Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 175043 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Hubertus

• Hero Member
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #1910 on: Fri/12/Jan/2018 : 14 : 09 »
Lijkt overtoom wel Ron , zo snel ben jij met aanvullende en en in dit geval corrigerende aanvullende informatie man. Dit bedoel ik nou, je kunt alls ouwe man nog veel leren , mots je ee open voor staat en ik verzeker je of jullie dat ik dat juist doe.  Zelf zie ik hier de vaarbewegingen  van de freeport Marsasloxk/Birzi dageljjks en bijna dagelijks te Grand Harbour Valetta daar Doreen er tegenover werkt.
Enne dikke merci weer     Hub

Offline Ron

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
« Reply #1911 on: Fri/12/Jan/2018 : 15 : 51 »
Wordt tijd dat dat booreiland daar ook eens oplazert Hub,ligt er al weer een jaartje.......maak er werk van. :smiley_madbear:

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #1912 on: Fri/12/Jan/2018 : 20 : 01 »
Greenpeace-icoon Sirius wordt nu toch gesloopt

Het iconische Greenpeaceschip Sirius gaat toch worden gesloopt, mogelijk bij scheepssloperij Treffers in Haarlem.
Tot twee maal toe ontsnapte het actieschip aan de snijbrander, maar nu is er geen weg meer terug.
De Sirius wordt schroot.
,,Greenpeace gaat er op toezien dat het slopen duurzaam gebeurt’’, zegt Greenpeace-woordvoerster Saskia van Aalst.

Op de laatste vaartocht van de Sirius, vaart het door de sluis in Spaarndam

Het actieschip dat uit 1950 stamt en uit de vaart was genomen, was lange tijd een educatief centrum van de milieuclub.
Daarna werd het verkocht aan Eric Temeer van de Hollandse Vaartuigen Maatschappij.

Maar die kreeg zijn plannen niet rond en bood het schip in 2015 als schroot aan bij sloperij Treffers in Haarlem.
Daar stak Greenpeace toen een stokje voor.

Het schip werd teruggenomen en lag lange tijd weg te roesten bij de Oranjewerf in Amsterdam-Noord.
Greenpeace activist John Mes uit Lelystad werd de nieuwe eigenaar met grootse plannen om er
een dagbestedingsproject van te maken vol Greenpeacegeschiedenis.

Hij verkocht er zelfs zijn natuurvoedingswinkel voor.
Maar het project is van de baan en de Sirius gaat de schroothoop op. Dat zal ook Mes aan het hart gaan.
Hij haalde als jochie geld op voor Greenpeace en voerde zelf campagnes met het schip.
John Mes wil niet reageren op de perikelen rond het schip en waar het plan op is stukgelopen.

Inmiddels is de Sirius via Zaandam terechtgekomen bij de Haarlemse scheepssloper Treffers.
Er lijkt geen weg meer terug, want Greenpeace gaat dit keer de sloop niet tegenhouden.
Al eerder meldde Greenpeace-directeur Joris Thijssen dat het niet het doel is van Greenpeace om mooie oude schepen in de vaart te houden.

Wel wil de milieuorganisatie er op toezien dat het slopen van het oude vlaggenschip duurzaam gebeurt,
iets wat in het eerste verkoopcontract van de Sirius expliciet was opgenomen.
,,We onderzoeken nog even of Treffers aan die voorwaarden kan voldoen.’’

De voormalige loodsboot werd in 1950 gebouwd.
Van 1981 tot 2001 was het het vlaggenschip van Greenpeace Nederland.

De Sirius werd een schip van bijleg waar door Greenpeace steeds nieuwe plannen voor werden ontwikkeld,
maar het in stand houden van het schip werd te duur.
,,Wij moeten ons geld en onze energie besteden aan de duurzame wereld’’, motiveerde Thijssen eerder de verkoop.

« Last Edit: Fri/12/Jan/2018 : 20 : 06 by Ron »
Zij die dansen
door hen

Offline Ton Kompier †

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reply #1913 on: Fri/12/Jan/2018 : 21 : 55 »
Ik meen links aan de pier de MAHU, die wordt goed onderhouden. Rechts de Pollux, moederschip van matrozen.
De luchtfoto van de Sirius ziet er heel mooi uit, met erachter eetkantine met de naam de Kantine.
Is er altijd druk met jongelui die baantje hebben in de studio van MTF of een andere naam.

bericht 1920
grappig die datum, maar ik denk dat men dit heeft gedaan omdat die gratis  de Flevopost in de brievenbus ligt.
Is ook de enige krant die ik door lees met lokale nieuwtjes.
Ik was trouwens al in 1993 donateur van de Batavia en heb toen al gevraagd aan Willem Vos wanneer die schip stukje zou gaan varen of ik mee mocht, maar Willem werd ineens "on netjes"op een zijspoor gezet. Toen men ging veranderen waar ik het niet mee eens was, en meerderen ben ik gestopt.
Ben wel nog vaak bij Ad Otte langs geweest om foto's te nemen.
Hoe het nu gaat weet ik niet, maar wel zonder mijn bijdrage.
« Last Edit: Fri/12/Jan/2018 : 22 : 01 by Ton Kompier »
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline Hubertus

