Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 136197 times)

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6660
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1060 on: Sat/12/Aug/2017 : 08 : 29 »
Plan voor toekomst van scheepswerf

De historische scheepswerf Koningspoort in de Rotterdamse Oude Haven lijkt voorlopig gered.
Een groep scheepsrestauratoren werkt aan een reddingsplan en wil de werf de komende anderhalf jaar in bedrijf houden.




De toekomst van de werf stond op het spel toen het Maritiem Museum dit voorjaar de sleutel van de werf overhandigde aan de gemeente.
Het museum had de historische werf jarenlang beheerd, maar vond de kosten te hoog.
De beheerster werd ontslagen.

Op de Koningspoort worden historische schepen gerepareerd.
De werf wordt onder meer gebruikt door de eigenaren van de schepen die in de Rotterdamse havens liggen.
Die moeten van tijd tot tijd uit het water voor groot onderhoud.



Een stichting probeert de werf de komende anderhalf jaar in de lucht te houden.
,,In de tussentijd willen we onderzoeken of er een duurzame oplossing gevonden kan worden voor de Koningspoort", zegt Chris van der Meulen.
,,De werf heeft dertig jaar goed gefunctioneerd.
Wij denken dat er een manier moet zijn om de komende dertig jaar ook te functioneren.
We beseffen wel dat een commercieel bestaan niet aan de orde is."



De Koningspoort kan zich in de toekomst beter profileren dan in het verleden is gebeurd, denkt Van der Meulen.
Daardoor kunnen meer toeristen en gebruikers naar de Oude Haven worden gelokt.
,,We hebben in Rotterdam de grootste collectie historische binnenvaartschepen van de wereld.
Dat is vergelijkbaar met de collectie treinen van het spoorwegmuseum in Utrecht, maar niemand weet dat.
De werf kan een soort vitrine worden voor die historische rijkdom."



Bewoners van de schepen zijn bezorgd: zij zijn voor het onderhoud van hun schepen afhankelijk van de scheepswerf.
Ze vrezen dat de kosten daarvoor oplopen als de werf wordt overgenomen.

Volgens Van der Meulen wordt wel degelijk rekening gehouden met de scheepseigenaren.
,,Dat zijn óók de mensen die de werf gebruiken.
En drie van de vier mensen in de stichting hebben zelf een schip in Rotterdam. We hebben de zelfde belangen."



Binnenkort besluit het bestuur of het de komende anderhalf jaar kan en wil doorgaan.
Als dat gebeurt, is dat in ieder geval zonder de oude werfbaas.
,,Het duurste van de werf is arbeid, we kunnen ons voorlopig geen werknemer met een vast contract veroorloven.
We willen niet bij de eerste de beste tegenwind omgaan."

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6660
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1061 on: Sat/12/Aug/2017 : 08 : 37 »
Goldman Sachs legt beslag op luxejacht van klant

Steeds meer banken zien zich genoodzaakt beslag te leggen op bezittingen van hun vermogende klanten,
omdat die hun leningen niet kunnen afbetalen.
Goldman Sachs heeft zo'n superjacht in bezit, te koop voor net geen 40 miljoen dollar.


 
Het is niet de eerste keer dat dit Goldman Sachs overkomt. De zakenbank beheert
zo'n 450 miljard dollar van ongeveer 11.500 ultrarijke klanten.
Kallop zelf had naar schatting een vermogen van meer dan 1 miljard dollar sinds hij zijn bedrijf verkocht in 2009,
waardoor hij destijds in het vizier kwam van Goldman Sachs.
Maar de Texaan leefde op te grote voet, waardoor hij vandaag in financiële problemen zit.
 
Zo kreeg Goldman een paar jaar geleden een bijzondere collectie wijnen in handen na de dood van één van zijn klanten.
De exclusieve collectie werd geveild voor 8,4 miljoen dollar, voldoende om de leningen af te betalen.
 
