wo/22/mei/2019 : 10 : 56

Nieuws:

Welkom!
Er zijn 8 onderwerpen direct zichtbaar, er zijn er meer dan 80.
MELDT U GRATIS AAN! of bezoek ook ons ARCHIEF KLIK HIER.


Recente berichten

Pagina's 1 2 3 4 5 6 ... 10
11
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door KeesvH - do/16/mei/2019 : 14 : 33

Mooie link Ron, bedankt voor het onder de aandacht brengen.
             
                    groet, Kees :smiley_clap:
13
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - do/16/mei/2019 : 13 : 14
'Net gerenoveerde sluizen storten in elkaar'

De betrouwbaarheid van de bruggen en sluizen in ons land laat steeds meer te wensen over,
waardoor ook het imago van de binnenvaart wordt geschaad.
Dat stellen de brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer en de vervoerscoöperatie PTC,
als een van de direct gedupeerde partijen.


Overzichtskaartje met de 26 beperkt te gebruiken waterkunstwerken.

Terwijl PTC zich vooral stoort aan de talrijke ongeplande stremmingen op de Maas,
kaart BLN de kwestie landelijk aan.
De nieuwe BLN-voorzitter Dominic Schrijer kwam hierover gisteren (woensdag 15 mei)
uitgebreid aan het woord in diverse NPO-uitzendingen van EenVandaag en Radio1.


Dominic Schrijer.

"Wij hebben opgeschaald, omdat deze kwestie niet alleen op de Maas-corridor speelt maar ook elders",
zegt BLN-beleidsmedeweker Leny van Toorenburg.
Het aantal storingen op het hoofdvaarwegennet is in de afgelopen vier jaar bijna verdubbeld.

Henri van Sandijk van de Particuliere Transport Coöperatie in Capelle aan den IJssel vertelt:
"Wat wij van onze leden meekrijgen, is dat zij niet meer op tijd kunnen leveren.
Het 'just-in-time' gevoel raken we kwijt en daarmee verdwijnt er ook tonnage naar de weg".
Directe aanleiding vormen de gammele kunstwerken op de Maas, een belangrijke noord-zuidroute
voor zowel PTC, de schippers als hun verladende klanten.

Van Sandijk: "Net gerenoveerde sluizen storten in elkaar.
De kunstwerken mogen dan wel zeven jaar geleden opgeknapt zijn, maar verkeren alweer in slechte staat.
Zo zijn er cilinders in de sluizen gebruikt die kennelijk veel te licht zijn geweest.
De hydrauliek hapert en bij sommige bolders staat een vlaggetje dat ze niet mogen worden gebruikt.
Dat is wel een dingetje.
Misschien is de aanbesteding destijds te goedkoop uitgevoerd.
De schippers worden er knettergek van en hebben recht op een goede bediening".


Henri van Sandijk.

Waterwegbeheerder Rijkswaterstaat heeft nog geen regulier onderhoud aangekondigd,
maar door de mankementen is de planning vaak al door de praktijk ingehaald.
Van Sandijk: "De uiterste norm voor een schipper is een half tot een heel uur wachten voor een sluis,
maar onze leden zijn op de Maas vaak wel vijf uur op een dag kwijt aan wachttijd.
Camera's werken niet goed en er is structureel personeelstekort.
Het is zelfs zo gek dat de sluiswachters zelf het advies geven om het 0800-nummer te bellen met een klacht".
14
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - do/16/mei/2019 : 12 : 43
Damen opent vestiging in Helsinki

Damen Shipyards heeft een engineering centre in Helsinki geopend. Samen met Italië, Frankrijk en Duitsland is Finland één van de leidende landen in het ontwerp en de bouw van cruise- en RoPax-schepen, twee marktsegmenten waar Damen zich sinds 2018 op is gaan toeleggen.
Bovendien beschikt Finland over een bijzondere expertise op het gebied van ijsklasse-schepen.


Het expeditiecruiseschip 'Seadream Innovation' is een van de projecten waar team Helsinki aan werkt (foto: Damen)

Het ontwerpbureau wordt gevestigd in een recent gerenoveerd gebouw in het stadsdeel
van de voormalige industriële haven- en vismarkt.
Er komen dertig mensen te werken die nauw zullen samenwerken met hun collega's in Rotterdam en Gdansk.

De komende tijd gaat het team in Helsinki werken aan twee projecten: een cruiseschip en een RoRo-schip.
15
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - do/16/mei/2019 : 12 : 34
Jan De Nul laat vierde ULEV-baggerschip te water

Bij Keppel Offshore & Marine in Singapore is Ultra-Low Emission Vesssel 'Sanderus' te water gelaten.
De middelgrote sleephopperzuiger is het vierde schip waarmee Jan De Nul inzet
op een betere luchtkwaliteit door de uitlaatgassen maximaal te filteren.

