Auteur Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (gelezen 16559 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5028
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1080 Gepost op: za/12/aug/2017 : 11 : 59 »
Ook hier is het komkommertijd
Geen scheepvaartnieuws,alhoewel....


Schrijver Guus Luijters schrijft voor Het Parool dagelijks over 'klein geluk' in de stad.

Klein geluk in Amsterdam:
De cruiseschepen komen hier niet meer


Op het Azartplein, waar zoals iedereen weet Amphitrite op haar hippocampus uit een ­vijver
oprijst terwijl zoonlief niet onverdienstelijk de hoorn bespeelt, keek ik naar het Lloyd Hotel.



Onlangs werd café Helmers in de Bilderdijkstraat gesloten en het aardige is dat het heropend weer café Helmers heet,
met dezelfde letters op de ruit, maar anders van binnen.
Zo heet het Lloyd Hotel nog altijd Lloyd Hotel,
maar nu omdat het een hotel is en vroeger omdat het een gevangenis was en daarvoor een hotel.



Een eindje verderop, langs de Veemkade, ligt een cruiseschip afgemeerd.
Goed kijken, Guus, maan ik mezelf, want binnenkort komen ze hier niet meer.
Ik vond die cruiseschepen altijd aardige dingen, met die spuitende slepertjes voor en achter als ze de haven binnenvoeren,
maar het schijnt dat er duizenden passagiers op zitten die de binnenstad onveilig maken.



De schepen worden nu naar het westelijk havengebied verbannen, waar de passagiers gaan passagieren op de Transformatorweg,
waarmee dat probleem ook weer is opgelost.

Op de Levantkade heeft de storm van vannacht een ware slachting onder de stokrozen aangericht.
Twee meter hoge bloemen liggen geknakt voorover, sommige met wortel en tak tussen de tegels vandaan gerukt.
Bij Ode Uitvaart staat een mobile in de zaak waaraan duizend vaantje hangen met de namen van 1000 mensen
‘waarvan Ode de uitvaart heeft begeleid,’ Harm, Jet. Tjeerd, Theo, Ronald, Corry, zie ze zweven.



Tim vertelt me dat er een programma is dat gesproken taal omzet in geschreven woorden.
“Ik zit hier met Guus in het café,” zegt hij tegen zijn telefoon, “Hij drinkt bier en ik drink thee.”
Dan laat hij me het scherm zien en ja hoor, daar staat het: ‘Ik zit hier met Guus in het café, hij drinkt bier en ik 3D.’
« Laatst bewerkt op: za/12/aug/2017 : 12 : 03 door Ron »

Offline Alex Rib

  • Newbie
  • Berichten: 12
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1081 Gepost op: za/12/aug/2017 : 13 : 47 »
café helmers  is niet in de bilderdijk straat maar
1 helmerstraat hoek constantyn huyens straat
jaren 80 groote juppen tent
ik weet niet wat het nu is
woon al 17 jaar in kuddelstaart
gr alex

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Berichten: 1655
  • Geslacht: Man
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1082 Gepost op: za/12/aug/2017 : 16 : 00 »
Goed relaas van die storm in Italiaanse med. RON
Vorige jaar werden wij verrast met veel zwaarder weer als de weers voor spelling aangaf toen we met het 21 mtr zeiljacht van Doreens broer vanuit Sicilie naar Malta zeilden.  Doreen sloot zichzelf op in der hut want aan dek was heel link . De genua voor liep vast en het hoofd zeil ook deels en omdat we zo schudden raakte vuil drap in de motor filters dus 0 motor power meer . Uren dreven we hulpeloos in force 7 golven wat best link is met amper 20 procent main sail .
Gelukkig wist de schipper die engineer is de motor te repareren na uren. Reis duurde 7 uur langer dan normaal.    Hub in hittegolven nu


Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Berichten: 1655
  • Geslacht: Man
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1083 Gepost op: za/12/aug/2017 : 16 : 03 »
Correctie , ik bedoelde 11 meter zeil boot I. p.v  21 mtr   hub

Online Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5028
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1084 Gepost op: ma/14/aug/2017 : 08 : 40 »
Reddingsorganisaties staken hulp op de Middellandse Zee

De hulporganisaties Artsen zonder Grenzen en Save the Children hebben dit weekend besloten
om de reddingsmissie voor migranten op boten in de Middellandse Zee voorlopig te staken.



