ma/17/jun/2019 : 23 : 15

Nieuws:

Helaas wij gaan het forum sluiten.
Wilt u iets bewaren? Doe dat dan voor eind september 2019!
Ons ARCHIEF blijft actief.


Recente berichten

Pagina's 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
51
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - za/15/jun/2019 : 14 : 41
Nog een paar foto's uit Kepi.





De plaatselijke vissers.



Pannekoeken bakken in de sloep. Lekker in de schaduw van een boom.


Genoeg uitzwaaiers op de kade tijdens vertrek.

Rink vertelde nog een verhaal over een reis in het moeras.  Ze waren al 2 dagen onderweg vanaf zee maar iedere avond ging het anker uit bij zonsondergang en bij het ochtendglore werd het anker weer opgehaald en ging men weer rustig verder. Laat het schip nou een halve slag gedraaid zijn tijdens de nacht maar ach een kniesoor die daarop let. s'morgens gewoon het anker gelicht , motor gestart en varen maar. Maarja twee dagen later zaten ze weer op zee . Toen was volgens mij het varen nog pure ontspanning.
52
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - za/15/jun/2019 : 14 : 30
In het kader van nog wat zeemansverhalen en foto,s te plaatsen voordat het forum ter ziele gaat,
nog een prachtige serie foto,s welke door onze Huub (foto onder) ooit geplaatst werden.


[/url][/img]

DE VAARTIJD VAN RINK OOSTING

4 februari 2008 door Huub.

Hallo Allemaal.

Even een korte inleiding betreffende de vaartijd van Rink Oosting.
Op m'n dagelijkse ritje op de vrachtwagen maak ik zo hier en daar nog weleens een praatje
en zo ook met de zoon van Rink Oosting.

En toen ik hem een paar weken geleden vertelde dat mijn zoon weer ging varen vertelde hij
dat zijn vader vroeger als machinist bij de Shell heeft gevaren.
Ik natuurlijk direkt gevraagd of er misschien in een oude schoenendoos nog wat foto's bewaard zijn gebleven.

En ja hoor , vorige week is de oude baas met z'n vrouw bij mij thuis een bakkie wezen doen
en heeft een oud foto album achtergelaten met foto's die volgens mij zonder meer
de moeite van het bekijken waard zijn.

Inmiddels al dik in de zeventig maar gaat gewoon nog zelf het dak op om de pannen goed te leggen.
Zijn monsterboekje moet hij ook nog ergens hebben en als hij die vind dan plaats ik die ook wel.
Uit de begin periode zijn maar weinig foto's maar uit zijn vaartijd
in de binnenlanden van Nieuw Guinea een album vol.Om te beginnen met zijn eerste schip.




De Sunetta. Hier is Rink op begonnen als ll mach. begonnen in 1950.
En in 1951 als 5de wtk afgestapt na bijna 2 jaar.

Hierna naar school en na de schooltijd het m.s. Perna maar hier is helaas geen foto van.   
Na het m.s. Perna het   s.s. Lucita.




Na het s.s.Lucita als 4de wtk op het m.s.Myonia.




Na het m.s.Myonia als 3de wtk naar Nieuw Guinea op het m.s.Seremoek en hierop en op haar zusterschip het m.s.Sebjar als 2de wtk en Hwtk ongeveer 6 jaar doorgebracht.




En hierboven de Seremoek op volle zee.

De volgende 5 foto's zijn gemaakt in Gesa.




Er is door het moeras een smalspoorbaan van 4500 m. aangelegd op omgezaagde boomstammen die allemaal aan elkaar zijn geknoopt.



Hierna nog 6500 m. pad aangelegd naar de boorlokatie.



De boorlokatie zelf waar 2 boringen op 4000 meter diepte zijn mislukt en de boor installatie 500 meter is verplaatst waar het wel lukte.



Ook toen werd er al gebruik gemaakt van helikopters volgens het onderschrift een Bahama heli. En op onderstaande foto heeft Rink een foto gemaakt vanuit de heli van het m.s. Sebjar.



Gr. Huub.

De volgende foto's zijn gemaakt in Kepi waar zich het grootste moeras van Nieuw Guinea bevind.



Rond de nederzetting alleen moeras.



