ma/17/jun/2019 : 22 : 58

Nieuws:

Helaas wij gaan het forum sluiten.
Wilt u iets bewaren? Doe dat dan voor eind september 2019!
Ons ARCHIEF blijft actief.


Recente berichten

Pagina's 1 ... 4 5 6 7 8 9 10
71
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Hubertus - do/13/jun/2019 : 11 : 13
Ook ezeltjes hebben een aai en liefde nodig dan bestaat wie weet er een kans dat er helemaal niet  getrokken hoeft te worden
🙂😀Toch? 
       Hub uit zonnig 🙏 Birzi
72
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - do/13/jun/2019 : 09 : 57
Gewonde matroos van schip gehaald



De Bulk carrier BULK JAPAN heeft gisteren haar reis van Qinzhou (China) naar Singapore onderbroken
om een zwaar gewonde matroos te evacueren.
Het schip zette koers naar Danang (Vietnam) waar het slachtoffer van boord werd gehaald.
De matroos had zich tijdens werkzaamheden in het ruim verwond aan zijn wervelkolom
en had tevens borstletsel opgelopen.
Rond 22.00 werd de zeeman van boord gehaald en was om  01.00 vanacht gearriveerd in het ziekenhuis.
De conditie van de 46-jarige zeeman is kritiek te noemen, hij ligt op de intensive care.
73
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - do/13/jun/2019 : 09 : 38
Brand op gasplatform



In het grootste gasveld ter wereld in de Arabische Golf,
is gisteren brand uitgebroken op gasplatform SPG 9,
dat rapporteerde Iran's Oil Ministry Website.
Volgens de laatste berichten is er niemand gewond geraakt omdat een ieder voortijdig het platform kon verlaten,aldus de woordvoerder van Pars Oil and Gas Company (POGC) Mohammad Meshkinfam.
Diverse blusboten zijn bezig om de brand onder controle te krijgen.

74
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIE...
Laatste bericht door Ron - wo/12/jun/2019 : 23 : 48
Citaat van: Hubertus op wo/12/jun/2019 : 23 : 44 Mooie verhalen van die Hans  oftewel dat andere aangrijpend vehaal ook.
Kees Wittekoek uit Pernis maakte zijn laatste reis en verongelukte dodelijk in een dieptank tijdens (aangenomen) werkz.heden.
Kees kreeg in ons aller bijzijn een zeemansgraf tussen de Azoren en Curacao. 

Daar sta je dan aan de reling en ziet als jongen v 17 een van je dekmaten in een wit laken gewikkeld i.d diepte dwarrelen.
Dit forum gaat voel/hoop ik niet in stilte wegkwijnen .
Jij Ron en ook Jan zijn het actiefste en er niks mis mee om Gerrit trachten te overtuigen er niet de brui aan te geven. 

Gerrit overtuigen..........!?....

75
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Hubertus - wo/12/jun/2019 : 23 : 44
Mooie verhalen van die Hans  oftewel dat andere aangrijpend vehaal ook. Kees Wittekoek uit Pernis maakte zijn laatste reis en verongelukte dodelijk in een dieptank tijdens (aangenomen)
werkz.heden. Kees kreeg in ons aller bijzijn een zeemansgraf tussen de Azoren en Curacao.  Daar sta je dan aan de reling en ziet als jongen v 17 een van je dekmaten in een wit laken gewikkeld i.d diepte dwarrelen.
Dit forum gaat voel/hoop ik niet in stilte wegkwijnen .  Jij Ron en ook Jan zijn het actiefste en er niks mis mee om Gerrit trachten te overtuigen er niet de brui aan te geven. 
76
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - wo/12/jun/2019 : 22 : 22
Het is niet het juiste topic hiervoor,maar daar zullen we maar niet op letten in de laatste dagen van het bestaan van dit forum,toch!?
Wilde nog 1 verhaaltje van Hans hier plaatsen,zodoende.



Een van die reizen

11 april 2006, 20:41:18

Ik wil net met mijn verhaal beginnen als ik op de TV hoor dat de schrijver Gerard Reeve is overleden
,dat is voor lezend Nederland een verlies
Ik hoop dat dit verhaal wat ik nu ga vertellen ook zo gretig word gelezen als ,, zijn boeken
Niet dat ik impliceer de capaciteiten te hebben van deze. grote  Nederlandse schrijver
Bij lange na niet ,maar ik ga m,n best doen

We waren vertrokken uit Amsterdam met de ,,ss Breda,, bestemming Zuid-Amerika
Het weer in op de Noordzee was redelijk ,daarna werden we gewiegd door de lange deining van de oceaan ,
alles had zijn beloop en het leven aan boord kabbelde na de hectische dagen ,van vertrek rustig voort.