Als reden noemde Save the Children ‘de onzekerheid die recente ontwikkelingen met zich meebrengen’.
Het schip Vos Hestia van de organisatie zal weer uitvaren ‘zodra er duidelijke veiligheidsgaranties zijn’.
Tot dan meert het schip af op Malta.
“Wij voelen de plicht om de veiligheid van ons team en de reddingsoperatie te waarborgen voordat we door kunnen
met de missie zoals die ons voor ogen staat.
De veiligheid van ons personeel en de bemanning staat voorop.”

Artsen zonder Grenzen (AzG) verklaarde ‘niet langer veilig het werk te kunnen doen
nu Libië dreigt met geweld tegen schepen van hulporganisaties’.
Volgens AzG "zal het verdrijven van hulpschepen leiden tot veel meer doden in de zee.
Daarnaast komen meer vluchtelingen vast te zitten in Libië, mogelijk met fatale gevolgen.
" AzG blijft wel hulp verlenen via het schip Aquarius, dat onder de vlag van
de organisatie SOS Méditerranée opereert vanuit internationale wateren.

De berichten komen op een moment van verhitte discussies tussen de ngo’s met hulpschepen en de Italiaanse regering.
Rome wil meer controle over de acht organisaties, om de komst van migranten uit Libië af te remmen.
Zo eist de Italiaanse regering dat de hulpclubs politiemensen aan boord meenemen,
zodat die bij het oppikken van migranten meteen onderzoek kunnen doen naar eventuele mensensmokkel.
Ook stuurde Rome onlangs marineschepen naar Libische wateren om te patrouilleren en de Libische kustwacht
bij te staan in het terugsturen van migranten.

De hulporganisaties zijn tegen deze operatie vanwege de gevaren in Libië en de dubieuze integriteit van de Libische kustwacht.
Ook willen zij liever geen politie aan boord meenemen.


Online Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5028
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1085 Gepost op: ma/14/aug/2017 : 09 : 05 »
Laatste circus in vrijhaven ADM

Voor het ADM-terrein in Amsterdam is een huurder gevonden.
De kunstenaars die de plek twintig jaar terug kraakten, moeten weg.




Amsterdam 13 augustus 2017 om 22:36

Het is zondagochtend, en het gekraakte ADM-terrein in het Amsterdamse Westelijk Havengebied is vol bedrijvigheid.
Mensen lopen af en aan met kruiwagens en gereedschap.
Op het open veld voor de loods timmeren twee jongens een houten podium in elkaar, in de gezamenlijke keuken worden ontbijtjes klaargemaakt.
Twee meisjes lopen voorbij met een bordje avocado en toast.

Op het terrein van de voormalige Amsterdamse Droogdok Maatschappij (ADM) is de opbouw van het Jetlag-circusfestival in volle gang.
Jente Eenkhoorn, gekleed in vrolijke zebrabroek en met zeemanspet op, leidt rond langs houten stellages, metalen kunstwerken en de op z’n kop gekeerde, tot disco omgebouwde viskotter Papillon.
Ooit werd vanaf dit schip het terrein gekraakt.
„We verwachten zo’n 750 mensen”, vertelt Eenkhoorn.
„Tenminste, voor zo veel mensen hebben we een vergunning gekregen, dus laten we hopen dat het er niet meer worden.”

Het driedaagse, internationale festival, dat volgende week op het ADM-terrein zijn tweede editie beleeft,
is misschien wel het laatste grote evenement dat de krakers organiseren.
Na jaren juridisch touwtrekken besloot de rechtbank van Amsterdam onlangs tot ontruiming van de kunstenaarskolonie.
Terreineigenaar Chidda heeft namelijk een huurder gevonden.
Een half jaar hebben de 125 vaste bewoners gekregen om hun spullen te pakken.
Volgend jaar februari moeten ze weg zijn.

Daarmee lijkt na twintig jaar een einde te komen aan deze vrijhaven aan het Noordzeekanaal.
De Wet kraken en leegstand heeft optreden tegen kraken, een roemruchte Nederlandse traditie,
sinds 2010 een stuk makkelijker gemaakt.
Sindsdien zijn honderden panden ontruimd, plekken waar krakers, kunstenaars, stadsvernieuwers
en een enkele toerist of zwerver hun intrek namen.