Rink aan de wandel met de plaatselijke bevolking door het oerwoud.



Een paar plaatselijke schone.


Rink even een dagje terug in de schoolbanken van de plaatselijke missiepost.



En het knapste jongentje van de klas.


Wordt vervolgd
53
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - za/15/jun/2019 : 13 : 19
'Iran verhindert berging tankers bij Oman'



WASHINGTON -

Het Iraanse leger probeert met snelle boten te verhinderen dat sleepboten in de Golf van Oman een van de beschadigde tankschepen op sleeptouw nemen. Dat beweerde een Amerikaanse functionaris vrijdag.

De functionaris, die anoniem wilde blijven, vertelde er niet bij waar de VS die informatie vandaan hebben.
De sleepboten probeerden trossen vast te maken aan de Noorse tanker Front Altair.

Het is niet duidelijk of het gaat om personeel en sleepboten van het Nederlandse bedrijf Smit Salvage, dochteronderneming van Boskalis. Dat heeft de opdracht gekregen voor de berging van de twee beschadigde tankers. Boskalis was vrijdag niet bereikbaar voor commentaar.
54
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - vr/14/jun/2019 : 23 : 38
Russische duikboot vaart via sluis Terneuzen naar de sloop



De Russische duikboot van het type Foxtrot die vanmorgen is vertrokken uit Zeebrugge, a
rriveerde rond 12.40 uur bij de sluizen in Terneuzen.
Het is de laatste vaartocht van de duikboot, het bijzondere vaartuig is onderweg naar de schroothoop in Gent.



De Russische duikboot lag 23 jaar in de jachthaven van Zeebrugge. Het was een van de attracties bij Seafront, een themapark over zee en zeevaart, vis en visserij. In de loop van de jaren is de duikboot dusdanig aangetast door het zeewater dat het onderhoud te duur werd. Daarom is besloten het schip te laten slopen.

De duikboot van het type Foxtrot is een stalen gevaarte van honderd meter lang. Met plaats voor 75 bemanningsleden die maandenlang werkten en leefden op de boot tijdens de Koude Oorlog.


De Russische duikboot bij vertrek in de haven van Zeebrugge

Het verslepen zou oorspronkelijk gisteren plaatsvinden, maar de weersomstandigheden lieten dat niet toe. Voorwaarden voor het transport zijn een windkracht van maximaal drie beaufort, een golfhoogte van niet meer dan één meter en een zicht van minimaal 2000 meter.



Maar volgens Eva Descamps van het Vlaamse maritieme agentschap was er al rekening gehouden met mogelijk uitstel door weersomstandigheden. Om die reden was er al een extra dag voor uitgetrokken.



Rond 11.00 uur passeerde de duikboot Vlissingen, iets eerder dan gepland. Eva Descamps van het Vlaamse maritieme agentschap verwachtte eerder dat de duikboot om 12.00 uur ter hoogte van Vlissingen zou varen. Het vaartuig arriveerde rond 12.40 uur het sluizencomplex in Terneuzen, ook iets eerder dan gepland. Daar blijft het nu nog tot 16.00 uur liggen, voor het zijn tocht voortzet naar de Gentse schroothoop. Het schip wordt tussen 20.00 en 21.00 uur in Gent verwacht.



De duikboot werd door twee sleepboten gesleept. Er waren loodsen aan boord om het transport te begeleiden, één op de voorste en een tweede op de achterste sleepboot.



Ter hoogte van Vlissingen zijn de twee kustloodsen afgelost door één kanaalloods die aan boord gaat van de voorste sleepboot om de duikboot veilig en wel tot aan zijn laatste rustplaats in Gent te loodsen.
55
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - vr/14/jun/2019 : 20 : 51
Beidde heren spreken elkaar veel in het verborgen topic Jan,woensdag zelfs nog om 23.30.......
Zoveel intresse nog in dit forum dat ze allebei nog niet eens de berichten in dit topic hebben zien staan,
alleen de berichten in de messroom.
Over de derde "meeloper" wil ik het niet eens hebben........

Jammer dat dit allemaal gebeurt..............,maar het zij zo.

