Author Topic: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS  (Read 107919 times)

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Posts: 6437
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: GEEN SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2640 on: Sat/14/Apr/2018 : 14 : 50 »
Trump: ĎMission accomplishedí



Vandaag om 14:37

De bombardementen van de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk op SyriŽ lokken heel wat reacties uit.
De Amerikaanse president heeft op Twitter gereageerd met 'mission accomplished' of 'missie geslaagd'.

'Missie vervuld', zo heeft de Amerikaanse president Donald Trump zaterdagmiddag (onze tijd) getwitterd na aanvallen van zijn land,
Frankrjk en Groot-BrittanniŽ tegen SyriŽ als vergelding voor een veronderstelde gifgasaanval.


Lees verder: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180414_03462899
« Last Edit: Sat/14/Apr/2018 : 14 : 51 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2067
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2641 on: Sun/15/Apr/2018 : 12 : 30 »
Wat een feest daar in Thailand en toevallig zag ik er een reportage van op TV gisteren Ron.
In de zuidelijke provinties doe ze carnaval in Nederland maar dan wordt toch echt minder gereden want er zijn speciale drank controles. Malta lijkt een beetje op Thailand in deze.8 :cool:

Offline Hubertus

  • Hero Member
  • Posts: 2067
  • Gender: Male
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2642 on: Sun/15/Apr/2018 : 12 : 56 »
Vroon 200 schepen zeg , daar werd geinvesteerd Ron maar wat vandaag promising is bedrijfsmatig ,.kan door oorlog of
Millieu regels snel veranderen zoals bv dat pul vissen wat je onlangs uitlegde.In groningen bv verliezen veel.mensen werk in wat jaren lang een Nederlandse goudmijn was ten koste weer van de Limburgse kolenmijnen. 
Over dat ziek worden van asbest was ook weer rumoer oa op TV gisteren.  ZE willen een registratie t.b.v toekomstige zieken en de verjarings termijn op heffen I. P.v 30 jaar, maar...
de bewijzen he. Jij zal dit best met aandacht volgen maar ik gun je dat je dit bespaard blijft  beste kerel.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Posts: 6437
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2643 on: Thu/19/Apr/2018 : 15 : 47 »
Na een flinke trip van de afgelopen week ben ik er weer.
Mocht even het land van Bush bezoeken (28 uur) en ben weer blij om op Nederlandse bodem te staan.
Zie dat niemand anders wat scheepvaartnieuws in de tussentijd heeft geplaatst,
dus zal later dan ook wat nieuws van de afgelopen week opzoeken.


Rotra zet tweede schip in naar Rotterdam

16 april 2018

Container Terminal Doesburg (CTD), de binnenvaartoplossing van Rotra, voorziet met de inzet van een tweede
dedicated schip per direct in een dagelijkse afvaart.
Met het nieuwe schip gaat Container Terminal Doesburg van 2-3 afvaarten per week
naar een dagelijkse afvaart vanuit Doesburg naar Rotterdam v.v.



Dit als gevolg van een substantiŽle, continue volumetoename van het aantal containers dat het mag verzorgen voor een sterk groeiend aantal verladers. In haar 1e operationele jaar, sinds de start begin 2017, zijn 8400 TEU verscheept via de terminal in Doesburg.

Met een dagelijkse afvaart is CTD in staat nog efficiŽnter te plannen en transittijden te verkorten.
Daarbij kunnen voortaan extra containers verscheept worden die een kortere demurrage/detentievrije periode kennen.
Ook het 2e schip beschikt over reefer aansluitingen zodat reefercontainers tijdens het varen aangesloten kunnen worden.
Met de inzet van het nieuwe schip varen voortaan een klasse III en klasse IV schip dedicated voor Container Terminal Doesburg.

De logistieke samenwerking tussen Aviko en Container Terminal Doesburg ten behoeve van het containertransport
voor zowel de import als export heeft onder meer een nadrukkelijke bijdrage geleverd aan de stijging van het aantal TEU verscheept via CTD.
Met dit partnership en de verplaatsing van transport per truck naar transport per water zetten beide bedrijven,
naast gezamenlijke groei, in op verduurzaming van transport.

Per transport van 4 containers, verladen bij de Aviko vestiging in Steenderen, worden 2 vrachtwagenbewegingen naar Rotterdam geŽlimineerd.
Met het koppelen van in- en uitgaande stromen wordt efficiency verder geoptimaliseerd.
Een zelfde container wordt met deze planningsmethodiek en synergie van activiteiten voor zowel de import- als exportstroom ingezet.

