Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 190065 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2630 on: Fri/13/Apr/2018 : 11 : 38 »
China wil mogelijk een militaire basis op Vanuatu
en dat zou een ‘game changer’ kunnen zijn voor de regio


Volgens Australische media wil China mogelijk een militaire basis vestigen op het eilandenrijk Vanuatu.
China en Vanuatu zouden daarover gesproken hebben.
Volgens Australische defensiemedewerkers wil Beijing dat er Chinese schepen op de eilanden kunnen aanmeren.



Vanuatu ontkent de geruchten. “We hebben geen interesse in militaire activiteiten”,
zegt de minister van Buitenlandse Zaken van de eilandengroep.



Ook een woordvoerder van de Chinese ambassade noemde het verhaal ‘belachelijk’.
Toch maken Australië en de Verenigde Staten zich al veel langer zorgen
over de militaire aanwezigheid van China in de Zuidelijke Stille Oceaan.



Vanuatu bestaat uit meer dan 80 eilanden tussen Fiji en Nieuw-Caledonië, bijna 2.000 kilometer uit de kust van Australië.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een militaire basis zich op de eilandengroep vestigt: in de Tweede Wereldoorlog was het leger van de Verenigde Staten er te vinden.

Volgens Rory Medcalf, hoofd van het National Security College aan de Australische National University, zou de vestiging
van een Chinese legerbasis op Vanuatu een paar verontrustende gevolgen met zich meebrengen.
“China zou plotseling meer invloed hebben op Australië”, schrijft hij in een rapport.
“En China zou de legerbasis van de Verenigde Staten op Guam kunnen overvleugelen.”



Ook de Australische minister-president Malcolm Turnbull mengt zich in de geruchten.
“We zouden ons grote zorgen maken om iedere vestiging van een militaire basis op één van onze buureilanden.”
Volgens de Australische oppositie zou de Chinese legerbasis een “game changer voor de regio en voor Australië zijn”.

De Australische minister van Buitenlandse Zaken Julie Bishop bezocht Vanuatu samen met prins Charles dit weekend.
Het was een diplomatiek bezoek, bedoeld om het belang van een vrij en internationaal systeem in het Engelse Gemenebest te laten zien.


De Britse prins Charles met Mao Tirsupe tijdens een bezoek aan Vanuatu op 7 april.

“Het is een feit dat China meer en meer investeert in activiteiten over de hele wereld”, zegt Bishop tegen de Australian Broadcasting Corp.
“Ik blijf er vertrouwen in hebben dat Australië de strategische partner van Vanuatu is.”

Beijing is van plan om honderden miljoenen dollars te investeren in ontwikkelingsfondsen voor Vanuatu, waar ongeveer 270.000 mensen wonen.
Ook betaalt China een nieuwe werf op het noordelijke eiland Espiritu Santo, dicht bij een internationale luchthaven die Beijing helpt te renoveren.



In diplomatieke kringen deden de investeringen in de scheepswerf wat wenkbrauwen fronzen.
In de haven kunnen natuurlijk cruiseschepen aanmeren, maar net zo goed marineschepen.
Dat zegt Jonathan Pryke, expert op het gebied van de eilandengroep, tegen The Herald.



En hier blijft het niet bij. China stemde ook in met de bouw van een nieuwe woning voor de minister-president
van Vanuatu en een gebouw voor het ministerie van Financiën.
Daarnaast betaalde het land mee aan het parlement van Vanuatu,
een congrescentrum, stadion en een school die waarschijnlijk de grootste onderwijsinstelling in de Zuidelijke Stille Oceaan wordt.




Lokale bewoners bij door een cycloon beschadigde huizen in maart 2015.

Al met al maakt de regio zich zorgen om de machtsuitbreiding van China, zegt Bates Gill, een Azië-expert, tegen de BBC.
De Verenigde Staten en Australië vergeleken de stappen van China in de Zuidelijke Stille Oceaan al met die in India,
waar Beijing heeft geholpen met de bouw van verschillende havens.

