Author Topic: Re: MARITIEME VAARDAGEN/STORTEMELK  (Read 11819 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Gerrit Hofmeijer

• Veel plezier bij de kroonvaarders
  • Administrator
  • Hero Member
  • Welkom bij de Kroonvaarders
    • kroonvaarders
Re: MARITIEME VAARDAGEN/STORTEMELK
« Reply #60 on: Mon/17/Jul/2017 : 23 : 41 »

Groetjes Gerrit Hofmeijer

Offline Ton Kompier †

• Administrator
  • Hero Member
  • Akimotos
« Reply #61 on: Mon/24/Jul/2017 : 20 : 20 »

Meestal aan boord te vinden een van de klussers, maar met mooie weer wil Kees van Huisstede ook wel de natuur in.
Nu een wandeling in het Gooi.
Ton

De zee is groot en ik ben niets.

Offline willem visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #62 on: Tue/15/May/2018 : 18 : 12 »
Als Pollux of Maritieme Vriend ontvang je per persoon 5 euro korting met kortingscode pollux18 op de verschillende vaartochten die Rederij het IJ dit seizoen organiseert.
Aanstaande maandag kun je bijvoorbeeld meevaren met de Pinkster Jazz op het IJ, een mooie vaartocht over het Markermeer met live-jazz. In de zomer zijn er vaartochten naar Enkhuizen of Hoorn inclusief een vuurwerkshow of vaar mee op de vaderdag vaartocht met bier & BBQ. Via www.rederijhetij.nl/boottochten-amsterdam kun je alle vaartochten vinden. Dit programma wordt tijdens het seizoen aangevuld met nieuwe tochten. Als je één van de tochten aanklikt en vervolgens op ‘Koop kaarten’ hebt geklikt, kun je in het bestelproces bij het veld kortingscode de code pollux18 invoeren en op toevoegen klikken. De 5 euro korting wordt dan automatisch verrekend.

Groetjes, Kees van Huisstede

« Last Edit: Tue/15/May/2018 : 18 : 12 by Willem Visser »
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Offline Gerrit Hofmeijer

• Administrator
  • Hero Member
    • kroonvaarders
« Reply #63 on: Wed/16/May/2018 : 20 : 01 »

Stichting tot Behoud van het Stoomschip
                            Vijfpootveld 22     1541 PT  Koog a/d Zaan     Tel: 075-6176749
                                                              Email: f.boom@chello.nl
             KvK 41236396      Rekening   NL06 INGB 0007 622657 Website  WWW.ELFIN.NL
Culturele ANBI nr. 8050.58.771

Beste Kroonvaarders, en leden Koninklijk College Zeemanshoop. U kunt weer “Onder Stoom”
op zondagmiddag 15 juli 2018
Het stoomschip ELFIN is het grootste zeegaande stoomschip van Nederland.
 Gebouwd in:    1933 door J. Samuel White / Isle of Wight, East Cowes,     
Afmetingen:     33 x 7.80 x 2.40 meter. Voortstuwing:  2 x Compound Stoommachines 125 IPK per stuk. Schotse ketel:   2 vuren en olie gestookt,  Werkdruk van 10 atm.  Op zondag 15 juli willen wij u als Kroonvaarders en leden Koninklijk College Zeemanshoop,  weer een fantastische middag aanbieden.  Het ex. Royal Navy Stoomschip HMS ELFIN zal weer voor u (speciaal ) “Onder Stoom” worden gebracht.    Daarna varen wij  ( allĂ©Ă©n bij voldoende belangstelling van min. 45 passagiers ) om 13.30 uur vanuit Wormerveer naar het Alkmaardermeer, en zijn we rond 17.30 uur weer terug in Wormerveer.  Voor deze bijzondere stoomvaart-dag vragen wij een bijdrage van minimaal € 30,= per persoon, dit is voor aankoop van onze brandstof.                           Uw introducĂ© is uiteraard ook van harte welkom aan boord.
Reserveer wel snel want  “vol = vol” ( max. 45 personen)
Tijdens de vaart kunt u volop genieten van de omgeving, prachtig gerestaureerde historische bedrijfspanden, de diverse molens aan de Zaanse Schans en niet te vergeten het schitterende Alkmaardermeer. En vergeet ook niet om ook even een kijkje te nemen in de machinekamer waar de twee machtige stoommachines rustig hun omwentelingen maken, en bij de Schotse ketel waar onze Engelse stoker Graham White z’n thee drinkt.   Hij zorgt voor de juiste brandstoftoevoer naar de grote Todd branders. Die op deze trip een verbruik hebben van 170/190 liter per uur.  Kijk mee met Cor (onze schipper ) terwijl hij het schip over de Zaan stuurt. In de kombuis heeft Martin, onze kok altijd wel iets lekkers op z’n kolengestookt fornuis staan zoals soep of een broodje bal. Verder zijn koffie, thee, bier, wijn, borrel of frisdrank tegen een (zeer kleine) vergoeding ook hier aanwezig.  Voor deze bijzondere vaart, welke allĂ©Ă©n voor u als Kroonvaarders en leden van het Koninklijk College Zeemanshoop is bedoeld, is reserveren wel noodzakelijk.  Na onze bevestiging kunt u uw bijdrage overmaken op rekeningnr.
NL06 INGB 0007 622657 tnv. Stichting tot Behoud van het Stoomschip     
Koog a/d Zaan  onder vermelding van Rondvaart KNSM / KCZ Reserveren kan alleen via de mail f.boom@chello.nl

