Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 174901 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1340 on: Wed/11/Oct/2017 : 16 : 52 »
Niet direct scheepvaartnieuws,maar wilde dit toch even plaatsen........
Misschien wel interessant om te lezen.




Op 11 oktober zijn Duitse troepen ontscheept op enkele aan Rusland toebehorende eilanden in de Oostzee. 
Deze eilanden liggen voor de Baltische kust, voor de ingang van de Golf van Riga.
De verovering van de eilanden is voor de Duitsers een noodzaak om vrije toegang te krijgen tot de Golf,
nu de haven van Riga in hun macht is.

Het voornaamste doel was Oesel, een langwerpig eiland voorzien van zware forten en artillerie Duitse oorlogsschepen
voerden de avond voor de landing zware bombardementen uit, waardoor de kustbatterijen werden uitgeschakeld.

Dit is de eerste grote amfibische operatie van de oorlog sinds de Geallieerde landing op Gallipoli in 1915.
Voor het eerst worden op grote schaal vliegtuigen ingezet, vooral voor verkenningsvluchten.

Voor deze  ‘operatie Albion” zijn een honderdtal Duitse schepen ingezet, waaronder tien slagschepen en de slagkruiser ‘Moltke’, het admiraalschip. Een paar schepen liepen op mijnen, maar dat hinderde de landing nauwelijks. 



Duitse infanteristen gaan aan boord van een schip dat hen naar een van de eilanden zal brengen.

Voor de Russen was de aanval geen verrassing.
De troepen op de eilanden waren al enkele weken in de hoogste staat van paraatheid,
maar die aanhoudende toestand deed hun waakzaamheid geen goed.

De Russische Oostzeevloot staat bovendien onder gezag van de Centrale Matrozenraad in Kronstadt,
waarin de bolsjewieken veel te zeggen hebben.  Deze raad heeft zich net uitgesproken voor vredesonderhandelingen.

Het Russische garnizoen op de eilanden bedroeg zo’n 12.000 man,
terwijl de Duitse landingstroepen zowat dubbel zo groot zijn.

De landingen op Oesel verliepen zonder veel hinder.
Bataljons wielrijders doorkruisten op korte tijd het eiland.
Na drie dagen was de hoofdstad Arensburg in Duitse handen.



Duitse militairen landen op Oesel

Lees verder/video:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/11/100-jaar-geleden--duitsers-landen-op-baltische-eilanden/
« Last Edit: Wed/11/Oct/2017 : 16 : 56 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1341 on: Wed/11/Oct/2017 : 19 : 58 »
Rijkswaterstaat en Koole Mammoet
krijgen schip Beachcomber II los.




Rijkswaterstaat en het Nederlandse bedrijf Koole Mammoet hebben maandag op Sint Maarten
Beachcomber II weer te water gekregen.
Het blauwe schip van twintig meter werd vier weken geleden door de kracht van de orkaan Irma losgerukt
van zijn ankerpunt en op het land gegooid.



In ruil voor het lostrekken stelt eigenaar Robert Francis Velasquez het vaartuig ter beschikking
om de haven van Saba uit te baggeren en goederen de haven van het eiland binnen te brengen.
De Beachcomber II groeide - door zijn ligging in het toeristisch hart van Sint Maarten -
uit tot de blikvanger onder de vele schepen die na orkaan Irma in de straten zijn beland.



Maandag kon met behulp van een zelf gecreëerde scheepshelling het schip over het strand 'gerold' worden richting zee.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1342 on: Thu/12/Oct/2017 : 07 : 11 »
Damen levert sleephopperzuiger aan Gippsland Ports

Damen Shipyards Group heeft de 'Tommy Norton', een sleephopperzuiger van het type TSHD 650,
afgeleverd aan Gippsland Ports in Australië.

Gippsland Ports gaat het baggerschip gebruiken om de toegang naar de haven van Lakes Entrance
en de Gippsland Lakes in Victoria open te houden.
De haven wordt gebruikt voor recreatieve vaart, vissers en bevoorradingsschepen.
Ook moet de Tommy Norton de lokale gemeenschap beschermen tegen het risico van overstromingen.