De Sanderus is het eerste van twee identieke middelgrote sleephopperzuigers in aanbouw op de werf in Singapore. Beide schepen zijn uitgerust met een uitgekiend uitlaatgasbehandelingssysteem dat de uitstoot in twee fasen filtert.
In totaal ontwierp Jan De Nul Group zes schepen met een ultra-lage uitstoot:
vijf sleephopperzuigers en één offshore jack-up installatieschip, de 'Voltaire.
De twee hopperzuigers van 6.000 m³ en de Voltaire zijn nog in aanbouw.
Drie hopperzuigers van 3.500 m³, waarvan de eerste in juli 2018 te water werd gelaten,
zijn intussen opgeleverd en onderweg naar hun eerste project.



De Sanderus combineert een geringe diepgang met een hoge wendbaarheid, waardoor het schip uitermate geschikt is voor werken op plaatsen met weinig manoeuvreerruimte.

De Sanderus heeft een dieselelektrische aandrijving: de baggerinstallatie en propulsie worden elektrisch aangedreven met behulp van frequentieomvormers. Op die manier kan ieder onderdeel van het proces optimaal werken. Het elektrische vermogen voor de aandrijvingen aan boord wordt opgewekt door drie dieselgeneratorsets, die belastingafhankelijk automatisch opgestart of gestopt worden. Bovendien resulteert de asymmetrische belastingverdeling over de verschillende diesels in een verminderd verbruik.
Dankzij al deze maatregelen springt de Sanderus volgens Jan De Nul zuiniger om met brandstof dan alle andere schepen in die klasse.
16
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Hubertus - di/14/mei/2019 : 16 : 25
Heeft er zich niet ooit een behoorlijk ongeluk afgespeeld op zo'n Stratford rig ?
17
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIE...
Laatste bericht door Ron - di/14/mei/2019 : 15 : 50
'Pioneering Spirit' gaat de topsides van Statfjord A-platform in één stuk verwijderen

Allseas heeft de opdracht gegund gekregen van Equinor Energy om de topsides van het Statfjord A-platform
(olie- en gasplatform) te verwijderen.
Het heavy lift schip 'Pioneering Spirit' van Allseas gaat de topsides na 2022
in één stuk uit de betonnen onderbouw verwijderen.
Allseas is verantwoordelijk voor de verwijdering, transport, het aan land brengen en verkopen van de topside.


Artist impression van Pioneering Spirit met de topsides. Foto, Allseas.

Het platform heeft 43 jaar lang olie en gas geproduceerd.
De eerste olie werd op 24 november 1979 naar boven gehaald,en heeft meer
dan vijf miljard vaten olie en gas geproduceerd.



Het Statfjord A-platform is een van de grootste platforms op het Noorse continentaal plat.
Het staat midden in het Statfjord-veld in de noordelijke Noordzee, zo'n 120 mijl ten westen van Bergen. De 84 meter lange en 54 meter brede topside heeft een gewicht dat gelijk is aan de single-lift
capaciteit van de Pioneering Spirit, 48.000 ton.



Voorafgaand aan het hijsen gaat Allseas de capaciteit van het revolutionaire motioncompensated topsides lifting system (TLS) van het schip, dat in eigen huis is ontwikkeld, vergroten van de huidige 48.000 ton tot een grotere capaciteit dan nodig voor deze verwijdering om rekening te houden met eventuele gewicht afwijkingen.

Allseas heeft Kvaerner AS geselecteerd om de topsides te slopen in de stortplaats van Stord
aan de westkust van Noorwegen.
De topsides worden overgebracht van Pioneering Spirit naar het speciale vrachtschip 'Iron Lady' van Allseas voor het slepen naar de werf en slippen op de kade, in staat om het enorme gewicht van de topsides te dragen.