Met name een goede interne afstemming tussen productie en logistiek bleken bij Aviko van groot belang.
De inzet van binnenvaart levert een jaarlijkse besparing op de CO2 footprint en ontlast de steeds drukker wordende wegen
waardoor het bijdraagt aan het oplossen van het steeds groter wordende congestieprobleem.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Posts: 6437
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2644 on: Thu/19/Apr/2018 : 16 : 03 »
Topnaziís en enorme goudschat?
Vondst U-3523 brengt waarheid boven water


Onderzoekers van het Deense zeeoorlogsmuseum hebben op de bodem van de Noordzee een opmerkelijke ontdekking gedaan.
Op 123 meter diepte ligt de vermiste U-3523, een Duitse duikboot waarvan werd aangenomen dat hooggeplaatste naziís
er na de Tweede Wereldoorlog mee naar Zuid-Amerika wilden vluchten.
Mogelijk zit het ding, naast omgekomen topnaziís, vol met goud.
De gezonken U-3523 ligt op 123 meter diepte, zo'n 18 kilometer voor de kust van Denemarken.



De ontdekking van de U-3523 werpt nieuw licht op de hardnekkige, maar nooit bewezen, geruchten dat hoofdrolspelers
van het nazi-regime na de ondergang van het Derde Rijk de wijk wilden nemen naar Zuid-Amerika.
Daarbij zou gebruik worden gemaakt van Hitlers nieuwste type XXI-onderzeeŽrs,
die speciaal waren ontworpen om langere tijd onder water te blijven.
Zuid-Amerika was voor de duikboten zeker haalbaar en de naziís wilden zo niet alleen zichzelf in veiligheid brengen,
maar ook hun aanzienlijke voorraad goud.


De U-3008 in dienst van de Amerikaanse marine in 1948, met een aangepaste verkenningstoren

Er werd altijd verondersteld dat de U-3523 was gekelderd door een Britse bommenwerper.
De B24 Liberator zou de onderzeeŽr op 6 mei 1945 hebben geraakt.
Het wrak werd alleen nooit gevonden en dat voedde de verhalen dat de Duitsers met hun kostbare lading toch de dans waren ontsprongen.
Het gerucht dat de U-3523 op de vlucht was en schatten aan boord had, werd gevoed doordat het schip uit Duitsland wegvoer
terwijl de oorlog al voorbij wasíí, zegt Gert Normann Andersen, directeur van het museum.


Doorsnede van een Duitse XXI-onderzeeŽr.

Het gegeven dat de schuit een moderne langeafstandsduikboot was, wakkerde de mythe verder aan,
net als het feit dat veel naziís Duitsland op het nippertje probeerden te ontvluchten.
,,Maar de onderzeeŽr was onderweg naar Noorwegen en niet naar Zuid-Amerikaíí, weet Andersen.
Hoewel een loslippige SSíer ooit tegen de Amerikaanse spionagedienst CIA vertelde dat Hitler en consorten in ArgentiniŽ zouden zitten,
is er nooit enig bewijs geleverd dat er daadwerkelijk hooggeplaatste naziís of kostbaarheden aan boord waren.

Nu de wetenschappers de U-3523 hebben gelokaliseerd, komt de waarheid wellicht boven water, schrijft The Sun.
De vindplaats, zoín achttien kilometer vanaf de noordelijkste Deense stad Skagen, komt op 14 kilometer na overeen
met de positie die de Britten 73 jaar geleden doorgaven.

De ontdekking bewijst ook dat de duikboot voor een bestemming in Zuid-Amerika wel een erg afwijkende route voer.
In het laatste telegram dat op 5 mei 1945 van de U-3523 werd verstuurd, wordt wel gesproken over 58 opvarenden
maar niet over hooggeplaatste figuren of kostbare lading.


Het schip ligt grotendeels onder het zand, maar de achtersteven steekt zo'n 20 meter boven de bodem uit

Het wrak van de U-3523 is voor duikers moeilijk toegankelijk, zo blijkt uit scans van de zeebodem.
De duikboot ligt op 123 meter diepte en de gehele voorzijde van het schip schuilt onder het Noordzeezand.
De achtersteven van de onderzeeŽr steekt 20 meter boven het zand uit.


