Author Topic: Re: MARITIEME VAARDAGEN/STORTEMELK  (Read 7185 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
Re: Re: POLLUX
« Reply #10 on: Tue/13/Dec/2016 : 13 : 38 »
"Ik zag twee beren het tij doen keren ........"

Onze Pollux-beren Willem Verdonk en Kees van Huisstede zijn erin
geslaagd om de, sinds afgelopen zomer, in een uitbaters-storm verkerende vrienden-club veilig naar rustig vaarwater te loodsen.
Hoe kwamen we in dit zware weer verzeild ?
Jan van Duivenboden heeft in 2006 met ontzettend veel inspanning en enthousiasme de "vrienden van de Pollux" van de scheepshelling doen glijden en de aanzet gegeven voor de jaarlijkse reŁnies en pikheets.
Helaas moest hij na de 7e reŁnie in 2012 om gezondheidsredenen het rustiger aan doen en nam Rinus Hessing het organiseren van de evenementen van hem over.
Na de 10e reŁnie in 2015 hebben Willem Verdonk en Kees van Huisstede op zijn verzoek het roer van hem overgenomen.
In al die jaren heeft de Pollux meerdere horeca-uitbaters meegemaakt.
Al deze uitbaters vonden het fijn om de Pollux-vrienden bij hun evenementen te mogen verwelkomen en voelden zich verbonden met ons maritiem gedachtengoed.
In januari 2015 kwam er een nieuwe uitbater en ging de Pollux voor groot onderhoud in het dok.
Conform de nieuwe horeca-opzet werden alle kenmerken van het matrozen-instituut en zijn attributen respectloos en radicaal verwijderd om plaats te maken voor een Indonesische uitstraling, een voorbode voor een andere weers-gesteldheid.
Wij zijn een vrienden-club en geen vereniging met contributie betalende leden.
Dit impliceert dat om onze evenementen voor iedereen betaalbaar te houden we afhankelijk zijn van sponsors, vrijwillige giften en een consumptie-korting van de uitbater in ruil voor regulier onderhoud.   
Afgelopen zomer werd duidelijk dat de inmiddels geinvesteerde 1500 uren onderhoudswerk van Willem en Kees door de uitbater van de Pollux-Pacific op geen enkele manier zichtbaar werd gewaardeerd en vaak tegengewerkt.
Van gereduceerde prijzen voor de reunie en pikheet was al helemaal geen sprake.
Het was duidelijk dat de uitbater geen enkele affiniteit had met de 75-jaar maritieme geschiedenis van de Pollux.
Genoeg is genoeg en dus tijd om het drijvend Indonesische restaurant te verlaten.
De vrienden van de Pollux zaten in zwaar weer maar gelukkig werd ons noodsignaal opgevangen door de reder van de ms-Stortemelk.
Al snel bleek dat hij van hetzelfde maritieme hout gesneden was en vooral zeer verheugd met het onderhouds kluswerk van Willem en Kees.
De varende pikheet van 29 oktober op de ms-Stortemelk werd vervolgens een enorm succes .
Voor het eerst werd er gevaren en liet de reder zijn waardering blijken met vriendelijke consumptie prijzen.
Als wij als maritieme vrienden ook in de toekomst onze evenementen willen blijven continueren en voor iedereen betaalbaar houden is een extra mannetje van harte welkom.
De ms-Stortemelk is een echt schip met een lengte van 38 m en uitgerust met een machinekamer waarin 2 Volvo Pentaís van 800 pk,
een plek schip waar ex-zeevarenden zich meteen thuis voelen om de handen uit de mouwen te steken. 
Wij laten toch als maritieme vrienden het beren-liedje niet eindigen met
                      "wij stonden erbij en keken er naar" ? 
Heb je ideeŽn, suggesties of vragen praat er dan eens met Willem en Kees over op de komende varende nieuwjaarsborrel van 21 januari.

Ik wens alle vrienden fijne feestdagen, een voorspoedig 2017 en een gezellige varende nieuwsjaarborrel.

Gerard Siteur (4233) (website beheer en vrienden registratie)

13 dec 2016. 

GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Offline Ron

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Wie verre reizen doet, kan veel verhalen.
« Reply #11 on: Tue/20/Dec/2016 : 20 : 43 »
11 sep 1957

http://in.beeldengeluid.nl/collectie/details/expressie/4314646/false/true

Filmpje van bezoek Prins Bernhard aan de Pollux 1956 KLIK:    

Zij die dansen
worden voor gek verklaard;
door hen
die de muziek niet horen.

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Zeelieden voelen zich overal thuis zeker bij ons
« Reply #12 on: Thu/29/Dec/2016 : 12 : 29 »
Forumnisten vrienden van de Pollux

Ter herinnering

Beste Maritieme Vrienden,

Zaterdag 21 januari 2017 houden we een nieuwjaars pikheet
 a.b van de m.s. Stortemelk

Het programma voor deze dag is :

12.30 uur inschepen op pier 14 achter het Centraal-Station.
13.00 uur vertrek en nieuwsjaars-toast  15.30 uur Stampot buffet.
17.00 uur terug aan pier 14 en ontschepen.
i.v.m. inkoop en organisatie wordt u verzocht zich voor 5 jan 2017  aan te melden bij:
Willem Verdonk: verdonk.willem.vito@gmail.com 
met opgave van het aantal personen en hun naam
en gelijktijdig  Ä7.50 per persoon over te maken op  rekening nr. NL14INGB0004947156 tnv W. Verdonk

Wij verheugen ons om met jullie het Maritieme-vrienden-jaar in te luiden:
Willem Verdonk (voorzitter en kasbeheer)
Kees van Huisstede (public-relations en ledencontact)
Wim Kuster Kroonvaarderscontact
Gerard Siteur (webbeheer en vriendenregistatie)

Pier 14 is links achter het Centraal-Station. Degenen die met de auto komen kunnen deze zoals gebruikelijk bij de NDSM IJ-kantine in Noord parkeren en nemen vervolgens de pont naar het Centraal-Centraal station. De vaartijd is 14 minuten zodat men de pont van 12:15 moet nemen om tijdig op de ms-Stortemelk in te schepen.

Degenen die met het openbaar vervoer komen kunnen direct op pier 14 inschepen.

PS  EEN IEDER IS WELKOM WEL OF GEEN POLLUX ACHTERGROND
« Last Edit: Fri/30/Dec/2016 : 11 : 00 by Coaster W. »
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #13 on: Mon/23/Jan/2017 : 17 : 36 »
Ik zal een paar fotootjes plaatsen van de Pollux reŁnie van zaterdag 21 januari, genomen door verschillende fotografen

Zaterdag 21 januari, een stralend zonnetje en 79 Pollux vrienden op steiger 14 voor een mooie vaardag, eerst richting de oude havens Oost, Java eiland, KNSM en Borneo eiland. Even de Rietlanden door en daarna richting de NDSM werf voor een saluut aan ons moederschip de Pollux, daarna richting IJmuiden, om 14.00 uur een welkomswoord van mij en daarna had Rob een prosecco proost voor alle Pollux vrienden. De stemming zat er goed in en om 15.30 uur had Kok Willem Hopman geassisteerd door zijn moeder Wil, 3 verschilende stampotten bereid, Zuurkool, Hutspot en Boerenkool en alles met een bal gehakt en een halve rook worst, Wiilem en Wil bedankt het was super lekker. Verder nog de bediening Andrea, Yury en HWTK Piet, Rob Aarnoudse de reder van de Stortemelk die zijn schip weer belangeloos aan ons ter beschikking had gesteld. Rob bedankt namens alle 79 deelnemers en als laatste Kapitein Jan voor de mooie route die hij had samen gesteld, Jan bedankt en tot de volgende vaart.

Willem Verdonk

Het schip de Stortemelk, dat tot 2012 de veerdienst voor de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) heeft gevaren en in 2014 moest stoppen van de overheid, is weer in de vaart. De Stortemelk heeft van 2009 tot 2012 voor de EVT de veerdienst tussen Harlingen en Terschelling gevaren. Maar de Stortemelk werd slachtoffer van de jarenlange veerbotenoorlog tussen de EVT en Rederij Doeksen. Bij het opheffen van de EVT kwam zij stil te liggen. Sinds 2012 sierde ze de kaders van de haven van West Terschelling. Het zoute water en het stilliggen eisten hun tol en ze ging zieltogend achteruit. Alleen de jeugd gebruikte haar nog in de zomer als springplank. In april 2015 heeft Rederij het IJ het schip naar Amsterdam gehaald om haar weer terug in de vaart te brengen. De nieuwe eigenaars zijn er grondig tegenaan gegaan, een complete make-over van zowel binnen als van buiten is het gevolg. Spik en span heeft ze 25 juli 2015 haar eerste proefvaart met succes doorstaan.