Totdat er in de vetput een behoorlijke klap te horen was direct werd er vaart verminderd
en doken alle wtk,s in hun ketelpak om beneden te kijken wat de oorzaak was van de onwelkome
onderbreking in hun rustig bestaan , en wat bleek ,er was een smeerpijp in de tandwielenkast van de turbine afgebroken en tussen de tandwielen gekomen ,dat was slecht nieuws

Direct werd er besloten door de kapitein om  de Azoren aan te doen om de schade te bekijken
En zo gingen we voor anker  in het haventje van het eiland Faial bij het plaatsje Horta
Na een dag daar gelegen te hebben en ondertussen werd de tandwielenkast open gemaakt.
Nou dat zag er niet best uit de afgebroken smeerpijp had behoorlijk schade aangericht 
aan de tandwielen , tanden waren afgebroken of verbogen ,dus werd er een walploeg
van het eiland opgetrommeld die de zaak moest repareren .

En daar kwamen de technische mannen van Faial met een houten kaan kwamen ze langzij op dat wrakke scheepje stond de een soort ketel ,een binnenketel en daarop een weer een soort kap ook in de vorm van de onderketel bij nader onderzoek bleek dat een carbid ketel te zijn.

De mannen trokken slangen aan boord de machinekamer in waarop ze brand aperatuur aansloten en met deze hoogstaande equipement begonnen ze de tandwielenkast te bewerken
Maar dat viel tegen ,de ontwerper van deze turbine de Firma Westinghouse uit de U.S.A.
Had degelijk materiaal geleverd ,het staal van de tandwielen was zo hard dat de krakkemikkige 
installatie van de jongens uit Faial er haast niet doorheen kwam.

Dit ging tijd kosten veel tijd maar zonder deze ingreep konden we ook niet verder,
dus het oude spreekwoord ,,geduld is een schone zaak,, was hier van toepassing
Zodoende konden we s,avonds naar de wal met de motorsloep.

Dat viel zwaar tegen ,geen uitgaansleven ,geen echte kroegen ,geen vrouwen ,geen eethuisjes,
alleen een soort wijnhuisjes waar het assortiment bestond uit anisette,rode wijn of muskadel in rieten mandflessen.

Het vrouwelijk schoon wat we zagen schuifelde schichtig voorbij die drukke vreemde gasten
met rode koontjes van opwinding of was het van de rode wijn !?, maar voor ons zat er weinig bij ,
dus goede raad was duur en kochten we de volgende dagen zelf maar het hele alcoholische assortiment
van het dichts bijzijnde winkeltje , de goede man had nog nooit zo,n omzet in een paar dagen gehad ,
en dat was logisch....... er werden liters anisette door ons verbruikt..........
Dit drankje wat naar pepermunt smaakte was mierzoet,in elke fles zat een takje anijs wat door de alcohol kristalliseerde dat was wel een mooi gezicht,ik kreeg zo de indruk dat achter de Breda een spoor van lege flessen het haventje uitdreven.... pikheet s,morgens:anisette pikheet s,middags:anisette... 
s,avonds anisette!

De hele ploeg liep met een vage wezenloze blik hun werk te doen .
Het was dan ook goed voor onze gezondheid dat  we na een week  konden vertrekken van dit eiland
dat nog in de middeleeuwen sluimerde in het zonnetje van de Atlantische oceaan .
Met maar driekwart vermogen vervolgde onze reis richting de West..
Na enkele havens aan gedaan te hebben om hoofdzakelijk te lossen gingen we op weg naar Peru 
ik meen Callao om vismeel te laden voor Duinkerken

Pag.2 Een van die reizen

Dus op naar het Panama kanaal  wat voor mij de eerste keer in m,n varenstijd was
het schutten in de sluis heb ik kunnen zien ,van de rest niet zoveel omdat ik wacht moest lopen ,
op latere reizen heb ik meer kunnen genieten van dit moois.
Toen we in Callao aankwamen moesten  wachten tot de kade vrij was.

Het verbaasde na de troosteloze kust van Peru voorbij gevaren te  dat hier wel groene heuvels waren .
Toen we konden afmeren was het zondag dus werd er niet veel gewerkt dat gaf ons de gelegenheid om te gaan stappen ,ik ben toen met een vriendinnetje van die dag naar Lima gegaan en heb me daar best vermaakt. 
Ik vond het een prachtige stad maar het liefje gaf me weinig tijd tot cultureel vermaak ,zij wou zo gauw mogelijk een hotel in ,nou daar had ik ook geen bezwaar tegen.