Opvallend: ook Sri Lanka, Pakistan, Myanmar, de Malediven en een aantal andere landen kregen hulp van China.
Iets waar India zich grote zorgen om maakt.

China maakt armere landen via schulden afhankelijk van hen.
Als een land de schuld niet kan terugbetalen, gebruikt Beijing dat als manier om voordelige relaties op te bouwen of om meer macht te krijgen.

Eerder dit jaar zei Richard V. Spencer, de Amerikaanse minister van Marine, dat China landen ‘met geld bewapent‘.
Volgens schattingen maken Chinese leningen de helft uit van de totale buitenlandse schuld van Vanuatu.
« Last Edit: Fri/13/Apr/2018 : 18 : 36 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2631 on: Fri/13/Apr/2018 : 13 : 46 »
Royal IHC levert snijkopzuigers en werkboten aan Egypte

Royal IHC heeft een grote order verworven van de Engineering Autoriteit van het Egyptische Ministerie van Defensie.
De scheepsbouwer gaat tien IHC Beaver® Cutter Suction Dredgers bouwen en levert tevens vijf Delta Multi Craft 1050 werkboten.



De order omvat ook drie drijvende IHC Multi-Booster-stations, die elk 895 kW aan stroom leveren,
evenals HDPE drijvende pijpleidingen (10 x 1.500 m).
Daarnaast biedt IHC een uitgebreid trainingspakket voor bemanning en personeel.

"De CSD's worden ingezet voor het onderhoud van de meren en waterwegen in Egypte", zegt Rogier Kalis, Area Sales Director Afrika.
"Zoals het verwijderen van overmatige sedimentatie en verdieping van waterwegen.
We zijn trots om bij te  kunnen dragen aan de duurzame ontwikkeling van de belangrijke maritieme infrastructuur van het land."

In oktober 2017 haalde Royal IHC al een grote bouworder binnen voor twee zware custom-build snijkopzuigers
voor de Suez Canal Authority in Egypte
:

http://www.maritiemnederland.com/nieuws/royal-ihc-bouwt-twee-snijkopzuigers-voor-suez-canal-authority/item2422
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2331
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2632 on: Fri/13/Apr/2018 : 19 : 11 »
 Wat plaats je veer veel
goede info Ron. Trump , brr😨😱😲

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2633 on: Sat/14/Apr/2018 : 11 : 24 »
Nederlands schip helpt 305 bootvluchtelingen voor kust van Libië
 
Een Nederlands schip van hulporganisatie Sea-Watch heeft vrijdagochtend twee boten met daarop 305 vluchtelingen
op zo'n twintig nautische mijlen van de kust van Libië van zee gehaald.
Volgens een woordvoerder van de organisatie werden de boten aangetroffen in stormachtig weer.
"De bootjes hadden het bij dit weer zeker niet lang gehouden."



Na goedkeuring door het Italiaanse reddings- en coördinatiecentrum is begonnen met de reddingsoperatie, zegt de woordvoerder.
"De mensen moesten voor hun veiligheid worden overgebracht naar een Spaans marineschip."
De vluchtelingen worden naar West-Sicilië gebracht.

Volgens de woordvoerder ging het naar omstandigheden goed met de mensen aan boord van de bootjes. Onder hen waren veel jonge kinderen. Sommige vluchtelingen zeggen dat ze probeerden voor de tweede keer de oversteek te maken, aldus de woordvoerder.

"Dat lijkt een nieuwe ontwikkeling te zijn.
Ze vertellen na ontdekking op zee eerst illegaal te zijn teruggebracht naar Libië en daar korte tijd vastgezet
en daarna tegen bepaalde prijzen weer op bootjes te zijn gezet."

Het Nederlandse schip voer vorige week donderdag vanuit de Maltese stad Valetta uit richting de Libische kust
voor een reddingsoperatie voor bootvluchtelingen.
De organisatie stelde eerder dat sprake is van een bijzondere missie, omdat het risico bestaat dat het schip aan de ketting wordt gelegd.

