Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 175044 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2440 on: Mon/12/Mar/2018 : 17 : 42 »
Reddingsoperatie voor schip in nood in haven Arnhem

ARNHEM - In de Nieuwe Haven in Arnhem is maandagmiddag een operatie gaande
om een vrachtschip te redden dat water heeft gemaakt.
De brandweer is al enige uren bezig het leeg te pompen, een particulier bedrijf moet het nadien bergen
 


Volgens een woordvoerster van de brandweer raakte het vrachtschip
De Kilstroom in de problemen toen het, met een lading kunstmest aan boord, de bocht van de haven richting de Pleybrug nam.
Het zou averij hebben opgelopen, maar nog niet duidelijk is waar en waardoor.

Wel is duidelijk dat het schip water maakt, reden waarom de brandweer met veel mensen en materiaal uitrukte om het leeg te pompen.
Als dat is gebeurd, wordt een particulier bedrijf ingeschakeld dat het schip naar het dok moet verslepen en daar van zijn lading moet ontdoen.
Duikers moeten dan ook onderzoek welke beschadiging het schip heeft opgelopen.

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2441 on: Tue/13/Mar/2018 : 12 : 10 »
Belgische schepen in moeilijke gebieden worden permanent beveiligd

Belgische schepen die door gevaarlijke gebieden moeten varen, zullen voortaan permanent opgevolgd en beveiligd worden.
Vooral in Syrië, Jemen en de Golf van Guinee zijn de gevaren reëel.
Staatssecretaris voor de Noordzee Philippe De Backer heeft daarvoor de Cel voor Maritieme Beveiliging opgericht.



De cel Maritieme Beveilig is sinds vandaag actief. "Dagelijks varen Belgische schepen in terroristische hotspots.
Zij moeten 24/7 opgevolgd worden, zodat we snel kunnen schakelen als er iets verkeerd loopt.
We verliezen ze geen seconde uit het oog", aldus staatssecretaris voor de Noordzee Philippe De Backer (Open VLD).

Dagelijks werken er 5.450 mensen aan boord van Belgische schepen.
Die schepen varen soms ook voorbij gevaarlijke hotspots zoals Jemen, Syrië en de Golf van Guinee.
Piraterij en kidnapping zijn er een dagelijkse dreiging.
Die cel bestaat uit vijf medewerkers die nauw zullen samenwerken met de douane, het leger,
de scheepvaartpolitie en het Centrum voor Cybersecurity.



De kapitein op het schip zal ook een zogenaamd 'Silent Alarm' kunnen activeren,
een stil alarm bij een eventuele aanval van piraten en/of terroristen.
"Een Belgisch schip in een gevarenzone wordt beschouwd als een patiënt op intensieve zorgen:
het wordt continu opgevolgd en gemonitord tot alle risico's geweken zijn.
Via satelliet surveillance, een noodnummer dat 24/7 bemand is, een nieuw scherm dat realtime informatie geeft
wie zich waar bevindt verliezen we onze Belgische schepen geen minuut uit het oog", aldus De Backer.
« Last Edit: Tue/13/Mar/2018 : 12 : 12 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2442 on: Tue/13/Mar/2018 : 12 : 34 »
Vijf doden door brand Maersk Honam,

Smit en Ardent gaan bergen.


SALALAH/MUMBAI 13 MAART 2018, 11:00

De menselijke resten van drie van de vier vermiste opvarenden van de ULCS Maersk Honam
zijn maandag 12 maart gevonden op het containerschip.
Rederij Maersk Line gaat ervan uit dat ook de vierde vermiste het leven liet bij de brand die vier dagen woedde op de Arabische Zee.
Dat brengt het dodental van de ramp op vijf.


Nieuwe foto’s laten zien dat vrijwel alle containers in de voorsectie van het schip
zijn weggesmolten door de brand die er vier dagen woedde. (Foto Indian Coast Guard)


De Indiase Coast Guard kreeg de brand op de ULCS Maersk Honam vrijdag 9 maart onder controle.
Foto's laten zien dat vrijwel alle containers in de voorsectie van het schip zijn weggesmolten.
De brug op het middenschip bleef gespaard. Smit Salvage en Ardent hebben opdracht gekregen voor de berging.
 


Het vorig jaar in de vaart gekomen Ultra Large Container Ship Maersk Honam
(353,02m x 53.5m, 125.621 dwt en 15.282 teu, bouwjaar 2017), één van de grootste containerschepen ter wereld,
vaart onder de vlag van Singapore en was onderweg van Singapore naar Suez.
De 27 bemanningsleden zijn afkomstig uit India (13), de Filipijnen (9),
Roemenie (1), Zuid-Afrika (1), Thailand (2) en het Verenigd Koninkrijk (1).