Statfjord B uit 1982

Peggy Krantz-Underland, Chief Purchasing Officer bij Equinor: "Het schip heeft uitstekend werk verricht door 3 van de 4 topsides van Johan Sverdrup te installeren.
Nu kunnen ze hun kracht laten zien aan de andere kant van de levenscyclus van een olieveld,"


Statfjord C uit 1985

Equinor zegt dat de twee andere platforms in het Statfjord-veld, Statfjord B uit 1982 en Statfjord C uit 1985,
in ieder geval tot 2025 in productie zullen blijven.
18
POLLUX / Re: POLLUX
Laatste bericht door KeesvH - wo/ 8/mei/2019 : 18 : 59
Beste Mensen,
Het lukt Piet Roozing en mij nog steeds pollux mensen op te sporen die nog nooit contact hebben gehad op de een of andere manier met het pollux gebeuren - sterker nog ' men had geen weet van het bestaan'van een organisatie.
Tot ons genoegen ook een paar nieuwe contacten uit de jaren 60/61.
Voor dat wij een Koopvaardijvaart 2020 gaan voorbereiden op de Stortemelk is het idee ontstaan om weer een lichtschip dag te organiseren op de Lv TEXEL in den Helder voor de Koopvaardij Vrienden dit jaar.
Lukt het dit jaar niet meer dan zeker volgend jaar met elkaar.
Wij houden jullie op de hoogte !! :smiley_typing: groet, Piet en Kees
19
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Gerrit Hofmeijer - di/ 7/mei/2019 : 16 : 28


Boskalis-schip gekaapt voor Afrikaanse kust, bemanning verstopt zich in schip

UpdateEen schip van baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis is afgelopen zondag gekaapt in West-Afrikaanse wateren.
Dat meldt het bedrijf vandaag in een verklaring. De kaping was van korte duur.
De twintigkoppige bemanning is, mede door de inzet van de marine van zowel Equatoriaal Guinee als Spanje, inmiddels in goede gezondheid weer vrij.
Binnenlandredactie 07-05-19, 12:05 Laatste update: 12:33

De Blue Marlin was na het lossen van een lading in de wateren van Equatoriaal Guinee volgens planning op weg naar Malta.
Het schip werd zondagmiddag geënterd vanuit een rubberen speedboot door meerdere gewapende piraten.
De bemanningsleden wisten zich veilig te stellen in de citadel, een zwaar beveiligde ruimte in het schip die is uitgerust met diverse communicatiemiddelen en met noodrantsoen.
Ze waarschuwden lokale autoriteiten.
Gisterochtend is de Blue Marlin door de marine van Equatoriaal Guinee en Spanje volledig doorzocht.
Er werden geen piraten aangetroffen en de bemanning is bevrijd uit de citadel.
De kapers hebben wel veel schade aangericht op het schip. Ze zouden hebben geschoten en het schip is onbestuurbaar geworden.

Het hoofdkantoor van baggermaatschappij Boskalis in Papendrecht. 
Peter Berdowski, ceo van Boskalis, zegt in een reactie:
,,Ik wil de bemanning complimenteren met hun uiterst professionele en adequate acties in deze levensbedreigende situatie.
Ik ben bijzonder dankbaar, en bedank in het bijzonder de marine van Equatoriaal Guinee voor hun snelle reactie en de Spaanse marine voor hun ondersteuning.
Door hun hulp kon deze kaping snel worden beëindigd en onze collega's in veiligheid worden gebracht.''

Boskalis heeft een zeesleepboot gemobiliseerd om de Blue Marlin naar een veilige locatie te brengen.
De marine van Equatoriaal Guinee heeft een aantal gewapende beveiligers aan boord achtergelaten.
20
BOEKENAFDELING / Re: NIEUW BOEK
Laatste bericht door Gerrit Hofmeijer - za/ 4/mei/2019 : 16 : 37
Beste webmaster,

Onlangs heb ik een boek over de scheepsramp met de ORANIA van de Koninklijke Hollandsche Lloyd gepubliceerd. Een ooggetuige van deze ramp, Ben Janse, kok van de eerste klasse aan boord van het schip, vertelt het verhaal. Ben is mijn grootvader en heeft heel veel materiaal bewaard waardoor dit boek (200 pagina's) geschreven kon worden.

Aan het begin van zijn carrière op de grote zeevaart heeft hij enkele reizen voor de KWIM (onderdeel van de KNSM) gemaakt. Zo was hij aan boord van de schepen Stuyvesant, Nickerie en Van Rensselaer. Dit wordt ook in mijn boek beschreven.

Ik ben van mening dat dit boek voor de deelnemers van het KNSM Forum erg interessant om te lezen is. Ik weet echter niet hoe ik dit het beste onder de aandacht kan brengen. Lid worden van het Forum en mijn boek promoten gaat wellicht voorbij aan de doelstelling van het Forum. Vandaar dat ik middels dit bericht uw advies vraag over de wijze waarop de deelnemers over het bestaan van het boek geïnformeerd kunnen worden.

Heel veel informatie over het boek, inclusief enkele leesfragmenten, vindt u op de website van de uitgever: http://www.marketo.nl

Ik ben benieuwd naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Paul Hamann

Pagina's 1 2 3 4 5 6 ... 10