Karl Pister.
Pister liet de stoommachine, ketel en raderen verwijderen en gebruikte het schip als varend partycentrum.
In 1976 ontdekte de Hilversumse muzikant Wijnand Key het inmiddels zwaar verwaarloosde schip in de haven van Ludwigshafen.
Hij bracht het schip terug naar Nederland.




Na een restauratie, waarbij de raderboot werd voorzien van twee hydraulisch aangedreven schepraderen,
kreeg het schip de naam Kapitein Kok en een vaste ligplaats in Amsterdam.
Key verzorgde van 1977 tot 1980 lijndiensten op Rotterdam, Utrecht, Gorinchem, Dordrecht en IJmuiden.
Van 1980 tot 2012 werd de Kapitein Kok, eveneens vanuit Amsterdam, ingezet voor de chartervaart.
Kapitein Anna is sinds juni  2013, na het faillissement van de vorige eigenaar,
in bezit van Ton Schellekens met zijn bedrijf Rederij Quo Vadis.
Bij de faillissementsveiling was deze rederij de enige inschrijver. 
Hij gaf haar de naam Kapitein Anna.


“Bij een nieuwe start hoort een nieuwe naam,” stelt Schellekens. “Die naam is ‘Kapitein Anna’.
Kapitein verwijst naar haar vorige naam en Anna is de naam van mijn moeder.
Zij was weliswaar geen schipper maar wel degelijk een kapitein.
Naast een gezin met dertien kinderen bestierde zij onze boerderij.
Dat deed zij met verve, met succes en met liefde en aandacht voor iedereen.
Met datzelfde enthousiasme, en naar ik hoop met hetzelfde succes, wil ik
de ‘Kapitein Anna’ een nieuwe toekomst bieden in de Amsterdamse haven.”


“Zoals voor alle grotere monumenten geldt ook voor deze raderboot dat behoud niet mogelijk is
zonder economisch rendabele activiteiten,” vertelt Schellekens.
“Alleen vaartochten genereren tegenwoordig onvoldoende inkomsten om het kostbare onderhoud te financieren.”
De activiteiten zijn daarom uitgebreid met het verhuren van hotelkamers en het verzorgen van groepsdiners,
vergaderingen en events.

De salons benedendeks zijn geheel in stijl  omgebouwd naar 12 hotelkamers.
Het verzorgen van vaartochten blijft de hoofdactiviteit van de Kapitein Anna.
De hotelkamers en stilliggende evenementen kunnen alleen op korte termijn gereserveerd worden.
“De crew heeft een grote voorliefde voor de vaartochten, de gastwaardering bij Booking.com van 8,9 geeft aan
dat de crew het hotelvak ook met liefde verzorgt,” zegt Schellekens. “De klant is koning.”




De Kapitein Anna heeft een nieuwe vaste ligplaats gevonden aan de kop van de NDSM-pier in Amsterdam Noord.
Schellekens is erg blij met die ligplaats.
Het vroegere NDSM-terrein is van een grote scheepswerf  getransformeerd naar een culturele hotspot
met een uitstekende veerbootverbinding  van en naar het Centraal Station.
De ligplaats van het schip geeft een schitterend uitzicht op de stad, havens en de langsvarende zee- en binnenvaartschepen.
Vooral na zonsondergang geven de lichten van de stad en de haven een sprookjesachtig uitzicht op de activiteiten in en rond de haven.
Dit kunt u in alle rust bekijken vanaf een stukje Nederlandse rivierhistorie ‘Kapitein Anna’.


Meer informatie is te vinden op www.kapiteinanna.nl

« Last Edit: Tue/11/Jul/2017 : 18 : 49 by Gerrit Hofmeijer »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #37 on: Wed/ 1/Mar/2017 : 10 : 37 »
Brand uitgebroken op Russische trawler CAROLINA 33


Archieffoto

1 Maart 2017

De trawler bevindt zich in de Okhotsk zee ,ongeveer 150 nm ten zuidoosten van Magadan en heeft dringend om hulp gevraagd.
De brand brak uit in het visverwerkende gedeelte van het schip.