De ander dag begon het laden van de stinkende warme vismeel ,die op een speciale manier gestuwd moest worden , er moesten brandgangen tussen de balen vismeel in het ruim gehouden worden dit wegens het tegen gaan van het broeigevaar waardoor al op veel schepen brand was uitgebroken.
Aan vis hadden we geen gebrek we lagen vlakbij de vismeelfabriek en daar lagen de visserscheepjes sleeptouw die vier maal per dag uit vaarden dan met twee tot drie ton vis weer binnen liepen.

Deze scheepjes werden direct leeg gezogen ,en dan ging de massa vis direct naar de droogovens van de fabriek waar het daarna tot poeder gemalen in balen bij ons in het ruim terecht kwam.
Wij gingen  met een lege emmer en een pakje Pallmal naar zo.n scheepje er ruilde sigaretten voor een emmer verse vis (misschien was dat de voorloper van het beroep wat ik later aan de wal ben gaan doen namelijk vishandelaar) goed na het laden gingen we op weg naar Duinkerken

Maar je kan plannen wat je wil het noodlot bepaald wel wat er gebeuren gaat .
En zo begon de turbine weer te protesteren en gaf de geest, toen we op Lake Gatun zaten.
Na geschut te hebben in Gatun zijn we naar Cristobal  gehobbeld  achter een sleepboot,waar de beslissing werd genomen dat we niet verder konden,het was te riskant  om de oversteek te wagen met een zo,n labiele machine.

We hebben zelf de turbinekast nog open gemaakt om te kijken of we het zelf konden oplossen ,
maar zonder die smeerpijp en ontbrekende tandwielen op het radwerk was het niet verantwoord
dus zouden we naar huis gesleept worden.

Wat er met de lading vismeel is gebeurd weet ik niet meer of die nu in Cristobal gelost of overgeladen is dat is voor mij nu een vaag begrip maar ja wat kan je verwachten van een vetput mannetje.
Het was wel zo dat we drie weken moesten wachten op de zeesleper van rederij  Smit-Rotterdam
ik meen de ,,Witte Zee,, nou dat waren drie beste weken begrijpen jullie wel .
Elke avond de wal op , der was daar een kroeg  hoe hij hete ik niet meer ,maar elk derde pilsje was gratis dus je begrijp wel  we zopen ons rijk totdat we rood stonden bij de schrijver...

Ik weet nog wel dat ik de laatste Zondag bij kapitein ,, Boomstra (,,of was het Boonstra , dat weet ik niet meer) om $10,- ging bietsen en ze nog kreeg ook,want we hadden nog een oversteek van een week of 3 a 4 te doen .Na drie weken feest gingen we op sleeptouw ,de haven uit  en buitengaats werd de sleeptros gevierd tot ruim 1500 meter aangesloten op een rekker op de bak .
We troffen gelukkig goed weer ,en zo hobbelden we met een gangetje van 5 mijl achter de Witte Zee aan.
Wij hadden het makkelijk in de machine kamer een beetje poetsen en schilderen en zorgen voor stoom om de scheepsfaciliteiten aan de praat te houden .
De bemanning van de sleepboot lieten onderweg, bij goed weer hun  motorvlet naar ons terug zakken om hun biervoorraad bij te vullen totdat die bij ons ook op was ,en zo toen ging de lol er gauw af en duurde deze oversteek veel te lang
Bij de Azoren hadden we nogal slecht weer maar het ging allemaal goed en,, vaarde we wel thuis......

Hans.


77
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - wo/12/jun/2019 : 21 : 51
Hi Jan

Hans Braak heeft heel veel verhalen geschreven op dit forum.
Samen met een paar andere Kroonvaarders zijn we een paar jaar geleden naar Rotterdam
afgereisd om de begrafenis van Hans bij te wonen.
Hans had een soortgelijke lijdensweg als onze overleden vriend Ton Kompier,
en wij leefden met hem mee op dit forum.

Wonderlijke fenomeen aan dit gebeuren is het feit dat niemand van ons Hans ooit ontmoet heeft,
maar wij vonden het wel onze plicht om daarheen te gaan.
Het verhaal van die verdronken jongen,heb ik in de aula voorgelezen,
waarbij de familie in tranen uitbarste,en ons later hartelijk bedankte
voor deze laatste eer aan hun man/vader/Opa.

