Auteur Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (gelezen 29064 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Alex Rib

  • Newbie
  • Berichten: 12
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1080 Gepost op: za/12/aug/2017 : 13 : 47 »

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Berichten: 1769
  • Geslacht: Man
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1081 Gepost op: za/12/aug/2017 : 16 : 00 »
Goed relaas van die storm in Italiaanse med. RON
Vorige jaar werden wij verrast met veel zwaarder weer als de weers voor spelling aangaf toen we met het 21 mtr zeiljacht van Doreens broer vanuit Sicilie naar Malta zeilden.  Doreen sloot zichzelf op in der hut want aan dek was heel link . De genua voor liep vast en het hoofd zeil ook deels en omdat we zo schudden raakte vuil drap in de motor filters dus 0 motor power meer . Uren dreven we hulpeloos in force 7 golven wat best link is met amper 20 procent main sail .
Gelukkig wist de schipper die engineer is de motor te repareren na uren. Reis duurde 7 uur langer dan normaal.    Hub in hittegolven nu


Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Berichten: 1769
  • Geslacht: Man
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1082 Gepost op: za/12/aug/2017 : 16 : 03 »
Correctie , ik bedoelde 11 meter zeil boot I. p.v  21 mtr   hub

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5335
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1083 Gepost op: ma/14/aug/2017 : 08 : 40 »
Reddingsorganisaties staken hulp op de Middellandse Zee

De hulporganisaties Artsen zonder Grenzen en Save the Children hebben dit weekend besloten
om de reddingsmissie voor migranten op boten in de Middellandse Zee voorlopig te staken.


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5335
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1084 Gepost op: ma/14/aug/2017 : 09 : 05 »
Laatste circus in vrijhaven ADM

Voor het ADM-terrein in Amsterdam is een huurder gevonden.
De kunstenaars die de plek twintig jaar terug kraakten, moeten weg.








https://www.youtube.com/watch?v=7ZnmMSpAxpQ






« Laatst bewerkt op: ma/14/aug/2017 : 09 : 22 door Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5335
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1085 Gepost op: ma/14/aug/2017 : 09 : 53 »
Zweedse journalist vermist na zinken onderzeeboot,
eigenaar opgepakt op verdenking van opzet






13 augustus 2017, 21:27

Zaterdag is de 18 meter lange onderzeeboot, de UC3Nautilus, uit het water gelicht voor onderzoek.
Het lichaam van de journalist is niet aangetroffen.
De Deense kapitein, Peter Madsen (46), ontkent elke betrokkenheid bij de verdwijning van Wall.
Aanvankelijk beweerde de ondernemer dat hij haar donderdagavond op een eilandje in het havengebied van Kopenhagen had afgezet,
later zou hij zijn verklaring hebben gewijzigd.



Het onderzoek naar de vermissing van Wall wordt voorgezet, maar de politie zegt
er rekening mee te houden dat ze niet levend wordt teruggevonden.
Madsen wordt 24 dagen in voorarrest gehouden op verdenking van moord.
Hij kan 5 jaar tot levenslang krijgen als hij wordt veroordeeld.



Inmiddels heeft hij zijn hobbyisme verlegd naar de ruimtevaart.



Zijn organisatie Rocket-Madsens Space Laboratory is volgens de BBC bezig met het ontwikkelen van een
ruimteraket die vanaf een drijvend platform op de Oostzee zal worden afgevuurd - bedoeld voor mensen die de ruimte willen bezoeken.
 


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5335
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1086 Gepost op: ma/14/aug/2017 : 12 : 52 »
Scheepvaartverkeer Westerschelde stilgelegd na vastlopen schip

Vandaag, 10:27

In de Westerschelde bij Bath is een groot containerschip vastgelopen aan de grond.
Het scheepvaartverkeer is stilgelegd.
Volgens Rijkswaterstaat gaat het om de CSCL Jupiter; een containerschip van 366 meter lang.

Het lostrekken van het schip gaat op z'n vroegst vanavond pas lukken.
Dat heeft volgens Rijkswaterstaat te maken met het afgaand tij.
Het is nog niet duidelijk wat er gebeurt met het schip als het water zich straks terugtrekt.




"We denken dat het schip op dit moment wel goed ligt,
maar dat moeten we blijven bekijken", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
"We gaan nu uit van een redelijk positief scenario."

De dienst zoekt uit of later op de dag schepen weer veilig langs het containerschip kunnen varen, meldt Omroep Zeeland.


Rond 15:00 is het eb. Het schip komt aan de voorkant steeds meer boven het water te liggen

Zo'n vijftien schepen kunnen de haven van Antwerpen niet bereiken of verlaten vanwege het vaarverbod,
laat een woordvoerder van het Havenbedrijf Antwerpen weten.
Waarschijnlijk loopt dat aantal op.

« Laatst bewerkt op: ma/14/aug/2017 : 12 : 54 door Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5335
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1087 Gepost op: ma/14/aug/2017 : 13 : 21 »
Joint Runner I: het schip dat maar niet wil varen

De 130 meter lange Joint Runner I zou afgebouwd worden in de haven van Harlingen.
Nu ligt het schip er al meer dan een jaar te wachten op een betere toekomst.

De Joint Runner I begon ooit als Caranx I.
Bij de kiellegging op 4 oktober 2013 legde opdrachtgever Kees Koolhof van de Groninger rederij Canada Feeder Lines (CFL) een muntstuk.
Dat gebruik stamt uit een ver verleden.
Zelfs in wrakken uit de Romeinse oudheid troffen scheepsarcheologen muntjes onder de mast aan,
volgens sommigen bedoeld om het geluk voor het schip en zijn opvarenden af te dwingen.