De kraakactie in 1997 was een spannende onderneming, vertelt Hay Schoolmeesters in zijn zelfgebouwde woning in de loods op het terrein.
„We waren met zo’n honderd man, een aantal kwam per vissersboot, de Papillon.”
Van binnenuit maakten ze de hekken open, met een paar meubels was het daarna snel voor elkaar.
„Een plan hadden we eigenlijk niet”, vertelt de in het zwart geklede vijftiger, terwijl hij appeltaart en koffie serveert.
In de keuken achter hem snoept een muis van een bakje kattenvoer.

Na de actie organiseerden ze een benefiet om het terrein op te knappen.
De in die tijd in de kraakscene beroemde punkband The Ex kwam optreden en in plaats van entree namen bezoekers meubels,
waterleidingen en andere bouwmaterialen mee.
In twee decennia groeide ADM uit tot een levendig dorp van kunstenaars, creatieven en vrijdenkers,
die de scheepswerf omdoopten tot Amsterdamse Doe-Het-Zelf Maatschappij.



Vanaf het eerste begin vonden de krakers het ‘grootkapitaal’ tegenover zich, in de persoon van de Amsterdamse vastgoedmagnaat
Bertus Lüske, die in 2003 werd geliquideerd.

filmpje:https://www.youtube.com/watch?v=7ZnmMSpAxpQ

Lüske kocht het terrein in 1997 met zijn vastgoedbedrijf Chidda BV voor 27 miljoen gulden, omgerekend zo’n 13 miljoen euro.
Hoe de verkoop precies tot stand kwam, is onduidelijk.



Volgens de krakers zou het gemeentelijk havenbedrijf aan ADM, zonder medeweten van de gemeente,
toestemming hebben gegeven voor de verkoop aan Chidda.

Bijna honderd jaar lang knapte ADM schepen op in de Amsterdamse havens tot het bedrijf, zoals meer scheepswerven,
eind jaren zeventig het gevecht tegen opkomende Aziatische werven verloor en failliet ging.

De gemeente probeerde ADM nog overeind te houden door het terrein voor slechts 1,5 miljoen gulden over te dragen.
Een cruciaal bedrag, zo meent Hay Schoolmeesters. „Dat was een kapitaalinjectie, of noem het een verkapte subsidie.
Anderhalf miljoen gulden is nu ongeveer 20 miljoen euro.”
Omdat de gemeente indertijd de grond zo goedkoop van de hand deed,
zette ze een aantal beperkingen in het contract, een zogeheten ‘kettingbeding’.
Dat beding werd voor de krakers na 1997 een belangrijk wapen in hun juridische strijd tegen Chidda.




Schoolmeesters: „Bij een failliet kon het terrein niet zomaar doorverkocht worden.
De anderhalf miljoen moest terug naar de gemeente.
 Ook werd bepaald dat het terrein voor niets anders dan scheepsbouw mocht worden gebruikt.”

En daar zit de crux. Want eigenaar Chidda heeft met Koole Maritiem weliswaar een scheepsbedrijf gevonden,
de krakers betwijfelen dat Koole het terrein conform de voorwaarden zal exploiteren.
„Kijk maar op hun website, Koole doet niet aan scheepsbouw, maar aan sloop en asbestsanering”, snuift Schoolmeesters.
Nu zou Chidda eindelijk het doel bereiken waar het volgens de krakers al twintig jaar op uit is.

„Als de gemeente Chidda’s plan laat doorgaan, worden de voorwaarden opgerekt.
Dan wordt de grond meer waard, en maakt Chidda van 20 miljoen zo 120 miljoen.
Dat verdienen ze dan dankzij gemeenschapsgeld waar Amsterdam voor heeft gespaard. Dat kan toch niet!”
Schoolmeesters heeft het verhaal al vele malen verteld, maar windt zich nog steeds op.

Sinds het kraakverbod van 2010 is er flink gesnoeid in de Amsterdamse kraakscene.
Vorig jaar moesten krakers panden als Villa Friekens, de Valreep en de Slangenpanden in de Spuistraat ontruimen.
Nu is ADM aan de beurt.