De Tommy Norton vaart de haven van Gippsland binnen

Het 60 meter lange baggerschip heeft zelfopenende bodemdeuren en kan worden ingezet
voor zandwinning en strandherstel werkzaamheden.
De Tommy Norton is het eerste baggerschip dat Damen Shipyards levert in Australië.
Het schip is gebouwd op de werf van Yichang in China.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1343 on: Thu/12/Oct/2017 : 07 : 19 »
Drijvende tool voor onderhoud windturbines

Op de beurs Offshore Energy in Amsterdam presenteren Temporary Work Design (TWD)
en Koninklijke Wagenborg een schaalmodel van een Blade Exchange Tool.
De tool biedt een drijvende oplossing voor het onderhouden en vervangen van de rotorbladen van windturbines.


Een artist impression van de Blade Exchange Tool

Voor het onderhoud van windturbines is het niet meer nodig een jack-up schip in te zetten.
De drijvende oplossing van TWD en Wagenborg leidt tot een aanzienlijke kostenbesparing.

De tool is uitgerust met een bewegingscompensatie-systeem om bewegingen te verminderen
tijdens de werkzaamheden aan de turbines. Dit zorgt ook voor een veilige verbinding.

De verwachting is dat de vraag naar onderhoud van offshore windturbines zal toenemen.
Naar schatting 5000 sub-5MB rotorbladen moeten de komende jaren worden verwisseld.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1344 on: Thu/12/Oct/2017 : 13 : 02 »
Maritieme industrie positief over nieuw regeerakkoord

De maatregelen op het gebied van klimaat, innovatie en investeringen in Defensie
die zijn aangekondigd in het nieuwe regeerakkoord, betekenen een opsteker voor de maritieme sector.
Dat schrijft belangenorganisatie Netherlands Maritime Technologie (NMT).
Ook Havenbedrijf Rotterdam is positief over de nieuwe plannen.

Er komt een Green Deal voor verduurzaming van de zeevaart, binnenvaart en havens.
Het akkoord onderkent dat er in de zeevaart en binnenvaart nog veel milieuwinst te behalen is.
NMT zegt alvast steun toe aan deze green deal.


De maatregelen in het regeerakkoord pakken goed uit voor Havenbedrijf Rotterdam

Verder komt er een klimaat- en energieakkoord met als doel een CO₂-reductie van 49% in 2030.
Onze sector kan voor zowel de binnenvaart als de zeevaart een belangrijke
bijdrage leveren zoals wij laten zien bij de verzameling.
De SDE+ regeling (Stimulering Duurzame Energieproductie) wordt verruimd naar 3,2 miljard euro.
In dit verband pleit NMT voor continuering van de Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw
(SDS), die dit jaar ruim was overtekend.

Voor innovatie en onderzoek komt er een SBIR (Small Business Innovation and Research) regeling voor het MKB,
uit te voeren door Defensie en RWS.
Voor fundamenteel en toegepast onderzoek komt jaarlijks 200 miljoen euro beschikbaar.
"Maritieme onderzoeksinstituten kunnen hiermee de kennisbasis voor de sector versterken", aldus NMT.

Voor investeringen in defensie komt jaarlijks geld beschikbaar, oplopend tot 1,5 miljard euro.
Nederlandse scheepsbouw en toeleveranciers kunnen een bijdrage leveren aan de vervangingsprogramma's van de marine.
De overheid geeft aan dat ze groot belang hecht aan de economische impact van de levering van
schepen en systemen door Nederlandse bedrijven.
"Een sterke en innovatieve thuismarkt versterkt onze positie op de wereldmarkt van schepen voor overheidstaken", aldus NMT.

De maatregelen in het regeerakkoord op het terrein van mobiliteit en milieu vallen ook positief uit voor de Rotterdamse haven.
Een van de maatregelen is de steun van de overheid voor de afvang en opslag van CO₂
bij de petrochemische industrie in het Rotterdamse havengebied en het gebruik van restwarmte.

Tevens worden de Nederlandse zeehavens gecompenseerd voor de vennootschapsbelasting
die ze met ingang van dit jaar moeten betalen.
Die belasting betalen havens in de buurlanden niet, waardoor de concurrentiepositie van Nederlandse haven wordt geschaad.
De compensatie komt waarschijnlijk in de vorm van een hogere Rijksbijdrage aan de infrastructuur in de havens.