Vergeet trouwens jou eigen onuitputtelijke inbreng niet Jan..... :smiley_typing:

Groet,Ron.
56
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Jan Prins van Wijngaarden - vr/14/jun/2019 : 20 : 28
:smiley_thnx:  Donders Ron, ik blijf maar genieten, voor zolang het nog kan, van jouw inbreng op dit mooie Forum...... :smiley_happy_thumbup:  :smiley_happy_thumbup:

Wat heb jij er een tijd en werk in gestoken......

Sommige personen zou je gewoon op willen vreten...... :smiley_hungry: Die wel veel on line zijn, maar niet de moeite nemen hun PM te beantwoorden.

Prettig weekeinde en met Vriendelijke groet,
Jan
57
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - vr/14/jun/2019 : 20 : 26
Boskalis gaat tankers Golf van Oman bergen

ANP14 juni 2019, 13:53

De Nederlandse maritiem dienstverlener en baggeraar Boskalis heeft opdracht gekregen voor het bergen van de twee beschadigde olietankers en hun lading in de Golf van Oman, die vermoedelijk zijn aangevallen.


De Noorweegse olietanker MT Andrea Victory BEELD AP

Dat maakte Boskalis bekend, zonder financiële details over de opdracht naar buiten te brengen.
De opdracht komt van de verzekeraars van beide schepen. De bergingswerkzaamheden worden uitgevoerd door dochterbedrijf Smit Salvage, in samenwerking met de relevante lokale autoriteiten.

Het gaat om de tankers Front Altair met een lading nafta en de Kokuka Couragous met een lading methanol. De bemanningen van beide schepen werden geëvacueerd na de incidenten.

Volgens Boskalis verkeert de Front Altair nog in een zorgelijke toestand. De brand werd donderdagmiddag geblust. De bergingsoperatie wordt ter plekke uitgevoerd door een ingevlogen bergingsteam met specialistisch materieel.

De Kokuka Couragous verkeert in een stabiele toestand. Donderdag is met succes een sleepverbinding tot stand gebracht waarna de bemanning weer aan boord kon. Het schip wordt momenteel naar een haven in de Golfregio gesleept.

Een woordvoerder van Boskalis zei dat er twee teams van het bedrijf naar de getroffen schepen zijn gestuurd en dat vanuit Nederland mensen met materieel naar de Golf van Oman gaan. Het gaat onder meer om meetapparatuur. "Het redden van schepen is bergen," aldus de woordvoerder. Hoeveel de klus uiteindelijk gaat opleveren voor Boskalis is nog niet duidelijk. Dat hangt onder meer af van hoelang de werkzaamheden gaan duren.

De Verenigde Staten zegt dat Iran betrokken was bij de aanvallen op de olietankers. Teheran ontkent dat.

EU roept op tot kalmte in zaak Golf van Oman
De Europese Unie roept op tot "maximale terughoudendheid" en het vermijden van "provocaties" in de kwestie rond de aanslagen op olietankers in de Golf van Oman. De Verenigde Staten beweren dat Iran erachter zit, maar Teheran ontkent dat nadrukkelijk.

De EU verzamelt informatie om de situatie op waarde te kunnen schatten, aldus een woordvoerster van de diplomatieke dienst van de EU. "We hebben herhaaldelijk gezegd dat de regio geen behoefte heeft aan verdere escalatie, spanningen en destabilisering," aldus de zegsvrouw.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo, die het Iraanse regime al langer op de korrel heeft, stelde deze week dat de aanvallen deel uitmaken van een Iraanse campagne om de spanningen in de regio op te voeren.
58
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - vr/14/jun/2019 : 19 : 48
Experts: Bewijs tegen Iran over aanslag olietankers nog niet overtuigend

De videobeelden waarmee Amerika wil aantonen dat Iran achter de aanslagen op twee olietankers zit in de Golf van Oman, heeft Nederlandse defensie-experts nog niet overtuigd. De beelden blijven vaag. Toch denken ook zij dat Iran er vermoedelijk wel iets mee te maken heeft. Zo kan het land Amerika laten zien dat het niet met zich laat sollen.


Het Amerikaanse leger gaf ook foto's vrij van de Kokuka Courageous.
De schade op de wand zou door zeemijnen zijn veroorzaakt.