39 bemanningsleden zijn van boord gehaald door de trawler YANTAR-1 terwijl de overige 13 man aan
boord zijn gebleven om de brand te bestrijden.
Momenteel is het bergingsvaartuig  Sibirskiy onderweg naar het noodlijdende schip



Archieffoto

« Last Edit: Wed/ 1/Mar/2017 : 10 : 44 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #38 on: Wed/ 1/Mar/2017 : 13 : 36 »
Tewaterlating multipurposeschepen Jan De Nul

De Chinese scheepswerf AVIC Weihai heeft eind februari een nieuw multipurposeschip van Jan De Nul Group te water gelaten.
‘Adhémar de Saint-Venant’ (6200 dwt) is het zusterschip van ‘Daniel Bernoulli’ waarvan de tewaterlating plaatsheeft in maart.
Volgens een woordvoerster van Jan De Nul moeten beide zusterschepen deze zomer operationeel zijn.
Het Belgisch-Luxemburgse bagger- en offshorebedrijf heeft de twee aanwinsten van de vloot vernoemd naar twee wetenschappers:
de Zwitserse wis- en natuurkundige Daniel Bernoulli (1700-1782)
en zijn Franse collega Adhémar Jean Claude Barré de Saint-Venant (1797-1886).




Volgens Jan De Nul kunnen de nieuwe schepen uiteenlopende bagger-, offshore- en installatiewerkzaamheden uitvoeren,
zoals het baggeren van sleuven in de zeebodem. Dankzij de deiningcompenserende kraan kunnen beide schepen ook
nauwkeurig kabels en umbilicals (navelstrengen) plaatsen, ook in ondiep water.
Met een hellende en flexibele valpijp met een diameter van 1800 millimeter kan de bemanning rotsen storten tot zo’n
zeshonderd meter waterdiepte.
Beide vaartuigen kunnen maximaal 5100 ton rotsen vervoeren.

De twee zusterschepen hebben een totaal dieselvermogen van 6800 kW en beschikken over dynamische positionering (DP2).
Er is plaats voor zestig bemanningsleden en overige opvarenden. De multipurpose schepen zijn 96 meter lang, 22 meter breed. De vaarsnelheid bedraagt 11,5 knopen.

AVIC Weihai bezit naast een scheepshelling (50.000 dwt) ook twee droogdrokken voor schepen tot 100.000 dwt.
De scheepwerf heeft de afgelopen jaren diverse bulkcarriers en containerschepen gebouwd voor reders in onder andere
Nederland, Duitsland, Griekenland, Canada en Japan.


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #39 on: Wed/ 1/Mar/2017 : 13 : 41 »
DEME laat grootste snijkopzuiger bouwen door IHC

DEME en Koninklijke IHC lieten op 1 maart weten met elkaar in zee te gaan voor de bouw van 's werelds
grootste snijkopzuiger, die bovendien gaat varen op vloeibaar aardgas (LNG).
De 'Spartacus' wordt een zelf-aangedreven snijkopzuiger met een vermogen van 44,180kW en een lengte van 164 meter.
Het concept en basisontwerp voor deze megasnijkopzuiger werd gedaan in nauwe samenwerking met DEME,
Vuyk Engineering Rotterdam (een 100% dochter van IHC) en IHC.



IHC gaat de grootste snijkopzuiger ter wereld bouwen voor DEME.

De Spartacuszal ‘s werelds eerste LNG- aangedreven (vloeibaar aardgas) snijkopzuiger zijn en volgt na de opdracht
voor de eerste LNG- aangedreven sleephopperzuigers 'Minerva' en 'Scheldt River' en de LNG-ready ‘Bonny River’,
die momenteel in aanbouw zijn op de scheepswerven van IHC en alle gaan varen voor DEME.

Van de vier grote baggerbedrijven in noordwest Europa kan het Belgische DEME nu definitief aangewezen worden
als de speler die groot inzet op overgangsbrandstof LNG.
In Nederland laat Heerema Marine Contractors 's werelds grootste kraanschip op LNG bouwen.
Verder laat Baggerbedrijf van der Kamp uit Zwolle een sleephopperzuiger op LNG bouwen door scheepswerf Barkmeijer.

De hoofd dieselmotoren van de Spartacus kunnen varen op LNG, dieselolie voor de zeescheepvaart (MDO) en zware olie (HFO),
en de twee hulpmotoren hebben dual fuel technologie.
De combinatie van krachten die op dit schip komen te staan tijdens het baggeren, de LNG installaties aan boord,
het formaat en overige innovaties maken dit tot het meest complexe baggerproject van IHC ooit.

Deze snijkopzuiger krijgt ook andere innovaties aan boord, zoals een warmteterugwinningsysteem
dat warmte uit uitlaatgassen omzet in elektrische energie.
Het controlepaneel is ingericht voor éénmansoperatie. 
Het schip krijgt een robuuste cutterladder en kan een baggerdiepte van 45 meter bereiken.



Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.