• Hero Member
« Reply #1914 on: Sat/13/Jan/2018 : 00 : 56 »
Al veel langer ligt dat boorgeval daar Ron en mooi zijn die niet maar
In het dok ernaast liggen grote tankers en nu een small cruiseschip anders en groter dan bv de superjachten er tegenover in birgu. Overigens komen in January beduidend minder grote cruiseschepen

Offline Hubertus

• Hero Member
« Reply #1915 on: Sat/13/Jan/2018 : 01 : 00 »
Als ze die Sirus in Auckland NZ meren lossen ze dat probleem zonder te slopen wel even op.

Offline Ron

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #1916 on: Sat/13/Jan/2018 : 07 : 23 »
Als ze die Sirus in Auckland NZ meren lossen ze dat probleem zonder te slopen wel even op.

yep. :mafiosi:

Zij die dansen
door hen

Offline Ron

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #1917 on: Sat/13/Jan/2018 : 11 : 46 »
Hoe een bezoekje aan oud schip vete
rond grootste Belgische zanger (mogelijk) oplost.

Brugge -

Voor het eerst heeft iemand van de familie van Jacques Brel de oproep van de broers Wittevrongel
beantwoord om de Askoy II te bezoeken, de legendarische zeilboot van de zanger. 

Bruno Brel - neef van - bezocht afgelopen donderdag de werf van de Askoy in Zeebrugge.

Piet Wittevrongel en zijn broer Staf lieten de boot elf jaar geleden zelf opgraven in Nieuw-Zeeland ter restauratie.
Momenteel is hij voor meer dan 80 procent klaar. In oktober zou het schip opnieuw te water moeten gelaten worden.

Brel vertrok ooit met de zeilboot op wereldreis.
Hij liet zijn vrouw en kinderen achter en nam zijn nieuwe levensgezellin Maddly Bamy mee, iets wat ze hem nooit vergeven hebben.
Daarom wil de familie Brel niets meer te maken hebben met de boot.

“Dit schip staat voor hoop”, aldus Bruno Brel, die onder de indruk was van de werkzaamheden.
“Er moet toch eens iemand van de familie naar het schip komen kijken. Misschien veranderen ze dan wel van mening.”

Ook bezieler Piet Wittevrongel blijft hopen op een verzoening.
“Ook Bruno vindt het enorm spijtig dat de familie Brel zich van het project distantieert.
Ik had altijd gehoopt dat de strijdbijl tussen de familie en Maddly Bamy zou kunnen begraven worden.
Men moet toch kunnen vergeven in het leven”, aldus Wittevrongel.

Jacques Brel - Documentaire https://www.youtube.com/watch?v=WLb6LnvXOkA
Zij die dansen
door hen

Offline Ron

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #1918 on: Sat/13/Jan/2018 : 12 : 04 »
Vandaag 211 jaar geleden: 151 doden bij explosie in Leiden

LEIDEN -12 januari 2018 

Vandaag is het precies 211 jaar geleden dat de Leidse binnenstad werd verwoest door de ramp met het kruitschip, op 12 januari 1807.

Het schip, dat van Haarlem naar Delft voer, had bijna 18.000 kilo aan buskruit aan boord.
Op de Steenschuur, een gracht in het verlengde van het Rapenburg, kwam het schip tot ontploffing
en zorgde voor maar liefst 151 doden en ruim 2.000 gewonden.
Circa 220 woningen werden compleet verwoest of werden onbewoonbaar verklaard.
Zelfs in de verste wijken in Leiden waren ramen kapot of werden dakpannen van het dak afgeblazen.
De knal werd ook in Den Haag gehoord.

Waarom het schip precies op die 12e van januari ontplofte is onbekend.
Mogelijk is het een en ander te wijten aan onvoorzichtigheid van een bemanningslid bij het koken.

De toemalige koning, Lodewijk Napoleon, was na vijf uur al ter plaatse.
Hij wilde Leiden helpen en stelde duizenden soldaten aan om Leiden op te bouwen.
Hij gaf bakkers van de naburige stad Delft opdracht broden voor de getroffen inwoners van Leiden te bakken,
en stuurde zijn hofchirurg naar Leiden. Een nationale collecte bracht ongeveer 2 miljoen gulden op.

In 2007 is 200 jaar na dato de ramp herdacht.

Animatie Kruitramp Leiden   https://www.youtube.com/watch?v=9JA40lcVuH8
Zij die dansen
door hen

Offline Ron

• Global Moderator
  • Hero Member
« Reply #1919 on: Sat/13/Jan/2018 : 12 : 13 »
Zij die dansen
door hen