De zware brand op het met 7.860 containers geladen schip, brak dinsdag 6 maart om 15:20 uur uit in de Arabisch Zee,
900 nautisch mijl zuid-oost van Salalah (Oman) en 800 mijl van Mumbai.
De bemanning slaagde er dinsdagavond niet in zelf het vuur te blussen en sloeg alarm.
Om 18:30 stapten 23 bemanningsleden over op de in de buurt varende ALS Ceres.

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=5yCaSvclDuM

Maersk Line sprak donderdag in een eerste nieuwsupdate van ‘a serious fire in a cargo hold' en noemde de situatie ‘zeer kritiek'.
De rederij stuurde vijf containerschepen richting de Maersk Honam om te helpen bij de ‘search and rescue',
onder coördinatie van de Mærsk Mc-Kinney Møller.
De Indian Coast Guard was als eerste met de blusboot Shoor ter plaatse en kreeg vrijdag versterking van de offshore suppliers
CSC Nelson en Maersk Involver.



Een Thais bemanningslid van de Maersk Honam bezweek een dag na het uitbreken van de brand aan zijn verwondingen.
Hij was één van de 23 opvarenden die van de brandende Maersk Honam konden worden geëvacueerd.
De ALS Ceres zette ze vrijdag in Cochin (Zuid-India) aan land voor verdere opvang.
Twee van de geëvacueerden, die dringend medische zorg nodig hadden, waren al met een Indiaas marinevaartuig vooruit gesneld.



De ladingeigenaren waren geïnformeerd, volgens een enkel zinnetje in een eerste nieuwsupdate van de Maersk-directie.
De nadruk in de updates lag dagenlang op de vermisten en hun verwanten. Het overlijden van de eerste collega gaf een klap.
‘Dat maakt het allemaal nog erger.
Iedereen bij Maersk is er door aangedaan', zei rederijdirecteur Søren Toft. ‘Hope is fading', meldde hij een dag later over de vier vermisten,
toen het schip nog steeds brandde. Niemand kon erbij. De rederij stond in nauw contact met de families.



Toft, maandag na het vinden van de stoffelijke resten van de drie collega's:
‘Our most heartfelt condolences go out to families of our deceased colleagues.
We share their sorrow and do our outmost to support them in this devastating time.'
Aan boord wordt grondig verder gezocht, maar de ‘search and rescue' door schepen in de omgeving is gestopt.



De meesten van de 22 geëvacueerde bemanningsleden hebben na behandeling
het ziekenhuis verlaten en worden eerdaags met hun familie verenigd.
De Indiase zeevaartpolitie heeft ze allemaal gehoord voor een routine onderzoek naar het ongeval.
De Maersk-directie kondigt een diepgaand onderzoek aan naar de oorzaak van de brand en de invloed ervan op schip en lading.



Volgens de Maersk-directie was het maandag nog te vroeg om de oorzaak van de brand vast te stellen.
Waardering werd uitgesproken voor de inzet van de lokale Indiase autoriteiten.
‘We moeten nu het bergingsteam z'n werk laten doen', aldus de update van Maersk Line.
De berging is in handen van Smit Salvage en Ardent, in nauwe samenwerking met een eigen technisch team van Maersk in Salalah.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2443 on: Tue/13/Mar/2018 : 21 : 28 »
Wéér een schip vast in vaargeul bij Rilland

RILLAND – Op dinsdag 13 maart is omstreeks 18:55 uur wederom een schip vastgelopen in de Westerschelde bij Rilland.



Deze keer betrof het de belgische tanker ”Patmos”. Aangezien het om 19:10 uur laag water is op de Westerschelde bij Rilland,
word verwacht dat het nog een geruime tijd kan duren voor de tanker los kan komen.
Of het schip geladen is en de eventuele inhoud hiervan, is niet bekend.

Op dit moment kan het overige scheepvaartverkeer nog passeren.
« Last Edit: Tue/13/Mar/2018 : 21 : 30 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2444 on: Thu/15/Mar/2018 : 09 : 59 »
Schip vaart stuurhut kapot tegen Maximabrug

Gisteren, 13:22

Een boot is woensdagmiddag tegen de Konining Maximabrug gevaren in Alphen aan den Rijn.
De stuurhut van het schip ging er door het ongeval af.



De schipper is door de ambulancedienst gecontroleerd, maar bleek ongedeerd.
De schade aan de boot is echter groot.



De provincie zal onderzoek doen naar het ongeval.
Daarbij wordt ook gekeken of de brug schade heeft opgelopen.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2445 on: Thu/15/Mar/2018 : 10 : 07 »
Verrassing: cruiseschip is al in de Eemshaven

WOENSDAG 14 MAART 2018

Hij werd donderdagochtend om 06:00 uur pas verwacht, maar het 334 meter lange cruiseschip
Norwegian Bliss heeft de Eemshaven nu al bereikt.
Dat bevestigt een medewerker van de havendienst.

'Misschien is het plan gewijzigd, maar het schip is dus al in de buurt.
Vanaf de pier heb je er al een heel mooi uitzicht op.'



Het enorme schip vertrok dinsdag uit het Duitse Papenburg om via Emden naar de Eemshaven te varen.
Een sleepboot van de havendienst zorgt er vandaag (dus gisteren)
rond 16:00 uur voor dat het schip veilig de Julianahaven binnen vaart.



Daar wordt vervolgens een stabiliteitstest gedaan.
De Norwegian Bliss is 334 meter lang en 41,4 meter breed.
Het schip telt 2.034 cabines en biedt plaats aan 3.998 passagiers.



Voorlopig blijft de Norwegian Bliss in de Eemshaven liggen.
Op 19 april wordt het schip in Bremerhaven officieel overhandigd aan de rederij.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2446 on: Thu/15/Mar/2018 : 10 : 15 »
Sea Pioneer verkocht, bemanning kan naar huis  :yahoo:

Sinds 6 december ligt het 170 meter lange schip voor anker in de Amsterdamse haven.
De bemanning van de Sea Pioneer, de olietanker die al ruim drie maanden
in de haven aan de ketting ligt kan naar huis: het schip is verkocht.



Het beviel ze inmiddels wel in Amsterdam. Na de problemen in de eerste anderhalve maand -
toen de crew zonder salaris vastzat op het 170 meter lange schip, waar de verwarming was uitgeschakeld
en het warm water op rantsoen was - verbeterden de omstandigheden snel.

De havendominee trok aan de bel, en de havengemeenschap schoot onder andere te hulp met kleding, wifi en uitstapjes.
Nu kan de nog 11-koppige bemanning - 7 zeelieden vertrokken al - zich gereedmaken
voor vertrek naar huis op de Filipijnen of in Pakistan, of naar zee op een ander schip.
De Sea Pioneer is namelijk verkocht op een executieveiling voor 9.950.000 Amerikaanse dollar, 8 miljoen euro.



Het schip lag aan de ketting vanwege een schuld van bijna 11 miljoen euro
Daarmee komt, als de verkoop helemaal is afgerond, een eind aan het beslag dat op 6 december op het schip werd gelegd.
Toen liet een Amerikaanse schuldeiser van de in Griekenland gevestigde scheepseigenaar Bondi Ship Holding
het schip aan de ketting leggen vanwege een schuld van bijna 11 miljoen euro.

Het is niet bekend hoelang de overdacht zal duren en wanneer het schip uitvaart.
In theorie is het mogelijk dat de nieuwe eigenaar de contracten van de huidige bemanning overneemt, maar dat is onwaarschijnlijk.
Waarschijnlijk zal de nieuwe eigenaar een eigen bemanning invliegen.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2447 on: Thu/15/Mar/2018 : 10 : 24 »
Val van Rijnkade Mannheim kost 17-jarige matroos het leven.

MANNHEIM [UPDATE] 14 MAART 2018, 17:00

Een 17-jarige Nederlandse matroos is dinsdagavond 13 maart de Rijn bij Mannheim in gefietst en overleden.
Dat heeft de politie van Mannheim woensdag bekendgemaakt.
Hij viel van de kademuur ongeveer vijf meter omlaag en kwam terecht op de bolder van een afgemeerd Nederlands schip.



De matroos werkte op een ander schip dat in de Handelshafen lag en ging op de fiets een zak chips halen.
Tegen 18.45 uur reed hij op een verbindingsweg die parallel aan de Rheinkaistrasse loopt.
Volgens de politie is zijn wiel toen vermoedelijk in de spoorrails van een havenkraan blijven haken,
waardoor hij de controle over zijn fiets verloor.

‘We hoorden een knal', zegt een 27-jarig bemanningslid* van het schip waarop de matroos terecht kwam.
Hij wil niet met z'n naam in de krant. ‘We waren net klaar met eten en waren aan het afruimen.
We zijn naar buiten gegaan en zagen een spatbord van een fiets in het gangboord liggen.
We kwamen er vrij snel achter dat er iemand in het water lag en zijn er naar toe gerend. Een jonge knul, niet aanspreekbaar.



‘We hebben geprobeerd om hem uit het water te halen, maar dat lukte niet.
Wij denken dat hij bij de val zijn nek heeft gebroken, bewusteloos is geraakt en al vrij snel na de val is overleden.
We hebben meteen de reddingsdiensten gealarmeerd en vervolgens hebben we hem om beurten
nog wel een half uur aan zijn jas vastgehouden, maar we hielden hem echt niet meer.
De reddingsdiensten vonden hem uiteindelijk vlak bij zijn mountainbike in het water, hij was gelukkig niet door de stroming meegepakt.
Daar waren we heel bang voor. Wij zijn er aan boord nog steeds allemaal kapot van.'



De brandweer heeft het lichaam geborgen.
De politie noemt het een tragisch ongeluk en heeft de zaak nog in onderzoek.
Er zijn geen aanwijzingen dat hij alcohol had gedronken.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2448 on: Thu/15/Mar/2018 : 10 : 31 »
Janneke Brouwer: Gered op de Stille Oceaan

Een Nederlandse zeilster, Janneke Brouwer, die op de Stille Oceaan werd gered,
na problemen met beide roeren aan boord van Taya.
Op Facebook werd hevig gespeculeerd over wat er gebeurd zou kunnen zijn.
Hier het hele verhaal compleet met foto,s en video.


https://www.zeilen.nl/nieuws/actueel/janneke-brouwer-gered-op-de-stille-oceaan/

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2449 on: Thu/15/Mar/2018 : 10 : 39 »
Zeeuws vissersschip aan Franse ketting: 'zwaar overtrokken'

De viskotter Arnemuiden 14 ligt sinds dinsdag in Duinkerken aan de ketting.
De maaswijdte van de netten was te klein. Joop Siereveld, eigenaar van het schip, vindt het 'zwaar overtrokken'.

Siereveld was niet aan boord toen het aan de ketting werd gelegd.
Hij hoorde het nieuws via de vader van de schipper, die door zijn zoon was gebeld. "Ik was niet blij", drukt hij zich zachtjes uit.
De viskotter was dinsdag aan het vissen voor de Franse kust toen ze werden gecontroleerd.



"De maaswijdte aan de ingang van het net was goed. Dat is het belangrijkste.
Maar aan de onderkant, waar een netwerk aan lappen het net moet beschermen was het iets te nauw", volgens Siereveld.
"Maar daar komt de vis helemaal niet terecht en ondermaatse vis kan gewoon weg."

De lading van het schip is in beslag genomen en wordt geveild. De opbrengst komt ten goede aan de Franse staat.
Daarnaast moet Siereveld ook een boete betalen van maximaal 22.000 euro.
"Een rechter komt een dezer dagen langs en bepaalt dan de hoogte van de boete.
Die we dan ter plekke cash moeten betalen", legt Sierveld uit.

Er zijn collega-vissers die niet meer durven te vissen in Frankrijk, omdat controleurs zoeken totdat ze iets vinden."
Joop Siereveld
Als hij de maximumboete moet betalen, hoeft hij de deuren van zijn bedrijf nog niet te sluiten. Maar de schade is groter dan dat.
"We zijn de vangst kwijt en de mannen verdienen nu niks." De bemanningsleden zijn zogenoemde deelvissers.
Wat betekent dat ze meedelen in de opbrengst van de lading.
Nu die lading is afgepakt verdienen ze niks, legt Siereveld uit.

"Het is een kleine overtreding en om daar het schip zolang voor aan de ketting te leggen is absurd",
maar nu bezwaar gaan maken heeft volgens Siereveld geen zin.
"Met een legertje ophef gaan maken in Duinkerken heeft geen zin. We zijn overgeleverd aan de Franse autoriteiten."
Hij gaat wel bezwaar aantekenen zodra de boete betaald is.
Siereveld zijn eerste prioriteit is nu om het schip zo snel mogelijk vrij te krijgen.

Siereveld voegt er nog aan toe dat de Franse wateren niet meer populair zijn onder de Nederlandse vissers.
"Je moet best een beetje lef hebben om daar nu nog te vissen.
Er zijn collega-vissers die niet meer durven te vissen in Frankrijk, omdat controleurs zoeken totdat ze iets vinden."
Terwijl, volgens Siereveld, Franse niet of nauwelijks worden gecontroleerd.


De Arnemuiden 7 in Vlissingen nadat de bemanning in augustus was aangehouden.

Het is niet de eerste keer dat de familie Siereveld problemen heeft met de autoriteiten.
In augustus nog werd de volledige bemanning van hun andere kotter, de Arnemuiden 7, aangehouden.
Ze zouden inspecteurs van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit in gevaar gebracht hebben op zee.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.