Recent werden door de Italiaanse autoriteiten al twee schepen van civiele reddingsorganisaties in beslag genomen, zei de woordvoerder toen.
Daarmee wil het land volgens hem vluchtelingen ontmoedigen om überhaupt aan de overtocht te beginnen.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2634 on: Sat/14/Apr/2018 : 11 : 30 »
Nieuw kraanschip vaart milieuvriendelijk,
maar heeft even veel vermogen als twee Formule 1-auto's


WERKENDAM -
68,40 meter lang en 11,40 meter breed is ie, het nieuwe schip van baggermaatschappij Van Oord.
Maar wat dit kraanschip vooral speciaal maakt, is dat het veel beter voor het milieu is dan zijn voorganger.
Een bedrijf met zijn grondleggers in Werkendam, het schip werd daarom ook naar het dorp vernoemd.



Het nieuwe schip van baggermaatschappij Van Oord zal enkel nog varen op LNG.
Dat is een vloeibaar gemaakt aardgas, met methaan als hoofdbestanddeel.
De belangrijkste reden is dat die brandstof een schoner alternatief is voor diesel.
De uitstoot van stikstofoxide en fijnstof vermindert daardoor enorm.

In de tank van 38 kubieke meter op het achterdek kan de Werkendam genoeg LNG aan boord opslaan
om 14 dagen te varen en te opereren zonder bij te tanken.
De inhoud van de tank is voldoende om 15 huishoudens een jaar lang van gas te voorzien.
De drie gasmotoren hebben bij elkaar even veel vermogen als twee Formule 1-auto’s.

Er zijn al veel veerboten die op LNG varen, maar er zijn in Nederland nog niet veel werkschepen met grote vermogens die de brandstof gebruiken.
“De eerste LNG-schepen worden nu in gebruik genomen en we verwachten dat er meer schepen op LNG gaan varen.
Internationaal zie je al meer voorbeelden maar ik denk dat ik kan stellen dat dit het eerste LNG-kraanschip in Nederland is”,
aldus Robert de Bruin, woordvoerder Van Oord.


De kraan kan 20.000 kilo optillen.

Niet alleen het gebruik van LNG is bijzonder. De Werkendam is het eerste schip dat gebruik maakt van de “ultracap”.
Die ultracaps zijn een soort batterij. Voor een groot werkschip als deze is het belangrijk dat het energieniveau constant blijft.
Tijdens het vieren bij hijs- of baggerwerkzaamheden en bij het laten zakken van de ankerpalen wekken de elektromotoren energie op.
De energie ontstaan uit overcapaciteit kan afgegeven worden wanneer extra capaciteit nodig is.


De Internationale waterbouwer heeft een hoofdkantoor in Rotterdam, maar familie Van Oord, de grondleggers van het bedrijf,
komt uit de regio rond de Biesbosch.
De keuze voor de naam van het schip was volgens de Bruin dan ook snel gemaakt:
“We hebben 4500 mensen in dienst en toch wonen er nog 80 in Werkendam.
Met onze roots hier in Brabant vinden we het symbolisch heel mooi om dit kraanschip de Werkendam te noemen.”

Het schip zal op alle grote rivieren in Nederland gaan werken. Ieder project heeft een andere grijper nodig.
De verschillende grijpers kunnen stenen plaatsen, grond overslaan of vaarwater uitdiepen.
De inhoud van de overslag- en baggergrijpers is 7,5 kubieke meters.
Dat is gelijk aan 90 kruiwagens. De kraan kan 20.000 kilo optillen.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2635 on: Sat/14/Apr/2018 : 11 : 37 »
Landverhuizershotel op de Wilhelminapier

In het voormalige kantoorgebouw van de Holland Amerika Lijn op de Wilhelminapier zit al 25 jaar Hotel New York.
De voorloper van de HAL, de Nederlandsche Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij (NASM) opent al in 1893 een hotel op de pier:
het Landverhuizershotel, officiële naam: NASM-hotel.