Mocht de vaart door omstandigheden niet doorgaan (waar wij niet vanuit gaan natuurlijk) dan storten wij uiteraard uw gehele betaling direct terug. Wij hopen u te mogen begroeten op zondag 15 juli 2018
Met vriendelijke groet  Frank Boom

Retourvaart SAIL AMSTERDAM 2015

De stichting is eigenaresse van de stoomschepen Jacob Langeberg, Scheelenkuhlen en Elfin
Lid van de Vereniging Stoomvaart en ingeschreven in het register van de Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen,
Als officieel  Varend Monument. En in The International Register of Historic Ships door Norman J. Brouwer
De schepen varen met gediplomeerde bemanning, en staat onder keur van Lloyds Register Nederland.

Offline Gerrit Hofmeijer

• Administrator
  • Hero Member
    • kroonvaarders
« Reply #64 on: Sun/15/Jul/2018 : 19 : 40 »
Een impressie van een vaardagje op de ss Elfin, een onderzeeboten bevoorradingschip van de Britse navy, ik dacht gebouwd in 1933.
Er waren zo'n 40 gasten aan boord, ook KNSM'ers, maar helaas geen forum KNSM'ers, jammer.
Het was prachtig stralend zomerweer, en het krioelde op het water (Zaanse Schans, DeZaan, Alkmaardermeer.) van de bootjes.

Hierboven de kroonvlag, deze originele vlag is van 1969 en was nog nooit gebruikt.
Ik heb hem gekregen uit een nalatenschap (NIET van Ton) en hem aan de Stichting Stoomschip geschonken, ze waren er blij mee.

Hierboven de torpedos, het zijn lege hulzen en je kan ze met 1 hand optillen.

Nog een torpedo, ze zijn behoorlijk lang, maar gelukkig onschadelijk.

De stuurhut, waar alles nog op de ouderwetste manier gaat.

De Anker winces

Op de achtergond de Zaanse Schans, waar het weer geweldig druk was, leuk om mijn oude baas vanaf het water te bekijken.

En natuurlijk de machinekamer, waar het behaaglijk warm  was (wat een hitte).
Op deze foto de 2 compound ketels, die per uur zo'n 250 liter brandstof opslurpen.

De manoeuvreerstand, waar ik geen jota van snapte.

Maar gelukkig wist deze machinist er alles van.

We zijn weer in Wormerveer, einde van een geslaagde dag.

« Last Edit: Sun/15/Jul/2018 : 19 : 48 by Gerrit Hofmeijer »

Offline willem visser

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #65 on: Sun/15/Jul/2018 : 20 : 06 »
Leuke foto reportage Gerrit en het was een mooie dag om op het water te vertoeven.
Ik was het helemaal vergeten, misschien volgend jaar dan maar.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Offline Jan Prins van Wijngaarden

• Hero Member
« Reply #66 on: Sun/15/Jul/2018 : 20 : 13 »
Gerrit, volgens mij heb jij een heerlijke ( warme) nostalgische dag achter de rug.   :smilie_happy_thumbup:
« Last Edit: Sun/15/Jul/2018 : 20 : 20 by Jan Prins van Wijngaarden »

Offline Gerrit Hofmeijer

• Administrator
  • Hero Member
    • kroonvaarders
« Reply #67 on: Sun/15/Jul/2018 : 20 : 26 »
Gerrit, volgens mij heb jij een heerlijke nolstalgische dag achter de rug.   :smilie_happy_thumbup:

Nou dat klopt wel Jan, ik moest zelfs nog Spaans praten, er was een (ik dacht Chileense) dame aan boord met haar dochter.
De dochter sprak goed Nederlands de moeder praktisch alleen maar Spaans, maar er waren gelukkig genoeg andere oud-knsm'ers die de Spaanse honneurs wilden overnemen.
En na een wijntje / pilsje / borreltje was er opeens geen taal barričre meer.
ik was helaas de Bob, dus 2 Radlers was alles wat er bij mij in ging.
Maar was wel allemaal gezellig. 

Offline KeesvH

• Jr. Member
« Reply #68 on: Mon/17/Sep/2018 : 12 : 57 »
Is er animo van de KNSM'ers voor een stamppot vaardag op de oude veerboot Stortemelk ergens
in februari 2019?
Als dat zo is dan kunnen we er iets mee om een en ander in werking te zetten.
Kosten plaatje moet nog ingevuld worden in overleg met de Rederij.
                          met vriendelijke groet, Kees :ready5:

Offline Gerrit Hofmeijer

• Administrator
  • Hero Member
    • kroonvaarders
« Reply #69 on: Mon/17/Sep/2018 : 14 : 29 »
Kees, hartstikke leuk, ik doe mee.   :smilie_happy_thumbup: