ma/17/jun/2019 : 23 : 19

Nieuws:

Helaas wij gaan het forum sluiten.
Wilt u iets bewaren? Doe dat dan voor eind september 2019!
Ons ARCHIEF blijft actief.


Recente berichten

Pagina's1 2 3 4 5 ... 10
1
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - Vandaag om 18:28
24-uursstaking bij sleepbedrijf Svitzer


16 juni 2019

In het cao-conflict bij de sleepdienst Svitzer Euromed zijn de vakbonden FNV Havens
en Nautilus International nog niet veel opgeschoten.
Om de druk verder op te voeren, is afgelopen zaterdag om 12.00 uur een 24-uursstaking uitgeroepen
op de vestigingen in Amsterdam en Rotterdam.

De actievoerende bemanningsleden willen nog altijd betaald krijgen voor de uren die zij daadwerkelijk werken.
Dus voor 49 uur in plaats van 40,5 uur per week.



Het is alweer de zevende werkonderbreking dit jaar, terwijl de medewerkers eerder deze maand
ook nog eens de straat opgingen, om te demonstreren (foto) voor het Amsterdamse hoofdkantoor.
2
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - Vandaag om 15:49
olieplatform van 3.800 ton 'licht' klusje voor 'Pioneering Spirit'

17 juni 2019

De 'Pioneering Spirit' van Allseas heeft een voor zijn doen licht klusje geklaard:
het verwijderen van een 3.800 ton wegende bovenbouw van een olieplatform op het Noorse deel van de Noordzee.




Volgens de Nederlandse offshore-aannemer is het daarmee het lichtste object dat het recordschip tot nu toe heeft opgepakt, maar werd er wel een snelheidsrecord gevestigd. In welgeteld negen seconden stond de enorme constructie van het Valhall QP-platform van Aker-BP op de draagarmen van het 382 meter lange schip in plaats van op het onderstel (jacket) dat op de zeebodem rust (zie ook de uitgebreide fotoreportage onderaan dit artikel).

Dat is mogelijk dankzij de door Allseas ontwikkelde revolutionaire techniek, waarbij 'stempels' in de draagarmen in een keer twee meter omhoog schieten. Door het gewicht van het te heffen object wordt het schip tegelijkertijd dieper in het water geduwd, waardoor het object gecontroleerd omhoog komt.

Voor extreem zware objecten kan de 'Pioneering Spirit' tegelijkertijd in zeer korte tijd enorme hoeveelheden ballastwater lozen om het drijfvermogen, en daarmee het draagvermogen, te vergroten. Dat was in dit geval niet nodig. Het u-vormige schip kan constructies ton 48.000 ton heffen.

Voor de komende nacht staat een veel zwaardere klus op het programma, de verwijdering van het Bravo-platform in het bekende Brent-veld van Shell in de Britse Noordzee. Dat weegt op papier 24.800 ton. Dat is 600 ton meer dan het eerder verwijderde Delta-platform, dat toe het zwaarste object is dat ooit door een schip is 'opgepakt'.

Het is overigens afwachten of de tientallen jaren oude 'Brent Bravo' daadwerkelijk 24.800 ton weegt, omdat het werkelijke gewicht bijvoorbeeld door de aanwezigheid van vloeistoffen aanmerkelijk hoger kan uitvallen.

Dat was ook het geval bij de Valhall QP-opbouw, die op papier een gewicht van 3.400 ton had. De zestien draagarmen zijn uitgerust met een meetsysteem, waarmee het werkelijke getilde gewicht tot op de ton nauwkeurig berekend kan worden.

Allseas heeft recentelijk het contract getekend met het Noorse Equinor (voorheen Statoil) voor de verwijdering van diens Statfjord A-platform in de Noorse Noordzee, uiterlijk in 2023. Dat weegt theoretisch 48.000 ton, maar om voldoende marge te hebben, wordt het hefvermogen van de 'Pioneering Spirit' opgevoerd tot 60.000 ton. Hoe en waar dat gaat gebeuren, kan Allseas nog niet zeggen.
























3
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - Gisteren om 23:05
4
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - Gisteren om 21:44
Zie net dat het rechts bovenaan staat in de forumpagina......
5
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - Gisteren om 21:41
Ik was vandaag even naar Zandvoort toe met het gezin en wilde via mijn telefoon eens inloggen op dit forum.
Tot mijn verbazing zag ik iets staan wat ik thuis op mijn laptop nog niet had gezien.

Nieuws: Helaas gaan wij het forum sluiten.
Wilt u iets bewaren?
Doe dat dan voor eind september 2019!



Zag Gerrit gisteren wel via het moderatorboard naar het nieuws toe gaan maar kon op de site niets vinden.
Zien jullie wel wat?

Zijn zeker vergeten dat wij (ik in ieder geval niet) geen topic nieuws hebben.