Tot slot kan het Havenbedrijf Rotterdam profiteren van het plan om de gebruiksvergoeding
van het spoor door goederenverladers te verlagen en meer in lijn te brengen met die in de buurlanden.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1345 on: Thu/12/Oct/2017 : 13 : 11 »
Werkzaamheden Nieuwe zeesluis in oktober

Aan de ingang van het Noordzeekanaal bij IJmuiden wordt de nieuwe grote zeesluis gebouwd.
Die geeft toegang tot de Amsterdamse havenregio.

De maand oktober kenmerkt zich vooral door de start van de bouw van het bediengebouw (nummer 1 op de foto)
en de verplaatsing van de wachthuisjes bij de Noordersluis (nummer 2 en 3 op de foto).
Verder wordt doorgewerkt aan de diepwanden van de kolkwanden en de diepwanden voor de tussendam (nummer 4 op de foto).
In de twee bouwkuipen, waar de sluisdeuren komen, vinden betonstorts voor de vloer plaats
en wordt gestart met de wapening van de wanden.



Deze maand is een bijzondere maand; de werkzaamheden voor  het bediengebouw van de nieuwe sluis
zijn gestart (nummer 1 op de foto).
Direct aan de oostkant van de tijdelijke betoncentrale worden de funderingspalen van het nieuwe bediengebouw geplaatst.
Als de fundering staat, verrijst langzaam aan het nieuwe bediengebouw van 25 meter hoog.
In de toekomst komt  daar nog een dijk te liggen.

Aan het einde van de maand worden de twee wachthuisjes aan de oostzijde van de Noordersluis verplaatst.
Eén wachthuisje wordt verplaatst, omdat op die plek de waterkering en de weg verhoogd in het landschap komen te liggen.
Vanuit de monumentale status moet het geheel symmetrisch blijven,
vandaar dat ook het wachthuisje aan de andere kant verschoven wordt (nummer 2 en 3 op de foto).

Deze maand gaat OpenIJ door met het graven van de diepwanden voor de kolkwanden,
en met de vervolgwerkzaamheden voor het maken van kolkwanden.
De vervolgwerkzaamheden bestaan uit: het maken van een gladde wand, het maken van een ankerbalk,
het boren van ankers en het afmaken van de kolkwand met afgeronde dekzerk.
Een dekzerk is een natuurstenen afdekplaat op metselwerk.

De diepwanden verschijnen ook op de Tussendam.
De Tussendam is de verbinding van de nieuwe zeesluis naar Middensluis (nummer 4 op de foto).

De werkzaamheden in de bouwkuipen van de deurkassen gaan ook door.
In oktober volgt de vierde en daarmee laatste stort van de vloer van het buitenhoofd,
en de tweede stort van de vloer van het binnenhoofd.
Voor elke deurkas is 4000 m3 beton nodig.
In beide bouwkuipen wordt gestart met het plaatsen van wapening voor de wanden.
Ook daar wordt vervolgens beton gestort. In verschillende betonstorts van 3,5 meter hoog worden
deze wanden in het komende jaar opgebouwd.

« Last Edit: Thu/12/Oct/2017 : 19 : 11 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1346 on: Thu/12/Oct/2017 : 16 : 34 »
Pestepidemie op Madagascar

“Zwarte dood” heeft eiland dan toch verlaten:
man brengt ziekte binnen op populaire toeristische archipel.....




Sinds eind augustus is er een epidemie van de pest aan de gang in het Afrikaanse land Madagascar.
Intussen werden al meer dan 45 doden geteld.
Omdat de uitbraak op een eiland plaatsheeft, wordt het risico op een internationale uitbraak door de
Wereldgezondheidsorganisatie klein ingeschat.
Toch heeft de ziekte het eiland intussen kunnen verlaten.
Een vakantieganger die naar Madagascar gereisd was en van daaruit naar de noordelijker gelegen Seychellen trok,
is de voorbije dagen ziek geworden.
Dokters hebben intussen vastgesteld dat de man besmet is met de longpest.
Dat meldt Jude Gideon, een topambtenaar van het ministerie van Gezondheid.

