wo/22/mei/2019 : 10 : 58

Nieuws:

Welkom!
Er zijn 8 onderwerpen direct zichtbaar, er zijn er meer dan 80.
MELDT U GRATIS AAN! of bezoek ook ons ARCHIEF KLIK HIER.


Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 04 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Gerrit Hofmeijer



SkyShark - The Ultimate Thrill Experience

Ben jij klaar om de ultieme rit van je leven te beleven? In de buik van een haai?
Tijdens de Wereldhavendagen is het mogelijk om een 15-minuten rit van je leven te maken in de SkyShark!
Skyshark is een compleet nieuwe sensatie in Nederland, waarbij je wordt afgeschoten als een kanonskogel.

Binnen 4 seconden zit je boven de 100 kilometer per uur.
Je duikt onder de waterspiegel en ploegt als een torpedo je weg naar je target.
Met een immense sprong van wel 6 meter hoog spring je boven het water uit en je voelt je even zo
vrij als een vogel totdat de zwaartekracht je weer terug naar beneden trekt.

De G-krachten drukken je in je stoel en je schreeuwt om meer en er is meer, veel meer!
Nog amper bekomen van de sensationele sprong, spinnen de motoren van dit beest weer op volle toeren
en wordt er een waterballet opgevoerd waar jij onderdeel van uitmaakt.
Tollend en draaiend over het water, onderwater en in de lucht worden de meest bizarre capriolen uitgevoerd.
WOW, wat een ervaring!

De experience is +/- 20 minuten.
Minimaal 6 jaar.
Goed ter been / flexibel.
Niet geschikt voor zwangere vrouwen.
Droge kleding is niet nodig. SkyShark is een afgesloten belevenis waarbij je rondom d.m.v. ramen de rit kan beleven.
Met het instappen kan het voorkomen dat je natte voeten krijgt, dus het is wel aan te raden om droge sokken mee te nemen.

Volgende maand in Rotterdam te bezoeken, kost alleen wel 90 euro's  poe poe!
Groetjes Gerrit Hofmeijer

willem visser

Kaartverkoop excursies Wereldhavendagen maandag van start.

Aanstaande maandag 20 augustus start om 12:00 uur de kaartverkoop voor de excursies van de Wereldhavendagen, die op 7, 8 en 9 september plaatsvindt in Rotterdam. De meeste programmaonderdelen van de Wereldhavendagen zijn gratis, maar voor de excursies moet een kaartje gekocht worden.
De Wereldhavendagen is gratis te bezoeken en vindt plaats in het gebied rond beide oevers van de Erasmusbrug. Het grootse maritieme evenement staat dit jaar het thema 'Energize'. Als een van de grootste havens ter wereld wil Rotterdam een voortrekkersrol vervullen in de energietransitie. Naast de vele activiteiten op de kades van de Wilhelminapier tot aan de Rijnhaven en van het Willemsplein tot aan de Parkkade, kunnen bezoekers vrijwel de hele dag van demonstraties op het water genieten. Voor de allerjongsten is er een kinderplein ingericht.

Tijdens de Wereldhavendagen zijn er een kassa- en infopunten op Katendrecht bij het ss Rotterdam en op de Wilhelminapier ter hoogte van de Rijnhavenbrug. Hier kunnen bezoekers terecht voor de nog beschikbare excursietickets. Online hebben bezoekers nog tot aanvang van de excursie de mogelijkheid om excursietickets te kopen.

Ga voor alle informatie van het evenement en het boeken van excursies naar www.wereldhavendagen.nl.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Gerrit Hofmeijer



Jaarlijks bijna duizend ongevallen in scheepvaart
   
Op de Nederlandse vaarwegen vinden jaarlijks bijna duizend scheepsongevallen plaats.
Dat komt neer op zo'n drie ongelukken per dag.
Van 2008 tot en met 2014 zijn schepen minstens 6.875 keer in de problemen gekomen,
blijkt uit gegevens die NU.nl via Localfocus van Rijkswaterstaat heeft ontvangen.

