ma/24/jun/2019 : 13 : 31

Nieuws:

Helaas wij gaan het forum sluiten.
Wilt u iets bewaren? Doe dat dan voor eind september 2019!
Ons ARCHIEF blijft actief.


Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 04 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Ron

'Pioneering Spirit' gaat de topsides van Statfjord A-platform in één stuk verwijderen

Allseas heeft de opdracht gegund gekregen van Equinor Energy om de topsides van het Statfjord A-platform
(olie- en gasplatform) te verwijderen.
Het heavy lift schip 'Pioneering Spirit' van Allseas gaat de topsides na 2022
in één stuk uit de betonnen onderbouw verwijderen.
Allseas is verantwoordelijk voor de verwijdering, transport, het aan land brengen en verkopen van de topside.


Artist impression van Pioneering Spirit met de topsides. Foto, Allseas.

Het platform heeft 43 jaar lang olie en gas geproduceerd.
De eerste olie werd op 24 november 1979 naar boven gehaald,en heeft meer
dan vijf miljard vaten olie en gas geproduceerd.



Het Statfjord A-platform is een van de grootste platforms op het Noorse continentaal plat.
Het staat midden in het Statfjord-veld in de noordelijke Noordzee, zo'n 120 mijl ten westen van Bergen. De 84 meter lange en 54 meter brede topside heeft een gewicht dat gelijk is aan de single-lift
capaciteit van de Pioneering Spirit, 48.000 ton.



Voorafgaand aan het hijsen gaat Allseas de capaciteit van het revolutionaire motioncompensated topsides lifting system (TLS) van het schip, dat in eigen huis is ontwikkeld, vergroten van de huidige 48.000 ton tot een grotere capaciteit dan nodig voor deze verwijdering om rekening te houden met eventuele gewicht afwijkingen.

Allseas heeft Kvaerner AS geselecteerd om de topsides te slopen in de stortplaats van Stord
aan de westkust van Noorwegen.
De topsides worden overgebracht van Pioneering Spirit naar het speciale vrachtschip 'Iron Lady' van Allseas voor het slepen naar de werf en slippen op de kade, in staat om het enorme gewicht van de topsides te dragen.


Statfjord B uit 1982

Peggy Krantz-Underland, Chief Purchasing Officer bij Equinor: "Het schip heeft uitstekend werk verricht door 3 van de 4 topsides van Johan Sverdrup te installeren.
Nu kunnen ze hun kracht laten zien aan de andere kant van de levenscyclus van een olieveld,"


Statfjord C uit 1985

Equinor zegt dat de twee andere platforms in het Statfjord-veld, Statfjord B uit 1982 en Statfjord C uit 1985,
in ieder geval tot 2025 in productie zullen blijven.
Wijsheid begint met verwondering......

 

Hubertus

Heeft er zich niet ooit een behoorlijk ongeluk afgespeeld op zo'n Stratford rig ?

Ron

Jan De Nul laat vierde ULEV-baggerschip te water

Bij Keppel Offshore & Marine in Singapore is Ultra-Low Emission Vesssel 'Sanderus' te water gelaten.
De middelgrote sleephopperzuiger is het vierde schip waarmee Jan De Nul inzet
op een betere luchtkwaliteit door de uitlaatgassen maximaal te filteren.

De Sanderus is het eerste van twee identieke middelgrote sleephopperzuigers in aanbouw op de werf in Singapore. Beide schepen zijn uitgerust met een uitgekiend uitlaatgasbehandelingssysteem dat de uitstoot in twee fasen filtert.
In totaal ontwierp Jan De Nul Group zes schepen met een ultra-lage uitstoot:
vijf sleephopperzuigers en één offshore jack-up installatieschip, de 'Voltaire.
De twee hopperzuigers van 6.000 m³ en de Voltaire zijn nog in aanbouw.
Drie hopperzuigers van 3.500 m³, waarvan de eerste in juli 2018 te water werd gelaten,
zijn intussen opgeleverd en onderweg naar hun eerste project.



De Sanderus combineert een geringe diepgang met een hoge wendbaarheid, waardoor het schip uitermate geschikt is voor werken op plaatsen met weinig manoeuvreerruimte.

De Sanderus heeft een dieselelektrische aandrijving: de baggerinstallatie en propulsie worden elektrisch aangedreven met behulp van frequentieomvormers. Op die manier kan ieder onderdeel van het proces optimaal werken. Het elektrische vermogen voor de aandrijvingen aan boord wordt opgewekt door drie dieselgeneratorsets, die belastingafhankelijk automatisch opgestart of gestopt worden. Bovendien resulteert de asymmetrische belastingverdeling over de verschillende diesels in een verminderd verbruik.
Dankzij al deze maatregelen springt de Sanderus volgens Jan De Nul zuiniger om met brandstof dan alle andere schepen in die klasse.
Wijsheid begint met verwondering......