De 33-jarige man, die 6 oktober via Air Seychelles van Madagascar naar Mahe, een eiland van de Seychellen vloog,
werd in quarantaine geplaatst.
Medewerkers van het ministerie van Volksgezondheid volgen intussen de situatie nauwgezet op.

De 258 mensen die op hetzelfde vliegtuig zaten als de man in kwestie, zowel passagiers als vliegpersoneel, worden gemonitord
en hebben profylactische antibiotica gekregen.
Ook de gezondheidstoestand van zijn familie wordt opgevolgd, net als mensen van het gezondheidscentrum
waar de man naartoe ging toen hij zich ziek begon te voelen.
De vrouw en dochter van de besmette man vertonen voorlopig enkel zwakke symptomen van de plaag.



De overheid van de Seychellen, een bij toeristen populaire archipel,
heeft intussen meerdere maatregelen genomen om een uitbraak van de plaag op hun eilanden te verhinderen.
Iedereen die vanuit Madagascar het grondgebied van de Seychellen wil betreden,
wordt meteen naar het isolatiecentrum van Perseverance gestuurd.
Bovendien zullen enkel burgers van de Seychellen zelf worden toegelaten.
Buitenlanders die naar de Seychellen komen vanuit Madagascar mogen het land niet betreden.

Cruiseschepen die een bezoek hebben gebracht aan Madagascar worden geadviseerd om minstens 7 dagen,
de incubatietijd van de plaag, op zee te blijven vooraleer ze aan land komen aan de Seychellen.
Als dit minder dan 7 dagen is, zullen alle passagiers en crewleden onder bewaking worden geplaats tot de incubatietijd erop zit.
Ook cargoschepen worden gemonitord.
Die schepen worden in isolatie geplaatst als blijkt dat het schip van Madagascar komt en er mensen aan boord zijn
die ziektesymptomen vertonen.
Air Seychelles heeft intussen alle vluchten van en naar Madagascar opgeschort.



Madagascar krijgt wel vaker te maken met een uitbraak van de pest.
Maar het gaat daarbij meestal om de minder gevaarlijke en minder besmettelijke builenpest.
De huidige uitbraak is er een van de builenpest én van de veel gevaarlijkere en meer besmettelijke longpest.



De ziekte verspreidt zich momenteel snel in het land, zo waarschuwt het ministerie van Volksgezondheid van het land.
Afgelopen weekend stond de teller al op 343 geïnfecteerde mensen.
Het ware aantal ligt vermoedelijk nog hoger.
Er werden intussen ook al 42 doden geteld en die aantallen stijgen snel.
Ter vergelijking: normaal zijn er zo’n 400 gevallen van de plaag op een heel jaar.



In de 14e eeuw doodde deze ziekte in Afrika, Europa en Azië meer dan 50 miljoen mensen.
700 jaar eerder gebeurde al iets gelijkaardig in het Byzantijnse Rijk.



In de 17e eeuw kwamen in Londen dagelijks meer dan 1.000 mensen om het leven door de plaag of ‘zwarte dood’.

 
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1347 on: Thu/12/Oct/2017 : 17 : 21 »
Nieuwe veerboten van Doeksen lopen vertraging op in Vietnam

De nieuwe veerboten van rederij Doeksen komen later dan gepland naar Nederland.
Niet eind dit jaar, maar in mei volgend jaar.
Het werk duurt langer dan verwacht.



Dat komt onder andere doordat Doeksen het meeste werk toch liever in Vietnam laat doen, waar de schepen worden gebouwd.
Eerder was het de bedoeling om een deel van het installatiewerk in Nederland te doen.


De twee aluminium schepen, die gaan varen op vloeibaar gas,
worden daardoor pas in 2019 volledig in de dienstregeling opgenomen.


Vanwege de vertraging worden de schepen in september 2018 opgeleverd.
Ze kunnen dan niet eerder dan in 2019 in de vaart worden genomen.
« Last Edit: Thu/12/Oct/2017 : 17 : 24 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1348 on: Thu/12/Oct/2017 : 18 : 21 »
Werknemers Amels en Damen naar huis door besmet straalmiddel

Bij jachtenbouwer Amels in Vlissingen en Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen-Oost
zijn vanmorgen 250 werknemers naar huis gestuurd.
Bij de bedrijven is een met asbest besmet straalmiddel gebruikt waardoor in heel Nederland al tientallen bedrijven stil liggen.