Het gaat om geregistreerde ongevallen, dus kleine incidenten zijn mogelijk niet meegenomen in deze cijfers.
Sinds 2008 zijn 195 schepen gezonken en raakten 264 vaartuigen in brand. Daarbij zijn 36 doden en 76 zwaargewonden gevallen.

Maas en Waal
Op de Maas bij Rotterdam zijn sinds 2008 de meeste dodelijke slachtoffers gevallen, namelijk vier.
Op het IJsselmeer en de Vinkeveense Plassen vielen in die periode elk twee doden.

Op de Waal gaat raken schepen het vaakst in de problemen, namelijk 431 keer.
Dat komt neer op een ongeval per week. Met name de scherpe bocht bij Nijmegen zorgt voor veel ongevallen.
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Gerrit Hofmeijer



Megaschip Pioneering Spirit van Allseas is vanochtend uit de haven van Rotterdam vertrokken.
Het schip is gemaakt om boorplatformen uit het water te tillen en te vervoeren.
De Pioneering Spirit kan het gewicht van zes Eiffeltorens tillen.
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Gerrit Hofmeijer

Is al een jaartje geleden, maar toch wel interessant.

https://www.youtube.com/watch?v=EEN4fTO2ivs

Een van de grootste schepen ter wereld is zaterdagochtend onder grote belangstelling vertrokken uit de Rotterdamse Prinses Alexiahaven.
Een boot met honderden toeschouwers vergezelde de bijna 400 meter lange Pioneering Spirit.
Het enorme vaartuig van Allseas is bedoeld om boorplatformen te ontmantelen, maar deed ook dienst als trekpleister voor toeristen en dagjesmensen.
Ruim 70.000 mensen maakten de afgelopen anderhalf jaar een rondvaart langs het schip.
UitverkochtDe belangstelling voor het vertrek van de Pioneering Spirit overviel zelfs FutureLand,
het informatiecentrum van de Tweede Maasvlakte.
Dat had een boot geregeld om tweehonderd toeschouwers te vervoeren, maar al na een etmaal waren alle kaartjes uitverkocht.
Om niemand teleur te hoeven stellen, regelde het Havenbedrijf een grotere boot.
Daardoor konden nog eens driehonderd mensen extra de Pioneering Spirit zaterdag rond 5.30 uur uitzwaaien.
De eerste klus van het megaschip is op de Noordzee.
De Pioneering Spirit is volgens Allseas het enige vaartuig dat in één keer een compleet offshoreplatform van zijn onderstel kan tillen en vervoeren. Tot dusver moesten boorplatformen steeds stukje voor stukje worden afgebroken
Groetjes Gerrit Hofmeijer

willem visser

Giek stort neer op offshore schip Pacific Osprey, 4 gewonden

Donderdagavond zijn zijn alle hulpdiensten uitgerukt richting de Eemshaven.
Een gedeelte van de giek van een grote kraan aan boord van de Pacific Osprey is afgebroken en op het stuurhuis terecht gekomen, er zijn meerdere kabels gebroken.
Er zijn 3 mensen lichtgewond geraakt en 1 zwaargewond. Naast de brandweer, politie en ambulance was ook de traumaheli ter plaatse.
Eén slachtoffer moest door de brandweer van boord worden gehaald.

Trauma helikopter bij de Pacific Osprey.
Het incident gebeurde toen het schip omhoog werd gelift aan de kade.
Op het moment dat het onderdeel van de giek brak werd er onderhoud aan de kraan gepleegd en het schip heeft hierdoor aanzienlijke schade opgelopen.
Mikkel Gleerup, CEO van Swire Blue Ocean: "De veiligheid en het welzijn van onze mensen is altijd onze eerste prioriteit.
Alle steun en middelen zijn gemobiliseerd om de getroffenen te helpen.
We zitten er bovenop en werken volledig samen met de lokale autoriteiten."
De Pacific Osprey van Swire Blue Ocean is momenteel bezig met de bouw van het Hohe See windpark vanuit de Eemshaven.
Er staan drie monopiles en drie transition pieces aan boord.