« Last Edit: Mon/23/Jan/2017 : 20 : 38 by Willem Visser »

Offline Jan Prins van Wijngaarden

• Hero Member
« Reply #14 on: Mon/23/Jan/2017 : 18 : 20 »
Schitterende foto's Willem, ik zie allemaal blije gezichten  :smilie_happy_thumbup:

Vriendelijke groet,
Jan

Offline Coaster W.

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Zeelieden voelen zich overal thuis zeker bij ons
« Reply #15 on: Mon/23/Jan/2017 : 19 : 05 »
Jan,

Ook jij had zo blij kunnen kijken en nog een lekkere hap in kunnen nemen.  MAAAAAAR
Jan je heb nog een kans houd 22 april maar vrij want dan houden we piheet aan boor van de Stortemelk. Waar de reis naar toe gaat is nog niet bekend dus monsterboekje mee nemen en natuurlijk een goed humeur want dat hebben wij altijd bij ons.

Grt Coaster
« Last Edit: Mon/23/Jan/2017 : 19 : 09 by Coaster W. »
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

Offline Jan Prins van Wijngaarden

• Hero Member
« Reply #16 on: Mon/23/Jan/2017 : 20 : 24 »
Tsja, Coaster, volgens mijn lieve vrouw  kijk ik altijd blij en had ik er graag als niet "Pollux Beer" bij willen zijn, om jullie nader te willen leren kennen en een lekkere hap mee te eten, maar ja, soms staan data voor gezellige evenementen al lang van te voren vast. Zo ook deze dag, 21 januari, de 42e verjaardag van mijn oudste zoon. ( Er zijn nog vier andere kids)

Ik houd 22 april in de gaten, maar kan helaas nog niets beloven......

Vriendelijke groet,
Jan
« Last Edit: Mon/23/Jan/2017 : 20 : 39 by Jan Prins van Wijngaarden »

Offline Hubertus

• Hero Member
« Reply #17 on: Tue/24/Jan/2017 : 16 : 43 »
Jan ook ik kan niks beloven want in Malta wonend is dit wat moeilijker en als ik eens een paar dagen in Nederland en/of Belgie (bij mijn dochter)
dan wordt ik vaak betrokken bij dingen die ik ook niet verwachtte. Leuke dingen wel maar je snapt wat ik bedoel. Ook ik wil graag weer eens met die
bubs mee en zeker als ik die gezellige foto's (bedankt daarvoor mannen) op forum zie. April de 22e is echter ook voor mij niet ondenkbaar dus ook ik hou het in de gaten.....Vrg....Hub in een vandaag en gisteren fris maar toch vaak zonnig Birzebugia. 

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #18 on: Sun/29/Jan/2017 : 12 : 01 »
In overleg met de organisatie is besloten om de oproep voor de 'Maritieme Vaardag'  nog even niet te plaatsen i.v..m. de planning, kosten en koerswijzigingen. De datum blijft wel 22 April 2017.

De nieuwe plaatsing zal omtrent de 10e maart worden.

Offline Willem Visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #19 on: Mon/ 6/Feb/2017 : 21 : 08 »
Vorige week waren Kees van Huisstede en Willem Verdonk weer druk bezig om schoon schip te maken aan boord van de Stortemelk.
Deze heren maken het mogelijk dat er op 22 april een "Varende Maritieme Reunie" georganiseerd word, waarbij ook leden van diverse forums welkom zijn, waaronder ook de leden van de Kroonvaarders uiteraard.
Alle lof voor deze heren, die 24 uur per week aan boord van de Stortemelk aan het werk zijn, om voor de "Vrienden van de Pollux" en ander oud Koopvaardij personeel een leuk uitstapje mogelijk te maken.
Zij hopen dan u 22 april te mogen verwelkomen aan boord van de Stortemelk.