Ook andere banken die mikken op de zogenaamde upscale klanten staan luxeproducten toe als borg.
Morgan Stanley en Deutsche Bank hebben beiden geld geleend aan miljardair Steven Cohen,
die een paar van zijn Andy Warhol kunstwerken en ook een Picasso in borg aanbood.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6660
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1062 on: Sat/12/Aug/2017 : 08 : 41 »
Hypermodern LNG-bunkerschip in gebruik

11.08 -

Het hypermoderne bunkerschip Cardissa van Shell Western LNG Trading Rotterdam bv is in de Maasstad aangekomen.
Dit zeewaardige schip stelt Shell in staat om klanten door heel Europa te bevoorraden met liquefied natural gas (LNG)
vanuit de Gas Access to Europe (Gate) terminal in Rotterdam.
De Cardissa kan 6.500 kuub LNG vervoeren.
 

 
Tegelijkertijd heeft Shell een tijdcharterovereenkomst gesloten met Victrol N.V. en CFT voor een bunkership met een capaciteit
van 3.000 m3 LNG. Het schip krijgt eveneens Rotterdam als standplaats en geeft extra flexibiliteit om een
breed scala klanten te bevoorraden, inclusief schepen op de Europese binnenwateren.

“LNG als scheepsbrandstof gaat een belangrijke rol spelen in de energiemix van de toekomst”,
zegt Steve Hill, Executive Vice President van Shell Energy. “
Met deze bunkerschepen en de Gate terminal laten we zien dat Shell bouwt aan een robuuste en betrouwbare bevoorrading van onze klanten.
Met strengere regels voor emissies aan de horizon, blijven we met onze klanten en partners werken aan schonere energieoplossingen”.

Steeds meer scheepseigenaren en -operators kiezen voor het schoner brandende LNG in plaats van traditionele brandstoffen.
Dit in reactie op regelgeving voor de uitstoot van zwavel en stikstofoxiden, inclusief de recente beslissing van de
International Maritime Organization (IMO) om het zwavelgehalte van scheepsbrandstoffen te beperken tot 0.5 procent.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6660
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1063 on: Sat/12/Aug/2017 : 11 : 59 »
Ook hier is het komkommertijd
Geen scheepvaartnieuws,alhoewel....


Schrijver Guus Luijters schrijft voor Het Parool dagelijks over 'klein geluk' in de stad.

Klein geluk in Amsterdam:
De cruiseschepen komen hier niet meer


Op het Azartplein, waar zoals iedereen weet Amphitrite op haar hippocampus uit een ­vijver
oprijst terwijl zoonlief niet onverdienstelijk de hoorn bespeelt, keek ik naar het Lloyd Hotel.



Onlangs werd café Helmers in de Bilderdijkstraat gesloten en het aardige is dat het heropend weer café Helmers heet,
met dezelfde letters op de ruit, maar anders van binnen.
Zo heet het Lloyd Hotel nog altijd Lloyd Hotel,
maar nu omdat het een hotel is en vroeger omdat het een gevangenis was en daarvoor een hotel.



Een eindje verderop, langs de Veemkade, ligt een cruiseschip afgemeerd.
Goed kijken, Guus, maan ik mezelf, want binnenkort komen ze hier niet meer.
Ik vond die cruiseschepen altijd aardige dingen, met die spuitende slepertjes voor en achter als ze de haven binnenvoeren,
maar het schijnt dat er duizenden passagiers op zitten die de binnenstad onveilig maken.



De schepen worden nu naar het westelijk havengebied verbannen, waar de passagiers gaan passagieren op de Transformatorweg,
waarmee dat probleem ook weer is opgelost.

Op de Levantkade heeft de storm van vannacht een ware slachting onder de stokrozen aangericht.
Twee meter hoge bloemen liggen geknakt voorover, sommige met wortel en tak tussen de tegels vandaan gerukt.
Bij Ode Uitvaart staat een mobile in de zaak waaraan duizend vaantje hangen met de namen van 1000 mensen
‘waarvan Ode de uitvaart heeft begeleid,’ Harm, Jet. Tjeerd, Theo, Ronald, Corry, zie ze zweven.