Groet,Ron.
78
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Jan Prins van Wijngaarden - wo/12/jun/2019 : 19 : 56
Citaat van: Ron op wo/12/jun/2019 : 17 : 43 Hetgeen ik een paar berichten geleden aanhaalde wat betreft het
vernietigen/weggooien/elimineren van dit forum,heb ik een schrijven van een reeds overleden forumlid
naar boven gehaald,en wil dit uit eerbetoon hier plaatsen.
Hans Braak schreef dit op 29 maart 2006.


EEN TRIESTE REIS


Dit is maar een voorbeeld van de vele echt gebeurde zeemansverhalen,die straks niet meer voor het nageslacht te lezen zullen zijn.
Jammer maar helaas.......



Donders Ron, goed verhaal en jij weet ze maar weer boven water te toveren.......... :smiley_happy_thumbup:  :smiley_happy_thumbup:
79
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - wo/12/jun/2019 : 17 : 43
Hetgeen ik een paar berichten geleden aanhaalde wat betreft het
vernietigen/weggooien/elimineren van dit forum,heb ik een schrijven van een reeds overleden forumlid
naar boven gehaald,en wil dit uit eerbetoon hier plaatsen.
Hans Braak schreef dit op 29 maart 2006.


EEN TRIESTE REIS

Dit is gebeurd op een reis van Amsterdam naar Curacao met daarop volgend een slinger.
We waren zo,n beetje ter hoogte van de Azoren, en iedereen was bezig met zijn normale werkzaamheden,
de mensen van de wacht, het dagpersoneel en rest lag te kooi.
Toen opeens de telegraaf rinkelde van vol naar half, dat gaf even schrikken.

De stoker van de wacht moest als een haas z,n branders wisselen om minder druk op de ketels te zetten.
Wij hadden hoge druk ketels (31 ATM van Westinghouse ) dus je moest als stoker gelijk reageren
anders vloog de veiligheidsklep er uit en dat koste kostbaar water.
Het gebeurde zo tussen zo 8 en 9uur  s,avonds als ik mij goed herinner, ik lag in m,n kooi een boek te lezen.

Boven in de messroom (wij bivakkeerden achterop en daar was de messroom boven de hutten )
zaten nog een paar mensen van de 4-8 wacht een bakkie te doen.
Toen de bootsman ,,Boes,, als ik me goed herinner, kwam vragen of  ik Joopie  had gezien.
Waarop ik achter mijn kooigordijntje vandaan ontkenend moest antwoorden.
Ook de mensen in de messroom hadden hem niet gezien. Joopie was de bakzeun van de dekdienst.

Wat bleek, de boots had nog een controlerondje gemaakt midscheeps of alles naar wens was,
inclusief de messroom, en de pantry dekdienst, want Joopie vergat z,n kerrybak nog wel eens leeg te gooien,
en dat gaat in de tropen flink stinken als dat ding de hele nacht vol stond tot de andere dag.
Hij zag dat de kerrybak niet op zijn vaste plaats stond, dus ging hij het ventje zoeken.

Maar die was niet in z,n hut of ergens anders in de midscheeps, dus kwam hij het ook achterop kijken
of het knulletje daar misschien was maar ook daar was hij niet
Joopie was een leuk ventje met een krullekopie, niet groot van postuur een vrolijk Amsterdams jochie.
Hij was een kind van een gemend huwelijk. een Hollandse moeder en een Surinaamse vader geloof ik.
Toen bleek dat Joopie ook niet achterop was kregen we een onrustig gevoel,
zoiets wat je niet kan definiƫren en niet prettig aanvoelt.

De bootsman belde gelijk naar de brug via de telefoon die achterop hing
en gebruikt werd tijdens het af en aanmeren.
Direct werd er alarm geslagen en de turbine op halve kracht gezet de kapitein ik geloof ,, Boomstra ,,
gaf direct opdracht voor een grote zoekactie door alle mensen die vrij van dienst waren
en gooide het schip de ,, Breda,, rond om terug op z,n koers te varen waar we vandaan kwamen.

De zoekactie aan boord leverde niets op waarop de kapitein opdracht gaf om in cirkels te gaan varen
met alle schijnwerpers gericht op de behoorlijk ruwe zee.
Ondertussen was het een uur of 10 geworden en stonden we kouwelijk en mistroostig aan dek
naar de grauwe ruwe zee te staren met z,n lange hoge rollers afgetekend  door schuimkoppen
die wit oplichten in de schijnwerpers.
12 uur lang kruisten we de plek waar we vermoeden dat het ventje verdwenen was.
Toen werd de zoekactie gestaakt en werd geconcludeerd dat hij overboord was geslagen
vermoedelijk met het legen van de kerrybak.