In de jaren negentig van de negentiende eeuw komt de migratie naar Amerika op gang.
Vooral mensen uit Oost- en Midden Europa zoeken hun geluk aan de andere kant van de oceaan.
De Nederlandsche Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij vervoert in die tijd vele duizenden mensen vanuit Rotterdam naar Amerika.

Die mensen verblijven voor de overtocht een tijdje in Rotterdam.
Ze zijn verspreid over de stad en betalen vaak hoge huren in logementen.
De NASM besluit tot het bouwen van een hotel op de pier waarvandaan de schepen vertrekken.



Rob Noordhoek van Museum Rotterdam: "Het heeft een aantal voordelen.
Ze kunnen een totaalpakket aanbieden, met vervoer naar Rotterdam, verblijf in de stad en de overtocht.
Bovendien kunnen ze zo de hygiëne van de mensen onder controle houden."
Landverhuizers worden in het hotel ontsmet.
Daardoor is er minder kans dat de Amerikaanse autoriteiten het schip zouden terugsturen vanwege ziektes aan boord.

Het NASM-hotel biedt bij de opening officieel plaats aan 900 gasten.
Noordhoek: "Uiteindelijk worden er ook barakken omheen gebouwd en zouden er wel eens het dubbele aantal mensen gehuisvest kunnen zijn."
Tussen 1875 en 1925 vertrekken bijna een miljoen mensen vanuit Rotterdam naar Amerika.
De stad is het centrum van de emigratie. In de jaren twintig beperkt Amerika de binnenkomst van nieuwkomers.
Daarmee komt er een einde aan de migratiestroom en aan de grote bron van inkomsten voor Rotterdam en de (inmiddels) Holland Amerika Lijn.

Het Landverhuizershotel op de Wilhelminapier verliest daardoor in de jaren dertig z'n functie.
In 1939, vlak voor de Tweede Wereldoorlog, wordt het nog wel gebruikt voor Duitse vluchtelingen,
mensen die nazi-Duitsland zijn ontvlucht en naar Amerika willen.
Na de oorlog wordt het pand gebruikt als schaftlokaal en komen er kantoren in van de ACL, de Atlantic Container Line.
Dat is een samenwerkingsverband waarin ook de HAL deelneemt.

Begin jaren zeventig wordt het Landverhuizershotel gesloopt.
Op de plek waar het heeft gestaan op de Wilhelminapier in nu de parkeerplaats tussen Hotel New York en het Fotomuseum.
De Cruiseterminal en Hotel New York herinneren nog aan de periode dat de landverhuizers via Rotterdam naar 'de nieuwe wereld' vertrokken.
"De Wilhelminapier heeft heel veel veranderingen doorgemaakt en je ziet er de geschiedenis van Rotterdam in weerspiegelt", zegt Rob Noordhoek.

"Het is dit jaar ook 25 jaar geleden dat Hotel New York is begonnen en dat vieren we met een grote tentoonstelling over de Wilhelminapier".
In de tentoonstelling wordt de geschiedenis van de pier verteld.
"Van de pioniers die lang geleden havens ontwikkelden op Zuid tot de durvers die er in 1993 in het niks een hotel durfden te beginnen".
De tentoonstelling is vanaf 4 mei te zien in Museum Rotterdam.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2636 on: Sat/14/Apr/2018 : 13 : 30 »
GEEN SCHEEPVAARTNIEUWS.
Vandaag even een geheel ander onderwerp er tussendoor.
Ikzelf heb met mijn gezin twee jaar in Thailand gewoond,en wil eens laten zien hoe de Thai hun Nieuwjaar viert,
en wat de bijkomende gevolgen zijn van te veel alcohol in het Thaise verkeer,waarin Thailand trouwens koploper is
met het hoogste aantal dodelijke slachtoffers per jaar.
Gemiddeld vallen er 75 doden per dag in het verkeer,en dan rekenen we de mensen
die later alsnog aan hun verwondingen overlijden niet mee.

