Auteur Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (gelezen 54009 keer)

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 6054
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #2270 Gepost op: di/13/feb/2018 : 07 : 56 »
Nieuwe zeesluis, wat gebeurt er in februari?

Deze maand verrijst het nieuwe bediengebouw langzaam aan (nummer 1 op de foto).
Ook de deurkassen worden de hoogte in gebouwd (nummer 2 op de foto).
De beton- en ankerwerkzaamheden aan de kolkwanden lopen deze maand door (nummer 3 op de foto).



De fundering van het nieuwe bediengebouw zit in de grond en de komende maanden komt dit gebouw
naast de betoncentrale langzaam tevoorschijn (nummer 1 op de foto).
In SHIP kunnen bezoekers de maquette van het nieuwe bediengebouw bekijken.

Ook de deurkassen groeien in de komende maanden verder de lucht in (nummer 2 op de foto).
Eerst wordt de wapening van de wanden gevlochten, daarna wordt het beton gestort.
Dit gebeurt laagsgewijs. Dat wil zeggen dat de wanden bestaan uit verschillende lagen beton.

De beton- en ankerwerkzaamheden voor kolkwand, zowel aan de noord- als de zuidkant, lopen door (nummer 3 op de foto).
Op de wapening van de kolkwand wordt de ankerbalk gebouwd, waarin daarna de ankers worden aangebracht.
Met deze ankers zit straks de diepwand van de kolkwand vast in de ondergrond.
Elk anker is ongeveer 40 meter lang.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 6054
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #2271 Gepost op: di/13/feb/2018 : 09 : 48 »
Havendagen Werkendam slaan editie over om in 2020 goed uit te pakken
 

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 6054
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL NIEUWS
« Reactie #2272 Gepost op: di/13/feb/2018 : 10 : 57 »
OFF-TOPIC

Het verval van de Verenigde Staten

President Donald Trump belooft 1.500 miljard dollar in de Amerikaanse infrastructuur te pompen. Dat is hard nodig.
In de bruggenstad Pittsburgh blijven ze maar verroest staal oplappen en gaten dichten.


South Tenth Street Bridge

Maar soms loopt het mis. Vorige maand nog moest de 114 jaar oude West Ohio Street-brug compleet worden afgesloten.


West Ohio Street-brug

Volgens de burgemeester kwam dat omdat truckers de gewichtsrestricties hadden genegeerd.
De Liberty Bridge, het symbool van de stad, kon een tijdje geen voertuigen van meer dan 9 ton aan,
wat betekende dat zelfs schoolbussen er niet meer over mochten.


Anderhalf jaar geleden stortte ze tijdens werkzaamheden bijna in,
door een brand die een steunbalk zwaar beschadigde.



De Liberty Bridge

De brug is er nu weer bijna bovenop, zegt Kaplan op de oever van de Monongahelarivier, waar de werklieden
op een ijskoude dag omhoogklimmen om een nieuwe beschermende verflaag aan te brengen.
De speciale constructie die voor de renovatie stukken vallend wegdek opving, zodat het verkeer onder de oprit
naar de brug niet verpletterd kon worden, is niet meer nodig.



Volgens experts is 2.000 miljard dollar - ruim 1.600 miljard euro - extra nodig om de infrastructuur van de VS weer up-to-date te krijgen.


Op 23 mei 2013 stortte de Skagit River Bridge (Staat Washington) in door overbelasting.

De Amerikaanse infrastructuur verkeert in een belabberde staat.
De ingenieursvereniging ASCE deelt al jaren onvoldoendes uit.



Vooral in Pennsylvania, de staat waarin Pittsburgh ligt, is de lijst van de gebrekkige bruggen lang.
Je kunt ook simpelweg om je heen kijken. Je ziet kraters in de wegen, of voelt ze als je auto erin terechtkomt.



Je beklaagt je over de vervallen metrostations en de vertraagde, overvolle metrostellen in de wereldstad New York.
Je hoort over ontspoorde treinen en met lood vergiftigde drinkwaterpijpen in Flint, Michigan.




Pennsylvania zit vol ongeduld te wachten op extra geld.
Van de kleine bruggen in de staat, die door de gemeentebesturen worden beheerd, is bijna een derde afgeschreven.
En de Liberty Bridge mag dan weer even mee kunnen, ze was eigenlijk beter vervangen geworden, meent Kaplan.