Tim vertelt me dat er een programma is dat gesproken taal omzet in geschreven woorden.
“Ik zit hier met Guus in het café,” zegt hij tegen zijn telefoon, “Hij drinkt bier en ik drink thee.”
Dan laat hij me het scherm zien en ja hoor, daar staat het: ‘Ik zit hier met Guus in het café, hij drinkt bier en ik 3D.’
« Last Edit: Sat/12/Aug/2017 : 12 : 03 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Alex Rib

  • Newbie
  • Posts: 22
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1064 on: Sat/12/Aug/2017 : 13 : 47 »
café helmers  is niet in de bilderdijk straat maar
1 helmerstraat hoek constantyn huyens straat
jaren 80 groote juppen tent
ik weet niet wat het nu is
woon al 17 jaar in kuddelstaart
gr alex

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2182
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1065 on: Sat/12/Aug/2017 : 16 : 00 »
Goed relaas van die storm in Italiaanse med. RON
Vorige jaar werden wij verrast met veel zwaarder weer als de weers voor spelling aangaf toen we met het 21 mtr zeiljacht van Doreens broer vanuit Sicilie naar Malta zeilden.  Doreen sloot zichzelf op in der hut want aan dek was heel link . De genua voor liep vast en het hoofd zeil ook deels en omdat we zo schudden raakte vuil drap in de motor filters dus 0 motor power meer . Uren dreven we hulpeloos in force 7 golven wat best link is met amper 20 procent main sail .
Gelukkig wist de schipper die engineer is de motor te repareren na uren. Reis duurde 7 uur langer dan normaal.    Hub in hittegolven nu


Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2182
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1066 on: Sat/12/Aug/2017 : 16 : 03 »
Correctie , ik bedoelde 11 meter zeil boot I. p.v  21 mtr   hub

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6660
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1067 on: Mon/14/Aug/2017 : 08 : 40 »
Reddingsorganisaties staken hulp op de Middellandse Zee

De hulporganisaties Artsen zonder Grenzen en Save the Children hebben dit weekend besloten
om de reddingsmissie voor migranten op boten in de Middellandse Zee voorlopig te staken.



Als reden noemde Save the Children ‘de onzekerheid die recente ontwikkelingen met zich meebrengen’.
Het schip Vos Hestia van de organisatie zal weer uitvaren ‘zodra er duidelijke veiligheidsgaranties zijn’.
Tot dan meert het schip af op Malta.
“Wij voelen de plicht om de veiligheid van ons team en de reddingsoperatie te waarborgen voordat we door kunnen
met de missie zoals die ons voor ogen staat.
De veiligheid van ons personeel en de bemanning staat voorop.”

Artsen zonder Grenzen (AzG) verklaarde ‘niet langer veilig het werk te kunnen doen
nu Libië dreigt met geweld tegen schepen van hulporganisaties’.
Volgens AzG "zal het verdrijven van hulpschepen leiden tot veel meer doden in de zee.
Daarnaast komen meer vluchtelingen vast te zitten in Libië, mogelijk met fatale gevolgen.
" AzG blijft wel hulp verlenen via het schip Aquarius, dat onder de vlag van
de organisatie SOS Méditerranée opereert vanuit internationale wateren.

De berichten komen op een moment van verhitte discussies tussen de ngo’s met hulpschepen en de Italiaanse regering.
Rome wil meer controle over de acht organisaties, om de komst van migranten uit Libië af te remmen.
Zo eist de Italiaanse regering dat de hulpclubs politiemensen aan boord meenemen,
zodat die bij het oppikken van migranten meteen onderzoek kunnen doen naar eventuele mensensmokkel.
Ook stuurde Rome onlangs marineschepen naar Libische wateren om te patrouilleren en de Libische kustwacht
bij te staan in het terugsturen van migranten.