Drie duikboten van het type XXI in de haven van Bergen, Noorwegen.
In het midden de U-2511


In totaal bouwden de Duitsers 118 duikboten van het type XXI, waarvan er slecht vier goed genoeg werden bevonden voor de strijd.
Daarvan werden er maar twee ingezet.
Geen van beide lukte het een vijandelijk schip tot zinken te brengen.
« Last Edit: Thu/19/Apr/2018 : 16 : 04 by Ron »
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Posts: 6437
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2645 on: Thu/19/Apr/2018 : 18 : 13 »
Queen Elizabeth II wordt luxehotel in Dubai

In Dubai is de Queen Elizabeth 2, ťťn van de meest beroemde schepen
uit de internationale cruisegeschiedenis, aan een tweede leven begonnen.



Het schip, dat tien jaar geleden zijn laatste tocht heeft gemaakt, is immers omgebouwd tot een drijvend hotel-restaurant
dat een nieuwe thuisbasis heeft gevonden in Mina Rashid, in de onmiddellijke omgeving van de Gold Souk van Dubai.



Een gedeelte van het drijvende hotel kon nu voor het publiek worden opengesteld. De officiŽle opening is voorzien voor de maand oktober.
Wanneer de aanpassingswerken volledig zijn voltooid, zal het schip aan de bezoekers onder meer dertien restaurants en bars kunnen aanbieden.

De Queen Elizabeth 2 maakte op het einde van de jaren zestig zijn eerste reis
en werd daarmee het absolute vlaggenschip van rederij Cunard Line.
Het schip zou gedurende vier decennia voor Cunard over de hele wereld varen.
In het logboek staan 806 transatlantische overtochten, 25 reizen rond de wereld en 1.408 individuele trips.



In totaal heeft het schip 5,6 miljoen nautische mijlen afgelegd. Daarbij werden 2,5 miljoen passagiers vervoerd.


In het begin van de jaren tachtig werd de Queen Elizabeth 2 door de Britse regering opgeŽist en bij de Falklands-oorlog
tegen ArgentiniŽ ingezet voor troepentransport.


Elf jaar geleden werd het schip voor een bedrag van 100 miljoen dollar verkocht aan PCFC Hotels, een staatsbedrijf uit Dubai.
De Queen Elizabeth 2 maakte daarbij nog een laatste reis naar Dubai, waar het schip de voorbije tien aangemeerd heeft gelegen
en geleidelijk aan tot een luxehotel werd omgebouwd



De nieuwe eigenaar zegt het originele karakter van het schip zoveel mogelijk te hebben willen bewaren,
maar dat kader op een moderne manier te hebben aangekleed en met de nieuwste technologieŽn te hebben uitgerust.
Wanneer de aanpassingswerken volledig zijn voltooid, zal het schip over dertien restaurants en bars kunnen beschikken.



Het drijvende hotel heeft volgens Hamza Mustafa, chief executive van PCFC Hotels, alle mogelijkheden
om een van de populairste toeristische attracties van Dubai te worden.
Hij wees erop dat in de ombouw en aankleding van het schip uiteindelijk meer dan 2,7 miljoen manuren moesten worden geÔnvesteerd.



In een interactieve QE Exhibition aan boord van het drijvende hotel krijgt de bezoeker een beeld over het leven aan boord
van het schip in de jaren zeventig en tachtig, toen de Queen Elizabeth 2 als een maritiem pionier op het gebied van design,
technologie en lifestyle werd bestempeld.



GeÔnteresseerden in een overnachting aan boord van het drijvende hotel krijgen een brede keuze aangeboden.
Voor een eenvoudige slaapcabine wordt een prijs van 150 dollar per nacht gevraagd.
Wie daarentegen voor de suites Queen Elizabeth of Queen Mary opteert,
moet rekening houden met een factuur van 15.000 dollar per overnachting.



Aan boord bevindt zich tevens een Britse pub.
Daar wordt, net zoals in de restaurants, alcohol geschonken, zoals ook het geval is in een groot aantal restaurants elders in Dubai.

De gokmachines van het schip zijn echter onklaar gemaakt.
Gokken is in Dubai illegaal en dat verbod geldt ook aan boord van het drijvende hotel.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Posts: 6437
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2646 on: Fri/20/Apr/2018 : 06 : 18 »
Schip verliest stuurhut bij aanvaring met brug

GISTEREN

In het Groningse Zuidhorn is aan het eind van de middag een binnenvaartschip tegen de brug over het kanaal gevaren.
Door de klap werd de stuurhut van het schip geslagen. De brug was op het moment van de aanvaring naar beneden.