De gebroken giek op het stuurhuis van de Pacific Osprey.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

za/25/aug/2018 : 13 : 43 #3016 Laatste wijziging: za/25/aug/2018 : 13 : 44 door Willem Visser
Mumbai Maersk meest geladen containerschip ooit en varen over de Noordpool

Het containerschip 'Mumbai Maersk' vaart op dit moment met de meeste containers ooit. Mumbai Maersk heeft een wereldrecord van 19.038 aan containers aan boord geladen in Maleisië op 22 augustus. Het Triple-E containerschip wordt op 5 september verwacht in Rotterdam. Dit is niet de enige baanbrekende gebeurtenis voor Maersk deze week. Over twee dagen vertrekt de 'Venta Maersk' uit Vladivostok om als eerste containerschip de Noordelijke IJszee te bevaren.   

Meest geladen maar er kan nog meer bij.
Ondanks dat de capaciteit van de grootste containerschepen boven de 20,000 TEU ligt, zijn er tot nu toe niet meer dan 19.000 containers geladen op een schip. In de haven van Tanjung Pelepas in Maleisië zijn de containers op de Mumbai Maersk geladen. In totaal heeft de Mumbai Maersk een capaciteit van 20.568 TEU.


Als eerste over de Noordelijke IJszee
De Deense rederij gaat binnen een week nog een mijlpaal bereiken. Op 26 augustus vertrekt de 'Venta Maersk' vanuit de Russische havenstad Vladivostok, om via de Noordelijke IJszee de Bremerhaven in Duitsland te bereiken. Het is de eerste keer dat een containerschip deze route gaat varen.

Noordpool beter bevaarbaar door opwarming van de aarde
Maersk wil met de reis testen hoe containerschepen zich op de Noordelijke IJszee gedragen. De Venta Maersk is speciaal ontwikkeld voor de tocht en kan temperaturen van -25 graden Celsius aan. Andere grote rederijen, zoals het Chinese Cosco en het Japanse MOL, hebben ook al de noordelijke route verkend, maar dan met tankers in plaats van containerschepen. Door de opwarming van de aarde worden de wateren rond de Noordpool beter bevaarbaar.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

Zeebrugse boomkorkotter Z-19 Sonja lijdt schipbreuk, twee vissers verdronken

De Zeebrugse boomkorkotter Z-19 Sonja leed zaterdag 25 augustus rond 16.30u (Belgische tijd) schipbreuk circa 25 mijl uit de kust
van het Engelse Great Yarmouth. Het schip kapseisde en zonk. Drie opvarenden konden zich redden in een automatisch reddingsvlot;
twee andere bemanningsleden werden in de loop van zondag dood aangetroffen.

Drie van de vijf opvarenden van de omgeslagen vissersboot Z19-Sonja werden na drie uur dobberen
op zee opgepikt door het cruiseschip The Pacific Princess


De Britse kustwacht was zondag met een helikopter nog naar hen op zoek.
Ook een tiental reddingsboten was uitgevaren om de drenkelingen te vinden.
Ook naar het wrak van de Z-19 Sonja wordt nog gezocht.
De kans dat de twee vermiste bemanningsleden nog levend worden aangetroffen wordt klein geacht.
De temperatuur van het zeewater is 17°C. In theorie kan iemand daarin 33 uur overleven, maar dan moet echt alles meezitten.

De geredden werden drie uur na het ongeval opgepikt door het cruiseschip The Pacific Princess,
nadat de schipbreukelingen een vuurpijl hadden afgeschoten.
Het passagiersschip zou achteraf aanleggen in de haven van Dover waar de geredde vissers aan land gingen om te worden gerepatrieerd.