Het Nieuwjaarsfeest duurt in veel steden 3 dagen (soms 7) en wordt Songkran genoemd,oftewel het waterfeest.
Vandaag wordt in Amsterdam het feest ook gevierd,alhoewel zonder water... :smilie_character_pipe:



Eerst een verslag uit de stad Pattaya waar ons gezin ook heeft gewoond.


DE SONGKRAN VIERINGEN IN THAILAND ZIJN NERGENS ZO LEUK EN GEZELLIG ALS IN PATTAYA,
ALDUS DE THAISE MEDIA




PATTAYA:- De Thaise media is vol lof over de stad Pattaya en haar omgeving inzake promoten van de “Wan Lai Viering” in deze kustplaats,
gisteren ging de eerste officiële dag van het traditionele Thaise Nieuwjaarsfeest van start,
waarbij uit heel het land vele Thaise maar ook expats kwamen om getuige te zijn van dit geweldige feest.



Een verslaggever van mopperde dat hij uren in de file stond om Pattaya te bereiken, maar eenmaal in de stad
was er helemaal geen doorkomen meer aan, alle wegen waten stampvol, zeker toen het feest eenmaal op volle gang kwam.



Maar de bijzondere lof was er wel voor de prachtige parade waarin de cultuur van de vier Thaise regio’s werd getoond.



De parade baande zich een weg door de stad en vervolgens over de Beach Road, waar duizenden vrolijke water spattende mensen
compleet uit hun dak gingen en de aankomst van de kleurrijke parade met water begroette.





« Last Edit: Sat/14/Apr/2018 : 13 : 52 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2637 on: Sat/14/Apr/2018 : 13 : 39 »
OP DE DERDE DAG VAN DE SONGKRAN VIERING
STEEG HET TOTAAL AANTAL DODELIJKE SLACHTOFFERS TOT 188


THAILAND:-

Terwijl de viering van het Songkran waterfestival vandaag voor de derde dag wordt voortgezet,
klom het dodental ten gevolge van de verkeersongevallen op snelwegen en secundaire wegen
op tot 188 dodelijke slachtoffers met 1.943 gewonden.



Gisteren op 13 april, kwamen er 86 mensen om het leven en raakte er 852 gewonde bij 820 voorgevallen verkeersongelukken

Het verkeersveiligheidscentrum verklaarde dat in drie dagen van de 7-daagse gevaarlijke periode van 11-17 april
van het Songkran-festival er 188 mensen waren omgekomen en 1.934 gewond.
Terwijl er zich afgelopen drie dagen (van 11 tot 13 April) totaal 1846 verkeersongelukken hebben voorgedaan.

De woordvoerder van de verkeerspolitie, majoor generaal Ekarak Limsangkart, hield weer hetzelfde riedeltje door te vertellen
dat rijden onder invloed de belangrijkste oorzaak van de meeste verkeersongevallen (47,56%) was,
gevolgd door te hard rijden (27,44%), en de meeste dodelijke ongevallen deden zich voor met motorfietsen namelijk 78,66%.



Hij zei dat 64,51% van de dodelijke ongevallen plaatsvond op rechte delen van wegen, 36,95% in landelijke wegen,
en 36,83% in provinciale snelwegen.

De meeste verkeersongevallen gebeuren tussen 16.01 – 20.00 uur en de leeftijd
van meeste verkeersslachtoffers lag tussen 30 en 39 jaar (29.02%).

Hij vertelde verder dat er in totaal 172.294 verkeersovertreders werden gearresteerd,
50.197 daarvan voor het niet dragen van een helm en 45.585 voor autorijden zonder rijbewijs.



Chiang Mai registreerde de hoogste totaal van ongevallengevallen, namelijk 65 stuks waarbij 70 personen een verwonding opliep.
De provincies Nakhon Ratchasima, Buriram en Phetchabun scoorden met het aantal dodelijke slachtoffers,
iedere provincie moest elk acht kruisjes in het grote verkeersboek noteren.



Bron: The Nation  http://englishnews.thaipbs.or.th/songkran-traffic-death-toll-climbs-188-3-days/
« Last Edit: Sat/14/Apr/2018 : 13 : 42 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2638 on: Sat/14/Apr/2018 : 14 : 21 »
Geschiedenis van het Loodswezen

Den Helder – Maarten Noot van de Helderse Historische Vereniging is zelf loods geweest.
Op woensdagavond 18 april en op dinsdagmiddag 1 mei geeft hij een lezing over de geschiedenis van de Loodsen op het Marsdiep.

Eeuwenlang was het Marsdiep een van de hoofdvaarwaters naar en van de Zuiderzeehavens en Amsterdam.
Veel schepen voeren van hier uit naar de Oostzee om hout te halen en de VOC-vloot voer er uit naar Indië.
In de 18e eeuw woonden er op Texel en in Den Helder wel 500 loodsen.
De opening van het Noordzeekanaal in 1876 maakte een eind aan die grote bedrijvigheid op de Rede.
Nu resteren nog een tiental loodsen die vanuit IJmuiden op afroep schepen beloodsen.



Maarten Noot zet zich al jarenlang in voor het behoud van de Helderse geschiedenis.
Dat deed hij als penningmeester, voorzitter en als lid van de Helderse Historische Vereniging.
Hij staat bekend als een autoriteit op het gebied van de Helderse historie en is een inspirerend spreker.

Hij is eindredacteur van het kwartaalblad “Levend Verleden” en van diverse boeken over de geschiedenis van Den Helder.
Ook heeft hij zich ingespannen voor digitalisering van de archieven, zodat de historische informatie voor iedereen vindbaar is.

Lezing over het Loodswezen in School 7, Keizersgracht 94 in Den Helder op woensdag 18 april aanvang 19.30 uur
en op dinsdagmiddag 1 mei aanvang 14.00 uur, toegang € 3,50 inclusief koffie/thee.
Aanmelden via www.kopgroepbibliotheken.nl of aan de balie.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Posts: 6620
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2639 on: Sat/14/Apr/2018 : 14 : 34 »
Rederij Vroon bereikt akkoord over reddingsplan

De van origine Zeeuwse rederij Vroon heeft met alle banken en schuldeisers een akkoord bereikt over de herstructurering van schulden.
Daarmee is de continuïteit van het familiebedrijf uit Breskens definitief veilig gesteld.



De rederij is de afgelopen jaren zwaar getroffen door de crisis in de offshoresector.



Vroon, dat in 2016 het hoofdkantoor verplaatste naar Breda, boekte in dat jaar een nettoverlies van € 170 mln
en kon niet langer aan zijn financiële verplichtingen voldoen. De kortlopende schulden waren opgelopen tot € 1,3 mrd.



Na overleg met de schuldeisers en financieel adviseurs besloot Vroon om per 31 december 2016 te stoppen met het aflossen van schulden.
De reder bleef wel de rentelasten betalen.

In het laatste kwartaal van 2016 werkte het bedrijf aan een herstructureringsplan,
dat in januari 2017 jaar aan alle schuldeisers werd gepresenteerd.
Een zogeheten kredietcomité met afgevaardigden van vijf banken bereikte vorig jaar juni al een principe-akkoord over het reddingsplan.



Het comité moest vervolgens over een definitief akkoord onderhandelen met zeventien andere banken en schuldeisers,
waaronder de drie Nederlandse grootbanken.
Dat is er nu gekomen, al moeten de gemaakte afspraken nog nader worden vastgelegd.
'Het heeft veel langer geduurd dan we gedacht hadden', zegt topman Coco Vroon. '
Het is voornamelijk een discussie tussen de banken geweest.
Maar het positieve is dat geen van de schuldeisers is afgehaakt.'



Evenals 2016 is ook 2017 verliesgevend geweest, geen verrassing gezien de grote problemen bij de reder.
Als uitvloeisel van het herstelplan heeft Vroon ook enkele kleinere bedrijfsonderdelen moeten afstoten.



Het bedrijf zegt nu nog een vloot van 200 schepen te exploiteren, met wereldwijd 3150 werknemers.
Daarvan werkt minder dan 10% aan wal.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.