Er raakte niemand gewond. Het scheepvaartverkeer op het Van Starkenborghkanaal was door het ongeluk korte tijd gestremd.
Het binnenvaartschip is door de schipper aan de oever gelegd.

Rijkswaterstaat heeft inmiddels vastgesteld dat de brug het nog doet.
Ook het wegverkeer kan gewoon over de brug rijden.
De oorzaak van het ongeluk wordt onderzocht.

In oktober kwam onder dezelfde brug een vrachtschip vast te zitten.
De afgelopen jaren ging het vaker mis op de vaarroute tussen Lemmer en Delfzijl, waar het Van Starkenborghkanaal onderdeel van is.
Volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat is het daar lastig varen voor de beroepsvaart.
"Er zijn 32 kleine bruggen die allemaal een andere afmeting kennen", zegt ze.



Begin dit jaar is een onderzoek afgerond naar de reeks botsingen tussen schepen en bruggen in Noord-Nederland.
Een van de conclusies was dat er niet ťťn oorzaak is aan te wijzen voor de aanvaringen.

Wel zei Rijkswaterstaat het aantal menselijke fouten te willen terugdringen.
"We hopen een gedragsverandering te bewerkstelligen", zei Willem Wouters van Rijkswaterstaat destijds tegen RTV Noord.
"We gaan schippers er onder meer op wijzen dat te hard varen geen zin heeft."
Ook wordt gekeken of het loont om de recreatievaart meer te scheiden van de beroepsvaart.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Posts: 6437
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2647 on: Fri/20/Apr/2018 : 06 : 21 »
Twee zwaargewonden door gasexplosie op jacht in Terherne

Gisteren

Aan boord van een plezierjacht in het Friese dorp Terherne heeft een gasexplosie plaatsgevonden.
Bij de ontploffing raakten twee mensen zwaargewond. Een van hen is in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.



Toen de ontploffing gebeurde, waren een man en vrouw aan boord van de motorboot.
Door de kracht van de explosie belandde de vrouw in het water.
Zij is door omstanders uit het water gehaald en met ernstige brandwonden naar het ziekenhuis gebracht.
De man is door de hulpdiensten van boord gehaald.

Na de ontploffing brak brand uit op het plezierjacht, dat bij het dorp aan het Sneekermeer lag.
De gasflessen die op de motorboot stonden, zijn door de brandweer verwijderd.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Posts: 6437
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2648 on: Fri/20/Apr/2018 : 07 : 10 »
Dar Mlodziezy komt morgen terug naar Antwerpen

Voor de elfde keer op rij organiseerde de Hogere Zeevaartschool de gezamenlijke zeestage
van haar eerstejaarsstudenten aan boord van de Dar Mlodziezy.



De Poolse driemaster vertrok op  zaterdag 24 maart  vanuit Antwerpen met een 121-koppige HZS-bemanning,
bestaande uit eerstejaarstudenten, coaches (oudere studenten) en instructeurs.
De Dar Mlodziezy deed onderweg de haven van Funchal (Madeira) aan.

Het stageschip zal morgen terug in Antwerpen aanmeren. Het prachtige schip wordt
om 14u verwacht aan Scheldekaai 19 (ter hoogte van het Zuiderterras)

De 'Dar' blijft zeker tot zaterdagochtend.  In de loop van de dag - het tijdstip staat nog niet vast - vertrekt het schip opnieuw met Poolse studenten.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Ron

  • Hero Member
  • Posts: 6437
  • Gender: Male
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
« Reply #2649 on: Sat/21/Apr/2018 : 06 : 32 »
ZEILSCHEPEN RAMMEN OPENSTAANDE BRUG N201 VREELAND, WEG DICHT



Twee zeilschepen hebben vrijdagmiddag een openstaande brug in Vreeland geramd.
De boten voeren over de Vecht toen zij de N201 wilden passeren.
De brug ging netjes open, maar een van de boten kwam vast te zitten in de breedte.
Het zwaard van het schip bleef hangen, maar het euvel werd snel opgelost.



Het twee schip ramde vervolgens met zijn mast het brugdek. De mast brak af en belandde op het dek.
Er raakte wonder boven wonder niemand gewond.
Wel kwam de boot vast te zitten en kwam met geen mogelijkheid los.



De N201 bij Vreeland is volledig afgesloten.
Verkeer wordt omgeleid, maar dat zorgt voor veel hinder en oponthoud in Loenen, Vreeland en Breukelen.
Naar verwachting is de boot rond 18:00 uur los en kan de brug weer dicht.
Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.