Het straalmiddel wordt gebruikt om verfresten, roest en vuil van een schip af te spuiten.
Volgens voorlichter Arold de Vries van Damen Shipyards zijn uit voorzorg de werknemers naar huis gestuurd.
Op dit moment wordt een loods bij Amels in Vlissingen en een loods bij Damen
in Vlissingen-Oost binnen en buiten doorgemeten.



Damen hoopt vandaag nog resultaten van dat onderzoek te krijgen.
Op basis daarvan zal beslist worden of de medewerkers morgen opnieuw thuis moeten blijven.
Volgens De Vries is het stilleggen van het werk 'heel vervelend' voor het productieproces,
maar die verantwoordelijkheid komt volgens hem op de tweede plaats nu.
"Onze eerste verantwoordelijkheid is nu de veiligheid", aldus Arold de Vries.

Afgelopen weekend werd er alarm geslagen, omdat het staalgrit geleverd door Eurogrit uit Dordrecht, asbest zou bevatten.
Werk op onder ander de Afsluitdijk en de Willemsbrug bij Rotterdam zijn stilgelegd.

De superjachtenbouwer bestaat inmiddels bijna honderd jaar.
Amels begon in 1918 in het Friese Makkum met de bouw van commerciële schepen en concentreerde zich
vanaf 1982 op het bouwen van jachten.
Vanaf 2000 doet Amels dit deels in Vlissingen en Makkum maar sinds 2005 zitten het bedrijf volledig in Vlissingen.
Sinds 1991 maakt Amels deel uit van de Damen Shipyards Group.

Het bedrijf Eurogrit, de leverancier van het vervuilde straalmiddel, heeft een reactie geplaatst op haar website.
"We hebben geconstateerd dat er geringe hoeveelheden asbest van het type chrysotiel
(ook wel witte asbest genoemd) kunnen voorkomen in het straalmiddel.
Het desbetreffende product is geleverd in bruine papieren zakken van 25 kilo met op de verpakking de
volgende aanduiding in blauw: Abrasive ISO 11126 N/CS/G".

Volgens Noud Bex, woordvoerder van Eurogrit, is de vervuiling anderhalve week geleden geconstateerd.
Hoe het asbest in het straalmiddel is terechtgekomen wordt momenteel onderzocht.
"Toen we het ontdekten hebben we gelijk onze klanten geïnformeerd.
Ook hebben we het gemeld bij de Inspectie SZW (arbeidsinspectie) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
Volgens Bex zijn de aangetroffen hoeveelheden asbest dusdanig klein
dat het product zelf geen gezondheidsrisico's met zich meebrengt.
Maar bij langdurige onbeschermde blootstelling tijdens het gebruik kunnen verhoogde gezondheidsrisico's niet worden uitgesloten. Daarom heeft het bedrijf besloten de producten uit voorzorg terug te roepen.
"De inspecties onderzoeken nu hoe schadelijk het product precies is."

Hoeveel besmet straalmiddel is geleverd wil Bex niet zeggen,
maar het zou gaan om een 'aanzienlijke hoeveelheid'

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1349 on: Sat/14/Oct/2017 : 05 : 25 »
Ooit heersten de Friezen op zee

Monnikenarbeid en een goed bewaard register hielpen
bij een promotie-onderzoek naar de Friese koopvaardij.




Schepen op de rede van Hindeloopen, toen nog gelegen aan de Zuiderzee

Acht jaar zijn medewerkers van werkvoorziening Breed in Nijmegen bezig geweest
om in een database te zetten welke schepen in vroeger eeuwen de Sont passeerden.
Het water tussen Denemarken en Zweden was een belangrijke doorgang naar de Oostzee.

Er moest tol worden betaald.
En het register waarin werd vastgelegd wie er passeerde, met welke lading en bestemming, is bewaard gebleven.
Het gaat terug tot de vijftiende eeuw.


Lees verder: https://www.trouw.nl/home/ooit-heersten-de-friezen-op-zee~abe8c4b5/
« Last Edit: Sat/14/Oct/2017 : 05 : 26 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.