Toch voert Amsterdam een terughoudend beleid; er mag niet worden ontruimd als dat leidt tot leegstand.
Ook bij ADM wordt volgens de gemeente zorgvuldig gekeken of de invulling die de nieuwe huurder
aan het terrein wil geven met de voorwaarden strookt.

„De kwestie rond ADM is, na jaren op zijn beloop te zijn gelaten, in een stroomversnelling geraakt”,
zegt Sebastiaan Meijer, woordvoerder van verantwoordelijk wethouder en locoburgemeester Kajsa Ollongren (D66).
Volgens Meijer kan de gemeente niet anders dan de beslissing van de rechter uitvoeren en het bestemmingsplan handhaven.
„De gemeente is duidelijk, er moet toegewerkt worden naar een situatie waar niet gewoond wordt.
De juridische middelen voor de betrokken partijen raken op.”
Volgens hem wordt „met respect voor de bewoners die er allang zitten” gezocht naar een oplossing,
maar is het een zaak tussen krakers en eigenaar.

Schoolmeesters vindt het onverstandig dat de gemeente kostbare grond zo gemakkelijk uit handen geeft.
„Natuurlijk blijven wij hier liever zitten, maar we weten ook dat deze situatie zal veranderen.”
Zijn belangrijkste boodschap is dat de gemeente, door vastgoedbedrijven als Chidda hun gang te laten gaan,
de regie dreigt te verliezen over de ontwikkeling van de Amsterdamse haven.
Kostbare grond die de stad Amsterdam over een paar jaar dringend nodig gaat hebben, meent hij.
„De gemeente heeft het laatste woord, zij kan het slotakkoord bepalen.
Maar het is allemaal politiek, dat is het altijd.”

Intussen gaan de krakers doodgemoedereerd door met de organisatie van feesten en festivals.
In het trappenhuis zijn twee vrolijke meisjes met papier-maché en kippengaas in de weer.
Een verdieping hoger beziet de blonde Berk – glimmende legging, tand in zijn oor – het terrein.
„De mensen hier hebben het idee omarmd dat ze ontruimd kunnen worden, maar toch blijven ze.
Niemand stopt met bouwen, dat is de mentaliteit.”



« Laatst bewerkt op: ma/14/aug/2017 : 09 : 22 door Ron »

Online Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5028
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1086 Gepost op: ma/14/aug/2017 : 09 : 53 »
Zweedse journalist vermist na zinken onderzeeboot,
eigenaar opgepakt op verdenking van opzet


De Zweedse journalist Kim Wall is nog steeds spoorloos, maar de Deense eigenaar van de onderzeeboot
waarop de 30-jarige vrouw voor het laatst is gezien, is alvast gearresteerd op verdenking van moord.
Hij wordt ervan verdacht zijn zelfgebouwde onderzeeër vrijdag opzettelijk
tot zinken te hebben gebracht voor de kust van Denemarken.




13 augustus 2017, 21:27

Zaterdag is de 18 meter lange onderzeeboot, de UC3Nautilus, uit het water gelicht voor onderzoek.
Het lichaam van de journalist is niet aangetroffen.
De Deense kapitein, Peter Madsen (46), ontkent elke betrokkenheid bij de verdwijning van Wall.
Aanvankelijk beweerde de ondernemer dat hij haar donderdagavond op een eilandje in het havengebied van Kopenhagen had afgezet,
later zou hij zijn verklaring hebben gewijzigd.



Het onderzoek naar de vermissing van Wall wordt voorgezet, maar de politie zegt
er rekening mee te houden dat ze niet levend wordt teruggevonden.
Madsen wordt 24 dagen in voorarrest gehouden op verdenking van moord.
Hij kan 5 jaar tot levenslang krijgen als hij wordt veroordeeld.


 
Wall, die vanuit New York publiceerde in onder meer The New York Times, The Guardian, The South China Morning Post
en Vice Magazine, was aan boord gegaan van de onderzeeër voor een journalistiek onderzoeksproject.
Ze had al eerder over de opmerkelijke Deen geschreven.
Madsen heeft het schip in 2008 als 'hobby-ingenieur' zelf gebouwd na een geldinzameling via crowdfunding, en werd daarmee op dat moment de eigenaar van het grootste private onderzeeschip ter wereld.