Liberty Bridge 27 Maart 1928
De Greenfield bridge werd in 2015 na 98 jaar gesloopt.

« Laatst bewerkt op: di/13/feb/2018 : 11 : 15 door Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 6054
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #2273 Gepost op: di/13/feb/2018 : 13 : 15 »
Drilling ship explosion and fire killed 5, 15 injured, 2 missing, India





Feb. 13, 2018
 
Kochi, Feb 13 (UNI) In a tragic incident, five labourers were killed and three others injured when a fire broke out on-board Sagar Bhushan, a ship owned by the Oil and Natural Gas Corporation (ONGC), which was undergoing repair works at the Cochin Shipyard here on Tuesday.

According to police sources, the incident took place when the workers were engaged in the water tank of the ship.

The exploratory drill ship of the ONGC was berthed at the yard for its maintenance and repairing, the sources added.

Read more at http://www.uniindia.com/news/states/five-killed-three-injured-in-fire-incident-onboard-a-ship/1136868.html#C12CHhEfs4C5pS6R.99

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 6054
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #2274 Gepost op: di/13/feb/2018 : 16 : 46 »
Cruiserederijen mijden Rotterdams droogdok  :smilie_character_police:

Grote cruiserederijen mijden het grootste droogdok van Europa.
Dat dok ligt in Rotterdam, maar door een affaire in 2014 komen rederijen niet meer naar de havenstad uit angst voor forse boetes.
Dat schrijft het Financieele Dagblad.


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 6054
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #2275 Gepost op: di/13/feb/2018 : 16 : 56 »
China start met bouw van 's werelds grootste testsite voor zelfvarende schepen

China is de bouw gestart voor 's werelds grootste testsite voor zelfvarende schepen.
Dat melden de staatsmedia vandaag.


Zhuhai in de Zuid-Chinese Zee.


Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 6054
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #2276 Gepost op: di/13/feb/2018 : 19 : 49 »
ECT stopt met somberen en neemt weer mensen aan

Bij de Rotterdamse containerterminal ECT heeft somberheid plaatsgemaakt voor optimisme.
Door de verwachte volumegroei in de containeroverslag is het concern voor het eerst sinds 2008 weer op zoek naar operationeel personeel.



Het bedrijf wil honderd medewerkers werven voor de afhandeling van schepen, meldde het dinsdag.
Die aankondiging staat in schril contrast met de pessimistische uitlatingen van het concern in de afgelopen jaren.

'De volumes zijn goed. En de economie groeit', aldus een woordvoerder in een korte toelichting.
Ceo Leo Ruijs zegt in een verklaring 'weer aan de toekomst te bouwen'.
Naast honderd nieuwe vaste medewerkers zoekt ECT ook 75 vakantiemedewerkers voor de komende zomervakantieperiode.



De oudste en grootste containerterminal in Rotterdam vreesde na de komst van twee nieuwe terminals
op de Tweede Maasvlakte nog voor overcapaciteit in de containeroverslag en voor het verlies van lading.


De Delta-terminal van ECT op de Rotterdamse Maasvlakte.

Tot 2015 was ECT bijna-monopolist in de Rotterdamse containeroverslag.
Met de ingebruikname van nieuwe terminals van APMT en RWG werd de containercapaciteit op de Maasvlakte met 40% uitgebreid.
De uitbreiding leidde tot een rechtszaak tegen het Havenbedrijf Rotterdam (HbR), maar de havenbeheerder trof een regeling
met de aandeelhouder van ECT, Hutchison Port Holdings.



De visie van ECT leek in eerste instantie bewaarheid te worden, zeker toen in 2016 het containerverkeer in Rotterdam
slechts met een schamele 1,2% steeg.
Dat kwam door minder exportgroei van China en verlies van marktaandeel aan Antwerpen.



Maar over 2017 is de containeroverslag in de Rotterdamse haven weer flink gestegen.
Havenbedrijf Rotterdam, dat donderdag de definitieve overslagcijfers bekendmaakt, zei eerder uit te gaan van een toename met 10%.
'Een fenomenaal herstel', aldus ceo Allard Castelein van HbR in december.

