Auteur Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (gelezen 38273 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline klaas kramer

  • Sr. Member
  • Berichten: 349
  • Geslacht: Man
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #40 Gepost op: di/31/jan/2012 : 15 : 49 »
misschien hadden we tegen  jouw moeten zeggen
even kaapstad bellen.JAAP

Online Hubertus

  • Hero Member
  • Berichten: 1812
  • Geslacht: Man
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #41 Gepost op: wo/ 1/feb/2012 : 02 : 05 »
Jaap je bent denk ik te lang weg uit Nederland om die connectie "Apeldoorn bellen" te snappen. Moelijk is je inmiddels uitgelegd dat dit destijds een leuke verzekerings adv op TV was m.b.t die maatschappij bellen als er
iets niet goed ging......Hub 

Offline Jaap Baas

  • Hero Member
  • Berichten: 3883
  • Geslacht: Man
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #42 Gepost op: wo/ 1/feb/2012 : 13 : 31 »
Hub, bedankt voor de uitleg en begrepen. Ik ben inderdaad al lang weg uit Nederland, ruim 41 jaar.
groet, Jaap vanuit een zonnig en warm Kaapstad.
                             :smilie_happy_thumbup:

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5603
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #43 Gepost op: wo/ 1/feb/2012 : 17 : 24 »
Ron, het is mischien wel stom van mijn  kant maar ik zie de Apeldoorn connectie niet.
Groet, Jaap vanuit een zonnig en warm Kaapstad.
                             :smiley_star:

Als je deze link aanklikt,komt het begrip vanzelf Jaap.

http://www.youtube.com/watch?v=rU30H0rkymY

Zo zie je gelijk nog legio voorbeelden op youtube......veel lachplezier.

Groet Ron. :smilie_happy_thumbup:
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5603
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #44 Gepost op: ma/27/feb/2017 : 16 : 24 »
Nog maar eens proberen en hopen dat het goed gaat.
Gerrit en Willem nogmaals bedankt voor jullie inzet.


Aanvaring twee tankers op ankerplaats

De olietanker AL KHATTIYA werd 23 februari op haar ankerplaats bij Fujairah in de golf van Oman,
geramd aan stuurboordzijde door de LNG-tanker JAG LAADKI.



Twee ballasttanks van de AL KHATTIYA zijn flink geraakt maar er is geen verontreiniging van het zeewater te zien.



Beidde schepen liggen nog op Fujairah,s  ankerplaats,verdere info ontbreekt.



Archieffoto JAG LAADKI

BRON:


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5603
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #45 Gepost op: ma/27/feb/2017 : 20 : 36 »
75e herdenking Slag in de Javazee

Vandaag is het 75 jaar geleden dat de Slag in de Javazee plaatsvond en 915 Nederlandse
en Indonesische marinemannen om het leven kwamen.
Tijd om te herdenken, en tijd voor een kleine update over de vraag wat er toch met die
zeemansgraven is gebeurd in het verre oosten.

"Je weet heel goed wat dit betekent.
Vandaag is het onze beurt en morgen die van jullie. Het ga je goed."
Met deze woorden nam schout-bij-nacht Karel Doorman op 26 februari 1942 afscheid van
Eerste Stafofficier Van Waning als zijn eskader uitvaart richting de Japanse invasievloot.
De hierop volgende Slag in de Javazee wordt op maandag 27 februari in de Kloosterkerk te Den Haag voor de 75ste keer herdacht.



Marineschip Hr. Ms. De Ruyter, het geallieerde vlaggenschip tijdens de slag om de Javazee.

In het bijzijn van een overlevende, ruim 450 nabestaanden en geïnteresseerden staan defensieminister
Jeanine Hennis-Plasschaert, de Commandant Zeestrijdkrachten en de minister van OC&W Jet Bussemaker
stil bij de Slag in de Javazee en het belang van herdenken.

Tijdens de beroemde zeeslag probeerde een geallieerd eskader van Amerikaanse, Australische, Britse en Nederlandse
marineschepen onder commando van schout-bij-nacht Karel Doorman vergeefs de Japanse invasievloot op weg naar Java te stoppen.
Een meer dan 7 uur durend gevecht eindigde kort voor middernacht met de torpedering van
de kruisers 'Hr. Ms. De Ruyter' en 'Hr. Ms. Java' en de torpedojager 'Hr. Ms. Kortenaer'.

De totale slag kostte aan 915 Nederlandse marinemannen het leven, onder wie ruim 200 Indisch-Nederlandse militairen.
Eind vorig jaar ontdekten duikers dat de wrakken van de drie schepen grotendeels waren verdwenen.
Het ligt voor de hand dat lieden die het belang van maritiem erfgoed niet inzien, de wrakken gelicht hebben vanwege het staal.



Het gezamenlijk Nederlands-Indonesisch onderzoek dat hierop startte, leidde twee weken geleden tot de eerste resultaten.
Na een analyse van de beschikbare gegevens, concludeerden experts van beide landen dat het duikteam op de juiste locatie
gezocht heeft en bevestigden zij dat er sprake is geweest van ongewenste bergingsoperaties.

In het rapport adviseren de onderzoekers verder dat gezamenlijk onderzoek op de locaties van de verdwenen schepen nodig is,
om aanvullend informatie te vergaren.
Deze vervolgactiviteiten passen binnen de afspraken die minister-president Rutte met Indonesië heeft gemaakt tijdens zijn
bezoek eind vorig jaar aan het land.
Toen is ook overeengekomen dat er, naast het vaststellen van de vermissing, ook gezamenlijk onderzoek plaatsvindt naar
de toedracht en dat Nederland en Indonesië samenwerking opzoeken in het toekomstige beheer van het maritieme erfgoed.