De beelden zijn korrelig en in zwart wit. Maar toch is volgens het Amerikaanse Pentagon hierop onmiskenbaar een Iraans marineschip te zien. De mannen aan boord varen op Japanse olietanker af en zouden hier een mijn hebben weggehaald die aan de zijkant van het schip was bevestigd. Dat zouden ze volgens de VS hebben gedaan om sporen uit te wissen.


De beelden, die werden gemaakt door overvliegend Amerikaans militair vliegtuig, zijn volgens het Amerikaanse leger hét bewijs dat Iran achter de aanslagen op twee olie-tankers van gisteren zit. Een van de tankers vloog daarbij in brand.

Iran ontkent de beschuldigingen en ook Nederlandse defensie-experts die de beelden bekeken, zien daarin niet het overtuigende bewijs dat het land achter de aanslagen zit. De beelden zijn vooral vaag en roepen veel vragen op. Een directe, concrete aanwijzing naar Iran valt er niet in te ontdekken.

Toch vindt defensiespecialist Dick Zandee van Instituut Clingendael het een logische gedachte om naar Iran te kijken. ,,Wie zou anders zo'n operatie uitvoeren? Dit is niet een gammel bootje van een rebellengroepering, maar een serieus schip dat naar die Japanse tanker is gevaren. De meeste andere landen in deze regio zijn bondgenoten.''

Ook voor gepensioneerd VN-kenner Dick Leurdijk ligt het voor de hand dat Iran erbij betrokken is. ,,Natuurlijk zal Iran er alles aan doen om te voorkomen dat ze herkenbaar zijn. Maar ze hebben er wel belang bij om onrust te zaaien. Met dit soort acties schiet de olieprijs omhoog en raken ze direct de Westerse wereld.''

Volgens Leurdijk laat Iran hiermee zien dat ze niet met zich laten sollen. ,,Ze zitten in een enorm dilemma. Ze willen niet direct in een grote oorlog terecht komen, maar willen ook niet zomaar tolereren dat Amerika hen steeds meer onder druk zet. Zo laten ze zien dat ze echt wel iets kunnen uitrichten.''

De aanslagen op de twee tankers zijn een nieuw dieptepunt in de oplopende spanningen tussen Iran en de Verenigde Staten. De situatie doet Leurdijk denken aan 2003 waarin Amerika ook met ferme oorlogstaal de druk opvoerde tegen Irak en uiteindelijk het regime van Saddam Hussein omver wierp.

Toch verwacht Dick Zandee van Clingendael niet dat Amerika uit is op een oorlog met Iran. Hij ziet dit vooral als acties waarin beide landen willen laten zien wie hier de sterkste is. ,,Een oorlog met Iran is een gigantisch risico voor de Verenigde Staten. Het is een groot land met een heel groot leger. En vooralsnog is het een bondgenoot van de Russen. Bovendien staan de Verenigde Staten alleen want Europa is nog altijd niet uit de nucleaire deal met Iran gestapt.''

De Verenigde Staten is er volgens Zandee vooral op uit om Iran te isoleren en de Amerikaanse invloed in het Midden Oosten te vergroten. ,,En een van de manieren waarop je dat kunt doen is de spanning opvoeren en zo de tegenstellingen te vergroten.''

De vuist die Iran nu toont moet de Verenigde Staten waarschuwen, maar ze houden het beheersbaar, denkt Zandee. ,,Maar dat is altijd gevaarlijk, want het kan een keer mis gaan en een tegenreactie uitlokken waar niemand op zit te wachten.''
59
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Hubertus - vr/14/jun/2019 : 17 : 34
Goed vehaal v Jaap Baas Ron.
Hij nam meer als een Jr geleden wel de telefoon eens op en antwoordde desvraagd dat hij ok was maar met andere dingen als ons forum bezig was. Ik vond zijn verhalen vanaf zijn tug     "Enseli" in Cape town ook heel interresant. 
Soortgelijk verhaal verwoordde ik ooit over Cylon waar wij met drie man v de beach geplukt werden toen we met een zelf a boord gebouwd zeilvaartuig op het mooi mount Lavinia strand strandden. Verdacht v smokkelen

        Vrg Hub uit heet Birzi

 
60
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - vr/14/jun/2019 : 16 : 51
Pagina's 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10