De hulporganisaties zijn tegen deze operatie vanwege de gevaren in Libië en de dubieuze integriteit van de Libische kustwacht.
Ook willen zij liever geen politie aan boord meenemen.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6660
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1068 on: Mon/14/Aug/2017 : 09 : 05 »
Laatste circus in vrijhaven ADM

Voor het ADM-terrein in Amsterdam is een huurder gevonden.
De kunstenaars die de plek twintig jaar terug kraakten, moeten weg.




Amsterdam 13 augustus 2017 om 22:36

Het is zondagochtend, en het gekraakte ADM-terrein in het Amsterdamse Westelijk Havengebied is vol bedrijvigheid.
Mensen lopen af en aan met kruiwagens en gereedschap.
Op het open veld voor de loods timmeren twee jongens een houten podium in elkaar, in de gezamenlijke keuken worden ontbijtjes klaargemaakt.
Twee meisjes lopen voorbij met een bordje avocado en toast.

Op het terrein van de voormalige Amsterdamse Droogdok Maatschappij (ADM) is de opbouw van het Jetlag-circusfestival in volle gang.
Jente Eenkhoorn, gekleed in vrolijke zebrabroek en met zeemanspet op, leidt rond langs houten stellages, metalen kunstwerken en de op z’n kop gekeerde, tot disco omgebouwde viskotter Papillon.
Ooit werd vanaf dit schip het terrein gekraakt.
„We verwachten zo’n 750 mensen”, vertelt Eenkhoorn.
„Tenminste, voor zo veel mensen hebben we een vergunning gekregen, dus laten we hopen dat het er niet meer worden.”

Het driedaagse, internationale festival, dat volgende week op het ADM-terrein zijn tweede editie beleeft,
is misschien wel het laatste grote evenement dat de krakers organiseren.
Na jaren juridisch touwtrekken besloot de rechtbank van Amsterdam onlangs tot ontruiming van de kunstenaarskolonie.
Terreineigenaar Chidda heeft namelijk een huurder gevonden.
Een half jaar hebben de 125 vaste bewoners gekregen om hun spullen te pakken.
Volgend jaar februari moeten ze weg zijn.

Daarmee lijkt na twintig jaar een einde te komen aan deze vrijhaven aan het Noordzeekanaal.
De Wet kraken en leegstand heeft optreden tegen kraken, een roemruchte Nederlandse traditie,
sinds 2010 een stuk makkelijker gemaakt.
Sindsdien zijn honderden panden ontruimd, plekken waar krakers, kunstenaars, stadsvernieuwers
en een enkele toerist of zwerver hun intrek namen.




De kraakactie in 1997 was een spannende onderneming, vertelt Hay Schoolmeesters in zijn zelfgebouwde woning in de loods op het terrein.
„We waren met zo’n honderd man, een aantal kwam per vissersboot, de Papillon.”
Van binnenuit maakten ze de hekken open, met een paar meubels was het daarna snel voor elkaar.
„Een plan hadden we eigenlijk niet”, vertelt de in het zwart geklede vijftiger, terwijl hij appeltaart en koffie serveert.
In de keuken achter hem snoept een muis van een bakje kattenvoer.

Na de actie organiseerden ze een benefiet om het terrein op te knappen.
De in die tijd in de kraakscene beroemde punkband The Ex kwam optreden en in plaats van entree namen bezoekers meubels,
waterleidingen en andere bouwmaterialen mee.
In twee decennia groeide ADM uit tot een levendig dorp van kunstenaars, creatieven en vrijdenkers,
die de scheepswerf omdoopten tot Amsterdamse Doe-Het-Zelf Maatschappij.



Vanaf het eerste begin vonden de krakers het ‘grootkapitaal’ tegenover zich, in de persoon van de Amsterdamse vastgoedmagnaat
Bertus Lüske, die in 2003 werd geliquideerd.

filmpje:https://www.youtube.com/watch?v=7ZnmMSpAxpQ

Lüske kocht het terrein in 1997 met zijn vastgoedbedrijf Chidda BV voor 27 miljoen gulden, omgerekend zo’n 13 miljoen euro.
Hoe de verkoop precies tot stand kwam, is onduidelijk.