 

Ron

Damen opent vestiging in Helsinki

Damen Shipyards heeft een engineering centre in Helsinki geopend. Samen met Italië, Frankrijk en Duitsland is Finland één van de leidende landen in het ontwerp en de bouw van cruise- en RoPax-schepen, twee marktsegmenten waar Damen zich sinds 2018 op is gaan toeleggen.
Bovendien beschikt Finland over een bijzondere expertise op het gebied van ijsklasse-schepen.


Het expeditiecruiseschip 'Seadream Innovation' is een van de projecten waar team Helsinki aan werkt (foto: Damen)

Het ontwerpbureau wordt gevestigd in een recent gerenoveerd gebouw in het stadsdeel
van de voormalige industriële haven- en vismarkt.
Er komen dertig mensen te werken die nauw zullen samenwerken met hun collega's in Rotterdam en Gdansk.

De komende tijd gaat het team in Helsinki werken aan twee projecten: een cruiseschip en een RoRo-schip.
Wijsheid begint met verwondering......

 

Ron

'Net gerenoveerde sluizen storten in elkaar'

De betrouwbaarheid van de bruggen en sluizen in ons land laat steeds meer te wensen over,
waardoor ook het imago van de binnenvaart wordt geschaad.
Dat stellen de brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer en de vervoerscoöperatie PTC,
als een van de direct gedupeerde partijen.


Overzichtskaartje met de 26 beperkt te gebruiken waterkunstwerken.

Terwijl PTC zich vooral stoort aan de talrijke ongeplande stremmingen op de Maas,
kaart BLN de kwestie landelijk aan.
De nieuwe BLN-voorzitter Dominic Schrijer kwam hierover gisteren (woensdag 15 mei)
uitgebreid aan het woord in diverse NPO-uitzendingen van EenVandaag en Radio1.


Dominic Schrijer.

"Wij hebben opgeschaald, omdat deze kwestie niet alleen op de Maas-corridor speelt maar ook elders",
zegt BLN-beleidsmedeweker Leny van Toorenburg.
Het aantal storingen op het hoofdvaarwegennet is in de afgelopen vier jaar bijna verdubbeld.

Henri van Sandijk van de Particuliere Transport Coöperatie in Capelle aan den IJssel vertelt:
"Wat wij van onze leden meekrijgen, is dat zij niet meer op tijd kunnen leveren.
Het 'just-in-time' gevoel raken we kwijt en daarmee verdwijnt er ook tonnage naar de weg".
Directe aanleiding vormen de gammele kunstwerken op de Maas, een belangrijke noord-zuidroute
voor zowel PTC, de schippers als hun verladende klanten.

Van Sandijk: "Net gerenoveerde sluizen storten in elkaar.
De kunstwerken mogen dan wel zeven jaar geleden opgeknapt zijn, maar verkeren alweer in slechte staat.
Zo zijn er cilinders in de sluizen gebruikt die kennelijk veel te licht zijn geweest.
De hydrauliek hapert en bij sommige bolders staat een vlaggetje dat ze niet mogen worden gebruikt.
Dat is wel een dingetje.
Misschien is de aanbesteding destijds te goedkoop uitgevoerd.
De schippers worden er knettergek van en hebben recht op een goede bediening".


Henri van Sandijk.

Waterwegbeheerder Rijkswaterstaat heeft nog geen regulier onderhoud aangekondigd,
maar door de mankementen is de planning vaak al door de praktijk ingehaald.
Van Sandijk: "De uiterste norm voor een schipper is een half tot een heel uur wachten voor een sluis,
maar onze leden zijn op de Maas vaak wel vijf uur op een dag kwijt aan wachttijd.
Camera's werken niet goed en er is structureel personeelstekort.
Het is zelfs zo gek dat de sluiswachters zelf het advies geven om het 0800-nummer te bellen met een klacht".
Wijsheid begint met verwondering......

 

Ron

Wijsheid begint met verwondering......