BRON:

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5603
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #46 Gepost op: di/28/feb/2017 : 07 : 48 »
Kijktip: Docu ‘Slag in de Javazee’

Bekijk de documentaire waarin Theo Doorman, zoon van Karel Doorman met een duikteam
op expeditie gaat naar de plek waar zijn vader om het leven kwam.



Daar wilde het duikteam gedenkplaten bevestigen aan de oorlogswrakken maar kwamen
tot de verschrikkelijke ontdekking dat de oorlogsgraven in de Javazee waren verdwenen.
Het gaat om de marineschepen Hr. Ms. De Ruyter, Hr. Ms. Java en Hr. Mr. De Kortenaer.
De schepen zijn hoogstwaarschijnlijk geborgen en verkocht als oud ijzer, meer daarover in de documentaire.


VIDEO:    

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5603
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #47 Gepost op: di/28/feb/2017 : 07 : 58 »
Eerste elektrische werkschip voor vissteelt in de vaart

In Noorwegen is het eerste elektrisch aangedreven werkschip ‘Elfrida’ in bedrijf genomen.
Dit is het eerste elektrisch aangedreven schip in de visteelt ter wereld en wordt ingezet voor de kust van Midden-Noorwegen.
Siemens heeft in opdracht van scheepswerf Ørnli Slipp in Noorwegen het complete
elektrische voortstuwings- en besturingssysteem ontwikkeld en geleverd.
Het schip kan 8 uur per dag volledig draaien op de batterijen.
Het is een dubbelwandig schip van 14 meter lang en 8 meter breed en vaart dagelijks 12 kilometer naar het visteeltstation.




De ‘Elfrida’ heeft als thuishaven het Noorse eiland Frøya en vaart sinds februari uit naar zee.
De werkboot wordt gebruikt om voer en uitrusting te transporteren, viskooien te repareren of te verleggen,
verankeringen te controleren en inspecties uit te voeren.
Het schip is uitgerust met het elektrische voortstuwingssysteem BlueDrive PlusC van Siemens,
bestaande uit een energiemanagementsysteem, thruster- en propellerbesturingen,
alsmede het remote monitoringsysteem EcoMain.
De Siemens-technologie is ontwikkeld in het Noorse Trondheim en is gebaseerd op oplossingen, ontworpen voor offshore-schepen.
Hetgeen betekent dat de technologie onder de zwaarste omstandigheden is getest en jarenlang verder is ontwikkeld.

Het elektrische voortstuwingssysteem bespaart niet alleen brandstof, maar reduceert ook de bedrijfskosten,
want een elektromotor vergt aanzienlijk minder onderhoud dan een dieselmotor.
Bovendien is het werk op de “Elfrida” milieuvriendelijker, omdat de elektromotor, anders dan de dieselmotor,
geen uitlaatgassen, trillingen en lawaai veroorzaakt.



Siemens leverde al eerder groene oplossingen voor de scheepsbouw.
Na de ‘Ampere’, ‘s werelds eerste elektrische veerboot in Noorwegen, en een order van de Finse rederij FinFerries,
volgde in 2016 een derde order van Fjord1, een Noorse veerdienstmaatschappij.
In november 2016 kreeg Siemens de opdracht voor de levering van twee nieuwe elektrische veerboten.

De veerboten worden geëxploiteerd door FosenNamsos Sjø AS en gaan tussen Flakk en Rorvik varen langs de westkust van Noorwegen.
De schepen kunnen elk 130 auto’s en 390 passagiers vervoeren en zullen in 2019 in bedrijf worden genomen.
Met andere woorden, de eerste volledig elektrisch aangedreven veerboten ter wereld zijn uitgerust met technologie
die door Siemens is ontwikkeld en gefabriceerd.


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5603
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #48 Gepost op: di/28/feb/2017 : 10 : 22 »
Transportband vat vlam in Texas.



De transportband die houtpellets aan het laden was in de bulkcarrier JOBST OLDENDORFF vatte gisteren 27 februari vlam.
Brandende pellets vielen daardoor ook in het ruim van het schip en brak er ook brand uit in het ruim.




Dit gebeurde gisteren in Port Arthur-Texas rond 15.00.



De havenautoriteiten berichtten dat de brand omstreeks 17.00 onder controle was.



Schade aan ligplaats en schip moet nog nader bepaald worden.


« Laatst bewerkt op: di/28/feb/2017 : 10 : 25 door Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5603
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #49 Gepost op: di/28/feb/2017 : 11 : 08 »
Containerschip even vast in Nauw van Bath

BATH -27-02-2017

Op de Westerschelde heeft het 200 meter lange containerschip MSC Iris korte tijd
vastgezeten in het Nauw van Bath.
Omdat het net naast de vaargeul was, werd groot alarm geslagen.




De Iris liep door een nog onbekende oorzaak rond 3.15 uur vast.
Na goed een kwartier kon het worden losgetrokken met sleepboten.
Op eigen kracht is het verder gevaren naar Antwerpen.



De Veiligheidsregio Zeeland had er rekening mee gehouden dat het veel moeizamer zou gaan,
zegt woordvoerder Remco Duerink


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.