Rotterdam is goed weggekomen met de nieuwe vaarschema's die vorig jaar ingingen.
Die waren het gevolg van een herschikking van de samenwerkingsverbanden tussen grote containerrederijen,
die weer voortkwam uit het grote aantal fusies en overnames in de sector, de afgelopen jaren.
Rotterdam heeft veel meer verkeer naar zich toe kunnen trekken waarbij lading van grote schepen wordt overgeslagen naar kleinere schepen.



Die ommekeer heeft bij ECT tot meer vertrouwen geleid. 'Met het werven van zoveel nieuwe medewerkers
spreken we uit dat we vertrouwen hebben in onze klanten, de ontwikkelingen in de markt en in ons eigen bedrijf', aldus ceo Ruijs.



Ook APM Terminals in Rotterdam is al enige tijd op zoek naar personeel.
Volgens directeur Pieter Hartog zijn er tachtig mensen nodig.

De arbeidsmarktontwikkelingen zetten de zorgen van de vakbonden wel in een ander perspectief, aldus Hartog.
Vakbond FNV Havens verwachtte dat er over een termijn van enkele jaren zeker 700 banen zouden verdwijnen in de sector.
Medio 2016 leidde dat tot een sociaal akkoord met de grote drie terminalbedrijven, waarbij een baangarantie werd gegeven tot juli 2020.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 6054
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #2277 Gepost op: wo/14/feb/2018 : 10 : 13 »
Museumwerf trots op resultaat hijsklus drie schepen

13 februari 2018
 
Museumwerf Vreeswijk aan de Wierselaan is supertrots op het resultaat van het hijsspektakel gisteren op de werf.
Drie bijzondere schepen werden verplaatst: de heve-aak Christina, de Westlander Voorwaarts en de Utrechtse praam Simone.
Voor de stoelendans zette de firma J. Brouwer & Zn. een enorme kraanwagen in, een vierhonderdtonner.
Vanaf de overkant, op de Prins Hendriklaan, waren de hijsactiviteiten goed te volgen. En dat deden veel nieuwsgierigen.



De hijspartij was nodig voor de restauratie van de erfgoedprojecten Christina en Simone.
Beide schepen hebben een eigen verhaal. De Christina maakte deel uit van de oude Vreeswijkse zandwinningsvloot.
De heve-aak behoort daarmee tot het cultuurhistorisch erfgoed van het oude schippersdorp.
Na schenking aan de Museumwerf een paar jaar geleden, keerde de Christina terug naar huis.



Voor het scheepje moeten de eerste plannen nog worden gemaakt.
De eerste stap richting behoud is de verplaatsing naar een plek waar aan het schip kan worden gewerkt.
Op het terrein van Museumwerf Vreeswijk, langs de Vaartse Rijn, staat de Voorwaarts.
Deze Westlander is daar een aantal jaren terug gerestaureerd. Er is een definitieve plek op het werfterrein vrijgemaakt.
Op de plaats van de Voorwaarts moet de heve-aak Christina komen. Dit nog als woonboot opgebouwde schip ligt voor de kade in het water.
Even verderop, op dezelfde kade, wacht de Utrechtse praam Simone die ook wordt verplaatst.



Het verplaatsen door de lucht is een ingewikkelde klus. De langwerpige schepen zijn lastige objecten om te hijsen.
Zeker als ze in de lucht moeten worden gedraaid. Daarnaast vindt het hijswerk plaats in de directe nabijheid van bebouwing.
Ook kan de kraanwagen niet overal even dichtbij worden opgesteld en staat de oude vastgezette kraan van de Museumwerf in de weg.

« Laatst bewerkt op: wo/14/feb/2018 : 10 : 15 door Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 6054
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #2278 Gepost op: wo/14/feb/2018 : 10 : 17 »
Sea Patris mag Zeebrugge verlaten



De Sea Patris, het schip van de Griekse rederij MCCL, mag vandaag wellicht de haven van Zeebrugge verlaten.
Het schip lag sinds eind januari aan de ketting omdat het loon van de de 23 bemanningsleden
gedurende maanden niet was uitbetaald en omwille van inbreuken op de scheepveilgheid.
Intussen zijn de lonen betaald en is het schip opnieuw gekeurd.  De Sea Patris vaart onder Panamese vlag en vervoert auto's.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Berichten: 6054
  • Geslacht: Man
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reactie #2279 Gepost op: wo/14/feb/2018 : 10 : 32 »



Archiefbeeld van een boorplatform nabij Larnaca

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.