Inmiddels heeft hij zijn hobbyisme verlegd naar de ruimtevaart.



Zijn organisatie Rocket-Madsens Space Laboratory is volgens de BBC bezig met het ontwikkelen van een
ruimteraket die vanaf een drijvend platform op de Oostzee zal worden afgevuurd - bedoeld voor mensen die de ruimte willen bezoeken.
 


De partner van Wall sloeg vrijdag alarm nadat de onderzeeër niet in Kopenhagen was aangekomen zoals afgesproken.
De Deense marine begon daarna een grootscheepse zoekactie met helikopters en marinevaartuigen.
Ook enkele privéschepen hielpen mee met zoeken.

Een daarvan spotte Madsen in legeruniform aan dek vlak voordat hij zijn onderzeeër tot zinken zou hebben gebracht.
Pas toen het schip water maakte, sprong hij van boord om naar een van de reddingsschepen te zwemmen.
Madsen leek zaterdag volgens diverse media te genieten van de aandacht in de rechtbank.
Zijn advocate verklaarde dat hij onschuldig was en bereid was om mee te werken.
'Ik wil me heel graag nader verklaren', zei Madsen glimlachend nadat de openbare aanklager zijn strafeis had uitgesproken.



Online Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5028
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1087 Gepost op: ma/14/aug/2017 : 12 : 52 »
Scheepvaartverkeer Westerschelde stilgelegd na vastlopen schip

Vandaag, 10:27

In de Westerschelde bij Bath is een groot containerschip vastgelopen aan de grond.
Het scheepvaartverkeer is stilgelegd.
Volgens Rijkswaterstaat gaat het om de CSCL Jupiter; een containerschip van 366 meter lang.

Het lostrekken van het schip gaat op z'n vroegst vanavond pas lukken.
Dat heeft volgens Rijkswaterstaat te maken met het afgaand tij.
Het is nog niet duidelijk wat er gebeurt met het schip als het water zich straks terugtrekt.




"We denken dat het schip op dit moment wel goed ligt,
maar dat moeten we blijven bekijken", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
"We gaan nu uit van een redelijk positief scenario."

De dienst zoekt uit of later op de dag schepen weer veilig langs het containerschip kunnen varen, meldt Omroep Zeeland.


Rond 15:00 is het eb. Het schip komt aan de voorkant steeds meer boven het water te liggen

Zo'n vijftien schepen kunnen de haven van Antwerpen niet bereiken of verlaten vanwege het vaarverbod,
laat een woordvoerder van het Havenbedrijf Antwerpen weten.
Waarschijnlijk loopt dat aantal op.

« Laatst bewerkt op: ma/14/aug/2017 : 12 : 54 door Ron »

Online Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5028
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1088 Gepost op: ma/14/aug/2017 : 13 : 21 »
Joint Runner I: het schip dat maar niet wil varen

De 130 meter lange Joint Runner I zou afgebouwd worden in de haven van Harlingen.
Nu ligt het schip er al meer dan een jaar te wachten op een betere toekomst.

De Joint Runner I begon ooit als Caranx I.
Bij de kiellegging op 4 oktober 2013 legde opdrachtgever Kees Koolhof van de Groninger rederij Canada Feeder Lines (CFL) een muntstuk.
Dat gebruik stamt uit een ver verleden.
Zelfs in wrakken uit de Romeinse oudheid troffen scheepsarcheologen muntjes onder de mast aan,
volgens sommigen bedoeld om het geluk voor het schip en zijn opvarenden af te dwingen.

Zes maanden nadat Koolhof het muntje offerde, ging scheepswerf Peters in Kampen failliet.
De half afgebouwde romp van de Caranx I bleef als herinnering aan dat drama op de werf aan de IJssel achter.
Curator Paul Manning zat er mee in zijn maag. Zo lang dat groen-witte gevaarte met bouwnummer 1601 daar bleef liggen,
kon hij het werfcomplex niet verkopen.




De jurist dreigde zelfs met de snijbrander, maar na anderhalf jaar onderhandelen koos hij eieren voor zijn geld.
Na betaling van 750.000 euro gaf Manning toestemming om de Caranx af te laten bouwen,
een klus die werd gegund aan scheepswerf Barkmeijer in Stroobos.
De Friezen waren als gevolg van het Kamper bankroet met 400 ton aan scheepssecties voor de Caranx blijven zitten.
Zo konden ze iets van hun verlies goedmaken.