 

KeesvH


Mooie link Ron, bedankt voor het onder de aandacht brengen.
             
                    groet, Kees :smiley_clap:

Jan Prins van Wijngaarden

do/16/mei/2019 : 15 : 18 #3107 Laatste wijziging: do/16/mei/2019 : 18 : 17 door Jan Prins van Wijngaarden
Weer goed bezig Ron.... :smiley_happy_thumbup:  :smiley_happy_thumbup:

Vriendelijke groet,
Jan

Hubertus

Goed bezig Ron ! Dat kan ik beslist beamen Jan maar jijzelf ook. En ik? Ik geniet weer en steek dingen op. 't forum leeft als vanouds mannen 👍👍👍

Ron

vr/17/mei/2019 : 12 : 22 #3109 Laatste wijziging: vr/17/mei/2019 : 13 : 18 door Ron
In 2022 vertrekt deze $550 miljoen kostende
Titanic-replica voor exact dezelfde route als in 1912




Foto: Blue Star Line.

De Titanic is zonder enige twijfel 's werelds meest beroemde stoomschip. Het legendarische passagiersschip dat op de eerste tocht zo'n onfortuinlijke ramp kreeg te verduren, heeft jarenlang menig individu op 't puntje van de stoel doen zitten. De film heeft iedereen waarschijnlijk minimaal 5 keer gezien en de documentaires van National Geographic zijn ons inmiddels ook niet meer vreemd. Toch is het altijd een beetje giswerk gebleven hoe de Titanic-ervaring nou echt was. Tot nu. Er wordt namelijk een exacte replica gebouwd van het schip en deze moet in 2022 te water gelaten worden voor de 'beroemde' tocht.

In 2022 zal Blue Star Line de Titanic II te water laten
Het plan is niet iets wat in een oogwenk tot stand kwam. Er wordt namelijk al sinds 2012 gebouwd aan de Titanic II - onder supervisie van Clive Palmer. Deze Australische ondernemer vergaard zijn fortuin onder meer met mijnwerkzaamheden en heeft het idee nooit onder stoelen of banken gestoken. In eerste instantie zou het schip al in 2016 z'n eerste tocht maken - maar een geschil tussen Palmer en het Chinese Citic zorgde ervoor dat het project gepauzeerd werd.



Foto: Blue Star Line.

De Titanic II is werkelijk tot in detail gebaseerd op de originele 'onzinkbare' Titanic. Natuurlijk hebben Blue Star Line en alle betrokken partijen wel hun best gedaan om het schip ditmaal zo veilig mogelijk te maken. Zo had de originele Titanic zo'n 2.224 passagiers aan boord, terwijl er maar plek was voor 1.178 mensen in de reddingsboten. Een ongelooflijk voorval dat heden ten dage absoluut niet voor mag komen. Daarom heeft de Titanic II maar liefst 18 gemotoriseerde reddingsboten aan boord die ieder plek aan 250 mensen bieden.



Foto: Blue Star Line.

Authentieke details zoals de gigantische trap in de centrale hal zijn aanwezig
Zoals gezegd is de creatie volledig gebaseerd op de originele Titanic. Zo is de trap, die met name in de film diverse malen wordt belicht, exact nagemaakt en wordt er tevens aan ieder detail gedacht in de hutten. Wel heeft het bedrijf besloten om zaken zoals maritieme instrumenten en faciliteiten op hedendaagse wijze uit te voeren. Ga er dus vanuit dat de gebruikte technologie hypermodern is.



Foto: Blue Star Line.

Er is werkelijk onderzoek gedaan om ervoor te zorgen dat de Titanic II een exterieur én interieur heeft dat ook in april 1912 zo tot de verbeelding sprak bij alle passagiers. Uiteraard wordt het schip aangedreven door enkele dieselmotoren, maar ook deze voldoen aan de hedendaagse standaarden en eisen. Kortom: ditmaal zal een tripje met de Titanic hopelijk vele malen plezieriger verlopen.



Foto: Blue Star Line.

Prijzen zijn nog onbekend, tickets kunnen nog niet geboekt worden
Het is de bedoeling dat de Titanic II bij voltooiing vanuit Dubai naar Engeland zal varen. Southampton om precies te zijn. Hier zal dan vervolgens gestart worden met de tocht zoals die op 10 april 1912 ook begon. Nadat de tocht van Southampton naar New York voltooid is, zal het schip de hele wereld over varen. Zo kunnen mensen overal genieten van de charme en het stukje historie wat nieuw leven in wordt geblazen.



Blue Star Line heeft nog geen officiële prijzen gecommuniceerd wat betreft tickets. Wel werd meermaals duidelijk gemaakt dat er al mensen zijn geweest die bedragen tot $1.000.000 hebben geboden voor een plek. Het moge duidelijk zijn: dit project maakt veel los bij mensen. De herkenning is groot en de 'deelname' aan een pagina uit de historie is iets wat op veel enthousiasme kan rekenen. Er is plek voor 2.400 passagiers en 900 bemanningsleden. Deze zullen zonder twijfel snel opgevuld zijn.
Wijsheid begint met verwondering......