Bij het nadenken en praten onder elkaar hoe het gebeurt was dachten we dat hij omdat hij zo klein was op de onderste rand van het spuigat was gaan staan, over het potdeksel was gaan hangen om de kerrybak te legen en omdat we diep waren geladen en aardig slingerde en het slecht weer was, een golf in de kerrybak was geslagen en hem overboord had getrokken.
We waren er allemaal kapot van, nog meer toen we hoorde dat hij de vorige dag nog een bos bloemen aan z,n moeder had gestuurd via radio Holland omdat ze op die dag jarig was.
En de ouders de andere dag  te horen kreeg wat er was gebeurt.
Die dag was het stil aan de bar, iedereen was bezig dit drama op z,n eigen manier te verwerken .


Ikzelf  probeerde me voor te stellen hoe het moest zijn om in zulk onbarmhartig koud ruw water
het schip in de duisternis te zien verdwijnen, dat moet verschrikkelijk zijn.
Ik hoopte dan ook dat de zee barmhartig voor hem geweest was en hem gauw uit z,n lijden heeft verlost.
De verdere oversteek werd in mineur vervolgd, pas toen we in de West arriveerde werd dit ongeluk op de achtergrond gedrukt door de dagelijkse werkzaamheden en persoonlijke beslommeringen,en kwam ik tot de ontdekking dat het leven doorgaat en de ergste dingen die je meemaakt op de achtergrond
in je geheugen worden opgeborgen,en mede je vormen voor de rest van je leven.

Toen de reis gedaan was en we in Amsterdam voor de kade afmeerde werden weer in volle hevigheid
geconfronteerd met wat er was gebeurd.
Joopie z,n Vader en Moeder kwamen z,n spulletjes ophalen.
Dat was hartverscheurend........
Wat moet je in zo een situatie zeggen tegen deze mensjes?  Je weet het niet, ik althans niet.
En na wat meelevend gemompel maakte ik benen.
Dit is de enige reis in mijn koopvaardij-leven dat ik niet blij naar huis ging.
Ik heb dit nu geschreven als erebetoon aan ketelbink  ,, Joopie ,, een zeeman op z.n never come back reis.

Hans .


Dit is maar een voorbeeld van de vele echt gebeurde zeemansverhalen,die straks niet meer voor het nageslacht te lezen zullen zijn.
Jammer maar helaas.......
80
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - wo/12/jun/2019 : 17 : 23
Haven Dortmund zes weken voor schepen onbereikbaar

12 juni 2019

Met ingang van komende zaterdag 15 juni is sluis Henrichenburg bij Waltrop gestremd. Schepen kunnen dan de haven Dortmund niet meer bereiken. Zes weken lang blijft de sluis voor scheepsverkeer dicht om de elektriciteitsinstallatie te vernieuwen. Ook na 31 juli zal alleen 's avonds en 's nachts geschut worden.



Voor de haven Dortmund betekent dit een kleine ramp. Dagelijks passeren 10 tot 15 schepen de sluis, voornamelijk met zand, grind en andere bulkgoed. Deze vracht zal nu per vrachtwagen en over het spoor van en naar de haven moeten komen. Geschat gaat het om 400.000 ton vracht dat ofwel met 20.000 vrachtwagens
of met 400 goederentreinen vervoerd zal moeten worden.



Sluis Henrichenburg zorgde vorig jaar in de herfst al voor ergernis, toen deze vier weken lang niet functioneerde. Ook voor volgend jaar is alweer een stremming van enkele weken aangekondigd.



De stadsraad van Dortmund dringt samen met het bedrijfsleven al jaren aan op een tweede sluis.
Tot 2005 was er een tweede, kleinere sluiskamer. Maar die was zo oud en versleten dat deze definitief werd stopgezet. Henrichenburg is een van de vele sluizen in het Westduitse kanalengebied die aan vervanging of aan groot onderhoud toe zijn.


Op zich heeft het verkeersministerie in Berlijn toegezegd de werkzaamheden in de regio prioritair te behandelen. Meer dan de helft van het goederenverkeer over het water vindt in de deelstaat
Noordrijn-Westfalen plaats, met de belangrijke kanalen tussen de Rijn en het achterland.[/b]
Pagina's 1 ... 4 5 6 7 8 9 10