Zes maanden nadat Koolhof het muntje offerde, ging scheepswerf Peters in Kampen failliet.
De half afgebouwde romp van de Caranx I bleef als herinnering aan dat drama op de werf aan de IJssel achter.
Curator Paul Manning zat er mee in zijn maag. Zo lang dat groen-witte gevaarte met bouwnummer 1601 daar bleef liggen,
kon hij het werfcomplex niet verkopen.




De jurist dreigde zelfs met de snijbrander, maar na anderhalf jaar onderhandelen koos hij eieren voor zijn geld.
Na betaling van 750.000 euro gaf Manning toestemming om de Caranx af te laten bouwen,
een klus die werd gegund aan scheepswerf Barkmeijer in Stroobos.
De Friezen waren als gevolg van het Kamper bankroet met 400 ton aan scheepssecties voor de Caranx blijven zitten.
Zo konden ze iets van hun verlies goedmaken.

Dat gold ook voor andere partijen, zoals het Groninger Centraal Staal (CIG) en luiken- en dekkenproducent Coops & Nieborg in Hoogezand.
Het boegdeel was gebouwd door de mannen van scheepswerf Bijlsma in Warten.
Al met al stond de Caranx I voor 34 miljoen euro in de boeken.
Voor de berooide crediteuren werd een consortium opgericht.


Danko Koncar

In de nazomer van 2015 tekenden de Kroaat en de reder een contract voor de bouw en exploitatie van in totaal drie schepen,
met een optie voor nog eens drie.
Koncar wilde die schepen laten bouwen op zijn werf in Brodo Trogir.
Om de vervelende geur van het faillissement achter zich te laten, doopten de opdrachtgevers hun project om in Joint Runner.


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5335
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1088 Gepost op: ma/14/aug/2017 : 13 : 41 »
Aboriginals vragen geld aan toeristen om hun land te betreden


De meeste toeristen komen per schip, soms met grote cruiseschepen.

De jongste jaren is het toerisme in de ongerepte en afgelegen regio fors toegenomen.
Het geld moet dienen om beter aan natuurbescherming te kunnen doen.
 


De Wunumbal Gaambera Aboriginal Corporation is de eigenaar van het gebied ten noorden
van de stad Broome, in de regio Kimberley (zie kaartje).
De groep die de oorspronkelijke inwoners vertegenwoordigt, vraagt voortaan toegangsgeld aan toeristen
die komen voor de spectaculaire watervallen en de Aboriginal-kunst op de rotswanden.



De meeste toeristen komen per schip, soms met grote cruiseschepen.
Over de weg is het gebied maar moeilijk bereikbaar.



Dit seizoen moeten de schepen eenmalig 200 Australische dollar of 134 euro per slaapcabine op hun schip betalen.
Tegen 2019 is het de bedoeling dat elke bezoeker 152 dollar of 102 euro betaalt om toegang te krijgen tot het gebied.


Aan de publieke omroep ABC verklaarden de Aboriginals dat het geld gebruikt zal worden om lokale rangers
uit afgelegen gebieden tot bij de toeristen te brengen.
Op die manier kunnen ze hen groeten, uitleg geven, afval oprapen en de culturele sites beschermen.

De jongste jaren is het toerisme in de regio fors toegenomen.
Toeristen betalen vaak duizenden euro's om de spectaculaire natuurpracht te gaan bewonderen.



Maar dat leidt volgens de Aboriginals ook tot beschadigingen aan hun erfgoed en het achterblijven van afval.
Daarnaast is er frustratie omdat de groeiende toeristische industrie de Aboriginals maar weinig jobs en inkomsten oplevert.



De Australische overheid heeft geen problemen met het initiatief en benadrukt dat de Aboriginals baas zijn over hun gebieden.
Maar toch is er ook kritiek, in de eerste plaats van de toeristische sector.



De eigenaars van de cruiseschepen zijn niet per se tegen het toegangsgeld, maar ze vinden het wel te hoog.
Het kan ertoe leiden dat het toerisme afneemt en kleine bedrijven failliet gaan, zo luidt het.



Daarnaast is er bezorgdheid dat andere Aboriginal-groepen het voorbeeld zullen volgen en ook geld vragen,
waardoor het onoverzichtelijk wordt.
In de noordwestelijke regio Kimberley gaat het om zes verschillende groepen.


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 5335
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #1089 Gepost op: ma/14/aug/2017 : 14 : 03 »
Vrachtschip Noord Nederland weer in de vaart

Het vrachtschip Noord Nederland van Rederij Doeksen kan in de loop van deze week weer in gebruik genomen worden.
Sinds vorige week zijn er problemen met de motoren van het schip.
Monteurs zullen aanstaande woensdag de eerste twee motoren repareren.
Die twee motoren zijn voldoende om het schip vanaf donderdag weer te laten varen.



Dit weekend wordt dan nog een derde motor aangepakt.
Een vierde motor moet geheel vervangen worden.
Het wachten is echter nog op een nieuw exemplaar uit Duitsland.

Tot donderdag wordt vracht voor Vlieland en Terschelling vervoerd met een ander schip.
Omdat dat schip maandag nog voor passagiersvervoer nodig is, zijn er dan nog aangepast tijden voor die passagiersdiensten.
Vanaf dinsdag varen de boten weer volgens de dienstregeling.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.