PACIFIC PRINCESS
Het nieuws van de schipbreuk werd bevestigd door kapitein Réjane Gyssens van het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum
in Oostende dat eveneens een onderzoek instelt naar de oorzaken van het drama.
Uit de waarnemingen blijkt dat er op het ogenblik van de schipbreuk en op die positie een ruwe zee stond met 8 bft.
Maar dat moet voor de Z-19 normaliter geen probleem zijn. Wellicht dat de kotter met een van de vistuigen is vastgelopen en zich heeft omgetrokken.
De 30,70 meter lange en 7,27 meter brede Z 19 van 159 GT is eigendom van Rederij Thyssebaerdt uit Damme-Oostkerke.
Een middenslag kotter naar Belgische maatstaven, uitgerust met een 700 PK hoofdmotor uit 2009.
Het schip zelf werd gebouwd in 1973 door Scheepswerf Degraeve in Zeebrugge.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

De onder Panameese vlag varende tanker Pantelena, die vermist werd sinds 14 augustus, is gevonden in de wateren van Congo,
zo heeft het Georgische ministerie van Buitenlandse Zaken het bekend gemaakt op vrijdag 24 augustus.
Het ministerie zei dat de 17 Georgische zeelui aan boord allen nog in leven zijn, eraan toevoegend dat het schip op weg was naar Lome, in de Republiek Togo.
Volgens de Russische media waren er ook twee Russische zeelui aan boord.

Details over de verdwijning van het schip werden nog niet bekend gemaakt, maar word het pas naar verluid pas bekend gemaakt,
wanneer het schip en haar bemanningsleden in veilige wateren zijn

Het Georgische tv-portaal 1tv meldde dat het schip in feite was gekaapt door gewapende piraten,
die de bemanning van het schip gedurende negen dagen opgesloten in een hut aan boord van het schip.
De kapitein van het schip vertelde, dat de matrozen op de tiende dag werden vrijgelaten,
maar de voorwaarden voor hun vrijlating waren niet bekendgemaakt.

Er loopt een onderzoek in coördinatie met de Panama Ship Registry en andere relevante autoriteiten,
waaronder zeemachten in de regio, naar het incident.
De in 2006 gebouwde tanker vaarde in de Golf van Guinee, een bekende hotspot voor piraterij, toen het van de radar ging.


GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Gerrit Hofmeijer

Ik heb er een tijdje op moeten wachten, maar het schiet nu op, mijn nieuwste bootje, mooi he!

VIDEO: 87 meter lange Feadship 'Lonian' onderweg naar zee
Het 87 meter lange luxe jacht 'Lonian' trekt veel bekijks de afgelopen dagen. Het superjacht gebouwd door Feadship, is onlangs gedoopt en nu onderweg naar Rotterdam vanaf Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer. Zondag voer het schip over de Oude Rijn, onderdeel van de staande mast route. En met een breedte van 14 meter was het bij sommige bruggen millimeter werk om te kunnen passeren. Het indrukwekkende superjacht trok veel bekijks.

https://maritiemnieuws.nl/86952/video-87-meter-lange-feadship-lonian-onderweg-naar-zee/

De Lonian wordt in Rotterdam verder afgebouwd. Ze krijgt daar onder andere een roer en propellers bij Damen Shiprepair. Zodra alles daar klaar is kan het schip naar de Noordzee voor een proefvaart.
Het schip is superdeluxe ingericht naar de allerhoogste normen. Naast de eigenaren is er ruimte voor 12 gasten en 27 bemanningsleden aan boord. De eigenaar van het schip is niet bekend gemaakt. Naar verluidt heeft het schip een Amerikaanse eigenaar en zou het schip zo'n 125 miljoen dollar gekost hebben.
Feadship heeft in drie jaar tijd het schip gebouwd op verschillende locaties. De jachtbouwer heeft een timelapse gemaakt van het hele bouwproces. Daarin is te zien hoe de verschillende onderdelen van het schip gemaakt worden op verschillende locaties en hoe uiteindelijk alles samenkomt inclusief het verschepen.

https://youtu.be/pHsjN3BiJIQ
Groetjes Gerrit Hofmeijer