Dat gold ook voor andere partijen, zoals het Groninger Centraal Staal (CIG) en luiken- en dekkenproducent Coops & Nieborg in Hoogezand.
Het boegdeel was gebouwd door de mannen van scheepswerf Bijlsma in Warten.
Al met al stond de Caranx I voor 34 miljoen euro in de boeken.
Voor de berooide crediteuren werd een consortium opgericht.


Danko Koncar

De afbouw zou worden gefinancierd door Danko Koncar, een schatrijke Kroaat die in zijn vaderland te boek staat als ‘de koning van chroom’.
Vanuit Londen bestiert hij een imperium van chroom-, zink- en platinamijnen in landen als Zuid-Afrika, Burundi, Turkije en Zimbabwe.
Zijn investeringsmaatschappij Kermas Limited zit ook in scheepvaartmaatschappijen en energiebedrijven.

Tot 2009 ging Koncar relatief anoniem door het leven.
In dat jaar maakte hij naam met zijn reddingsplan voor vier noodlijdende scheepswerven in Kroatië.
Uiteindelijk wist hij alleen de werf Brodo Trogir te bemachtigen.
Het dagblad Večernji List noemt hem de rijkste man van Kroatië:
hij bezit diverse eilanden voor de Kroatische kust, evenals enorme landerijen in Istrië.

Koncar is niet altijd zo rijk geweest.
In de jaren zeventig bewoonde hij met zijn vrouw en kinderen een eenvoudig driekamerappartement in Zagreb.
Joegoslavië was nog communistisch en iedereen was in dienst van de staat.
In die periode belandde Koncar achter de tralies vanwege een economisch delict.

Als handelsingenieur bij een staatsbedrijf zou hij illegaal hout hebben geëxporteerd naar Italië.
Kort na het overlijden van Tito kwam Koncar vrij.
In de wilde jaren dat Oost-Europa het communisme van zich afschudde, vergaarde de zakenman
zijn eerste miljoenen met een chroommijn in het Oeral-gebergte.
Zijn vermogen wordt inmiddels geschat op 15,5 miljard dollar.

Reder Koolhof wist de miljardair te interesseren voor zijn vastgelopen scheepsbouwproject in Kampen.
Koncar zag brood in het Caranx-type, dat bestemd is voor de offshore markt.
Het stuurhuis op de boeg van het 130 meter lange zeeschip laat een enorm achterdek over,
waardoor er gemakkelijk geladen en gelost kan worden. Ideaal voor werkzaamheden op volle zee.



In de nazomer van 2015 tekenden de Kroaat en de reder een contract voor de bouw en exploitatie van in totaal drie schepen,
met een optie voor nog eens drie.
Koncar wilde die schepen laten bouwen op zijn werf in Brodo Trogir.
Om de vervelende geur van het faillissement achter zich te laten, doopten de opdrachtgevers hun project om in Joint Runner.



Zo kwamen de scheepsbouwers van Barkmeijer in Kampen terecht.
Om half vijf ’s ochtends stapten ze in Stroobos in hun busjes en reden naar de werf aan de IJssel.
Dat duurde tot het voorjaar van 2016. In april ging de half afgebouwde scheepsromp te water.
De groenwitte reus vertrok echter niet naar Kroatië.
Op 8 mei vorig jaar kwam het casco achter vier slepers van Wagenborg de haven van Harlingen binnendrijven.



De nieuwkomer kreeg een plekje aan de Korte Lijnbaan.
Daar werkten de bouwers verder, tot aan februari van dit jaar.
,,We hebben er een compleet schip van gemaakt’’, vertelt financieel directeur Jos de Groot van Barkmeijer.
,,En nu ligt het daar maar. Wij wachten nog altijd op betaling. Niemand wordt hier beter van.’’
Ook bij reder CFL zijn ze gefrustreerd, bekent financieel topman Mark Nieuwland.