Volgens de krakers zou het gemeentelijk havenbedrijf aan ADM, zonder medeweten van de gemeente,
toestemming hebben gegeven voor de verkoop aan Chidda.

Bijna honderd jaar lang knapte ADM schepen op in de Amsterdamse havens tot het bedrijf, zoals meer scheepswerven,
eind jaren zeventig het gevecht tegen opkomende Aziatische werven verloor en failliet ging.

De gemeente probeerde ADM nog overeind te houden door het terrein voor slechts 1,5 miljoen gulden over te dragen.
Een cruciaal bedrag, zo meent Hay Schoolmeesters. „Dat was een kapitaalinjectie, of noem het een verkapte subsidie.
Anderhalf miljoen gulden is nu ongeveer 20 miljoen euro.”
Omdat de gemeente indertijd de grond zo goedkoop van de hand deed,
zette ze een aantal beperkingen in het contract, een zogeheten ‘kettingbeding’.
Dat beding werd voor de krakers na 1997 een belangrijk wapen in hun juridische strijd tegen Chidda.




Schoolmeesters: „Bij een failliet kon het terrein niet zomaar doorverkocht worden.
De anderhalf miljoen moest terug naar de gemeente.
 Ook werd bepaald dat het terrein voor niets anders dan scheepsbouw mocht worden gebruikt.”

En daar zit de crux. Want eigenaar Chidda heeft met Koole Maritiem weliswaar een scheepsbedrijf gevonden,
de krakers betwijfelen dat Koole het terrein conform de voorwaarden zal exploiteren.
„Kijk maar op hun website, Koole doet niet aan scheepsbouw, maar aan sloop en asbestsanering”, snuift Schoolmeesters.
Nu zou Chidda eindelijk het doel bereiken waar het volgens de krakers al twintig jaar op uit is.

„Als de gemeente Chidda’s plan laat doorgaan, worden de voorwaarden opgerekt.
Dan wordt de grond meer waard, en maakt Chidda van 20 miljoen zo 120 miljoen.
Dat verdienen ze dan dankzij gemeenschapsgeld waar Amsterdam voor heeft gespaard. Dat kan toch niet!”
Schoolmeesters heeft het verhaal al vele malen verteld, maar windt zich nog steeds op.

Sinds het kraakverbod van 2010 is er flink gesnoeid in de Amsterdamse kraakscene.
Vorig jaar moesten krakers panden als Villa Friekens, de Valreep en de Slangenpanden in de Spuistraat ontruimen.
Nu is ADM aan de beurt.

Toch voert Amsterdam een terughoudend beleid; er mag niet worden ontruimd als dat leidt tot leegstand.
Ook bij ADM wordt volgens de gemeente zorgvuldig gekeken of de invulling die de nieuwe huurder
aan het terrein wil geven met de voorwaarden strookt.

„De kwestie rond ADM is, na jaren op zijn beloop te zijn gelaten, in een stroomversnelling geraakt”,
zegt Sebastiaan Meijer, woordvoerder van verantwoordelijk wethouder en locoburgemeester Kajsa Ollongren (D66).
Volgens Meijer kan de gemeente niet anders dan de beslissing van de rechter uitvoeren en het bestemmingsplan handhaven.
„De gemeente is duidelijk, er moet toegewerkt worden naar een situatie waar niet gewoond wordt.
De juridische middelen voor de betrokken partijen raken op.”
Volgens hem wordt „met respect voor de bewoners die er allang zitten” gezocht naar een oplossing,
maar is het een zaak tussen krakers en eigenaar.

Schoolmeesters vindt het onverstandig dat de gemeente kostbare grond zo gemakkelijk uit handen geeft.
„Natuurlijk blijven wij hier liever zitten, maar we weten ook dat deze situatie zal veranderen.”
Zijn belangrijkste boodschap is dat de gemeente, door vastgoedbedrijven als Chidda hun gang te laten gaan,
de regie dreigt te verliezen over de ontwikkeling van de Amsterdamse haven.
Kostbare grond die de stad Amsterdam over een paar jaar dringend nodig gaat hebben, meent hij.
„De gemeente heeft het laatste woord, zij kan het slotakkoord bepalen.
Maar het is allemaal politiek, dat is het altijd.”

Intussen gaan de krakers doodgemoedereerd door met de organisatie van feesten en festivals.
In het trappenhuis zijn twee vrolijke meisjes met papier-maché en kippengaas in de weer.
Een verdieping hoger beziet de blonde Berk – glimmende legging, tand in zijn oor – het terrein.
„De mensen hier hebben het idee omarmd dat ze ontruimd kunnen worden, maar toch blijven ze.
Niemand stopt met bouwen, dat is de mentaliteit.”



« Last Edit: Mon/14/Aug/2017 : 09 : 22 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6660
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1069 on: Mon/14/Aug/2017 : 09 : 53 »
Zweedse journalist vermist na zinken onderzeeboot,
eigenaar opgepakt op verdenking van opzet


De Zweedse journalist Kim Wall is nog steeds spoorloos, maar de Deense eigenaar van de onderzeeboot
waarop de 30-jarige vrouw voor het laatst is gezien, is alvast gearresteerd op verdenking van moord.
Hij wordt ervan verdacht zijn zelfgebouwde onderzeeër vrijdag opzettelijk
tot zinken te hebben gebracht voor de kust van Denemarken.




13 augustus 2017, 21:27

Zaterdag is de 18 meter lange onderzeeboot, de UC3Nautilus, uit het water gelicht voor onderzoek.
Het lichaam van de journalist is niet aangetroffen.
De Deense kapitein, Peter Madsen (46), ontkent elke betrokkenheid bij de verdwijning van Wall.
Aanvankelijk beweerde de ondernemer dat hij haar donderdagavond op een eilandje in het havengebied van Kopenhagen had afgezet,
later zou hij zijn verklaring hebben gewijzigd.



Het onderzoek naar de vermissing van Wall wordt voorgezet, maar de politie zegt
er rekening mee te houden dat ze niet levend wordt teruggevonden.
Madsen wordt 24 dagen in voorarrest gehouden op verdenking van moord.
Hij kan 5 jaar tot levenslang krijgen als hij wordt veroordeeld.


 
Wall, die vanuit New York publiceerde in onder meer The New York Times, The Guardian, The South China Morning Post
en Vice Magazine, was aan boord gegaan van de onderzeeër voor een journalistiek onderzoeksproject.
Ze had al eerder over de opmerkelijke Deen geschreven.
Madsen heeft het schip in 2008 als 'hobby-ingenieur' zelf gebouwd na een geldinzameling via crowdfunding, en werd daarmee op dat moment de eigenaar van het grootste private onderzeeschip ter wereld.



Inmiddels heeft hij zijn hobbyisme verlegd naar de ruimtevaart.



Zijn organisatie Rocket-Madsens Space Laboratory is volgens de BBC bezig met het ontwikkelen van een
ruimteraket die vanaf een drijvend platform op de Oostzee zal worden afgevuurd - bedoeld voor mensen die de ruimte willen bezoeken.
 


De partner van Wall sloeg vrijdag alarm nadat de onderzeeër niet in Kopenhagen was aangekomen zoals afgesproken.
De Deense marine begon daarna een grootscheepse zoekactie met helikopters en marinevaartuigen.
Ook enkele privéschepen hielpen mee met zoeken.

Een daarvan spotte Madsen in legeruniform aan dek vlak voordat hij zijn onderzeeër tot zinken zou hebben gebracht.
Pas toen het schip water maakte, sprong hij van boord om naar een van de reddingsschepen te zwemmen.
Madsen leek zaterdag volgens diverse media te genieten van de aandacht in de rechtbank.
Zijn advocate verklaarde dat hij onschuldig was en bereid was om mee te werken.
'Ik wil me heel graag nader verklaren', zei Madsen glimlachend nadat de openbare aanklager zijn strafeis had uitgesproken.


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.