Maar in ieder geval zijn jullie dus op de hoogte van het besluit van deze heren. :smiley_typing:
6
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Hubertus - Gisteren om 12:59
Die evergreen schepen komen ook wekelijks hier in de Freeport en je sloop info van schepen is heel verhelderend Ron .
Bedankt voor de Ganymedes in oorlogs kleur.   
7
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - Gisteren om 11:54
Nog een stukje van Job

Citaat van: Job Mattijssen † op zo/15/apr/2007 : 16 : 24 Deze keer zal ik wat fotos laten zien van de scheepswerf SAMHO in Zuid Korea, waar ik drie jaar geleden twee nieuwbouw tankers in ontvangst mocht gaan nemen.

Op de eerste foto zie je twee half afgebouwde rompen naast elkaar in een groot droogdok liggen. Het zijn rompen van double-hull tankers. Je kan goed de dubbele romp constructie zien; die loopt in U vorm naast en onder de centraal gelegen lading tanks.
De dubbele romp wordt dus als ballast tank gebruikt; hij is in de zijden meer dan twee meter breed en onder de lading tanks is hij meer dan twee meter hoog.

Midden in  zie je een langsscheeps schot; dat verdeelt dus zowel de lading tank als de ballast tank in een afzonderlijke bakboord en stuurboord tank. Dit is belangrijk in verband met de stabiliteit van het schip. Als dat middenschot er niet was en het schip zou ietsje helling krijgen, dan zou daardoor een grote golf lading (of waterballast) naar de lage kant kunnen stromen en daarmee de helling flink kunnen vergroten  Dit verschijnsel noemen ze "het vrije vloeistof effect" en het heeft minder invloed naarmate de tank smaller is. En door dat middenschot te plaatsen halveerde men de breedte van de tank.



Natuurlijk zijn de twee schepen die ze hier aan het bouwen zijn, nooit precies tegelijk klaar. Maar ze hoeven niet op elkaar te wachten: zodra een romp helemaal klaar is, wordt het droogdok met water gevuld; de dok deur gaat open en die romp wordt eruit gesleept en naar de afbouwkade gebracht. De andere romp die nog niet klaar is, blijft gewoon in het dok achter. Tenslotte wordt iedere romp in waterdichte secties gebouwd, en als ze het dok vullen om een romp eruit te slepen, dan blijft die andere romp gewoon in het dok drijven vanwege al zijn waterdichte secties. Daarna pompen ze het dok weer leeg en ze gaan verder werken aan de half-klare romp, terwijl ze op de plaats die nu vrij is gekomen al kunnen beginnen met de volgende nieuwbouw.

Grote secties worden op de wal helemaal klaar gemaakt, dan naar het droogdok getransporteerd, door kranen op zijn plaats in het dok gezet en daar vast gelast aan de rest van het schip. Alle staal platen en pijpleidingen zijn met behulp van computers op maat gesneden, dus meestal passen die secties allemaal perfekt in elkaar.

Hier zie je wat fotos van zulke secties, zoals een compleet accomodatie blok (de satelliet schotel staat zelfs al boven op het stuurhuis !);  een grote boeg sectie, een schoorsteen en een midden sectie die net op weg is naar het droogdok.

Dit is het accomodatie blok. Aan beide kanten zie je nog net andere accomodatie blokken staan, die nog niet zover klaar zijn :



En dit is een boeg sectie :



De schoorsteen:



En een midden sectie die vervoerd wordt op een lader met joost mag weten hoeveel wielen (ik heb ze toen wel geteld maar ik ben dat getal kwijt geraakt):



Het grappige is dat ik de fotos van de schoorsteen en de boeg sectie nam toen ik in de werf was voor de oplevering van het eerste schip; en die schoorsten en boeg moesten een deel gaan vormen van het tweede schip dat ongeveer drie maanden later werd opgeleverd !

En hier zijn nog wat kleinere secties van lading tanks en van wat lijkt op de luiken voor een bulk carrier of een OBO :





Nadat de schepen waren opgeleverd, gingen ze allereerst naar Singapore om daar stores aan boord te nemen. Toen een van deze schepen in Singapore het anker wilde laten vallen, rapporteerde de bootsman dat er een slang op de anker ketting zat. Er zat inderdaad een kleine, jonge boa prinsheerlijk op een van de ketting schalmen net voor de anker windlass. Niemand weet hoe hij er kwam, ze denken dat een vogel hem had opgepikt en heeft laten vallen toen hij net boven het schip vloog ? We hebben hem gevangen en hij is daarna overgedragen aan de dierenbescherming in Singapore.
Hier volgt nog een foto van onze gast :



Job


8
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - Gisteren om 11:43
Een oud stukje uit het topic "Wist U dat" ....?

Citaat van: Ron op ma/19/sep/2016 : 13 : 40 Wist U dat het slopen van zeeschepen een flinke duit kan kosten.....?
In oudere zeeschepen zitten veel giftige stoffen verwerkt zoals bijvoorbeeld asbest,welke een aardige duit centen kost om dit op de juiste manier te verwijderen voordat de eigenlijke ontmanteling/sloop van het schip zou kunnen plaatsvinden.

Ben zelfs destijds ook betrokken geweest met het schandaal rond het sloopschip de Otapan,
mischien dat iemand zich dat nog herinnert?
De bemanning was in opdracht van de Kapitein/Reder al tijden lang bezig met het ilegaal
verwijderen van asbest in het schip,welke voor de kade lag in Amsterdam-Noord.....
De gewone vuilniszakken gevuld met het bruine asbest (Amosiet) stonden gewoon op dek uit te waaien
en hoever de besmetting is geweest is nooit helemaal duidelijk geworden.




Sloop in Turkije

Opfrissertje: https://www.nrc.nl/nieuws/2008/08/30/schoonmaak-otapan-valt-veel-duurder-uit-11597654-a1110539

Normaliter is het verplicht om een schip asbestvrij te laten maken in een land die dit op de juiste/veilige wijze doet en dan een "asbestvrij"verklaring krijgt en dan het schip wel naar een ontwikkelingsland zoals India kan worden gestuurd om de sloop daar uit te laten voeren omdat men daar met goedkope werkkrachten het schip op Spartaanse wijze kan slopen......geld is belangrijk!

Via de Europese/Wereldwijde regelgeving zou er dus geen grammetje giftige stoffen meer in die ontwikkelingslanden terecht kunnen komen,maar toch gebeurt dat nog dagelijks........
Vandaag weer een stukje in de Belgische krant:

Gerecht onderzoekt 'illegale sloop' van schip van CMB


Op sloopstranden in Bangladesh zijn er nauwelijks regels voor de verwerking van giftig afval en doet de overheid niet moeilijk over arbeidsrechten. Foto: Christian Hager/belga


Het Antwerpse parket is een onderzoek gestart naar de manier waarop de rederij Bocimar, een dochter van de Belgische scheepvaartreus CMB, een 170.000 ton groot zeeschip via belastingparadijzen en tussenpersonen liet dumpen op een omstreden sloopstrand in Bangladesh
.

Heeft U weleens op youtube gekeken hoe het slopen bijvoorbeeld in Alang er aan toe gaat......?



Groet Ron.


9
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - Gisteren om 11:28
Maiden call groene 'Ever Glory' van Evergreen in Rotterdam

Woensag arriveerde de 'Ever Glory' van Evergreen bij de ECT Delta Zuid terminal
aan de Amazonehaven te Rotterdam.
Het containerschip is Rotterdam aangelopen tijdens zijn maidentrip.
Het is het eerste vaartuig van de rederij in de 20.000 TEU klasse dat is uitgerust met scrubbers.


Rotterdam 13 juni 2019 aankomst van de Ever Glory van Evergreen 


Daardoor is de schadelijke uitstoot van de Ever Glory aanzienlijk minder.
Om deze milieuvriendelijke maatregel te benadrukken is het schip aan de buitenkant volledig
geladen met groene Evergreen containers voor een groen beeld in de Rotterdamse haven
10
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - Gisteren om 11:17
Jumbo haalt zijn grootste offshore wind opdracht binnen in Taiwan

Jumbo gaat de het transport en de installatie van de wind turbine generator (WTG)
substructures uitvoeren voor het Yunlin Offshore Wind Farm (OWF) in Taiwan.
Eerder dit jaar haalde Jumbo het contract binnen van Yunneng Windpower Co voor het transport van 40 monopiles,
120 monopile secties en 40 transition pieces en de installatie van 80 transition pieces.



Het transport gaat vanuit Duitsland naar Taiwan. Michael Kahn, Managing Director, Jumbo:
"Dit is een memorabel moment voor Jumbo. Het Yunlin-project is het grootste contract
dat we ooit binnen hebben gehaald in ons 50-jarige bestaan.
En het is bijzonder omdat wij onze Shipping- en Offshore-divisies kunnen combineren."


Jumbo Arkona project. Foto, Jumbo.

De voorbereidingen en planning van de werkzaamheden zijn al begonnen,
het eerste transport staat gepland voor in Q4 2019 en de installatie voor medio 2020.



Het 640 MW offshore windproject van Yunlin is het eerste grote multi megawatt offshore windproject in Taiwan. Het komt zo'n 8 kilometer buiten de Taiwanese westkust te liggen en krijgt 80 turbines van de 8 MW-klasse van Siemens Gamesa.



Jumbo gaat de schepen uit de K-klasse en de J-klasse gebruiken, en ook andere heavy lift schepen van derden en deck carriers voor het vervoeren van de monopiles, secties en transition pieces.
De J-klasse schepen met DP2-mogelijkheden worden gebruikt voor de installatie van de transition pieces.
Pagina's1 2 3 4 5 ... 10