Het tij bleef tegenzitten.
De aanhoudend lage olieprijs drukte de scheepvaart in een diepe crisis en bracht de offshore-industrie aan het wankelen.
Een van de consortium-leden, staalleverancier CIG, ging zelf failliet.
,,Dat heeft natuurlijk niet geholpen’’, zegt Nieuwland. Bovendien ging halverwege de bouw de geldkraan dicht.



Koncar heeft wel het eerste deel van de Joint Runner I betaald, maar draalt met het resterende bedrag.
Daarom zitten er nog altijd geen motoren in het schip.
Ook de luiken en een deel van de schroeven ontbreken, evenals de scheepskranen.
,,Dat is heel jammer’’, benadrukt het directielid van de rederij.
,,Want zelfs in deze lastige tijd zouden we volop werk hebben voor dit type schip.’’



De Joint Runner moet pijpenleggers bevoorraden. ,,Als zo’n pijpenlegger buitengaats stil blijft liggen, dan kost dat heel veel geld.
De Joint Runner kan gewoon langszij komen liggen om te laden en te lossen.
Zo bespaar je enorm op de tarieven.’’

Nieuwland weet dat Barkmeijer-directeur Hans Veraart zich nog altijd volop voor de Joint Runner inzet.
,,We proberen met man en macht dit los te trekken en na de zomer zal dat ook wel gebeuren.
Zo’n Koncar heb je natuurlijk niet aan een touwtje.
Die man is met zoveel dingen tegelijk bezig, als je met hem praat, dan ben je hem na een minuut al weer kwijt.’’


Online Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5028
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1089 Gepost op: ma/14/aug/2017 : 13 : 41 »
Aboriginals vragen geld aan toeristen om hun land te betreden

Een Aboriginal-groep in het noordwesten van Australië vraagt toeristen voortaan geld om toegang te krijgen tot hun gebied.
Volgens de Australische omroep ABC is het de eerste groep die een dergelijk initiatief neemt.


De meeste toeristen komen per schip, soms met grote cruiseschepen.

De jongste jaren is het toerisme in de ongerepte en afgelegen regio fors toegenomen.
Het geld moet dienen om beter aan natuurbescherming te kunnen doen.
 


De Wunumbal Gaambera Aboriginal Corporation is de eigenaar van het gebied ten noorden
van de stad Broome, in de regio Kimberley (zie kaartje).
De groep die de oorspronkelijke inwoners vertegenwoordigt, vraagt voortaan toegangsgeld aan toeristen
die komen voor de spectaculaire watervallen en de Aboriginal-kunst op de rotswanden.



De meeste toeristen komen per schip, soms met grote cruiseschepen.
Over de weg is het gebied maar moeilijk bereikbaar.



Dit seizoen moeten de schepen eenmalig 200 Australische dollar of 134 euro per slaapcabine op hun schip betalen.
Tegen 2019 is het de bedoeling dat elke bezoeker 152 dollar of 102 euro betaalt om toegang te krijgen tot het gebied.


Aan de publieke omroep ABC verklaarden de Aboriginals dat het geld gebruikt zal worden om lokale rangers
uit afgelegen gebieden tot bij de toeristen te brengen.
Op die manier kunnen ze hen groeten, uitleg geven, afval oprapen en de culturele sites beschermen.

De jongste jaren is het toerisme in de regio fors toegenomen.
Toeristen betalen vaak duizenden euro's om de spectaculaire natuurpracht te gaan bewonderen.



Maar dat leidt volgens de Aboriginals ook tot beschadigingen aan hun erfgoed en het achterblijven van afval.
Daarnaast is er frustratie omdat de groeiende toeristische industrie de Aboriginals maar weinig jobs en inkomsten oplevert.



De Australische overheid heeft geen problemen met het initiatief en benadrukt dat de Aboriginals baas zijn over hun gebieden.
Maar toch is er ook kritiek, in de eerste plaats van de toeristische sector.



De eigenaars van de cruiseschepen zijn niet per se tegen het toegangsgeld, maar ze vinden het wel te hoog.
Het kan ertoe leiden dat het toerisme afneemt en kleine bedrijven failliet gaan, zo luidt het.



Daarnaast is er bezorgdheid dat andere Aboriginal-groepen het voorbeeld zullen volgen en ook geld vragen,
waardoor het onoverzichtelijk wordt.
In de noordwestelijke regio Kimberley gaat het om zes verschillende groepen.